SZÜLŐSÉG

Tényleg jobban lát majd a gyerek a sok sárgarépától!

2015. június 3., szerda 15:09

Valószínűleg mindannyian megtanultuk a szüleinktől: ha nem akarunk szemüveget, akkor sok sárgarépát kell enni. A sárgarépában valóban van béta-karotin, ami a látásban nagy szerepet játszó retinol képződéséhez szükséges. Ugyanakkor a répa jelentőségét kissé túlbecsüljük ezügyben, amely a legenda szerint javarészt a brit titkosszolgálat félrevezető propagandaakciójának köszönhető.

A répa mellett azonban vannak más zöldségek és egyéb ételek, amelyek javítják a szem egészségét, lassítják annak romlását vagy csökkentik egyes, korral járó szembetegségek kialakulását. Mit etessünk tehát a gyerekkel, ha azt akarjuk, hogy egészséges maradjon a szeme?

Sárgarépát

A sárgarépa az A-vitamin előanyagát, bétakarotint tartalmaz, amely elengedhetetlen a retina egészséges működéséhez: évente világszerte több százezer gyerek veszíti el teljesen vagy részlegesen a látását A-vitamin hiány miatt. 

shutterstock 162617555

A városi legenda szerint ezt az egyébként valós hatást tupírozta fel a II. világháború alatt a brit légvédelem a táplálkozási minisztériummal karöltve: az állították, hogy a brit pilóták az extrém magas répafogyasztásnak köszönhetően kiválóan látnak a sötétben – így szerették volna titokban tartani a sötétben is „látó” radaros felderítést a németek elől. A sárgarépától sajnos nem fogunk látni a sötétben, mindemellett a béta-karotin tartalma miatt érdemes fogyasztani – ha nem szeretjük, jó helyette a sütőtök is.

Leveles zöldségeket.

A zöld, leveles zöldségek, mint amilyen a spenót, a jégsaláta vagy a kelbimbó tele vannak antioxidánsokkal, amelyek a sejtek öregedését lassítják. A szemünk szempontjából kétféle ilyen antioxidáns, a lutein és a zeaxantin a legfontosabb: ezek ugyanis a kutatások szerint lassítják a szem öregedését, csökkentik az öregedéssel járó szembajok, a szürkehályog kialakulását és védik a sárgafolt (makula, az éleslátás helye a retinán) egészégét.

Nektarint és mandarint

Egyáltalán nem kell kétségbe esni akkor sem, ha a gyerek utálja a salátát, meg a zöld színű ételeket úgy általában: egyes gyümölcsök, mint például a nektarin, a papaja, a mandarin és a narancs szintén tartalmazzák ezeket az anyagokat.

Tojást

A tojásban is megtalálhatóak a fent említett antioxidánsok, a lutein és a zeaxantin. Emellett cinket is tartalmaz, amely a fentiekkel együtt kimutathatóan csökkenti a szem öregedését, még abban az esetben is, ha már elkezdődött az egyik leggyakoribb szembetegség, az időskori makuladegeneráció

– vagyis ne csak a gyerekkel etessük, hanem a nagyszülőkkel is! Ha unjuk a rántottát, kiváló gyerekbarát alternatíva lehet egy jó tojáskrém.

Mandulát

A mandula, meg a többi olajos mag is úgy általában, kiváló E-vitamin forrás. Az E-vitamin pedig az Amerikai szemorvosok Társaságának ajánlása szerint szintén védi a szem egészségét, megelőzi például a szürkehályog kialakulását. Ha nem akar mandulát enni a gyerek, hasonló hatást érhetünk el a mogyoróvajjal is – és itt nem a nutellára, hanem a klasszikus, amerikai mogyoróvajra gondolunk, amelyet házilag is könnyen elkészíthet.

Halat

A halak, főleg a tengeri halak magas omega-3 zsírsav tartalommal rendelkeznek, ami sok egyéb mellett a szemünknek is jót tesz. A legjobb ebből a szempontból a tonhal, a makréla, a lazac és a pisztráng – vagy ha neadjisten tablettában akarjuk beszedni, akkor a dokoza-hexa-enolsav (docosahexaenoic acid, DHA). Ha nem igazán szoktunk halat enni, úgy érezzük, túl sok vele a macera és nem tudjuk jól elkészíteni, érdemes utánaolvasni, hiszen kiváló egyszerű receptek is léteznek.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta