SZÜLŐSÉG

Vádirat a modern iskola ellen, nem túlzás ez?

2016. október 14., péntek 08:37

Az oktatás maradi, megöli a kreativitást, semmire sem jó, ami az iskolában folyik. A tanárok tönkreteszik a gyerekeket, és robotokat képeznek. Ehhez hasonló hangzatos állításokkal tele a világ, és az ilyen, a világ összetett dolgait egyszerűen megvilágító videók általában eléggé népszerűek, és a többség általában kritika nélkül el is hiszi, amit bennük állítanak.

A toptalq által magyarított videó azonban, még ha itt-ott általánosít vagy összemos, nagyon is fontos problémákra hívja fel a figyelmet, és nem a magyar, hanem az amerikai oktatási rendszerrel kapcsolatban. De nagyon kevés kivételtől eltekintve szinte minden ország oktatási rendszere ezekkel a kihívásokkal találkozik. 

Ez a videót most ízekre szedtük, és megnéztük, hogy mi igaz, és mi nem az állításaiból.  

1. Albert Einstein mondta: minden ember zseni, de ha egy halat az alapján ítélünk meg, hogy hogyan mászik fára, akkor egész életét abban a hitben élheti le, hogy hülye. A valóság az, hogy nincs rá bizonyíték, hogy valóban mondott volna ilyen Einstein, (igaz, az ellenkezőjére sem). Az viszont biztos, hogy neki tulajdonítják, vagyis ezért a bonmot-ért már Einstein fogja learatni a babérokat, akárki is találta ki. A benne foglaltakkal pedig kár lenne vitatkozni.  

2. Rengeteg gyerek érzi, hogy hülye és haszontalan. Nyilván vannak, akik sikeresnek érzik magukat az iskolában, és vannak, akik folyamatos kudarcélménnyel térnek haza délután. Mindenesetre egy 2012-es felmérés szerint a magyar diákok több mint nyolcvan százaléka szeret iskolába járni, habár ebben valószínűleg a jó társaság és a szuper programok is benne vannak, nemcsak a tanulmányi eredmények. 

Fontos mutató ugyanakkor a korai iskolaelhagyók aránya (vagyis akik végzettség nélkül lépnek ki az oktatási rendszerből). Ez jelenleg 12 százalék körül van Magyarországon, vagyis ennyi gyereknek egyáltalán semmiféle sikert nem jelentett az iskola (vagy anyagilag van rászorulva, hogy dolgozzon inkább, habár ez nem egy jó taktika hosszú távon). Ez elég soknak tűnik, és sokkal rosszabb, mint az EU átlag: 28 ország rangsorában a 21. helyen állunk. Az élen járó országokban (Lengyelország, Csehország, Litvánia, Szlovénia) ugyanez a mutató 6 százalék.

És hogy még rátegyünk egy lapáttal, 2010 óta ez a mutató folyamatosan romlik, azelőtt még 12.-dikek voltunk, már akkor is jócskán az EU átlag alatt, onnan sikerült ledolgozni magunkat a 21. helyig.

3. Az iskola semmit sem változott 150 éve. Ez részben igaz, legalább is rímel arra, amit az indiai oktatáskutató, Sugata Mitra is előadott: az iskolát alapvetően arra hozták létre, hogy hivatalnokokat képezzenek, akik egységes tudással rendelkeznek, és precízen, pontosan, ellenvetés és gondolkodás nélkül, szép sorban elvégzik a nekik kiosztott feladatokat.

Ugyanakkor a tantervek, a módszerek, az eszközök és a tudásanyag is sokat változott 150 év alatt, ezt nehéz is lenne tagadni. És az is igaz, hogy bár sok helyen már nem tartják a legelőremutatóbb formának a poroszos, frontális oktatást (tanár kint a katedrán, vele szemben ülnek a gyerekek), mégis a legtöbb helyen így folyik az oktatás, és üdítő, de fárasztó változatosságot jelent, ha csoportokban dolgoznak a gyerekek, vagy kimennek a természetbe, vagy szabadon mozoghatnak órán. De ezek már az alternatív iskolák módszerei közé tartoznak, és nem a „hagyományos” iskoláéhoz.

4. Az iskola megöli a kreativitást: Az előzőből következik, hogy ha egységes tudásra van szükség, akkor ugyanazt fogja tanulni magas és alacsony, kövér és sovány, szőke és barna gyerek egyaránt, az érdeklődésétől, igényeitől teljesen függetlenül. Hogy ez valóban kiöli-e a gyerekekből a kreativitást, arra nehéz válaszolni. A kíváncsiságot azonban igen, és kíváncsiság nélkül nincs alkotás.

Mondok egy példát. A gyerek osztálya informatikából elkezdte tanulni a Paintet. (A 21. században Paintet, de mindegy, ne ragadjunk itt le.) Tudják, hogy mi lesz az első paint-es dolgozat anyaga? Kaptak egy fénymásolt papírt a program sematikus rajzával, amit meg kell tanulni. Dolgozatnál ugyanezt megkapják majd üresen, és ki kell tölteniük.

Vagyis be kell magolniuk azt, amit úgyis látnak, amikor megnyitják a programot.

Én háborogtam, de a gyerek megnyugtatott: ne törődjek vele, ezt ő már rég tudja, annyit nyomkodta már, inkább nézzem meg a képregényét, amit a Painttel csinált. Ez persze nem volt feladat, használni nem kell tudni a programot, csak azt kell tudni vakon, hogy mi, hol van. Nos, ez a sztori szerintem eléggé alátámasztja, hogy mennyire nem kreativitást vár az iskola, mondjuk egy program használatával, hanem azt, hogy ész nélkül bemagolják a gyerekek, amit amúgy is látnak a képernyőn.  

5. Ma már olyan embereket kell képezni, akik együtt tudnak működni másokkal, és közösen tudnak gondolkozni. Ez egyrészt igaz, a magányos zsenik ideje lejárt, ma már szinte minden nagy teljesítményt csapatmunkában hoznak létre. Másrészt viszont pillanatnyilag pont a szalag mellett dolgozni hajlandó munkások fogytak ki az országból, (igaz, minden más kétkezi dolgozóból hiány van, asztalosból is, pedig az egy kreatív foglalkozás például).

6. A tanárok alulfizetettek: országa válogatja, nálunk például igen, mondjuk a videó azon állítása, hogy egy tanárnak annyit kéne keresnie, mint egy orvosnak, Magyarországon nagyjából igaz: mindkettő bátran éhen halhat a fizetéséből.

7. Standardizált tesztek: Ez is országonként változó, Amerikában például annyira igaz, hogy már maga Obama jelezte, hogy ez így nem lesz jó. És az is igaz, hogy a kitalálója, Frederic J. Kelly azt mondta, hogy túl durva ahhoz, hogy gyerekeknél használják, és el kellene törölni.

8. A finnországi oktatási rendszer: valóban elképesztően előremutató és hatékony, és folyamatosan fejlesztik. A tanárok nagy szabadságot élveznek, a pálya pedig hatalmas presztízsnek örvend, a pedagógusképzésekre sokszoros a túljelentkezés. Szingapúr is a legjobbak között szerepel a PISA teszteken, igaz, az ország költségvetésének 25 százalékát oktatási célokra fordítják. Ugyanez az arány nálunk nem éri el a 4 százalékot.

Mindent egybevetve, hogy amit ez a férfi szenvedélyesen előad az oktatási rendszerről, az nemcsak hatásvadászat, hanem többségében valóban igaz, higgyenek neki nyugodtan!

Az már más kérdés, hogy vajon mit akartak ezzel? Ismeretet terjeszteni? A szülőket hergelni? A döntéshozók figyelmét felhívni a problémára (haha)?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2016.10.14 09:24:47Sztárparaszt

    Ez a legújabb agymosás ami természetesen hisztinek van álcázva.

  • 2016.10.14 11:45:48Serrin

    Azért a nagy része hiszti. Bizonyos általános tudással mindenkinek rendelkezni kell. Lehet, hogy Pistinek a matek megy jobban, Julinak meg a rajz, de attól még mindkettővel valamilyen szinten foglalkozni kell. Esetleg kis differenciálás beleféren, hogy ami jobban megy valakinek, az azzal többet foglalkozzon, akár a többi rovására, de attól még minden területet tanulni kéne.

    Ettől még felnőtt korára elfelejtheti a tanultakat, de ez nem az iskola hibája, hanem az illető ostoba. Lásd az "élet iskolája" kifejezést!

  • 2016.10.14 14:32:42vackorazelsőbében

    Kedves Serrin! Te biztosan nagyon okos lehetsz, hogy ilyen sommás véleményt mondasz az emberekről. A vizsgálatok azt mutatják, hogy az emberek döntő többsége 20 %-ára sem emlékszik az iskolai tananyagnak. A döntő többsége... Talán bizony azért, mert az általad emlegetett "élet iskolájában" szintén döntő többséggel teljesen más tudásra és képességekre van szükség, mint amiket az iskolában nyomtak a fejünkbe. Azon idő alatt, amíg az azóta soha nem használt matematikai és kémiai képleteket magoltuk - egy humán osztályban, ahol a diákok 95 %-a humán pályára készült - örültem volna, ha valami sokkal hasznosabb és élvezetesebb dolgokkal foglalkozhatok. És ezt ma sem látom másként - tanárként.Te biztos kivétel vagy, gratulálok.

  • 2016.10.14 15:14:07Fodor Balázs

    "teljesen más tudásra és képességekre van szükség, mint amiket az iskolában nyomtak a fejünkbe"

    Mert ugye:

    Hagyd a fenébe a gazdasági ismereteket! Vegyél föl hitelt! Lehetőleg devizában.
    Hagyd a fenébe a matematikát! Lépj be az MLM-be!
    Hagyd a fenébe a fizikát! Vegyél semmiből energiát termelő készüléket!
    Hagyd a fenébe a biológiát! Költsd az utolsó pénzedet vajákosságokra!
    Hagyd a fenébe a kémiát! Nyugodtan keverd a sósavat a hypóval!

    Na, ha valahogy lehet sötét, zombi robotokat képezni, az ez. Mert akinek nincs tudása, azt mások átverik. Ez a tét, ezért kell tanulni. Mert az egész élet abból áll, hogy minden bokorból kiugrik valaki, aki el akar adni neked valamit, vagy valami hasznot akar tőled, egy részük kifejezetten át akar verni. Hogyan teszel különbséget közöttük háttértudás nélkül.

  • 2016.10.14 15:23:08Fodor Balázs

    Ja és mivel edzed akkor a gyerekek agyát, hogy majd amikor egyetemre mennek, akkor képesek legyenek tudományokat elsajátítani és művelni? Mert ugye az, hogy belőled nem lett fizikus, meg mérnök, nem jelenti azt, hogy nem lesz holnap szükség fizikusokra.

  • 2016.10.14 15:25:19Serrin

    vackorazelsőbében: Ha a többség valóban odafigyelt volna, akkor nem hinné, hogy pl.: a barackmag gyógyitja a rákot. Meg telefonon keresztül jön a pénzmágia. Meg amiket Fodor Balázs is írt.

    Remélem, hogy nem te fogod tanítani a fiamat majd ezzel a hozzállással. Inkább tudományos szemléletűek legyenek majd. :)

  • 2016.10.14 15:29:06Fodor Balázs

    +"míg az azóta soha nem használt matematikai és kémiai képleteket magoltuk - egy humán osztályban, ahol a diákok 95 %-a humán pályára készült - örültem volna, ha valami sokkal hasznosabb és élvezetesebb dolgokkal foglalkozhatok"

    Én normál középiskolába jártam és az azóta soha nem használt irodalmi ismereteket, bemagolt verseket, meg mindenféle évszámot magoltuk, örültem volna, ha valami sokkal hasznosabb és élvezetesebb dolgokkal foglalkozhatok: még több matematikával, fizikával és biológiával.

  • 2016.10.14 15:33:04Fodor Balázs

    Soha, még egyszer nem volt szükségem egy bemagolt versre sem, de évszámra sem, mert ott a google, meg a wikipedia. Ellenben amikor bútort kell mérni, jól jön a geometria, meg a készségszintű használata. Vagy amikor bármi elromlik otthon, akkor érteni a műszaki dolgokhoz és a fizikához. De a konyhában is jól jön a kémia. Vagy felújításkor. Vagy mindenféle termék vásárlásakor. Hogy hányszor akartak engem már átverni, megszámolni nem tudom. Csak annak köszönhetem, hogy nem vertek át, hogy meglehetősen erős természettudományos hátterem van, ami nem hátrány, annak fényében, hogy a természetben és a fizikai világban élünk.

  • 2016.10.14 23:13:40Sztárparaszt

    Persze nem az iskolával van baj, hanem "A baj az, hogy nem tanulunk meg jól szexelni". Vágod?

  • 2016.10.15 09:39:45wmiki

    :0
    Hogyhogy felraktátok ezt a videót a propaganda oldalatokra?
    Nem szoktatok ti igazat írni.
    Oké lekicsinylő, cinikus kommentárral, de mégis felkerült.
    Túl népszerű volt igaz?
    Egyre többen jönnek rá, hogy az iskolarendszer, a tudomány nevű szekta agymosodája, egyre nehezebb tagadnotok az igazságot.

    Akkor hamarosan jön majd cikk arról is, hogy az oltásoknak vannak mellékhatásaik, és a tudomány néha téved?

  • 2016.10.15 12:29:24retinax

    Wmiki: szerintem meg az összes oktatásos cikk arról szól a díványon, hogy szar az iskolarendszer.

  • 2016.10.16 08:14:02wmiki

    ...a magyar.
    Ami magyar, az szar, ez indexes alapvetés, mint ahogy a tudomány sosem téved.
    Bezzeg a finn/amerikai/izraeli/német/angol/svájci/szír, az jó, csodálatos, tökéletes.
    Ott pár év után képzett agysebészek, bankárok, és mérnökök jönnek ki az iskolákból.

  • 2016.10.17 06:40:07Dr. Bélus___

    A videót hősiesen végignéztem, a cikket ezután már csak félig bírtam elolvasni. Borzalmas. Csúsztatás, hazugság és baromság egyvelege az egész, a szabvány "mindenki értékes" blabla.
    Amúgy Einsteinnek sok hülye mondást tulajdonítanak, ez a halas csak az egyik. "A képzelet fontosabb a tudásnál" sokkal jobb. Mindenki tudja, akinek van/volt 3-5 éves gyereke, hogy a képzeletük az van bőven, mégis viszonylag ritkán talál fel komoly dolgot egy hároméves...
    De a halakra visszatérve: ha ők ügyesen tudnak úszni, akkor ez alapján kell őket megítélni? Mégis én ettem tegnap halat, nem pedig valamelyik hal embert, szóval az úszni tudásával az ebédem kitörölheti. Gyengébbek kedvéért: az egyes erősségek/gyengeségek értéke rohadtul nem egyenlő.

  • 2016.10.19 10:16:17Horvath Ernone

    Változásra, fejlődésre az iskolarendszerek terén mindenképpen szükség van, hiszen
    ha megnézzük a régi poroszos rendszereket, azért némi fejlődés már tapasztalható.
    Az egyéni és csoportos megoldások felé eltolódó rendszerek is már újítást jelentenek.
    Az alap zsidó-keresztény szemléletű nevelési rendszer és változni fog, mert a Biblia szava is úgy szól, hogy ami jó azt megtartsátok, ami rossz azt elvessétek, tehát a régi korok igazságait összhangba kell hozni a mai szélsebb igényű kor követelményekkel, jellemző az amit szabad Jupiternek, nem szabad a kis ökörnek, tehát Jézus Krisztus már itt is újat alkotott, amennyiben alakját megfelelő reális követelményeknek vetették alá. Elfogadta az Atyját, de tudta, hogy azért nem mindenben van igaza Apukának.

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta