SZÜLŐSÉG

Beszólt az óvónő a szülőnek, mert csokis sütit csomagolt

2017. február 20., hétfő 06:24

Egy ausztrál nő posztolt a Facebookon egy képet, a leírás szerint a barátnőjének gyereke hozta haza az írásbeli figyelmeztetést, miszerint az anya csokis süti helyett lesz szíves valami egészségesebbet csomagolni a gyereknek. A kislány Kindergartenbe, vagyis a mi fogalmaink szerint nagyjából oviba jár. (Viszont a pedagógust angolul ott is teacher-nek, vagyis tanárnak hívják, bár korban a mi ovisainknak megfelelő a dolog)

"A barátnőm - 8 egészséges gyermek anyja, a következők a hetedik gyerekre vonatkoznak - ezt kapta ma a 3 évese ovijából. Mondtam neki, hogy holnap csomagoljon két szelettel, és közölje velük, hogy elmehetnek a francba." 

A jelenségre azonnal lecsaptak, mint foodshaming, vagyis kb. kaja általi megszégyenítés, és máris áradnak a hozzászólások, hogy hova menjen és mit csináljon a tanár, és mégis mit képzel magáról az ilyen. Pedig szerintem igaza van. Ezzel nem leszek túl népszerű, de elmondom, miért gondolom ezt.

1. Ha létezik tiltólista, rossz fej dolog tojni rá

Az üzenet szövege lefordítva nagyjából a következő: "Gyermeke ma csokis sütit hozott a pirossal jelölt ételek kategóriájából. Kérjük, válasszon egészségesebb ételeket az oviba." Ebből kiderül, hogy az adott intézményben létezik egy irányelv, hogy melyek azok az ételek, amiket ne küldjenek be a szülők a gyerekkel. 

Egyébként számos kommentelő is leírta, hogy az oviban/iskolában a beiratkozáskor el kellett fogadniuk az intézményen belüli étkezésről szóló irányelveket, és aláírásukkal vállalták, hogy betartják azokat.

Innentől kezdve szerintem az anya helyzete védhetetlen. Senki nem mondja, hogy a gyerek ne egyen csokitortát. Csak annyit kérnek, hogy ne az oviba vigye be ebédre. És hogy miért ne?

2. A gyerekek (pláne az angolok, amerikaiak, ausztrálok) ijesztő számban túlsúlyosak vagy kövérek

Ami a társadalom számára is aggasztó, és hosszabb távon súlyos pénzügyi teher (vö: kapcsolódó betegségek gyógyítása, és a kieső munkaerő költsége). Jól tudjuk a különféle menzareform-programokból, hogy ezt központilag megváltoztatni szinte lehetetlen, ha a szülők, családok nem együttműködőek.

Tanulságos Jamie Oliver kudarcba fulladt iskolai menza reform kampánya, amivel az volt a célja, hogy megelőzze a gyerekek korai elhízását, az ebből fakadó betegséget, aminek oka elsősorban a helytelen táplálkozás. Nem kevés anyagi támogatást is kapott erre, így helyi termelőktől vásárolt friss és jó minőséggel váltották fel a zsíros, sós, kalóriadús menüket.

A kampány egy idő után kudarcba fulladt, mert több mint 400 ezerrel csökkent a menzán étkező gyerekek száma, akik ezután még a korábbinál is rémesebb, magukkal vitt ételeket ettek nap mint nap. Nem kértek az egészséges étrendből, szüleik pedig nem azt mondták, hogy eszed-nem eszed, ez van, hanem asszisztáltak az egészségtelen szokások fenntartásához.

Ha betartjuk az adott intézmény étkezési irányelveit, hosszabb távon a gyereknek segítünk. Ha minden gyerek szülei betartják, a gyerekeknek könnyebb elfogadni, hogy a benti kajálásra milyen szabályok vonatkoznak.

3. A gyerekek árgus szemmel figyelik egymás kajáját, és nem fair, hogy valakinek mindig sokkal jobb

Minden anya ismeri a jelenséget, amikor a gyerek hazajön az iskolából, és kivert kölyökkutya-tekintettel közli, hogy az osztályban mindenki kakaóscsigát és cukros üdítőt kap, csak ő nem. Ez persze így nem igaz, de van benne igazság. A mi iskolánkban is vannak például irányelvek, igaz, nem leírtak (sajnos) és nem kellett őket hivatalosan elfogadni (sajnos), de minden szülőin elsorolják a tanárok, mi az, amit légyszi ne csomagoljunk a gyereknek. És mindig van, aki szarik rá.

Ez nem tisztességes azokkal a gyerekekkel szemben, akiknek a szülei (egyébként a gyerek érdekében) betartják, hogy nem az iskolában kell édességet/szemetet/stb enni. Mert a gyerekek szívük szerint nyilván mindig csak nutellás kenyeret, hotdogot, pizzát és rántott húst ennének. 

Tök más, amikor azon megy  cserebere, hogy nálam alma van, nálad meg banán, mint amikor nálam alma van, nálad meg csokitorta. És egy csapat 3 éves, akikről a fenti példában szó van, még elég kevéssé rezonál a hosszútávú egészségügyi hatásokra, annál jobban az igazságtalanságra.

4. A mindig vannak egy kicsit egyenlőbbek nagyon rossz lecke

Amikor vannak átlátható irányelvek, de valaki nem tartja be őket, mert úgyse tudnak vele mit csinálni, az pont olyan, mint az index nélküli luxusterepjáró szlovák rendszámmal, a papíron minimálbérből élő vállalkozó, aki minden évben a Maldív szigeteken tölti a februárt, vagy a puskából ötösre vizsgázó gyerek. Azt tanítja, hogy nem az számít, betartod-e a szabályokat, hanem az, elkapnak-e, ha nem tartod be.

Most csak az ideák szintjén, mindenki tudja, sokkal jobban működne az ország (bármelyik), ha mindenki fizetne adót, ha senki nem ügyeskedne, senki nem élne vissza a hatalmával, befolyásával, és szerezne tisztességtelen előnyöket. Az, hogy közösen betartjuk-e azokat az egyébként a gyerekeink érdekét képviselő szabályokat, amik az ovira vonatkoznak, fontos lecke ugyanerről.

shutterstock 85696345

5. Mindenkinek jobb, ha egyesek nem kapnak cukorsokkot

Amikor a gyerekek nagyjából az egész napot az intézményben töltik, és egy pedagógusnak kell elboldogulnia az egész csoporttal, mindenkinek jobb, ha nincs négy gyerek, aki étkezés után meghülyülve rohangál a hirtelen bevitt negyed kiló cukortól, aztán fél óra múlva nullára zuhant energiával nyüszít a szőnyegen, mert a vércukorszintje pont ennyi idő után esett a béka segge alá.

Ez már végképp tűrhetetlenül ezobio elképzelés, tudom, de a tanár, a gyerek és a csoport szempontjából is sokkal könnyebb, ha mindenki úgy eszik, hogy ne legyenek benne hirtelen hullámcsúcsok és hullámvölgyek. Ismételjük meg: senki nem mondja, hogy a gyerek ne egyen csokitortát, csak annyit, hogy ne az oviban tegye ezt.

6. Ha elrontottam, nem sértődöm vérig, ha ezt szóvá teszik

Az ember időnként elszámolja magát az uzsonnákkal, és el tudom képzelni, milyen nehéz lehet ez nyolc gyerekkel. Az angolszász intézmények legtöbbjében egyébként helyben is lehet ebédet venni, tehát ilyen esetben általában nem szükséges inkább csokitortát csomagolni. De ha így tettem, akkor nem sértődöm meg, ha szólnak, hogy nem tartottam be a megállapodást. Mert ha egy húsz fős csoportban minden anyuka csak havonta egyszer csinál ilyet, akkor már ott tartunk, ahonnan indultunk: hogy minden egyes nap lesz egy gyerek, akinek csokitortája van nasinak, nem répaszeletkéi.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2017.02.20 15:15:29A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél

    "Advanced Flight" - te meg egy olyan dobozban vagy, amelyik szerint dobozolni a legjobb dolog a világon.

    Egyébként igazad van.

  • 2017.02.20 15:21:45no_holy_shit

    örülök, h nincs senkinek nagyobb gondja
    (azt meg godolom minenki tuda, hogy a csokis sutemeny nem a kiegyensulyozott taplalkozas alappillere, azt is tudja mindenki hogy az alapveto szokasokat gyerekkorban kell belenevelni a gyerekbe. Az is tudott, h sokkal olcsobb es gyorsabb 5 honapig eltarthato csokis kekszbol berakni 3db-t , mint naponta almat, repat venni, hamolzni es szeletelni. Gondolom csakis erre jut ideje 8 gyerek mellett. Kerdes hogy meirt van 8 gyereke... isten ajandeka??)

  • 2017.02.20 17:41:35vitéz Beverneky

    ejmiako:
    "és disznósajtot vihet a gyerek ? vagy kolbászt, ha házi"
    monnyuk arab és izraeli óvodákban nem célszerű!
    ott az az egészségtelen.

  • 2017.02.20 18:17:34Edit Barabás

    Mindenki úgy rontja el az életét, ahogy akarja. Aki meg belepofázik, az elmehet a büdörós p....-ba! Ezt tanárként is mondom!

  • 2017.02.20 18:41:08ghck

    Hát igen, a pedagógus legnehezebb feladata, hogy a szülőket IS nevelniük kell, mert maguktól hülyék, és sajnos fejlődésképtelenebbek a gyerekeiknél...

  • 2017.02.20 19:24:57emzéperiksz

    "Ez az egész nem arról szól, hogy eszünk csokis sütit vagy nem, hanem hogy betartjuk -e egy adott intézmény házirendjét, és arra neveljük-e a gyermekünket is, hogy betartsuk a közösségi szabályokat."

    Nem, ez a diktatúráról szól, a tanár visszaél a helyzetével, hogy baszogasson. Azok a szülők, akik itt a tanárnak adnak igazat, 99,99 százalékban mélységesen fel lennének háborodva, ha a főnökük vagy valaki más előírná nekik, hogy mit egyenek. Olyan szabály elmegy, hogy kell benti cipő, mert ne hozzák be a koszt, meg 8 és 9 között kell bejönni, hogy el lehessen együtt kezdeni a közös programokat, vagy össze kell fogni a hosszú hajat, mert beakad, veszélyes stb. De ez, hogy mit ehet a gyerek, ez egy baromság. Én sem tűrném el, hogy valami idióta nevelő célzattal beleugasson abba, eszem-e egy krémest ebéd után a kávé mellé, vagy elnyalok-e egy fagyit délután. Közben okoskodjon, hogy el fogok hízni, és mennyi lesz majd a tb-számlám. Szóval aki ennyi szabadságra felnőttként igényt tart, hogy hadd egyen már azt, amit akar, az ne álljon a tanár/óvónő pártjára.

  • 2017.02.20 21:21:16fizetekmegegysort

    Emzéperiksz: akkor szólok, számtalan munkahely rendelkezik a táplálkozásodról. Pl nem hiszem, hogy bárhol tolerálják, hogy legurítasz egy sört egy pálesz kíséretében az íróasztalodnál, előírják, hogy nem kajálhatsz szendót az írodában, ügyfélszolgálatokon gyakran még azt is, hogy mit melegíthetsz a konyhai mikroban, ha annak illata az ügyféltérig juthat, és meggyőződésem, hogy dohányozni sem lehet, csak a kijelölt helyen. A rohadt diktátorok. Azok meg, akik egyenesen egyenruhában járatják a dolgozót, végképp felháborítóak. De szólok: itthon is előírják, hogy mennyi só/cukor és egyéb tápanyag lehet a gyerekek kajájában, sőt a legtöbb gyermek intézmény nem enged be házi sütit...szóval lazulj le! A gyermekintézmények táplálkozásra vonatkozó előírásai legkevésbé sem a tanárok terrorjának köszönhető, és a hivatalos előírások sokkal durvábbak, mint a csokissüti tilalom.

  • 2017.02.20 21:21:17fizetekmegegysort

    Emzéperiksz: akkor szólok, számtalan munkahely rendelkezik a táplálkozásodról. Pl nem hiszem, hogy bárhol tolerálják, hogy legurítasz egy sört egy pálesz kíséretében az íróasztalodnál, előírják, hogy nem kajálhatsz szendót az írodában, ügyfélszolgálatokon gyakran még azt is, hogy mit melegíthetsz a konyhai mikroban, ha annak illata az ügyféltérig juthat, és meggyőződésem, hogy dohányozni sem lehet, csak a kijelölt helyen. A rohadt diktátorok. Azok meg, akik egyenesen egyenruhában járatják a dolgozót, végképp felháborítóak. De szólok: itthon is előírják, hogy mennyi só/cukor és egyéb tápanyag lehet a gyerekek kajájában, sőt a legtöbb gyermek intézmény nem enged be házi sütit...szóval lazulj le! A gyermekintézmények táplálkozásra vonatkozó előírásai legkevésbé sem a tanárok terrorjának köszönhető, és a hivatalos előírások sokkal durvábbak, mint a csokissüti tilalom.

  • 2017.02.21 06:58:28scavengario

    Jó sok sötét ember van, vagy direkt ferdítenek.

    Az óvónő NEM pofázik bele, hogy mit ehet a gyerek. Csak abba, hogy az óvodában mit ehet. Mert az egy közösség és vannak szabályok. Az anya az óvoda szabályzata szerint egészségtelen kategóriájú ételt csomagolt (Red Food Category), ezért figyelmeztette őt a nevelő. Egyrészt a saját gyereke egészsége, másrészt a többi gyerek miatt. Ilyen korban kell egészséges étrendre nevelni őket, így felnőttként sem lesz állandó sóvárgás a fánk meg a süti után. (Ez működik, személyes tapasztalat)
    Akik diktatúrát kiáltanak: A munkahelyeden lévő szabályokat is betartod. Sőt, ha vezetsz, akkor a KRESZ-t is betartod. Óvodában is van szabály, betartod. Nagyon bonyolult...
    És igen, akinek volt annyi esze, hogy 8 gyereket lepetézett, akkor legyen hozzá annyi ereje, hogy nem a 3 hónapig eltartható zsír-cukor-mesterséges adalékos kekszet veti oda a gyerekének, hanem válogasson össze különféle gyümülcsöket.

    Amúgy miért ez a háborgás? Mit kért az óvónő? Olyat, ami rossz a gyerekünknek? Nem. Olyat, ami felnőttként is javítja hosszú távon az életminőségét és valószínűleg egészségesebb, hosszabb életet ad a gyereknek, ha kialakul benne az egészséges étel iránti igény. Ez ellen háborogtok?
    És még egyszer: az otthoni táplálkozásba nem szólt bele.

  • 2017.02.21 07:05:49scavengario

    Hmmm... Lássunk egy tiltakozást :D

    Nekem csak ne pofázzon bele a tanár, hogy mit ehet a gyerek. Joga van azt enni, amit akar. Jogom van annyi zsírral és cukorral megrövidíteni az életét, amennyivel akarom. És ha én azt akarom, hogy 20 évesen cukorbeteg és kórosan elhízott legyen, 40 évesen szívinfarktus végezzen vele? Kinek mi köze hozzá? Ő az enyém. A többi meg csak irigykedjen, hogy az én gyerekem HABZSOLJA az életet. :D Ha ebbe beleszólnak, mi lesz utána? Nem engedik, hogy otthon este az Édes Életet nézzük? Még a chips-et se lehet közben rágni? Hát húzzon a _aszba a tanár néni és egyen egy baconbe tekert sült szalonnát, mellé ihat 40 fokra melegített cukrozott libazsírt és akkor majd lenyugszik. Minket meg hagyjon csak békibe'.

  • 2017.02.21 08:46:50antisystem

    fizetekmegegysort: "A rohadt diktátorok. Azok meg, akik egyenesen egyenruhában járatják a dolgozót, végképp felháborítóak." - pontosan így van és sacckb a kismillió ilyenért rühellem az egész gengszterváltást cirka 1993 óta... mert a gyakorlatban baromira nem nőtt a szabadságom az 1980-as évekhez képest, hanem egyre jelentősebben csökken.. és ez pláne így van, ha az ember gyereket vállal, lásd ezt a példát.

  • 2017.02.21 08:58:19fizetekmegegysort

    antisystem: értem. Nem nőtt a szabadságod. Nem tudom, te hogy emlékszel, mennyit szaladgálhattál szerte a világban, pláne útlevél nélkül a rendszerváltás előtt? Én úgy, hogy 3 évente, meghatározott valutakerettel. Gondolom már az sincs meg, mikor korlátozott sajtótermékekből korlátozott információt kaptál. Meg az sem, hogy ha egy évben egyszer banánt kaptál a zőccségesnél, akkor azért álltál sorban úgy egy órát. Mondjuk abban igazad van, hogy annak idején elég nehéz lett volna a csokis sütiért hisztizni, mert a kis úttörők és kisdobosok mind csak vajaskenyeret meg iskolatejet kaptak. A kék köpenyükben, bakker, mert akkor még nekik is volt egyenruha. Bírom a szelektív memóriájú embereket, akiknek most az a fő problémájuk, hogy csokissüti vagy nem csokissüti, mert korlátozzák a szabadságukat. Milyen jó, hogy annak idején nem korlátozták, csak ha nem volt a gyereked kisdobos/úttörő/KISZtag, és te nem voltál elég csukott szájú birka, akkor még egyetemre sem volt esélye a gyereknek. Szóval maradjunk abban, hogy ha akkor vállaltál volna gyereket, akkor egy hangyányit több követelménynek kellett volna megfelelned mint most.

  • 2017.02.21 09:32:37antisystem

    fizetekmegegysort: már bocs, de a leírásaidból nekem úgy tűnik, hogy te nem élted át igazán az 1980-as évek Magyarországát, hanem valami hallomásokon alapuló szöveget nyomatsz. Lásd a legextrémebb: "csak ha nem volt a gyereked kisdobos/úttörő/KISZtag, és te nem voltál elég csukott szájú birka, akkor még egyetemre sem volt esélye " - na, ezzel szemben a valóság kb az, hogy a KISZ arra volt jó - és arra tökéletesen jó is volt - hogy az ember minél nagyobb szabadságot harcoljon ki magának. Tudod, ma ebben a szüleinek van alárendelve mindenki, az ő jófejségükön vagy vaskalaposságukon múlik, hogy 14-18 éves korodban el tudsz-e szabadulni mellőlük 1-2 hétre. Anno az ember benyögte, hogy "tudod, a KISZ meg a felvételi...", és máris nyugodtan mehetett KISZ meg építőtáborba lazulni meg csajozni... amire kiváló alkalmat teremtett maga a rendszer ezekkel az intézményekkel még akkor is, ha nem voltál az a kifejezett alfa... azért próbálj már visszaemlékezni, hogy az ember kamasz korában a legfőbb elnyomót szülőnek hívják, erről szól ez az életperiódus. Nekem 16 évesen lett volna alkalmam 2 hétre az USA-ba menni ilyen diákolimpia-cuccra, és akkor is közöltem, hogy nem vagyok hülye, hogy a "szörnyű diktatórikus Magyarországról, ahol 14 éves kortól azzal szexelek, akivel akarok és 16-17 éves koromban nyugodtan ülök a gimis osztálytársaimal a törzshelyünkön a kori sörömmel, elmenjek a "szabadság honába", ahol 18 éves korig nem szexelhetek, és 20 évesen is beugathat a sheriff, ha iszom a sörömet...na, erről ennyit.
    Ja, és a vajaskenyeret se tudom, hol álmodtad, én kifejezett isler (lekváros, csokis...tudod:)) függő voltam iskolás koromban, ott árulták a suli büfében, a fujjdebűnös colával együtt... de tény, volt iskolatej, meg iskolakakaó is - olcsóért:)
    Na, erről ennyit.

  • 2017.02.21 09:47:18fizetekmegegysort

    antisystem: ne próbálkozz megéltem. Igen, használhattad a kiszt csajozásra én is jártam kettős célú (lét- és fajfenntartás) táborokban. VAjaskenyér: sulibüfé kifli, kenyér sulitej, slussz. Ma mit találsz egy sulibüfében? És kösz, hogy azt azért te is leírtad, hogy kellett a KISZ tagság a "boldoguláshoz". :) De ezek szerint neked csak az a bajod, hogy a kamasz gyereked most nem tud ellógni legálisan? Mert anno milyen jó volt, hogy lehetett azt hazudni, hogy KISZ és felvételi, és már mehettél is... apáááám, micsoda érvek! Hát miért vagy tökfej szülő, miért nem engeded a lányodat gólyatáborba? VAgy ahova menni akar... szóval bocs, ez elég gyenge érvelés volt, hogy azért mert te akkor voltál kamasz és legálisan mehettél balfasz nem alfa hímként is csajozni, ezért ma kevesebb a szabadság. MUHAHA!
    CSaxólok: a 80as években is voltak még komoly munkahelyi problémák a nempárttagságól - pl a szüleim munkahelyén. :)

  • 2017.02.21 10:11:34vitéz Beverneky

    ghck

    "Hát igen, a pedagógus legnehezebb feladata, hogy a szülőket IS nevelniük kell, mert maguktól hülyék, és sajnos fejlődésképtelenebbek a gyerekeiknél..."

    igen ezt tudjuk, hogy mindenki hülye csak a pedagógus az okos, de hát a hülye szülőket is valamikor az okos pedagógusok nevelték... :-O

    oximoron?

  • 2017.02.21 10:12:32antisystem

    Figyelj, etess mást... az én őseim nem is a 80-as, de a 70-es években voltak nempárttagok, ráadásul a Magyar Néphadseregnél... még csak szóba se hozták nekik, hogy lépjenek be... aztán a 80-as évekre apám maszek lett...
    És nem, nem kellett valójában a KISZ tagság, egy vélemény kellett a KISZ-től, hogy közösségi ember vagy. Amit az esetek 90+%-ban bárki megkapott az amúgy is osztálytársa/iskolatársa KISZ-titkártól.
    És nem, a történet nem "ÉN"-ről szól, hanem a mindenkori többségről. Akik akkor is eljutottak 2 hétre nyaralni uttőrőtáborba-KISZ táborban ha pechükre a szüleik ruppotlanok voltak, akkor is eljutottak pasizni-csajozni, ha a szüleik a legbegyepesedettebb "majd házasság UTÁN" nézeten voltak, stb. Attól mert én "jófej szülő" lennék, a szomszéd gyereke még nem élhetne szabadabban, ugye? Arról nem is beszélve, hogy anno a "kulcsos gyerek" felső tagozatban az átlag volt, ma meg mázlid, ha nem szabadul rád a hatóság, mert a gyereked 10 évesen egyedül van otthon... szóval még az se biztos, hogy büntetlenül lehetsz "jófej" ebben a rohadt rendszerben...
    Na jó, én el...:)

  • 2017.02.21 10:13:06antisystem

    szóval még az se biztos, hogy büntetlenül lehetsz "jófej" ebben a rohadt rendszerben... erről szól az itteni ontopic példa is, sacckb.

  • 2017.02.21 10:34:09Hokunda

    A gyerek ne vigyen édességet az óvodába, mert akkor csak azt fog enni és egész nap úgy fog rohangálni, mint a nyuszi aratáskor, figyelni meg nem fog semmire.
    Nyilván kizárólag az óvónőt fogja a kedves szülő hibáztatni, ha poénból a gyerek hasast ugrik az emeletes ágyról a kockavárra.

  • 2017.02.21 11:16:12emzéperiksz

    fizetekmegegysort "akkor szólok, számtalan munkahely rendelkezik a táplálkozásodról. Pl nem hiszem, hogy bárhol tolerálják, hogy legurítasz egy sört egy pálesz kíséretében az íróasztalodnál, előírják, hogy nem kajálhatsz szendót az írodában, ügyfélszolgálatokon gyakran még azt is, hogy mit melegíthetsz a konyhai mikroban, ha annak illata az ügyféltérig juthat, és meggyőződésem, hogy dohányozni sem lehet, csak a kijelölt helyen"

    Szerintem térjünk vissza a csokis kekszhez. Egyik munkahelyemen sem tiltották még meg, hogy azt egyem. Akár az íróasztalomnál is.

  • 2017.02.21 11:22:58GiaMarie

    Hát én nagyon nem értek egyet! Párhuzamok a magyar helyzettel: itt van rögtön a mi remek menzareformunk. Nem vagyok híve a záptojással dobálózó tüntetésnek, de aki ezt kitalálta, annak szívesen a fejére borítanék egy tál resztelt sótlan serésmájat magyar menza módon pudvásra főtt sótlan főtt krumplival! Éhségtől szédelgő gyerekek ülnek az iskolákban 4-ig...nálunk falusi suliban kenik a konyhásnénik suttyomban a margarinos kenyeret a kölyköknek, éhen ne haljanak, de Budapesten el tudom képzelni, hány alsós éhezik, és megy tönkre az anyagcseréje emiatt az agyatlanság miatt. Anyuka meg csomagolja nyáron a 7days croissantot meg a kekszikét, mert csak az nem rohad meg a melegben, hogy egyen valamit a gyereke. Vagy másik példa: ezen utólag nagyon jókat röhögünk, de benne van ennek a biokaja-zöldség-gyümölcs terrornak minden idiotizmusa: 4 éves gyerekem dühöngve panaszolta az oviban, hogy elkobozták az általam csomagolt kaját tőle a buszos kirándulásra, helyette kaptak kőkemény, teljes kiőrlésű magvas kifliből készült szendvicset, meg két almát. Az én fiamnak akkoriban éppen a felső két metszőfoga, meg az egyik alsó is hiányzott, képzelhetitek. Szegény ott dohogott, hogy cipelnie kellett ezt a sok vackot, és azonnal adjak enni. Mert a baromi nagy tudású táplálkozástudományos szakemberek csak azt felejtették el, hogy ebben a korban a gyerekek a csomagolt csudiegészséges kajából jó eséllyel semmit nem tudnak megenni.

  • 2017.02.21 11:56:19Bogika78

    Mázlista vagyok. 39 évesként amikor én voltam ovis, még hírét nem hallottuk itt a "gulyáskommunizmusban" fittnessnek, wellnessnek, biokajának meg effélének. Mégis UTÁLTAM a csokit, édességet, pedig a szüleim sose tiltottak tőle… egyszerűen nem ízlett, mert számomra undorítóan édes, túlédes, émelyítő, gejl. Ha csokit hoztak nekem a vendégek, azt udvariasan megköszöntem és suttyomban mindig Apának adtam… én az eperért, dinnyéért és őszibarackért rajongtam, kb.3-10 évesen, és ma is :)

  • 2017.02.21 13:12:21jános515

    Mit is egyen a gyerek ? Hát azt amire a szülönek pénze van, amit megenged magának és amit megvehet.
    Hiszen lehet itt egészséges és gyerekbarát táplálkozásról beszélni, csak felesleges. Mert ha csak ilyen--az unokám által is--borzalmasnak nevezett kajákat adnak enni nekik, addig igenis , vinni fogja a kaját és azt egyen amit szeret
    .
    Gyümölcsöt kell sokat enni--halljuk naponta. De minden nap gubics almát, de ne olyat amit a malac is kilők, kitúr a vályújából ? Azt egye a nebuló ? Jó jó, értem én, a haverok almája, amit valahol el kell adni. De miért nem a piacra viszik ? Miért a suliba a menzára ?

    És akkor még nem is kérdeztem hogy a szülök miért is fizetnek a gyerek étkeztetéséért, ha az ismerős malaca eszi meg a menzás kaját, mert ehetetlen, mert pocsék, mert borzalmas és még sorolhatnám tovább a jelzőket.

    Igy talán ha javasolhatom, ne nézegesse , ne kritizálja itt senki a gyerek által vitt kaját és ne szóljon bele az "Istentiszteletbe " senki. Majd talán akkor ha ő fizeti a gyerekek ennivalóját ! De csakis akkor, ha megengedik neki .

  • 2017.02.21 13:14:01fizetekmegegysort

    antisystem: érdekes, mennyire szíveden viseled a szomszéd tinit, hogy nem lóghat ahogy akar, és nem élhet elég szabadon. Mi akadályoz meg abban, hogy a szomszéd - hízásra hajlamos - ovis sorsát is legalább ennyire a szíveden viseld, és ennek okán tudomásul vedd, hogy ha az oviban az a szabály, akkor nem viszünk oda sütikét... tudod, tekintettel a TÖBBI gyerekre meg szülőre, aki nem tömi édességgel a dedet. Szóval ne gyere nekem ezzel az álszent szabadságvédő dumával. Tulajdonképpen leszarod, mi van a másikkal, az a lényeg, hogy TE szabadon ámokfuthass.

  • 2017.02.21 13:20:06fizetekmegegysort

    emzéperiksz: Szerintem meg térjünk vissza ahhoz, hogy ahogy neked árt a korlátlan itókázás (ezért nyilván a munkahelyed nem nézi jó szemmel és tiltja), úgy a 3-6 éves gyermeknek meg árt a csokissütike korlátlan zabálása, ezért az ovi azt kéri - nagyon helyesen - hogy ne vigyenek oda ilyesmit (és nem tiltja meg neked, hogy Ödönkét csokissütivel tömd ovin kívül egész álló nap és hétvégén). Pont ugyanaz a szabály a megfelelő korcsoportra alkalmazva. Nincs itt semmi ellentmondás.

  • 2017.02.21 15:01:38Tihanyi-Konda Szilvia

    emzéperiksz
    Kedvesem, neked van gyereked? Láttál már csokifogyasztás után háromévest vagy ötévest?...
    Nyilván nem, mert akkor tudnád, hogy a cikk írója nem lőtt mellé, amikor arra utalt, hogy egy csapatnyi gyereket kordában tartani különösen nehéz csokisokk után.
    Kérdezz meg szerintem erről egy óvónőt.

  • 2017.02.21 15:06:20Alexandra Kiss2

    Meg az sem, hogy ha egy évben egyszer banánt kaptál a zőccségesnél, akkor azért álltál sorban úgy egy órát. Mondjuk abban igazad van, hogy annak idején elég nehéz lett volna a csokis sütiért hisztizni, mert a kis úttörők és kisdobosok mind csak vajaskenyeret meg iskolatejet kaptak.

    [link]

  • 2017.02.21 15:29:20Je ne suis pas Charlie Hebdo!

    Tökéletesen egyetértek azzal, hogy a gyereket meg kell tanítani arra, hogy miért kell helyesen táplálkozni és miért jó az, ha a helyes táplálkozást V Á L A S Z T J A.

    Azzal viszont nem értek egyet, hogy az iskola B E L E P O F Á Z I K a választásba.

    Mindenhol alattvalókat, a gondolkodás fáradalmaitól "megvédett" alattvalókat nevelnek. Az anya felnőtt, a gyereke az övé, az iskola ne pofázzon bele rendszabályokkal a család belügyeibe. Nekem ez a véleményem. Eddig még semmiből nem jöttem ki jól, ami arról szólt, hogy az állam szervei majd jól megvédenek. Nem csak a magánnyugdíjam ellopásáról van szó.

    Kérlek szépen kedves állam, ne védjél!

  • 2017.02.21 16:29:49Je ne suis pas Charlie Hebdo!

    Antisystem minden gondolatoddal egyetértek. Egész egyszerűen utálom, hogy a totális állam elől minden nap egy kis lépést kell(ene) hátrálnom, miközben demokráciáról és szabadságról papolnak.
    Látom, hogy a kommenttársak jelentős része nyájszellemben gondolkodik és észre sem veszi, hogyan nyomul be a totális állam a magánszférába. Sokan kifejezetten helyeslik, sőt igénylik a "szabályokat". De valójában irigylem azokat az embereket, akik ilyen jól érzik magukat az akol melegében. Mert én is a magányosan sétáló macska típusba tartozom.

  • 2017.02.21 17:04:03fizetekmegegysort

    Je ne suis pas Charlie Hebdo!: már csak az érdekel, hogy az ÁLLAMI iskola és óvoda, és annak szabályzata hogyan lehet a te magánszférád? És ha a másik 25 szülő magánszférája meg épp a te elveidet nem preferálja, akkor mégis hogyan oldanád meg ezt a problémát? Persze, szabályok nélkül...:)

  • 2017.02.21 17:20:06Nagyzee

    Megette a blogmotor a hozzászólásom.:s

    Akkor még egyszer:

    Az elhízás, egészségtelen táplálkozás társadalmi probléma. Itthon az emberek 2/3-a túlsúlyos vagy elhízott, és a többség egészségtelenül táplálkozik. Ha a szülők nem hajlandóak, képesek egészséges táplálkozási szokásokra nevelni a gyerekeket, akkor mégis kinek kellene?

    Miért ne lehetne benne az iskolai házirendben, hogy bizonyos ételeket nem vihet be a gyerek az iskolába? Az igaz, hogy ha a szülők otthon rossz példát mutatnak, akkor ennek kisebb haszna lesz, de mindenképpen próbálkozni kell.

  • 2017.02.21 17:26:02KUNTYI

    Csak bio meg kendos anyukak nyavajgasat ne hallanam a firefoxbol...

  • 2017.02.21 17:29:42zizi77

    Je ne suis pas Charlie Hebdo!
    Az megvan, hogy a gyerek nem a tulajdonod? Nem tehetsz vele azt, amit csak akarsz, ha az rá káros. Persze ez ki van sarkítva, de Te pont ilyen sarkosan fogalmaztál.

  • 2017.02.21 17:34:52antisystem

    Je ne suis pas Charlie Hebdo! "Tökéletesen egyetértek azzal, hogy a gyereket meg kell tanítani arra, hogy miért kell helyesen táplálkozni és miért jó az, ha a helyes táplálkozást V Á L A S Z T J A." - pontosan, ez itt a lényeg.

    Nagyzee: "Miért ne lehetne benne az iskolai házirendben, hogy bizonyos ételeket nem vihet be a gyerek az iskolába?" - meg tudod fogalmazni, hogy mi a dolognak a másik oldala, miért jó ez a gyereknek?

  • 2017.02.21 17:36:33antisystem

    zizi77: "Az megvan, hogy a gyerek nem a tulajdonod? Nem tehetsz vele azt, amit csak akarsz," - ez így OK? tökéletesen gy van... de nem is a globálkapitalizmusé... igaz?

  • 2017.02.21 17:57:35Nagyzee

    @antisystem: A gyereknek azért jó, mert a gyerekkorban megtanult szokások, minták elég meghatározóak, azokon később nehéz változtatni. Jó, ha abban a napi 1x főétkezésben és a napi 1x kisebb étkezésben, amit az iskolában ejt meg, megtapasztalja, hogy mekkora egy normális adag, és mi számít normális/egészséges étkezésnek, mert nem biztos, hogy otthon ez megadatik neki.

    A másik oldalról, meg tudod fogalmazni, hogy miért rossz a gyereknek, ha az iskolában nem ehet pl. édességet? Ha azzal akarod etetni, ott van a reggeli, az uzsonna, a vacsora, meg az összes hétvégi étkezés. Bőven elég szerintem.

  • 2017.02.21 21:15:49antisystem

    Nagyzee: "A másik oldalról, meg tudod fogalmazni, hogy miért rossz a gyereknek, ha az iskolában nem ehet pl. édességet? " - persze, mert egy újabb olyan korlátozás az életében, amiért cserébe nem kap semmit - a "most még nem érted, de majd ha nagy leszel, majd hálás leszel érte" görényvartyogáson kívül persze... (ami mellé meg természetesen megint nulla felelősség társul, nevezetesen, ha mégse lesz érte hálás, nem tudja senkin számon kérni.) Igaz?

    Mondjuk persze nem árt hozzá gondolkodni is egy kicsit, szerinted, ha most megy már örökké a sírás-rívás a nyugdíjrendszer fenntarthatóságán, szerinted mi történne, ha egyszerre mindenki úgymond "egészségesen kezdene élni"????????? ja, hogy lehet, hogy 5 évvel tovább élne, azon az áron, hogy kb 7 évvel növekene a nyugdíjkorhatár? Na EZT kapja egy ilyen korlátozásért cserébe...

  • 2017.02.21 21:17:06antisystem

    ... amivel persze semmi gond, ha ez az ő szabad döntése.... de azon nyomban vérlázítóvá válik, ha emberekre ezt rákényszerítik...

  • 2017.02.21 21:36:23zizi77

    Antisystem, amíg felnő a legjobb tudásunk alapján terelgetjük a gyereket, aztán felnőttként úgyis a maga feje után fog menni. Viszont azt már gyerekként meg kell tanulnia, hogy vannak szabályok, mert több vagy kevesebb minden élethelyzetben lesz. Attól, hogy nem vihet csokiskekszet az oviba tízóraira, még nem lesz belőle droid.

  • 2017.02.21 22:07:50antisystem

    zizi77: "Attól, hogy nem vihet csokiskekszet az oviba tízóraira, még nem lesz belőle droid." - ez vitathatatlan... a millió ilyentől és hasonlótól viszont egy kifosztott ember, nos az mindenképp... hacsak nem azonosul a rendszerrel, és nem lesz belőle droid... persze:)
    Az mindenesetre egyetlen érvvel sem indokolható szerintem, hogy valaki egy állítólagos demokráciában jogfosztottabb ember legyen, mint egy állítólagos diktatúrában... se 5 évesen, se 15 évesen, se 50 évesen, se 90 évesen.
    És hát lássuk be, a többség számára ma sokkal rosszabb gyereknek lenni, mint volt 40 éve...

  • 2017.02.22 00:35:57Nagyzee

    @antisystem: "persze, mert egy újabb olyan korlátozás az életében, amiért cserébe nem kap semmit - a "most még nem érted, de majd ha nagy leszel, majd hálás leszel érte" görényvartyogáson kívül persze."

    De, ideális esetben elmagyarázzák neki a helyes táplálkozás alapjait. Meg amúgy is, már azzal előrébb van, ha a napi 4-5 étkezéséből kettő így egészségesebb. Nem mellesleg a gyerekek nagy része jelenleg is iskolai menzán ebédel, és ott sem ő dönt róla, hogy mit eszik, hanem az iskola.

    Jogfosztásról meg diktatúráról beszélni ezzel kapcsolatban pedig szerintem röhejes. Az is jogfosztás, ha a gyerek nem üríthet oda az osztályterem közepére? Vagy némi szabályra azért szükség van?

    40 éve pedig egyáltalán nem volt jobb gyereknek lenni mint most. Ez egyszerűen ködös nosztalgia a részedről. Nagyobb volt a gyerekhalandóság, kevesebb betegségre volt oltás, elterjedtebb volt a fizikai fenyítés, veszélyesebb volt a világ (valójában a gyilkosságok, erőszakos bűncselekmények, stb. száma fokozatosan csökken) és így tovább.

  • 2017.02.22 00:42:30Nagyzee

    "szerinted mi történne, ha egyszerre mindenki úgymond "egészségesen kezdene élni"????????? ja, hogy lehet, hogy 5 évvel tovább élne, azon az áron, hogy kb 7 évvel növekene a nyugdíjkorhatár? Na EZT kapja egy ilyen korlátozásért cserébe.."

    Az elhízás, mozgásszegény életmód nem csak az életed rövidíti le, hanem az életminőséged is, mielőtt meghalnál. Egy sportoló, egészségesen élő 65 éves simán lehet jobb kondiban mint egy elhízott 50 éves. És én a részemről inkább dolgoznék plusz pár évet jó fizikai állapotban, minthogy 50 évesen már diabéteszem és magas vérnyomásom legyen, 55 évesen átéljem az első infarktusom, és 60 évesen elföldeljenek a második után. A földben rothadásnál még a dolgozás is jobb.

  • 2017.02.22 13:56:55emzéperiksz

    fizetekmegegysort
    emzéperiksz: Szerintem meg térjünk vissza ahhoz, hogy ahogy neked árt a korlátlan itókázás (ezért nyilván a munkahelyed nem nézi jó szemmel és tiltja),

    Nem tiltja. Ha tiltaná, sem ezért tiltaná, hanem pl. azért, mert bizonyos munkakörökben az alkoholos befolyásoltság balesetveszélyes. Amúgy a munkahelyemen pont leszarják, hogy megiszom-e ebéd mellé egy pohár sört vagy bort. De maradjunk a csokis sütinél, mert az éppen az a kategória, amiből ha behoznék tíz kilót, akkor sem tiltakoznának, sőt népszerű lennék vele.

  • 2017.02.22 14:03:44emzéperiksz

    emzéperiksz
    Kedvesem, neked van gyereked? Láttál már csokifogyasztás után háromévest vagy ötévest?...
    Igen, láttam. Nem volt semmi baja.

    Nyilván nem, mert akkor tudnád, hogy a cikk írója nem lőtt mellé, amikor arra utalt, hogy egy csapatnyi gyereket kordában tartani különösen nehéz csokisokk után.
    Kérdezz meg szerintem erről egy óvónőt.

    Persze könnyebb neki éheztetni a gyerekeket, akkor majd nyugton maradnak. Nekem viszont meggyőződésem, hogy jobb ha a gyerek hozzájut annyi energiához, amennyire igénye van, és lemozogja. Még akkor is, ha az óvónéni lusta, és nem hajlandó a gyerekekkel együtt mozogni, megfelelő feladatot kitalálni nekik. Mert az nyilván kényelmesebb, ha répán tartja a gyereket, majd leülteti egy asztalhoz rajzikálni. Ő meg nyugodtan facebookozhat meg csetelhet a pasijával.

  • 2017.02.22 15:22:15fityfirity

    A fiam ovijában (Németország) is létezö dolog hogy a kezdetek kezdetén minden szülö megkapja egy A4es lapon hogy mit szükséges vásárolni az ovodai léthez ( önfelfújós, höszigetelt ülöpárna, uzsidoboz, ivóflaska, hátizsák, esokabi, benticipö stb) ÉS hogy ne csomagoljon a gyereknek édességet senki, max joghurtot vagy pár szem kekszet.

  • 2017.02.22 16:44:21fizetekmegegysort

    "Nekem viszont meggyőződésem, hogy jobb ha a gyerek hozzájut annyi energiához, amennyire igénye van, és lemozogja. Még akkor is, ha az óvónéni lusta, és nem hajlandó a gyerekekkel együtt mozogni, megfelelő feladatot kitalálni nekik. " Attól még, hogy szerinted a gyerek cukrossütiből több energiát nyer, mint teljes kiőrlésű pékáru és hús/zöldség/gyümölcs fogyasztásból, ez nem így van. Ha így lenne, Hosszú Katinka is fánkon és csokissütin élne, és mégsem.

  • 2017.02.22 16:44:24fizetekmegegysort

    "Nekem viszont meggyőződésem, hogy jobb ha a gyerek hozzájut annyi energiához, amennyire igénye van, és lemozogja. Még akkor is, ha az óvónéni lusta, és nem hajlandó a gyerekekkel együtt mozogni, megfelelő feladatot kitalálni nekik. " Attól még, hogy szerinted a gyerek cukrossütiből több energiát nyer, mint teljes kiőrlésű pékáru és hús/zöldség/gyümölcs fogyasztásból, ez nem így van. Ha így lenne, Hosszú Katinka is fánkon és csokissütin élne, és mégsem.

  • 2017.02.22 19:15:58allegravelli

    Az anyuka buta, a barátnője meg még arrogáns is.

  • 2017.02.22 23:13:56Csipyke

    Svájcban élek, nálunk már az ovi előtti "bölcsis" tizóraikra is egészséges cuccokat kérnek, az oviban pedig lista van az elfogadható, "türt" és nem megengedett tizóraikról. A türtbe tartoznak a magok és aszalt gyümölcsök, az édesség csak szülinapünnepléskor megengedett, de nem vihetnek még cukros joghurtot sem, inni viz, vagy cukormentes tea. A tiltólistás tizórait az óvónéni elveszi. Szerintem jó a rendszer, és nem atomfizika betartani.

  • 2017.02.22 23:19:28Csipyke

    Ami lemaradt: nem rohangál kövér ember mindenhol, inkább sportolnak, bickliznek, futnak, pedig dolgoznak ők is sokat, csak utána nem a TV előtt fetrengenek, és felnőttként is sok zöldet esznek.

  • 2017.02.23 06:59:33Tyto Alba

    Így kell megtölteni az internetet tartalommal.

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta