Így torzított a modellvilág 2009-ben

Bővelkedett ez az év a mesterségesen soványított reklám- és címlaplányokban, a divatipar többnyire idén sem bízta a természetességre az eladást.

Képgalériánkban összeszedtük a természetestől leginkább eltérő reklámarcokat, valamint azokat, akik a Photoshop-világgal ellenkezve a sminknélküliség és nevetőránc rejtelmei felé irányították a fogyasztói társadalom tagjait.

A divatszakma jelentős tábora még mindig ragaszkodik ahhoz az elvhez, hogy a ruhák csakis a legvékonyabb lányokon mutatnak jól, és a termékeket csakis a tökéletes, hibátlan (=mesterséges) szépségekkel lehet eladni. Ezekkel szemben rendszerint a testképzavaros (anorexiás, bulímiás) nők és férfiak tömege áll érvként, akik az orvostudomány mai állása szerint nagy mértékben a reklámok, hírességek alakját, külsejét igyekeznek követni.

Ilyen volt idén a leghíresebbek Photoshop-termése.

Júniusban a Louis Vuitton-kampány legújabb plakátján Madonna tűnt fel ráncok és mimika nélkül. Hamar kiderült, hogy az énekesnő Dr. Photoshop virtuális fiatalító módszereinek köszönhetően tűnik porcelánbabának. A reklámon külseje nem sokban tér el a reneszánsz Madonna-ábrázolásoktól, legalábbis ami az üdvözült arckifejezést illeti. Azóta le is cserélték egy természetesebbre, arra a modellre, aki korábban 36-os méretével hívta fel magára a csontsoványokkal ellenszenvezők szimpátiáját.

Augusztusban a világ egyik legelső manökene, az idén hatvan éves Twiggy jelent meg több évtizeddel fiatalabban. Az Olay kozmetikai márka számára készült kampányfotón az arca babapopsi, a kinézete egy harmincasé. Jól néz ki, de egyértelmű, hogy amit látunk, nem a valóság.

A ránctalan, csontsovány csajok még mindig uralják a divatipart, és gyakran már pusztán az ellenérzést követel a szakmában, ha valaki hús-vér nőket szeretne alkalmazni. Szeptemberben Mark Fast kanadai divattervező kreatív csapatjának két tagja is felmondott a Londoni Divathetet megelőző modellválogatás során, miután a kanadai tervező ragaszkodott hozzá, hogy 40-es, 42-es ruhaméretet viselő nőket állítson a kifutóra. Erika Kurihara, Fast stylistja utóbb tagadta, hogy a fenti okok miatt lépett le, bevallása szerint inkább az volt a baja, hogy a két nagyobb darab modell nem tudott rendesen mozogni a kifutón.

Októberben robbant a bomba azzal a Ralph Lauren modellel kapcsolatban, akinek a reklámokon szélesebb a feje, mint a csípője. A történet pikantériáját az adta, hogy a valóságban a modell egészséges küllemű, ami olyannyira nem felelt meg a nagy múltú divatháznak, hogy ki is rúgták állítólagos kövérsége miatt. „Azt mondták, nem illenek rám a ruháik, mert túl nagy vagyok” – fogalmazott akkor a 23 éves, 1 méter 78 centi magas, 36-os méretű Filippa Hamilton-Palmstierna, akit nagyon megviselt, hogy kirúgták.

Nem sokkal később a nagy sikerű W magazin címlaplánya, Demi Moore jelent meg szélsőségesen vékonyka darázsderékkal, amelyből jobb oldalt hiányzott egy jelentősebb darab. A csontsovány Moore valószerűtlen alakja a Ralph Lauren-modell után szintén hatalmas port kavart az interneten. És minél több túlretusált fotó jelent meg hírességekről, úgy kerültek elő kontrasztként a stilizálatlan hétköznapokban készült fotóik, amelyeken szerintünk ugyanúgy szépek, annyi a különbség, hogy látszik a koruk.

Így van ezzel Csomor Csilla is, akit novemberben retusáltak felismerhetetlenné egy világmárka magyarországi premierjéhez. A 43 éves színésznőn egyetlen szarkaláb sincs, cserébe vékony és izmos. Jó neki.

Másik oldal

Az idei év azonban nemcsak a rettenetesre soványított csajok éve volt, hanem a mesterséges retus- és az anorexiaellenes kampányoké is.

Júniusban Alexandra Shulman, a brit Vogue szerkesztője rövid, ám velős levélben cseszte le a legnagyobb divatházak tervezőit, amiért közvetve rákényszerítik a magazinokat arra, hogy mell és fenék nélküli, csontsovány modellekkel dolgozzanak.

Ugyanabban a hónapban Eva Herzigova topmodell, Monica Bellucci és Sophie Marceau színésznők vállalták sminktelen, retusálatlan arcukat az ELLE címlapján, majd őket követte sok más modell között Cindy Crawford és Claudia Schiffer augusztusban.

Szeptemberben derült ki, hogy francia parlamenti képviselők olyan törvényt akarnak elfogadtatni, amelynek értelmében figyelmeztető felirat kerülne a digitálisan soványított testeket ábrázoló reklámfotókra. A honatyákat aggasztotta, hogy sokan egészségtelen soványságra törekednek a reklámok hatására.

Kíváncsian várjuk, hogy mit hoz a 2010-es év, folytatódik-e a természetességért vívott harc, vagy marad a mesterségesen soványított álvalóság. Önök szerint tényleg csak a szupervékony, szupersimabőrű reklámarcokkal lehet a dolgokat eladni?

Oszd meg másokkal is!
Mustra