SZÜLŐSÉG

Otthontanulók: nem csak a muszájra jut idő

2015. november 13., péntek 16:16

Két év próbálkozás után Éváék búcsút mondtak a közoktatásnak és úgy döntöttek, hogy szeptembertől otthontanulók lesznek a lányok. A feladatot Éva vállalta magára, a négy gyermeke és a vállalkozása mellett ezentúl a második és harmadik osztályos lányait is nap mint nap tanítja, akik ugyan mindketten kitűnő tanulók voltak, mégsem érezték sikernek az iskolai működésüket. Azt már leírtuk, hogy miért döntöttek így, az első hónapok tapasztalatai pedig most következnek.

Az alapötlet az volt, hogy a tananyagot a mindennapi életen keresztül fogják elsajátítani a gyerekek, nem pedig elvontan, könyvek fölött ülve. Ahol két gyerek van és nem harminc, persze megy minden, mint a karikacsapás, nem kell kivárni, míg harmincan elmesélik az élményeiket vagy kikanyarítják a betűket, idejük tehát bőven lesz – gondolta Éva. Beépítették a tananyagba például a mindennapi ebédfőzést (halmazállapot változások) vagy az okmányirodai ügyintézést is (szintén egyfajta környezetismeret óra). 

shutterstock 223557415

Nem egy rossz elgondolás ez: ahelyett, hogy bezárják a gyerekeket egy tanterembe, hogy megtanítsák nekik a világot, Éva úgy döntött, hogy nem zárja be a lányait sehova, hanem inkább megmutatja nekik a világot. 

Az első megzuhanás viszont így is már az első hét végén eljött. Éva rájött, hogy ő ezt egyedül nem fogja bírni. Mert lehet, hogy csak két gyerek van vele mindig, és nem harminc, de az éppen kettővel több, mint ahányan eddig voltak. Márpedig a vállalkozását, a négy gyerek különóráinak logisztikáját, a családi életet és a háztartást továbbra is vinnie kell. Összeült tehát a család, és napról napra, óráról órára beosztották az idejüket. Fontos szerepet kapott a nyugdíjas nagymama, aki a hétfőket fogja levezényelni, ami egyfajta házi feladat megoldós, gyakorlós nap lett.

Péntekenként pedig bevezették az angol napot. Egy ismerős angoltanár, aki éppen GYED-en van, péntekenként reggel nyolctól délután kettőig van a lányokkal (és velük van a baba is, mivel ő is az élet része, ugyebár), és mindenfélét csinálnak együtt. Bevásárolnak, főznek, játszótereznek, teszik a dolgukat, közben csak angolul beszélnek, délután pedig az angoltanár leszállítja a lányokat a szolfézsórára. Mindketten tanulnak zenét, a kisebb furulyázni, a nagyobb pedig zongorázni, és máris nagy móka a közös muzsikálás.

Szeptember, ismétlés

A szeptemberi tanulás ismétléssel indult. A matek egészen jól ment, az olvasás viszont nagyon nehezen. Éva azt találta ki, hogy inkább hagyják a tankönyv szövegeit, és elkezdenek olyan témákról olvasni, ami érdekli is a lányokat. Reggelente ezért Éva a lányok kezébe nyomja a napi programot, amit előző este állít össze, így egyrészt mindig képben vannak, másrészt rögtön olvasással indul a nap. Sietni ugyebár nem kell többé, nincs hová, így a reggelek békésen telnek, nincs kiabálás, veszekedés, rohanás, és a nyugalom azzal, hogy megszűnt a legfőbb stresszfaktor, ki is szokott tartani egész nap.

shutterstock 291306266
Fotó: Shutterstock

A másik érdekes olvasmány pedig az a blog lett, amit régebben Éva írt a lányokról, mivel a gyerekek imádják a kicsi korukról szóló sztorikat. Az elgondolás pár hét alatt beért, a lányok ma már önszántukból vesznek könyvet a kezükbe, és olvasnak.

A matektanulást szintén a gyakorlat felől közelítették meg. Amikor jó idő van, kimennek, kalandoznak. Fagyizás közben például megnézik, hogy mi, mennyibe kerül, kiszámolják, hogy mennyit kell fizetni, és mennyi pénzt fognak visszakapni. Volt olyan is, hogy görkorcsolyázni mentek, Éva mondott két számot, a harmadikos lánynak a számok szorzatát, a másodikosnak pedig az összegét kellett lekorcsolyáznia, azután bonyolódott a dolog, a szorzatot ki kellett vonni, mondjuk 32-ből. Nem is olyan egyszerű. Sőt kiderült, hogy a strandon, a medence partján ülve is simán lehet az összeadást, kivonást, szorzást gyakorolni.

Év elején Éva letöltötte a másodikos és harmadikos tanmenetet, nagyjából ez alapján kellene haladni, hogy félévkor a lányok sikeres vizsgát tudjanak tenni. A tankönyveket nem használják, legfőbb segítségük a Tantaki oktatócsomagok, ezeknek is a számítógépen végezhető feladatai: úgy rákattantak, hogy már a nagycsoportos ovis lányuk is 95 százalékosra oldja meg az elsős feladatokat.

Tematikus hetek

Most pedig azt találták ki, hogy felhagynak a minden nap másik tantárgy beosztással, és egész héten át csak egy témát vesznek, például csak a matekkal, vagy csak az írással foglalkoznak. Persze az életben nem igazán vannak ilyen vegytiszta dolgok, ezért nyilván mindig bejön a többi „tantárgy” is. A lányok például élénk levelezésben állnak a barátnőjükkel, így közben gyakorolják a fogalmazást, a helyesírást, és a számítógép-használatot is – és persze ápolják a kapcsolataikat.

shutterstock 199871438

Nyilván a sport sem maradhat ki, úszáson és lovagláson kívül ritmikus sportgimnasztikára is járnak, egyszerűen azért, mert élvezik. Ezek egyben közösségi élményként is funkcionálnak, ahogy például a szolfézs, vagy a vasárnapi, gyülekezeti hittanóra is, ahol általában 10-12 gyerek gyűlik össze.

Viszlát túlterheltég, helló élet!

Nemcsak Éva, de a lányok is egyértelműen jól érzik magukat az új felállásban, életük egyik legjobb döntésének tartják, hogy bevállalták az otthontanulást. Kétszer annyi különórára jut idő, és még így sem fáradnak el a lányok, holott tavaly még feleennyi is sok volt. A túlterheltség miatt nem jutott idő olyan dolgokra, amit „csak” szerettek volna, például az úszásra és a lovaglásra, ami azért, lássuk be, elég rosszul hangzik 6-7 éves gyerekeknél.

Most pedig már senki sem szorong, még a körömrágás is abbamaradt, és sokkal kevesebb a nyafogás és a hiszti, amit régebben a figyelem megszerzéséért vetettek be időnként a gyerekek. A lányok ugyan egy kicsit sajnálják, hogy kevesebbet találkozhatnak a régi osztálytársaikkal, de „nem baj, szolfézson úgyis mindig együtt vagyunk, és akkor megbeszéljük, amit szeretnénk” – mesélte a harmadikos kislány. A tesók pedig szemmel láthatóan remekül összeszoktak, jól együtt tudnak működni, nagyon ragaszkodnak egymáshoz, és mindig megvédik egymást.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.11.13 18:47:56anya1111

    Kiegyensúlyozott klassz gyerekek lesznek.

  • 2015.11.13 18:55:05sárospataki lány

    elkényeztetett sátángyerekek lesznek

  • 2015.11.13 19:00:11Starlark

    Gratula! Ha megtehetném nálunk is így lenne.

  • 2015.11.13 19:03:01Andráska8

    Létezik szociális gondozás, azaz olyan önkéntesek munkája, ahol az állam biztosítja néhány órára a segítséget a családnak. Körül kellene nézni ez ügyben. Sok sikert!

  • 2015.11.13 20:09:54Bogyó 2

    Gazdag emberek elitdolga. Mindenki ezt nem teheti meg, mert minden család nem tudna tanárt alkalmazni logisztikailag sem. Nem egy demokratikus dolog, közösség ellenes, kicsit a grófi angol és francia kisasszonyos világ visszacsempészése. A résztvevők számára nyilván egy csomó előnnyel jár, de ez csak egyeseknek tud működni és azoknak, akik a többiek fölé tudnak anyagiakban kerekedni. Ezért nem demokratikus. Az ilyen gyerekek csak a tévéből fognak látni alsóbb rétegekből származó, rossz körülmények között élő gyereket, ők nem fognak húzóerőt jelenteni egy osztálynak, nem fognak tanulópárként segíteni egy gyengébbnek, nem lesznek érzékenyek szociálisan max. elméletben, igazi élettapasztalat nélkül. Nem lesznek fontos tagja, vezetői sem egy osztályközösségnek, a szociális élettapasztalatuk jelentősen kevesebb lesz. Minden csak őket fogja szolgálni, az ő egyéni gyarapodásukat, elszigetelődve a többiektől, akik csak akadályozó ténynek tűnnek a szülők szemében. Pedig a valóság ismerete lehet, van olyan fontos, mint, hogy tudóspalánta legyen a gyerekből.

  • 2015.11.13 20:23:12v2peti

    Mi lesz a közösségi neveléssel?

  • 2015.11.13 20:25:13v2peti

    Az ismeretanyagok átadása működhet így is, de osztályközösség hiánya nem okoz majd hátrányt?

  • 2015.11.13 20:25:50Hortenz

    Aki ezt írta, még nem látott gyereket, nem látott háztartást, nem főzött még ebédet hat embernek(+ a többi 4 étkezés), nem utazott még hétköznap csúcsidőben, stb, stb. Ez valami tiniálom egy ideális világról.

  • 2015.11.13 21:09:33Primilla

    Hát, de. Nem két napot töltöttem a családdal, akikről a cikk szól. Működik.

  • 2015.11.13 22:36:31Hujber Tünde

    Én arra leszek majd kíváncsi, mi lesz a felsős tananyaggal (töri, fizika, kémia, biosz, stb.) Alsóban még megy ez a "görkorizzuk le az 5x7-et", de mi lesz a bonyolultabb matekkal? Hogyan és miből fognak érettségizni, felvételizni?

  • 2015.11.13 23:30:57f@szkivantöletek

    Irigyek vagytok, mert multi csicska rabszolga droidok vagytok. A magyarok 90%-a az.
    Megmondják neked és a kölködnek, mikor kelsz, mikor fekszel mit csinálsz stb. szánalmas!!!
    Vihetitek a kölkeiteket a multikhoz oviba(Viktor tervezi), utána meg az állami intézményekbe, ahol megtanítják nekik, hogy kell szolgálni életük végéig a felső "10ezret".
    Szánalmas verebek:):)
    megérdemlitek!!!!!!!!

  • 2015.11.13 23:53:19nathalie

    Két napot töltött a cikkíró a családdal :D:D:D:D:D és ebből vont le olyan következtetést, amiből itt cikk születhet :D két nap alatt még majmokkal is el tudom játszatni, hogy működik az oktatásom :D
    Az a jó hír, ahogy önjelölt "tanár" anyukák hihetik azt, hogy több év képzését és természetesen tankönyvet mellőzve is lehet gyerekeket oktatni (játszva, nevetve, csacsogva,boldogan), viszont egyre több ember gondolja úgy, hogy képesítés nélkül is lehet cikkecskéket írni bárhol, bármikor. Hála az égnek a dívány cikkírói is pont olyan gyorsan és egyszerűen pótolhatók mint ahogy a tanárok e cikk szerint.
    Egyébként nem lényeg, hol képzik ezeket a gyerekeket. Annyira nem egy világ azzal, amit az átlag ember él, hogy még az összehasonítás is felesleges. Ha valaki megteheti, tegye. Szerintem ugyan egy totál tévút, és a gyereknek a null szocializációt jelenti, de manapság a nagy öntudat jegyében mindenki úgy bassza el a saját gyereke életét, ahogy tudja. Egy a lényeg: a felnőtt igazolva legyen, ő mindenkinél jobb szülő.

  • 2015.11.14 00:07:00retinax

    Nathalie: NEM 2 napot. Tévedni emberi dolog :D

  • 2015.11.14 00:11:25indapass

    @Bogyó 2:
    Valóban kell megfelelő anyagi és szociális háttér ehhez. De oka kellett, hogy legyen, hogy a két kitűnő tanuló kislány nem érezte jól magát.
    Az én gyerekeim nem magántanulók, de beszédes, hogy a hiányzós napokat órák alatt behozzák az általánosban, és mostanában a nagyobbikra jönnek a panaszok, hogy sokat dumál órán. Igen, mert érdekesebb, mint amit régen csinált (=előre dolgozni a könyvben). Nyilván nincs megdicsérve ezért itthon, de őszintén, mi felnőttek is elfoglaljuk magunkat mással, ha valami unalmas.

    Sok helyütt nem differenciálnak se le, se föl. Viszont ott tölt a gyerek 26-30 egynéhány órát hetente.
    Szóval én megértem, hogy ha értelmes gyerekek negyedannyi idő alatt meg tudják tanulni a kötelezőt, és szívesebben lovagolnak és hasonlók - és persze a család bírja fizetni -, akkor ezt teszik. Jobb lenne, ha "demokratikusan" ott ülnének a többivel a padban, a számukra abszolút nem hatékony oktatásban részt véve? Megfosztva a számukra örömteli egyéb tevékenységektől?
    Elhiszem, sokak szemét szúrja az "úszás, lovaglás, szolfézs, hangszer" - hiszen más annyiból él, amennyit erre ők költenek -, de jobb lenne, ha plázákban vásárolgatná el ezt az összeget a gyesen lévő anyuka, mert megteheti?
    Értelmes dolgokra költik, a gyerekeik taníttatására, személyre szabottan. Mert az állami oktatás valóban nem elég gyermekcentrikus (javarészt az előírások és az irdatlan adminisztrációs terhek, kisebb részt a forráshiány miatt, amik így együtt a pedagógusok kiégéséhez vezetnek sokszor).

  • 2015.11.14 08:50:44abecede

    Mindenki annyira bír aggódni a más gyerekéért. Remélem a sajátját tökéletesen neveli.
    Utána kéne nézni, hogy mit jelent az otthonoktatás, és akkor kiderülne, hogy be vannak íratva az iskolába, és legalább évente vizsgáznak, és ezek általában általános iskolás gyerekek, akik középiskolába már bejárnak. Persze akkor nem lehetne aggódni.
    [link]

  • 2015.11.14 09:30:43Nancsibacsi

    Voltak magántanulóim, okosak voltak, ügyesek voltak, az egyik 1 év alatt 2 évnyi anyagból vizsgázott, ráadásul már felsősök voltak, szóval működik a dolog, DE!!!

    Amint a mellékelt ábra mutatja, valaki idejét ugyanúgy el fogja venni a gyerek, mintha iskolában volna. Nagyszülő - de ő se jó mindenre - anyuka - de ő se jó mindenre, meg ugye dolgozni is kéne - és végül, láthatjuk hogy ők is felfogadtak egy tanárt, már alsóban is egy napra. Felsőben 2-3 napra fognak. Ez gyakorlatilag egy alkalmazottat jelent, vagyis valakinek a fele fizetését - mondjuk heti 20 órást - fizetned kell. Ha mondjuk szeretne a heti 20 órában nem sokat, csak nettó 150eFt-t keresni, akkor az kb 300 eFt+ÁFA-t, vagyis 381 eFt-t kell kifizetned egy felsős gyerek tanítására, magántanárnak, havonta, az adózott jövedelmedből. Én mivel kicsit többet voltam velük, többet is kaptam anno. Mondjuk ha van 2 tanuló, akkor megoszlanak a költségek, de mivel itt a fegyelmezési eszköz kvázi nincs, így nem lehet a gyerekszámot nagyon növelni - 2 okés, de már a 3 is sok, nemhogy a 4. Ugye 4-ből 1-nek mindig rossz napja lesz, nem akar tanulni, és nem fogja hagyni a többieket sem. Ha 1-ből 1-nél van ilyen akkor max az idő 25 százaléka kicsit küzdelmes, meg nem hatékony, de ha 4-ből 1-nek, akkor az idő 100%-a nem hatékony. Szóval úgy alsó hangon arra kell számítani egy felsős gyereknél, hogy 200 eFt-t kifizetsz/gyerek (ha találsz mellé tanuló párt, különben 400), és ezzel durván a délelőttjei le vannak tudva, meg mondjuk a fele tárgy, mert olyan tanár nincs, aki humánt meg reált is egyformán jól tanít. Szóval ha megelégedsz azzal, hogy matekból, fizikából, kémiából, és biológiából jó lesz, a magyart, történelmet, földrajzot meg bevállalod magad, esténként, és nem érdekel ha abból nem lesz kiemelkedő, délutánra el tudod sütni a nagyihoz, akkor megúszhatsz egy gyereket havi 200-ból.

  • 2015.11.14 09:33:18Nancsibacsi

    Ja, és még1: heti 20 órában 150 eFt bérért nem elit pedagógus fogja tanítani a gyerekeidet, vagyis ne várj el olyan eredményt, mintha egy fizetős, magán versenyistállóban nevelkedtek volna. Nem fognak versenyeket nyerni, nem fognak a legjobb egyetemre ingyenes képzésbe bekerülni, nem lesz 2-3 nyelvvizsgájuk érettségire. Szimpla, átlagos gyerekek lesznek, mondjuk 4.8-as átlaggal 8. végén.

  • 2015.11.14 09:36:24Nancsibacsi

    @abecede: "be vannak íratva az iskolába, és legalább évente vizsgáznak"
    Ráadásul ezek a vizsgák SOKKAL könnyebbek, mintha egész évben suliba járt volna, és az egész éves eredményét értékelnék. Egy napra kell bevágni mindent, mint az egyetemen, vagyis teljesen jól működik a "learn and forget" módszer. Pont ebből fakad az, hogy aki elindul ezen az úton, annak a gimit is így kell végigcsinálnia, mert ha általánost magántanulóként tolja, természetesen kitűnő lesz, vagy közel kitűnő, majd bekerül a gimibe, az első röpdogánál vagy felelésnél jön neki a pofára esés, hogy itt nem csak évi 2 alkalommal kell produkálni.

  • 2015.11.14 10:32:38candusrocks

    Nem hiszem, hogy egy négy gyerekes család, ahol az anyuka vállalkozik, apuka ki tudja mit csinál olyan rossz körülmények között élne, pláne, hogy a kölkök rsg-től kezdve lovagláson át a zongoráig csinálnak mindent. Tehát, ha ilyen sok mindenre jut pénz, azt nem értem, miért nem lehet bevágni a kölköket a Lauderbe, Brit suliba, Waldorfba, anyámkínjába...

  • 2015.11.14 11:35:14retinax

    Candusrocks: Két tippem van, 1. Mert nem akarják, 2. Mert nincs is olyan a közelükben. Itt sincs egy se, bármerre nézek.

  • 2015.11.14 19:27:59Kvarg Lipi

    Öregem, ijesztő ez a sok rosszindulatú, irigy hozzászólás! Lehet észérvekkel vitatkozni az otthontanulás előnyeiről meg hátrányairól, de ez a gazdagozás szánalmas.

  • 2015.11.15 06:58:41Nancsibacsi

    @Kvarg Lipi: Nem irigység, simán csak tény az, hogy Magyarországon a családok 98 százalékának egyszerűen nincs erre pénze. Magyarországon a személyautók átlagéletkora 12 év, és ebben benne vannak a multik flottái is, amelyeket 5 év után lecserélnek, ráadásul céges vásárlás több van mint magán. Szóval ebben az országban a magánszemélyeknek nincs pénze. Ha mondjuk megnéznéd ugyanezt a számokat Németországban, vagy Nagy-Britanniában, akkor láthatnád, hogy ott van értelme beszélni a témáról, mert szemmel látható mennyiségű családban opció. Nálunk gyakorlatilag csak felsővezetők/minimum 20 fős cégek tulajdonosai engedhetik meg maguknak.

  • 2015.11.15 11:21:28retinax

    Nancsibacsi: szerintem alsós gyerekeknél meg lehet oldani nagyon kevés pénzből is. A lovaglást mondjuk függetlenítsük ettől, mert az azért nem mulaszthatatlan velejárója az otthontanulásnak. Akkor mi is maradt plusz költségnek? A pénteki tanár? Simán el bírom képzelni, hogy kapcsolati tőkén keresztül megoldják, barátnővel, vagy elbarterezik, vagy ilyesmi. Szerintem vidéken nagyon sok dologért nem fizetnek az emberek, hanem szívességgel, cserével, ilyesmivel oldják meg, különben hogy is jönnének ki az emberek a vidéki fizetésekből? És mégis van minden.

  • 2015.11.15 11:58:32Norani2

    Szerintem ez baromi jó ötlet! Szívem szerint én is kivenném a gyereket a "gyerekgyárból/tudásgyárból". Az viszont tényleg érdekelne, hogy a felsős, nehezebb anyagokat hogy lehet tanár nélkül megoldani. Gondolom, sehogy. Akkor viszon az Isten pénze sem elég, hogy matek/biosz/fizika stb különtanárokat fizessen az ember...

  • 2015.11.15 12:45:29Egycseppkétcsepp

    „Bárhol is tanul a gyermek, a lelkesedés, a belé vetett bizalom és az együttműködő hozzáállás a tartós tanulás és sikeres emberré válás kulcselemei.”

    Ezt egy olyan ember mondta, aki nem járt iskolába. Semmilyenbe. De elismeri, hogy mindenhol lehet értékes, jó emberré nevelődni. Ki nem mondott kiegészítése: selejtté is.

    Ha a százalékokat nézzük mindenhol ugyanazok. Csak ha 20 magántanulóból egy elkallódik, akkor az betudható pechnek. 100000-ből 20000 már feltűnő. Ámbár ugyanúgy 5%.

    A Waldorfról meg annyit, hogy a középiskolákban, ahol eddig tanítottam, fű alatt ki volt adva, hogy ne nagyon reklámozzuk a waldorfosoknak a sulit. Annyi képességhiánnyal érkeznek, hogy rengeteg munka velük olyan eredményt elérni, amivel leérettségizhetnek. Az ilyen szülőknek is a magántanárt javasoltuk, mielőtt az édes kis gyereke széttrollkodná jogos unalmában az órát, másnak is lehetetlenné téve a tanulást.

    Magándiákjaim is vannak ebből az iskolából, tépem tőlük a hajam. Nehéz úgy természettudományt tanítani nekik, hogy az érettségizett (!) diák a szövegben a betűk formájára koncentrál, és nem arra, hogy mit jelent a szöveg! Hogy az írást már ne is emlegessük. Dolgozom velük, és sikerül is eredményt elérni, de kb 20-szor annyi munka árán.

    Egyébként meg nem értem: miért nem lehet otthon iskola mellett együtt sütni-főzni, hogy lássa az a gyerek az osztást, miért nem lehet énekelve mosogatni, lemenni a parkba játszani hétvégén, szünetekben, miért nem lehet a gyereket elvinni a postára, és közben beszélgetni.

    Vajon miért esik ez nehezére a szülőnek úgy egyébként...

  • 2015.11.15 15:10:09andzsin

    Olvassatok egy kicsit jó?

    [link]

    [link]

  • 2015.11.15 21:19:42retinax

    Egycseppkétcsepp: én meg azt nem értem, hogy miért nem lehet egyszerűen elfogadni, hogy mások másképp szeretnék élni az életüket. Főleg, ha nekik így jobb, és nem bántanak vele senkit.

  • 2015.11.17 21:48:54Egycseppkétcsepp

    retinax!

    Senkit nem bántanak azzal, ahogy élik az életüket? Hm. Vajon a gyerek hogy éli meg, hogy ő kevesebbet tud, mint a többiek? Hogy ő is lehetne olyan ügyes, és okos mint mások, csak ugye neki nem adták meg a lehetőséget?

    De mindenekelőtt tisztázzuk: nem szólok bele abba, hogy ki hogy neveli a gyerekét. Csak azt mondom, minden választásunknak következménye van. És ez a következmény nem mindig pozitív. Úgyhogy ezt sem kéretik elfelejteni!

  • 2015.11.17 23:10:39retinax

    Egycseppkétcsepp: de hát erre semmi tapasztalatod, bizonyítékod nincs. Ha így lenne, ahogy írod, akkor lehet, hogy igazad lenne. De nem tudjuk, lehet, hogy ezek a gyerekek sokkal többet tudnak, látnak, tapasztalnak, mint az iskolában kuksolók. A tananyag meg második-harmadikban azért eléggé könnyen átadható.

  • 2015.11.25 10:06:58sajtos pogi

    Vagy tényleg szarul csinálja a család, vagy csak rossz a cikk.
    Ez így ebben a formában sokkal szűkebb tudást ad mint az iskola meg a tankönyv.
    Az iskolába járó gyerekek is elmennek ügyet intézni a szülővel, séta közben, strandoláskor fejben számolgatnak egy kicsit ha ahhoz van kedvük, bevásárolnak, főzőcskéznek a szüleikkel csak emellé még a suliban sok olyannal tágul az ismeretük, ami otthon talán soha nem kerülne szóba.
    Angolból meg szegényes lesz a szókincsük, ha mindig ugyanazon helyzetek jönnek elő hétről-hétre (játszótér, bevásárlás, séta ugyanazokon a helyeken).

    Én szerettem a szüleimet nagyon, de tök jó volt, hogy nem voltam napi 24 órában a szemük előtt. Kell egy kis szabadság.

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta