Kiderült, mit csinál a kuruc kismalac a nyolcadikos földrajzkönyvben!

Zanza!

Nagyon furcsa EU-karikatúra szerepel abban a kísérleti földrajzkönyvben, amiből több állami iskolában is tanulnak a nyolcadikosok, derült ki egy Tumbler-bejegyzésből, ami mostanra végigsöpört a fél magyar interneten.

tumblr ojb53qipnB1qzcej2o1 1280.png
Fotó: konyvtaros.tumblr.com

A kép és a mellé tartozó magyarázó szöveg szerint az anyakocaként ábrázolt Németország az Európai Unió legfontosabb politikai és gazdasági szereplője. A németek fizetik be a legtöbb pénzt az EU kasszájába, és karikatúra szerint a német koca emlőin csüng a görög, a spanyol, a belga és a portugál gazdaság - a magyar kismalac azonban nem!

Ő ehelyett kurucos virtussal vigyorog, és valami furcsa fehér izét rág, esetleg köpköd. Ez a valami lehet tej, arra utalva, hogy ő már teleszívta magát EU-pénzből. Viszont ha nem tejet köpköd, akkor mit? Az lenne itt a poén, hogy a magyar gazdaság erős, nincs rászorulva a németek csecsére?

Sok Hahotát és Ludas Matyit olvastunk már (na jó, később néha Morbidot és Pistikét is), de nem tudtuk megfejteni, mit akart ezzel a karikatúrával a szerző. Vajon a nyolcadikos gyerekek meg tudták fejteni a képet?

Megkérdeztük a karikatúra helyes értelmezéséről az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárságát is - ők az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézethez továbbították a kérdéseinket. Péntek késő délután végül ez a válasz érkezett onnan:

A modern földrajzoktatás célja – a szénmedencék és az iparvidékek megtanítása helyett –, hogy ösztönözze a diákokat problémamegoldásra, a világ kritikus elemzésére, értelmezésére, az önálló véleményalkotásra, a saját gondolatok megfogalmazására, az érvelésre. A problémafelvetés és a gondolkodtatás egyik sajátos – a modern nyugat-európai tankönyvek már régóta jól bevált – eszköze a karikatúra értelmezése. Ez a szemlélet már tetten érhető a hazai érettségi feladatsorokban is. A karikatúra a szaktanárok irányításával értelmezendő. Várhatóan különböző tanulói vélemények, értelmezések születnek, lényeges, hogy azokat ne minősítse a tanár. Az ábra tanulmányozása során megfogalmazható néhány lehetséges tanulói válasz:

  • Németország szerepe meghatározó az EU életében.
  • Előbb-utóbb mindenki sorra kerül.
  • Magyarország már kapott az EU-tól, ezért elégedett lehet.
  • Nem mindenki jut könnyen támogatáshoz.
  • Van, aki többet kap, és van, aki kevesebbet.
  • Németország gazdasága több ország gazdaságára is hatással lehet.
  • Mi hizlalja a német gazdaságot?
  • Támogatás nélkül meg lehet-e élni?

Nem feltétlenül csak a válasz tartalma a lényeges, hanem az is, hogy a téma önálló gondolkodásra sarkalja a diákot, azaz aktív részese és ne passzív befogadója legyen a tanórának. Összegezve: Mivel a lecke Németországot mutatja be, ezért a karikatúra az ország meghatározó szerepére hívja fel a figyelmet.​

Blogmustra