Ennyi kalóriát égethet az olimpiai sportokkal

Zanza!

A Treated egészségügyi oldal a riói olimpia apropóján kiválasztott 28 versenyszámot, és utánajártak annak, hogy mégis mennyi energiát égethetünk el adott testmozgással, hogy a felhasznált kalóriák száma milyen ételnek felel meg, meg persze azt is hozzátették, hogy milyen izomcsoportokat mozgatnak meg. Ez a gyűjtés bárkinek hasznos lehet, hiszen a top10-be olyan sportágak kerültek be, amelyekkel nemcsak a tévé képernyőjén keresztül találkozhatunk. Részletek a hajtás után!

A módszer

Minden versenyszám más, van, ami a sebességről és az erőnlétről szól, pl. úszás és kerékpározás, van, amihez az ügyesség és a gyorsaság a lényeg, pl. kosárlabda és gimnasztika, van, aminél pedig a vérmérséklet és a pontosság a döntő, pl. golf és lövészet. Jó, de akkor melyik sportággal tudom a legtöbb kalóriát elégetni, hiszen nekünk, hétköznapi embereknek ez a testmozgás lényege, nem? Igen, ez valóban nem elhanyagolható szempont, ha az egészségünkről, a megelőzésről van szó, és ahogy a sportághoz szükséges készségek is különböznek, nagy a szórás abban is, hogy mennyire energiaigényesek. 

shutterstock 326234948

Nagyon sok mindentől függ, hogy mennyire hatékony az egyén szempontjábó egy-egy mozgásforma, nem mindegy az intenzitás, hogy hány kilósak vagyunk, milyen az edzettségi szintünk. A szerzők a számításaikhoz egy 2011-es kompendiumot vettek alapul. Hogy kiderítsék, adott súlyú ember mennyi kalóriát éget el adott idő alatt adott testmozgással, a kilók számát beszorozták az időtartammal, majd a kapott értéket elosztották a MET-tel, azaz a metabolikus egyenértékkel. Utóbbi az oxigénfogyasztás mérésén alapszik, és ez tevékenységenként eltérő. A nyugalomban lévő egyén 1 MET-nek megfelelő oxigént fogyaszt (1 MET = 5.5 ml oxigén/testsúlykg/perc). Példa: Ha egy adott kondigépen végzett mozgás MET-je 6,8, akkor egy 70 kilós ember 30 óra latt 238 kalóriát éget el, hiszen (70x0,5)x6,8=238

Ennyi az annyi

A táblázatban szereplő kalóriaértékek egy 70 kilós emberre lettek kiszámolva, de ha kíváncsi, hogy más súlynál ez mennyi, illetve a többi sportág jellemzőit is megnézné, akkor kattintson ide!

Sport Miket mozgat meg? Ennyi kalóriát éget el 30 perc alatt Ez ennek felel meg
Úszás mindegyiket, és kardiózásnak is jó 343 kcal négy csokis keksz
Vízilabda kar, láb, core, váll és felsőtest, kardió 350 kcal egy szelet csokis-karamellés süti
Futás láb, kar, core és a felsőtest izmai, és jó kardió 465 kcal steak vesés pitével
Kajakozás kar, váll, felsőtest, core és a hát izmai 437 kcal két pohár vörösbor
Evezés  kar, váll, a hát és felsőtest izmai, láb és kardiónak se rossz 420 kcal egy normál adag sültkrumpli
Biciklizés láb, fenék és ez is jó kardióedzésnek 420 kcal két szelet pepperónis pizza
Bokszolás láb, kar, váll, core és a hát izmai 448 kcal dupla sajtburger 
Dzsudó kar, váll, hát, felsőtest, csípő, láb, fenék 360 kcal két tejeskávé
Taekwondo láb, csípő, fenék, core és felsőtest 360 kcal két korsó sör
Futball kar, váll, láb, csípő, core és hát 350 kcal vaníliás shake

Edzés kontra sport

Ugye nem kell mondanunk, hogy milyen hasznos a rendszeres testmozgás. A brit Nemzeti Egészségügyi Szolgálat heti 2,5 óra mérsékelt intenzítású kardiójellegű és 2 vagy több erőnléti edzést javasol, állítólag ezzel rengeteg betegség kialakulásának kockázatát lehet csökkenteni. Ahhoz, hogy kellően kitartóak legyünk, ez persze sokak számára nem elég, a Treated szerint ezért jók a csapatsportok, hiszen így sokkal elkötelezettebbek leszünk, a többiek teljesítménye pedig jó motiváció, míg ha egyedül járunk edzeni, csak magunknak tartozunk felelősséggel, nem biztos, hogy képesek vagyunk ugyanolyan mértékben feszegetni a határainkat. Nem véletlenül lettek olyan népszerűek a futó- vagy kirándulóklubok sem! 

Blogmustra