Vigye vissza az ócska tolltartót és a béna ceruzát

Zanza!

Sokan csak szomorúan legyintenek ha idő előtt tönkremegy a tolltartó vagy kettétörik a ceruza, esetleg két könyvtől leszakad az iskolatáska. Pedig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közleménye szerint ezekre is vonatkozik a szavatossági jog. 

Akkor jár a legjobban, ha fél éven belül kijön a probléma, vagyis ha akkor esik szét a tolltartó vagy az iskolatáska, utána már önnek kell bizonyítani, hogy az áru már akkor is szétesőfélben volt, mikor legurult a kínai futószalagról. 

Fél éven belül csere vagy javítás

A vásárlástól számított 6 hónapon belül felmerülő minőségi hiba (például rendeltetésszerű használat ellenére eltörik a ceruza, elszakad a textilből készült tolltartó, szétesik a ceruzahegyező) esetén vélelmezni kell, hogy a probléma gyártási eredetű, így a fogyasztó elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét kérheti.

A javítás és csere közül a fogyasztó választhat kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Lehetetlenség például az, ha az árucikk fizikailag javíthatatlan (vagyis a ceruzát nem lehet összecelluxozni), vagy ha a csere, amiatt nem valósítható meg, mert az árucikket már nem gyártják, már nem rendelkezik vele a kereskedő (kifutó modell volt, akciós rendelésből származott). Aránytalanságról beszélünk például akkor, ha a javítás elvégzése a cseréhez képest aránytalan többletteherrel jár a kereskedőnek (például egy tolltartó cipzárja esetleg többe kerül mint egy új tolltartó).

Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat a szerződéstől. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat (a hibás árucikk visszavétele mellett). Jelentéktelen hiba esetén azonban elállásnak nincs helye, már ha jelentéktelennek lehet nevezni, ha például Mickey egér egyik füle idő előtt lekopik.

Fél év után a fogyasztónak kell bizonyítani az igazát

6 hónapon túl (rendeltetésszerű használat mellett) jelentkező hiba esetén is van lehetőség minőségi kifogás előterjesztésére, ekkor viszont már a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a hiba oka már a vásárlás során is fennállt. A termékkel kapcsolatos kifogást a vásárlás helyén a kereskedőnek kell jelezni, a hiba felfedezését követően. Érdemes tehát a beszerzést követően otthon átnézni a tanszereket, hogy ne érje csalódás a gyermeket a rossz, vagy használhatatlan eszköz miatt, és a jogokat is gyorsan érvényesíteni lehessen. A kereskedő köteles jegyzőkönyvben rögzíteni a panaszt, amelynek másodpéldányát át kell adnia a fogyasztónak.

shutterstock 49965208
Fotó: Shutterstock

Tegye el a blokkokat!

Fontos, hogy a blokkot, nyugtát, számlát, jótállási jegyet minden esetben őrizze meg a szavatossági időszakban, ugyanis ezen dokumentumokkal tudjuk igazolni, hogy hol, mikor és mennyiért vásárolta. Amennyiben szavatossági-jótállási jogaival a kereskedő nem foglalkozik, bírósághoz vagy békéltető testülethez fordulhat.

Ne menjen az olcsóságra!

Az általános tapasztalat az, hogy az olcsóbb, silányabb minőségű termékek gyorsabban tönkremennek, elhasználódnak, akár már a megvételkor sem alkalmasak a megfelelő használatra. Hosszú távon tehát gazdaságosabb egy jobb minőségű terméket venni, illetve megkeresni azt a helyet, ahol ár/érték arányban a legjobbat tudja megvásárolni.

Ne feledje, nagy árkülönbségek vannak azonos termékek között is, és érdemes azonban mérlegelni, hogy egy nagyobb áruházba való utazásunk költsége megtérül-e azzal, hogy ott olcsóbb a vétel, vagy érdemes jobb minőségű, de esetleg drágább terméket választani egy szakboltban.

Blogmustra