SZÜLŐSÉG

Nincs iskola, amíg jóka a róka!

2015. június 26., péntek 08:13

Még mielőtt végleg belehúzunk a nyári lazulásba, az utolsó intézményi kötelezettségnek is eleget tettünk: elvittük logopédiai vizsgálatra a gyereket. A szóban forgó kisfiú hatéves lesz a nyáron, így pont meg tudtuk oldani, hogy szeptembertől még ne kelljen iskolába mennie. Ha ez nem sikerült volna, akkor most nagy bajban lennénk, a gyerek ugyanis beszédhibás. A városi logopédus pedig csak ötéves kortól foglalkozik az óvodásokkal, és mivel kevés a szakember, és sok a gyerek, a fiamra csak most került sor, egy hónappal a hatodik szülinapja előtt. Márpedig mire iskolába megy, ki kellene javítani a beszédhibáját.

A helyes kiejtés nem csak azért fontos az iskolában, hogy ne röhögjék őt ki a többiek. Az se lenne kellemes, de valahogy még csak túlélné. Az írástanulást azonban nagyban megnehezítené, a gyerekek ugyanis azt írják le, amit hallanak. Aki látott már elsős írásfüzetet, az tudja, miről van szó, az ortográfiájuk elég vicces, de mindig nagyon logikus, és fedi a hallottakat. 

Vagyis ha ő jókát mond, és mondjuk nem elég okos, hogy tudja, róka lesz az helyesen, félő, hogy jókát is fog írni. Ez persze egy szélsőséges példa, de például a pösze gyerekeknél sokszor korántsem egyértelmű (sőt, még a nem pöszéknél sem), hogy s-sel, vagy sz-szel kell-e írni egy szót.

A logopédiai vizsgálat egy szuper program a gyereknek. Játékos feladatokat kell megoldania, egy kedves néni kérdezgeti és instruálja őt, valamint sokat dicséri, ő pedig megmutathatja, hogy milyen ügyes. Sőt, a szülő is bent lehetett a gyerek háta mögött, nehogy szorongni kezdjen nélküle a poronty, és emiatt szülessen fals eredmény.

shutterstock 280236128

Először egy szabadon választott mondókát kellett elmondania a fiamnak, amivel az összefüggő beszédet figyelte meg a szakember. Azután játékos feladatokkal megvizsgálta a gyerek szókincsét, és azt is, hogy nincs-e gond a hallásával vagy a rövid távú memóriájával. Meg kellett különböztetnie hasonló hangzású szavakat (doboz, toboz), és vissza is kellett mondania jó hosszúkat, amiket valószínűleg még sosem hallott. A kozmopolitanizmusnál már dőltem a gyerek háta mögött, a Nabucodonozornál meg kénytelen voltam a zsebkendőmbe prüszkölni, olyan vicces volt ilyeneket hallani egy hatéves szájából.

Ezután engem is kikérdezett a logopédus, hogy minden rendben volt-e a terhességgel, a szüléssel és a fiam korai fejlődésével. Végül megszületett az ítélet: minden oké, kivéve az a fránya R hang, azt fogják megtanulni a következő tanévben közösen. Addig pedig mindenféle játékos nyelvtornákat javasolt: érje el a bajuszát, a szakállát, nyalja le a mézet a szája körül és lalalázzon, mert az L hang az R előszobája, és minden, ami megmozgatja a nyelvét, csak segíthet.

Hát ez történik egy logopédiai vizsgálatkor, csupa jópofa élmény. Kíváncsian várom, hogy mit tudnak majd kezdeni az R hanggal. Vagyis a hiányával. 

Akik már megtanulták

Egyik porontyos kolleganőnk mesélte, hogy ő egészen 35 éves koráig, pontosabban a gyerekei iskolaérettségi vizsgálatáig nem volt tisztában vele, hogy beszédhibás: nem tud r-betűt pörgetni. Normál beszéd közben nem raccsol, de valahogy mégsem szabályosan képzi ezt a hangot, ez abból derült ki, hogy két gyerekét egymástól függetlenül szűrte ki ugyanezzel a problémával két logopédus.

shutterstock 226902562

"Ha belegondolunk, elég logikus. Ha nekem rossz az r-hangom, nyilván a gyerekeimé is az lesz, akik tőlem tanultak beszélni. A vicces az, hogy azóta mindkettő megtanulta a szabályos r-képzést, a családban már én vagyok az egyetlen, aki nem tudja pörrrrrrrgetni. De rajta vannak a gyerekeim az ügyön, rendszeres logopédiai foglalkozásokat tartanak nekem, ahol végtelenül kedvesen és türelmesen vezetnek a pergős r felé. Ahogy ezt csinálják, az egyébként tök jó visszaigazolása annak, hogy a szakember tényleg kedves és türelmes volt velük, a foglalkozásaik pedig szórakoztatóak.

Mi óriásiakat röhögünk, és néha már nekem is sikerül egy kicsit. Utólag is hálás vagyok a logopédusoknak, nem is azért, mert nekem annyira számított volna az ő r-betűjük, ők sem voltak raccsolósak vagy pöszék, vagy ilyesmi, mindkettő pontosan és biztosan felismerte azt a hangot pörgetés nélkül is, én viszont kisgyerekkorom óta nagyon irigykedtem azoknak, akik tudták pörgetni. És már csak egy kicsi hiányzik!"

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.06.26 10:20:01purpleghost

    Nem tudom, hogy ez a visszatartás beszédhiba miatt jó dolog-e. Nem fontosabb, hogy a korosztályával együtt járjon? Hiszen a beszédhiba nem jelenti azt, hogy kognitív szempontból le lenne maradva, és így veszít egy évet azokhoz képest, akik ugyanolyan fejlettségi szinten vannak, mint ő.

    Külföldön nem tartják vissza beszédhiba miatt a gyerekeket. Nem azt mondom, hogy pontosan 6 évesen kell iskolát kezdeni, van ahol 7 évesen kezdenek, van ahol 4-5, de a lényeg nekem az lenne, hogy a gyerek akkor kezdjen, amikor más hasonló korúak kezdenek ott, ahol lakunk, hacsak nincs kifejezetten lemaradva pszichológiai vagy kognitív szempontból.

  • 2015.06.26 10:46:07D2

    Szerintem tök jó "újságírói" hozzáállás, amikor a saját példánkból általánosítunk.
    A mi falunkban a kijáró területi logopédus szeptemberben felmért minden gyereket, aki addig betöltötte az 5. életévét. A szülők nélküli felmérésnek is van értelme, sok gyerek "produkál", amikor anyu-apu jelen van, más szülők meg nem bírnak viselkedni (lásd a posztban).
    Utána megkaptuk az írásos véleményt és egy szülői értekezlet majd az azt követő fogadóóra keretében meglehetett beszélni azt és a tennivalókat. (Részképességek felmérése is zajlott.)
    A tanévben hetente két alkalommal kiscsoportos foglalkozásban gyakoroltak ( akinek kellett, a fejlesztő pedagógus is segítséget nyújtott). A logopédus minden óra után leírta, hogy mit kell mondani a gyereknek az otthoni gyakorláshoz.
    Az r betű hiányában simán mehet első osztályba, ott is van logopédiai segítség a rászorulóknak, a kiejtés hiányossága nem feltétlenül jelenti a hallás vagy az értelem problémáit.

  • 2015.06.26 14:10:42_Epikurosz_

    Ha mindenkit visszatartottak volna, amíg meg nem tanulja az r hangot, akkor most sok embernek nem lenne semmilyen iskolája. Az emberek néhány százaléka anatómiai okok miatt nem is képes rá.

  • 2015.06.26 16:21:45retinax

    Cardiobascuralis:t

  • 2015.06.26 19:11:11Vinca minor

    Az én tapasztalatom: mindkét fiam küzdött az r hanggal, mindketten mentek isibe 6 és fél évesen, mert egyébként iskolaérettnek látták őket a szakemberek. Egyiknek sem volt semmilyen problémája az írástanulással - ugyanis közben meglepő módon olvasni is tanultak :), és látták szépen a könyvekben, hogy a róka az róka, és egyik se írta le sose azt, hogy jepüjő :D Szóval attól, hogy keverték a hangokat, még nem keverték a betűket.
    Persze nagycsoporttól kezdve jártak logopédushoz, volt minden, ami kell, viszonylag tisztességesen csináltuk a gyakorlatokat, de szinte semmi javulást nem tapasztaltunk, viszont szépen kialakult bennük az az érzés, hogy ők valami miatt bénábbak, mint a többiek, na innentől kezdve utáltak mindent, ami az r hanggal kapcsolatos :/
    Aztán a nagyobbik fiam másodikban valamikor tavasszal egyszer csak úgy kelt fel reggel, hogy tudta pergetni a r hangot, kész. A kisebbik most megy ötödikbe, még mindig raccsol, de szerintem ma már kissé hülyén mutatna az óvodában :D

  • 2015.06.30 13:50:10nyílméregbéka

    Hát ez érdekes, ilyen nem volt régen. Én a mai napig raccsolok (38); gyerekkoromban járattak logopédushoz, de nem használt (valszeg anatómiai izé van a torkomban).
    De olyasmiről szó sem volt, hogy ne mehetnék iskolába. Még ma is óvodás lennék :-D
    Az meg álmomban sem jutott eszembe, hogy a raccsolásom miatt hibásan írjam a szavakat, WTF?? Tudtam, hogy a jóka az róka, csak én mondom rosszul, meg az összes r betűs szót is. Ettől még a helyesírásom hibátlan.
    Lépa, letek, mogyoló, kolán leggel litkán likkant a ligó...

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta