SZÜLŐSÉG

Tüntetési kisokos: ez a baj az oktatással európai szemmel

Primilla 2016. március 14., hétfő 16:07

A kockásinges tiltakozás kapcsán mostanában sokat lehet olvasni arról, hogy a tanárok és a diákok szerint mi a baj a magyar oktatási rendszerrel, mit szeretnének elérni a tiltakozó pedagógusok, sőt már azt is megírtuk, hogy az OECD felmérése szerint milyen gondok vannak. A civilek is beszálltak a buliba, hiszen volt kockásinges nap, és olyan is, amikor sokan nem vitték be a gyereket az iskolába. Ebben a cikkben pedig azt foglaltuk össze, hogy az igazságosabb oktatás nem nulla összegű játszma, amelyben az egyik annyit veszít, amennyit a másik nyer, hanem egy olyan rendszer, amivel az egész társadalom csak nyer.

Ha a Március 15-i, Tanítanék! Tüntetés az oktatás szabadságáért megmozdulás előtt további adalékokra kíváncsi, most az is kiderül, hogy az Európai Bizottság hogyan látja a magyarországi oktatás helyzetét.

Eszerint a legnagyobb baj, hogy

  • romlanak a tanulók alapkészségei
  • az iskola konzerválja a társadalmi különbségeket
  • továbbra is bevett dolog a szegregáció
  • sokan végzettség nélkül hagyják ott az iskolarendszert
  • és kevés a diplomás szakember.

Ez az öt dolog egyébként elég erősen összefügg. Nem elég, hogy a PISA felmérés és az országos kompetenciafelmérés eredményei egyaránt azt mutatják, hogy a magyar iskolások az alapkészségek terén egyre gyengébben teljesítenek, az is kiderült, hogy az alacsonyabb társadalmi-gazdasági hátterű diákoknak a fele az alacsonyan teljesítők között van, míg a jobban szituált családból származó gyerekeknek csak a tíz százaléka teljesít gyengén az alapkészségek terén.

 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ingyen látogathatóak a múzeumok kedden

Becca 2016. március 14., hétfő 11:28

Ha egy kis kultúrát szeretne a gyerekbe tölteni  ráadásul mindezt ingyenesen –, most a hosszú hétvége alatt megteheti, jó pár múzeum térítésmentesen látogatható az ünnep alatt. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

3 ok, amiért nehéz egy tini szülőjének lenni

Cziglán Karolina, pszichológus 2016. március 13., vasárnap 12:20

Mindenki tudja, hogy bizonyos viharokra kell számítania, mikor eljön a gyerek kamaszkora. Ebből kiindulva azt is gondolhatnánk, végül is miért is ne lehetne rá felkészülni, miért ne viselhetné könnyedén a szülő a serdülő érzelmi kitöréseit, nagyobb vitakedvét, önállósodási törekvéseit, szemtelenkedését és mindent, ami ezzel jár?

A gyakorlatban látható, hogy ez nem így működik, hiába tudják az anyák és apák, nagyjából mire számítsanak, és hiába kapnak tippeket, hogyan kezeljék a helyzetet, érzelmileg mégis megviseli őket ez az időszak. De vajon milyen érzékeny pontokat érint meg a gyerek a viselkedésével, ami miatt ennyire nehéz higgadtnak maradni?

Távolról sincs vége, olvasson még »

E-napló, te spicli

Primilla 2016. március 12., szombat 21:38

Nagyjából az utolsók között, idén végre a gyerekem iskolájában is bevezették az e-naplót. Mondanom sem kell, a magam részéről imádom az ilyesmit (Primilla vagyok, és techfüggő), az elsők közt telepítettem a telefonomra és a tabletemre a megfelelő alkalmazást. És mivel a gyerek jó tanuló, naponta többször is csekkoltam, mi újság, van-e már újabb ötös. Nem mintha baj lenne, ha nincs, vagy ha rosszabb jegy érkezne, de hát az ötös, az mégiscsak olyan érzés, mintha hájjal kenegetnének: itt a bizonyíték, hogy milyen okos gyerekem van, hát nem csodálatos? De.

Egy idő után viszont kezdtem megfigyelni, hogy a gyerek által hazaszállított hírek, és az e-naplóban található bejegyzések bizonyos szinkronhiánnyal küzdenek: mondhatni, szinte semmi összefüggés nincs köztük. Jön a gyerek, beszámol egy osztályzatról, majd nézem az e-naplót, semmi. Végül harmadnap, vagy két hét múlva bekerül egy jegy, amit vagy sikerül beazonosítanom egy régebbiként, vagy nem.

Az a baj, hogy elvesztettem a fonalat. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Meleg pártól lopott fotóval kampányolt a melegellenes politikus

bb 2016. március 12., szombat 18:45

A kanadai meleg pár, BJ Barone és Frank Nelson szülőszobán készült fotója 2014-ben bejárta a világsajtót és a közösségi oldalakat. A béranya programban részt vett boldog párról és újszülött fiukról, Milóról akkor Lindsay Foster lőtte a híressé vált képet, amit azonban nem várt kontextusban láttak viszont: egy ír politikus, Mary E. Fitzgibbbon, illetve egy olasz szélsőjobboldali párt, a Fratelli d'Italia is engedély nélkül használta fel kampányaihoz.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Nem éltünk hiába: átírják a kínos feladatsort

Primilla 2016. március 12., szombat 15:12

Nagy népszerűségnek örvendett az a cikkünk, amelyben elmagyaráztuk, hogy miért rendkívül kínos, ha 9-10 éves gyerekeknek környezetismeret órán egymás szépségéről és jóságáról kell nyilatkozniuk, illetve szülőként miért nem örülünk annak, ha a gyereknek tanórán választania kell, hogy tetoválást, testékszert, hajfestést vagy magas sarkú cipőt szeretne-e viselni pár év múlva. Az „Így hozzunk kínos helyzetbe egy egész osztályt” című írásunkkal úgy látszik, célt értünk, jövőre ez a feladatsor már  nem, illetve nem így lesz benne a 3. osztályosok környezetismeret munkafüzetében. Ilyenkor szép újságírónak lenni.

Cikkünkre reagálva A mi világunk című környezetismeret munkafüzet kiadója, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet közölte: Az OFI célja, hogy a pedagógusok a legjobb minőségű tankönyvekhez és tanítási segédanyagokhoz juthassanak hozzá, ennek érdekében az átvett kiadványokat szükség esetén alapos és szakszerű átdolgozási eljárásnak vetik alá.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ezek az iskolaérettség, óvodaérettség kritériumai

Primilla 2016. március 11., péntek 10:42

A törvény szerint iskolakötelessé válnak azok a gyerekek, akik idén szeptember 1-ig betöltik a hatodik életévüket. Ez azonban (szerencsére) egyáltalán nem jelenti azt, hogy a gyereket, ha törik, ha szakad, be kell suvasztani egy iskolába, a tanköteles kor ugyanis nem feltétlenül jár együtt automatikusan az iskolaérettséggel.

Azt, hogy egy gyermek alkalmas-e arra, hogy iskolába menjen, általában az óvodapedagógusok, illetve az óvodavezető dönti el, illetve tesz rá javaslatot. Ha ezzel a szülő nem ért egyet, kérhetik a helyileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálat véleményét. Utóbbiak egyébként eléggé túlterheltek, így a kérdés (gyerek) sokszor el sem jut odáig, hanem általában sikerül az óvodán belül megegyezni, hogy maradjon-e még egy évig oviban, vagy sem.

Vagyis a gyakorlatban ez egy eléggé rugalmas szabály, és általában senkinek sem célja, hogy olyan kisgyerekek vesződjenek nap mint nap az iskolai kötelezettségeikkel, és éljenek át jó sok kudarcot, akiknek érettségük szerint még bőven játszaniuk kellene naphosszat, vagy el sem bírják az iskolatáskát. 

Fizikai, lelki, szociális, mozgásfejlődésbeli érettség, és ezek hiánya

Korábban már írtunk erről a témáról, akkor egy szakértő így fogalmazott:

"A túl korai iskolakezdés komoly negatív hatással lehet a gyerek egész iskolai pályafutására. Ha egy gyerek nehezen boldogul, nehezebben teljesít, saját képességeivel kapcsolatban kudarcélmények érik az iskola első évében, az semmiképpen nem jó alap. Nem ritka forgatókönyv az, amikor a szülő türelmetlenségében inkább "benyomja" a gyereket elsőbe, aztán, amikor az nem úgy teljesít, ahogy elvárta volna tőle, teljesen kikészül, illetve kikészülnek mindketten. Aki nem szeret iskolába járni, nem szereti a tanítóját, az képességei alatt teljesít, és pszichoszomatikus tüneteket produkál, hogy ne kelljen iskolába mennie.

Amennyiben a gyerek szociálisan nem elég érett, a társakhoz való kapcsolódás nehézsége miatt túl harsánnyá, bohóckodóvá válhat. Az ilyen gyerek könnyen kerület olyan helyzetbe, hogy nem fogadják el, ami fokozhatja benne az agressziót.

Az iskolaéretlenség lehet biológiai, amikor a magasság, testsúly kisebb vagy a finommozgások fejletlenek. A "genetikai" iskolaéretlenségre jellemző a gyenge figyelmi képesség, a túlzott játékosság és mozgékonyság, a gondolkodásbeli elmaradottság."

Nézzük tehát, hogy mit is kellene, hogy tudjon egy gyerek, mire iskolába megy. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Beleszóljunk a kamaszlány "női" dolgaiba?

Cziglán Karolina, pszichológus 2016. március 10., csütörtök 16:06

A tizenéves kor az ideje annak, hogy a fiatal elfogadja, teste már nem úgy néz ki, és nem is úgy működik, mint a gyereké. Kifejlődnek a másodlagos nemi jegyek, más illata van a testnek, megjön a lányok menzesze. A szülő néha elbizonytalanodik, mennyire szóljon hozzá ezekhez a kérdésekhez, hiszen ott van két, olykor ellentmondó szempont: egyrészt még tájékozatlan a gyerek, szüksége van terelgetésre, segítségre. Másrészt a szülő érzi, hogy már nagyobb tapintattal kell kezelnie a gyerek testével kapcsolatos kérdéseket, mint korábban.

Nagy a különbség a családokban, hogy mennyire kezelik nyíltan a testiség kérdéseit, és abban is jelentős az eltérés, mennyire igényli a kamasz, hogy a nemiséggel kapcsolatos kérdésekről beszéljenek (és ez tágabb téma, mint a szex). Elfogad-e segítséget, például szeretné-e, ha a szülő elkísérné az első nőgyógyászati vizsgálatra. Talán a lányoknál még több kérdés merül fel: valami módon fel kell készíteni a menstruációra, a szülő feladata jelezni, ha elérkezett az ideje a melltartó viselésének, és mintha a lányok kiszolgáltatottabbak is lennének az ebben az időszakban szerzett rossz élményekkel kapcsolatban.

shutterstock 123919609

Persze, fiúnak lenni sem könnyű, nekik is fontos, kapnak-e elég megerősítést (főként az apától), hogy elég jók, hogy elég férfiasak, hogy igen, bizony érdemes már leborotválni a „szakállat”. De most foglalkozzunk a lányokkal!

Távolról sincs vége, olvasson még »

Idegen nyelv óvodáskorban: mikor és hogyan?

Primilla 2016. március 10., csütörtök 12:44

Pszichológus, nyelvtanár és logopédus véleményét is kikértük, vajon mikor és milyen módon érdemes ráfeküdni a nyelvtanulásra a kisgyerekkel.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Útközben legalább kiderül, mik a határaim

Primilla 2016. március 9., szerda 17:25

Aki valamilyen érzékszervi fogyatékkal él, mondjuk hallás- vagy látássérült, nem túl valószínű, hogy bekerül a felsőoktatásba, később pedig nyolcvan százalékuk a megfelelő képesítés hiányában munkanélküli lesz. Jelenleg a főiskolai-egyetemi hallgatóknak csak egy százaléka hallás- vagy látássérült.

Pedig egyáltalán nem törvényszerű, hogy így legyen. Puha Andrea sikeres újságíró, és a Szájkóder blog szerzője hallássérült, és jelenleg a harmadik diplomáját szerzi. Andi végtelenül nyitott és jópofa lány, rengeteget nevettünk, amíg az interjú készült. Kérdezhettem őt mindenről, például, hogy hogyan hall (ez egy elég bűvös dolog), vagy, hogy hogy tanult meg beszélni. Tudták önök, hogy szájról olvasni például egyáltalán nem magától értetődő egy siket számára, hanem borzasztóan fárasztó dolog? Roppant tanulságos interjú.

Dívány: Főiskolára jársz, de ha jól tudom, nem ez lesz az első diplomád.

Puha Andrea: Az első diplomámat a Kodolányi János Főiskolán szereztem, ahol újságíróként végeztem. A második diplomámat pedig a BME mesterképzésen, kulturális iparágak szakirányon, szintén kommunikáció vonalon. Oda nem akartam igazából menni, csak mondták, ha már BA (alapfokozat) akkor legyen MA (mesterfokozat) is. Végül nem bántam meg, mert a diplomamunkám miatt is készült el a kiállításom a szájról olvasásról, és sok gyakorlati tudásra tettem szert. Most pedig harmadéves vagyok az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon, gyógypedagógiát tanulok, hallássérültek és értelmileg akadályozottak szakirányon.

Miért kezdtél el pont kommunikációt tanulni hallássérültként? Hiszen egy hallássérültnél pont a kommunikáció ütközik akadályokba, ahogy én elképzelem a dolgot.

Igaz, viszont újságíró akartam lenni. Ugye, én írásban mindig jobban ki tudtam fejezni magam. Már általánosban fogalmazás versenyekre jártam, később írótáborokba, novellákat írtam, és különféle újságokban publikáltam. Rengeteget olvastam, a betűk világában biztonságban éreztem magam, pont azért, mert élesben, verbálisan bizonytalanabb voltam bizonyos helyzetekben. Mondtam, hogy akkor én újságíró leszek. Nem gondoltam bele, hogy ott ugyanúgy kell élesben kapcsolatot építeni, ahol nagyon is fontos a verbális kommunikáció. Ez a gyakorlatok során jött elő, akkor szembesültem azzal, hogy milyen korlátok léteznek még azon kívül, amiket addig észrevettem. Viszont az elején hajtott a bizonyítási vágy, a dac, hogy meg tudom csinálni így is, gondoljon mindenki, amit akar.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Alternatív iskola pénz nélkül?

Primilla 2016. március 9., szerda 07:46

Nincs könnyű dolguk azoknak a szülőknek, akik nem hisznek az állami oktatásban, vagy úgy érzik, a gyerekük egyáltalán nem való a poroszos iskolarendszerbe, ezért inkább valami alternatív megoldást választanának. Ha pedig mindehhez még jelentősebb anyagi áldozatot sem tudnak vállalni, majdhogynem reménytelen a helyzetük. De azért van pár lehetőség, mutatjuk is.

Előrebocsátjuk, inkább csak ötleteket adunk, hogy merre érdemes keresgélni, mivel a legfontosabb praktikus szempont az iskolaválasztásnál mégiscsak az, hogy hol él a család. Egyáltalán, van-e vállalható távolságon belül bármiféle alternatív lehetőség, mivel egy zalaegerszegi anyukát értelemszerűen legfeljebb elméletben fog felvillanyozni egy debreceni iskola. Budapestiek pedig ismét előnyben (jé).

Mutatunk is rögtön egy térképet, amelyen összegyűjtötték az ország elég sok alternatív-jellegű iskoláit, elsőként lehet itt kezdeni a tájékozódást. Ennek megalkotójával, Dobos Orsolyával, az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete alternatív tagozatának vezetőjével beszélgettünk, aki többször felsóhajtott közben: a helyzet kimondottan rossz, választási lehetőség szinte alig van. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Magánovik: mit adnak és mennyiért?

Dívány 2016. március 8., kedd 12:17

Óvodaválasztás előtt sokakban felmerül, érdemes-e a gyereket valamilyen magánintézménybe íratni. Ha megkérdezzük az ezen dilemmázó szülőket, általában két fő okot említenek, ami miatt szemeznek a privát intézményekkel.

1: valamilyen speciális tudást adnak, ez leggyakrabban nyelv, de lehet például sport is, de van, akinek sokat nyom a latba az, hogy mondjuk bio kaját kapjon a gyerek, vagy legyen minibuszos szállítás reggel-délután.

2. Kisebb létszámú csoportokkal, több pedagógussal nagyobb odafigyelést, személyre szabottabb gondoskodást tudnak nyújtani a gyerekeknek.

Most nem azt a vitát szeretnénk eldönteni, hogy jobb-e  magánovi, inkább annak szeretnénk segítséget nyújtani, aki szemez a magánóvoda gondolatával.

Ovik és csanák

Az óvodák és családi napközik fogalma némiképp összemosódik, hiszen mindkét intézménybe kisgyerekek járnak, bölcsis és oviskorúak. A fő különbség az, hogy egy családi napközinek nem kell pedagógiai programmal rendelkeznie, és alapesetben 5-7 gyerekről gondoskodik. A magánovik és bölcsik viszont akkreditációjuk alapján köznevelési intézménynek minősülnek, az ellátás mellett nyomon követik a gyerek fejlődését, van pedagógiai programjuk, vezetnek csoport- és egyéni fejlődési naplót. (Forrás)

Távolról sincs vége, olvasson még »

Tanítót vagy tagozatot választana az elsősnek?

Primilla 2016. március 7., hétfő 10:00

Iskolába megy a gyerek szeptemberben, lassan itt az ideje elrendezni a sorsát a következő nyolc évre. Vagy legalább is kitalálni, hogy az első kettőben/négyben kinek a kezei alá adjuk, ha már egyszer úgyis beszippantja őt a közoktatás.

Lassan közmegegyezés, hogy ilyenkor elsősorban egy szimpatikus tanítót kell választani, mert ekkor szerzi a gyerek az első benyomásait, és az első évek tapasztalatai fogják meghatározni, hogyan áll majd hozzá később az iskolához és a tanuláshoz. És nyilván jó lenne, ha nem seggel állna hozzá, nem rontanák el rögtön a kedvét, hanem lelkesen tanulna, lehetőleg minél tovább.

Eleinte egyébként ezzel a tanító választással nem igazán értettem egyet, azt hittem, hogy fölösleges hiszti, mivel úgysem tudom nyolc éven át megválasztani például a kémiatanárát, sőt, már elsőben sem tudom azt mondani az unszimpatikus eszperantótanítónak, hogy az én gyerekemet inkább ne tanítsa, ha lehet.

Csak aztán később rájöttem, hogy igenis van a tanítóválasztásban realitás. A nagyobb gyerekemnél a szemem előtt zajlottak a dolgok, és láttam, hogy milyen büszkén és lelkesen tud együttműködni a poronty a neki kedves tanítónénivel, mennyire igyekszik, hogy örömet szerezzen neki. És azt is láttam egy ismerős kisgyereknél, hogy mennyi sírás-rívással, fölösleges félelemmel és erőlködéssel járt, hogy olyasvalaki várt el tőle az iskolában mindenféle nehéz dolgokat, aki iránt semmiféle szimpátiát sem érzett, hanem éppen ellenkezőleg. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Agresszív a gyerek? Lehet, hogy csak álmos!

Puskás Pálma 2016. március 6., vasárnap 21:44

A gyerekek viselkedése, az átlagtól eltérő magatartása sokszor okozhat gondot a szülőknek, de ronthatja a gyermek iskolai teljesítményét és társas kapcsolatait is. A magatartászavarok, teljesítményproblémák természetesen számtalan okból előfordulhatnak, a szakemberek szerint azonban gyakran nem gondolunk egy nagyon triviális okra: sokszor ugyanis azért kezelhetetlen a gyerek, mert álmos.

A nappali álmosság az iskoláskorú gyerekek 17-21 százalékára jellemző, azaz nagyjából öt gyerekből egy ezzel küzd. A nappali álmosság oka pedig az esetek jelentős többségében az éjszakai alvás elégtelensége: vagy nem elég jól alszik a gyerek, vagy egyszerűen csak túl keveset alszik.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Unokáira is hatással lehet, ha terhesen iszik

Puskás Pálma 2016. március 6., vasárnap 10:24

Régóta tudjuk, hogy a terhesség alatti túlzott alkoholfogyasztás károsítja a magzatot, mégis, néhány évvel-évtizeddel ezelőtt azért egy-egy pohár bort megengedtek, sőt, időnként javasoltak is a kismamáknak. Különösen azoknak, akik gyakran panaszkodtak alhasi görcsökre, hiszen az alkoholnak méhizomzat-lazító hatása is van.

Az utóbbi években azonban egyre-másra jelennek meg azok a kutatások és szakmai ajánlások, amelyek egyáltalán nem javasolják az alkoholfogyasztást a várandósság alatt – még mértékkel sem. Egy friss tanulmány ismét megdöbbentő eredményekre jutott: elképzelhető, hogy már négy pohár bor (nem naponta, hanem összesen) hatással lehet a magzat idegrendszerére, de ez nem minden: még az unokák is érezni fogják a hatását.

A várandósság alatti alkoholfogyasztás többféle fejlődési zavart, például magzati alkohol szindrómát okozhat a születendő gyermeknél, mint az közismert. Kevésbé ismert tény, hogy a várandósság alatti ivás a születendő gyermek alkoholizmusra való esélyét is növeli: növeli az alkoholfogyasztásra irányuló késztetést, és megváltoztatja az alkoholra adott idegrendszeri választ.

Vagyis ha anyánk terhesen ivott, akkor nagyobb eséllyel lesz alkoholproblémánk, mintha nem ivott volna. Természetesen az alkoholprobléma és –függőség sok okra vezethető vissza, amelyek között örökletes és környezeti (pszichés, életmódbeli és társadalmi) tényezők egyaránt szerepelnek, az anya alkoholfogyasztása csupán egy a számtalan kockázati tényező közül.

shutterstock 135727520
Távolról sincs vége, olvasson még »

Esztergomi Leánynevelő Intézet: ha film lenne, Oscart kapna. De ez a valóság.

Farkas Edina Lina 2016. március 5., szombat 12:16

Nyílt titok, hogy az állami gondozott fiúk és lányok kifejezett célpontjai az emberkereskedőknek, mégis úgy teszünk, mintha Magyarországon nem is létezne gyermekprostitúció. Nem képezi közbeszéd tárgyát, nem látunk ezzel kapcsolatban prevenciós kampányokat, jóformán nincsenek számukra rehablitiációs programok, intézmények, védett házak, néhány civil és szakmabeli kezdeményezéstől eltekintve hiányzik egy  releváns védelmi háló, amely megakadályozná, hogy be- és visszakerüljenek a prostitúcióba.

Úgy néz ki, Schermann Márta Árvaálom projektje végre megtöri a csendet, ráadásul az esztergomi leánynevelő intézet az EMMI is komoly gesztust tett, ugyanis közel harminc újságírót engedett be a zárt intézetbe, ahol a sajtó résztvevői betekintést kaptak a lányok mindennapjaiba, történeteibe. A Díványnak külön válaszolt az intézmény igazgatóhelyettese, Horváth Zoltán, megszólalt az egyik bentlakó kislány Judit (a nevet megváltoztattuk), de a témával kapcsolatban Földi Ágnes, a Szexmunkások Érdekvédelmi Szervezetek vezetője is megosztotta véleményét.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Terhesség alatti immunválasz okozhat autizmust

Puskás Pálma 2016. március 5., szombat 11:00

Az utóbbi időben sokat kutatott témává vált az autizmus, hiszen az autizmus spektrum zavarba tartozó problémák pontos okát ma sem tudjuk. Az biztos, hogy örökletes és környezeti tényezők együttes hatására alakul ki a zavar, de a környezeti tényezők pontos mibenléte még feltérképezetlen.

Egy friss, a Science című rangos szaklapban megjelent kutatás szerint az egyik ilyen, autizmusra hajlamosító tényező lehet a magzatkori hatások közül az anya immunrendszerének szokatlan működése. Legalábbis az egerek autizmusszerű tünetei és viselkedése összefüggést mutatott a magzatkorban átélt anyai immunválasszal.

shutterstock 100679038
Távolról sincs vége, olvasson még »

Sok kamasznál asztmának nézik a refluxot

Puskás Pálma 2016. március 4., péntek 21:08

Az elhízás egy sor betegséggel jár együtt, gyermekkorban ugyanúgy, mint felnőtteknél. Nagy teher, ha a túlsúlyos gyermek asztmás is: bár asztmában is javasolt sportolni, a sportolási lehetőségeket azért súlyosságtól függően többé vagy kevésbé korlátozza a betegség.

Egy friss kutatás szerint azonban túlsúlyos gyerekek esetében a vártnál gyakrabban előfordul, hogy olyankor is asztmának ítélik a tüneteiket, amikor valójában nem is erről van szó. Az asztma tüneteit ugyanis időnként könnyű összekeverni a reflux-betegség tüneteivel: vagyis azzal, amikor a gyomorsav a nyelőcsőbe visszakerülve okoz panaszokat.

shutterstock 174164228
Távolról sincs vége, olvasson még »

Az anyasághoz vastag bőr kell

Cziglán Karolina, pszichológus 2016. március 4., péntek 16:24

Az anyaság szóhoz puha, meleg és meghitt asszociációink vannak, eszünkbe juthatnak festmények, ahol Madonna gyengéden hajol kisdedje fölé. Ezek az érzelmek igazak, de az is a valósághoz tartozik, hogy aki anya lesz, annak nem egyszer meg kell keményítenie magát, ha addig nem volt konfrontatív alkat, meg kell tanulnia, hogyan álljon ki magáért és a gyerekéért, vagy hogyan ne érdekelje, ki mit gondol róla.

Az anyai keménység (jó értelemben vett keménység) több területen is szükséges, ezek közül az egyik, hogy hogyan kezelje az ember azokat a helyzeteket, ahol külső szemlélők, idegenek figyelmének célkeresztjébe kerül. Nemcsak ehhez kell határozottság, hanem például a gyereknevelésben a szabályok betartatásához, vagy a csemete ügyeinek intézéséhez, érdekeinek képviseletéhez. Mégis, sokaknak azok a legrázósabb helyzetek, mikor nagy közönség előtt méretnek meg: hogy tudják kezelni a gyerek kínos viselkedését.

shutterstock 141706711

A legtöbben azt tanuljuk életünk során, hogy jól kell viselkedni, nem szabad megbotránkoztatni a környezetet, sem kellemetlenkedni. Aztán az anyaság sok olyan helyzetbe szorítja az embert, ahol nem tud láthatatlannak maradni, és nem tudja elérni, hogy mindenki jó véleménnyel legyen róla.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ha kislány vagy, csak tündérnek öltözhetsz

Puskás Pálma 2016. március 2., szerda 17:14

Bevallom, anyukaként nem volt túl sok kedvem a bölcsis farsanghoz, állhatok neki jelmezt vadászni és pénzt adni olyasvalamiért, amit a két és fél éves lányom egyszer fog felvenni az életben, de hát a gyermekvállalással áldozatok is járnak. Így aztán február elején gyanútlanul elindultam a közeli hipermarketbe, mivel úgy rémlett, láttam egy sornyi gyerekjelmezt a ruhaosztályon.

Akkor még nem tudtam, mi vár rám

A kislányom ugyanis alapvetően utálja a csini ruhácskákat. A ruhácskák alatt kifejezetten a pántos, szoknyás, egybevarrott ruhát értem, és minél fodrosabb vagy rózsásabb, annál kevésbé hajlandó felvenni. Persze, minden életkorban volt neki néhány ilyenje, vásároltam vagy kaptuk, némelyik rajta volt egyszer, sokakat úgy nőtt ki, hogy felpróbálni sem volt hajlandó. Pólóban és kényelmes cicanadrágban szeret járni, egyetlen kivétel a farmerszoknyája, nem beszélve arról, hogy kedvenc színe a kék. Nekem ezek ellen semmi kifogásom nincs, olyat viseljen, amiben kényelmesen érzi magát, a kék pulóver szépen kiemeli a kék szemeit, és bevallom, gyönyörűnek tartom a vagány kis terepszínű nadrágos lánykát.

shutterstock 66768211

De farsangra csak ruhácskát vehetsz fel!

A közeli hiperben volt tündérkosztüm: testhez simuló, műszálas, csillámos felsőrész, rövidke tüllszoknya, szárnyak. Volt királylányruha: ugyanez szárnyak nélkül. És volt még méhecsketündér, pillangó és angyal: pontosan, mint az előbbiek, csak sárgában, színesben, illetve fehérben.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Ingyen küldheti Amerikába táborozni a gyereket

Edicsek 2016. március 2., szerda 11:18

Március 8-ig lehet beadni a pályázatot az Amerikai Nagykövetségre, hogy 16-18 év közötti gyereke egy hónapos amerikai ösztöndíjat kapjon. A Benjamin Franklin nyári iskola minden költségét, beleértve az utazást is, a követség állja. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

TV, a gyereknevelés ellensége, vagy megmentő?

Cziglán Karolina, pszichológus 2016. március 1., kedd 21:54

A televízió az az eszköz, ami szinte minden háztartás része. Ha nem, annak vagy elvi oka van, mert a szülők szeretnék, ha nem tévézne a gyerek, vagy olyasfajta praktikus, hogy az Internet már sok funkciót átvett a TV-től. Mindenesetre az összes családban felmerül a kérdés, hogy a képernyő hogyan, mikortól lehet a gyerek életének a része, és mit okoz, ha túlzásba viszik. Egyes szülők szemében a televízió a legfőbb ellenség, másokéban a megmentő.

Sokat kutatták, hogyan hat a tévézés a gyerekre, de csak a vizsgálatok egy részéből lehet valós következtetéseket levonni arra nézve, mit okoz a TV. Merthogy az, hogy a sokat televíziózó csemeték közt több a túlsúlyos és a hiperaktív, és az erőszakos műsorokat néző porontyok agresszívebbek, valójában lehet fordított összefüggés is. Aki agresszív, előnyben részesítheti az erőszakos műsorokat, a túlsúlyos gyerekeknek valószínűleg kisebb a repertoárjuk az egészséges, aktív, számukra örömet jelentő tevékenységekből, aminek bizonyára a családi minták hiányossága az oka, így jobb híján mi mást tehetnének: odaülnek a TV elé.

shutterstock 235690564

A hiperaktivitásnak pedig jelentős biológiai meghatározói vannak, viszont tény, hogy a szülő számára nehezebb kezelni, lefoglalni egy hiperaktív gyereket, könnyen elképzelhető, hogy ezek a szülők sűrűbben választják megoldásként, hogy TV-vel kötik le a csemetét.

Távolról sincs vége, olvasson még »

Uber és kamaszok? Felejtse el!

Primilla 2016. március 1., kedd 10:50

Tudta, hogy az Uber ugyanúgy korhatáros, mint egy malac film? Pedig így van.

Az alapítók valószínűleg nem számoltak azzal, hogy a szülők alig várják, hogy végre lepasszolhassák valakinek a gyerekek logisztikáját, vagyis megszabaduljanak a mindennapos suliba szállítás, majd edzésre/zeneórára/egyéb különórára hurcolás időt rabló feladatától. Nem beszélve a bulizó kamaszok leglehetetlenebb időpontban való begyűjtéséről, esetleg a természetesen cseppet sem részeg tizenévesek éjszakai, önálló hazavergődésének megoldásáról.

Persze ez a problematika nem nekünk jutott eszünkbe, hanem a Business Insidernek, mi az utolsó csepp vérünkig lelkesen szállítjuk a gyerekeket, akárhányat, akárhová. 

Az Uber szerződési feltételei egyértelműen kimondják: 18 éves korig (illetve a nagykorúság eléréséig) nem használhatják önállóan a szolgáltatást, csak szülő felügyeletével. Megkérdeztük miért, és azt a választ kaptuk, hogy azért nem regisztrálhatnak az Uber rendszerébe kiskorúak, mert ez egy szerződés, és kiskorúakkal nem szerződnek. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Fél osztályok, vitázó szülők a sulimentes hétfőn

Divany.hu 2016. február 29., hétfő 14:33

Az ön gyereke volt ma iskolában?

  • 496
    Igen
  • 527
    Nem
  • 187
    Nincs gyerekem, de tuti ment volna
  • 422
    Nincs gyerekem, de tuti nem ment volna

Hivatalosan ugyan csak 34 ezren jelezték, hogy 2016 február 29-én nem viszik gyermekeiket iskolába, most, a tanítás vége felé közeledve mégis nagyon úgy tűnik, hogy a szülői kezdeményezés sikeres volt a Nem leszek suliban nevű Facebook-eseményen.

Az oktatáspolitika ellen tiltakozó tanárok mellé tehát igen komoly arányban álltak azok a szülők, akik szintén szeretnék, ha nem badarságokkal és nem végeláthatatlanul tömnék tele csemetéik fejét. 

A Googlemaps-en térképén is jól látszik, melyek azok az iskolák, amik mellett teljes mellszélességben kiálltak a szülők, de általánosságban azért az mondható el, hogy elég vegyes volt a megmozdulás eredménye. Sok szülő elve nem értett egyet a tiltakozás ezen módjával, mások a felügyeletet nem szerették volna (még a jóindulat ellenére sem) vadidegenre bízni. 

Távolról sincs vége, olvasson még »

Így fordítsuk javunkra a kamasz kritikáját

Cziglán Karolina, pszichológus 2016. február 28., vasárnap 17:29

Az ember előbb-utóbb megtudja, mi a gyereke véleménye arról, jól sikerült-e a nevelése. Ha ezt nyíltan nem is fejezi ki, és sértődött megjegyzések formájában sem dörgöli a szülő orra alá, akkor onnan megtudható, hogyan beszél arról, ő majd milyen elvek szerint szeretné nevelni a gyerekét. Amiben persze benne rejlik, milyen hibákat akar elkerülni (amiket vele elkövettek), mit szeretne másképp. De a legtöbb anya, apa nem ússza meg ilyen indirekt célzásokkal: jellemzően a kamaszkor annak az időszaka, mikor a fiatal kritikusan nagyító alá veszi, milyenek a szülei, és ő hányféle nevelési hibának vált áldozatává, és meg is osztja észrevételeit az „elkövetőkkel”.

Erre a témára egyszerre igaz, hogy komolyan kell venni, mert ennek közös feldolgozása fontos a tini számára, és egyszerre igaz, hogy tudnia kell a szülőnek, hogy sok torzítás és igazságtalanság is lehet a visszajelzésekben, így nem szabad mindenféle megfontolás nélkül magára vennie az észrevételeket. A tini még nem élte át, milyen gyereket nevelni, és azt hiszi, pusztán a szülői elhatározáson és jóindulaton múlik, mennyire adekvátan reagált a szükségleteire anya és apa, milyen légkört teremtettek otthon. Még jópár év fog eltelni, mire fokozatosan megérti, hogy a szülő maga is sebzett ember, aki csak abból tud adni, ami ő maga. Neki is megvannak a maga tökéletlen kötődési mintái, a maga vakfoltjai, nem ismeri önmagát tökéletesen: persze, hogy képtelen valami tökéletes szeretet- és törődéscsomagot adni a gyereknek. Aztán azt is sok év megérteni, hogy nem egyedül a szülőn múlik, mit ad. Például az, hogy mennyire nyugodt az élet őkörülötte, hogy kell-e szorongania az anyagi kiszolgáltatottság miatt, hogy milyen a párkapcsolat a szülők közt és még sok szempont befolyásolja, hogy képes-e megteremteni a biztonságos burkot a gyerek körül.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 ... 296

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés