SZÜLŐSÉG

Készüljön: hamarosan gilisztát eszik majd a gyerek!

Dívány 2017. február 28., kedd 17:44

A YouTube-os internetes kihívások úgy söpörnek végig az iskolákon, mint az influenzajárvány, hiszen ki ne reménykedne benne, hogy pont az ő videóját kapják fel és nézik meg milliónyian. Mi szülők általában utolsóként értesülünk róla, mi épp a menő.

De ha szeretné tudni, mi várható, akkor itt a következő, ez pedig a gumicukor vs valódi dolog kihívás. Nagyon egyszerű, két ember kell hozzá, akik elé letakart tálakat tesznek párosával, egyik alatt a gumicukor van, másik alatt a valódi dolog. Nem hangzik nagyon rossznak, ha kólás, cseresznyés vagy hamburger alakú gumicukorra gondolunk. Csakhogy van békás, gilisztás és bajuszformájú is. És van, aki ezeket tényleg megeszi. Mármint az igazit.

Távolról sincs vége, olvasson még »

A magatartászavaros gyerekek csak ne zavarják a többieket a tanulásban!

Primilla 2017. február 27., hétfő 07:13

Ön mit tenne, ha a rendes, szorgalmas gyereke jól együttműködő osztályába egyszer csak betennének egy figyelemzavaros, hiperaktív gyereket, aki órán mindig rosszalkodik, nem hagyja a többieket nyugodtan tanulni, és mindent szétzilál maga körül?

És mit tenne akkor, ha önnek lenne egy hiperaktív, figyelemhiányos gyereke, akit a baja miatt minden iskolából kiutálnak, és senkitől sem kapna segítséget, pedig, mint minden anya, ön is csak azt szeretné, hogy a gyereke megtalálja a helyét az iskolában?

A minap egy nyílt levél jelent meg a Gyerkőcökkel suttogó blogon, „Integráció! Minek, de főleg kinek az árán?” – címmel. A szerző, Pribánszki Marianna azt írja, azokért a gyerekekért emeli fel a hangját, akiknek nap mint nap el kell szenvedni egy beilleszkedési problémával küzdő gyerek öntörvényű viselkedését. Ahogy fogalmaz: „Nem szenvedhet 20-25 gyerkőc azért, mert az osztályába, csoportjába olyan társ került, aki speciális nevelést igényel! Ám ennek nincsenek meg a feltételei!”

shutterstock 303878834

A poszt, amit a szerző több szakmai Facebook-csoportban is megosztott, "bátran" kimondja: az integráció nem jó sem az SNI-s (speciális nevelési igényű) gyereknek, sem a többieknek, mert az előbbi nem fejlődik, az utóbbiak pedig szenvednek, és sérül az igazságérzetük, mert az egyik gyereknek mindent elnéznek, amit a többieknek nem. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Papolás helyett válasszon jól barátokat a gyereknek!

Böszörményi Edina 2017. február 26., vasárnap 18:17

A kisgyerekek személyiségét nagyban befolyásolja kik a barátaik, de jó hír, hogy többnyire csak a pozitív viselkedési mintákat veszik át egymástól – derült ki a Journal of Personality and Social Psychology új tanulmányából, írja a Nymag

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ezek lesznek az idei év sztárjátékai fiúknak

Dívány 2017. február 26., vasárnap 16:07

A napokban tartották a New York-i játékvásárt, ahol a gyártók bemutatják, milyen nagy durranásokkal készülnek. A Popularmechanics kiválogatta a kínálatból azokat, amiért a kiskamaszok és kamaszok nyaggatni fognak minket idén. Íme:

Távolról sincs vége, olvasson még »

Hat szuper olvasnivaló kiskamaszoknak

Primilla 2017. február 26., vasárnap 13:04

Korosztályának megfelelő irodalommal jól tartott gyerekek előbb-utóbb már nem elégszenek meg bármivel, hanem elkezdenek csemegékre vágyni. Ez egyébként nagyon helyes, melyik szülő ne lenne boldog és büszke, amikor észreveszi, hogy a gyerek kimondottan igényes irodalmi téren.

Igaz, ez az „igényesség” persze egészen mást jelent a gyerekeknél, mint a felnőtteknél, de akinek kiskora óta a napi rutin részét képezi az olvasás (előbb persze szülő által, majd önállóan), az előbb-utóbb válogatni kezd.

Abszolút szubjektív módon összegyűjtöttünk néhány könyvet az utóbbi hónapok olvasmányélményeiből. Olyan köteteket ajánlunk, amiket a közelünkben fellelhető gyerekek (7-12 évesek) kifejezetten szívesen vettek a kezükbe, bár inkább az a helyes kifejezés, hogy le sem akarták tenni, ezért magabiztosan tudjuk javasolni őket. Ha kedvük van, próbálják ki, hátha szintén beválnak!

Távolról sincs vége, olvasson még »

Így segítenek a horgolt polipok a koraszülötteken

Böszörményi Edina 2017. február 25., szombat 10:32

Szuper kezdeményezés, irtó aranyos fotókkal.

Gondolta volna, hogy azok a koraszülött babák, akik horgolt polipokat ölelgethetnek, nagyobb biztonságban érzik magukat, és gyorsabban fejlődnek, mint polip nélküli társaik? Pedig így van! De miért éppen a polipok, és hogyan is hatnak az apró figurák? A Babble-n bukkantunk rá a szuper kezdeményezésre. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Gyógynövényekkel javítható a korai magömlés

Puskás Pálma 2017. február 24., péntek 17:27

Az orvosi értelemben vett meddőségnek számtalan oka lehet: meddőségnek ugyanis azt nevezzük, amikor egy pár egy évnyi rendszeres szexuális együttléte mellett sem fogan meg a baba. A szervi és pszichés okok között előfordulhatnak szexuális zavarok is, amelyek közül elsősorban a férfi szexuális zavarok hátráltathatják a fogamzást, illetve tehetik szükségessé a mesterséges megtermékenyítési eljárások valamelyikét. Nem beszélve arról, hogy a teljesítménykényszer okozta stressz általában ront a tüneteken – a gyerekcsinálás pedig elég komoly teljesítménykényszerrel járhat.

Az egyik, a fogamzást súlyosabb esetekben hátráltató zavar a korai magömlés: előfordul ugyanis, hogy a problémának köszönhetően a pár a megszokott módon nem tud megtermékenyülni, így orvosi segítségre szorulnak. Egy új kutatás szerint a korai magömlést alternatív gyógymódokkal is lehet javítani: ritka az olyan tanulmány, amikor a tudományos kutatásokkal sikerül igazolni a természetgyógyászati módszerek hatékonyságát, itt mégis épp ez történt.

shutterstock 252989053
Távolról sincs vége, olvasson még »

Engem gyászol a gyerek, pedig kösz, jól vagyok

Cziglán Karolina, pszichológus 2017. február 24., péntek 14:06

Gyerek és gyász: két olyan téma, ami nem egyszerre szokott eszünkbe jutni. A gyermekkor, kamaszkor a gondtalanság ideje, vagy annak kéne lennie – gondoljuk felnőttként, a veszteségekkel ráér az ember később is szembesülni. Holott sokféle módon találkozik a gyerek is a gyásszal, akkor is, ha nem történik olyan tragédia a családban, mint például a szülők korai elvesztése.

A lélektan gyásznak nevezi azt, amikor az ember elveszít valamit, ami fontos volt számára, amit szeretett vagy biztonságot jelentett neki. Nemcsak valakinek a halála lehet ilyen, hanem az is, ha egy korábbi barát elutasítja a fiatalt, felé már nem hajlandó szeretetteli gesztust tenni, és gyász a szakítás is.

shutterstock 91889813

De az is hasonló veszteségélményt jelent, ha ennél absztraktabb dologról kell lemondani, elengedni, például az igazságos, biztonságos világba vetett hitet: ez történik, ha valami súlyos igazságtalanság éri azt ember, és nincs rá orvosság. És az is hasonló, ha kiderül, valamilyen mély vágyunk nem teljesülhet, például azt mondja a zongoratanár a diáknak, barátkozzon meg a gondolattal, hogy valószínűleg nem lesz belőle hivatásos zenész, noha ő erre készült.

Sőt, az is, ha el kell költözni a városból vagy lakásból, ahol kicsi korunkat töltöttük, aminek ismerjük az illatait, ahova meghitt emlékek kötnek, hiszen úgy éreztük, az is hozzánk tartozik, és mintha valamit magunkból is ott kellene hagyni.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Legoland Nyíregyházán? Update: kamu volt!

Dívány 2017. február 23., csütörtök 13:28

Update: a Privátbankár írta meg, hogy a bejelentés - ami egyébként a Magyar Közlönyben is megjelent - valójában a jelek szerint egy hatalmas blöff volt: a Merlin Entertainment ugyanis nem tud ilyen tervekről, és nem is szándékozik semmilyen Legolandot nyitni Nyíregyházán.

És ez volt az eredeti hír:

Egész pontosan Legoland Discovery Center épül Nyírgyházán - jelentette be a város polgármestere, és a Magyar Közlöny. És, hogy mi a különbség a Legoland és a Legoland DC között?

Mindkettő ugyanannak az angol vidámparkos birodalomnak - Merlin Entertainments - a terméke, a DC a Legolandok kisebb, beltéri változata, jellemzően 3 ezer négyzetméter körüli alapterülettel. Benne legóból épített modellek és attraciók, és egy kisebb területű "Miniland", ahol a környék nevezetességeit építik fel a kockákból. Olyasmikre lehet még számítani a Discovery Centerekben, hogy megtudhatjuk, hogy készül a legó, tanulhatunk modellépítést profiktól, és általában van egy 4D mozi is.

Emellett néhány vidámparkos jellegű attrakció is helyet kap (ami általában nem hullámvasút), és PERSZE lehet az ilyen helyeken szülinapot tartani, van éttermi rész, és bolt, ahol nem meglepő módon vehetünk legót. Szóval egy nagy, profi, és vélhetően nem olcsó játszóházat kell elképzelni.

Legoland Discovery Center jelenleg 18 van a világon, ebből három európai (kettő Németországban, egy Angliában), és van egy Isztambulban is. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ön megszoptatná más gyerekét?

nemoszi 2017. február 23., csütörtök 06:59

A Daily Mail videós kísérlete szerint a londoni nők nagyobb része megszoptatná - vagy valamilyen más módon megetetné - más gyerekét, ha az kétségbeesetten kérné:

A megkérdezett anyukák 62 százaléka segített a lap által kiküldött színésznőnek. Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy összesen 8 nőt kérdezett meg az állítólagos bajban lévő anyuka, közülük hárman pattintották le. „Sose mondok nemet egy segítséget kérő nőnek” – indokolta tettét az egyik kedves asszony. A nyolc kisgyerekes nőből öten valamilyen módon azonnal segítettek volna, nem csak szoptatással, volt, aki hazament volna lefagyasztott tejért, más pedig az otthonlévő, csecsemőtápszert ajánlotta fel.

„Az érzékenységük, nagylelkűségük és empátiájuk nagyon meghatott!” – áradozott a kísérletbe bevont színésznő, aki nagyon jól alakította a kétségbeesett anyát. Vajon itthon hányan segítettek volna? Például ön megszoptatná egy idegen nő gyerekét?

Ön megszoptatná vagy máshogyan megetetné más gyerekét?

  • 884
    Igen.
  • 190
    Nem.
  • 220
    Nem tudom.

Venne menő képet, ha gyerek rajzolta?

Dívány 2017. február 22., szerda 15:12

Szuper esemény lesz csütörtökön koraeste Óbudán: az I. Jótékonysági Gyermekrajz Aukció. Az árverésen a 2016. karácsonya előtt "Rajzolj, hogy adhassunk” címmel meghirdetett rajzpályázaton kiválasztott 15 alkotásra lehet licitálni. A befolyó bevétel jótékony célra megy, a Cseppkő Gyermekotthonnak adományozzák.

De ennél többről is van szó: a rajzoló gyerekek részesei lehetnek valami fontosnak, a saját eszközeikkel járulhatnak hozzá a szülők nélkül felnövő társaik mindennapjainak szebbé tételéhez.

És mire jó egy ilyen gyerekrajz, már azon túl, hogy megveregetjük a saját vállunkat, hogy megint jó fejek voltunk? A kiállított képek között jó pár darab van, amit bekeretezve simán bármilyen lakásba betehetünk, egy részük szuperül mutatna egy baba/gyerekszobában:

16831035 1793967417520729 2874045574224944937 n

Vagy akár ez is:

16831076 1793967480854056 2198304916022530042 n

De nem csak gyerekszoba-hangulatú képek vannak, hanem olyanok is, amiket a lakás felnőtt részében is el tudnék képzelni, ez például tökéletesen mutatna egy galériafalon, ha színben-hangulatban amúgy is vannak már hasonló képeink, de kisebb falon önállóan is megállja a helyét:

16649439 1793967540854050 480235688515336565 n

A pályázatok közül Kentaur – Erkel László díszlettervező, jelmeztervező, festő vezetésével összeült szakmai zsűri által választotta ki azt a 15 alkotást, amire holnap licitálni lehet. De nem csak ennyi, rengeteg olyan remek kép van, ami végül nem került be a 15 közé, de megtekinthető, és egységes, 3 ezer forintos áron megvehető. Ki tudja, lehet, hogy éppen most bukkanhatunk rá a jövő egyik befutott képzőművészének egy korai alkotására. 

Ez talán sci-finek hangzik, de nem teljesen az, hiszen mindenki kezdte valahogy, ebben a listában például megtaláljuk Dalí egy képét, amit hat évesen készített, Picasso egy 9 éves kori művét, itt pedig azt is megnézhetjük, mit csinált Paul Klee 7 évesen, és Michelangelo, amikor 12 volt. Szóval hajrá, ha adna egy esélyt az egyszer talán majd vagyonokat érő kép megvételének, itt az esély.

A "Rajzolj, hogy adhassunk" – I. Jótékonysági Gyermekrajz Aukciójára február 23-án 18:30-kor kerül sor Óbudán, az Esernyős – Óbudai Kulturális, Turisztikai és Információs Pont- Szindbád Rendezvénytér helyszínén (1033 Budapest, Fő tér 2.). Az árverést Krizsó Szilvia vezeti.

A pályamunkák közül a szakmai zsűri által legjobbnak ítélt alkotásokat, köztük az árverezésen megvásárolható 15 képet is megtekinthetik egy kiállításon február 6. és március 3. között az aukció helyszínén, hétköznapokon 9,00-18,00 között.

Hat alternatív iskola - nagy vonalakban

(bj) 2017. február 22., szerda 12:07

Már az alternatív iskolák bemutatkozásának facebookos meghirdetésekor látszott, hogy itt valami nagyon aktuálisra tapintottak a szervezők, és akkora lesz az érdeklődés, amit nehéz kordában tartani. Iszonyú sok érdeklődő jelölte be, hogy ott akar lenni a Pagony könyvesboltban a szombati eseményen. A szervezők előtt kalapot le, rögtön észlelték a hatalmas érdeklődést, ezért két turnusba szervezték a résztvevőket, a regisztrációhoz kötött jelentkezésekkel pár óra alatt be is telt a kétszáz hely. A tömeges jelentkezés miatt streamelték is a bemutatkozásokat, a videókat ezen a linken lehet megnézni.

Ezek a szomorú tények. Hogy miért szomorúak? Mert az állami rendszer iskolái annyira kihúzták egyeseknél a gyufát, hogy a még óvodás korú gyerekek szülei elképzelni sem tudják, hogy betegyék a gyereket az állami húsdarálóba. 

A szombat délután tehát az alternatív iskolák bemutatkozásáról szólt a Pagonyban: hat iskola képviseltette magát, velük kisebb csoportokban ismerkedhettek a szülők, bárki kérdezhetett, és kapott is rá választ azonnal. 

A bemutatkozáson részt vett egy Waldorf iskola, egy Montessori, a Rogers, a Tág Világ, a Lauder Javne és a MOA. 

És hogy mitől alternatív egy iskola?

Szinte minden alternatív iskoláról el lehet mondani, hogy próbál egyénre szabottan, differenciáltan oktatni, vagyis minden gyereket saját képességei szerint végigvezeti a tananyagon. Jellemző még ezekre az intézményekre, hogy minimum alsóban, illetve negyedik osztályig -van ahol ennél tovább is – csak szöveges értékelés létezik, nincs osztályzat.

Valahol azért százalékosítják a tudást, de a szöveges értékelések minden esetben építő kritikát fogalmaznak meg, melyek megerősítik a gyereket, és nem arra fókuszálnak, hogy mit nem tud a gyerek.

shutterstock 153671990

A projektalapú oktatás is szinte minden itt megjelent alternatív iskola oktatási stratégiáját képezi, illetve a kis létszámú osztályok is hozzájárulnak a hatékonysághoz. Több iskolában kiemelték a választás és a döntés szabadságát, valamint azt, hogy ezzel hogyan kell megtanulni élni. A tanulás iránti belső motiváció kialakítása, és az egyénre szabott, leghatékonyabb tanulásstratégia kiválasztása is fontos kérdés ezekben az intézményekben.

A Waldorf kivételével mind az öt iskola a Nemzeti Alaptantervet (NAT) követi, vagyis a tananyag ugyanaz, mint egy állami iskolában, csak a módszerek mások.

És a pénz: igen, a piszkos anyagiak. Rossz hírünk van: az összes iskola fizetős, annyi a különbség, hogy a Waldorfban a tandíjat támogatásnak nevezték el. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Honnan tudjuk, melyik szakma lesz jó a kamasznak?

Cziglán Karolina, pszichológus 2017. február 21., kedd 16:09

A híres „mi leszel, ha nagy leszel” kérdésre addig könnyű felelni, míg nincs tétje a dolognak. Az ötéves tudja, hogy tűzoltó, a tízéves is nyugodt még, ha a kérdést hallja, hiszen imádja az állatokat, tehát nyilván állatorvos, esetleg a zenét, és cseppet sem zavarja, reális-e, hogy rocksztár lesz.

És egyszer csak bekopogtat a valóság, legkésőbb akkor, mikor dönteni kéne, milyen fakultációra megy, ugyebár olyanra, ami kell az emeltszintű érettségire való felkészüléshez. És ilyenkor már nem árt, ha az embernek van arról elképzelése, hogy hova jelentkezik majd, ami azt is feltételezi, hogy van róla valamiféle képe, hogy a hátralévő életében mivel szeretne foglalkozni, hogyan képzeli el magát és a hivatását.

De sokakra korábban ránehezedik a nyomás, hogy most már komolyan gondolkodni kellene a jövőről, akár már a középiskola kiválasztásánál, hiszen az is ad egy irányt. Jó esetben ezt nem a gyerek dönti el, hanem a tini érdekei alapján és vele egyeztetve a szülő. Ám a tini is érti, ez a későbbi életére hatással lesz.

shutterstock 467176736

A fenti gyakorlatias kérdések akkor merülnek fel, mikor iskolától, felvételiktől teljesen függetlenül is ott motoszkálnak, majd harsognak a tizenévesben az identitáskeresés kérdései: ki vagyok én, mire vagyok képes, hol az én helyem, mi a dolgom? Tehát ezek akkor is érdeklik őt, ha a szülők és az iskola nem erőlteti a témát. Kérdés, hogyan segíthet a szülő? A tininek kell kimunkálnia saját válaszait, de az anya és az apa is könnyítheti vagy gátolhatja ezt a folyamatot.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Akarunk mesterséges intelligenciát a tantermekbe?

Primilla 2017. február 20., hétfő 16:55

Vivienne Ming elméleti neurológus azt állítja, hogy bármit meg tud jósolni egy gyerekkel kapcsolatban: hogy mennyi pénzt fog keresni, vagy, hogy meddig fog élni. Előre megmondja, hogy milyen végzettséget fog szerezni, sőt, még azt is, hogy melyik kérdésre nem fogja tudni a helyes választ a záróvizsgán.

Nem, nem kristálygömbje van, hanem egy mesterséges intelligencián alapuló szoftvere, amely megfigyeli a gyereket, kezdve a tanulási szokásaitól, és társadalmi interakcióitól a kognitív modellezés és a gépi tanulás kombinációján át. Ez utóbbi fogalmak persze elég homályosak azoknak, akik nem foglalkoznak a témával, sebaj, ez is a világhoz tartozik, hogy mindenhez nem érthetünk. 

Semmi sem fest világosabb képet egy társadalomról, és annak jövőjéről, mint az adott ország középiskolái

Ugyanakkor az osztálytermeket röhögve maga mögött hagyja a hihetetlen sebességgel változó világ, és benne az egyre mélyülő társadalmi különbségek, a példátlan globalizáció és a technológiai újítások.

vlcsnap-2014-06-26-14h35m15s186
Fotó: lucasfilm

A Siri által kezelt határidőnaplótól az önvezető autókig a mesterséges intelligencia (AI – artifical intelligence) a feje tetejére állította a világot, kivéve persze az oktatást, mert az, mint egy masztodon, csak áll, és nem reagál gyakorlatilag semmire. Habár a tőzsdén már rég számítógépek kereskednek az ember helyett, az iskola nagyjából ugyanúgy néz ki, mint a 12. században.

A gyerekek ugyanolyan rendezett sorokban ülnek évszázadok óta, és az euklideszi geometriáról tanulnak, miközben szénné unják magukat. Jó, a mai gyerekek oda vannak ragadva az IPad-jükhöz, ugyanakkor a technológia szinte alig tesz hozzá valamit a tanulásukhoz – legalábbis egyelőre. A mesterséges intelligencia megjelenése az osztálytermekben azonban olyan áttörést ígér, amire régóta várnak a diákok – írja az Ozy.com.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Lehet abból baj, hogy megteltek a gyerekintenzívek?

Puskás Pálma 2017. február 20., hétfő 12:58

Megteltek a budapesti gyermekintenzív ágyak, ezért a tisztifőorvos a Népszava értesülései szerint előreláthatóan a jövő hét közepéig nem engedi, hogy máshol ellátható intenzíves beteget a közép-magyarországi régióba hozzanak.

Az országos tisztifőorvos körlevélben utasította az egészségügyi intézményeket, hogy Budapestre lehetőleg ne küldjenek lélegeztetőgépre szoruló beteget, mert megteltek a fővárosi gyermekintenzív ágyak. Ennek az az oka, hogy az utóbbi hetekben jelentősen megnőtt a lélegeztetésre szoruló bronchiolitises gyerekek száma.

De mit jelent ez? El fognak zavarni a kórházból a fulladó gyerekkel? Dehogy.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Beszólt az óvónő a szülőnek, mert csokis sütit csomagolt

Koncz Andrea 2017. február 20., hétfő 06:24

Egy ausztrál nő posztolt a Facebookon egy képet, a leírás szerint a barátnőjének gyereke hozta haza az írásbeli figyelmeztetést, miszerint az anya csokis süti helyett lesz szíves valami egészségesebbet csomagolni a gyereknek. A kislány Kindergartenbe, vagyis a mi fogalmaink szerint nagyjából oviba jár. (Viszont a pedagógust angolul ott is teacher-nek, vagyis tanárnak hívják, bár korban a mi ovisainknak megfelelő a dolog)

"A barátnőm - 8 egészséges gyermek anyja, a következők a hetedik gyerekre vonatkoznak - ezt kapta ma a 3 évese ovijából. Mondtam neki, hogy holnap csomagoljon két szelettel, és közölje velük, hogy elmehetnek a francba." 

A jelenségre azonnal lecsaptak, mint foodshaming, vagyis kb. kaja általi megszégyenítés, és máris áradnak a hozzászólások, hogy hova menjen és mit csináljon a tanár, és mégis mit képzel magáról az ilyen. Pedig szerintem igaza van. Ezzel nem leszek túl népszerű, de elmondom, miért gondolom ezt.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Tippek, hogy megóvhassuk a gyerek világát

Cziglán Karolina, pszichológus 2017. február 19., vasárnap 16:28

Vigyázzunk a gyerek világára!

Ha egyetlen mondatban kellene megfogalmazni, mi a legfőbb dolga a szülőnek, akkor többféle változat adódhatna, sok válaszban benne lenne a szeretet, az elfogadás és az érzelmi biztonság, de röviden úgy is mondhatnánk: hagyja a gyermeknek, hogy gyerek lehessen.

A gyermekkor ellopásának vannak durva módjai, de észrevétlenül, a legnagyobb jóindulattal is előfordulhat, hogy megcsorbítjuk. Amikor Michael Jackson azt mondta, tőle elvették a gyerekkorát, az szélsőséges példa, hiszen a legtöbb szülő nem dolgoztatja, trenírozza gyermekeit, nem veri őket, ha tökéletlenül teljesítenek. De ha alapvetően gyermeknek való életet is él a csemete, akkor is elkövethetünk hibákat, például a legjobb családban is előfordul, hogy elkerüli a figyelmünket, valamilyen információ túl sok, túl megterhelő a kicsi számára.

shutterstock 289839680
Távolról sincs vége, olvasson még »

Ezekben tér el az első- és másodszülöttek teste

Brownie 2017. február 19., vasárnap 11:25

Sok érdekes kutatási eredmény látott már napvilágot arról, hogy az elsőszülött gyerekek vagy kisebb testvéreik vannak-e jobb helyzetben a mentális, az érzelmi vagy a fizikai fejlődés tekintetében. A szakértők gyakran hivatkoznak arra, hogy a szülők osztatlan figyelmének - amit a rangidősek és az egykék élvezhetnek - a pozitívumok mellett bizony vannak hátulütői is. 

Egy újabb vizsgálatból például kiderül, hogy az elsőszülötteknél sokkal nagyobb az esélye a magas vérnyomásnak és trigliceridszintnek, valamint az elhízásnak. Ha kíváncsi a részletekre, görgessen tovább!

Távolról sincs vége, olvasson még »

Szomorú jövőt képzelnek el a középiskolások

Böszörményi Edina 2017. február 19., vasárnap 09:58

Aggódnak a jövőjük miatt, és sokan külföldön élnének a magyar középiskolások közül.

A magyar középiskolások majdnem 70 százaléka aggódik a jövőjéért - derült ki az SOS Gyermekfalvak kutatásából, amelyben több mint 1000 középiskolás gyereket kérdeztek meg országszerte. A kutatók arra voltak kíváncsiak, mennyire elégedettek magukkal a fiatalok, és mit várnak a jövőtől.

Távolról sincs vége, olvasson még »

A boldog ember jó akar lenni, nem másoknál jobb

Cziglán Karolina, pszichológus 2017. február 18., szombat 18:48

Több divathullám is megerősödött, majd leáldozott már azzal kapcsolatban, mi a legfőbb módja a gyerek dicsérésének, hogy mennyire fontos ez, és el lehet-e rontani. Abban az időben, mikor elkezdtek arra figyelni, ne próbáljuk ridegtartással, kis katona módjára trenírozni a gyerekeket, a büntetés és szigor helyett nagyobb teret kapott a biztatás és dicséret. Aztán kiderült, ez vissza is üthet, ha félreérti a módját a szülő.

Nehéz volt nem észrevenni, milyen sok ember önbizalma vált olyanná, mintha fel lenne habosítva, hasonlóan a lufihoz: nagy, de mégis sérülékeny. Ezek az emberek, akikre a hétköznapokban egyszerűen csak azt mondjuk, elkényeztették őket a szüleik, hiába a látszólagos önbizalom, valahogy mégsem tudnak kitartóan dolgozni komoly, erőfeszítést kívánó, a kudarc lehetőségélt is magában hordozó célokért, ám vágynak rá, hogy jó munkájuk legyek, magas pozícióba kerüljenek, jól keressenek.

shutterstock 365508296
Távolról sincs vége, olvasson még »

Felemás a mellem: normális ez?

Farkas Edina Lina 2017. február 17., péntek 12:06

Felemás a mellem! Undorító, hogy tele vagyok pattanással! Vajon mindenkinek így néz ki a puncija? -  ismerős kérdések és dilemmák, amelyek a legtöbb tinit foglalkoztatják. Sajnos az is legalább annyira jellemző rájuk, hogy csak kevesen jutnak el odáig, hogy saját testükkel kapcsolatos aggályaikat egy felnőttel is megosszák.

A fiatalok leginkább a neten próbálnak meg válaszokat keresni kérdéseikre, ami viszont sok szempontból káros lehet. A Yelon nevű szexedukációs okostelefon-alkalmazás és weboldal viszont pont azért jött létre, hogy biztonságos virtuális teret biztosítson a tinik számára, ahová bátran kattinthatnak tájékoztatásért, egy anonim csetfelület segítségével pedig személyes tanácsadást is kérhetnek.

Hogy miért van szükség egy ilyen weboldalra, miért fontos az egészséges testkép, és mik határozzák meg egy fiatal szexualitását, arról Dr. Gyurkó Szilviát gyermekjogász szakembert,a Hintalovon Alapítvány alapítóját kérdeztük. És magunkat tininek kiadva ki is próbáltuk, milyen az alkalmazás. A rövid válasz: nagyon meggyőző. A hosszút a cikk végén olvashatják.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ilyenek a mai gyerekek a háziorvos és az ortopédus szerint

(bj) 2017. február 17., péntek 07:43

Korábban már írtunk arról, milyenek a mai gyerekek az óvónők és a gyermekpszichológus szemével. A harmadik részben arról kérdeztünk egy gyermek háziorvost és egy ortopéd gyerekorvost,  hogyan változott egészségi állapotuk az elmúlt pár évben, milyen trendeket figyeltek meg az orvosok, és ezek minek köszönhetők, illetve mi az oka a változásoknak.

A háziorvos véleménye

Dr. Kuti Mária, budapesti gyermek háziorvos szerint valóban változtak a betegségek az elmúlt néhány évben, mert új kötelező védőoltást vezettek be, és a fakultatív oltóanyagok elérhetősége is könnyebb lett.

A baktériumok és vírusok igen „okosak”, és mindig újabb és újabb törzseket fejlesztenek ki. Például amióta bárányhimlő ellen sokan oltanak, sokkal gyakoribb a szintén herpeszvírus által okozott kéz-láb-száj (amit az anyukák gyakran száj- és körömfájásnak hívnak), vagy a háromnapos láz betegség.

Ami még feltűnő, hogy ezek megjelenésükben súlyosabbak, hosszabban elhúzódnak, és durvább tüneteket okoznak, ami ugyan részéről egyéni megfigyelés, de a relatív esetszám nem kevés.

A szakember szerint persze az éghajlati és légköri viszonyok is nagyon sokat számítanak: ha nedves, hideg ősz van, a frissen közösségbe került gyerekek gyorsabban megbetegszenek, lassúbb a gyógyulás, és az otthon maradt kisebb testvérek kerülnek súlyosabb állapotba. Sok a légúti szövődmény és a visszaesés is. Így sajnos sokszor hónapokig, évekig tartó gyógyszerelés lesz a megoldás.

shutterstock 360816872

A doktornő szerint az is baj, hogy a közösségekben kis légtérben nagyon sok a gyerek, túl száraz és meleg a levegő, emiatt sokkal gyorsabban terjednek a kórokozók. A másik baj, hogy nincs idő meggyógyulni, az iskolásnak vissza kell menni, kisebbeknél a szülőnek kell visszasietnie dolgozni.

A szülők hozzáállása érdekes. Van, aki mindent ellenőriz interneten, vagy tüzetesen elolvassa a gyógyszerleírást, és nem adja be a gyermekének a felírt gyógyszert. A szövődmények gyakoriak: inkább a többszöri visszaesés után alakulnak ki a fül-orr-gégészeti, de alsó légúti szövődmények is (tüdőgyulladás, asztma).

Távolról sincs vége, olvasson még »

Költsük inkább oktatásra?

Koncz Andrea , Primilla 2017. február 16., csütörtök 15:50

Az olimpia vagy nem olimpia vitában gyakran elhangzó érv, hogy ezt a pénzt költsük inkább az oktatásra vagy az egészségügyre. De minél többet gondolkodtunk ezen, annál inkább arra jutottunk, hogy nem tudjuk felmérni, miről is beszélünk. Az egyszeri ember fejében az egy-két-három-tízezer milliárd forint olyan nagyságrend, amivel nem tudunk számolni. Az ország költségvetése szintén. Magyarul: nagyon kíváncsiak lettünk, hogy ha tényleg oktatásra költenénk az olimpia helyett, az mire lenne elég? Sok ez? Kevés? Csodát lehetne vele tenni? Meg sem látszana?

Ezért aztán olyan szakembereket kerestünk, akik átlátják az oktatás teljes helyzetét, és megkérdeztük őket, mire lenne ez elég.

Azt, hogy hogyan jött ki az általunk kérdezett 1700 milliárd forint, a cikk végén részletesen is elmagyarázzuk, de ehhez mindenképpen kelleni fog egy kis matek meg pár táblázat, tehát ha valakit ez nem érdekel, annak nem kell magát átrágnia rajta. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Foglalkozása: szupertanár

Primilla 2017. február 15., szerda 13:38

Prievara Tibort szinte mindenki ismeri, akit érdekel az oktatás. Van, aki Tanárblogról, ahol szerzőtársával, Nádori Gergellyel évek óta ad ötleteket a kreatív tanításhoz. Van, aki az új felfogású értékelési rendszere miatt figyelt fel rá; ebben a diákjai azzal foglalkozhatnak, ami érdekli is őket, és mégis megtanulnak angolul.

Prievara Tibor könyve, a 21. századi tanár dedikálásán
Prievara Tibor könyve, a 21. századi tanár dedikálásán
Fotó: Tb

Prievara Tibor

Az Apáczai gimnázium angoltanára. Pályafutása első évei után egy alapjaiban új pedagógiai rendszert alakított ki, amely azonban a létező keretek között tud működni. Alapja a játékosítás (gamification) és az IKT (infokommunikációs) technológiák beemelése. Egy teljesen újszerű értékelési rendszerben diákjainak nem csak az eredményei figyelemreméltóak, hanem az is, hogy szívesebben, lelkesebben tanulnak. Prievara A 21. századi tanár címmel könyvet írt tapasztalatairól. Erről az Új pedagógiai szemle írt recenziót, ebből idézünk, ez segít megérteni, miben újító a szerző.

(...) A lapokon ugyanis a jelenkorban mindenki hasznára váltható, 21. századi módon emberközpontú (és nem képzet-központú), cselekvő pedagógia körvonalazódik, olyan, (...) amit az élő iskola – élő diákokkal, tanárokkal, illetve szülőkkel – állít, mutat, üzen magáról nap mint nap. Legitimitása sem felettes erkölcsiségből (szakmai múltból vagy normatív világképből) adódik; a legitimitás mindenkori alapja a diákok (illetve a pedagógusok és egy s más tekintetben a szülők) lehetséges és szükséges nyugalma, önbizalma, önállósága, munkaképessége és az ezekben való fejlődési lehetősége – háttérben a jelen gazdasági normatíváival, az előtérben pedig annak tudatával, hogy ha bármilyen módon felelőtlenek vagyunk tanárként, ezek a gazdasági normatívák éppenséggel „halálra stresszelt” (azaz megfelelni nem, vagy csak az életük árán tudó) vagy „zombivá vált” (azaz megfelelni csak a robottá válás árán tudó) emberek százezreit is kitermelhetik. Mindez együtt tulajdonképpen egy nagyon egyszerű pedagógusi alapállás tudatosságát tükrözi: „segíteni, ha akarok, akkor valóban akarok neked, ártani pedig valóban nem.” Ugyanakkor így tenni, így dolgozni nap mint nap: óriási munka. (Sokan nem ehhez a tudatossághoz szoktunk hozzá.)

A 21. századi tanár alapállásának megfelelően nem tudományos nyelven beszél, hanem a figyelem nyelvén. Ez utóbbit valahogy úgy lehetne definiálni: figyelem, amely nem elsősorban ügyekre (vagy küldetésre) irányul, hanem diákokra, akiknek viszont figyelme saját érdekükben saját ügyükre kell hogy irányuljon. (...) A könyv három nagy feladatot végez el. Először is kísérletet tesz az iskola és az információs társadalmi valóság kibékítésére. Aztán töviről-hegyire elmeséli egy új szemléletű, megvalósult és működő iskolai munkaszervezési-értékelési rendszer folyamatos kifejlődésének történetét. (...) Mindeközben pedig a tanárság új, a tisztességességen és a hasznosságon alapuló filozófiáját vázolja föl.

Kétségtelen, hogy a könyv legnagyobb ajándéka a pedagógusoknak az az adaptálható, továbbgondolható értékelési (és munkaszervezési) rendszer, amely a meglévő iskolai kereteken belül képes biztosítani egy pedagógiai forradalom „hasznosíthatóságát”

Forrás

Emellett időről időre kitalál valami hasznos projektet – a krónikus beteg gyerekek kórházi tanításáról már mi is írtunk – amiről aztán nem csak álmodozik, hanem meg is valósítja és pályára állítja, hadd menjen!

A napokban azért kerestük, mert megint egy új ötlettel állt elő: a váci börtönrádióban, a Rács FM-en elindítanak egy börtönsulit, méghozzá úgy, hogy rádiójáték formájában sugároznak a zeneszámok között rövid, érdekes, frappáns és szórakoztató kultúrtörténeti szösszeneteket. Ezek megírásához keres most munkatársakat.

Prievara célja úgy általában az, hogy elérhetővé tegye az oktatást mindazok számára, akik egyébként nem jutnának hozzá. Nem szeretné lenyomni a tanulást senki torkán, nem vár kőkemény, megfeszített és önfeláldozó tanulást ott, ahol más, fontosabb bajok vannak, például betegség, nyomor vagy börtön, hanem inkább az érdeklődés felkeltésében, a lehetőségek felkínálásában és a fogyasztható, befogadható tananyagban és tanítási módszerekben hisz. Akkor is, ha nem ez a könnyebbik út a tanárnak. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ezt az éjszakai buszozás-tilalmat át kellene gondolni még egyszer!

Primilla 2017. február 14., kedd 19:26

Lőttek az iskolai velencei karneválozásoknak, az olcsó sítáboroknak, és a többi jóárasított iskolai kirándulásnak, ha jogszabállyá változik, amit Palkovics államtitkár belengetett: diákokat szállító busz éjszaka nem közlekedhet.

Ezek a túrák annak köszönhették az olcsóságukat, ezzel együtt népszerűségüket, hogy az éjszakai utazással megspórolták egy-két vendégéjszaka költségét. És hát tegyük hozzá: ez volt az, ami miatt a legtöbb gyerek családja megengedhette ezeket magának. Vagy legalább a gyereknek. Hát, mostantól ez sem lesz.

Pár héttel ezelőtt szörnyű tragédia rázta meg az országot, a veronai buszbalesetben tizenhatan meghaltak, és sokan megsérültek, amikor a sítáborból hazatérő diákokat és felnőtteket szállító busz lesodródott az útról, és kigyulladt. Egy ország gyászolt, akiket pedig közvetlenül érintett a tragédia, sokáig nem fogják tudni kiheverni a testi, lelki sebeiket. Minden együttérzésünk az övék.

A kormány is úgy érezte, hogy gyorsan tenni kell valamit, elgondolkoztak, és hamarosan meg is lett a megoldás, mi az a szuperrendelkezés, ami garantálja, hogy soha többé nem hal meg senki az utakon: nem utazhatnak a diákok éjszaka. Tényleg szuper ötlet, csak két baj van vele.

Egyrészt nem oldanak meg vele semmit. Lehet, hogy a kormány tud valamit, amit elfelejtett a nagyközönség elé tárni, de jelenleg még mindig nem lehet tudni, hogy pontosan mi is okozta a tragédiát. Mert az, hogy mit suttognak, gyanítanak, vagy feltételeznek, hát, eléggé kevés ahhoz, hogy döntést alapozzanak rá. 

Távolról sincs vége, olvasson még »
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 ... 293

Blogok, amiket olvasunk

KERTÉSZ Ötletek zöldségágyások beültetéséhez

A nyár általában a pihenés időszaka, ezért a legtöbben ilyenkor már nem akarnak intenzív gondoskodást megkövetelő zöldségeket vetni. Lássuk, mint lehet tenni!

OTTHONTÉRKÉP Hagyd le a képről apu sörhasát!

A nappali ajtaján belógó hatalmas sörhas, egy csak félig látszó kutya vakarózó hátsó lába, lerágott csirkecsont a könyvespolcon – biztosan mindenki látott hasonló vicces vagy visszataszító fotókat ingatlanhirdetésekben.

MÁS TÉSZTA Búzadara dal - megyek panírozni

A nyár minden bizonnyal legújszerűbb dallamos hip-hop slágerében réteslisztről, búzadaráról és kenyérlisztről énekelnek a debreceni egyetem afrikai származású hallgatói. Ne hagyd ki!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés