SZÜLŐSÉG

5 ok, amiért az oktatásban sem működik a méltányosság

2015. május 28., csütörtök 18:32

A magyar iskolarendszer egyik legnagyobb problémája az „esélyegyenlőtlenség”, azoknak a gyerekek, akik valamilyen hátránnyal érkeznek az oktatási rendszerbe, nincs lehetőségük a felemelkedésre. Pedig – amellett, hogy ez igazságtalan, a gazdasági életben is szükség lenne rájuk. Az egész társadalom rosszul jár, ha nem tudjuk biztosítani a méltányos oktatást, mert számos tehetséget elveszítünk – hangzott el a Tempus Közalapítvány workshopján, ahol iskolavezetők cseréltek tapasztalatokat.

Az összejövetelen körüljárt Alma a fán – Iskolavezetők a méltányos oktatásért című kötet szerkesztői az angliai Southampton Egyetem professzora, Jacky Lumby gondolataira támaszkodva szedték össze, hogy mik azok a dolgok, amik miatt valahogy nem jön össze, hogy mindenki ugyanazokkal az esélyeket kapja – legalább az iskolában. Ezeket az okokat próbáltuk nem szakemberek számára is érthető módon leírni.

1. Ha okosnak születtél, nyertél. Ha nem, akkor így jártál

Sokak szerint az, hogy a gyerek mennyire képes jól szerepelni az iskolában, attól függ, hogy mennyire tehetséges. Vagyis ha valaki jó képességűnek született, akkor mázlija van, övé a világ, ha pedig nem, nos, akkor így járt, nincs mit tenni. Ennek következtében nem is bátorítják, hogy próbálkozzon, erőltesse meg magát kicsit, sőt az is gyakran előfordul, hogy a „tehetségtelen”, vagy egyszerűen a téma iránt csak érdektelen gyerekeket külön csoportba teszik, és más, könnyített tanterv alapján haladnak velük. Pedig ezek az ítéletek tévhiteken alapulnak. 

2. Igazságos=/=egyforma

Habár már-már közhelynek számít, hogy milyen fontos (lenne) a gyerek teljesítményét önmagához képest megítélni, és az is, hogy milyen sokat tud(na) lendíteni az iskolai eredményen az egyénre szabott foglalkozás, sajnos csak elméletben vélekedünk így. A felmérések szerint ugyanis a legtöbb szülő és tanuló (Nagy-Britanniában például 80 százalék, de például Belgiumban, Olaszországban és Spanyolországban is minden második ember) úgy gondolja, hogy az az igazságos, ha mindenki egyenlő bánásmódban részesül, a tanár ugyanannyi figyelmet fordít a szerencsésebb hátterű gyerekekre, mint a hátránnyal indulókra.

3. Személyes tulajdonságok hatása

A nem, a migráns háttér, a faji és etnikai hovatartozás, a szexuális orientáció vagy a családi háttér még mindig sok országban befolyásolja a gyerek iskolai sikereit. Ez elég összetett dolog, az azonban megállapítható, hogy az egyenlőtlenségek fennmaradásában nem mondhatók ártatlannak a pedagógusok és az oktatási vezetők sem: sok múlik a tanárok hozzáállásán, a pedagógiai módszereiken és az iskola légkörén. Magyarországon ebből a szempontból egyébként különösen rossz a helyzet, a PISA felmérés méltányossági indexe szerint a tanulók matematikai eredményeit 23 százalékban, a szövegértést pedig 26 százalékban a társadalmi státusz határozza meg.

4. Csak akkor legyen neki jobb, ha nekem attól nem lesz rosszabb

A méltányossági célokon gyakran emelkedik felül az önérdek, számos kutatás mutatta ki, hogy milyen ügyesen csapják be saját magukat is azok, akik egyébként a méltányosság elkötelezett híveinek tartják magukat. „A másokért való küzdelem általában abbamarad, ha annak túl nagy az ára az én számára” – fogalmazta meg Jacky Lumby. Ha szabadon választhatunk, értelemszerűen a saját érdekünket tartjuk szem előtt: magasabb státuszú szülők szívesebben adják a gyereküket a jó iskolákba, és nem nagyon mérlegelik azt, hogy másoknak nagyobb szükségük lenne arra a helyre. Ugyanígy a tanárok is, ha lehetőségük van rá, szívesebben helyezkednek el a magasabb presztízsű iskolákban.

5. A hátrány mindent visz

A deficitszemlélet lényege, hogy bizonyos embereket az alapján különböztetünk meg és bélyegzünk „más”-nak, hogy valamilyen kevésbé vágyott társadalmi, gazdasági vagy kulturális körülmények között élnek. Habár éppen az lenne a cél, hogy az ebből eredő hátrányt segítsenek kiegyenlíteni, leküzdeni, valójában ennek pont az ellenkezője történik: a deficitre fókuszálnak. Vegyük csak azt a példát, amikor az oktatás nem a gyerek anyanyelvén folyik, ilyenkor a tanulót hendikepesnek tekintik, holott, ha jobban belegondolunk, ő egy kétnyelvű ember, ami más helyzetben hatalmas előnyt jelentene.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.05.29 07:48:02bölcsbagoly

    Kezdjük talán azzal, hogy a rendszerváltás után a nagyon demokraták megszüntették a kötelező egyenruha viselését az iskolákban,helyet adva a flancolásnak. Az, hogy egy tanár mennyit foglalkozik egyénileg a tanulókkal, nem azok képességei, hanem az aktivitásuk teszi lehetővé. Bármilyen jó képességű is egy tanuló, de ha passzív, nem kapcsolódik be az órába, nincsenek kérdései, nem válaszol , nem vesz részt a közös munkában, az kizárólag az ő hibája. Egy gyengébb képességűt meg fejlesztheti az aktivitása.
    A jó iskolákban - attól jók - magasabbak az igények és ez nem vagyon függő! A rossz iskola ugyanis pont attól rossz, mert a tanulók nem fejlődnek benne, anyagi helyzetüktől függetlenül. Amelyik szülőnek csak az a fontos, hogy a gyereke ne legyen egyedül otthon vagy e csavarogjon az utcán, annak kiválóan megfelel a gyermekmegőrző iskola is.
    Hagyjuk már a fenébe a PISA-t, egyrészt mert nem s ránk szabták, másrészt mert a mért évfolyamok még HIller elvtárs iskolájában kezdték a tanulmányaikat, harmadrészt mivel a rengeteg lumpencigány gyerek húzza le. Ők ugyanis nem a társadalmi státuszuk, vagy anyagi helyzetük következtében hátrányban levők, hanem a szüleik meg az ők a tudáshoz és tanuláshoz való hozzállása miatt!

  • 2015.05.29 09:10:35Hívő hitetlen

    Mint tudjuk, rendelkezésre állnak azok a minden pedagógus által minden iskolában használható módszerek, amelyekkel a szociokulturális hátrányban lévő gyerekeket fel lehet húzni a gazdag és művelt családba született gyerekek színvonalára, csak azok a fránya pedagógusok lustaságból és előítéletességből nem élnek velük.

  • 2015.05.29 14:31:45spenci

    Hívő hitetlen: Mert ezeknek a pedagógusoknak jobb érzés évekig hallgatni a makogóan olvasó gyereket, a kérdésre hülyeségeket válaszoló, vagy nem válaszoló gyereket, javítani az olvashatatlan írással értelmetlenségeket, amelyek könnyítik, gyorsítják a munkáját.

    "magasabb státuszú szülők szívesebben adják a gyereküket a jó iskolákba, és nem nagyon mérlegelik azt, hogy másoknak nagyobb szükségük lenne arra a helyre." Na, ezt nem értem. Akkora altruizmus még a mesében sincs, hogy a jó iskola limitált helyét átengedjem egy idegen hátrányos helyzetű gyereknek.

  • 2015.05.29 14:38:31Zsuzsi2525

    "Ha szabadon választhatunk, értelemszerűen a saját érdekünket tartjuk szem előtt: magasabb státuszú szülők szívesebben adják a gyereküket a jó iskolákba, és nem nagyon mérlegelik azt, hogy másoknak nagyobb szükségük lenne arra a helyre. Ugyanígy a tanárok is, ha lehetőségük van rá, szívesebben helyezkednek el a magasabb presztízsű iskolákban."
    -->
    Hát még jó! Hol érdekel engem a más gyereke? Az én gyerekem oktatásának/esélyeinket rovására kapjon más kölök jobb esélyeket mint az enyém???
    Vagy az lenne a normális, ha a sajátomat háttérbe szorítanám, hogy más hátrányosabb helyzetűnek jobb legyen?
    Milyen anya lennék akkor?
    Nem azért küzdök, és nem azért túlórázom (ma is), hogy más kölyke előrébb legyen mint az enyém...
    Döbbenetesen szar ez a cikk

    "minden második ember úgy gondolja, hogy az az igazságos, ha mindenki egyenlő bánásmódban részesül, a tanár ugyanannyi figyelmet fordít a szerencsésebb hátterű gyerekekre, mint a hátránnyal indulókra.."
    ---> Miért' nem? Az lenne az igazságos
    Mivel kevesebb a "szerencsésebb hátterű" gyerek, annál akit a támogatásért szültek?
    Ez van! Ne az én gyerekem rovására menjen a másik felzárkóztatása.
    Na ezért iratom majd az enyémet is magániskolába!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta