SZÜLŐSÉG

Ez a baj: nincs már bizalom az iskolában

2017. január 16., hétfő 08:01

Nem kell hozzá lángésznek lenni, hogy lássuk, az oktatási rendszer ezer sebből vérzik, cseppet sem hatékony, és meglehetősen természetellenes, ami az iskolákban folyik. Hogy mást ne mondjunk, hétéves gyerekek napi nyolc órát ülnek a padban, a nagyobbak pedig, ahelyett, hogy kíváncsian várnák, milyen új dolgokat tudnak meg aznap a világról, azért magolnak, hogy elkerüljék a büntetést. Nem éppen inspiráló környezet, viszont kénytelenek vagyunk eltűrni, mert ez van, ilyen a rendszer.

Vagyis, hoppá, tényleg kénytelen eltűrni? Ön mit csinál akkor, ha úgy érzi, a gyerekét igazságtalanság érte az iskolában?

A minap felháborodva hív a lányom osztálytársának az édesanyja, kérdezi, hányast kapott a gyerek a múlt órán testnevelésből, mert az ő ikrei egyest. Testnevelésből. Úgy, hogy mind a kettő leigazolt sportoló, versenyzők, csomó kiegészítő mozgásformát is űznek már negyedik éve, szóval egyáltalán nem mondhatók ügyetlennek vagy tohonyának, sőt, jóval magasabb szinten van a testkultúrájuk, mint az általános iskolai tananyag. Ugyanakkor jelenleg hármasra állnak tesiből, mert ezen kívül egy jegyük van még.

shutterstock 143758903

Kikérdeztem a gyerekemet, hogy mi történt. Elmesélte, hogy igen, néhányan az osztályból heti két tesióra helyett edzésre járnak, természetesen mindenki egyetértésével és beleegyezésével. Vagyis ők egy csomó órán konkrétan nincsenek ott. A lányom ezt jelezte is a tanárnak (jelezni kell?) ezért kapott másik feladatot, amit hiba nélkül végrehajtott, és ötös lett. A másik két lány nem szólt (miért kell külön szólni?), és őket az órai anyagból osztályozták, elégtelenre.

A szóban forgó szülő maga is pedagógus, és egyszerűen nem tudta, hogy mit lépjen.

A tesitanárnak nyilvánvalóan nem volt igaza, olyan nincs, (bár mégis van), hogy az egyik gyereknek megengedi, hogy más feladatot hajtson végre, a másiknak pedig, ugyanebben a helyzetben nem.

Na de mit mondjon a pedagógus szülő a gyerekének?

A. ) Nem volt igaza a tanárnak, megreklamáljuk az egyest. Ami nevelésileg nem egy telitalálat, mert ezzel a tanárt hitelteleníti a gyerek előtt.

B.) Igaza volt a tanárnak – (holott tudja, hogy nem volt), így hamisságra tanítja a gyerekét, arra az eleve vesztes, csicska magatartásra, hogy vele bármit megcsinálhat, akinek hatalma van fölötte. Tűrjél, lányom, nem az igazság a fontos, hanem a feltétlen tisztelet.

Azt gondolom, hogy iszonyú nehéz ma szülőnek lenni. Jó, mindig az volt, csakhogy jelenleg nap mint nap kognitív disszonanciát élünk át. Mit mondjunk a gyereknek, amikor tudjuk, hogy a tanár rosszul döntött? Pláne, és ez sem ritka, ha azt is tudjuk, hogy - a sokszor tényleg szeretett - tanár a legjobb meggyőződése ellenére döntött rosszul, mert ezt írták elő neki?

Az iskolarendszer, a PISA eredmények óta már egyértelmű, egy kalap rozsdás csapszeget sem ér, az országok legbénábban teljesítő ötödében kullogunk lehajtott fejjel. A jó tanárok szenvednek, mert értelmetlen dolgokat tanítanak, természetellenes módszerekkel, rossz könyvekből, ráadásul szellemi szabadság nélkül.

Gyakorlatilag a nemzet napszámosaiból a nemzet zsellérei lettek. Nap mint nap kell végrehajtaniuk értelmetlen utasításokat a jobb meggyőződésük ellenére, olyanokat, amiket a saját gyerekükkel soha, semmilyen körülmények között nem tennének meg.

A rossz tanárok meg sokfélék (bár a jók is azok), nem gondolkoznak, vagy már rég nem érdekli őket ez az egész tanítás, lenyomják az órákat, azt’ jól van az úgy is, ha a gyerek semmit nem ért az anyagból, lényeg, hogy dolgozatnál még tudja valamennyire.

Ilyen körülmények között, onnantól, hogy csak parancsokat hajtanak végre, elég nehéz a tanár felelősségét számon kérni. 

A szülő meg tudja, hogy ez így nem jó, hogy olyasmit várnak el a gyerekétől, ami nem normális, aminek semmi haszna, és amitől rosszul érzi magát a gyerekkora legnagyobb részében. Olyasmire viszont nem tanítják meg őket, amire szükségük lenne, akár a mindennapokban is, például közlekedni, vagy tíz ujjal gépelni. Ezeket majd nyolc óra iskolában ülés után, különórán, vagy otthon megtanulja. Sajnálja a szülő a gyerekét, bosszankodik azon a tesi egyesen, de közben tehetetlen.

shutterstock 138974834

Meg persze vannak olyan szülők is, akik elfordítják a fejüket, nem akarják inkább látni, hogy mi folyik, egyes: rossz, ötös: jó, nagyjából ennyire összetett az élet. De hogy ezek mögött mi van iskolai szinten, már nem érdekes, tetszett volna jobban igyekezni, akkor biztos meglenne az az ötös. A gyerek meg kínlódik, retteg mert még a saját szülei sem értik meg őt.

És vannak, akik lázadoznak, de gőzük sincs, hogy mihez kezdjenek, mint mondjanak a gyereküknek, mivel tesznek jót.

„Nem baj, kisfiam, hogy nem írsz órán, ha fáj a kezed, ami tök természetes, mert hétéves korban még fejletlen a kéztőcsont, csak ne rosszalkodj legalább?” „Nem érdekel, hogy nem tudsz szolmizálni, mert botfüled van, biflázd be mind a nyolcvanöt éneket, hogy le tudd kottázni, hiszen kötelező tananyag?” „Nem érdekel, hogy nem ismered meg képről az égerfát meg a szélhajtó küszt, mert még soha nem láttál olyat a természetben, de tanuld meg, ha ez a feladat!” „Ne tanuld meg, alighanem a túlélési esélyeidet semmiben sem fogja befolyásolni, hogy megismered-e vagy sem."

Vagy mit mondjunk? Ha nem ismeri meg, vagy nem tudja leszolmizálni, vagy magasról tojik az egészre, mert őt teljesen más dolgok érdeklik, és egyest kap, akkor leszúrjuk, vagy ne?

Tanítsuk arra, hogy jó katona módjára hajtsanak végre minden (akár értelmetlen) feladatot, akkor kapnak ötöst, és akkor lesznek sikeresek az életben? Ez biztos? Mi van akkor, ha a szülő sincs meggyőződve róla, hogy a kitűnőkből lesznek a sikeres emberek? Mi van akkor, ha a szülő úgy gondolja, hogy a végtelenül jó fej és kreatív gyereke nem precíz hivatalnoknak született? Akkor is meg kell felelnie minden iskolai követelménynek, vagy lehet válogatni, hogy ezt megcsináljuk, azt meg nem?

És mi van akkor, ha a gyerek ennél határozottabb jellem, vagy sokkal jobban fáj neki olyan dolgokkal foglalkozni, ami egyáltalán nem érdekli, és rossz jegyet hoz haza? Letoljuk gondolkodás nélkül? Vagy legyintünk rá, csak akkor ő lesz az osztály meg nem értett zsenije? Vagy hülyegyereke.

Közben pedig senki sem figyel oda arra, (talán csak a szülő, ha van rá otthon kapacitás), hogy miben igazán jó, mi az, amit érdemes lenne fejleszteni benne, amivel nagy dolgokat vihet még véghez. Ehelyett a kémiát nyösztetjük, mert akkor is mennie kell a kémiának, ha a gyerek történetesen fuvolazseni. 

Szóval igen, nemzetgazdasági szinten is nagy probléma a PISA tesztek eredménye, amiből kitűnik, hogy az oktatási rendszerünk szavatossága már jó ideje lejárt, de ami még ennél is nagyobb baj, hogy gyakorlatilag nincs már meg a bizalom az iskolában. Oda lett a renomé. Már magunk sem tudjuk, hogy mi a jó, mi a rossz, mit jogos, és mit nem jogos megkövetelni a gyerektől.

Nem bízhatunk benne, hogy tudják, mit csinálnak az osztálytermekben, hogy ami ott folyik, az tényleg a gyerek érdekeit szolgálja-e, vagy épp ellenkezőleg, csak muszáj, különben kirúgják a tanárt. Vagy a gyereket.

shutterstock 251933845

Nem bízunk az iskolában, ahogy nem bízunk a rendőrségben, az adóhivatalban, a kórházakban vagy bankokban sem. Nem bízunk mi már semmiben. Mert rendszerszinten egyik sem működik, a túléléshez mázli kell, hogy néha vannak még személyes csodák, egyéni áldozatok meg hivatástudat. De ez nem alap, csak néha kifogjuk. Többnyire meg nem.

Bemegy a szülő a tanárhoz megreklamálni a rosszul sikerült dolgozatot, és tíz perc vitatkozás után ott kötnek ki, hogy együtt szidják az iskolarendszert, amiben ilyen hülyeségeket kell csinálni, és ahol a gyerek, a szülő és a tanár egyaránt szenved. 

Jól sikerült fiúk, csak így tovább ezzel az oktatási reformmal!

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2017.01.16 08:57:08yoisten

    Gyermekem általános iskola 2. osztályba jár. Ez év novemberéig kötőjelesen elválasztva, tagoltan tanultak olvasni (katasztrofális eredménnyel), 1,5 hónappal később már összetett szavakat tanulnak, és tollbamondás címén teljes 8-10 szavas mondatok leírását várják tőlük!!!
    Gyerek ír,másol,szöveget ért de ha házi feladatban nem rajzol hóembert, ugyan ezen tantárgyból, akkor olvasásból (!!!!!) kap egyest... mi van???
    Matematikából 0-tól 99-ig tanultak összeadni és kivonni, környezetből házi feladat megtanulni a mértékegységeket: kiló, mázsa (nem SI mértékegység) tonna... azt se tudja hogy az 1000-et eszik e vagy isszák, vagy hogy mit jelent az hogy 10-szer van meg benne valami! Honnét tudná, nem is tanulták!?

    Agyrém. Arról nem beszélve hogy reggel 7:30-tól !!!(nem 8:00-tól) délután 16:00-ig folyamatosan tanulnak - még a munkahelyeken is több megszakítás és pihenő van mint az iskolában! Könyörgöm Ők még csak 8 éves emberpalánták!!!!

  • 2017.01.16 08:57:50lbalazs

    Az nem kérdés, hogy mit mondok a gyereknek: amit gondolok. Ha a tanár hülye volt, akkor azt mondom neki. Ha nem volt igaza akkor azt mondom neki. Nincs más választásom, hazudjak a saját gyerekemnek, veszítsem el a bizalmát már kisiskolás korában? Ki van zárva. Az nem érv, hogy ezzel a tanár ellen hangolom. Nem érdekel, hogy a tanárnak ez milyen, neki is meg kell küzdenie a gyerekek bizalmáért, ha nem nyeri meg a bizalmukat, akkor nem tud megtanítani nekik semmit. Ha már a tanár elvesztette ezt a bizalmat, attól nem lesz jobb, ha én is elvesztem.

  • 2017.01.16 09:03:31Nancsibacsi

    @úgyiselfelejtem: "Az érdemjegy megmutatja, hogy az adott diák tudása milyen szinten van abban a témakörben."
    Nézzünk pár ellenpéldát:
    1. Cimborám gyereke sportoló, heti 5 edzése van, alaki gyakorlatra 1-est kapott tesiből, mert "nem volt megfelelő a sebesség" (szubjektív ok).
    2. Matekból a szorgalmi +, a hiány -, és ha kigyűlik az 5, akkor a + és - ok aránya határozza meg a jegyet. Pl 3+, 2- az 3-as. 5+ az ötös. Van aki 3 hónapja 2-2+on áll, és nem csinál szorgalmit, hogy ne kapjon 3-ast. Ez ám a motiváció, ugye? MATEKBÓL! Matek tanár mégis hogy találhat ki ilyen rendszert?
    3. Nincs kész a házi feladat - 1-es az adott tárgyból. Holott ez szorgalmi kérdés - semmi köze a tárgyi tudáshoz. Ha házi nélkül le tud felelni 5-ösre, vagy meg tudja írni 5-ösre a dolgozatot, akkor az miért baj?
    4. Cimborám gyereke elég pörgős, van aki azt mondja rá hiperaktív, van aki azt hogy nem. Mindenesetre az osztály bohóca - szeret a középpontban lenni, nem jó gyerek. Ennek következtében a dolgozatai stabilan 3-asok. Értsd: ha tanul rá, kihúznak 2 feladatot hogy olvashatatlan, és 3-as. Ha nem tanul rá, 3-ast kinyom IQ-ból.

    De lehetne még sorolni jövő hétig. A tanárok bizony jellemzően nagyon szarul osztályoznak - abszolúte nem fogják fel, hogy az osztályzat egy eszköz, aminek hatása lesz a gyerek későbbi viselkedését, teljesítményét tekintve. Ha nem szereti a gyereket - az ő személyes gyásza. Maximum adhat neki rossz magatartás jegyet, de attól nem ronthat le egy tantárgyi jegyet - nem szívathatja meg, mert az egyszerűen gyerekes. Ha a gyerek nem végez el egy nem osztályzott feladatot, akkor azért nem adhat neki tantárgyi jegyet, büntetőpontot, akármit - ez szorgalmi jegy. Ha a gyerek csúnyán, de olvashatóan ír, akkor nem adhat neki a tantárgyból rossz jegyet. Nem lehet a gyerek egyik területen meglévő hiányosságát egy másik területre kivetíteni.

  • 2017.01.16 09:05:38lbalazs

    Az meg komplett hülyeség, hogy a jegy megmutatja, hogy mit tud a gyerek. A matek 3-as mit mutat? Nem tud összeadni? Nem tud kivonni? Lassan dolgozik? Téveszt? Esetleg megmondta a tanárnak, hogy rosszul számolt? Nem érti meg a szöveges feladatokat? Esetleg jól számol csak unatkozik és beszélget? Esetleg a tanár rosszul tanít? A szöveges értékelés megmutathatta volna, hogy mit tud és mit kell gyakorolnunk otthon. Az érdemjegy nem mutat meg semmit.

  • 2017.01.16 09:08:06Gacsaj Pisti

    Én ezt nem értem. Az egyik gyerekünk 3 éve végzett, summa cum laude, az ELTE jogász szakán. Azóta egy nemzetközi tanácsadó cég vezető beosztású dolgozója.
    A másik, 1 éve végzett alapszakon rektori kitüntetéssel a legjobb hazai egyetemünkön, majd Oxfordban kapott kiváló minősítésű mesterszakos diplomát és munkába álláskor 12 különféle külföldi és hazai ajánlat közül választhatott, amelyek közül a leggyengébb is 550eFt-os kezdő fizetéssel járt.

    Mindehhez az alapokat a hazai közoktatásban szerezték meg, kiváló tankönyvekből, kiváló iskolákban, kiváló tanároktól.

    Miről beszélnek ezek a leki nyomoronc "anyukák"?

    Talán kevesebb buli, kevesebb sorozat, kevesebb fű, kevesebb alkohol, több odafigyelés, több segítség, több felelősség kellene a szülők részéről???

  • 2017.01.16 09:12:09mojszipupi

    Nincs olyan, hogy "nem fogja hasznát venni" a gyerek. Lehet h az életében semmi köze nem lesz a kémiához, matematikához, de a bonyolultnak tűnő dolgok gondolkodásra késztetik, aminek garantáltan hasznát veszi majd az életben. Nem matematika professzornak kell lenni, hanem éles észjárásúnak, amit ezen keresztül tud elsajátítani.
    Nem mondom h jó az iskola rendszerünk, sőt skandináv mintát alapul véve borzalmas. De mi is ebbe nőttünk fel, mi is utáltuk mégis sokra vittük. Én legalább is maximálisan meg vagyok elégedve azzal amit sikerült felépítenem.

  • 2017.01.16 09:15:56lbalazs

    mojszipupi: hát éppen ez a gond. Nem a probléma megoldást tanítják, hanem kész módszerek használatát várják el. Még azt sem kell tudni, hogy mikor melyik módszert kell használni, mert a dolgozatban azt kérik, amit éppen előtte tanultak. Nem kell a különböző ismeretek összekapcsolni, nem kell semmi, elég visszamondani, amit a tanár mondott vagy ami a könyvben van (ez tanártól függ).

  • 2017.01.16 09:17:01lbalazs

    Gacsaj Pisti: Ők akkor 10+ éve végeztek. akkor még jobb volt a szinvonal.

  • 2017.01.16 09:17:53yoisten

    Gacsaj Pisti!

    Azt az apróságot elfelejted, hogy a Te gyerekeid még normális közegben tanulhattak! Az elmúlt 3 -4 évben szó szerint szétbarmolták a közoktatást !!!! Érezd szerencsésnek magad, hogy még időben kikerültek gyermekeid ebből a szar "rendszerből"

  • 2017.01.16 09:21:54Nancsibacsi

    @mojszipupi: Ha te azt hiszed hogy ez az oktatás olyan, mint mondjuk a 80-as években volt, akkor nagyon tévedsz. Én teljesen mást tanultam pl. matematikából, és sírok azon, amit jelenleg tanulnak. Gyakorlatilag csak magolás: számol fejben 20-as számkörben, 100-as számkörben, 1000-es számkörben - gondolom 8. osztályban már milliós számkörben fognak fejben szorozni meg osztani. Szöveges feladat nulla, gondolkodás nulla.

  • 2017.01.16 10:20:32encir

    Gacsaj Pisti:

    Ismeretlenül, több információ nélkül le-"lelkinyomoroncozni" valakiket nem vall sem túl nagy észre, sem intelligenciára.

  • 2017.01.16 10:25:46Andy73

    "Hogy mást ne mondjunk, hétéves gyerekek napi nyolc órát ülnek a padban"
    Mást ne, de ezt se, mert már ez sem igaz. Már csak a mindennapos testnevelés miatt sem, amit később példának hoz. Egy dolog, hogy 8 órát van iskolában - ha nem kéri ki a szülő korábban -, de annak a felét se tölti padban üléssel, elég ha csak a szüneteket meg az ebédidőt számoljuk. Másrészt kérdés az is, hogy a blogger szerint hogyan kellene pl. írni tanulni, ha nem a padban ülve.
    Persze vannak problémák az iskolákkal és a tanárokkal is, de minden munkahelyen és munkakörben vannak.
    És a problémák ecsetelésekor el kellene dönteni, hogy mi a célja, a legutóbbi oktatási reform (és a "fiúk" bírálata), vagy általában az oktatásé, mert itt olyan vegyes maszlagot kapunk, amiben olyan dolgok is vannak, amik már x reform előtt így voltak, már a múlt rendszerben. Pl. az a gondja a bloggernek, hogy kémiát is kell tanulni az iskolában - pedig azt már évtizedek óta kell, és a természettudományos oktatás fejlesztése éppenséggel nemzetgazdasági érdek, prioritás a mai világban. Nem lebecsülve persze a művészetek szerepét, mert természetesen azok is fontosak.

  • 2017.01.16 10:30:44pocpet

    Szerintem az elvaras az iskola fele a szulok reszerol irrealis. Ahogy az egeszsegugy fele is. Karhoztatjak ezt a ket rendszert, mert ugy erzik nekik meg ennel is tobb jar. Pedig vegig kellene gondolni, ez a kis orszag, a kicsi GDP-jevel messze tulteljesiti az alapvetoen elvarhato egeszsegugyi szolgaltatasokat (haziorvos, vedonoi szolgalat, orvosi ugyelet, OMSZ, Sztk, megyei korhaz, orszagos intezmeny). Es ezt mind miert, minek es mibol?

    Az oktatassal kapcsolatban, remelem nem bantok meg senkit, de az a velemenyem, hogy a rendszernek sehol nem feladata csak es kizarolag az en kicsi gyerekembol kihozni a maximumot. Az oktatasi rendszer lehetoseget jelent, szerintem a gyerek szuletik egy kozegbe, orokol geneket, vannak talentumai, sajnos meg kellene erteni a kedves szuloknek, hogy nem az iskola feladta mindenkibol zsenit csinalni, es el kell(ene) fogadni, hogy nem mindenkibol lesz Mozart, Newton, Rontgen... de Bolyai, Szentgyorgyi, Szentagothai sem

    Szerintem a legnagyobb hibat ott kovettek el, amikor kinyitottak az egyetem kapuit es mindenki valamifele egyetemi diplomat akart. Ne akarjunk egy szegeny orszagban tobbet az oktatastol, egeszsegugytol mint amennyire kepes. Szulokent hozza lehet tenni, de meg ez sem biztositek, hogy a mi gyerekunkbol lesz a legnagyobb tudos, az olimpiai bajnok...

  • 2017.01.16 10:35:12Andy73

    "Nem bízunk az iskolában, ahogy nem bízunk a rendőrségben, az adóhivatalban, a kórházakban vagy bankokban sem. Nem bízunk mi már semmiben. Mert rendszerszinten egyik sem működik, a túléléshez mázli kell, hogy néha vannak még személyes csodák, egyéni áldozatok meg hivatástudat."

    Na itt bújik ki a szög a zsákból, az iskolai maszlag végén kiderül, hogy nem is azzal van a bloggernek baja, hanem a rendszerrel.
    Vagy inkább saját magával. Jobb lenne, ha nem a mázliban keresné a boldogulást, hanem azzal, hogy a saját életét normálisan alakítsa. És ne általánosítson, ne beszéljen mások nevében.
    Ezen a rendszeren ő nyilván a 2010-es éveket érti. Ha szerinte előtte jobban mentek a dolgok, akár 2010, akár 1990 előtt, akkor elég nagy tévedésben él.

  • 2017.01.16 10:43:23retinax

    Andy73: van iskolás gyereked? Vagy az mindegy, mert ez a pénzkereső foglalkozásod, hogy kommentben véded a védhetetlent?

  • 2017.01.16 10:51:20fizetekmegegysort

    Gacsaj Pisti: nem érted? Tényleg? Mondd, a gyerekeid a 2012-es remek NAT és az Orbáni központosított általános iskolában szerezték azokat a szuper alapokat? Ja, hogy neeem... Ez a megoldás, barátom! Az elmúlt 5 évben sikerült a béka segge alá vinni az oktatás színvonalát, és akkor még azt nem is pedzegettük, hogy mennyire korszerű amivel nyúzzák a gyerekeket.

  • 2017.01.16 10:54:34Mr. Rustical

    Minden OK, az oktatási rendszer rossz, 25 éve reformálják, és egyre rosszabb, sok építő javaslat mondjuk ebben a posztban sem hangzott el, csak a rinya.
    "a túléléshez mázli kell, "
    Hullák hevernek az utcán mindenfelé?
    Az ilyen posztok után néha úgy érzem, nem ugyanabban a világban élünk.
    Nagyanyám a negyedik gyerekét egy menekültekkel telt marhavagonban szülte, bombázás közben, úgy, hogy a vagontárs család nagylányának a feje éppen ott gurult a töltésen, mert nem bírta a feszkót, ls a vonat alá feküdt. És ők voltak a szerencsések, mert mások meg gázkamrába, dunapartra, frontvonalba kerültek, és ennél cifrább sztorikat éltek át - már ha túlélték, mert akkoriban tényleg mázli kellett a túléléshez.
    Ha nem bízol a rendőrségben, építs falat a házad köré, ha nem bízol a bankokban, tartsd a pénzt a párnád alatt, ha nem bízol az iskolában, vidd a gyereket másik iskolába. Oldd meg. Ha van valami építő jellegű javaslatod, oszd meg másokkal és harcolj érte. Ha viszont csak rinyálni akarsz, hívd meg a barátnődet egy kávéra, oszt rinyálj neki. Semmi értelme az egész posztnak.

  • 2017.01.16 11:01:39pocpet

    Szerintem nem jott at nektek Gacsaj Pisti irasa sem...
    Az egeszsegugy nem azert van, hogy simogasson, elaltasson, apoljon, vigasztaljon...
    Az oktatas pedig nem azert van, hogy oxfordi egyetemre jutasson...
    Ad egy alapot, orokolsz geneket, van egy csaladod, ami felkeszit, segit, es egy tarsadalmi kozeg, ami befolyasol. A disszonancia ott van, hogy a terhet a pedagogusra rakjuk, pedig nem az ove, hanem a szuloke! A felelosseg is... 5 eve, 10 eve, 100 eve... nem rendszerfuggo.

  • 2017.01.16 11:08:37retinax

    Mr. Rustical: remek terv! Oldják meg az újságírók az oktatás problémáját! Ne az oktatáskutatók, ne a szakpolitika, hanem majd az újságok megmondják, hogy mit kell itt tenni! Ha jól értem, ez volt a javaslatod, ugye? Különben meg fogja be a pofáját, és ne rinyáljon. Szerintem azért ezen még lenne mit csiszolni.

  • 2017.01.16 11:10:04Mr. Rustical

    fizetekmegegysort
    Az lenne a helyes, ha tiszteletben tudnád tartani más emberek eltérő véleményét. Megértettük, hogy nem kedveled Orbán Viktort, nem szükséges többször elmondani. Ha már az oktatásról van szó, jó lenne inkább érveket hallani arról, hogy mitől volt jobb a korábbi rendszer.
    Az én gyerekem például egy falusi általános iskolába jár, és minden teljesen rendben van. Lehet, hogy még jobb lenne egy decentralizált rendszerben, mert jó az iskola is meg a tanítók is, nem tudom, az előző rendszert nem tapasztaltuk meg. Viszont egy projektben dolgozunk hátrányos helyzetű települések iskoláival, és nem az az általános vélemény, hogy korábban jobb lett volna, sőt, az önkormányzatnál jobb fenntartónak tartják a KLIKKet, főleg, hogy sok gyengébb önkormányzat de facto csődben volt 2010-ben. Akkor be kellett volna zárni ott az iskolákat? Szóval az, hogy a teljes oktatási rendszer szét lenne verve, igen erős túlzás. Szerintem is jobb lenne, ha nagyobb szabadságot kapnának az igazgatók, és decentralizátabb lenne a rendszer, de a leszakadó térségeknek ez nem biztos, hogy segít. A PISA teszt eredményeket pedig pont ezek a térségek nyomják lefelé.

  • 2017.01.16 11:11:49Treff Bubi

    pocpet: "Pedig vegig kellene gondolni, ez a kis orszag, a kicsi GDP-jevel messze tulteljesiti az alapvetoen elvarhato egeszsegugyi szolgaltatasokat (haziorvos, vedonoi szolgalat, orvosi ugyelet, OMSZ, Sztk, megyei korhaz, orszagos intezmeny). Es ezt mind miert, minek es mibol?" Esetleg a haveri vállalkozói körnek kitolt milliárdokból lehetne költeni oktatásra, egészségügyre. Nyilván nem oldaná meg az összes problémát örökre, de javítana a helyzeten.

  • 2017.01.16 11:18:15Mr. Rustical

    retinax
    A saját problémáit mindenkinek magának kell megoldani. Ha tehát személy szerint "nem bízik" semmiben, akkor azon nem segít a netes rinyálás, lépséseket kell tennie. Azt nem javasoltam, hogy a saját életén kívül hogy bármit is megoldjon, viszont, ha - mondjuk - oktatásról akarunk beszélgetni, ahhoz kevés az, hogy "nem bízok" a rendszerben, brühühü. Ha nincs megoldási javaslat, nincs mire reflektálni. Jönnek a Trump-twitter szintű háromszáz karakteres kommentek. Idő pocséklás az egész.

  • 2017.01.16 11:18:47Mr. Rustical

    retinax
    A saját problémáit mindenkinek magának kell megoldani. Ha tehát személy szerint "nem bízik" semmiben, akkor azon nem segít a netes rinyálás, lépséseket kell tennie. Azt nem javasoltam, hogy a saját életén kívül hogy bármit is megoldjon, viszont, ha - mondjuk - oktatásról akarunk beszélgetni, ahhoz kevés az, hogy "nem bízok" a rendszerben, brühühü. Ha nincs megoldási javaslat, nincs mire reflektálni. Jönnek a Trump-twitter szintű háromszáz karakteres kommentek. Idő pocséklás az egész.

  • 2017.01.16 11:21:26R2D2 & C3PO

    Egy francokat!
    1) A szülő kutya KÖTELESSÉGE (!!!) a gyerek érdekeinek védelme. Ha a tanár fasz, akkor borítsa ki a bilit. Beszél a tanárral, a munkaközösség vezetővel, az igazgatóval, a tanfelügyelővel (ha már van!), utána jegyző, ombudsman és a sajtó.
    2) A tanár meg ne menjen már le kutyába! Nem kell megcsinápni semmit, amit elutasítana magától! A piacnak szüksége van az emberekre, havi 100-150 rugót most már tesco-pénztárosként is lazán meg tud bárki keresni! Ott kell hagyni! (És a végén lesz tanári béremelés is, meg autonómia is. Kár, hogy nyuszik vagytok!!!)

  • 2017.01.16 11:23:48Fiona Fuona

    Szerintem nem kell hazudni. A gyereknek meg kell tanulni, h a felnőttek se tökéletesek, néha hibáznak. Volt már rá példa, h a gyerek nem tartotta igazságosnak a döntésemet, átgondolva tényleg neki volt igaza, úgyhogy korrigaltam hibámat, ezzel nem, h csökkent, inkább nőt a tisztelete, és megtanult egy fontos dolgot, ha hibazunk, akkor azért felesősek vagyunk, a hibákat mindig lehet korrigálni.

  • 2017.01.16 11:29:12fizetekmegegysort

    Mr. Rustical: nem Orbán Viktort nem szeretem, hanem a szűklátókörű gondolkodásmódot. Ami szerint ha én magam az elitbe tartozom (vagy kb abba), és az én gyerekem jó suliba jár, akkor minden oké. Mindenki más, aki tágabban értelmezi a dolgot az meg hülye.
    Az, hogy a te gyereked falusi iskolájával minden rendben van, az majd 15 év múlva derül ki, vagy 20 mikor a gyereked kikerül a munkaerőpiacra. Majd kiderül, hogy mire tudja használni a tudást, hogy mennyi plusz pénzt és energiát kell belenyomnod, hogy használható tudása legyen, és hogy el tudja -e tartani azokat a tömegeket, akik nem voltak olyan szerencsések mint ő. A magyar oktatás esélykiegyenlítő képessége katasztrofális. Ennek a levét azok a gyerekek fogják inni, akiknek a szülei - pont mint te - kiosztanak mindenkit, aki összességében nézi a dolgot, nem csak a saját iskolájára lát rá. Semmilyen rendszert nem támogatok, ami oktatásból és egészségügyől vonja ki a pénzeket. A legfontosabb két rendszer, a jövőnk alapjai. És senkivel nem fogok egyetérteni, aki nem szolgáltatásként tekint ezekre a rendszerekre, amiket az adónkért kapunk. Már ahol kapunk.

  • 2017.01.16 11:32:12mi legyen a

    Nincs semmi baj, ugye? így jó ahogy van, mert mi is felnőttünk valahogy?
    Fel kellene ébredni!
    Annyira gyorsan változik a világ, a mai gyerekekhez egészen más módszerek kellenének. Sokkal hamarabb sokkal több inger éri őket, és erről nem ők tehetnek.
    A másodikos fiam unja az iskolát. azt várja, mikor lesz fizika, kémia, történelem. Nem azért, mert zseni, hanem mert hallott már gravitációról, felhajtóerőről, pedig nem járatom fizika szakkörre, hanem látta a Repcsik s. rajzfilmet, érdeklődő és utána akart menni a dolgoknak. Hát a füzetbe másolás nem köti le... pedig az is kell. Valamennyire. Olvasni, számolni is kell. De vegyük már észre, hogy ők nagyon másak, mint mi voltunk ennyi idősen... Amíg ez nem esik le, ez az egész nem fog jól működni. Nekem nincs bajom a tanárnénijeinkkel, nagyon aranyosak és amennyire lehet, próbálják kerülni az értelmetlen dolgokat és differenciálnak. De amíg elő van írva nekik, hogy melyik elbaszott tankönyvből kell tanítani, addig sokat nem tehetnek... A szülő annyit tehet, hogy hozzáteszi az energiáját, figyelmét, hogy a rendszer hibáit kikalapálja a gyerek esetében. Ez nem kis feladat...

  • 2017.01.16 11:36:46R2D2 & C3PO

    Andy 73!
    Nem vagyok tanító, de erre tudom a választ: a puha játszótéri homokban, abba teljes karral betűket rajzolgatva. Közben pedig ugráljanak, rohangáljanak. Olvasni is, még könyvből is, nyugodtan ugrándozzon, hamarabb felfogja! Megtanulni sem fogja mozgás nélkül. 45 vagyok, de ha magolnom kell, a mai napig járkálva tanulok. Sokkal könnyebb koncentrálni.
    Sajnos ehhez nincsenek meg a feltételek, pedig a homok nem egy baromi drága valami...

  • 2017.01.16 11:38:18R2D2 & C3PO

    Ja. Előbb karból tanulunk meg írni (rajzolni), utána könyökből, majd csuklóból. Kb minden kalligráfiával foglalkozó irományban benne van. ;)

  • 2017.01.16 11:42:36fizetekmegegysort

    mi legyen a: pontosan erről van szó. A rendszernek eleve köze nincs a gyerekek életkori sajátosságaihoz. A mai gyerekekhez meg végképp semmi.

  • 2017.01.16 12:10:57Fodor Balázs

    A téma két altémából áll:

    1. Milyennek kellene lennie egy modern iskolának? Mit kellene tanulni? Úgy általában, függetlenül a pénzügyi és egyéb lehetőségektől. Ez filozófiai, pszichológiai, jövőkutatási, oktatáselméleti, biológiai, stb. problémakör.
    2. Milyen a konkrét magyar rendszer helyzete és hogyan, mely részeit nem tudja most teljesiteni az előző pontnak. Ez pedig gazdasági, társadalmi, jogi, szervezeti problémakör.

  • 2017.01.16 12:11:22yoisten

    Aki szerint minden rendben van a mai oktatással az:
    1 - annak nincs, vagy már felnőtt a gyereke (i)
    2- soha nem nézte meg mit próbál megtanulni a gyermeke... Vidéken sincs rendben az oktatás, max a szülőt nem érdekli mi zajlik a gyerekével (gyerekében) ( Orbán rezsimmel ez a gond, vagy homokba dugod a fejed és kussolsz, vagy kinyitod a szád de akkor úgy is rábaszol mert rendszer szinten szívatnak - lásd kapcsolódó cikket a közétkeztetés terrorjáról)

  • 2017.01.16 13:51:19sas70

    mojszipupi

    Kémia: Mi a só? (nem google, kapásból)
    Pedig tanultad. De kit érdekel?
    Még matekból is tudnék egy csomó hasonló dolgot kérdezni, ami fölösleges, viszont ami hasznos lenne, az is kiesik a fölösleges dolgokkal együtt, pont ez a probléma.

  • 2017.01.16 13:54:33sas70

    Fodor Balázs

    És ezzel foglalkoznak? Lófaszt, legyen hittan vagy ne legyen, ez egy kardinális kérdés.
    Na pont ezzel van az óriási baj!
    Se cél, se koncepció, se eszköz. Ez a NER oktatás.

  • 2017.01.16 14:39:21Nancsibacsi

    @pocpet: Sz.r szolgáltatásért keveset se fizetek szívesen. Tehát sz.r egészségügyért pont 0 Ft-ot vagyok hajlandó fizetni, és sz.r oktatásért is pont 0 Ft-ot vagyok hajlandó fizetni. Ha nekem ideadják azt a pénzt, amit a TBm/adómból erre a két sz.rra költenek, akkor én többet a környékükre se megyek, és megoldom magánban. Viszont az nagyon nem pálya, hogy ezek úgy sz.rok, hogy egy rakás pénzt költünk rájuk. Nem kell itt alacsony GDP-vel meg hasonlókkal védekezni, mert bár EÜnél még ez valahol jogos (a gyógyszerek árai nem alkalmazkodnak a magyar bérekhez), de oktatásnál nem, hiszen ott a bérköltség a nagy lóvé, ami magyar állapotokhoz alkalmazkodik. Az engem nem érdekel, hogy ebből ki mennyit lop el meg milyen szinten - én azt látom hogy a végtermék rossz. Ráadásul az oktatásban attól is rosszabb, mint amilyen lehetne - köszönhetően a teljesen elhibázott tananyagnak.

  • 2017.01.16 14:43:27Nancsibacsi

    @pocpet:

    "Az oktatas pedig nem azert van, hogy oxfordi egyetemre jutasson...
    Ad egy alapot"
    Mégis milyen alapot ad? Nekem a lányom most harmadikos, a cimborám egyik gyereke másodikos, a másik ötödikes. A 3 gyerekből EGYET SE tanítottak meg az iskolában olvasni. Mind a 3 úgy tanult meg olvasni, hogy otthon foglalkoztak vele a szülők, nagyszülők. És alapvetően nem hülye gyerekekről beszélünk, mert van köztük kitűnő is, DE EZ NEM AZ ISKOLA ÉRDEME! Az iskolának k.rvára semmi köze nincs ahhoz, amit ezek a gyerekek tudnak.

  • 2017.01.16 14:47:17Nancsibacsi

    @R2D2 & C3PO
    "A tanár meg ne menjen már le kutyába! ... A piacnak szüksége van az emberekre, havi 100-150 rugót most már tesco-pénztárosként is lazán meg tud bárki keresni"
    Igen, de ott ám dolgozni kell! Nem hiszem hogy sok tanár kibírna ott akár csak egy hetet is. Szerinted miért ragaszkodnak az állásukhoz, ha kevés ott a pénz? Mert rohadt kényelmes. Bejárnak 100-150 ezerért, a tanítással, neveléssel nem foglalkoznak - mert ugye ennyiért az nem jár: egyszóval jól van az nekik úgy, ahogy sz.r.

  • 2017.01.16 14:48:33mi legyen a

    Nancsibacsi, elsőben rengeteget kellett gyakorolnunk, hogy a kísérleti tankönyv ámokfutását megeméssze a gyerek... heti 3 új betűt kellett (volna alaposan) megtanulni. Hát mondanom se kell, vért izzadtunk... nem tudom, mi lett volna, ha kicsit lassabb a tempó, lemaradnak valamiről??? ráadásul a nagy I (i) után két nappal tanuljuk meg a kis l-et (L), és csodálkozzunk, hogy miért is van ennyi diszlexiás gyerek...

  • 2017.01.16 14:51:32wmiki

    Iskola: állami intézmény, aminek egyetlen feladata a tudomány nevű szekta dogmáinak a magoltatása. Ezzel minden normális ember tisztában van.
    Amin csodálkozom, hogy ez az index c. bulvároldal félkegyelmű, fizetett propagandistáinak is kezd leesni.

    Mi jön legközelebb? Megírjátok, hogy talán nem minden menekült, több diplomás, agysebész, gyermek? Vagy, hogy az oltásoknak vannak mellékhatásaik?

  • 2017.01.16 14:56:02wmiki

    ja bocsánat...
    végigolvasva a cikket, már látom, hogy nem az az iskolarendszerrel van problémája a firkásznak, hanem megint kellett egy cikk, egy jó kis Orbánozáshoz...
    Fúj a náci iskolareformja, az milyen szar.
    Bezzeg Magyar Bálint alatt, a demokráciában, ott minden szipi-szuper volt.

  • 2017.01.16 20:01:39Gergice

    Nancsibacsi: Ha olyan jó nekünk tanároknak, miért nem jössz te is annak? Hiszen szerinted legalábbis dolgozni nem kell, kényelmes, nem tanítunk, nem nevelünk és közben halálra keressük magunkat. Így téged olvasva tiszta álommelónak tűnik. Na, de tényleg! Egy tanári diplomát már levelezőn is el lehet végezni három év alatt, és túl nehéz sem lehet, hiszen tanárnak úgyis csak az megy, aki nem jó semmi másra, nemde?

  • 2017.01.16 20:19:18Nancsibacsi

    @mi legyen a: Mondjuk én eleve nem értem a XXI. században miért kell folyóírást tanulni. 22 éve írtam utoljára folyóírással, és teljesen jól boldogulok enélkül az életben.

  • 2017.01.16 20:23:00Nancsibacsi

    @Gergice: Röhögni fogsz, van tanári diplomám, szóval mehetnék. Állami intézménybe azért nem megyek, mert inkább dolgozok sok pénzért, minthogy lógjak kevésért. Magántanulóim voltak, de ők sokat is fizettek - megjegyzem az egyikük 1 év alatt végezte el a 6-7. osztályt, kitűnő eredménnyel.
    Inkább az a kérdés, hogy miért nem tanultok rendes szakmát, és dolgoztok sok pénzért, ha elvileg alkalmasak volnátok rá? Mondjuk az igaz, hogy mindenhol máshol az ügyfél az úr, és aki rosszul dolgozik, az hamar megkapja a felmondását - szóval lehet hogy mégse nektek való ez a piaci szegmens.

  • 2017.01.16 20:59:41Gergice

    Nancsibacsi: Tehát a tanári szakma nem rendes szakma, azaz bízzuk nem rendes emberekre a gyerekek tanítását. Nem tudom mitől gyűlölted így meg a pályánkat, "kolléga", de a szavaidból áradó zsigeri gyűlöletből ítélve nyomós élmény lehetett.

    Nem érzem, hogy lógós munkát végeznék. Vasárnap én már a hétfőre készülök, munkaidőn kívül is gyakran a melón kattog az agyam. A fizetés sem olyan rossz már, végre elértük a magyar átlagot :) Amúgy nekem is vannak magántanítványaim a suliból, igaz én nem vagyok annyira pénzközpontú (a te szemedben nyilván ez balekot jelent), úgyhogy én ingyen korrepetálok. Szeretem a munkám :)

    Szakképző iskolaként nem gondolom hogy nagyon távol esnénk a piaci szegmenstől. Ha a szülők és/vagy a diákok nem elégedettek velünk, akkor átmennek másik iskolába, és igen, mi csúnya-gonosz tanárok legutóbb azért is tüntettünk, hogy ez a szabad iskolaválasztás és mobilitás megmaradjon. Az iskolák már rég versengenek a diákokért, mi ez ha nem piaci verseny? Ha nincs diák, nincs iskola, nekünk meg nincs melóhely, ez ennyire egyszerű.

  • 2017.01.17 01:25:52Luke SW

    A gyermek ilyenkor nem kérdezi, hogy a tanár tisztességtelen-e, hanem mondja. Ha a szülő a tanár védelmére kel, azzal nem az iskola tekintélyét védi meg, hanem a sajátját ássa alá. Sem ott és akkor, sem 20 év múlva nem fogja azt gondolni, hogy drága szülője igazat mondott és helyesen járt el, mikor támogatásért fordult hozzá, de egy kést kapott a hátába.

  • 2017.01.17 08:59:21Nancsibacsi

    @Gergice: "Tehát a tanári szakma nem rendes szakma, azaz bízzuk nem rendes emberekre a gyerekek tanítását."
    Az eredmény ez, de az ok-okozat hibás. A tanári szakma nincs megbecsülve, a tananyag rossz, ezért a normális tanárok - mivel teljesíthetetlen a feladat - FELMONDANAK. Marad a selejt, aki mást nem tudna dolgozni - elalibizik, mintha tanítana. Szóval igen: nem rendes, kummantó emberek tanítják a gyerekeket. Mert a rendesek már felmondtak - én is ismerek csomó ilyen tanárt, aki már átképezte magát másnak, mert azt mondta hogy ez a tananyag nem alkalmas arra, hogy a gyerekeket ebből tanítsa. Itt ül a hátam mögött is egy.

    "Nem tudom mitől gyűlölted így meg a pályánkat"
    Nem gyűlölöm, de tudod a piaci szegmensben ez úgy működik, hogy a főnök ad egy feladatot, meg egy határidőt, és én vagy elfogadom - mert meg tudom csinálni -, vagy meggyőzöm hogy ez hülyeség, és újratervezés, vagy felmondok - mert nem tudom megcsinálni. Ezen kívül minden más megoldás csalás, maszatolás -, vagyis hogy maradok, picsogok, felelősséget másra tolok: ezt csinálják jelenleg a tanárok. És "picit" zavar, hogy az én adómból csinálják ezt, az én gyerekem kárára.

  • 2017.01.17 10:36:19pocpet

    Nancsibacsi. Gondoltam nem valaszolok, mert remenytelen, de hatha nem.

    1. Az oktatas fenntartasa nem csak berkoltseg, infrastruktura, alkalmazottak kepzesi koltsege, rendszer fejlesztese... (ez igaz az egeszsegugyre is)

    2. az iskola ad egy alapot, ez van 100 eve, aki tehetseges ki tud torni es ez nem az iskolai rendszertol fugg, az a gyerek tehetseges, nem lehet mas belole, csak Zseni

    3. A gyerekek kepessegei, lehetosegei is kovetik a Gauss gorbet, lehet, hogy az en gyerekem (harom gyonyoru, 1,4,7 eves gyerekem van) vagy esteleg a Tied, akinek az iskola nem jott be, nem tehetsegesek, nem atlag felettiek, ezt el kell fogadni es segiteni megtalalni a boldogsagat, boldogulasat

    4. Ha annyira jol keresnek a piacrol mint Te, akkor nem itt irogatnek az egyszeru emberek problemaira, hanem maganegeszsegugybe es iskolaba jaratnam a gyerekeimet. Meg sem kottyanna az ado... Feltehetoen nem igy van.

    5. Te biztos felmondanal, es ez igy van jol, hala Istennek nem tanitasz... van aki a nehezebb utat valasztja, de ezt nem mindenki erti...

  • 2017.01.18 14:55:23arod75

    Nehezen viselem az általános iskolát.
    Ahogy elnézem, tanárok is. Látom, hogy nekik sem fekszik. Folytonos bizonytalanság, improvizálás, adminisztrálás, frusztráltság.
    Csak egy valami állandó: a rosszpont. Minden hiányzó hf rosszpont, minden helyesírási hiba rosszpont, rosszpont, rosszpont, egyes.
    Közben a tanár is szétszórt, elfelejti az órarendváltozást, a kulcsát, a beígért kísérletet, értesítést írni a szülőknek. Ő nem kap rosszpontot. Az ő rosszpontját is a gyerekek kapják.

  • 2017.01.20 07:43:18párka

    Felső tagozaton tanítok. Ebben az évben az ötödikeseim felét gyakorlatilag nem tudom rávenni a gondolkodásra. Az órán nem akarnak/ koncentráció híján nem tudnak/lusták bekapcsolódni abba a folyamatba, amikor a megértés a cél, A gyakorlásnak csak az eleme fontos, amit konkrétan neki kell megoldania, a többi nem számít. Otthon megcsinálja az írásbelit, az órai vázlat újraértelmezése, a tankönyvvel való összevetése, a gyakorló feladatok újraolvasása nem része a felkészülésnek. Feleletben kérdésre nem tudnak válaszolni, csak ha kiderül, melyik órán vettük, milyen címen (Most azt mondjam, hogy...?) Meglévő ismereteit képtelen új szituációban, új formában alkalmazni, problémát megoldani. Ha ezért nem sikerül megoldania egy feladatlapot, és rossz jegyet kap, különösebben nem izgatja, rögtön szorgalmival akar javítani, felelni jelentkezik, mert otthon előre tanultak egy kicsit, bejön a szülő, és nem érti, miért nem tudta a választ a gyereke, mikor ezt együtt megtanulták. Akkor mi a teendő: adjak magolni valót, amit a szülő kikérdez, a gyerek visszaböfög, és ötöst kap, vagy hajtsam tovább,hogy az a tudás, ha használni tudod, amit megtanultál? És akkor még nem említettem a 0 szókincset, hogy félig olvassa el a feladatot, hogy 3-at kérdez, mielőtt olvasna/gondolkodna, stb. És egy elit iskoláról beszélek.

  • 2017.01.21 12:42:59marczy

    Olyanok állítanak össze tanterveket, akik iskolát belülről nem láttak, vagy ha igen, akkor nem mentek el Stockholmba, Londonba, itt Magyarországon belül meg Pestre és Bivalybasznádra is. Nincsenek tisztában azzal sem, hogy pl. középiskolában testnevelésből egész mást kell egy gimnazista, egy szakközépiskolás, azon belül egy hegesztő, egy zenésznövendék stb. számára tanítani. A gimnazista egyetemre akar menni, folyton ül. A hegesztő folyton kicsavart pózban dolgozik, a zenész meg hangszerfüggő, hogyan, ráadásul pl. egy kézsérülés azonnal véget vethet a pályafutásának. Az ezekből fakadó fizikai ártalmak kompenzálására szükséges a testnevelés. Egy zenésztől tornából ugyanazt számon kérni, mint egy gimnazistától nettó baromság. Célgimnasztikára, speciális erőfejlesztésre, úszásra, alapállóképesség-fejlesztésre egy határig viszont szüksége van.

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta