Fél osztályok, vitázó szülők a sulimentes hétfőn

Zanza!

Az ön gyereke volt ma iskolában?

  • Nem 527
  • Igen 496
  • Nincs gyerekem, de tuti nem ment volna 422
  • Nincs gyerekem, de tuti ment volna 187

Hivatalosan ugyan csak 34 ezren jelezték, hogy 2016 február 29-én nem viszik gyermekeiket iskolába, most, a tanítás vége felé közeledve mégis nagyon úgy tűnik, hogy a szülői kezdeményezés sikeres volt a Nem leszek suliban nevű Facebook-eseményen.

Az oktatáspolitika ellen tiltakozó tanárok mellé tehát igen komoly arányban álltak azok a szülők, akik szintén szeretnék, ha nem badarságokkal és nem végeláthatatlanul tömnék tele csemetéik fejét. 

A Googlemaps-en térképén is jól látszik, melyek azok az iskolák, amik mellett teljes mellszélességben kiálltak a szülők, de általánosságban azért az mondható el, hogy elég vegyes volt a megmozdulás eredménye. Sok szülő elve nem értett egyet a tiltakozás ezen módjával, mások a felügyeletet nem szerették volna (még a jóindulat ellenére sem) vadidegenre bízni. 

A kezdeményezés oldalán folyamatosan nyomon követhető, hogy hány iskolában hányan jelentek meg a mai tanítási napon, ezekből a hozzászólásokból leginkább az szűrhető le, hogy a diákok jó része választotta az otthon maradást, volt ahol egyáltalán nem jelent meg egyetlen gyerek sem a mai tanítási napon.

Azt sem szabad elfelejteni persze, hogy azok az iskolák nem posztolgatnak ebbe a csoportba, amelyek nem értenek egyet a sztrájkkal, így aztán egyelőre nehéz az egész országot lefedő konkrét számokat találni. És nem csak emiatt, megkérdeztük például az ismerősi körben a szülőket, és bár elég sokan döntöttek úgy, hogy otthon tartják a gyereket, senki nem jelölte be ezt a szándékot a fenti Facebook csoportban. Így bár azt tudni lehet, hogy a 34 ezer csatlakozónál valószínűleg jóval többen nem küldték ma iskolába a gyereket, a valódi számról fogalmunk sincs, és jó eséllyel nem is fog kiderülni soha. (Akinek lehetősége lenne ezt összesíteni, az egész biztosan nem fogja a valós adatot nyilvánosságra hozni.)

A gyerekkel tiltakozni egyáltalán ér?

Sok porontyos szülő arról számolt be, hogy az osztályban-iskolában arról folyt és folyik jelenleg is a szülők között a vita, hogy vajon jó módja-e a tiltakozásnak, ha a gyerek nem megy be, vagyis máshogy fogalmazva, használhatjuk-e a gyereket politikai célokra.

Ez természetesen sok olyan családban is felmerült, ahol végül úgy döntöttek, nem mennek a gyerekek hétfőn, de ez nem azt jelenti, hogy nem volt családi vita vagy legalábbis megbeszélés tárgya a kérdés. 

"Ezt a kérdést biztosan nem ilyen módon kell megoldani. Én ugyan egyetértek azzal, hogy az oktatás komoly bajban van, de hétfő tanítási nap, a tanároknak úgyis be kell menniük, és az ő dolgukat nem fogjuk azzal előrébb mozdítani, hogy a gyerek nem megy be. Úgyhogy én bevittem Csabát. - fogalmaz egy apuka egy budai általános iskolából, ahol nagyjából a tanulók fele jelent ma meg."

"A pedagógusok évek óra sikertelenül tiltakoznak a jelenlegi oktatási rendszer ellen. Már három éve is tárgyaltak, sőt, készítettek elő sztrájkot, de semmi nem változott. Nem véletlen, amikor ugyanazokkal kéne egy jobb, méltányosabb, modernebb oktatási rendszer alapjait kidolgozni, akik a jelenlegi, esztelenül központosított szabályozást kitalálták, megszavazták, bevezették.

Nem vagyok szakember, viszont úgy látom, a gyerekemnek csak jobb lehet, ha sikerül a pedagógusoknak kiharcolni a változást. És nem tudom másképpen kifejezni a szolidaritásomat, emiatt (is) nem vittem a lányomat ma iskolába. Ő valóban kicsi még, hogy erről véleménye legyen, valóban őt használom arra, hogy kifejezzem, egyetértek. De nincsen más eszközöm" - fogalmazott egy anyuka.
 
"Én óvatos duhaj vagyok, és mielőtt itthon tartottam a gyereket, megkérdeztem az osztályfőnököt, mit gondol erről. Azt a választ adta, hogy az iskola semmiféle módon nem szeretné a szülőket befolyásolni ebben a kérdésben. A hétfő tanítási nap, a tanárok ott lesznek. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a tananyagban nem fognak továbbmenni, és nem kérnek különösebb igazolást sem a hétfői hiányzóktól. Vagyis a maga módján - legalábbis én így értettem - bátorította a szülőket arra, hogy nyugodtan döntsenek belátásuk szerint. A mai szülői levelezés alapján nagyjából szűk fél osztály volt bent" - mesélte egy másik anya. 
 
"Múlt héten már osztályfőnöki órán is szóba került a hétfői tiltakozás, bár a gyerek nagyjából annyit tolmácsolt a beszélgetésből, hogy nem kell igazolás. Nekünk sem volt egyértelmű, rendben van-e őt nem iskolába vinni, de arra jutottunk, ha bármilyen nem erőszakos eszközzel tudjuk támogatni azt, hogy az oktatási rendszer reformja végre jó irányt vegyen, akkor megtesszük. Itthon is beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy miért nem mennek hétfőn, mit jelent ez, mit szeretnének a tanárok, milyen célokért küzdenek. Érdekes volt, hogy már a tíz éves is fel tudott sorolni három olyan célt, amiről a tiltakozás szól ('hogy jobban tudjanak minket tanítani, hogy több fizetésük legyen, és hogy az igazgató munkáját ne akadályozzák')" - számolt be egy apa.
 
Blogmustra