SZÜLŐSÉG

Interaktív tábla? Muhaha. Egy izzót sem kapnak az iskolák

2015. május 8., péntek 08:52

Úgy tűnik, az iskolák államosítása nem egy sikertörténet az intézmények számítástechnikai eszközökkel való ellátottsága szempontjából. (Sem). Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet már ötödik éve méri, hogy hogyan alakul az informatikai eszközök iskolafejlesztő célú használata. Eszerint az iskolák technikai eszközpark szempontjából rosszabbul állnak most, mint 2011-ben.  

Az eLEMÉR névre keresztelt komplex online felmérést 2011-ben kezdték alkalmazni, legkorábbi adatai tehát ebből az évből valók. Az iskolák önbevallása alapján a kutatók azt tapasztalták, hogy 2011-ről 2012-re az informatikai infrastruktúra állapota jelentősen fejlődött, a következő évben stagnálni kezdett, most pedig már ott tartanak, hogy második éve egyre gyorsul a romlás.

A legnagyobb problémát az elavult technikai eszközök cseréje jelenti, a hibás eszközök javításának az esélye zuhan, a meglévő eszközök pedig egyre kevésbé felelnek meg az iskola céljainak és feladatainak. A tantermek felszereltsége, berendezése sem igazán alkalmas arra, hogy korszerű módszereket vessenek be a tanárok a tanításra. Az iskola belső hálózata sem fejlődik, sok helyen nem támogatja a pedagógiai munkát. 

Ennek pedig az az oka, hogy a fenntartó nem biztosítja a tervszerű eszközfejlesztés feltételeit – áll a felmérés eredményeiről szóló tanulmányban. Az adatok ugyan vegyesen jöttek az állami (KLIK-es), és más fenntartásban lévő iskolákból, de azért gondoljuk csak át: a stagnálás, illetve a visszaesés 2013-ban kezdődött, és véletlenül pont ebben az évben államosították az önkormányzati iskolákat.

De mi a helyzet akkor, ha otthon jól el vagyunk látva informatikai eszközökkel, és szülőként figyelemmel követnénk, hogy hogyan alakulnak a gyerek dolgai az iskolában. Nos, akkor be lehet fáradni az intézménybe, mert neten keresztül nem fogunk választ kapni a kérdéseinkre.

A tanulmány szerint legtöbb iskolában a vezetés nem teremtette meg annak a feltételét, hogy a tananyagokat, az órarendet, tájékoztatókat, hiányzást, eredményeket otthonról is elérjék a tanárok, a diákok és a szülők. A fenntartó, valamint az oktatási kormányzat egyre kevésbé biztosítja ugyanis a feltételeket az ilyen célú fejlesztésekhez.

A kialakult helyzetre az egyes intézmények a lehetőségeik alapján reagálnak. Egyik kolleganőnk elsős gyerekének osztályában a szülők próbálnak összekaparni egy-két használt gépet vagy laptopot az osztály számára. Ezeket a pedagógusok az órákon is szeretnék használni, de úgy gondolják, azok számára is nagyon sokat jelentenének, akik némi extra fejlesztésre szorulnak valamelyik tárgyból.

"Rengeteg szuper fejlesztő feladatot tudnánk csinálni, ha lenne néhány gép, ráadásul a gyerekek is sokkal szívesebben foglalkoznának ezekkel, ha más lenne a kontextus, és nem ugyanazokat a feladatokat csinálnánk, papíron, ceruzával. De nem csak a fejlesztésről van szó. Például minden környezetórán a fogamat csikorgatom, hogy ott van az rémes tankönyv, nagyjából 20 éve ugyanaz, csak a képeket cserélték le színesre, miközben az egészet annyira érdekes, és nekik is sokkal izgalmasabbá, informatívabbá tudnám tenni, ha lenne gép, ha lenne internet." - magyarázza az elsős tanárnő.

Magához a felméréshez online is cinikus és dühös kommentárokat is fűztek az érintettek: „Azzal meg senki nincs tisztában, hogy az összes interaktív tábla (országos szinten) már le van halva, izzót meg senki nem vesz bele. Ide-oda tologatják a KLIK+az önkormányzatok között a problémát.”.

Egy másik kommentelő szerint „A KLIK amióta létezik már háromszor mérte fel milyen informatika fejlesztésre lenne szükségünk. De egy egeret vagy billentyűzetet sem kaptunk…”. „Az összes informatikai beszerzés le van tiltva nálunk évek óta, pedig minisztérium alá tartozó iskola vagyunk!” „Interaktív tábla? Nálunk egyetlen értelmes óra nem ment le rajta, és az összes ismerős iskola közül egyről hallottam, hogy használják néha.”

De például volt olyan iskolai rendszergazda, aki az online kérdőív nyomtatható PDF verzióját kereste, hogy szebb legyen kitöltéskor.

Persze jó hírek is vannak. A felmérés a tanulók motivációját, eredményességét, és a tanárok informatikai eszköz-használatát is méri, és ezek mind fejlődést mutatnak – bár ezek után gyanítható, hogy nem az iskolai eszközökön fejlesztik magukat. 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.05.08 10:03:58sylerolam

    Ha nem használják az interaktív táblát, akkor miért ég ki a projektorban az izzó?

  • 2015.05.08 10:13:07tonyk

    Miért ég ki az izzó? Mert a táblát nem arra használják amire való! Dolgozat kérdései kivetítve 45 percen keresztül, Youtube orrba-szájba. Tudnék mesélni.
    Ettől függetlenül tényleg nagyon kezdünk legatyásodni. 10 éves Celeronok 1GB RAM-mal, de szerencsére a legújabb gépeink 4 évesek. A szerverek! 32 bitesek, 1.5GB RAM-mal, 10 éves, de szerencsére RAID-ben lévő hdd-kkel.
    Amióta KLIK van, tényleg csak a leépülés, egy görbe szöget nem kaptunk tőlük. Persze minden évben bekérik u.a statisztikát, holott tudják, hogy 0 fejlesztés volt. 3x felmérték már milyen eszközparkunk van, mire lenne szükség. De a végén csak a fityisz marad.

  • 2015.05.08 10:48:25Hurrá Torpedó

    félreértitek. nem a projektor izzóját nem tudják kicserélni, hanem azt amivel világítanak!

    ha kiég egy asztali lámpában, vagy egy fénycső a teremben, folyosóról/egyéb helyről teszik át.
    hibás (szikrázó) villanykapcsoló? kapcsoló leszerel, kartonpapírral leragaszt.
    kirohadó ablakzsanér? 5-6 facsavarral fixen rögzített ablak.
    szelelő ablakszigetelés? purhabbal körbenyomva - probléma elhérítva

    taknyolások magasiskolája. szerintem indult egy új szakképzés, taknyolóipari gánymester, és most van a pár éves szakmai gyakorlat ideje...

  • 2015.05.08 10:55:00Uninstall

    a XXI században ez a Magyarország Rt:( oszt jó napot

  • 2015.05.08 10:57:02toce

    Nem fenntartható az az informatikai infrastruktúra, amit fenn akarnak tartani. Persze meg se próbálják...

  • 2015.05.08 10:58:19Flúgatlan

    Hát, sajnos személyes tapasztalataim is ilyenek. Az interaktív táblák bevásárlása annak idején egy hülye, átgondolatlan módon történt meg. Hiába szóltak, hogy tartalom is kellene, meg képzés a tanároknak és olyan terhelés, hogy legyen ideje a tanárnak saját anyagot fejlesztenie, na meg persze a karbantartásra is tervezni kellene pénzt: a politikusok szartak rá és csak egy propagandaügyet csináltak belőle. Mindegyik oldalon. A beszállító haveroknak biztos jó üzlet volt...

    A KLIK egész tevékenysége meg egy dráma. A pénzek egyenletesebb elosztását ígérték és meg is valósult: minden iskola szegényebb lett. A központosított hazugsággyár, ami törvénybe foglalva tiltja meg az iskolavezetőknek, hogy nyilatkozzanak saját iskolájuk helyzetéről meg kellő hatékonyságú, így a tömegekig nem jut el, milyen lehetetlen állapotokat is hozott a buta központosítás.

  • 2015.05.08 11:22:17nicktolvajmentesítő_kovi1970

    De nálunk a tornacsarnokot azért átépítették. Igaz azt a város fizette. Vagy ki?
    Meg a nemzet gázszerelője is kivette idén is a maga 2 milliárdos osztalékát. Azért érdekelne mit csinál vele, mert elkölteni nem tudja 1 év alatt.

    Legközelebb meg majd amikor szavaztok gondoljatok arra még mire szórta, szórja el a közpénzt ez a tolvaj banda! Miközben nem jut pénz az oktatásra és az egészségügyre. Választás meg mindig van...

  • 2015.05.08 13:38:52♔batyu♔

    Az interaktív táblát még informatika tanárok sem tudják használni, "firkálnak" rá. 100 közül talán egy aki úgy használja ahogy kell.

    Egyébként nem nagy dolog használni, sőt egészen szuper órákat lehet a segítségével összedobni.

  • 2015.05.08 14:27:16Nancsibacsi

    Szoftverre kellett volna - meg kellene most is - költeni, mert tartalom nincs elég, és elég jó. Minek addig hardvert beszerezni, ami villámgyorsan avul, amíg nincs megfelelő tartalom rá? Majd ha meglesz minden tartalom, akkor lehet venni interaktív táblát, vagy holo-kivetítőt.

    A tartalmat is úgy kellene csinálni, hogy minden adatbázisban legyen, ne mindenféle elb.szott exe meg hasonló formátumokban, mert eltelik 3 év, és láss csodát: azok az exe-k már nem mennek a tableteken. Az SQL meg örök.

    Persze nagyképű f.szoknak - értsd politikusoknak - tök fölösleges magyarázni, mert ők mindenhez jobban értenek bármely szakma képviselőjénél.

  • 2015.05.08 14:34:57Nancsibacsi

    @♔batyu♔: Hogy használja? Otthon írjon rá programot? 1 óra 10 percére készüljön mondjuk 8-20 órát, mint ami egy egyszerű oktató program abszolúte nem igényes minőségben történő megírásának igénye?

    Eleve ott kezdődik a dolog, hogy ez nem a tanárok dolga, hanem a tananyagok készítőinek dolga. Én úgy kezdeném, hogy ha egy iskolába egy tárgyhoz valaki tankönyvet készít, akkor KÖTELEZŐ:
    - papír alapú tankönyv
    - ebook (és nem pdf, hanem prc, mobi - szóval értelmes formátumokban is)
    - Win7+,Android, iOs,WP8+ munkafüzet+felmérő netes frissítéssel, offline móddal (OS. követelmény évről évre változhatna)
    Aki ezt nem tudja, annak a terméke nem nevezhető tankönyvnek, abból nem lehet iskolába tanítani. Van rá 2 év - az alatt ezt meg lehet oldani.

    Amíg ezt nem tesszük kötelezővé, addig rohadtul fölösleges az iskolába az informatika, mert minek? A tabletet nyomkodni magától is megtanulja otthon, egy word-be se fog egy ma gyerek már belebonyolódni, az oktatás segítéséhez meg ami most van infrastruktúra az semmit se tesz hozzá.

  • 2015.05.08 15:52:45ccvv

    Addig nem tudok semmiféle informatikai eszköznek örülni, amíg a tanár a saját pénzéből veszi a szappant, a villanykörtét, a budipapírt az iskolának. Sorolhatnám tovább, de kevés a karakterhely. :(

  • 2015.05.08 20:07:59Hjudit

    Informatikai fejlesztés? Minek?

    Csak szólok, hogy Teréz anya a porba írta az ábécét az utcagyerekeknek, orvosokat nevelt.
    Mi meg a mindenféle fonok világában félanalfabétákat.

    Lehet gondolkodni.

    Tudjátok még, hogyan kell?

    Mert a mai gyerek nem tudja. Mindent készen kap: látványt, anyagot. Nem kell megküzdenie érte, így nem tud fejlődni. Mivel nem fejlődik, ha terhelést kap inkább kitér előle, és kitalál minden hülyeséget, csakhogy takargassa a gyengeségét, és így szépen lassan elhülyül. Nem lesz képes érettségizni sem, pedig a középszintű matekérettségit közepesre simán meg lehet írni általános iskolai tudással!

    Szóval "informatikálódjatok" nyugodtan. Csak aztán ne csodálkozzatok, ha rossz vége lesz annak, hogy az eszköz céllá vált!

  • 2015.05.11 18:08:40inez1012

    ma már egyértelmű, hogy a projektoros technika lejárt lemez... az interaktiv LCD és egyéb panelek sokkal gazdaságosabbak...

  • 2015.05.12 16:47:46Van_mikrohullámú_sütőtök?

    Az a gond, hogy szerettünk volna 14 kis-közép kategóriás SPARC T3-2 szervert valamelyik sulinak adni mert ugyan 5 éves, de még nem rossz (16proci, 64GB RAM) csak éppen vinyó nélkül. Akkor volt darabja 2M Ft asszem (lehet szoftverrel, a fene tudja) A megkérdezett általános/közép/fő/egyetem sulik mind visszamondták a felajánlást mert egyike sem rendelkezett akkora pénzügyi kerettel, hogy egy aukciós oldalon vegyen néhány tízezerért bele alkatrészt. Így inkább fizetnünk kellett érte, hogy ledarálják :(

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta