Sportital helyett jó lesz a cukros víz is

Zanza!

Mikor különböző italokra költ, hogy jobban bírja a sportolást, gondoljon a Bath Egyetem kutatására, akik szerint ha cukros vizet iszik részben ugyanazt a hatást éri el, mintha sportitalokat fogyasztana. 

A Bath Egyetem kutatói egy biciklis csapat közreműködésével vizsgálták meg, hogy a hosszú és kemény edzések közben hogyan változik a glikogén szintje a májban. A tesztalanyokkal különböző szacharóz és glükóz tartalmú italokat teszteltek, és megnézték meg, melyiktől csökken kevésbé a májban raktározott glikogén szintje. A vizsgálatok közben viszont az is kiderült, hogy ha a biciklisták szacharóz alapú italokat fogyasztottak, kevésbé viselte meg őket az edzés, ráadásul az emésztésük is jobb volt mint amikor glükózos folyadékot ittak. A két szénhidrát között különbség egyébként annyi, hogy a szacharóz diszacharid, azaz kettős cukor, és egy glükóz és egy fruktóz molekula alkotja, míg a glükóz monoszacharid, vagyis egyszerű cukor.

És hogy mi köze vannak ezeknek a sportitalokhoz? Bár egyre több termékben van szacharóz, vagy glükóz és fruktóz egyszerre, azért még bőven vannak olyan, amikben csak glükóz található. A fenti eredmények tükrében pedig az utóbbi nem olyan jó választás. Ha pedig nincs kéznél vagy a közelben szacharózos sportital, akkor az is megteszi, ha néhány kanál cukrot tesz a csapvízbe és azt fogyasztja edzés közben. Persze ez nem pótolja az edzés közben elveszített ásványi anyagokat, csak az energiája lesz több.  

shutterstock 222309538
Fotó: Shutterstock

Dr. Javier Gonzales elmondta, hogy a májban raktározott szénhidrátok nélkülözhetetlenek, ha fontos az állóképesség, mivel így marad stabil a vércukorszint. "Bár elég jól tudjuk, hogy az izmokban raktározott szénhidráttal mi történik az edzések vagy a táplálkozás hatására, arról már sokkal kevesebb információnk van, hogy a májban raktározott szénhidrátszintet hogyan lehet optimalizálni edzés közben és után" - mondta a kutatás vezetője.

"Ha a cél a teljesítmény maximalizálása, akkor a szacharóz a legjobb választás az izmoknak és az emésztőszerveinek is" - tette hozzá. Persze az adagolás is nagyon fontos. Ha több mint két és fél órán keresztül kell helytállnia, akkor akár 90 gramm cukorra is szüksége lehet óránként, és a az a legjobb arány, ha 8 gramm cukrot tesz 1 deci vízbe.

Blogmustra