SZÜLŐSÉG

D-vitamin terhesen - árt vagy használ?

2015. november 13., péntek 13:44

A tél beköszöntével kevesebb napfény ér minket, ami azt is jelenti, hogy bőrünkben kevesebb D-vitamin képződik. Ez egészséges felnőttek esetében általában önmagában még nem vezet D-vitaminhiányhoz, a csecsemők pedig D-vitain pótlást kapnak. De mi a helyzet, ha épp az évnek ebben a szakaszában vagyunk várandósak? Érdemes a terhesség alatt D-vitamint szedni? Vagy éppen káros? Elmondjuk.

Egy nagyszabású brit felmérés, az Anyai Csontritkulás Vizsgálat szerint a terhesség alatt decembertől februárig, azaz a téli hónapokban szedett D-vitamin csökkenti az anyák csontritkulás-kockázatát és a születendő babák csontjainak erősségére is jó hatással van. Ugyanakkor a terhesség alatt túl nagy dózisban szedett D-vitamin épp ellenkező hatást ért el: csökkentette az anyák csontsűrűségét.

shutterstock 136637798

Erősebb csontok a babának is

A brit vizsgálatban több mint ezer nőt vizsgáltak, akiket a terhesség 12. hetétől kezdve követtek végig. A kismamák egy része napi 1000 nemzetközi egység (NE) D-vitamint szedett. Amikor az anyákat a 34. terhességi héten ismét megvizsgálták, azt találták, hogy a D-vitamint szedő csapatban a nők 83 százalékának normális a D-vitamin vérszintje, míg a D-vitamint nem szedő csoportban csak a nők 34 százalékánál jó ez az érték, a többiek enyhe vagy közepes D-vitamin hiányban szenvednek.

Az anyákon kívül a babákat is megvizsgálták: születésük után két héttel megmérték a csontsűrűségüket. A nyári hónapokban született babák esetében mindegy volt, hogy anyjuk szedett-e a terhesség alatt D-vitamint vagy sem. Azok a babák azonban, akiknél a harmadik trimeszter a téli hónapokra esett, már kimutatható különbség volt: jobb volt a csontsűrűségük, ha anyjuk a terhesség alatt szedte a D-vitamint.

A túl sok sem jó

Akkor hát D-vitamint minden terhes nőnek? Sajnos a helyzet nem ennyire egyszerű. Egy dán vizsgálat során nagyobb dózist, 2800 NE D-vitamint szedő terhes nőket vizsgáltak, és arra a következtetésre jutottak, hogy ez az adag inkább ellenkező hatást ért el: a nagyobb dózis D-vitamint szedő nőknek a vizsgálat végén gyengébbek voltak a csontjaik.

Dániában nem ritka a D-vitamin hiány: a fogamzóképes életkorban lévő nők nagyjából egyharmadánál kimutatható a túlzottan alacsony D-vitamin szint, a terhes nők pedig még ennél is nagyobb arányban vitaminhiányosak. Ezért időről időre felmerül, hogy javasolják-e a terhesség alatti D-vitaminszedést, akár rutinszerűen. Úgy tűnik, ebben a kérdésben egyelőre óvatosságra intenek a kutatási eredmények, hiszen az a helyzet, hogy a túl nagy dózisú D-vitamin pótlás inkább károsnak tűnik.

Miért kell egyáltalán D-vitamin?

A születendő baba csontsűrűsége a legtöbb tanulmány szerint összefüggésben van az anya terhesség alatti D-vitamin szintjével. Emellett azonban a D-vitamin, illetve annak hiánya más szempontból is figyelmet érdemel a várandósság alatt.

A terhesség alatti D-vitamin hiány egyes kutatások szerint növelheti a terhességi magasvérnyomás és preeklampszia, a terhességi cukorbetegség és a koraszülés esélyét. Tehát a terhesség alatti D-vitamin hiányt, ha fennáll, D-vitamin pótlással kell kezelni.

Ugyanakkor nagyon fontos tudni, hogy a D-vitamin zsírban oldódó vitamin, ami azt jelenti, hogy túl lehet adagolni: ha túl sokat szedünk belőle, akkor túl magas lesz a D-vitamin szintünk. Egészséges felnőtt esetében ritkán fordul elő a túladagolás, de a túl magas D-vitamin szint terhesség alatti és magzati hatásairól még keveset tudunk. Úgy tűnik, ebben az állapotban még óvatosabbnak kell lennünk ezen a téren is.

shutterstock 100996825

Mit tegyünk?

Akkor szedjünk vagy ne szedjünk? Semmiképpen se rohanjunk az első gyógyszertárba D-vitaminért, ehelyett igyekezzünk az étrendünk és az életmódunk változtatásával hozzájutni a megfelelő dózishoz. A D-vitamin napfény hatására termelődik a bőrünkben, és a közhiedelemmel ellentétben ez nem csak napsütéses időben történik: felhős időben, de nappali fényben is beindul a folyamat. Tehát egész egyszerűen igyekezzünk minél több időt a szabadban tölteni, nem baj, ha nem süt a nap, attól még sétálhatunk egy fél órát. Ha pedig kisüt, akkor annál inkább. (Fedetlen arccal és kezekkel a mérsékelt égövön körülbelül fél órát kell a szabad ég alatt tölteni naponta a D-vitamin szintünk fenntartásához)

D-vitamin számos élelmiszerben is található, sőt, sok élelmiszert kifejezetten D-vitaminnal dúsítanak. Sok D-vitamin van a halakban (a terhesség alatti halfogyasztással kapcsolatos tudnivalókat itt olvashatja el), a tojásban és egyes tejtermékekben. A tejet, joghurtokat, müzliket és reggeliző pelyheket gyakran dúsítják D-vitaminnal, így érdemes vásárlás előtt alaposan elolvasni a címkéjüket.

A tablettával történő D-vitamin pótlást illetően egyelőre megoszlik a szakemberek véleménye. Laborvizsgálattal (vérvétel) kimutatott D-vitamin hiány esetében természetesen javasolják a pótlást, és felmerülhet, hogy decembertől februárig minden kismama szedjen valamennyi D-vitamint. A kérdés, amiben nem egyeznek a kutatók, az a javasolt dózis, ami valahol napi 200 és 4000 NE között van. Mivel a vitaminhiány veszélyes lehet, a feleslegesen szedett, nagy dózisokkal viszont árthatunk, a vitaminpótlással kapcsolatban minden esetben érdemes kikérni orvosunk véleményét.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.11.13 22:53:11Teljesítményfokozó sporttáplálkozás

    Dietetikusként azt tudom írni, hogy nincs a szakemberek között ma már megoszló vélemény. 1500-2000 NE körül ajánlják hivatalosan 2012 óta, amely a tízszerese a régi, felnőttekre vonatkozó ajánlásnak. Szinte kizárólag mesterségesen pótolható télen az ajánlás szerint. Az új D-vitamin konszenzusban sem láttam ettől nagy eltérést. Méretni kell a szintet, kb 3000 Ft egy mérés, az orvos pedig felírja a vitamint, annyit amennyit szükségesnek lát. Túl sok nem kell, de a hiány a reálisabb kockázat. Ezért kell orvos vagy orvos és dietetikus a pótlás megvalósításához.

    [link]

  • 2015.11.14 10:40:50ziffy

    Az alábbi közleményben napi 4000NE-t adva várandós asszonyoknak, 83,9%-uknak, 2000NE mellett 79,5%-uknak, a régi ajánlások szerinti 400NE-t kapóknak csak 52,3%-a ért el megfelelő D-vitamin-ellátottságot. Itt a csont ásványianyag tartalmát nem ellenőrizték, csak a vér D-vitamin szintjét és a vizelet kalcium ürítését ([link] ).
    Várandósság alatt is fontos a D-vitamin pótlás, a tél legvégén egy reprezentatív magyar felmérés szerint a magyar lakosság több mint 90%-a D-vitamin hiányos!
    Mivel várandósság alatt megváltozik a D-vitamin anyagcsere, a pótlást D-vitamin szint ellenőrzésnek kell megelőznie, és a pótlás során a vizelet kalciumürítést a vér D-vitamin szintjét ellenőrizni kell!

  • 2016.09.15 14:24:56Prednizon

    További hasznos tudnivalók a D-vitaminról, annak szedéséről:
    [link]

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta