Szoptatás utáni depresszió - ilyen is van

Zanza!

Az anyává válás számtalan nehéz időszakkal jár, és ezek egy részét az embert próbáló élethelyzetek mellett még hormonrendszerünk hangulatbefolyásoló hatása is súlyosbíthatja. A terhesség egyes szakaszaiban gyors és meglepő hangulatváltozásaink lehetnek, szülést követően pedig a szülés utáni depresszió veszélye állhat fenn. Keveset beszélünk arról, hogy a hangulatunkat a szoptatás is befolyásolja. A szülés utáni depressziót például a termelődő oxitocin miatt valamelyest kivédi, de az elválasztódást követően sok anya ismét a hangulatzavar tüneteit tapasztalhatja magán.

A szoptatás abbahagyásával kapcsolatos depresszió a védőnők előtt régóta ismert, mégis kevés figyelmet kap a dolog. Ugyanakkor nem árt tudnunk róla, hiszen megmagyarázhatja, miért érezzük magunkat minden látható ok nélkül rosszul, tehetünk ellene, és egyben megnyugodhatunk abban, hogy mindez normális és átmeneti.

shutterstock 247174633

Miről van szó?

Az elválasztást (vagy elválasztódást) követő néhány hétben sok anya tapasztal enyhe hangulatingadozásokat, szomorúságot, esetleg sírógörcsöket. Mások inkább idegessé, nyugtalanná, ingerlékennyé, szoronganak. Az esetek legnagyobb részében ez csupán átmeneti, múló kellemetlenség, egy-két hét után visszanyerjük régi önmagunkat. Lehet, hogy betudjuk a hidegfrontnak vagy a gyerek náthája miatti kialvatlanságnak, és nem igényel különösebb figyelmet a dolog. Ritkán azonban a tünetek elérik azt a szintet, ami már lényegesen befolyásolja az ember életvitelét, és a nyugtalanság vagy a szomorúság nem múlik el. Ilyenkor érdemes lehet szakember segítségét keresni.

Hogyan okozhat anyai depressziót a sütőtökpüré?

Vannak anyák, akik ujjongva ünneplik, hogy végre abbahagyhatják a szoptatást, és vannak, akik még nem állnak rá készen, amikor a baba már igen. Utóbbi esetben a csecsemő kezdeményezi az elválasztást, vagyis visszautasítja az anyamellet és inkább a zöldségpüréket választja helyette, ezt pedig nehlz lehet megélni. A másik, kevésbé lelkizős magyarázat a jelenségre a szoptatás alatt termelődő oxitocin hatásában rejlik. Az oxitocin az anya agyában a szoptatás során termelődő hormon, amelynek van egy lazító, nyugtató, szorongásoldó, hangulatstabilizáló hatása. A szoptatás megszűnésével a napi oxitocinadagunkról is le kell mondani, ez pedig átmenetileg "elvonási tüneteket" okozhat, mert agyunknak át kell állnia az oxitocinmentes működésmódra. Ez némi időt vesz igénybe, és ebben a pár hétben a hormon hiányában nyugtalanok, depressziósak lehetünk.

Mit tehetünk?

A fentiekből nyilvánvaló, hogy a nagyon gyors elválasztás ebből a szempontból hátrányos, hiszen az agyunkat jobban megviseli, ha a napi 5-6 oxitocindózisból igen rövid idő alatt nulla lesz. A fokozatos elválasztásnak természetesen ezen kívül is egy csomó előnye van, mind a baba, mint az anya számára (az anyatej hozzátáplálás mellett is kiváló étrendkiegészítő, az anyának pedig nem kell különféle praktikákkal csökkentenie a tejtermelést), ezért érdemes rászánni az időt. A szakemberek maximum heti egy szoptatás elhagyását javasolják, de nyugodtan haladhatunk ennél lassabban is.

shutterstock 183496577

Ha már beütött az elválasztást követő depresszió, akkor sem kell kétségbeesnünk, és nyugtassuk meg magunkat, ez teljesen normális, nem velünk van a baj, csupán az oxitocin hiányzik. Néhány életviteli változtatással, tippel valamelyest javíthatunk a helyzeten - mi ezeket javasoljuk:

Ölelgessünk másokat minél többször! Az ölelgetés, simogatás, összebújás hatására oxitocint termelődik. Attól, hogy nem szoptatunk, még nyugodtan összebújhatunk a babánkkal is.

Menjünk masszázsra! Az izmaink ellazulása a kedélyünket is nyugtatja, és a masszázs alatt is felszabadul némi oxitocin.

Sportoljunk! Nem lehet elégszer hangsúlyozni a mozgás hangulatjavító és szorongásoldó hatását. Ne (csak) az alakformálás legyen a cél, keressünk olyan mozgásformát, amire életünknek ebben a szakaszában vágyunk és amit élvezünk.

Egyen okosan! Egyes elméletek szerint az agyi hírvivő anyagok termelődését az étrendünk is befolyásolja, ezért együnk sok halat (vagy halolaj-kapszulát), olajos magvakat, avokádót és banánt.

Bújjunk össze a férjünkkel, partnerünkkel! A szoptatás végeztével lassan érdemes újra felfedezni a férfit is, mint fő oxitocinforrást, hiszen a szeretkezés során jelentős mennyiségben szabadul fel agyunkban ez a hormon. Ha épp nincs kedvünk szexelni, akkor is keressük a simogatás, összebújás, ölelgetés lehetőségét, mert amelllettm hogy csak a kapcsolatot javítja, antidepresszáns hatása is van.

Blogmustra