Zanza!

Egy igazán jó projektre bukkantunk a minap: a KórházSuli programra, aminek az a lényege, hogy hónapokig, vagy akár évekig kórházban fekvő, beteg gyerekeknek készítenek tananyagot gimnazisták. Valójában ez egy zseniális terv, mindenki csak nyerhet rajta: a beteg gyerekek tablettel a kezükben tanulnak, a gimnazisták rendezik és feldolgozzák az egyébként is a fejükben lévő anyagot, ráadásul még az 50 óra kötelező közösségi munka javára is írhatják az így eltöltött időt, a kórházpedagógusoknak pedig végre nem csapnak össze a fejük felett a hullámok.

shutterstock 113231725

Miről is van szó?

Ha egy iskoláskorú gyerek, ne adj’ Isten olyan súlyosan megbetegszik, hogy huzamos ideig nem járhat iskolába, attól még elvileg ugyanúgy haladnia kellene a tananyaggal. A kórházakban azonban – és most beszéljünk a Heim Pál Gyermekkórházról, mert konkrétan innen indult a kezdeményezés – egyetlen kórházpedagógus dolgozik.

Egy ember pedig nem tud fejenként napi négy órát foglalkozni 10 gyerekkel. Ráadásul ezek a gyerekek más-más korúak, van, akinek a B betűt kellene megtanulni kanyarítani, és van, aki éppen Buda visszafoglalásáról kellene, hogy tanuljon. Olyan polihisztor pedig nincs, aki első osztálytól tizenkettedikig, matektól a történelemig mindent meg tudna tanítani.

És akkor jön a KórházSuli program

Prievara Tibor, a Tanárblog szerzője azt találta ki, hogy miért is kellene mindezzel a hatalmas tananyaggal egyetlen embernek, a kórházpedagógusnak megküzdeni? Hiszen egyrészt vannak gyerekek, akik mindezt tudják, másrészt vannak eszközök, amiken keresztül el tudják juttatni ezt a tudást a célszemélyhez. Elkészítették tehát az e-study group app készítő oldalt, ahol lelkes gimnazisták ki tudják dolgozni a szükséges tananyagot oktató alkalmazásokat.

A programban mindig az aktuális igényre adnak választ, egyszerűbben: mindig az éppen szükséges és hiányzó tananyagot készítik el. Amikor bekerül a kórházba a beteg gyerek, a kórházpedagógus felveszi vele a kapcsolatot. Amikor pedig kiderül, hogy milyen oktatóanyagra van szükség, a kórházpedagógus ezt jelzi Prievara csapatának, ők pedig a velük kapcsolatban álló gimnáziumok felé továbbítják a kérést. Valamennyi együttműködő gimnáziumban van egy szervező tanár, aki koordinálja és segíti a diákok munkáját, kiosztja a feladatokat, szükség esetén megmutatja, hogy hogyan működik az app készítő program (egyszerűen).

Ha kész az app

Az elkészült appokat szaktanár lektorálja. Ez után jön a nehéz része, amikor már nem elég a gimnazistának a számítógép előtt okosnak lenni, hanem „terepre” kell menni. Az app készítője ugyanis bemegy a kórházba, és egy tableten megmutatja a beteg gyereknek, hogy hogyan kell azt alkalmazni, mit kell csinálni. Erre a találkozásra egyébként szakember készíti fel a gimnazistákat, nem csak úgy bedobják őket a mélyvízbe. Prievara azt mondja, valójában itt látják a diákok, hogy milyen fontos és hasznos a munkájuk, és hogy tényleg tettek valamit egy másik emberért.

Untitled-2

Motiváció

Egy súlyos betegségben szenvedő gyereknél belátható, hogy a tudás megszerzése, hogy úgy mondjuk, nem áll valami előkelő helyen a fontossági sorrendben. Egy tablet a kézbe már jó nyom, (az eszközöket a program támogatói, a Microsoft és a Rotary Club biztosította), de azt is el kell érni, hogy a tanulnivalóval is foglalkozzon a gyerek.

Éppen ezért ezeknek a tananyagoknak frappánsaknak és szórakoztatóknak kell lenniük – ami nyilván Prievara Tibor, a gamifikáció hazai úttörőjének projektjénél alapnak számít. Az appokba tehát jutalomkulcsokat és jelszavakat is elrejtenek, hogy mindig legyen következő szint, amiért érdemes dolgozni.

A programot, amiben jelenleg négy gimnáziummal működnek együtt, szeptemberben szeretnék teljes gőzzel beindítani, addig is lehet tanulmányozni a jelenleg béta üzemmódban működő e-study group app készítő oldalt. Reméljük, minél több gimnázium kedvet kap hozzá.

Blogmustra