SZÜLŐSÉG

Terhesség alatti immunválasz okozhat autizmust

2016. március 5., szombat 11:00

Az utóbbi időben sokat kutatott témává vált az autizmus, hiszen az autizmus spektrum zavarba tartozó problémák pontos okát ma sem tudjuk. Az biztos, hogy örökletes és környezeti tényezők együttes hatására alakul ki a zavar, de a környezeti tényezők pontos mibenléte még feltérképezetlen.

Egy friss, a Science című rangos szaklapban megjelent kutatás szerint az egyik ilyen, autizmusra hajlamosító tényező lehet a magzatkori hatások közül az anya immunrendszerének szokatlan működése. Legalábbis az egerek autizmusszerű tünetei és viselkedése összefüggést mutatott a magzatkorban átélt anyai immunválasszal.

shutterstock 100679038

Gyulladás az anyai szervezetben

Az MIT-n, azaz a Massachusetts Institute of Technology-ban dolgozó kutatócsoport eredményei szerint a terhesség alatti immunválasz meghatározhatja, hogy a születendő babának (azaz, kisegérnek) lesznek-e autizmusszerű tünetei. Az anyai immunrendszer működése ugyanis bizonyos molekulák révén az idegrendszer magzati fejlődésére is hatással van, a magzat idegrendszerének az átlagostól eltérő fejlődése pedig a születés után viselkedészavarokat okozhat.

Az anyai, terhesség alatti immunválasz és a születendő gyermek autizmusa közötti kapcsolatot már korábban is sejtették a kutatók: évekkel ezelőtt kiderült, hogy ha az anya a terhesség alatt súlyos, kórházi tartózkodást is igénylő vírusfertőzésen megy keresztül, akkor ezután nagyobb eséllyel születik autista gyermeke. Az azonban ezidáig nem volt világos, hogy a vírusfertőzés hogyan, milyen módon növelheti az autizmus kockázatát.

Egy immunfehérje lehet a bűnös

Az MIT kutatói szerint a dolog kulcsa a vírusokra adott immunreakcióban, azon belül is a T-sejt nevű fehérvérsejtek aktivitásában rejlik. A T-sejtek olyan fehérvérsejtek, amelyek a többi fehérvérsejttípussal együtt a fertőzésekkor aktivizálódnak és segítik legyőzni a betolakodó vírusokat. Ezzel eddig nem is lenne probléma. A T-sejtek egyik családja, az úgynevezett Th17 sejtek egy olyan hírvivő fehérjét (az interleukin 17a-t) választják ki, amely abban segít, hogy a T-sejtek kommunikálni tudjanak más fehérvérsejttíusokkal. A probléma akkor kezdődik, ha ezt a T-sejtek túlzásba viszik, azaz túl sok vagy túl aktív interleukin-17a-t termelnek: a túl sok ilyen fehérje ugyanis testszerte gyulladást okoz.

A kutatók arra voltak, kíváncsiak, hogy mi történik, ha várandós egerek szervezetében termelődik túl az interleukin 17. Kiderült, hogy ebben az esetben az interleukin okozta gyulladás megzavarta a fejlődő magzat idegrendszerének normál fejlődését. Ez már fizikailag, az egér agyának szerkezetét vizsgálva is nyilvánvalóvá vált: az így született kisegerek agykérge a normál rétegezettség helyett rendezetlenebb, kaotikusabb rétegezettséget mutatott. Ez az eltérés főleg a látott és hallott ingerek feldolgozásáért és gondolatokkal való összekapcsolásáért felelős agyterületeket érintette.

shutterstock 243999136

Ennek következtében aztán a kisegerek a szokásostól eltérően reagáltak a látott és hallott ingerekre. Nem voltak képesek hangadás révén megfelelően kommunikálni az anyjukkal, és kisebb eséllyel tudták megkülönböztetni a műanyag egeret a valódi egértől. Viselkedésükben ismétlődő mintázatok is megfigyelhetőek voltak.

A kutatók ennek az ellentétét is megpróbálták, azaz kipróbálták, mi történik akkor, ha időben blokkolják a T-sejteket, hogy azok ne legyenek képesek interleukin 17-et termelni. ebben az esetben a születendő kisegerek agya átlagosan fejlődött, és nem mutattak autizmusszerű tüneteket.

A kutatás áttörő jelentőségű lehet abból a szempontból, hogy egy lépéssel közelebb visz az autizmus megértéséhez, ennek kapcsán pedig a megelőzéshez is – hiszen a T-sejtek blokkolásával a kutatók meg tudták előzni a zavart. Kísérleti egerekben. Természetesen még rengeteg további vizsgálat szükséges: el kell dönteni, emberben is hasonló szerepe van ugyanennek a fehérjének, vagy esetleg egy másik hasonlónak, és ha igen, milyen gyakorlati jelentősége lehet majd ennek a megelőzés terén.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2016.03.05 19:38:56wmiki

    lehet???
    A lehet az már tudományos tény, mint hogy az atom egy és oszthatatlan, az ősrobbanás, az evolúció elmélet, és hogy 2018ban dopeman 4/4-el veri meg Orbánt?

    Oltás nem okozhat autizmust? Vagy más, hasonló méreg?
    Az biztosan nem, hiszen az oltásoknak nincs semmiféle mellékhatásuk, nem igaz?

  • 2016.03.05 23:14:01ubu1

    Tegyük fel, hogy tényleg így van, és a terhesség alatt a T-sejtek blokkolásával megelőzhető az autizmus. Csakhogy vírusos megbetegedések esetén legtöbbször nem adunk gyógyszert (nem véletlenül) és az immunrendszerre bízzuk a gyógyítást. Ami persze így nem fog működni, hisz a T sejteknek kulcsszerepük van. A HIV vírustól is épp azért nem tud a beteg magától (sem) megszabadulni, mert a vírus pont a T-sejteket támadja meg. Szóval, akkor végső soron az autista utód helyett lesz egy halott anya és egy koraszülött/halott utód? Nem tűnik túl jó üzletnek.

  • 2016.03.06 01:21:16galaxiscsirke

    wmiki: Kifejtenéd ezt érthetőbben? Nem egészen világos, hogy mit is akar jelenteni,amit leírtál...

  • 2016.03.06 09:03:15wmiki

    Bocsánat :(
    Két dolgot akartam mondani, csak vagyok benne biztos, hogy ezen a szélső"liberális" oldalon egy is megjelenhet.
    1. Lehet, az nem tudományos tény, ezért kár cikket írni.
    ... illetve... a tudomány nevű szektában, ahol az alapfogalmak, és olyan igazolatlan dogmák épülnek a "lehet"-re, mint pl. az ősrobbanás, vagy az evolúció elmélet, ott persze az, de a normális emberek világában nem.
    Persze ha újabb propaganda cikkről van szó, ami az indexen bevett eljárás, akkor elfér a menekültek megtriplázzák a GDP-t, és a 126%-uk gyermek között.

    2. LEHETséges-e, hogy védőoltások okoznak autizmust?
    Elvégre ha mérgekkel döfködünk kisgyermekeket, akkor azok lehetnek betegek, nem?
    Persze ehhez az kéne, hogy az orvosok, vagy esetleg független személyek feljegyezzék a méreg beadása utáni eseményeket, erre pedig ez a szekta nem hajlandó...

  • 2016.03.06 12:30:13Mr. Bear

    A védőoltások nem okoznak autizmust, ezt már rég bizonyították, azzal együtt, hogy a védőoltások állítólagos autizmust okozó hatását egy cégéres gazember hamisította, hogy kinyírja vele a konkurens oltóanyagot.
    Az oltóanyag és az autizmus összefüggésében ma már csak ostoba kékharisnyák és hivatásos trollok hisznek. És amikor bejárja a világsajtót egy-egy hír arról, hogy egy oltatlan kisgyerek belehal egy banális betegségbe, éppen azért, mert nem volt beoltva, na akkor az ostoba kékharosnyák és a hivatásos trollok csak pislognak, mintha semmi közük nem lenne a tragédiához.
    Egyfelől tehát ne tessék bedőlni a wmiki nevű hivatásos trollnak, másfelől meg wmiki, ha a nagybecsű hozzászólásod nyomán valaki nem oltatja be a gyerekét, és a gyerek netán meghal, akkor viszel virágot a sírjára?

  • 2016.03.06 15:39:12wmiki

    értem szent atyám.
    Tehát a terhesség alatti immunválasz LEHET, hogy autizmust okoz, de a védőoltás BIZTOSAN nem!
    Ez sziklaszilárd tény, mint hogy az atom egy, és oszthatatlan, a menekültek pedig megtriplázzák a GDP-t.
    Miért is okozna betegséget, ha méreganyagokat döfködünk, egy kisgyermekbe?
    Már maga a feltételezés, is tudománykáromlás, és csak mocskos eretnekek gondolkoznak el rajta.
    Köszönöm a prédikációt.

    De ha már személyeskedsz, én is megkérdezném, hogy az a gyermek, aki védőoltás beadása UTÁN hal meg, annak viszel virágot a sírjára?
    Elvégre attól feltámad, nem igaz?

  • 2016.03.06 16:23:41Rébusz

    A cím megtévesztő, ugyanis tényként állítja azt, amiről a cikkben még az áll, hogy emberekkel kapcsolatban nem vizsgálták. Most minden a cikket olvasó vírusfertőzésen átesett kismamát sikerült megijeszteni. @vmiki: az oltások nem mai találmány, régen is oltottak, viszont míg régen a gyerekek többsége a környezetében nem is találkozott értelmi sérült gyerekekkel, manapság alig van olyan család, aki ne hallott volna baráti, rokoni, ismeretségi körben autista, aspergeres gyerekről. Orvosok beoltatják a gyereküket, ugyan ki kockáztná a gyereke egészségét?

  • 2016.03.06 17:24:53Cicaszemű

    "Mr. Bear
    A védőoltások nem okoznak autizmust, ezt már rég bizonyították, azzal együtt, hogy a védőoltások állítólagos autizmust okozó hatását egy cégéres gazember hamisította, hogy kinyírja vele a konkurens oltóanyagot. "

    Az én fiam az 1 éves korban beadott védőoltás után változott meg gyökeresen. Már másnap észre vettem, hogy sírdogál, dühös, nem akarja , hogy hozzá érjek.Először az oltás miatti stressznek tudtam be, de pár nap múlva beláttam, hogy valami megváltozott.
    Nem szólalt meg többé, ( nem gügyögött) ha kellett neki valami akkor rámutatott, vagy elmutogatta. 4 évesen szólalt meg először, elsírtuk magunkat a férjemmel, mikor meghallottuk a hangját.
    3 évesen diagnosztizálták nála az autizmust.Most 27 éves, és igen, én az oltásra fogom a "betegségét" !!!!!
    Viszont a második fiamnál eszembe sem jutott, hogy tiltakozzak az oltás ellen. Tudom, hogy több előnye van mint hátránya, de az oltások beadása után napokig stresszeltem és figyeltem....Hála istennek, ő egészséges.

  • 2016.03.06 21:20:46leftalone

    Cicaszemű, a véletlen egybeesés nem ok-okozat.

  • 2016.03.06 21:57:13Cicaszemű

    leftalone

    Tudod mi a véletlen egybeesés ??
    Hogy mikor feldobod a macskát és leesik, a szomszédban elalszik a villany !!! :(
    Egy szülő a gyerekének minden rezdülését észre veszi....azt is ami nincs leírva sehol !

  • 2016.03.07 17:53:19titan

    Cicaszemű, ha te hülyeséget írsz, nekem pedig azután, hogy azt elolvastam, megfájdul a fejem, ugye vállalod a felelősséget a fejfájásomért?
    Csak hogy értsd: ha két dolog egymás után következik be, az még egyáltalán nem biztos, hogy az első okozta a másikat.

  • 2016.03.07 17:56:58titan

    Így utólag: elnézést a "hangnemért", megértem, hogy aggódsz a gyerekedért, de arra kérlek, gondold át logikusan a dolgokat, és hallgasd meg mások érvelését is.

  • 2016.03.08 08:41:26wmiki

    Tudom, hogy az index nevű propaganda portál olvasóközönsége zömében a félkegyelmű dopemanszavazók/tudományhívők táborából kerül ki, de...

    Kedves titan, elárulnád, melyik hozzászólásodban volt 1 db érv is?
    Mert nekem úgy tűnt, hogy csak ex catedra kijelentetted, a szent, és tévedhetetlen tudomány nevében, hogy ez az eset véletlen volt...
    Meg nyilván a több tízezer olyan eset is, amikor védőoltás beadása UTÁN beteg lesz valaki.
    Elvégre miért is lenne beteg egy gyermek, ha mérgekkel döfködik, nem igaz?

  • 2016.03.08 09:30:45titan

    Kedves wmiki, egymillió eset is lehet véletlen, ha mondjuk egymilliárd esetből számoljuk, így a több ezer eset bőven belefér.
    Persze úgy könnyű, ha eleve úgy indulsz neki, hogy "mérgekkel döfködik", és nem úgy, hogy "védőoltást adnak neki, hogy később ne haljon/betegedjen meg egy csúnya ragályban, és ezáltal védje a környezetét is ettől a ragálytól"

  • 2016.03.08 10:31:46wmiki

    Kedves titan!
    Értem, tehát az olyan feltételezés, ami sértené a szent tanokat, az mind-mind csupa véletlen.
    De jó, ebből is látszik, hogy a tudomány mennyire nem egy szekta....

    Kérlek segíts nekem a józan gondolkodásban, ha már prédikáltál róla.
    Valóban én méregnek neveztem a védőoltásokat, de akkor mihez hasonlít valójában?
    Gyümölcs turmix? Gyógynövény kivont? Illó olajok?
    Vagy esetleg vírusokra, baktériumokra, és más kórokozókra hasonlító, mesterségesen előállított vegyszerek, amik károsak az élő szervezetre?

  • 2016.03.08 12:35:10titan

    Nem, az a véletlen, aminél az ok-okozati függést nem lehet kimutatni.
    És ha már említed a szektákat, nos ott szokás dogmatikusan szemlélni a dolgokat, és demagóg módon minden mást félresöpörni (gratulálok, egyszemélyes szekta vagy)
    Nem gyümölcsturmix, és valóban a legyengített, megölt kórokozókból készült, de nem károsak a szervezetre, vagy legalábbis egyáltalán nem annyira, mint a nem legyengített kórokozó, ami meg akkor támadhatja meg a szervezetet, ha az nincs felkészítve a védekezésre.

  • 2016.03.08 13:30:45wmiki

    Értem...
    Tehát akkor tényleg kórokozót, betegséget, mérget döfködünk a gyermekbe, ahogy írtam, de az teljesen kizárt, hogy ATTÓL beteg legyen, netán belehaljon...
    Ha mégis megtörténik, akkor a több százezer eset, az mind-mind véletlen...

    Még szerencse, hogy annyit prédikáltál a logikus gondolkodásról, mert itt látszik, mennyire jó vagy benne...

    ja nem... :x

  • 2016.03.08 13:37:43titan

    Senki sem írta, hogy KIZÁRT, azt írtam én is, és sokan mások is, hogy elenyésző az esélye a betegségnek, és méginkább a komoly szövődménynek, míg egy fertőzés szövődményére sokkal komolyabb esély van. Viszont pl. az autizmusról nem sikerült kimutatnia senkinek, hogy azt bármely oltás okozta.
    Még szerencse, hogy te meg se próbálod a logikus gondolkodást, így nem kell elgondolkodnod bármin, viszont legalább jó vagy a mondandó elferdítésében, gratulálok.

  • 2016.03.08 13:48:34wmiki

    Te írtad, hogy ha történik is ilyen, akkor az mind-mind véletlen.
    Most akkor véletlen, vagy nem véletlen?

    Egyébként érdeklődnék, hogy hogyan lehetne kimutatni összefüggést?
    Különösen ha az orvosok be sem jegyzik az oltások UTÁN kialakult szövődményeket?
    Mert az ugye mind-mind puszta véletlen...
    Csak a hülyék hiszik azt, hogy kórokozó injekció betegséget okozhat, ugye?
    Vagy nem?

  • 2016.03.08 13:53:18titan

    Az orvosok pont jegyzik az oltások utáni kialakult szövődményeket, van egy rendszer, ahol be lehet, és be is szokták jelenteni ezeket a szülők.
    És hogy hogy lehetne kimutatni? Nos viszonylag egyszerűen, aránypárokkal.
    - oltatlan, nem autista gyerekek száma
    - oltott, nem autista gyerekek száma
    - oltatlan, autista gyerekek száma
    - oltott, autista gyerekek száma
    Ha az oltott és az oltatlan gyerekek között az autizmus aránya jelentősen különbözik, akkor statisztikailag valószínű az ok-okozati összefüggés. Ha nem, nem.
    Persze az egyéb szövődményeket is lehet mérni, néhányról kimutatták, hogy megesik, ezeknek a szövődményeknek a veszélyessége, és mennyisége is elenyésző azokkal szemben, amik akkor jelentkeznének, ha a gyerek elkapná a betegséget.

  • 2016.03.08 14:06:18wmiki

    "Az orvosok pont jegyzik az oltások utáni kialakult szövődményeket"

    eddig olvastam...
    a föld meg lapos, az atom oszthatatlan, a tudomány sosem téved, a menekültek megtriplázzák a GDP-ket, dopeman pedig 4/4-el veri el Orbánt, ugye?

    Na még egy kérdés...
    ha ezek a csodálatos kis méreginjekciók, amik ugye semmiféle betegséget nem okoznak, akkor a fejlett nyugaton miért nem kötelezőek?
    Miért csak az elmaradott balkánon kell beoltatni a gyermekeket a tévedhetetlen tudomány szent csodaszereivel?

    Az ostoba nyugatiak nem tudják, hogy méreginjekció nem okozhat betegséget, az kizárt?

  • 2016.03.08 14:11:28titan

    Ha nem olvasod el, miért várod, hogy válaszoljanak a kérdéseidre? Felőlem nyugodtan megmaradhatsz az ignoranciában. Mivel a válaszokat csak addig olvasod, amíg akarod, a többit figyelmen kívül hagyod, köszönöm meghagyom a válaszolás lehetőségét annak, aki úgy gondolja, hogy majd elolvasod a válaszát.
    Szép napot

  • 2016.03.09 08:07:13wmiki

    Mit tegyek?
    Kérdésekre nem válaszolsz, de hű propagandistaként szajkózol ordas nagy hazugságokat.
    Valóban jobb lenne, ha olyan válaszolna, aki nem elvakult fanatikus tudományhívő, és akinek van lövése is a témához.

  • 2016.03.09 12:15:13titan

    Leírok egy tényt, utána magyarázatot, és utána azt írod: "eddig olvastam".
    Mit tegyél? Olvass, értelmezz, ne csak a mindenegybenblogot és a neked tetsző dolgokat olvasgasd, és lehetőleg ne hit alapján dönts valamiről.

  • 2016.03.10 14:57:20FF

    A jó tudós nem úgy írja le a kísérletét, hogy "nekem ez jött ki, tehát így van". A jó tudós elvégzi a kísérletet, aztán amikor kijön neki, akkor megírja, "úgy látom, hogy terhesség alatti immunválasz okozHAT autizmust". Ez a tudomány lényege: feladja a labdát, hogy a többi tudós ellenőrzött körülmények között megismételje a vizsgálatot. Ha majd elégnek jön ki ugyanaz az eredmény, akkor fogják azt mondani, hogy így van. Ellentétben az oltásellenes mozgalommal, akik még mindig egyetlen évtizedekkel ezelőtti, azóta a szerzője által is bevallottan kamu tanulmányt lengetnek, mint véres kardot...

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta