SZÜLŐSÉG

Tinik: mikor a lájk többet ér mint a pénz

2017. február 8., szerda 17:55

Minden harmadik magyar gyereknek van olyan online ismerőse, akit személyesen nem ismer, és akinek kilétéről valójában fogalma sincs.

A középiskolás lányok és fiúk szerint a társadalmi megítélés attól függ, hogy mennyi lájkot kapnak egy képre, és itthon is vannak olyan gyerekek, akik egy negatív komment hatására kárt tesznek magukban. 

Tíz országra, köztük Magyarországra is kiterjedő felmérés eredményeit tette közzé a Vodafone Csoport, amelyben több, mint ötezer 13 és 18 év közötti fiatalt kérdeztek meg az internethasználatukkal kapcsolatos szokásaikról és tapasztalataikról.

Az Ipsos MORI-val közös kutatás célja, hogy felmérje, milyen kihívásokkal és fenyegetésékkel jár együtt a digitális világba beleszületett fiatalok életében és mindennapjaiban az online- és mobiltechnológia, és hogyan változtatja meg a világról alkotott képüket.  

Február 7-e a Safer Internet Day, vagyis a biztonságosabb internet napja, bár tény, hogy a biztonságos internethasználat, és a veszélyek megismertetése egész éves feladattal látja el a szülőket és pedagógusokat világszerte. Főleg, hogy a kutatás szerint a fiatalok közel fele még soha nem kapott tanácsot azzal kapcsolatban, hogyan éljen a közösségi média nyújtotta lehetőségekkel.

 “A kutatás alapján a magyar fiatalok internethasználattal kapcsolatos szokásai igencsak hasonlóak a nemzetközi trendekhez. Érdekes módon egyetlen kérdéskörnél volt jelentős az eltérés: a magyar tinédzserek negyede posztolt már magáról fényképet úgy, hogy azt később megbánta, és minden negyedik fiatal kikéri ismerősei véleményét, hogy megtartsa, illetve törölje-e a közzétett fényképet. Ezzel szemben a nemzetközi átlag mindössze 13 és 10 százalék. “– mondta Marchhart Pál, a Vodafone vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese.

Ismeretlen ismerősök

A magyar részre vonatkozó adatok szerint a megkérdezettek 32 százalékának van olyan ismerőse a közösségi oldalakon, akivel a való életben még sosem találkozott, vagyis nem is tudja, hogy az adott profil mögött tényleg az áll, akinek kiadja magát. Ebben egyébként jobbak vagyunk az európai átlagnál, ahol ez az arány 42 százalék.

A Vodafone 2015 decemberében indította el a Digitális Iskola Programot a hátrányos helyzetű magyar fiatalok digitális ismereteinek fejlesztése és a hazai oktatás digitális átalakításának ösztönzése érdekében, a programban többek között a biztonságos internetezésre is oktatják a gyerekeket.

Mikor a program keretében Reziben beszélgettünk általános iskolás fiatalokkal, ott is előkerült a téma, és volt, aki saját elmondása szerint több mint 3000 ismerőssel rendelkezik a Facebookon, akik többségével még soha nem is találkozott, de visszajelöli azokat, akiket szimpatikusnak talál, legtöbbször egy szimpla fénykép alapján.

A kutatásban különösen érdekes, hogy a megkérdezett magyar gyerekek nagyjából ugyanilyen arányban, 35 százalékban vannak tisztában azzal, hogy vannak olyanok, akik hamis profil segítségével posztolnak képeket és kommentelnek. Jó hír, hogy ebben például az európai átlag felett teljesítünk, ugyanis az egész kutatásra vetítve ez az arány mindössze 29 százalék. 

A bántalmazás jelen van

Nem csak a visszahúzódó, az iskolai közösség peremére került tinik, de a népszerű fiatalok is lehetnek a bullying, vagyis szekálás áldozatai, aminek egy jelentős része virtuálisan éri a fiatalokat. Hogy ezt hogyan ismerheti fel a szülő, arról itt írtunk bővebben és már csak azért is jó, ha felvértezi magát ezekkel az ismeretekkel, mert 10-ből 9 gyerek vallja, hogy több és nagyobb erőfeszítésre lenne szükség annak érdekében, hogy a gyermekeket megvédjük a közösségi média veszélyeitől.

A cyberbully mellett jelen van a roasting, amiről a gyerekek 70 százaléka azt vallja, hogy a bántalmazás egyik eszköze. Roastingnak hívjuk azt a jelenséget, mikor egy fénykép alatti kommentben mondják el kérve vagy kéretlenül a véleményüket az ismerősök, vagy ismeretlen ismerősök. Világszerte a fiatalok negyedének van olyan barátja, aki a közösségi médián keresztül kérte ismerősei véleményét, érdekes módon Magyarországon ez az arány mindössze 13 százalék. A megkérdezettek jelentős része (82 százaléka) gondolja, hogy ez lerombolja az ember önbizalmát. 

Van, aki kárt tesz magában egy negatív komment miatt

Míg valakinek jó poén, a magyar gyerekek 17 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egy negatív komment hatására levert lesz, ez valamivel magasabb mint a nemzetközi átlag, ott a megkérdezett gyerekek 11 százaléka mondta, hogy rosszkedvű lesz egy negatív komment miatt.

Van, aki itt nem áll meg, a gyerekek 2 százaléka ugyanis alkoholhoz nyúl, a magyar gyerekek 1 százaléka drasztikus fogyókúrába kezd, és ugyanilyen arányban vannak azok, akik tesznek kárt magukban. 

Mi ér többet, a lájk vagy a pénz?

A kutatásban megkérdezték a fiataloktól azt, hogy mi ér többet, a lájk vagy a pénz? A magyar gyerekek 8 százaléka szerint a lájk többet jelent a pénznél, és hogy megszerezzék az elismerést, a magyar tinik 24 százaléka retusálja a bőrhibáit mielőtt megoszt egy fényképet, 37 százalékuk szűrőket is használ, 7 százalékuk pedig karcsúsítja magát a képeken, hogy jobban mutasson, holott teljesen természetes ha egy 13 évesnek van néhány pattanása, ahogyan az is természetes (lenne), hogy bizonyos kor felett az emberek megöregednek és ráncaik lesznek. 

A felmérésben szereplő lányok 19 százaléka véli úgy, hogy rendívül kínos, ha új profilképét tíznél kevesebben lájkolják, 18 százalékuk pedig meg van győződve arról, hogy társadalmi megítélése attól függ, hány barátja van a közösségi médiában és hányan lájkolják a posztjait.

A visszajelzés fontos

A nemzetközi kutatásban résztvevőknek mindössze 13 százaléka, míg a magyar gyerekek 27 százaléka nyilatkozott úgy, hogy posztolt már magáról olyan képet, amit később megbánt, vagyis ebben jóval az európai átlag alatt vagyunk.

Az európaiak 10 százaléka, a magyarok 23 százaléka kéri ki ismerősei véleményét, hogy megtartsa vagy törölje a közzétett fényképet. Ezért is lenne jó tudatosítani a gyerekekbe, hogy ami egyszer felkerül a világhálóra, az ott is marad.

Szintén aggasztó adat, hogy minden 10. lány és a fiúk 6 százaléka megosztja a közösségi médiában használt jelszavait, vagyis nincsenek biztonságban a személyes adataik.  

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2017.02.08 18:34:59-JzK-

    A Facebook alapján mindenki gazdag, boldog, sokat nyaral, fantasztikus társasági életet él, és irigylendő élményekből áll az élete. A felszínes, extrovertált, feltűnési-viszketegséges idióták terepe ez. Ez kb. olyan mint az alkoholizmus, az illető menekül maga elől, a gondolataitól, mindig kitalál valami intenzív figyelem-elterelést, mert retteg attól hogy szembe nézzen saját magával. Ennek enyhébb változata, amikor valakinek az utcán mindig fülhallgató van a fülében és rágózik, vagy mindig tévére, rádióra, zenére alszik el, mert fél attól a kb. 20 perctől, amíg elalszik, s sötétben, csendben össze van zárva a saját gondolataival.
    És a nőket ezzel őrületbe lehet kergetni, mert őket még jobban hajtja a beilleszkedési vágy, nehogy úgy érezzék, hogy lemaradnak, ezért a folytonos kép-kipakolás, profilkép-csere. Meg kell mutatni a volt osztálytársaknak, “nehogy már azt higgyék, hogy holmi uncsi, középszerű életet élek!”, kell az önbizalom-erősítés, a léleksimi, a sok lájk. Mivel az életben amúgy is általában a nők a kényszeres programcsinálók (valószínűleg az örökös “lemaradok valamiről, szabad akarok lenni, fontos vagyok, az életem izgalmas” indíttatástól vezettetve), erre a Facebook csak ráerősít.

    [link]

  • 2017.02.08 18:35:36-JzK-

    Képzeld el, ott ül az egyszeri Jucika az unalmas munkahelyén, vagy a nem-villa otthonában, és látja, hogy a volt osztálytársnője kirak egy képet, ami Balin készült napszemüveges menőcsávók gyűrűjében, ami vagy a tengerparton, vagy a diszkóban készült. Mindenki vidám, önfeledt, arcán elégedettség tükröződik – “ugye mindenki látja, hogy milyen fasza életem van?” Őt aztán nem aggasztják mindennapi probléma, egzisztenciális félelmek, nem vívódik ő a világ problémáin, csak carpe diem. Jucika fejében meg csak kattog, hogy “de szar életem van”, és akkor bekapcsol a hipergámia, “a pasim a hibás, mert nem elég gazdag!”.
    Ráadásul mivel a Juggernaut Theory (ld.[link] ) értelmében még a legrondább nő is sokkal több pozitív megerősítést kap a Facebookon, mint a legjóképűbb férfi (a celebeket leszámítva persze), ezért a nők a valós SMV-jükhöz képest irreálisan magas önképet építenek ki.

    [link]

  • 2017.02.08 18:35:57-JzK-

    [link]
    [link]
    [link]
    [link]
    [link]
    [link]
    [link]
    [link]
    [link]

  • 2017.02.08 18:36:38-JzK-

    Hallottatok már a justgirlythings oldalról, ami a Facebook-hoz hasonlóan a modern nő drogja? Egy vélemény róla:

    “Véleményem szerint a justgirlything önmagában is egy vicc. Pár stockphoto egy lány vágyaival, amivel felhúz maga köré egy álomvilágot és mindent ezek szerint akar élni. Ha a jgt azt mondja hogy “elmenni vele korzikára” és bebassza a legsármosabb srácot a legsemmitmondóbb lánnyal ahogy félmeztelenül az aranyló parton a kristálytiszta vízben egymást fröcskölik koktéllal meg 450 000 vízálló karórával, akkor ő is ki akarja próbálni, mert lelkileg már odaveszett a sok csalódás miatt az ilyen srácok részéről és elege van a suli folyosóján udvarló, még pelyhesedő állú, de már erősen izzadó és vágósúlyban lévő srác szerelmi vallomásától, valamint a sok leckétől a matek könyv 42. oldalán ,a 15 16 18-as feladattól. Ha pedig az édesapja éppen ügyvéd és a sok munka mellett a szeretetet pénzzel helyettesíti akkor a lánynak csak ki kell mondania mindent, majd az X5-el kiviszi a reptérre. Mivel társadalmumk legfőbb fogyasztói rétege a tinilány. De a bazdmeg akkor jön el amikor ki kell lépni ebből a tökéletesen komfortos izolációból és korzikán se olyan a víz, a lovagja pedig másnap az ágyban jóreggelt szerelmem helyett te még itt vaggyal kezdi a napot. Szummázva aki szerint hosszú volt és baszott végigolvasni: A jgt arra való hogy emocionálisan instabil tinédzser lányok egy kapaszkodót találjanak benne a való élet szakadékán.”

    [link]

  • 2017.02.08 18:37:28KenceFince

    “Formerly, most people lived parochial lives in a world where even photography did not exist. Their notions of sexual attractiveness were limited by their experience. Back in my own family tree, for example, there was a family with three daughters who grew up on a farm adjoining three others. As each girl came of age, she married a boy from one of the neighboring farms. They did not expect much in a husband. It is probable all three went through life without ever seeing a man who looked like Cary Grant.
    But by the 1930s millions of women were watching Cary Grant two hours a week and silently comparing their husbands with him. For several decades since then the entertainment industry has continued to grow and coarsen. Finally the point has been reached that many women are simply not interested in meeting any man who does not look like a movie star. While it is not possible to make all men look like movie stars, it is possible to encourage women to throw themselves at or hold out for or hold out for the few who do, i.e., to become sluts or the few who do, i.e., to become sluts or spinsters, respectively. Helen Gurley Brown raked in millions doing precisely this. The brevity of a woman’s youthful bloom, combined with a mind not yet fully formed at that stage of life, always renders her vulnerable to unrealistic expectations. The sexual revolution is in part a large-scale commercial exploitation of this vulnerability.
    Yes, men are also, to their own detriment, continually surrounded with images of exceptionally attractive women. But this has less practical import, because—to say it once more—women choose. Even plain young women are often able to obtain sexual favors from good-looking or socially dominant men; they have the option to be promiscuous. Many women do not understand that ordinary young men do not have that option.”

    [link]

  • 2017.02.08 19:07:38Mancsakara

    Fontos, hogy több dologra kell gondolni, mint ami elsőre az eszünkbe jut:
    [link]

  • 2017.02.10 18:30:55sony

    Nemcsak az internetbiztonság lenne fontos, hanem a gyerekek önbizalmának és konfliktuskezelésének javítása is. Egy egészséges önbizalmú gyerek nem akad ki, ha egy képe nem kap elég like-ot.

  • 2017.02.11 15:39:45Gerberus

    Én sohasem gondoltam túl komolyan az internetes kapcsolatteremtéseket, persze én kb. húsz évesen találkoztam a nettel először az ezredforduló környékén, míg a mai fiatalok szinte okoskészülékkel a kezükben jönnek világra, nekik persze, hogy természetes a lájkvadászat, ez ugyanúgy a kivagyiság része, mint régebben, hogy pl. milyen cipőt viselsz. Ezért is fontos a tudatos médiafogyasztásra való nevelés, hogy ne csináljon hülyét magából valaki, vagy ne alázza meg magát a közösségi oldalakon csak azért, hogy "népszerű" legyen.

  • 2017.02.11 16:46:40Rébusz

    @Gerberus: ez nagy feladat lenne, ugyanis maguk a szülők már a posztolgatás rabjai, kezdve azzal, hogy a gyereküket is már az ultrahang képen "bevonják" a fészbukba és várják a dicséretet, mindegy, hogy szívből jön-e, vagy legalább őszinte-e vagy sem. Annak ellenére, hogy már jó ideje az egész világon ez a jellemző, nem tudom megérteni, hogy hogy teheti ki valaki a családi élményekről a fotóit ország-világ szeme láttára. A privát fényképeket, családi fényképeket nem mutogatja az ember vadidegeneknek, de még a vízvezetékszerelőnek sem, vagy a kőművesnek, aki a házát építi. A példádhoz: egy adidas csuka, az adidas csuka volt. Egy fészes profil viszont javarészt olyan, mint egy hamisítvány, a képeken azt hazudnak az emberek, amit akarnak: szépséget, boldogságot, vagyont. Igaz, hogy mostmár egy adidasnál sem biztos, hogy igazi.

  • 2017.02.11 18:08:37Lady Scarlett

    Tudni kellene kezelni a közösségi oldalakat, nem hinni bennük vagy nekik . Nagy különbség.

  • 2017.02.12 12:35:11Genky

    Azt mondom, hogy aki egy negatív komment miatt kárt tesz magában, az meg is érdemli. Én nem tudom sajnálni. A közmondás is ezt mondja: Aki hülye haljon meg!

Blogok, amiket olvasunk

KAPCSOLATSULI 6 szokás, amivel villámgyorsan kinyírhatod a kapcsolatodat

Vannak szokásaink, amelyekről nem is tudjuk, hogy észrevétlenül, ám annál hatékonyabban rombolják a párkapcsolatunkat. Amikor pedig a párunk a válást, szakítást fontolgatja, nem értjük, hogy mi történt.

TÖRI MÁSKÉPP Szőrös hableány, tudós ló - mulatságok a Monarchiában

A kiegyezést követően gyors tempóban újabb és újabb létesítmények emelkedtek a Ligetben, amit a milleniumi ünnepségek még inkább felgyorsítottak. És ott aztán volt mulatság!

DICE&SORCERY A látszat sohasem csalt még ekkorát!

A Mario + Rabbids Kingdom Battle amennyire valószínűtlen, annyira zseniális. Játékosok figyelem!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta