SZÜLŐSÉG

Melyik töltelék tantárgyat törölné el végleg?

2015. december 5., szombat 15:45

A magyar iskolákban a tanórák 41-45 százaléka töltelék tantárgy az OECD felmérése szerint. Ilyen kategória (mármint töltelék tantárgy) persze nincs, maradjunk abban, hogy a diákok az idejük felében rajzolnak, fúrnak-faragnak, énekelnek vagy tesiórán ugrabugrálnak, vagyis nem a fő tantárgyakat tanulják, pl. matematikát, irodalmat, nyelvtant, valamilyen természet- vagy társadalomtudományt, illetve nyelvet. A töltelék órák aránya Magyarországon jóval magasabb, minta az OECD országok átlaga, ahol csak az órák 33-35 százalékában tanítanak tinglitanglit.

Itt az idő, most szavazhat, hogy melyik tantárgyra nincs semmi szükség ön szerint, és mi az, amit viszont be kellene venni a normál, tanórai keretek közé.

shutterstock 199145072

Rajz és vizuális kultúra
Hogy a rajzórára mi szükség az iskolában, senki meg nem mondhatja. Az a gyerek, aki szeret rajzolni, otthon is pusztítja a papírt és a festéket, aki pedig nem, annak az egész kínszenvedés – kis haszonnal. Sőt, még a tehetségesen rajzoló gyereknek is rombolja a kreativitását, mert követelmény, hogy a virág piros, a fű pedig zöld legyen, akkor is, ha ő legszívesebben lilában nyomná mindkettőt. De most tényleg, ezzel pazarolni a drága időt, amikor tanulhatna a gyerek KRESZ-t, vagy gépírást is? Ha egyetért a rajzórák szanálásával, szavazzon oda, ha viszont mindennél fontosabbnak tartja, hogy a gyerek tudjon szamarat rajzolni szabad kézzel, akkor olvasson tovább.

Ének-zene
Kodály országában szóba hozni is szentségtörés, hogy nincs szükség az iskolai énekórákra 12 éven át, heti két órában, de ez minket nem zavar, úgyhogy érvelünk. Készségtantárgy lévén úgyis beiratkozik zeneiskolába minden muzikális gyerek, a botfülűeket meg minek zaklassuk vele, csak kudarcélmény lesz a vége. Ráadásul a jó hangú gyerekeket iszonyúan zavarja a botfülűek rikácsolása, szóval ők is szenvednek. És hát tegye fel a kezét, aki az általános iskolában megtanult kottát olvasni, és tud is!

Egyházi zene
Előnye, hogy csak az egyházi iskolákban oktatják, vagyis viszonylag könnyű megúszni: máshová kell íratni a gyereket. Hátránya, hogy ha az énekeket továbbra is hallás után tanulja meg a gyerek (ld. énekóra), később is hiába teszik az orra elé misén az énekeskönyvet, úgysem fogja tudni leblattolni egyik dicséretet sem. Le vele?

Életvitel és gyakorlat, avagy a technikaóra
Ez gyakorlatilag az otthoni kézműveskedésnek felel meg, ami mostanában úgyis minden anyuka mániája. Mert ma már nem is vagy ember, ha nem „alkotsz” valamit. Szóval a gyerek úgyis megtanulja otthon, még többet is, mint az iskolában. Anyagban nincs hiány, anyu úgyis hetente jár a kreatívboltba. Aminek meg haszna lenne, az úgysincs: a karnist úgysem tanulja meg felfúrni az iskolában..

shutterstock 125734103

Testnevelés
Készségtantárgy, lásd fönt. Aki szereti, úgyis csinálja, aki meg nem, annak kínszenvedés. Ráadásul balesetveszélyes, és ez a tantárgy a felelős a nulladik órák nagy százalékáért. Inkább nem kéne autóval vinni a gyereket az iskolába, akkor eleget mozogna.

Hit- és erkölcstan
Ez aztán a magas labda, de önuralmat gyakorlunk, és nem csapjuk le. Elég legyen annyi, hogy Lázár feltámadása helyett mennyivel hasznosabb lenne megtanítani például, hogy hogyan kell szabályosan átmenni a zebrán, vagy biciklivel balra kanyarodni. És ugyebár viszonylag könnyen belátható, hogy attól még senki sem lett tisztességes ember, hogy általánosban volt erkölcstan órája.

Ha kihagytunk valamit, mindenképpen kommentelje ide, és szavazzon, hogy megtudjuk, önök hogyan vélekednek ezekről a tantárgyakról.

KONTRA:

Van olyan kolleganőnk is, aki egyik fenti tantárgyat sem törölné el, szerinte ezek azok a dolgok, amiket a gyerekei élveznek az iskolában, és sokkal rosszabb lenne, ha a napok nem lennének fellazítva ezekkel az alapvetően szórakoztató tárgyakkal. Ha úgy gondolja, ahogy ő, akkor szavazzon arra, hogy maradjon mindegyik.

Melyik tantárgyat küldené ön szíve szerint a kukába?

  • 540
    Rajz és vizuális kultúra
  • 873
    Ének-zene
  • 2386
    Egyházi zene
  • 542
    Életvitel és gyakorlat
  • 353
    Testnevelés
  • 3854
    Hit- és erkölcstan
  • 1870
    Egyiket sem kukáznám, jó, hogy ezek vannak

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.12.05 17:51:07lina.hb

    Simán lehetne 1 tantárgy a rajz, technika, ének-zene. Miért ne lehetne zene hallgatás közben rajzolni, szobrászkodni. Projekt szemlélettel a tanárokat sem kellene meneszti, de továbbképezni mindenképp. Ha egészében látnák az eggyes korok művészeti irányzatait, még hasznos is lenne.
    A hit és erkölcstan teljesen fals, álságos sztem. A csalábdan kapja a gyerek az értékredjét nem a "legyél jó" órán.

  • 2015.12.05 17:51:15agarik

    @Mészáros Laci
    Nem az "erkölcstant", hanem az ÁLLAMI intézményekben nyomatott HITTANT. Ami törvényellenes. És ellenőrizhetetlen is, lévén pl.a judaizmus a mai napig nem adta be a hitelveinek gyűjteményét,amire pedig mind azoktatásügyi-, mind a vallásügyi törvény kötelezi.

    Plusz, jelenleg NEM TANÍTANAK erkölcstant "erkölcstan órán". Központi pártpropagandát nyomatnak, aminek semmi köze az erkölcstanhoz. Meg ugye képzett tanár sincs hozzá, se tankönyv (hiszen nem volt a szükséges több évig tartó előkészítő periódus, egyetlen hét-hónap alatt találták ki az egészet).
    Az erkölcstan az, amikor a diák nem azt tanulja hogy "lopni/ölni nem szabad", hanem hogy ÁLTALÁNOSSÁGBAN miért nem, és mikor mégis.

    Persze mikor ehelyett hittanra jár, ahol azt súlykolják neki hogy az összes többi tanár hazudik, a Világegyetem csak 6,000 éves, a Föld lapos, és a Frédi és Béni dokumentumfilm - akkor a gyerek jogai keményen sérülnek, és a társadalom butul.
    Sajna nincs olyan hivatal ami a kérdésben illetékes lenne (pedig elég sokat végigjártam!).

  • 2015.12.05 18:01:01lina.hb

    Agarik : Jó, elhivatott pedagógus élvezetesen és értelmesen tanít. Ha vki képletet önt a gyerekre fizika órán az max. tanár, de nem pedagógus. Aki adatot, tényeket tanít törin összefüggések helyett, az szintén. Igenis vannak még igen jó szakemberek. Ha vki rosszul vègzi a munkáját az nem a tantárgyak hibája, hanem azé aki tanítja.

  • 2015.12.05 18:01:25agarik

    @Girhes Joe
    DE, TÖRVÉNYELLENES állami intézményben a hitoktatás.
    Először is, az alap választás az "erkölcstan" kell legyen, mert az tudomány. Az iskolában pedig tudományt oktatnak, nem babonaságot.

    Másodszor: a két anyag között NINCSEN ÁTFEDÉS. Annak hogy mi etikus semmi köze ahhoz hogy egyesek szerint a kígyók beszélnek, és az ég egy szilárd kupola,a sárkányok pedig "valóságosak". Megazegyszarvúk.

    Harmadszor: "Az Állam és az egyházak egymástól szétválasztva működnek." Tehát állami intézményben nem történhet hivatalból vallásos hitélet. Nem lehet imádkozni, nem lehet misét tartani, nem lehet hitet agymosni. Ezt jelenti a szekularizmus. Lásd Alkotmány/Alaptörvény.

    Negyedszer: azt "oktatni" hogy aki szombaton dolgozik azt meg kell ölni, aki homoszexuális azt meg kell ölni, amelyik nő nem takarja el azarcát azt meg kell ölni - az nem való iskolába. Az kérem TERRORISTATEVÉKENYSÉG.

    +1: A tömegmédia nem mondja hogy dobjak le egy atombombát mert "Isten majd szétválogatja mikor lesúlytunk így a bűnösökre." A tömegmédia nem mondja hogy vezess repülőgépeket épületekbe. A tömegmédia nem mondja hogy végezd ki a tudóst aki szerint a Föld gömbölyű. A vallás igen.

  • 2015.12.05 18:01:30tiller foch

    Az irodalmat is nyugodtan ide lehetne venni a tölteléktárgyakhoz.
    Ének, irodalom, rajz, hittan, erkölcstan, egyházi zene. Ezeket kivágni a francba. Én nem tudok egyet kiválasztani, mindet kukáznám. Pedig anno én kitűnő voltam mindenből, de a technikai érzék (fúrás-faragás, szerelés) otthon ragadt rám, botfülem van, nem érdekel a zene azon kívül, hogy hallgatom. Hinni nem hiszek semmiben, erkölcsre és erős kritikai érzékre otthon neveltek (jól). Irodalom? Helyesírás még kell, fogalmazás szükséges, de költők életrajzát biflázni minek? Én régen mindent szépen megtanultam, de csak az ötösért, továbbtanulás miatt, nem azért, mert érdekelt volna, hogy Petőfi hogy bulizott a Pilvaxban.
    Puskinról az orosztanár mesélt lelkesen, picit hitelesebb volt, mint az irodalomtanár által Puskinról leadott száraz anyag.

    Ami kellene: KRESZ jogsira felkészítés, programozás, több és sokkal mélyebb, nagasabb szintű matematika, természettudományok és persze idegennyelv-oktatás.
    Sportra szükség van, de a magyar tornatanárok a foci-kosárlabda-kézilabda háromszögében képesek csak "gondolkodni". De pont, hogy nem gondolkodnak...

    Kresz, tízujjas gépelés, programozás, valódi idegennyelv oktatás, brutálisan erős matematika oktatás legyen. És sport. Nem foci! Nem kosárlabda! Judo, úszás, kerékpározást megtanítani, erőfejlesztés, edzéselmélet és sporttáplálkozás alapjai, falmászás. Ilyesmi.
    Én a labdajátékokat, csapatsportokat utáltam, de úszni imádtam, küzdősportokban vertem mindenkit. De persze kosárlabdázni kellett... Közben a tornatanárok stírölték a lányokat.
    Az a baj, hogy a tanárok jó része tökéletesen alkalmatlan bármire. Főleg a humán szakosok és készségtárgyakat oktatók.

  • 2015.12.05 18:07:00agarik

    @lina hb
    Felsőoktatásban EGY ALKALOMMAL fellázadtunk a hülyeség ellen (valami elektron-spin-számítás volt a téma).
    Arra a tanár kijelentette: kivételt tesz, és elmagyarázza miért kell ezt. AKKOR egyszer megtanultuk, mert értettük. De azt is elmagyarázta, hogy még egyszer így nem tarthat órát, mert hivatalból így van rendelve (vagy az anyag sok, vagy mit tudom én). Tehát nem a tanárral van a baj. Nem tudom mi a gond a fizikaoktatásban, én csak az eredményt látom. Jelen formájában értelmetlen.
    Történelem dettó, ugyanis ott véletlen olvastam a kerettantervet és osztályozási kritériumokat. Eszetlen módon nyomatják a magolós részt.

  • 2015.12.05 18:07:22tiller foch

    @ lina.hb

    A fizika, kémia mesélős, sztorizgatós módon előadva zsákutca. Kőkemény matematikát kellene tanítani. Számomra a tanár szó szimpatikus, a pedagógus az valami önmagától elszállt, mindenért panaszkodó, sztrájkoló, semmit se tanító, lébecoló, hisztis lény.

    @ agarik

    "A tömegmédia nem mondja hogy végezd ki a tudóst aki szerint a Föld gömbölyű. A vallás igen."

    Ezt melyik vallás mondja? Ateista vagyok, de ilyen vallásról nem hallottam.

  • 2015.12.05 18:07:36mennyémá

    Úgy látom akik itt irogatnak, hogy de kell az erkölcstan, ha nem hittanra jár a gyerek, azoknak vagy nincs gyereke vagy hittanra jár. Ugyanis az erkölcstan bújtatott hittan. Csak nézzetek bele a könyvekbe illetve nézzétek meg mit adnak le a tanárok. birka fidesz keresztények

  • 2015.12.05 18:12:39lina.hb

    Sztem fontos az irodalom. Az alapműveltség kell. Ha soha senki nem mutatja meg, hogy mit lehetne olvasni, mit mihez lehet kötni, sztem nagyon sok gyerek felnőtt magától nem fogja találomra levenni a polcról a klasszikusokat. Egyszer egyszer találkozni kell az irodalommal, hogy egyáltalán el tudja dönteni a befogadó, hogy szereti e vagy nem. Azt vszont nem kedvelem, hogy nem lehet saját véleményük a dolgokról.

  • 2015.12.05 18:17:49Girhes Joe

    lina.hb:
    egyszer-egyszer találkozni nem ugyanaz, mint heti 5 órában tanulni 12 évig...

  • 2015.12.05 18:21:52Girhes Joe

    agarik:
    jó, hát aki szerint a vallás egyenlő a szélsőséges nézetek terjesztésével, az maga is szélsőséges, úgyhogy itt most vita lezárva. Ilyen alapelvek szerint kizárólag tudományt lenne szabad az iskolában tanítani, menne a süllyesztőbe minden művészeti, kreatív, sport jellegű tevékenység, hisz ezek mind szubjektív, egyéni "igazságokra" épülnek. Amúgy én örültem volna a legjobban, ha az iskolában csak tudomány lett volna, mert azok a tárgyak mentek jól ;) minden mást a család adott, nem az iskola.

  • 2015.12.05 18:22:12lina.hb

    Tiller foch: ki kérte, hogy sztoritgassanak fizkán? Én azt mondtam, hogy összefüggéseket kell tanítani levezetett képletek helyett. Aki megérti az összefüggést az az alapegyenletekből megoldja a feladatot, ahelyett, hogy agy nélkül kilométer hosszú képletetmagol.
    Kő kemény matek? Gonolkodni kell megtanítani.

    Agarik: Takarózni könnyű az utasítással. Igazából sokkal nehezebb elmagyarázni, mit tíz mondattal lediktálni a tutit. A magyarázáshoz motivált ember kell, mindkét oldalról.

  • 2015.12.05 18:28:42Girhes Joe

    lina.hb:

    Az előbb megette a blogmotor a posztomat, amiben azt írtam (többek között), hogy szerintem egységes művészettörténet tantárgy kéne heti 3-4 órában, és ebben kellene helyet kapjon az irodalom, párhuzamosan a zenével, képzőművészettel, építészettel, színművészettel, táncművészettel, modern művészetekkel (film, fotó, multimédia). És ezeket nem külön-külön kellene nézni, hanem korszakonként, a különféle művészetek egymásra hatását is láttatva, és célszerűen szinkronban a történelemoktatással, hogy a társadalmi folyamatokkal való összefüggés is meglegyen (ez elvileg ma is így kéne legyen, csakhát többnyire nem teljesül a túl sok lexikális anyag terhe miatt). A magyar, mint tantárgy, nem arra való, hogy klasszikusokat olvassunk, hanem arra, hogy magát az értő olvasást (mai, élő szövegek élő olvasását), és a helyes, választékos, stílusos írást (mai szükségletek szerint, nem irodalmi szinten) megtanuljuk. És ezt pont nem teljesíti, mert arról szól, hogy klasszikusokat kell előbb elolvasni, majd írásban elemezni.

  • 2015.12.05 18:31:55Girhes Joe

    Előbbi mondandómat kiegészítve, ami meg tényleg készség, az fakultatív órákra való. Se énekeseket, se zenészeket, se írókat, se festőket nem lehet kötelező jelleggel kiképezni, ha nincs hozzá akarat és tehetség. Ahogy sportolókat sem. Én a kötelező tesiórát is kihúznám, helyette pezsgő és sokrétű sportéletet kéne szervezni délutánra, különféle sportágakkal, iskolák közötti bajnokságokkal, kb. úgy, mint az USA-ban csinálják.

  • 2015.12.05 18:46:13lina.hb

    Girhes Joe: a művészet egységes rendszerben történő oktatása valóban hatékonyabb lenne, ebben egyet értünk. Viszont az értő olvasás, írás, de vita kultúra okatása is fontos lenne.

    A testnevelés megszűntetésével nem értek egyet. Sztem ha nem lenne kötelező tesi, nagyon sok gyerek napi öt percet nem mozogna. Ma amikor nem merjük őket az utcára se kiengedni, ez jelenti az egytelen mozgás lehetőséget sokaknak.
    Tömegsport: na ez nem létezik. Délután csak versenysport van. Aki nem akar vagy nem tud veresnyezni, annak esélye sincs mozogni a mozgás öröméért.

  • 2015.12.05 19:09:24Girhes Joe

    lina.hb:

    Az a baj, hogy az a napi 30-40 perc mozgás se hatékony, ami az iskolában van, akinek erre nincs igénye vagy ügyessége, az a felét elblicceli, a másik felét meg végigszenvedi (tudom, tapasztalatból beszélek, ez már a 80-as években is így volt). Már ott kezdődik a baj, hogy a tornát (mint sportágat) erőltetik. Emlékszem, nekem apum leüvöltötte a tesitanár fejét, amikor 3-ast adott év végén tesiből, amiért nem tudok rendesen szekrényt ugrani meg kötélre mászni, azt meg lesz@rta, hogy 10 évesen síelni jártam, meg úszni, a biciklizésről már nem is beszélve. Az úszás egy külön sztori volt, az úszásoktatáson is kb. épphogy átmentem, de nem azért, mert ne tudtam volna akár egy órát is egyfolytában úszni, hanem mert nem "szabályosan" tettem (csak mellúszni tudok, de azt se úgy, hogy minden tempónál behúzom a vízbe a fejem). Az úszóoktatók meg kábé csak a gyorsúszásról hallottak... Vagyis az iskolai tesi (mellesleg az iskolai nyelvoktatáshoz hasonlóan) iszonyatos doktríner, és ha valaki nem eredendően egy sportkedvelő alkat, akkor csak elijeszti a sport (egyébként szép és hasznos) világától.

    Amit én mondtam, az épp arról szól, hogy ha olyan sportélet lenne délutánonként, amiben egyfelől kellemes részt venni, másfelől közösségi megbecsüléssel járnak az ott elért eredmények, harmadrészt motiváció is van különféle bajnokságok formájában, akkor az rengeteg, egyébként jelenleg nem mozgó gyereknek meghozná a kedvét hozzá. Tudomásul kell venni, hogy ahogy a művészeti, úgy a sportkészség fejlesztése se megy kötelezően, csak motiválással.

  • 2015.12.05 19:13:54Disznószemű Juhász

    baszki miért radiobutton...?!!
    mindet ki kéne kukázni, plusz még az irodalmat is, azt főleg, kettős lábbal

    a helyére meg jöjjön be a jogi alapismeretek, kresz, pénzügyek, sok-sok gyakorlati manuális technika, akár kertészkedés

  • 2015.12.05 19:17:33Girhes Joe

    lina.hb:

    Arról meg egy komplett külön témát lehetne nyitni, hogy mekkora baromság az, hogy a szülők ki se engedik az utcára a gyerekeket, mert "féltik" őket. Amikor az 1987-es nagy tél volt, én 10 évesen egész nap kint ökörködtem a haverokkal a méteres hóban (nem volt iskola, de a szüleimnek dolgozniuk kellett), és senkinek nem jutott eszébe aggódni, hogy jajj megfázok, meg jajj beverem a fejem, meg jajj ellopják a kemény 10 forintot, ami nálam volt. Na persze nyilván nem szaladgáltam 150 ezres iPhone-al a zsebemben, de minek vittem volna olyat, egyszerűen amikor sötét lett, akkor hazamentem, nem volt semmi szükségem telefonra.

  • 2015.12.05 19:25:19Papírzsepi

    Érdekes, hogy arra elég kevesen hívták fel a figyelmet, hogy ezek a tárgyak egymással összefüggenek. Ha van egy adott korszak, annak van irodalma, zenéje, festői, világfelfogása, és a matek és a fizika is tartott valahol.
    A matek gyakorlatilag minden reál tárgyban megjelenik valamilyen szinten.
    A kémia sem független a fizikától, a technikától, igazából egy jó étel megfőzéséhez is jól jön.
    Én két dolgot hiányolok a mai oktatásból:
    1. Rendszerszemlélet, összefüggések, ok-okozatok és kapcsolatok (lásd fent)
    2. Korszerűség, napi életet befolyásoló dolgok. A mai napra zéró hatással lévő dolgokat simán kihagynám, míg a napi túléléshez szükséges dolgoknak adnék prioritást.

  • 2015.12.05 19:31:09Valaki2

    Készségtárgyakat összevonni egy tárgyba, Kodály módszert reptetni. Magyart redukálni, értő olvasni tudjon mindenki, régi könyvek kuka, életrajzok tanulása kuka, olyanokat olvastassunk a gyerekekkel, amiket szeretnének: kezdve a képregényekkel majd Harry Potter-en át egészen Kardok Viharáig, Dűnéig, stb. A lényeg, hogy legyen sok, változatos lehetőség, korosztálynak, érdeklődési körnek megfelelően. Nem is az a lényeg, hogy mit olvasnak, hanem az, hogy szeressenek olvasni, és tanulják meg élvezni a könyveket. Később egyre több "gyakorlati" feladatot kapjanak: számla, szerződés, stb. értelmezése. Vitakutúra fejlesztése is nagyon jó ötlet volt, ahogy a fogalmazási képességek fejlesztése is.

    A testnevelés alapvetően jó lenne, de a szertorna kuka (egyszerűen nem elég erősek a gyerekek hozzá, és rohadtul balesetveszélyes: kifordult vállak, törött csuklók, stb.), helyette mozgásfejlesztés (tánc, tai chi, jóga, stb.), erőnlétfejlesztés (saját súlyos és súlyzóval végzett edzés alapjai), csoportjátékok (labdajátékok) és küzdőjátékok (birkózás, judó stb. alapok) és normális úszásoktatás (talán kevesebb ember fulladna bele a vízbe)

    A kertészkedés is tök jó ötlet szerintem.

  • 2015.12.05 19:33:21Girhes Joe

    Papírzsepi:

    majdnem 100%-ban egyetértek.

    Biztos nagyon meredek gondolat, és kismillió kérdést felvetne, de lehet, hogy magával a külön tantárgyakba szervezéssel van a gond? Lehet, hogy egyetlen tantárgyra lenne szükség, ami (egy pár éves írás-olvasás-matek alapozás után) 6-8-10 évben végigvinne az emberiség teljes művészet-, tudomány-, technika-, társadalom-, vallás-, eszme-. politika-, gazdaság-, stb. történetén, egymással szinkronban vizsgálva az összes területet, és a vége felé a modern kor kérdéseinél, igényeinél, szükségleteinél lyukadna ki, ezekre fektetve a legnagyobb hangsúlyt, és így az iskola végeztével ezek maradnának meg a legmarkánsabban?

  • 2015.12.05 19:38:33egysmás

    Szerintem az iskolát kellene bezárni.

  • 2015.12.05 19:45:51eßemfaßom meg áll

    ...

  • 2015.12.05 19:46:48eßemfaßom meg áll

    Isteni a blogmotor.

    Szóval G. Joe és Sziszifusz mindent leírt, nem kell ismételni

  • 2015.12.05 20:09:49gmihaly621

    Csókoltatom az OECD-t. Ez akkora marhaság, hogy ihaj! Jó esetben anyukát, apukát segítve olyasmit is megtanulhat a büdös kölök, amit saját kárán, rengeteg szívás után esetleg évekkel, évtizedekkel később tanulna meg. Mondom: Jó esetben.

  • 2015.12.05 22:02:11Gabor Czilyo

    Talán ha az orvos,jegyző,önkormányzati képviselő,helybéli cégtulaj,vállalkozó gyereke is arra kapna egyest,intőt,beírást mint a tróger melós gyereke,nem szavaznának a bunkó indexesek a hit és erkölcstanra.

  • 2015.12.05 22:27:35mbogi

    A zenetanulás fejleszti a matematikai képességeket és megkönnyíti az idegennyelv tanulást.
    Kodály-módszer szerint, ahogy azt Kodály kitalálta, jelenleg Magyarországon tudtommal nem tanítanak. (Legalábbis pár éve ez volt a helyzet.) Mindenhol máshol igen, itt nem.

    A mozgásnak szintén fontos szerepe van a tanulásban.
    Nyilván nem így, ahogy van. A "nem töltelék" tantárgyak is tekinthetők tölteléknek, szerintem amit be kellett magolnom a középiskolában, jó, ha 90%-ra még emlékszem. (Modnjuk ha valamit nem tudok, akkor próbálok utánanézni.)
    Túl sok lexikális tudás, túl sok követelmény, ahogy valaki fentebb is írta. Jelen formájában az iskola inkább rombol.

  • 2015.12.05 22:29:08Illés Nikolett Napsugár

    Általánosban és középiskolában én is úgy gondoltam, hogy minek vannak ezek, felesleges, rabolja az időmet és az ember vagy jó benne vagy nem. Középút nincs. VISZONT úgy gondolom ez hozzátartozik az alapintelligenciához. Emellett , ha törlik ezeket, a gyerek honnan fogja tudni, ha ő divattervező akar lenni teszem fel, vagy ha éppen énekes,sportoló. Azzal, hogy ezeket egyre csökkentik, csökkentik a szakmát tanulók számát is. Esélyt sem adva annak, hogy a gyerek rájöjjön miben igazán jó. Technika és rajz törlése?? Mi lesz a kreativitással? Hogyan várjuk el, hogy a gyerek rajzoljon vagy kézzel készített ajándékot adjon nekünk és ne a boltban vásárolja meg azt. Testnevelés törlése? Egyre kevesebbet mozognak amúgyis a gyerekek, mert nyomják a gépeket. Nehogymár pont ezt kifogásolja bárki is. Mozogni igenis kell. Hit és erkölcstan? Honnan fogja akkor megtanulni a gyerek , hogyan kell erkölcsösen élni, hogy nem az a normális, ha csalunk lopunk. Persze szülői minta, de az iskola az, ami igazán formál. A hit pedig mindenki tudja,hogy alap az ember életében. Összekapcsolódik az irodalommal, a történelemmel, kultúrával. Ezek a tárgyak kellenek azon a szinten, hogy tovább tudjunk fejlődni, s hogy később legyen mire alapozni életünkben és bizonyos tantárgyaknál is.

  • 2015.12.06 00:00:21Kishableany

    Igazabol ket dolog kozott nem talal az iskola egyensulyt: a gyerekek egy reszet fel kellene zarkoztatnia, mert otthonrol nem kapjak meg az alapokat es az iskolara harul minden. A masik oldalon jo csaladi hatteru gyerekek vannak, naluk a fejlesztes lenne a feladat, a tudas elmelyitese, es az osztonzes arra, hogy meg tobbet akarjon tudni. Ezert nem lehet siman kikukazni tantargyakat, mert kulonben lehet, hogy valaki soha nem hallana irodalomrol, zenerol, festeszetrol stb.

    A masik nagy gond a modszertan: csoportmunkara epito, projekt jellegu, erdekes, erdeklodest felkelto, egyeni tanulasra, kutatasra osztonzo tanulas felelne meg a kor kivanalmainak, ehelyett a poroszos lexikalis magoltatas megy meg mindig, ami korszerutlen es felesleges informacio halmazzal tolti ki az idot a szukseges tudas es keszsegek helyett.

    A vegeredmeny egy katyvasz, ahol erettsegizett vagy akar diplomas emberek alapveto dolgokkal nincsenek tisztaban es ezert konnyen megvezethetoek: nem ismerik a jogaikat, nincsenek penzugyi ismereteik, muveletlenek, a termeszettudomanyos ismeretek hianya miatt minden butasagnak felulnek stb. Ez lehet artalmatlan mint pl Facebookon szuperholdas kepek megosztasa, vagy lehet akar eletveszelyes is, ha elhisznek valami altudomanyos maszlagot. Alapvetoen kellene atgondolni, hogy mit tanuljanak a gyerekek es hogyan.

  • 2015.12.06 00:45:57Advanced Flight

    Valaki2: ezzel a módszerrel jó sok kis cigánymaffiózó kölyköt sikerülne előállítani. A dzsipók ilyenek, hogy csak azt tudják, amiből közvetlen hasznuk van, szarnak a világra, az elvont dolgokra és a tudásra csak úgy. Fejből fújják az őket érintő jogszabályokat, bemennek az önkoriba ingyenes neten nézni a Magyar Közlönyt, hogy épp mi változik stb. De nem tudják, milyen folyó szeli ketté Budapestet.
    Vitakultúrát miből akarsz fejleszteni, ha valaki HP-t meg képregényeket olvas és egy összetett mondatot vagy egy bonyolultabb képet/metaforát már képtelen értelmezni?

    "Magyart redukálni, értő olvasni tudjon mindenki" hát ez zseniális gondolat, tényleg, a tesiórát is meg kéne szüntetni, bőven elég, ha valaki lefutja a maratont :-)

  • 2015.12.06 02:43:53_Neville

    Csak úgy szólok a sok hülyének, hogy az erkölcstan órát nem a Fidesz találta ki. Én a setét kilencvenes években, ill a kétezres évek elején jártam általános iskolában, és nálunk már akkor is volt hittan vagy erkölcstan, ki mit választott. S nem egyházi iskoláról beszélünk.

  • 2015.12.06 02:48:14_Neville

    Agarik: Senkinek sem kötelező hittanra járni, de könnyebb itt hülyeségeket írni, mint utánanézni, ugye? :)
    "Magyart redukálni, értő olvasni tudjon mindenki" Oszt' hol tanulja meg, a kémiaórán két képlet között?

  • 2015.12.06 06:06:17midnight coder

    Mondjuk a rajzórát én is kukáznám, az énekkel együtt, saját iskolában eltöltött éveim emlékei alapján. A rajzóra szimplán kidobott idő volt, és talán ha nincs a napi énekóra, akkor ma a népzenét sem utálnám annyira veszettül. Totál felesleges, aki akarja - és nem akinek az apukája, anyukája akarja - csinálja, de talán nem kellene a 10 millió zenész országa legyünk.

  • 2015.12.06 06:15:18midnight coder

    @Advanced Flight: Aki a HP összes kötetét végigolvassa az egy picit jobban birtokában lesz a magyar nyelvnek, mint aki megáll a Kincskereső Kisködmönnél, meg a Pál utcai fiúknál.

    Nem is szólva Pl. a Kőszívű ember fiairól, ami kb. Jókainak kb. a legszarabb könyve, utáltam is gyerekként mint a bűnt. Pedig később szinte minden könyvét elolvastam, az akkori kedvenceimet, az Egy magyar nábob / Kárpáthy Zoltánt, Felfordult világot, stb. többször is. De ez már gimiben volt.

  • 2015.12.06 08:02:44fizetekmegegysort

    Teljesen felesleges mindezekről beszélgetni. Az oktatás színvonalát addig nem lehet javítani, míg nem emelik a tanárképzés színvonalát, és nem pumpálnak baromi sok pénzt az oktatásba. Mivel jelenleg inkább kivonják a lóvét, gyakorlatilag teljesen mindegy, hogy milyen tantárgyakat nem tanul meg a gyerek az iskolában.
    Aki meg a nyolcvanas évekhez viszonyítja a mai gyereknevelést, az marha gyorsan kapjon a fejéhez és nézzen körül. Kb olyan okos dolog, mintha a nyolcvanas éveket hasonlítaná az ötvenes évekhez... CSak egy dolgot mondok, ami TELJESEN megváltozatta a gyereknevelést is: internet. És ha nem esik le, hogy miért, akkor nincs miről társalogni.

  • 2015.12.06 09:54:17bértrollbosszantó_kovi1970

    Tetves, tolvaj bűnöző fideszes cunyinék ne oktassák erkölcsre a gyerekem! Hinni meg a templomba kell, nem az iskolába való. Megjegyzem mindegyik gyerekem jár templomba minden vasárnap.

    A testnevelésből is elég minden második nap. A mindennapos tornaóra helyett inkább a matematikát, informatikát favorizálnák!

  • 2015.12.06 09:59:47candusrocks

    Mint 12 éve zenélő ember (Alt-szoprán furulya, fuvola, zongora) szeretném kifejteni az érveimet a középiskolai ének-zene oktatással szemben.
    Mindegyik pontban az én tapasztalataimból indulok ki, szóval ha valakinek van ellenpéldája, ne féljen megosztani velem.
    -1. a gyerekeket nem érdekli a sok idióta zeneszerző életrajza. Nem is ezt kéne benyalatni velük, sok énekóra mégis erről szól.
    -2. Amikor heti 36 órájuk van 10. osztályban (ami majdnem egy 40 órás munkahét!) az ilyen töltelék tárgyak csak attól veszik el az időt, hogy esetleg hamarabb haza tudjanak menni és tanulni, vagy egyéb iskolán kívüli programot végezhessenek.
    -3. 14-15 éveseket nulla zenei háttértudással már nem lehet komolyan tanítani. Emlékszem, ha volt valami dallamírás jegyre, én megírtam, a többiek lemásolták.
    -4. Viszont a diákok a népdalokat szeretik, pláne, ha van valami nagyon erőteljesen mögöttes utalása, amit virágnyelven énekelnek el. (Hej Dunáról...)

    Szóval, még ha van is énekóra, a sok lexilás szart kukázni kéne, és inkább az ének-részére fektetni a hangsúlyt. Ez az én tapasztalatom.

    Nekem szerencsére ez a kötelező hit-és erkölcstan hülyeség kimaradt. Az én erkölcseimet édesanyám lefektette kiskoromban, illetve szociálisan érzékenyített a volt osztályfőnököm 4. éven keresztül. Szóval nem kéne a gyerekek fejét demagóg keresztény f.szságokkal teletömni

  • 2015.12.06 10:12:02Zephyrous

    Testnevelés és életvitel/technika, melyeknek van értelme. Többi mehetne a kukába.

  • 2015.12.06 11:37:14bElannaTorres

    mindet eltörölném, a tesi maradhatna ha nem olyan lenne mint nekünk, nekünk minden szart tanítottak, jó hogy megúsztam egy db. sérüléssel. De az után három napig nem tudtam járni, három hétig meg sántítottam..

  • 2015.12.06 12:07:16Liba Tóni

    Össze kellene vonni őket. Lehetne a rajz-technika-ének mondjuk Művészet, mert énekórán sem énekelni tanulnak, hanem tanulnak például zeneszerzőkről, technikán is azért elsajátítják, hogy kell fogni a csavarhúzót... A testnevelés kell, mert annyit sem mozognának, de már ma is az van, ha valaki sportol, két heti tesit megúszik, vagyis nem kell 0-ikra és 7. órára járnia. Életvitel és gyakorlat helyett én behoznám a Háztartástant, amiben főzni, szerelni, stb. tanulnak. Gépírás, stb. nem kell, mert az pont olyan felesleges lenne. Így is gyorsan gépelnek, annyit chatelnek. Én talán azt csinálnám, hogy a napi 7 órát inkább egy olyan iskolává alakítanám, ahol reggel bemennek a gyerekek, este eljönnek, de nem iskolapadban ülnek csak, hanem pl. járják a természetet és úgy tanulják a biológiát, földrajzot, stb... Mint régen. Akkor jobban szeretnék. Mert az iskola így egy rakás padból áll, amit addig utálnak, amíg el nem hagyják, de hányan vagyunk, akik nem szeretik a volt iskolájukat? Mert utólag derül ki, mit adott az élethez...

  • 2015.12.06 15:46:36élhetetlen

    @Zephyrous “Testnevelés és életvitel/technika, melyeknek van értelme.”. Persze, igazad van, minek nekünk a kultúra, mi közünk hozzá?

  • 2015.12.06 16:01:33Mészáros Laci

    további tölteléktárgyak, amelyekre lehetne szavazni:

    magyar nyelvtan
    magyar irodalom
    történelem
    matematika
    fizika
    kémia
    biológia

    - Mi a közös a másodfokú egyenlet megoldóképletében és a füves cigiben?
    - Normális ember érettségi után nem használja.

  • 2015.12.06 16:06:22Mészáros Laci

    @agarik

    "Plusz, jelenleg NEM TANÍTANAK erkölcstant "erkölcstan órán". Központi pártpropagandát nyomatnak"

    Ez azért elég elnagyolt kijelentés. ismerek jópár matektanárt -- kb a harmadrészük JÓ matektanár, a többiek inkább csak megutáltatják a matekot a gyerekekkel. És sajnos hasonló a helyzet szinte minden tantárgyból.

    Erkölcstanból (egyelőre) ennél jobb az arány: a tanarak kb fele kifejezetten jó, a gyerekek élvezik az órát, ami ténylegesen arról szól, amire az egész tantárgyat kitalálták: a normakövető magatartás belső motivációinak felődése / fejlesztése. Erkölcsi dilemmaszituációkat beszélnek meg (pl. olyasmiket, hogy szabad-e gyógyszert lopni, felnyomjuk-e a szünetben cigarettázó osztálytársat stb).

  • 2015.12.07 18:14:25zizi77

    Akik összevonnák a rajz, tesi, ének órát, létezik ilyen, Kokas pedagógiának hívják, és nagyon élvezik a gyerekek.

  • 2015.12.08 22:36:33parafa56

    Az ének-zenére szavaztam. Botfülüként az iskolában minden ének óra kinszenvedés volt, azonban szivem szerint az összesre szavaztam volna. Nem igaz, hogy a gyerekek élvezik, az élvezi, akinek a fenti tantárgyakhoz van affinitása, amelyik gyereknek nincs, annak bizony iszonyú streszt okoz. Nagyon sokszor a tanárok sem állnak a helyzet magaslatán. Nem azt értékelik, hogy szerencsétlen kölyök - bár semmi tehetsége hozzá - de legalább megpróbálja teljesiteni az elvárást, hanem még leszidják, néha bizony meg is alázzák. (pld. az esetlen , botlábú, vagy éppen kövér gyereket a tornaórán) Úgy gondolom ezeket az órákat fakultativan kellene választhatóvá tenni. Ezt élveznék a gyerekek, nem a kényszert. Tudomásul kell venni, hogy a készségek adottak nagy ritkán rengeteg erőfeszitéssel talán lehet rajta kicsit fejleszteni, de sztem inkább csak kudarcok érik az ebben.-abban tehetségteleneket.

  • 2015.12.21 13:01:32Serrin

    Mivel több nem jelölhető, ezért kommentelek:

    - Rajz és vizuális kultúra
    - Ének-zene
    Választható tantként rendben van, különben meg a tehetségtelenekre minek erőltetni. A tehetségtelent nem degradálóként írtam, hanem pl.: magamra is. Ezek az órák nekem szenvedéssel teltek.

    - Egyházi zene
    Nekem nem volt, de lásd Ének-zene+rajz.

    - Életvitel és gyakorlat
    Ha ez a technikát jelöli, akkor maradhat, de ne pl.: fűrészeléssel teljen (azóta nem fűrészteltem, ellenben mást szereltem), hanem mindennapi dolgokkal. Sokan félnek a csavarhózú használatától is, meg a villanykörét nem tudják kicserélni.

    - Testnevelés
    Egyrészt lásd az első pontot, másrészt nagy része baromság. Tériszonyom van (volt akkor is) és mint mostanra kiderült, asztmám is, aminek tüneteit akkor is mutattam, csak nem hitték el. Így másszak kötélre (felnéztem és rosszul voltam), ugorjak át szekrényt (anyádat!), vagy fussak kilómétereket, miközben nem tudok levegőt venni 50-100 méter futás után. Ellenben 3 órát máig tudok egyben leúszni (csak mellúszás és nem megyek víz alá) és 5-10 kilómétereket sétálok hobbiból, szóval nem vetem meg a mozgást.

    - Hit- és erkölcstan
    Kuka, nem is kérdés.

  • 2016.01.03 21:54:28Bambano

    a hit és erkölcstan elég egyértelműen alaptörvény ellenes, tehát nem kérdezősködni kell róla, hanem kigyalulni, mielőtt egy rendes bíróság szétrúgja az illetékesek seggét miatta.

    egyébként meg azt kellene megszüntetni, hogy minden marhaságot legalább duplán tanítanak. miért kell pl. ókori történelmet ötödikben és első gimiben is tanulni?

  • 2016.01.04 21:43:06Antalbaba

    Nem volt probléma /nagyobb/ a töltelékekkel, amíg túl nem lihegték őket... Mi rajzórán rajzolgattunk, festegettünk. Most dolgozatot írnak művészettörténetből. Énekórán énekeltünk/tátogtunk, most dolgozat mittudoménki életéből, vagy a nagyzenekar összetételéből... Technika órán szerelgettünk - vagy ha mázlink volt külön rakták a fiúkat-lányokat és megtanultunk legalább palacsintát sütni. De ebből sem bukott meg senki:-( Tornaórát meg megtanultuk ellógni/túlélni, de nem tette tönkre minden átkozott napunkat a büdös tornazsák és osztálytárs;-) Szóval vissza a pihenős töltikéket!!!

  • 2016.01.05 10:55:12v2peti

    Ha erkölcstan tanár lennék, akkor sok esetben filmeket néznénk, utána meg megbeszélnénk a tartalmukat. Persze olyan filmeket, amiknek van tanulsága. (Pl. a Pál utcai fiúk - igaz, ezt inkább olvasni kéne, de ezt sokan elbliccelnék.)

  • 2016.01.05 20:19:28Tomás

    Művészeti tárgyakat sokkal többet kéne tanítani, nem hogy kevesebbet. Csak az a baj, hogy ROSSZUL tanítják. A "rajznak" valójában vizuális nevelésnek kellene lennie, az "éneknek" pedig értelemszerűen muzikális nevelésnek. Az emberek 99%-a úgy hülye művészet- és zenetörténetből, - elméletből, ahogy van. A zene és a film- és képzőművészet éppúgy az emberi kultúra része, miként az irodalom, és ezeket is éppúgy meg kell tanulni "olvasni", ahogy az irodalmat is. Mégsem írt az idióta cikkíró, hogy az irodalom is felesleges.
    A művészet felfogására irányuló képesség nem készséghez kötött, hanem minden emberben megvan - ha kiműveli.
    Az emberek 99% azon sötét bunkó, aki még azt sem képes felfogni, hogy miért értékes a kultúra - sőt, miért a legértékesebb az emberi produktumok közül.

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta