SZÜLŐSÉG

Ezeket egye, hogy ne hízzon bálnává terhesen

2016. május 23., hétfő 15:19

A kismamáknak nem egyszerű az élete, szinte attól a pillanattól kezdve, ahogy a család is tudomás szerez a terhességről, folyamatos az etetés. Hiszen még mind a mai napig tartja magát az a nézet, hogy egy kismamának kettő helyett kell ennie. Ez azonban nagyon nem igaz, és ez a tévhit az egyik oka annak, hogy a kismamák bálnának érzik magukat, hiszen akár 20-30 kilót is felszednek a várandósság alatt. És a terhes nő testéről, testképéről, szépségéről a társadalomnak is megvan a maga nagyon is határozott véleménye.

Tény, hogy az étvágy, és az igények is megváltoznak a várandósság alatt, és persze az is igaz, hogy erősen alkatfüggő, ki mennyit kap magára, sőt, a felszedett kilókból - különösen a végefelé - tekintélyest részt képviselhet a visszatartott víz is.

Az azonban igaz, hogy a kismamák súlygyarapodásában erősen szerepet játszik, hogy nem tudják, mit kellene enniük, így inkább a vitaminokhoz nyúlnak, és „biztos, ami fix” alapon szinte mindenből többet esznek, amit csak eléjük raknak. A reakció érthető, hiszen a legjobbat szeretnék a kicsinek, ez azonban nem az.

Mennyit lehet hízni a terhesség alatt?

Ez az a kérdés, ami minden várandós nőben legalább egyszer felmerül. Persze a szorongás is jelentkezik, és hát mindenki felteszi a kérdést az orvosának, majd rettegve olvasgatja a fórumokat, hiszen mások nála kevesebbet híztak. A mérlegelések alkalmával elképedve veszi tudomásul a legtöbb nő, hogy már megint mennyit hízott, és bele sem akar gondolni, hogy hogyan fogja leadni a felesleget. Szerencsére azért nem ekkora a dráma, a hízás természetes, és egészséges keretek között a feleslegtől is viszonylag könnyen meg lehet szabadulni a szülés után.

shutterstock 69226501

Sokakban merül fel a kérdés, hogy miért is baj, ha sokat híznak? Elvégre ilyenkor a baba érdekei az elsők, nem a súlyunkkal kell foglalkozni. Ez abban az esetben tökéletesen helytálló lenne, ha a nagy súlygyarapodás egészségesebb babákhoz vezetne. De ez nem így van. Sőt, a túl sok étel, a hatalmas felesleg felszedése növelheti a terhességi cukorbetegség esélyét, nehezebbé teszi a vajúdást, megnöveli a szülési időt, a császármetszés valószínűségét (ami egy nyílt, alhasi műtét, és mint ilyen, komoly kockázatokat rejt), valamint annak esélye is növekszik, hogy a gyerek tinédzserkorában, vagy felnőttként súlyproblémákkal küzdjön – emelte ki dr. Michelle Moniz szülész – nőgyógyász, a Michigan-i egyetem munkatársa.

Az, hogy egy kismama mennyit hízzon a terhessége alatt, függ attól, mennyi volt az eredeti testtömege. Az erre vonatkozó ajánlások 2009-ben változtak, és a következőképpen néznek ki:

  • Azoknál a kismamáknál, akiknek a testtömeg indexe, vagyis BMI-je 18,5 alatti az ajánlás szerint a 11-18 kiló közötti hízás az ideális
  • 18,5 és 24,9 közötti testtömeg indexszel a normál súlykategóriába tartozik a kismama, és az ideális hízása 11 és 15 kiló között van.
  • 25 és 29,9 közötti indexszel a túlsúlyos kategóriába tartozik a várandós hölgy, így az ideális hízása már csak 6 és 11 kiló között van.
  • 30 feletti testtömeg index mellett a nők már az elhízott kategóriába tartoznak, így kismamaként sem szedhetnek fel annyit. Az ideális súlygyarapodás már csak 4 és 9 kiló között mozog.
shutterstock 125676827

Az étkezés minőségét, nem a mennyiségét kell javítani!

Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa elmondta, hogy a kismamáknak nem a mennyiségi növekedést kell elérnie az ételek és étkezések terén, hanem minőségit!

„Nem kell jelentős mértékben növelni az energiabevitelt kismamaként, de az egyes vitaminok és ásványi anyagok iránti igénye jelentősen megnő ilyenkor a nőknek. A kalóriabevitelt az ajánlások alapján nem is szükséges növelni a terhesség első trimeszterében, és a második és harmadik trimeszter során is csupán 300 kcal-val van többre szükség. Várandósság ideje alatt viszont több folsavra, vasra, kalciumra, A-, D-, E vitaminra, B vitamin komplexre, jódra és cinkre van szüksége a szervezetnek. Ezek biztosítására elegendő egy változatos kiegyensúlyozott étrend, és nincs feltétlenül szükséges étrend-kiegészítőkre.

Ez azt jelenti, hogy a kismamának ideális esetben a következőkre kell odafigyelnie az étkezések alkalmával:

  • Fogyasszon naponta legalább 4-6 adag zöldséget és gyümölcsöt, mivel ez fedezi a rostigényt, így elkerülhető a szorulás kialakulása. A zöldségek ezen kívül tartalmaznak vitaminokat, ásványi anyagokat, antioxidánsokat, amikre szüksége van a kismamának. A zöld leves zöldségek folsavban gazdagok (B9 vitamin), mely a velőcső záródási rendellenességek megelőzésében játszik többek között kulcsszerepet.
  • Egyen meg egy kis marék olajos magot minden nap (mandula, dió stb.), ezekben ugyanis az értékes többszörösen telítetlen zsírsavakon, vitaminokon kívül kalcium, foszfor, cink, magnézium is található nagyobb mennyiségben.
  • Naponta több alkalommal fogyasszon tejterméket, hiszen a megnövekedett kalciumigényét így tudja kielégíteni
  • Válasszon magas rosttartalmú gabonákat: zabpehely, teljes kiőrlésű búza, bulgur, hajdina, amaránt, quinoa stb. ezek ugyanis lassabban szívódnak fel a szervezetben, ezzel kevésbé emelik meg a vércukorszintet, illetve hamarabb és tovább érezzük magunkat jóllakottnak tőlük.
  • Figyeljen a megfelelő fehérjebevitelre is, minden főétkezés legyen kiegészítve egy kevés zsírszegény hússal, felvágottal, tejtermékkel, fogyasszon rendszeresen hüvelyeseket is.
shutterstock 215187748

Természetesen minden kismama, minden ember igénye más és más, vagyis ezek az ételek is csak irányadóak, az igazán komplex, személyre szabott étrend kialakításához szakember segítsége is szükséges lehet.”  

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2016.05.23 16:00:59dia.thoma

    Kéne egy kis pontosítás, hogy a feltüntetett "hízás" pontosan mit takar. Ez a szülés előtti súlytöbblet, babával, méhlepénnyel, magzatvízzel, miegyebekkel együtt? Vagy a plusz kilók, szülés után pár héttel, amikor már a víz is lement?

  • 2016.05.23 17:54:51Felicitasz

    Igen, ez a szülés előtti súlytöbblet. Terhesség címén ennyit "lehet" felszedni.
    (És aki meg kivétel, az ez alól az.)

  • 2016.05.23 21:47:47standupc

    50 kilóval kezdtem a terhességet, abszolút normál alkattal. Legnagyobb meglepetésemre gesztációs diabéteszt állapítottak meg a 24. héten. Dietetikus, diéta.
    Számolgattam, tartottam, 59 kg volt a szülés előtti nap a súlyom. Mint kiderült, ebből a testzsír 1 kg volt.
    A Ch diéta jó, érdems annak is tartania, aki nem érintett cukorbetegségben.

    Szülés után a helytelen életmód miatt híztam még 5 kg-ot. Visszatértem a diétához, lejártam konditerembe és néhány hónap alatt visszaállt a súlyom.

  • 2016.05.23 22:49:33DodoMitzie

    Kb. 10-12 kilót számolhatsz a pocak tartalmára :) a többi rajtad marad. A víz az meg vagy lemegy pár hét alatt vagy nem, nekem sokáig nem ment le. Nem tudom, a szoptatással összefügg-e (én szoptattam).

  • 2016.05.24 00:06:36-JzK-

    [link]

  • 2016.05.24 06:01:07n3spr3ss0

    Az igénytelen tramplik meg maradnak bálna méretűek.

  • 2016.05.24 09:56:55panamcat

    Nem egy olyan nőt ismerek, aki a terhessége alatt annyit evett, amennyit ép eszű ember nem töm magába, arra hivatkozva, hogy kettő helyett eszik. Persze a kajákból is a zsírosabb fajtákat. Sport nuku. Természetesen nekik nem ment le a szoptatás után sem, sőt hét! évvel a szülés után is 80 kilós az anyuka, aki előtte 55- (nagyon max) 60 kg volt...nem értem az ilyeneket.

  • 2016.05.24 15:20:57momori

    Lol, az a cím. :DD


    jzk

    Nyugi, senki nem fog rákattintani.

Blogok, amiket olvasunk

STÍLER 4 ruhadarab, aminek nincs helye egy stílusos nő ruhatárában

A nagy őszi gardróbcsere remek alkalom arra, hogy megszabaduljunk néhány olyan holmitól, ami csak a megvásárlás pillanatában tűnt jó ötletnek. A divat változik, trendek jönnek-mennek, de biztos lehetsz benne, hogy a most következő cuccok nélkül igenis, lehet élni. Ráadásul egy magabiztos, stílusos életet.

KERTÉSZ Így gondozd ősszel a csónakorchidádat

Most, hogy ránk rúgta az ajtót az ősz, egyre jobban figyelünk a szobanövényekre. Az orchideák különösen népszerűek. ennek oka lehet különleges szépségük, szokatlan megjelenésük, vagy éppen az, hogy a meleg trópusi tájak hangulatát hozzák közel, ami télen különösen jóleső érzés.

OTTHONTÉRKÉP Elfogytak a zuglói garázsok

Fizetős övezetté vált a XIV. kerületben az Örs vezér tere és a Felvonulási tér környéke is. Ráadásul nem csak hétköznap, hanem szombat-vasárnap is. Gondoltuk, megnézzük, milyen a garázshelyzet a kerületben. Aztán koppantunk.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta