Zaklatják a kölyköt? Erre is van alkalmazás!

Zanza!

Annyi mindenre van már ügyes mobilos alkalmazás, ami megkönnyíti az életet, hogy teljesen kézenfekvő: olyan is létezik, ami a kamaszoknak szól, és kifejezetten akkor segít, ha a kölyök úgy érzi, bajban van. A kamaszok lelke egyébként is kiismerhetetlenül bonyolult, vagy szólnak, ha baj van, vagy nem, vagy sikerül olyasvalakivel beszélniük, aki jó tanácsot ad, vagy nem.

A magam részéről ezt nem bíznám a véletlenre. Kipróbáltam az Unicef HelpApp-jét, és arra jutottam, hogy ők sem bízzák. Az alkalmazás arra is jó, hogy konkrét veszélyhelyzetben segítséget kérjen a gyerek, és akkor is nagy hasznát veszik, ha ugyan nincs instant vész, de úgy érzik, valaki bántja őket.

Az alkalmazás nagyon átlátható. Abban a szerencsés esetben, ha a gyereknek éppen semmi baja, csak érdeklődik, mert sejti, hogy nem biztos, hogy így marad örökké, hozzájuthat egy csomó hasznos információhoz azzal kapcsolatban, hogy mi számít, mondjuk kényszerítésnek vagy zaklatásnak. Segít abban is, hogy a kölyök beazonosítsa a rosszérzését, szavai legyenek rá egyáltalán, és felismerje, hogy mi történik vele. Nem árt az ilyesmit tudni, nehogy azt higgyék, tűrniük kell!

Ha pedig konkrét baj van, akkor az alkalmazásban kiválaszthatja, hogy ki az, aki bántja, és milyen módon – mindkettőre van tucatnyinál is több opció – és nagyon okos, higgadt és megfontolt jó tanácsokat olvashat. Az első mindig a megértés: miért teszik ezt vele, mi lehet az oka annak, hogy a másik ezt csinálja. De ugyanilyen fontos az is, hogy a saját ezzel kapcsolatos érzéseivel tisztában legyen. Ezeket egyébként pár világos mondatban írják le, nem kell oldalakat végigböngészni hozzá. Ez után jönnek a megoldási javaslatok. Nincs szemforgatás, a kockázatos megoldásoknál (pl. tetemre hívásnál) jelzik, hogy ezt csak akkor vesse be, ha biztonságosnak érzi. Az alkalmazás egyébként gondolkodásra ösztönöz, és arra, hogy a gyerek kibontsa a problémát, és ne pedig elfedje egy másikkal, vagy még nagyobbat csináljon belőle.

Ha a kész megoldási javaslatok nem segítenek, és akkora a baj, a gyerek az alkalmazásból felhívhatja az ingyenes Kék Vonalat, ahol szakemberektől személyre szabott segítséget kap.

Például vegyük azt az esetet, amikor a (ki?) külön élő szülő (mit csinál?) szavakkal bánt. A megoldási javaslat: „Előfordul, hogy a vita hevében meg sem hallja az ember, hogy mit mond. Ilyenkor az is elég lehet, ha nyugodtan megismétled, amit mondtak neked. Például: „Te most azt mondta, hogy …vagyok. Tényleg ezt gondolod?” „Otthon senki sem beszél így velem. Ezzel most elvetted a kedvem.” „Lehet, hogy ez neked vicces, de nekem fáj.” Beszélj az érzéseidről. Például: tehetetlenség, csalódottság, szomorúság, kiszolgáltatottság, stb. Gondold végig, hogy mi volt a szavakkal bántás előzménye. Tettél vagy mondtál esetleg te is valamit? A másik embert nehéz megváltoztatni. Neked könnyeb tudatosnak és okosnak lenni és elkerülni a hasonló helyzeteket. Ha idősebb vagy, próbáld meg végiggondolni, hogy miért érzed fenyegetésnek, ami veled történt. Fogalmazd meg egy mondatban, és gondold végig azt is, hogy milyen érzések vannak benned. Beszéld meg ezeket egy barátoddal, vagy bizalmasoddal. Ha biztonságosnak érzed, megbeszélheted azzal is, aki bántani próbált. A külön élő szülő sokszor nem ismer téged annyira, mint az a szülőd, akivel együtt laksz. Lehet, hogy félreért téged, vagy csak nem tudja, hogy beszéljen veled, Ha nem az a helyzet, hogy rendszeresen, vagy súlyos, durva dolgokkal fenyegetnek, próbáld meg tisztázni a helyzetet. „Lehet, hogy hibáztam, de ez még nem jelenti azt, hogy így kell beszélned velem.” „Azt érzem, hogy nem veszel komolyan.” Gondold végig, hogy van-e olyan rokonod, ismerősöd, vagy más megbízható felnőtt, akivel meg tudod ezt beszélni. Ha tudsz ilyet, próbálj tőle segítséget kérni. Ha nem jut eszedbe ilyen felnőtt, akkor hívd fel a 116-111-es Kék Vonal Lelkisegély-vonalat. Itt meghallgatnak, és segítenek végiggondolni, mit tegyél.”

Az alkalmazás letölthető az Unicef HelpApp oldaláról. Telepítés után érdemes rögtön beállítani azt a pár személyt, akikhez mindig fordulhat, ha baj van, például a szülő és a legjobb barát telefonszámát is.

Az alábbi videóban pedig az alkalmazás használatát mutatják be kb. három percben.

Blogmustra