SZÜLŐSÉG

Madárjósok döntenek az informatikaoktatásról

2015. december 30., szerda 17:49

A magyarországi informatikaoktatás ősrégi, elavult és használhatatlan – konstatálja a helyzetet a kisgyerekek (és főleg a nekik biztonságos szórakozást kereső szülők) egyik kedvenc portáljának, az egyszervolt.hu-nak a főszerkesztője, Pintér R. Róbert. Méghozzá nem is akárhol állítja ezt, hanem az Internetkon (emlékeznek, a kormány internetadó emelésre vonatkozó, ám elbukott ötlete után kiötlött, Deutsch Tamás neve által fémjelzett szájberkonzultációt hívják így) weblapján.

Az Internetkon blogját egyébként a Magyar Tudományos Akadémia keretei között működő Médiatudományi Kutatócsoport szerkeszti – teljes függetlenséget élvezve, vagyis érdemes odafigyelni, mit mondanak.

Pintér R. Róbert nem kevesebbet állít, minthogy már az óvodában el kellene kezdeni a kisgyerekek informatika oktatását, be kellene őket vezetni az internet, az informatika, a számítástechnika világába, a digitális világba. Természetesen az életkorhoz kötődően megfelelő óraszámban, nekik szóló tartalmakkal, biztonságos internetes környezetben, szülői vagy tanítói felügyelettel. 

A jelenlegi helyzet – ahol 5. osztályos „heavy userek”-nek kezdenek el az iskolában bit és a byte átváltásáról magyarázni – nevetséges és tarthatatlan. Nem illeszkedik sem a gyerekek valódi tudásához, képességeihez, sem pedig a munkaerőpiac igényeihez. Arról pedig már írtunk korábban, hogy manapság szinte minden munkakörhöz szükség van informatikai ismeretekre, az állástalan informatikus pedig ritka, mint a fehér holló.

De ha mindenki tudja, hogy magas szintű informatikai ismeretekre lenne szüksége mindenkinek, mert ma már az viszi előre a világot, és az ország versenyképességét, akkor miért nem tesznek érte semmit? A válasz adja magát: mert a szakmai vezetés öreg és konzervatív. „Ne olyanok határozzák meg ez ügyben az irányokat, és alkossanak markáns véleményt ebben a témában, akik még nem hallottak a Snapchat-ről, vagy akik a saját Facebook-oldalukat sem tudják úgy beállítani (ha egyáltalán van nekik olyan), hogy ott csak a számukra releváns információ jelenjen meg!” – olvasható a blogposztban.

Számos szervezet (IVSZ, NJSZT, ESZA) küzd már az informatika és a számítástechnikai oktatás megváltoztatásáért, a kérdés az, hogy az oktatáspolitika átveszi-e ezt, és lesz-e valóban változás. Az IVSZ javaslatait, amiből elvileg kormányhatározat lesz majd, korábbi cikkünkben már összefoglaltuk, lényeg, hogy ők is úgy vélik, hogy már az első osztályban el kell kezdeni tanítani valamilyen módon az informatikai gondolkodás oktatását – méghozzá valamivel a konkrét eszközhasználat előtt, majd pedig használni kell a többi órán is a kütyük által nyújtott lehetőségeket.

Nem feledkezik meg egyébként a szerző a biztonságos internetes környezetről sem. Idézi Steve Jobs-t, aki egy riporter kérdésére, hogy a gyerekei minden bizonnyal örülnek az IPad-nek, azt válaszolta: „Még nem használták. Otthonunkban nagyon szigorúan szabályozzuk a gyerekek elektronikai kütyükhöz való hozzáférését.” Pintér R. Róbert szerint az internethasználatba úgy kell bevezetni a gyerekeket, ahogy biciklizni is megtanulnak: felnőtt segítségével, felügyeletével, az alapoktól kezdve, biztonságos környezetben, és fokozatosan tágítva a kereteket. (Van ám erre ellenpélda is, amikor a gyerek nem tudja megmutatni a szüleinek, hogy mit nézett informatika szakkörön, az otthoni gépen beállított kontentszűrő ugyanis nem engedi.)

Ha pedig az alapok megvannak, akkor jöhetnek felsőbb osztályokban a magasabb szintek: a robotika, a szimuláció, a webtechnológia, mobiltechnológia, mert az alapok elsajátítása után már megtanulhatóak a kifejezetten számítástechnikai kérdések, feladatok azoknak a gyerekeknek, akik ezt választják hivatásul, vagy érdekli őket.

A másik legnagyobb akadálya az informatikai rendszerváltásnak pedig a tanárok alulképzettsége, vagyis ezen is hamar változtatni kellene.

Javasoljuk az eredeti cikket is elolvasásra, nagyon érdekes és jól felépített, csak sajnos az elmélet megvalósulásába vetett hitéről sokat elárul, hogy maga a szerző is sci-fi-ként kezeli a témát.

 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.12.30 18:15:18pneumónia

    Már tizen éve is sokkal többet tudtam az infó tanárnál, mert érdekelt a dolog.
    Nincs minőség-ellenőrzés az informatikai oktatás területén sem, nem is lesz

  • 2015.12.30 18:15:35razgon

    Mint informatika tanár egyetértek azzal, hogy a jelenlegi informatika oktatás megújulás után kiált.
    Nem tudom viszont értelmezni, hogy mit értenek tanári "alulképzettség" alatt. A tanárok egy része nagyon innovatívan használja a rendelkezésére szolgáló (túlnyomórészt saját) eszközöket, más részük használná, ha lenne. Nehéz egy gyereket egy olyan géppel elkápráztatni, amiben 512M RAM van ősköri P4-es döcögő XP-vel.

  • 2015.12.30 18:39:07cserepj

    "Nehéz egy gyereket egy olyan géppel elkápráztatni, amiben 512M RAM van ősköri P4-es döcögő XP-vel."

    Az öt éves lányom elég jól fogadta a Raspberry Pi-t (van Raspbian alatt egy kezdetleges minecraft verzió), márpedig teljesítményben az sem sokkal van ez fölött. Nem elkápráztatni kell a gyereket, hanem megmutatni neki, hogy mire és hogyan lehet használni. Ahogy megérik rá az idő, ezzel fogjuk folytatni (megvettem még tavaly e-bookban egy rakás másik Maker könyvvel együtt):

    [link]

  • 2015.12.30 18:46:00halaloszto

    otthon 3-4 évente új gépet veszünk. az iskolákban jó ha 10 évente. az informatika nem olyan mint a történelem, hogy az 50 éves könyvekben is ugyanaz van a rümai birodalomról mint a maiban.

    Vajk

  • 2015.12.30 18:51:58halaloszto

    cserepj: mi tudjuk mi az a raspi. de az iskolában nincs. és az infótanár is csak akkor találkozik vele, ha vesz magának. de a suliba nem tud venni.

    Vajk

  • 2015.12.30 20:02:25cso zsi

    2015.12.30 18:46:00 halaloszto
    "otthon 3-4 évente új gépet veszünk"
    Minek?
    Ugyan az elmúlt 20 évben megfordult otthon pár géptípus a 286-os óta, a saját pc-m az egy 775-ös procis, ddr2 ramos összerakott gép, a közös az egy hasonló paraméterű gyártói, használt pc kereskedésből. A régebbi laptop ezekkel egyenértékű, az újabb az egy i5-ös, de az is épp túllépett a 4. évén. Tény, hogy w8 alatt már akadt drivergondja, de az nem a gyártó, hanem a beszállító hibája.
    Más gyártó által megoldva, így nem kell kidobni az időközben ssd-vel feltuningolt masinát.
    Ha a gyereknek akarnék játszós gépet, arra minden bizonnyal egy kisebb vagyont kéne költenem, ott szempont a napi csúcsmasina. Ismerősnek a videókártyája többe volt, mint a gépem.
    Biztos megéri az ilyesmi.

  • 2015.12.30 20:04:55cso zsi

    10 éve ki voltam bukva azokon az infótantermeken, ahol a fali plakáton a nagyfloppy, és a golyós, soros egér volt "robbantási rajzon".
    Nekem csak azért van itthon ilyesmi, hátha valaki pont egy őskövület adatot mentene, vagy hasonló.

  • 2015.12.30 21:50:41sparhelt

    Érdekesek ezek az általános javaslatok. Sehol egy konkrét jó gyakorlat. Ha van, mert van, az eszköz, tehát pénzigényes, ami nincs. Van jelenleg iskoli szinten 5 Mb/s sávszél Internet 30 gépre.

  • 2015.12.30 21:56:16Sanko13

    Maximálisan egyetértek a cikkel, és az eddigi kommentek csak igazolják.
    Egyetlen igazán érdemi hozzászólást sem olvastam, szinte mindegyikből üvölt a tájékozatlanság és a szűklátókörűség...
    Sokan azt nem veszik észre, hogy az informatika már összetettebb és szerteágazóbb tudomány lett, mint pl. az orvostudomány. Rengeteg szakterület létezik, amelyek mindegyike teljesen más szemléletet, gondolkodásmódot és tudást igényel.

  • 2015.12.30 23:00:43fhdgy

    Nem tudom, hogy pontosan hány tantárgy van egy iskolában, de az nem lehet, hogy egyet kiemelve jól tanítunk, a többit pedig pocsékul.

    Programozó vagyok, de az lehetetlen, hogy egy országban a programozók zsenik, mindenki más meg csak kutyaütő!

  • 2015.12.30 23:54:56Flúgatlan

    Szerintem a legnagyobb baj, hogy nincs olyan, hogy "az informatika".

    Kicsit részletesebben: azért, mert valami a számítógépen fut, az még nem tartozik össze, egy csoportba. Néhány közös alapelvet már korán meg kellene tanítani valami közös informatikai alapozóban, de pl. a szövegszerkesztés az egy kifejező eszköz, amit egy megreformált irodalomoktatás keretében kellene oktatni. Hasonlóképp a számítógépes grafika/videókezelés egy megreformált, a mai "rajz"-ot helyettesítő tárgyba illene bele, az Excel-félék meg inkább a matekba.

    OK, ezek nagyon elnagyolt ötletek, de az "informatika" mindenhova beszivárgott, nem koherens terület, ezért nem lehet tárgyat csinálni belőle sikerrel. Az élet / tudomány / művészet megfelelő területeinek oktatásának részévé kellene váljék az informatikai eszközök alkalmazása. És az alapokat már korán oktatni kellene, később meg egy kis programozás jönne jól szemléletformálási célból mindenkinek.

  • 2015.12.30 23:57:30cso zsi

    2015.12.30 21:50:41 sparhelt
    "Van jelenleg iskoli szinten 5 Mb/s sávszél Internet 30 gépre."
    Folynak a fejlesztések (digitális Magyarország), de hogy az önkori mire fizet elő, ill. az állam mire ad pénzt, azt nem tudni. Az eszközök rendelkezésre állnak, vagy rövidesen telepítik.
    Úgy 10 éve volt,pl. hogy a XI. önkori a sulinetet lecserélte 10-es, vagy 20-as UPC-re, (tudtommal) minden sulinál, mert azon keresztül ingyen telefonáltak egymásnak.
    Ma egy adsl-es net is hozhat 25-öt.

  • 2015.12.31 00:06:37retinax

    Flúgtalan: "már az első osztályban el kell kezdeni tanítani valamilyen módon az informatikai gondolkodás oktatását – méghozzá valamivel a konkrét eszközhasználat előtt, majd pedig használni kell a többi órán is a kütyük által nyújtott lehetőségeket." Szerintem ez pont azt fedi, amit írtál. Minden órán használni a technikát.

  • 2015.12.31 00:44:44slowMotion

    Aki tudja, csinálja. Aki ehhez nem ér fel, de lelkes, az tanitja. Aki meg még ahhoz is hüjjje, az szervezi.

  • 2015.12.31 00:53:07Dekatlon

    slowMotion: akkor téged egy lelkes analfabéta tanított meg írni általános iskola alsóban?
    Ne nézzük már le csípőből a tanárokat, csak mert az olyan trendi dolog.

  • 2015.12.31 01:39:35cardiobascuralis

    Normális helyeken az újságíráshoz is szükség lenne pl. helyesírás-ismeretre, neked nulla van, mégis alkalmaz az Index.
    Akkor meg miről beszélsz?

    "webtechnológia, mobiltechnológia" - technológia ám a nagy büdös lófaszt. Mind a kettő technika. A technológia eljárási sorrendet jelent MAGYARUL.

    Sanko13:
    Akkor gyógyítson téged egy informatikus, öcsém, ha egyszer beteg leszel.
    (Amellett, hogy egetverő baromságokat írtál egyébként.)

  • 2015.12.31 04:33:31tavolirokon2

    En mondjuk nem tudom pontosan mi az a snapchat, de nagyjabol el tudom kepzelni. Szoval anelkul azert meg lehet informatikus valakibol.
    Sok egyetemen jartam a vilagban, sok CS professzort ismerek, egyik sem fenykepezgeti a kajajat vagy nyomkodja latvanyosan a telefonjat. Legfeljebb a tanarsegedek, es ketlem, hogy ez meghatarozo tenyezo lenne a diakok es doktoranduszok kepzeseben.

    A kedves szerkeszto ur maskor igazan megkerdezhetne az IT support gyakornokot, aki ujrainditgatja a windowst a gepen, ha valami informatikai temaba gabalyodik.


    De az "Informatika bonyolultabb, mint az orvostudomany" kommentert mar megerte kirakni a cikket :-)

  • 2015.12.31 08:10:07wmiki

    Az iskolának mindig is az volt a célja, hogy a tudomány nevű szekta dogmáinak bemagoltatásával gondolkodásra képtelen biorobotokat hozzon létre.
    Szóval fura, hogy épp egy félhülye, indexes írnok siránkozik azon, hogy nem olyan tudást kapnak a gyermekek, amiket az életben lehet használni.

  • 2015.12.31 09:14:57Sanko13

    cardiobascuralis: WEB-es "vitakultúra" 1.0, azért nincs igazad, mert hülye vagy! :-)
    Bocs, én nem személyeskedtem, de ha vannak érdemi érveid is, akkor állok elébe!
    "gyógyítson téged egy informatikus" - a fejlődés jelenlegi ütemét figyelembe véve 10 év múlva látogass el egy Japán kórházba és meg fogsz lepődni, no nem informatikus fog gyógyítani, hanem egy informatikai rendszerrel fogsz először találkozni. Pontosabban első körben diagnosztizálni valószínűleg nem egy orvos fog.
    Akinek gondot okoz a szöveg értelmezés:
    - nem az informatikusok tudását mértem az orvosokéhoz
    - továbbá nem az informatikus képzés színvonalát, összetettségét mértem az orvosi képzéséhez
    - valamint nem egy számítógép bonyolultságát mértem az emberi szervezet bonyolultságához
    Hanem az informatika, mint tudományág összetettségét mértem az orvostudományéhoz. Lehet, hogy még egy kicsit erős a párhuzam, 10 éve még nekem is más lett volna a véleményem.
    Amiben viszont biztos vagyok, hogy mennyiségileg már most is jóval több információ lelhető fel a világban ami az informatikához kapcsolódik, mint ami az orvostudományhoz.
    tavolirokon2: miért is?

  • 2015.12.31 09:31:38nagyonanyuka

    Iskolában dolgozom. Nem is egyszer voltam fültanúja olyan beszélgetésnek, amikor számon kérték az info tanárt, hogy miért a Lapodamesével foglalkoznak egész tanévben 2-8. osztályig, mire az info tanár elmondta, hogy olyan vacak a gépállomány, hogy csak ez fut mindegyiken. Szerintem azért elkezdhettek volna szövegszerkesztgetni (teljesen egyetértek Flúgatlannal), de közismert, hogy a KLIK-es iskolákban hogy zajlik a kréta meg a fénymásoló papír beszerzése, bizonyára ugyanígy megy az egér- és billentyűzet-vásárlás is, a gép belsejéről nem is beszélve... A mi sulink nem KLIK-es, de fejlesztésre nekünk sincs nagyon, és a számát se tudom, hány eszközpályázaton szerepeltünk sikertelenül.

  • 2015.12.31 09:50:40inebhedj - szerintem

    "A 10-11 éves gyerekeknek, tiniknek (!) kezdjük el magyarázni, hogyan működik a processzor, vagy melyek a bit és byte átváltási szabályok, miközben nekik a mindennapi használati ismeretekre lenne leginkább szükségük. Ők már a Facebook-on, a YouTube-on, és az Instagram-on, esetleg Snapchat-en, vagy a Tumblr-ön élik a digitális életüket, és egyáltalán nem érdekli őket Neumann János élete, vagy a hard disk felépítése."

    A Facebook, Youtobe, Instagram, Snapchat, Tumblr nem informatika.

    Mintha (ha már elhangzott az orvostudomány a vitában) valaki azzal jönne, megdöbbentő, hogy elsősegélynyújtást tanul valaki, holott nagyobb szükségük van arra, hogy eligazodjon a DM / Rossmann / stb. kínálatában (de sorolhatnék diszkóba járás kontra ének-zene, stb. példákat is).

    Egyébként a cikk "a digitális írástudatlanság" csökkentését kéri számon, miközben azt állítja, a korcsoport digitális életet él (lásd fentebb). (A felnőttek esetleges lemaradását egyébként az óvodai info-oktatás aligha csökkenti.)

    Végül felszólít, "legyünk tisztába azzal a ténnyel: a mai gyerekek már digitális bennszülöttek, mi pedig digitális bevándorlók vagyunk". Ha ez igaz, akkor elég fura azt számon kérni, hogy a bevándorlók miért nem tanítják meg a bennszülötteket utóbbiak kultúrájára.

    Szóval az világos, hogy nem kóser az informatika oktatás (ebben még egyet is értünk), de nem derül ki, hogy a szerző szerint mi nem jó, és mit, hogyan kellene csinálni inkább.

    (Amúgy az informatika nem új tudomány.)

  • 2015.12.31 10:15:08Sanko13

    inebhedj - szerintem: "A Facebook, Youtobe, Instagram, Snapchat, Tumblr nem informatika." - pontosítanék, a használatuk! ;-)

  • 2015.12.31 10:47:02agarik

    @razgon
    "Nem tudom viszont értelmezni, hogy mit értenek tanári "alulképzettség" alatt."

    Hát azt, amikor az (egyetemi!) tanár nem tud mit kezdeni velem (mondjuk ki: megijed) ha meglátja hogy egyszerre 7 alkalmazást futtatok.

    Persze miután 2 percbe telt a tanárnak megtalálni a IQ-tehetségtelen csoporttárs számára a bekapcsológombot (akkoriban már csak az az egyetlen gomb maradt a gépen, a restet sem rakta többé rá a gyár) nem tápláltam nagy reményeket.

    A kerettanterv felé sem, mert az még mindig MS-DOSt oktatott, pedig a gépeken már csak XP futott...

  • 2015.12.31 10:57:01cso zsi

    .

  • 2015.12.31 10:58:04cso zsi

    Ide is elkelne egy fejlesztő, beírok egy hosszabb szöveget, és huss...

  • 2015.12.31 11:06:41JFK-alapítótag

    wmiki
    "... a tudomány nevű szekta dogmáinak ..."
    Nem illő a tudomány eredményeit használni téveszméid, sülettlenségeid terjesztésére. A válaszodat a szellemvilágod eszköztárával juttasd el hozzánk, akkor leszel hiteles.

  • 2015.12.31 11:27:45GNandor

    Akkor most informatikaoktatásról beszélünk, vagy számítógép használatról? Mert a kettő nem ugyanaz. Mérnök-informatikus végzettségem van és a szakmámban dolgozok, de életemben nem használtam snapchatet, nincs se twitter, se instagram fiókom, Facebook fiókom van, de kb havonta 1x lépek be rá, ennek ellenére mégis jó szakembernek tartom magamat.

    Az hogy mi a byte, meg a bit, igenis fontos megtanítani, ez kb olyan mint a 4 alapművelet, ez az alapja mindennek. Nem tudom milyen az iskolai oktatás színvonala, mert régen voltam iskolás (akkoriban még tényleg használtak floppyt :) ), de akkor is inkább számítógép használat volt (MS Office, Windows kezelés), némi informatikai alapokkal az elején .

  • 2015.12.31 12:08:03wmiki

    JFK-alapítótag:
    Percenként több milliárd bit áramlik át a szervereken.
    Ha értenél az informatikához, ezt tudnád... :(

    Sokkal logikusabb, hogy néhány véletlenül megváltozott, és ebből lett a kommentem, mint hogy egy láthatatlan lény gépelte be, egy láthatatlan eszközön.
    Ahogy a szent evolúció elmélet is mondja...

  • 2015.12.31 12:39:52JFK-alapítótag

    wmiki
    "Sokkal logikusabb, ...'
    A logika a tudomány szolgálóleánya.
    Ne ba...gasd!
    Mert az evolúció miatt csak élet és gondolat képtelen utódaitok lesznek.

  • 2015.12.31 13:31:14Doubledeceker

    GNandor

    Csak megerősíteni tudom, programozóként dolgozom, ráadásul az átlagnál magasabb szinten csapatom ezt a részt, és kurvára nem tudom használni a twiter-t, az instagramot, meg a többi szart.

    Ezek engem nem érdekelnek, a facebook-ot sem nagyon tudom használni, de nem is érdekel.

    El kell ezt választani: Kell felhasználó vonalat tanítani, meg mélyebb informatikát. és egyébként nem baj, ha az alapokat mindenki megtanulja. Igenis kell tudni, hogyan épül fel egy mai számítógép, a hálózat, és hogyan működik.

  • 2015.12.31 13:32:57Doubledeceker

    wmiki

    "
    Sokkal logikusabb, hogy néhány véletlenül megváltozott, és ebből lett a kommentem, mint hogy egy láthatatlan lény gépelte be, egy láthatatlan eszközön.
    Ahogy a szent evolúció elmélet is mondja..."

    Az a baj, hogy állandóan ekézed az evolució elméletet, de nem is ismered, és tök téves elképzeléseid vannak róla. Ettől persze lehet, hogy maga az elmélet hibás, de mégis jó volna ha nem irogatnál hülyeségeket.

  • 2015.12.31 14:29:34Klaric

    Szigorúan privát véleményem a cikk és az eddigi kommentek alapján!

    A legnagyobb probléma az, hogy az oktatás leragadt azon a szinten, hogy a számítástechnik fizikai alapjait, az informatikát és a számítógép/digitális kütyük mindennapi használatát még mindig megpróbálja egyetlen kalap alá beszuszakolni.

    Holott, ez a szellem az elmúlt 20-30 évben bőven kijött a palackból... az élet annyi területén jelen van, hogy már nem egyetlen tantárgy alá tartozik, tartozhat.

    Az eddigiek alapján az egész oktatását, tanítását meg kéne változtatni, hiszen pl. "művészetek tantárgy sincs, hanem az irodalmi alkotásokat irodalom órán tanítják a gyerekeknek, a szobrász/festőművészetről rajz órán esik szó, építészetről meg kb. történelemből.

    Az "informatika" tantárgyat is szét kellene "robbantani" végre...

    A félvezetők kémiai összetételéről, kialakulásáról/kialakításáról kémia órán kéne "digitális kémiát" oktatni

    A csipek fizikai működéséről, az energiaveszteségekről(miért is viszik a nagy adatfeldolgozó központokat az északi sarkkörön túlra), a működési sebességek határairól(P4 netburst technológia zsákutcája...), hogyan működik egy flip-flop áramkör, vagy egy műveleti erősítő "digitális fizika" órán kellene előadást tartani a gyerkőcöknek...

    "Digitális matekon" meg, mielőtt akár egy zsebszámológépet is adnánk a gyerek kezébe, tanulhatnának a számrendszerekről, hogy hogyan lehet ezzel: (h FF) 255 különböző állapotot, információt leírni

    "Modern történelem" órán pedig lehetne tanítani Neumannról, A DARPA projektjéről, Tim Berners Lee-ről, Linus Torvaldról és a társaikról, mindezekkel együtt és közé szőve a T.A. Edisonról, Nicola Tesláról, Graham Bellről, Puskás Tivadarról, Bay Zoltánról, Wigner Jenőről szükséges információkat...

    Nem engedi egyben, tehát folyt.köv....

  • 2015.12.31 14:29:52Klaric

    A mai oktatás fejlődése, véleményem szerint,(de javítson ki valaki, ha nem így van!) leragadt/lemaradt a rendszerváltáskor bekövetkezett törésponton... amit addig nagyszerűnek és csodásnak kellett tanítani, az gyakorlatilag negatív és elítélendő lett, ami addig ellenforadalmi és lázadó volt, abból lett a jó és követendő példa...(aminek a váltásával nincs is bajom)

    Azonban ekkor mélyen bele kellett nyúlni az egész rendszerbe, ami jó időre lekötötte minden ezzel foglalkozó ember idejét. Ezután pedig az oktatási rendszerünk a napi változások követésében egyszerűen lemaradt a világ mögött és képtelen utolérni önmagát, miközben a világ egyre gyorsulva elszáguld melletünk... szó szerint...

    Hamarosan 40 leszek, de gyerekként az egész iskolában volt 5db C16, meg 1db C64... ma egy "butafon" többet tud számítógépes kapacitásra vetítve, mint akkor ez a 6 gép együtt... és az akkor nem számított elmaradott technikának a világban... ezt az őrületes fejlődési sebességet, pontosabban annak követését utol kellene érnie az oktatásunknak is, különben néhány éven-évtizeden belül az, amiben a magyarok úttörők voltak mindig is megszűnik létezni(innováció, előre tolni a világ szekerét)...

    Vagy pont az a cél?????

  • 2015.12.31 15:54:13fhdgy

    Most már laptopról, mert úgy könnyebb.
    Tehát, mindjárt az elején: programozó vagyok, így nem áll messze tőlem ez a terület.
    Nem lesz jó informatika oktatás, legalább is jó sokáig. Miért is lenne, ha már az oktatás sem jó. Az oktatás is miért lenne jó, ha nem jó az egészségügy, nem jó ez, nem jó az? A mutyin tud valaki mondani valaki valamit, ami jól működik ( ja és a stadion építésen kívül )?

    A statisztikák szerint kb. 110 ezer általános és középiskolai tanár van az országban, így nem hiszem, hogy 10 ezernél több informatika tanár lenne. Van az országban kb. négy millió aktív dolgozó, ha ők nem tesznek csodát, akkor miért hisszük, hogy az informatika tanárok maroknyi csapata képes lesz rá?

    Egy területet sem lehet kiragadni a környezetéből, így az informatikai oktatást sem. Az is pont olyan, mint az ország maga és olyan is lesz! Ne várjon senki csodát!

    Néhányan tematikát is írtak, hogy mit is kellene tanítani az informatikát illetően, önállóan vagy más tantárgyak keretében.

    Én nem hiszem, hogy bit, byte flip-flop meg programozás mélységeibe bele kellene menni. Nagyon sokat egészen normálisan tudunk lélegezni annélkül, hogy a sejtlégzés alapjaival, nem részleteivel, tisztában lennénk.

  • 2015.12.31 16:28:48midnight coder

    Valahogy a facebook oldal meglétét és az informatikai képzettséget én annyira nem kötném össze.

  • 2015.12.31 16:39:32midnight coder

    @Klaric: Azért annak a jó öreg C64-nek is meg voltak a maga előnyei. Pl. sokkal közelebb volt a hardver, nem volt annyi réteg közted és a vas között, és azért elég jó élmény volt assemblyben megírni egy-két rasztermegszakításra épülő trükköt gépi kódban és menőzni vele a haveroknál. Vagy korábban ülni a HT1080Z előtt és hexában vinni befelé fejből a gépi kódot mert mire az assembly fordítót betöltötte volna magnóról addigra lejárt a 10 perces óraközi szünet amire belógtál programozni...

  • 2016.01.01 03:34:42Klaric

    @midnight coder: Nekem mondod? 2 komplett C64 van a kamra polcán nincs szívem megválni tőlük...

    @fhdgy: amiket írtam csak kiragadott példák akartak lenni... Azt azért te is tudod, hogy nem a tüdőd használja fel a levegőt, hanem a sejtjeid "lélegzik be" az oxigént, az összes memóriacella működésének alapja a mai napig egy flip-flop áramkör, tehát mindennek az alapja.... nem azt mondom, hogy fizika órán kezdjenek a gyerekek 74xx sorozatú áramkörből, urambocsá' tranzisztorokból PC-t építeni, de akit elkap a "gépszíj" az megismeri az egésznek az alapjait, akit meg nem, annak legalább valami halvány segédfogalma/elképzelése lenne róla, hogy mi van a "dobozban"...

    Én még a 90'-es években bizony digitális és analóg IC-kből fabrikáltam olyan vegyes áramkört disco lámpákba, amiről sokan azt gondolták, hogy mikrovezérlő van benne, mert "intelligensen" követte a zenét a lámpa, pedig köze nem volt semmilyen programhoz... Tetszik vagy sem, ez ma már történelem kategória... nem foglalkozok ugyan mikrovezérlőkkel, inkább a PLC-k világában "játszok", de egy kis gondolkozással manapság inkább mégis egy PICben oldanám meg a problémát...., mert egyszerűbb és nem is kerül többe, mint az akkori technika...

  • 2016.01.01 03:47:29Klaric

    Amikor ilyen téma merül fel mindig eljátszok a gondolattal, hogy mi történne, ha valami kataklizma miatt vissza kellene "butulnunk" 1 kicsit....

    egy darab rézdrótból, vaslemezből, meg egy citromból simán csinálok galván elemet... néhány bontott tranzisztorból, valamilyen fémfóliából és papírból ha kell, tudnék kondenzátort készíteni, meg 1-2 elektronika roncsból kiszedett ellenállásból(de ha kell valamilyen drót is megteszi), meg bontott LEDből össze tudnék rakni egy villogót vészjelző gyanánt... és ebben semmi más nem csinál villogást, mint a fent említett flip-flop áramkör... kíváncsi lennék, egy programozható kütyüből, a fejlesztő rendszer hiányában ki lenne képes erre...

    ha nagyon muszáj lenne elektromechanikus reléket is tudnék "faragni" és azokból is meg tudnám csinálni, mint ahogyan valamilyen szikratávírót is lehetne kreálni... tehát nem olyan butaság az, ha valaki sejti/tudja, mi történik a kis fekete kocka belsejében....

    Nem kérkedni akarok, csak amolyan gondolatébresztőnek szántam az előzőeket... nyilván nem az lenne a cél, hogy bármelyik gyerek tudjon ilyeneket, de könnyebb lenne megérteniük az egész működését, ha ismerik az alapokat... mert alap nélkül nincsen ház, csak légvár....

  • 2016.01.01 10:38:29agarik

    Fentiek mind:

    - nem "facebookfiók megléte" a feltétel, hanem ha van, ha nincs, értse a tanár a mentalitást ami a felhasználó fejében van, és tudja oktatni hogyan találja meg könnyen-gyorsan a millió kis beállítást, és különösenami neki hasznos, és garantálja az elektronikus biztonságát is.

    - jó ötlet szétválasztani a dolgokat, de kétfelé. Egy harmadikat (gép-műszerész képességek) meg beépíteni a kémi/fizika oktatásba. Végülisa fizika ma amúgysem oktat semmit matchboxok ütköztetésén kívül, abból meg 3-évesen kinőttem.
    Kéne viszont szétszedni a "felhasználó" és a "programozó" tudást, mert alig van közük egymáshoz, a legtöbbeknek semmi szükségük programozói tudásra, az informatikusok (így a tanárok) viszont nem értenek a felhasználói oldalhoz.

    Ja, és nem lenne ám rossz (oké, én is tudom hogy bekeveredik a reklám ügye) ha a tanár tippeketadna hogy miféle dolgokra lehet alkalmazni egy számítógépet, példaprogramokkal. Ne a diplomaíráskor szembesüljöna gyerek azzal hogy létezik Power Point, és bár semmit nem hallott még róla, tanulja már meg kezelni, mert kötelező a diplomavédéshez. És ne feledje lekalózkodni valahol, mert az oktatási intézmény nem biztosít ingyenes változatot, nem ad meg (legális) letöltőhelyet. Ez is csak neveli a népet a filemegosztásra, csalásra. Aztán Illetékes Elvtárs meg csodálkozik.

  • 2016.01.21 09:12:23encir

    "És ne feledje lekalózkodni valahol, mert az oktatási intézmény nem biztosít ingyenes változatot, nem ad meg (legális) letöltőhelyet. Ez is csak neveli a népet a filemegosztásra, csalásra. Aztán Illetékes Elvtárs meg csodálkozik."

    Aha. Félévente 70-80 ezres új okostelefonra meg xboxra meg jóég tudja mire telik, de egy jogtiszta szoftverre már nem....

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta