Utál futni? Ezekkel a tippekkel még megszeretheti

Zanza!

Bizonyára már ön is kívülről fújja a futás áldásos hatásait, ráadásul már többször írtunk róla, miként tudja elsajátítani a megfelelő technikát, vagy hogy milyen zenéket érdemes közben hallgatni. Igen ám, de mi van akkor, ha egyszerűen a háta közepére sem kívánja azt, hogy felhúzza a futócipőjét és elkezdjen mozogni? Papp Krisztina olimpikon futóval összeszedtük azokat a tippeket, melyekkel talán jobban megszereti ezt a sportot.

Csak nyugodtan

Ne higgye, hogy a futás az egyenlő azzal, amit a tesiórákon kellett időre végigszenvedni. Hiszen ha épp nem egy versenyen rója a köröket, akkor inkább arra ügyeljen, hogy élvezze amit csinál! Tehát a cél nem az, hogy annyira hajtsa magát, hogy utána még a lélegzetvétel is fájdalmas legyen, hanem maga a mozgás öröme. Koncentráljon inkább a mozdulataira, a légzésére, ne pedig arra, hogy rögtön profi sprinterré váljon. Sőt, ha úgy érzi, túl sok volt, és sétálnia kell, akkor sétáljon, hiszen semmi sem kötelező, fejlődjön a saját ütemében!

Merjen nagyot álmodni

Egy-egy edzés előtt érdemes kitűznie maga elé egy célt, hogy milyen távot szeretne – a saját tempójában- lefutni. Ez nagyon jó, ám gondoljon bele, mennyivel büszkébb lenne magára, ha ezt felülmúlná! Ha ezt meg tudja tenni, akkor egyenesen hősként fog magára tekinteni, ami plusz löketet ad, így még jobban megszereti ezt a sportot. Viszont fontos, hogy ezzel már csak akkor próbálkozzon, amikor már megszerzett valamennyi állóképességet.

"Inspirációnak, motivációnak még érdemes megemlíteni, ha kitűzünk egy versenyt - pl, maratont vagy félmaratont tavaszra -, akkor könnyebben át lehet vergődni a téli futásokon is. Úgy vagyunk kódolva hogy szükségünk van egy célra. Versenyek nélkül, konkrét cél nélkül pl. csak lézengek és csábítóbb az ágyban maradni reggel, mint amikor tudom, hogy nagy dobásra készülök" - mondja Papp Krisztina.

Inspirálódjon könyvekből

Manapság a könyvesboltok tele vannak önmotiváló könyvekkel, így miért is ne lehetne párat beszerezni, amik a sportoláshoz kapcsolódnak? Ha nem szeret olvasni, az sem baj, hiszen vannak ezekből született filmek is. Ilyen pl. Dan Millmantól A békés harcos útja (a könyvet megvásárolhatja például itt), de a Youtube-on is rengeteg motivációs videót találni arra az esetre, ha nehezen indulni el futni.

Eszközök

Mivel futásról van szó, nem kell komplett felszereléssel nekiállnia az edzésnek (egy jó futócipő viszont nélkülözhetetlen lesz), viszont vannak olyan kütyük és eszközök, melyekkel élvezetesebbé teheti a mozgást.

MP3: Első körben egy jó zenelejátszó, amire feltöltheti kedvenc számait. Ezzel egyrészt kevésbé lesz unalmas a futás, másrészt ritmust adhatnak a tempójának.

GPS:Emellett érdemes lehet beszerezni GPS-t, amivel új területeket is felfedezhet anélkül, hogy félne, hogy eltévedne.

Mobil appok: vannak már olyan mobil alkalmazások, melyek segítségével nyomon követheti edzéseit, rögzíteti megtett távjait, illetve más futókkal is megoszthatja tapasztalatait.

Szivacshenger: ez a jópofa eszköz edzés előtt és után is jó szolgálatot tehet, mivel remekül bemelegíti vele az izmait, így elkerülheti a sérüléseket, valamint jól meg is masszírozhatja fáradt végtagjait, ahol végiggurítja.

Cipő: na igen, tegye fel a kezét az, aki nem motiválna az, ha egy jó futócipőben edzene. Na ugye! Papp Krisztina szerint tényleg igazán nagy löketet adhat, ha már rengeteg színes futócipővel büszkélkedik.

Fotó: Papp Krisztina
Fotó: Papp Krisztina

Ne legyen kötelező

 „Edzés nélkül a napok nem lennének az igaziak, és nagyfokú hiányérzetem lenne”- érzik ezt így sokan, ám valószínű még többen vannak azok, akik nem. Számukra egy igazi kihívás már az is, hogy elhatározzák, hogy elmennek megizzasztani magukat. És igen, nagy hősiességre vall, ha valaki lenyomja az egész nyarat úgy, hogy egy héten kétszer-háromszor edz. Azonban, ahogy jön a tél, a lelkesedés sokszor alábbhagy, hiszen ilyenkor több réteg ruha jobban elfedi a túlsúlyt, hamar sötétedik, meg amúgy is hideg van. És ilyenkor sokaknál már kész szenvedés a futás. A kitartóbbak valahogy mégis erőt vesznek magukon és csinálják, de ezzel elvész az öröm. Éppen ezért keressen alternatívát: télen, amikor úgy érzi, jól esne róni a köröket, hát rajta, viszont ha nem, nyugodtan maradjon otthon és pl. tornázzon vagy jógázzon!

A futóbajnok jó tanácsa: merjen néha pihenni is, illetve elszakadni a futástól egy kicsit. "Ha belefásul az edzésekbe, akkor érdemes kiszakadni a monotonitásból. Lehet például alternatíva, ha beiktatunk egy nap úszást vagy spinning edzést, vagy 'csak' rövidebb, pörgősebb edzést csinálunk. Bármi jó, ami nem a megszokott. "

Legyen társasága

Ha nem is mindig, de heti egyszer-kétszer jól esik beszélgetni, főleg futásról, versenyekről. Ha nincs egy barát, akivel közösen összeállhatnak edzeni, számos futóklub alakult az elmúlt években. Ha valakihez csapódik, sokkal könnyebbnek tűnik a tempó, használja ki ezeket a lehetőségeket. Nem beszélve arról, ha mondjuk épp első maratonjára vagy félmaratonjára készül, akkor találkozhat olyanokkal, akik már teljesítették és megoszthatják a tapasztalataikat.

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra