SZÜLŐSÉG

Előadói rutin 10 évesen? Hollandiában alap

2015. június 10., szerda 15:47

Emlékeznek még Larára, a Hollandiában élő magyar kislányra, akinek a segítségével bemutattuk, hogyan tanulnak ott a gyerekek? Most, hogy közeleg a tanév vége, Larának egy újabb kihíváson kellett megfelelni: ki kellett állni az osztálytársai elé, hogy egy komoly, 10 perces előadást tartson nekik. 

Emlékeim szerint gyerekkoromban soha nem kellett kiselőadást tartanunk az iskolában. Az első prezentációra a főiskolán került sor, na, ott sem a magyar nyelvű órák valamelyikén, hanem az anyanyelvi angoltanárnál. Aki egyébként egy floridai beach-boy volt, talán még nálunk is fiatalabb, és nyilván a kalandvágy hajtotta ebbe a távoli, egzotikus országba. Az ő oktatási rendszerükben azonban szintén alapértelmezett volt, hogy a diákok időnként prezentációt tartanak.

shutterstock 200784344

 

Alighanem ez a mai gyerekekkel sincs másképp, rögtönzött felmérésemből, mely korántsem reprezentatív, az derül ki, hogy most sem bevett gyakorlat Magyarországon, hogy az iskolások előadást tartsanak az órákon. Önszorgalomból azonban, aki szeretne, kipenderülhet beszélni, ha akar. Az elvárás pedig ennek megfelelő. 

Pedig az előadói rutin nem csak azoknak hasznos, akik egyszer majd színészek/politikusok lesznek. A kommunikációs készségek ilyen irányú fejlesztése meghálálja magát már az első felvételiken, az állásinterjúkon, és persze később, a munkában is. De ha valaki képes világosan, befogadhatóan elmagyarázni a gondolatait, az még egy garanciaidő alatt szétesett cipőt is nagyobb eséllyel visz vissza sikeresen, mint az, aki gondolatban már előre elnézést kér azért, mert megszólal.

A jó prezentációs készség az élet minden területén segíthetne, mégsem fektet rá hangsúlyt az oktatási rendszerünk.

shutterstock 219046789

Nem így Hollandiában, ahol Lara iskolájában már 8 éves kortól kezdve (ez azonban iskolánként eltérő) minden diáknak előadást kell tartani az egész osztály előtt. Az előadások időtartama a korukkal együtt nő. Felkészülni önállóan kell, a gyerekekre bízzák, hogy az információkat milyen módon gyűjtik össze. Ugyanakkor a tanárok tesznek javaslatokat, hogy vigyenek be az előadáshoz tárgyakat, és például arra is, hogy otthon próbálják el, hogy mit és hogyan fognak előadni.  Persze, attól még Lara ugyanúgy izgult a prezentáció napjának reggelén.

Egy ilyen előadásnak természetesen lényeges eleme a szemléltetés. Szintén iskolánként eltérő, hogy milyen kortól, de előbb-utóbb elvárás lesz, hogy használjanak valamilyen célszoftvert, például a PowerPointot.

Az előadás végén a diákok visszajelzést is kapnak, de nemcsak a tanár értékel, hanem a hallgatóság, az osztálytársak is. Egy értékelőlap segítségével a hanghordozástól a tempóig és a választékos fogalmazásig többféle szempont szerint is pontozzák a társuk teljesítményét. Emellett egy szöveges értékelést is kap az előadó, tippekkel és javaslatokkal, hogy a következő alkalommal mire figyeljen jobban, vagy min kellene változtatni. A visszajelzések segítségével tehát időről-időre finomíthatják a módszereiket, és egyre nagyobb rutint szerezhetnek. Ugye, milyen hasznos?

Természetesen eláruljuk: Lara a delfinekről tartott előadást, és kiválóan teljesítette a feladatot.  

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.06.11 07:50:59KK69

    Szerintem is jó szokás. Kaliforniában (a megfelelő szinten) már óvodában elkezdik. Tanára válogatja, hogyan csinálják. Vagy az egész osztályon körbemegy a "show and tell" (például hétfőnként), amikor is egy pár mondatban minden gyerek elmondja, mit csinált a hétvégén. Vagy amiről épp beszélni akar. A másik módszer, hogy minden nap másik gyerek van soron, és előre felkészül, be kell vinnie valamilyen tárgyat is, amiről beszélni fog. Egy új játékot, egy érmet, amit egy sportversenyen (mindenki, aki részt vett) nyert, stb. És fél percig, vagy akár pár percig beszél róla. Megszokja, hogy mindenki rá figyel, stb. Nem ismétlem el a cikket.

    Persze, ha nem is intézményes formában, de biztosan odahaza is vannak jó fej óvó nénik és tanító nénik, akik ezt maguk is alkalmazzák.

  • 2015.06.11 10:32:30Irbisz

    Atveendö modszer, de azert hozzateszem ez Nyugaton sem mindenütt alap.
    Szerencsere :), ugyanis jelenleg a nemeteknel munkam reszet kepezi hogy ezen iranyu hianyossagaikat fejlesszem, a jelek szerint nem volt ilyeniranyu kepzesuk nem hogy ovodaban, de az iskolakban sem.
    Vagy ha volt, az csak a tartalmi megfelelsselre koncentralt, a szoftosabb elöadastechnikai jellemzökre nem, vagy csak kevesse.

  • 2015.06.11 10:37:41Scanalex

    Vannak, hála istennek (na meg nekik). Budapest környéki iskolánkban alsós tanítónénink alkalmazza ezt az előző kommentben említett beszámoltatást. Így bizony minden hétfőn mindig 1 óra ezzel telt. Aztán 3. és 4. osztályban már témát kellett választaniuk, abból felkészülni, és az osztály előtt előadást tartani, szemléltető eszközöket alkalmazni, figyelmet felkelteni, fenntartani. Az osztály és a tanár külön-külön értékel. Témazáró értékű jegyet kapnak rá, viszonylag részéletes értékelővel, melyből a szülő is látja az esetleges hiányosságokat. Pont mint a cikkben. :-)

  • 2015.06.11 13:54:31siófoki35

    Nálunk is egyre gyakoribb hogy alsóban is kell készülni előadással. felsőben meg főleg.

  • 2015.06.11 13:55:15encir

    Én ugyan már rég végeztem az iskolában, de gimiben - már aki akart - vállalhatott kiselőadást. A gyerekeimnél is ez a helyzet, illetve itt nem sokan maradnak ki, vannak projekthetek, akkor muszáj a csoport tagjainak kiállni.

    Alapjában azonban a szóbeli felelés ezt volt hivatott teljesíteni, azzal a különbséggel, hogy ugyebár korántsem önkéntes volt. Viszont talán ezért is tanultak jobban a gyerekek: mert nem akartak leégni az osztálytársak előtt.

    Manapság meg lehet azt is tenni, hogy nem tanul a gyerek, beszedi a rossz jegyeket, aztán buzgón csinál egy-két kiselőadást, megkapja rá az ötöst, bukás elhárítva. Csak épp igazi tudás nincs mögötte.

  • 2015.06.12 09:08:45KisIst79

    Amikor én jártam általánosba - '86 és '94 között - felsőben minden évben kellett kiselőadást tartani több tantárgyból is... Középiskolában fakultatív volt, bevállaltam egyet, két tanórán keresztül tartott...

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta