Menekültügyi óra az iskolákban - közösségi finanszírozásból

Zanza!

A kormányzati menekültellenes kampány alaposan megdolgozta a közvéleményt, és jól felvértezte migránsellenes érvekkel, aki erre fogékony, vagy csak nem tudta elég gyorsan elkapni a fejét a mindenhonnan előugró propaganda elől. Sőt úgy látszik, a gyerekeknek is jutott bőven a menekültellenességből, mivel ők különösen ki vannak téve annak, hogy kritika nélkül elfogadják és továbbadják, amit a szüleiktől, a tévéből vagy az iskolában hallanak.

Ezért a másik oldalt is szeretné szóhoz juttatni egy kicsit az Artemisszió Alapítvány, akik azt találták ki, hogy megismertetik az iskolásokkal, hogy mi járhat azoknak a fejében, akik valami miatt kénytelenek voltak elhagyni az otthonukat. Indítottak egy közösségi gyűjtést is az Indiegogo-n, azt szeretnék, ha összejönne tizenöt ilyen iskolai alkalomra elegendő pénz.

A terv a következő: az alapítvány kidolgozott egy másfél órás programot, melynek célja, hogy tanulókat érzékenyítsenek a migráció témájára, és felszínre kerüljenek a gyerekek kérdései, félelmei a menekültekkel kapcsolatban. Az előadások megtartására önkéntes jelentkezőket, elsősorban fiatal felnőtteket várnak, akik szívesen vállalják, hogy a felkészítésük után a programot az alapítvány munkatársaival együtt viszik el az iskolákba. Őket egy már beilleszkedett menekült is elkísérné, aki a saját történetén keresztül mutatná be ezt az élethelyzetet, és válaszolna a kérdésekre. 

Csáky Erzsébet, az alapítvány egyik koordinátora elmondta, tapasztalataik szerint a kamaszok ezeken az alkalmakon szerencsére nem kötnek csomót a nyelvükre, és felteszik a legrázósabb kérdéseket is. A foglalkozáson így kibeszélik az ellenérzéseiket, a félelmeiket, és általában kiderül az is, hogy még nem találkoztak menekültekkel, tapasztalatuk ezért egyáltalán nincs velük kapcsolatban, csak azt tudják róluk, amit hallottak. A személyes találkozás pedig általában más megvilágításba helyezi a dolgokat.

Menekült gyerekeknek tartott nyelvóra egy berlini iskolában.
Menekült gyerekeknek tartott nyelvóra egy berlini iskolában.Fotó: Michael Gottschalk / Europress / Getty

A beszélgetéseknek valójában éppen ez lenne a célja: hogy ne a félelmek, az előítéletek, vagy a gyűlölet vezesse a diákok tetteit és érzelmeit ezen a téren sem.

A gyűjtésből pár nap még hátra van, és már összegyűlt a szükséges összeg. Ha viszont több pénz jönne össze a tervezettnél, akkor még több ilyen beszélgetésre lenne lehetőség. Az alapítvány jelenleg 15 ilyen alkalmat tervez, feltettük a kérdést, hogy mi alapján választják ki a szerencsés iskolákat. A koordinátor elmondta, hogy habár már több iskola is jelentkezett, a túljelentkezés veszélye még nem áll fenn. 

A tavalyi tanév tapasztalatai azt mutatták, hogy sok iskola aggódik a szülők reakciói miatt, mivel a téma megosztó. Idén azonban, a kampány erősebb kommunikációjának hatására több megkeresést kaptak, ezért úgy látják, ha még több emberhez el tud jutni a program híre, össze fog gyűlni a tervezett számú partneriskola. 

Az iskolák mellett olyan szülők megkeresését is várják, akik gyerekeik tanárainak figyelmébe ajánlják a programot, vagy az iskolai közösségben akár lobbizni is hajlandóak lennének azért, mert a foglalkozás megvalósulását fontosnak tartják. 

Blogmustra