SZÜLŐSÉG

Minden osztályba ilyen tanárt! - Joós Andrea, szupertanár

2015. június 2., kedd 09:52

„Tanár vagyok. Egy olyan világban, ahol válságban van az oktatás. Ez egyszerre inspiráló és nagyon nehéz" – kezdi történetét Joós Andrea, akinek TEDxDanubiás előadásába a Youtube-on futottunk bele.

A hétperces videóban Joós többnyire két ellentétes oldalt mutat be: hogyan működnek általában az iskolai tanórák, és hogyan lehetne (elképesztően kevés változtatással) valami teljesen mást csinálni helyette. Kiderül, hogy sokkal jobban járunk, ha partnerként és lehetőségként kezeljük tanárként a diákokat – hiszen ők nem azt tanulják meg, amit mondunk, hanem azt, ahogy. „ Ráadásul a tanulók között ott ül a leendő ügyvédem, orvosom, és ki tudja, talán a miniszterelnöknőm is" – teszi hozzá Joós.

Az előadó nem hisz abban, hogy a jelenkori problémákra a megoldás majd fentről érkezik. Szerinte nagyon sok mindent kellene újragondolni a mostani rendszerben, de mivel mindennek a középpontjában a tanár áll, így tőle függ, hogy történik-e valami a jobbá tétel érdekében. Ezután Joós különböző szituációk segítségével mutatja be, hogy hogyan kezelik a tanárok általában a helyzeteket és szerinte hogyan lehetne ezeken változtatni úgy, hogy mindenki jól járjon, illetve miként dönthet egy pedagógus arról, hogy a tanterem ajtaját börtönajtónak vagy egy varázsterem ajtajának tekinti-e, ahol inspirálhat.

Jóos Andreáról

Biológia- és természetismeret-tanár a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumban és a Lauder Javne iskolában, de médiát, vitakultúrát és angolt is tanít, felkérésre pedig tréningeket tart. Tanári eszköztárában a legnagyobb szerepet az élményközpontúság és az "eljátékosítás" (gamification) kapja, meggyőződése, hogy nem csak a szakmai kiválóság tesz valakit igazán jó tanárrá, hanem az, ha ki meri tágítani a normalitás határait, avagy ha kell, tud kissé bolond is lenni.

Andreának saját rádióműsora is van a Klubrádióban (Többet Ésszel) és tudománykommunikációs blogot vezet Élménybiológia név alatt – olvasható a videó leírásában. A bloghoz tartozó Facebook-odlalt felnőttként is érdemes egyébként figyelemmel követni, szerintünk elképesztően érdekes témákkal foglalkozik, könnyen fogyasztható formában.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.06.02 10:04:40Krisztiantara

    Persze, persze. Az ismerős, rokon, sógor, koma tanár megteheti, hogy becsukja az ajtót, és azt csinál, amit akar. Tanít, eredményesen. De a többiek... Nehéz lesz az életük, ha ezt teszik. Nagyon-nagyon nehéz. Ez a valóság. Nem mesesziget, nem álomvilág.

  • 2015.06.02 10:08:50GabikA

    "Biológia- és természetismeret-tanár a Deák Téri Evangélikus Gimnáziumban és a Lauder Javne iskolában, "

    Valamiert sejtettem, hogy nem a Miskolci Avas Lakotelepi Altalanos iskola lesz...

  • 2015.06.02 10:29:30Nancsibacsi

    Borzalmas ez a széles mozdulatokkal tűzlelt, mesterkélt gesztikuláció, 10 másodpercnél sajna nem tudtam tovább nézni. Írja le inkább...

  • 2015.06.02 10:57:27kun andras

    Ez a teátrális mutogatás... ez Amerikából jön, de ott is röhejes.

  • 2015.06.02 11:15:20A csapos közbeszól

    Lehet hogy röhejes, de szerintem hatásos.

    Szerinted mi a jobb, ha egy ilyen színpadias tanár tanítja a gyerekeket vagy a XXXII. párt kongresszuson felszólaló X.Y. elvtárs / kartás / sporttárs mintájú tanár, aki könyvből, papírról fapofával, monoton hangon darája le az óráit.

  • 2015.06.02 11:22:11A csapos közbeszól

    Egyébként szerintem 15-20 év múlva megy nyugdíjba a tanári kar azon utolsó része, akik annak idején azért mentek tanárnak, mert nem volt jobb ötletük sem nekik, sem a családnak és mert nem akartak a sima érettségivel dolgozni.

  • 2015.06.02 12:17:15Kuoni pásztor

    Szerintem nem röhejes, nem teatralis, a csaj a helyén van, nekem tetszett amit mondott, es ahogy mondta. Szerintem jo eloado. Kicsit szkeptikus vagyok ugyan en is, mondvan, hogy egy fecske nem csinal nyarat, de akkor is erdekesnek tartom a kezdemenyezest, es hat valljuk be, első nelkul nincs masodik. Szoval hajra Joós Andi. Mar megyek is a blogjara, meg a FB profiljara.

  • 2015.06.02 12:30:10Vipera01

    Tény, hogy kreatívabbá és változatosabbá kell tenni az órákat, és máshogy kell a diákokhoz fordulni. De én is kíváncsi vagyok, hogy ezekkel a módszerekkel mire menne egy borsodi vagy szabolcsi kisváros általános iskolájában, vagy akár az Avas lakótelep, esetlet VIII. kerület átlagos diákjaival.

  • 2015.06.02 13:34:53sajtos pogi

    a gyerekek öá. témafelvetései: "érdekel a szívritmusod változása?" "te a depressziós költőkről szeretnél írni" - bocs, de itt nagyon mosolyogtam. Nagy részük még a depressziós kiolvasásával is megküzd.

    A csaj ügyes, jól előadja a semmit. 5 év múlva már alig fog órát tartani. Előadásokból, könyvírásból, szakértésből fog élni lefogadom. Típikus elméleti pedagógus. Naívan azt gondolja, hogy az elitben működő módszerek a többségi szinten is működnek.

    A házi dolgozatokat meg gyűlölöm, mert a szülőnek ad kurva nagy plusz feladatot.
    A legkönnyebb dolog egy érdekes témát bedobni, aztán a gyerek (meg a család) küzdjön meg a többivel. Szemétség.

  • 2015.06.02 14:04:48igor87

    Joós A. most az ügyeletes "sztár" tanár. Kétségtelen megvan a tudása, MUNKÁJA, lelkesedése, ami ehhez a szakmához, hivatáshoz IS kell. Nem a személyével, metódusával, teljesítményével van gondom, hanem , amit aprócskát őmaga, de még inkább a a cikk, és a kommentek sugallnak, azt, hogy Ő TALÁLTA FEL a spanyolviaszt, és szegény lurkók, minden más iskolában, osztályban szenvednek, miközben egy szenvtelen tanerő a katedrán állva érdektelen adatokat tömne a fejükbe! Kétségtelen, jóval kevesebb a kezdeményezés, a mai kor, mai diákjainak megfelelő módszer, mint kívánatos, de VANNAK! Az ország számos helyén évek (évtizedek óta) működő, az élmánypedagógia különböző elemeit, az interaktívitást, az együtt gondolkodást, a kutató, kísérleti alapuló ismeretszerzést, a fantáziát, gyerek kreativitását felhasználó, projektek, tanítási órák, táborok. Igenis, a körülményekhez képest sok iskola, tanár (elmaradott területeken is, Borsodban, Szabolcsban is stb.) dolgozik, motíváló és ezért HATÉKONYmódszerekkel KÁR, hogy ezekről,az iskolákról, kezdeményezésekről, EREDMÉNYEKRŐL, nem ad RENDSZERES, és ÉRDEKES tájékoztatást a media. Helyette időnként kikapnak egy tanárt, akit, mint csodabogarat felmutatnak, és a cikk többi része szajkózza azokat a dolgokat, sztereotípiákat, ami a legtöbb iskolára, egészében, már ma sem igaz. Még nagyobb kár, hogy a már úgy a halmozottan hátrányos, mint a kiemelten tehetséges (van amikor a kettő egybeesik :-) ), diákoknál alkalmazott, netán kitalált EREDMÉNYES oktatási "szigetek", nem alkotnak szerves egészt. Egy-egy tanár, ugyan megérdemelt sztárolásával sehova se jutottunk. Helyette az adott esetben nemzetközi figyelmet is keltő, hatékony, DIÁKKÖZPONTÚ eredményes, modellekről, kellene érdemben, FIGYELEMFELKELTŐEN tájékoztatni.

  • 2015.06.02 14:54:45Tom Tuttle Tacomából, Washington államból

    Egy gond van ezzel az egész gondolatmenettel. Ehhez a tanárnak dolgoznia kellene, nem csak "leadni" az anyagot.

  • 2015.06.02 17:16:36Csodálatos Világ

    Mert miről is szól ez az előadás, kérdem én?

    Talán nem arról a fantasztikus érzésről, hogy jó gyerekek között lenni, tanítani őket. Ha jól csinálja az ember, akkor nem energiát veszít, hanem inkább nyer belőle. Majdnem minden tanárnak volt már olyan élménye, hogy óráról kifelé jövet szinte lebegett és azt gondolta mennyire király óra is volt az előbbi. Minden klappolt. Bármit is csinált: akár frontálisan, nagy átéléssel és magával ragadóan mesélt valamiről, vagy csoportban dolgoztatta őket, vagy kísérleteztek, vagy mély dolgokról beszélgettek, vitatkoztak, vagy előadták a hetek óta gyakorolt előadást, vagy gurgulázva nevettek percekig, mindegy is, de új energiákat szabadított fel a gyerekekben. Ami pedig visszahatott a tanárra is. Ez bizony öngerjesztő folyamattá válik.

    A másik titok pedig a gyerekek belső motivációja. Nagyon gyorsan kiöljük belőlük....

  • 2015.06.03 09:27:22carstep

    @igor87, ha van tudomásod róla, akkor itt az ideje, hogy közöld velünk a konkrétumokat, addig is a nagybetűs "tetátrális" elemek üres puffogásnak hangzanak

  • 2015.06.03 11:32:35ivanolsen

    Deák Téri Evangélikus Gimnáziumban és a Lauder Javne iskola. Ez a kettő, hogy jön össze?

  • 2015.06.03 11:33:28ivanolsen

    Gimnázium, nem gimnáziumban.

  • 2015.06.03 12:00:57muslic

    Mind a kettő egyházi iskola.

  • 2015.06.03 12:06:06muslic

    Az első "ág. ev." , a második "izrl." .

  • 2015.06.03 17:00:25Parafagólem

    Hát nekem is színpadiasnak, egyszersmind közhelyesnek tűnt itt a tanárnő.
    Amiket mond, az "túl szépen" hangzik, és valóban spanyolviasz. A hallgatóság épp ezt akarta hallani. Én biztos nem állnék ki előadni, csak ha van valami eredeti ötletem (is).
    Valószínűleg a helyzetből adódóan viselkedett ilyen színészkedően.
    Azt hiszem, az órákon nem ez a stílusa, én diákként kiakadtam volna ennyi mesterkéltségen.

    Magam is tanár vagyok. Annyit azért mindannyiunk megtapasztalt, hogy nincsenek minden diákra, iskolára, közegre vonatkozó univerzális módszerek.
    Bonyolultabb dolog ez, mint ezek a "tuti" receptek, olcsó és túl szép példák.

    De inkább egy konkrét óráját nézném meg, és ha az jól működik, akkor van miről beszélni.

  • 2015.06.03 17:25:20kommunikacioo

    Teátralitás, mesterkéltség az első perctől az utolsóig... És a csaj nemcsak a mostani szereplés kedvéért vette ilyenre a figurát.

  • 2015.06.03 17:26:31kommunikacioo

    Kuoni pasztor, csak nem az ismeretségetek miatt dicsérted meg ennyire? Az "Andi"-val elárultad magad. :)

  • 2015.06.04 02:03:11DjMcM

    Teátrális? Igen! Mesterkélt? Talán! Viszont amit mond az teljes mértékben igaz! Aki azt mondja, hogy nem, az gondoljon arra, hogy melyik órára ment szivesen (remélhetőleg volt ilyen) és melyiktől rázta ki a hideg. Az volt a jó óra ahol felkeltették a figyelmét a tanulónak, esetleg bevonták az órába (nem csak a felléssel) vagy az ahol nyálat csorgatva füzetszélre meg üres lapokra rajzolgatva várta, hogy végre kicsöngessenek. Nekem volt mindkettőben részem és ma főként alyan területről keresem meg a kenyerem, amilyen órákra már akkor is szívesen mentem. Ha van valaki aki utál tanulni az én vagyok! EGyszerűen ami nem érdekel, azt seggelve sem tudom betanulni. Na jó, de! Viszont 2 hét múlva semmire nem emlékszem az egészből. Ezért is tartom undorítónak a magyar felsőoktatási rendszerben, hogy a tantárgyak 80%-a buktató tárgy és akik végig csinálnak egy-egy szakot azok sokszor a lehető legbénább szakik lesznek a saját területükön, mert műszaki területen baromi jók voltak a költőkből. Ez egy durva példa volt! Vajon miért mondja sok hozzáértő vezető (akikkel dolgom volt), hogy sokszor egy jó szakmunkás ember, aki foglalkozik is a saját területével ezerszer többet ér, mint a diplomázott gépészek többsége? Tisztelet a kivételnek természetesen! Ez van ma és ez meg évtizedek óta...sajnos!

  • 2015.06.04 14:06:49Fodor Balázs

    Az a baj, hogy az élethez nem csak azt kell megtanulni, ami érdekes. A diákoktól nem kérni a seggelést, a hosszas odafigyelést, a gondolkodást, a felkészülést, a kemény munkát olyan, mint sportolótól nem várni az edzést, vagy rendőrtől a fegyver használatának ismeretét. A mai világnak pont az lesz a baja, hogy elhiteti az ostobával, hogy okos, az ügyetlennel, hogy ügyes. Meg lehet pl. az érdemjegyeket is elhagyni, de aztán eltelik 10-20 év, a játékos órákat felváltja a munkahely, jön a céges értékelés és kellemetlen lesz annak, aki nem szokta meg, hogy értékelik, meg másokkal összevetik az eredményeit.

    Semmi újdonság nincs itt. Ezer évek óta megy már ugyanez és ezek az ötletek is.

  • 2015.06.05 10:47:31blueberries

    Kedves Fodor Balázs, nem, pont azt nem szabad elhitetni egy gyerekkel, hogy ő ügyetlen, hogy ostoba! Én is az átkosban jártam iskolába, és hiába ítélkeztek felettem folyton, és fogtak szigorral, ennek ellenére (vagy szerintem éppen ezért!) egész eddigi életemben azon dolgoztam, hogy jobban tudjam fogadni más emberek értékelését. Ha egy gyerekben kisebbségi érzést alakít ki az iskola, ha lerombolja az önbizalmát, akkor ez az egész életén át végigkísérheti. Nem a játék az, ami bárkire káros hatással van... A játék nem ellentéte a komoly munkának, koncentrációnak, gondolkodásnak. Sőt...

  • 2015.06.09 00:52:38igor87

    @carstep Nézz utána a neten, pl. Hejőkesztúr ált. isk. Kisvárda gimn, Téglás ált isk. Gandhi gimn. Győr Hild Szakközépisk. stb. Még rengeteg van, direkt nem a közismert neves iskolákat írtam, de ott is csoda dolgok történnek. Persze sok a pocsék tanár is, mesze nem ideális az oktatási rendszer, éppen ezért lenne fontos, hogy a média, okos módon rendszeresen, ÉRDEKESEN számoljon be a jó és eredményes modellekről hogy a jó példa terjedjen.

  • 2015.09.04 03:17:36Róka Béla

    Az egész nő úgy hiteltelen, ahogy van!
    Színészkedik, ugyanakkor fingja sincs arról, hogy egy színész(nő) NEM NYÚLKÁL FOLYTON-FOLYVÁST A HAJÁHOZ (még, ha hajkorona is az a televény, ami a fején dudul…), legfeljebb csak akkor, ha az ilyesféle – idegtépő megnyilvánulást – a darab dramaturgiája kifejezetten előírja a számára!
    TUTI, HOGY VALAMI JELENLEGI NAGYKUTYÁNAK A VALAKIJE! Ez csak azért furi egy kissé, mivelhogy a nőci a Klub Rádió „Többet ésszel” című fél-tudományos műsorának vezetője – nagyjából, úgy egy éve… Az a rádió pedig nem igazán a jelenlegi kormányzat kedvenc média-szócsöve, ha érti, aki érti… Ott plédul kifejezetten ellenszenves a viselkedése – legfőként az orgánuma, és az, ahogy képes a legkomolyabb témákba is bele-bele kacagászni, csak, mert úgy hiszi, az olyan „édesen érdeklődős”!...
    Kiráz a hideg tőle! Mache az egész nő! Az a típus, akit szívlapáttal jól hátba kéne vágni, vagy vizes zoknival jól farba kellene rúgni!...

    Nos, élt valaha egy Gyóni Géza nevezetű ember e hazában; megjárta az I. Világháború poklát, aminek „ösztönzésére” írt is egy – Magyarországon öléggé közismert – verset, a: „Csak egy éjszakára... című, DÖBBENETES EREJŰ poézist!
    No, én azt javasolnám ennek a kis rüfkének, CSAK EGY DÉLELŐTTRE menjen el egy Szabolcs-megyei faluba, mondjuk: Kótajba, Nyírtelekre, vagy Ibrányba, esetleg Kislétára, oszt OTT – azon falvak valamelyikének oskolájában – próbálja „előadni magát” – a cigánypurdék között!
    SZERINTEM BÁRMELYIK HELYSÉGBÜL 5 PERCEN BELÜL SIKOLTOZVA ELMENEKÜLNE! (És örülhetne, ha nem állítanának vasvellát a hátába…)

  • 2015.09.04 04:04:09Róka Béla

    Sztárolt szuka, semmi több!

    Valamikori budapesti általános iskoláim egyikében, 5-ödikes koromban találkoztam – többed magammal – életem legjobb tanárával, egy halk szavú, rosszul öltözött, kinézetre jelentéktelen kis emberrel (talán 160 cm. magas lehetett). Történelem tanár volt az istenadta, és vagy az volt, hogy néhány hétig helyettesített csak valakit, vagy csak „szimplán” kiutálták a többi tanarak (jobbára tanárnők…), a lényeg viszont: az egész osztály (amely’ különben az egyik legkezelhetetlenebb volt az iskolában) szó szerint ITTA A SZAVÁT, akárhányszor csak órát adott nekünk! Még a legrosszabb, legcsintalanabb kölkök is (mint jómagam is…) pisszenés nélkül maradtunk az órái alatt, pedig egyetlen fegyelmező szó sem hagyta el a száját! EGYSZERŰEN ÉRDEKFESZÍTŐ VOLT! A szó legnemesebb értelmében maga volt a megtestesült TANÍTÓ! Aztán amikor néhány hét múltán kirúgták vagy elbocsájtották, vagy kiutálták, és az valahogy a tudomásunkra jutott, az egész osztály TESTÜLETILEG KÍSÉRTE KI AZ ISKOLA AJTAJÁIG, ÉS OTT BÚCSÚZTUNK EL TŐLE SZOMORÚ SZÍVVEL! És emlékszem, hogy az az ember akkor elsírta magát!

    Ezt a kis szukát sztem egyetlen osztály sem fogja testületileg elbúcsúztatni, egyetlen iskolában sem… Kifejezetten az a menthetetlenül korlátolt, tyúkagyú pária, aki ha a jól megszokott, kényelmes és ismerős civilizációját egy déltengeri luxushajó-utazás okán elhagyva (ám a kultur-hedonista kényelmet ott sem nélkülözve), majd véletlenül hajótörést szenvedve egy lakatlannak látszó szigetre vetődne, akkor még egy kétéves WASP (fehér angol-szász protestáns) csecsemőtől is viszolyogva megrettenne, ha az történetesen iszaptól maszatosan a part menti dzsungelből totyogna elő váratlanul...

  • 2015.09.04 04:56:47Róka Béla

    A kettővel ez előttiben a záró gondolatjel NEM a "megnyilvánulást" kifejezés után értendő, hanem az "idegtépő" után...

Blogok, amiket olvasunk

KAPCSOLATSULI 6 szokás, amivel villámgyorsan kinyírhatod a kapcsolatodat

Vannak szokásaink, amelyekről nem is tudjuk, hogy észrevétlenül, ám annál hatékonyabban rombolják a párkapcsolatunkat. Amikor pedig a párunk a válást, szakítást fontolgatja, nem értjük, hogy mi történt.

TÖRI MÁSKÉPP Szőrös hableány, tudós ló - mulatságok a Monarchiában

A kiegyezést követően gyors tempóban újabb és újabb létesítmények emelkedtek a Ligetben, amit a milleniumi ünnepségek még inkább felgyorsítottak. És ott aztán volt mulatság!

DICE&SORCERY A látszat sohasem csalt még ekkorát!

A Mario + Rabbids Kingdom Battle amennyire valószínűtlen, annyira zseniális. Játékosok figyelem!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta