Ilyen, mikor magyar tervezők eredeti kollekciókat alkotnak

Két fiatal, feltörekvő magyar tervező legújabb kollekcióját mutatjuk be: Daubner Anna legutolsó találkozásunk óta szembetűnően merészebb lett, 2014-es őszi-téli kollekciója időutazás a javából, ugyanis a hetvenes évek csehszlovák gyufás skatulyái és a családi albumból előkotort síelős képek, illetve ruházat ihlették. A futurisztikus táskáiról ismert Abonyi Alma képzőművész-dizájner pedig két év kőkemény munka után debütált aktuális kollekciójával: a tervezővel a csütörtöki megnyitón ültünk le egy meglepően őszinte beszélgetésre, ahol a munka nehézségeiről, táskái felépítéséről és a jövőbeni terveiről kérdeztük.

Anna Daubner 2014 A/W

Anna Daubner 2014-es őszi-téli kollekcióját a hetvenes évek Csehszlovák gyufás skatulyáinak printjei és a családi fotóalbumokban is gyakran felbukkanó síelés, illetve az ahhoz nélkülözhetetlen ruhatár ihlették. Az inspirációs források nem csak színben és vonalvezetésben, de hímzés és applikáció formájában is visszaköszönnek az aktuális darabokon, melyekre jellemző a különböző anyagfelületek ütköztetése és a kis gyufásdobozok képeinek kézi hímzéssel való megjelenítése, miközben a sportos vonalakat nőies részletek törik meg és szimmetrikus kivágások teszik teljessé.  

A tervező úgy érzi, sokat változott az előző kollekciója óta, ami a mostani kapszula-kollekción is látszódik. "Sokkal bátrabb és tudatosabb lettem az előző kollekcióm óta, ez részben annak is köszönhető, hogy bekerültem a Design Terminál mentor-programjába, ami intenzív és nagyon hasznos. Fő mentorom Ács Zoltán, de Misetics Mátyással is sokat dolgozom együtt, a kampány- és lookbook-képek fotózásakor sok hasznos ötlettel támogattak." Anna Daubner új kollekcióját élőben is megnézheti az A3 Showroomban, az V.kerület Zrínyi utca 4-ben. 

Daubner Anna sokkal merészebb lett az előző kollekciója óta.
Daubner Anna sokkal merészebb lett az előző kollekciója óta.Szécsi István/Dívány.hu

Alma Abonyi x Phoenix

Abonyi Alma képzőművész három éve szobrász szakon végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, legújabb, csütörtökön debütáló táskakollekcióján pedig két évig dolgozott. "Autodidakta módon tanultam ki a táskakészítést. Édesanyám rajztanár, így a rajzzal és kerámiával való kapcsolatom mindig is megvolt, de eredetileg matek és kémia szakra készültem. Aztán az egyik barátom előállt azzal az ötlettel, hogy csináljunk egy szörfdeszkát, és amikor bementünk az üzletbe, ahol mindenféle anyagot és szerszámot be tudtunk hozzá szerezni, animációba illő sokk ért. Egyszerűen tudtam, hogy ezzel akarok foglalkozni. Így a jelentkezési lap leadása előtt gyorsan irányt változtattam és a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász szakát jelöltem meg elsőként. 2011 júliusában diplomáztam, szeptemberben pedig már táskákon dolgoztam. Hogy ez megint honnan jött, ne is kérdezd, nem tudom, valószínűleg szintén zsigerből."

"Nagyra becsülöm a művészeket és iparművészeket, akik kreálmányokat alkotnak. Én ezt képzőművészként kiéltem: alkottam négy falnak, tudom, milyen hazavinni egy tárgyat egy kiállítás után és feltenni a polcra. Nekem pont az hiányzott, hogy valaki nap mint nap szeresse és viselje az alkotásaimat. Ezért is nagyon fontos, hogy ne csak egy szép tárgy legyen, amit tervezek, hanem, hogy megjelenjen benne a praktikum is. Pont ezért elképesztően nehéz volt összehozni azt a forma és anyagvilágot, amit képzőművészként álmodtam meg azzal, amit táskatervezőként praktikusnak és hordhatónak tartok.

"Minden táskám komoly munkaigénnyel bír, egy-egy darab elkészítése legalább két hét folyamatos munkát vesz igénybe és mindegyik kézzel készül. Négy kollekció fejben már teljesen kész van, de idő és energia kell hozzá, hogy ez a valóságban is negjelenjen" – mondja Abonyi.

"Mindig is ellentétekből építkeztem, már akkor is, mikor szobrokat készítettem, pedig a táskákkal sincs másként. Az alap koncepcióm az, hogy hozzak egy high-tech, nagyon merev, kicsit talán rideg anyagot, amit olyan anyaggal párosítok, mint például a valódi bőr, aminek teljesen más története van. Tervezés közben nincs egy konkrét perszónám, ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy maga a kollekció is eléggé szerteágazó. Nagy a kombinációs lehetőség: bőrrel, műanyaggal, szőrrel is dolgozom, ezeket folyamatosan kombinálom, így születik meg a régi és az új ellentétéből egy új harmónia." A Phoenix ready-to-wear kollekciót összesen 15 női és unisex táska alkotja: anyaguk epoxy gyanta, szén- alumíniumszövet, bőr és szőrme. A belső vázat üvegszövet, epoxy gyanta és poliuretán hab alkotja, ettől könnyű, mégis masszív és merev a táska.

A kísérletező tervező utálja ismételni magát, ezért a táskákon kívül egy 'Anorthic' fantázianévre keresztelt ékszerkollekciót is összedobott, amit a kortárs cseh üvegipar és a cseh királyok inspiráltak. Anyaghasználatában és formavilágában jól illeszkedik az Alma Abonyi táskák futurisztikus stílusához: a limitált, szintén kézzel megmunkált darabok 23.39 karátos holdfényarany és a 12 karátos fehérarany lemezek alkotják, víztiszta gyanta borításban. Egyelőre összesen 12 ilyen modell készült csak, melyek a jövő tavasszal debütáló Anorthic kollekció előfutárai.

A prémium árkategóriás táskákat nem csak webshopon keresztül lehet megvásárolni, mivel a tervező szerint kifejezetten fontos, hogy élőben is meg lehessen nézni és tapogatni a táskákat. "Számomra nagyon fontos, hogy az interneten kívül valódi boltban is kaphatóak legyenek a kreációim, ezért egy hónapon belül nyitunk egy showroomot is a Veres Pálné utcában. Mostantól terv szinten is foglalkozunk a külföldi promócióval, elsősorban a Skandináv-országok és Ázsia a fő cél, úgy érzem, itt fogékonyabbak az emberek a különleges, innovatív dizájnra" – mondja a tervező.

A mára hivatalos oldalát itt, a Facebook-felületet pedig ide kattintva találja.

A tervező, Abonyi Alma.
A tervező, Abonyi Alma.Szécsi István/Dívány.hu
 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek