Ha kis baj van, gyermeksos.hu, ha nagy, akkor mentő

Zanza!

Önöknél történt már olyan, hogy hétvégén vagy ünnepnapon a gyerek feldugott valamit az orrába, esetleg valami megsértette a szemét, vagy egyre terjedtek rajta a piros foltok és gőze sem volt, hogy hová forduljon segítségért? Ha még nem, akkor örüljön! De ha igen, akkor már jól tudja, hogy ez mekkora stresszhelyzet.

Addig persze mindenki eljut, hogy ha nagy baj van, akkor hívja a mentőt, ami vagy kijön, vagy nem. Ha pedig nincs akkora vész, akkor felhívja az ügyeletes gyerekorvost, aki nagyokat hümmög, és azt tanácsolja, hogy mutassák meg a gyereket a szakorvosi ügyeleten. Hát kösz, és az hol van, merre induljunk, jobbra, balra, vagy egyenesen? Erre az ügyeletes gyerekorvos felhívja a mentőket, akik (bizonyos hibahatáron belül) meg tudják mondani, hogy hol van a szakorvosi ügyelet.

Egyszerű, nem? Mindezt képzeljék el olyan stresszhelyzetben, amikor a gyerek ordít, vérzik vagy bágyadtan fekszik, a szülőknek meg a fülén jön ki az adrenalin.

shutterstock 174168860

Hát ebben a helyzetben szeretne segíteni a gyermeksos.hu. A weblapon egyszerűen fel vannak sorolva, hogy milyen esetekben és milyen szakügyeletre tanácsos vinni a gyereket, és oda kattintva ki lehet választani a lakhely szerint illetékes szakellátót. Azt gondolná, nahát, milyen szuper szolgáltatás ez a magyar egészségügytől? Részben igaza van, szupernek tényleg szuper. Csakhogy ezt két civil hozta létre és frissíti önszorgalomból.

Gőzük sincs, hova forduljanak

A szolgáltatást a szükség hozta – mesélte a Díványnak a weblap egyik gazdája, Kovács Barbara. Azt látták ugyanis, hogy a szülőknek a legtöbbször gőzük sincs, hogy hová forduljanak, ha baj van. Elmennek a legközelebbi kórházba, ahol az egyébként is eléggé leterhelt személyzet próbálja kideríteni, hogy hol van a legközelebbi szakorvosi ügyelet, pedig ezt sokkal egyszerűbben is lehetne.

Persze a szülő azt gondolná, hogy mi sem természetesebb, ha van ügyelet, akkor a dologhoz hozzátartozik, hogy legyen egy mindenki számára hozzáférhető adatbázis is, ahol meg lehet találni azt az ügyeletet.  

Megcsinálta két civil a szabadidejében

Németh Franciska és Kovács Barbara szerint ez egy viszonylag egyszerű dolog. Nagyjából fél év alatt, amikor volt egy kis szabadidejük, kisilabizálták a mentők adatbázisát, összegyűjtötték a hiányzó adatokat, két srác pedig ingyen és bérmentve leprogramozta a weboldalt. Azóta, vagyis tavaly december óta minden szülő megtalálja a segítséget a gyermeksos.hu-n, ha – így mondják – kis baj van. Mert ha nagy a baj, akkor a mentőket kell hívni.

Mindezt segíteni vágyásból tették és teszik, nem várnak érte hálát vagy pénzt, egyszerűen csak le szeretnék venni a gyerek bajával és a tanácstalansággal járó stresszt a szülők válláról. Franciska egyébként most gyermeksürgősségi osztályon dolgozik, amivel élete vágyát valósította meg (és így bennfentesként a változásokról is azonnal értesül és frissítheti a weblapon). Azelőtt a médiában tevékenykedett, színészkedett, modellkedett, de mindig is gyerekeket akart gyógyítani. Harmincévesen váltott, és ekkor szembesült vele, hogy mekkora káosz uralkodik a sürgősségi ellátásban, és milyen egyszerű lenne rendet vágni benne. Úgyhogy megcsinálták.

Tovább is lenne még

Jelenleg Budapest és Pest megye ügyeletei vannak bent a rendszerben, de persze tovább szeretnék fejleszteni a dolgot. Három fő csapásirányban gondolkoznak: először is szeretnék, ha a vidéki ügyeletek is kereshetők lennének. A másik a felnőtt ügyeleti rendszer, hiszen ott sem sokkal átláthatóbb a helyzet. Barbara megsúgta: ha szemészeti vagy fogászati baj van, akkor már most is könnyen megtalálható a segítség, mert a gyermek és a felnőtt ügyelet ugyanott van.

A harmadik nagy terv pedig, hogy létrehoznak egy mobil applikációt mindehhez. A weboldalon ugyan minden telefonszám kattintható, vagyis koppintásra hívható, és címekhez tartozik navigáció is, az igazi viszont mégiscsak az lenne, hogy offline, útközben is lehessen keresni, például a legközelebbi gyógyszertárat.

Ez a fejlesztés a számításaik szerint mintegy ötmillió forintba kerülne. Természetesen nincs ennyi pénzük, de nem szeretnének az oldalra hirdetőket, zavaró tartalmakat. A megoldást még keresik.  

Az oldalt egyébként egyre többen használják, havonta átlagosan 2-3 ezren. Azt szeretnék, hogy mindenki tudjon róla, és ha baj van, stresszelés helyett reflexből itt kezdjék keresni a segítséget.

Blogmustra