SZÜLŐSÉG

Bebizonyították: tényleg árt a gyereknek a túl sok házi

2015. március 29., vasárnap 17:33

Bár a gyermekek sokszor szeretnek panaszkodni, hogy túl sok házit kapnak, most egy friss kutatás bebizonyította, hogy igazuk is van. Az egészséges maximális házifeladatmennyiség a kutatók szerint annyi, amit a gyerek egy órán belül meg tud oldani. Ha másfél óránál tovább tart a feladatok elvégzése, az már egyenesen káros. A spanyol Oviedo Egyetem vizsgálata arra is rámutatott, hogy nem szabadna, hogy a gyermekek otthon segítséget kapjanak a megoldás során.

A 8 ezer fős kísérletben részt vevő diákok közül átlagosan 50 ponttal többet értek el a matekteszten azok, akiknek a tanára rendszeresen ad(ott) házi feladatot, és 54 ponttal jobban teljesítettek azok, akik nem kértek rendszeresen segítséget annak teljesítésénél.

"Az eredmények azt mutatják, hogy nem szükséges hatalmas mennyiségű házit adni, annál sokkal fontosabb a rendszeresség, hiszen azzal tudunk beléjük nevelni munkaritmust" – mondta dr. Javier Suarez-Alvarez.

"Arra jutottunk, hogy napi 60 perc házifeladattal eltöltött idő az, ami még indokolt és hatásos is egyszerre. A matematika- és technikateszteken mért teljesítmény rohamosan csökkenni kezdett, amikor a tanárok 90-100 percnyi feladatot adtak" – tette hozzá.

Mivel a 70 és 90 perc eredményei között alig találtak eltérést, így abszolút nem találják indokolatnak a napi másfél órát – ráadásul két órával többet venne el hetente a gyermekek életéből.

"Általános következtetésünk az, hogy ha házi feladatról van szó, akkor a milyen sokkal fontosabb, mint a mennyi. Ha kialakul egy napi ritmus és ezzel együtt egy önállósulási folyamat, akkor az idő lényegtelenné válik" – mondta dr. Suarez-Alvarez.

A jelentés egyébként a Journal of Educational Psychology-ban jelent meg és 7 725 átlagosan 14 éves állami, illetve magántanuló vett részt benne – fiúk és lányok fele-fele arányban.

Az ön gyereke szokott panaszkodni a házi feladat mennyiségét illetően?

  • 1062
    Igen
  • 261
    Nem

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.03.29 19:26:13MolnarErik

    Azért ez a percben mérés nem túl szabatos, hisz uazt a feladatot az egyik gyerek megcsinálja 5 perc alatt, a másik meg elszenved 1 órát is vele.

  • 2015.03.29 20:07:56Androsz

    "nem szabadna, hogy a gyermekek otthon segítséget kapjanak a megoldás során."

    Én rendszeresen korrepetálok gyerekeket, így én igazán tudom, hogy nagyon is ráférhet egy gyerekre, hogy valaki elmagyarázza neki rendesen, amit a tanárnak nem sikerült. Az viszont tény, hogy az nem jó, ha a gyerek nem töri a fejét a megoldáson. És nem próbálja a segítséget a tankönyvében, füzetében megtalálni. Sajnos ma elég könnyű valaki mástól segítséget kérni a neten, hamar feladva a töprengést.

  • 2015.03.29 20:45:55lyesmith

    A probém akkor kezdődik amikor nem csak fél-egy óra matekházi van hanem mellette még másik három tantárgyra is fel kell készülni. Hirtelen a gyereknek kettő-három órányi házifeladata van.

  • 2015.03.29 21:45:20nyazsgemtesegg

    A kutatók bebizonyították, hogy a gyerekeknek káros az iskola, ezért követelem, hogy egyáltalán ne járjanak iskolába! Eszemfaszom megáll a buzeráns libsiktől.

  • 2015.03.29 21:53:27bölcsbagoly

    A házifeladat nem lehet öncélú! Szerepe a gyakorlás, vagyis a már megtanult tananyag alkalmazása.
    Ergo, a legtöbb esetben a tanuló "fordítva ül a bilire", előbb házifeladatot csinál, majd utána tanul.
    Pedig a normális sorrend az lenne, hogy:
    - átismétli az aznapi anyagot, hogy könnyebben megmaradjon (ezt akár hazamenet, pl. utazás közben is megteheti);
    - ismétli, mig megtanulja a másnapi anyagot;
    - megcsinálja a tanultak alapján a kapott házifeladatot.

  • 2015.03.29 21:56:49bölcsbagoly

    Az ismétlés a tudás anyja, de ezt sajnos a tanulók nem alkalmazzák. 3x10 perces intenziv foglalkozás a tananyaggal többet ér mint az egyszeri 30 perces.

  • 2015.03.30 08:20:40Szalacsi_Dezső

    És akkor összesen napi egy óra vagy tantárgyanként, mert az nem derül ki.

  • 2015.03.30 09:33:06trev

    "Eszemfaszom megáll a buzeráns libsiktől."

    Ez sajnos nálad megtörtént már sokkal korábban.

  • 2015.03.30 09:39:56AniBarkoP

    1. Azt gondolom tanártól is függ, hogy mennyire képes rendet tartani az osztályban, hogy legyen ideje elmagyarázni a fogalmakat, mert ha érti a gy. a tipus feladatokat, onnan már a rutin szerzés kell.
    2. A gy.től is függ, hogyan tud figyelni, van e " közös csatornája és jelrendszere" a tanárral vagy elbeszélnek felette, mert akkor bizony a szülőnek vagy pót valami/valakinek kell segíteni.
    3. A tankönyvtől is függ, némelyik olyan bonyolultan fogalmaz, hogy nekem is ötször el kell olvasnom, mire a "definiciót" megértem.
    4. A gyerek nem hisztizik!! Oka van, tessék felnőttek megoldni!
    5. Az én gyerekeim csak azt unják, hogy minden "készen van", mikor "csinálhat" ő is valamit a saját fejéből.

  • 2015.03.30 11:31:16diplomassenki

    Bölcsbagoly

    Te biztosan tanár vagy ...

    Nekem 3 gyermekem van, 3 különböző tanulási hozzáállással és értési képességgel, mindegyik jó eszű gyerek.
    Három különböző alsós osztálytanítóhoz járnak/jártak (nagy már felsős) és tapasztalatból mondom, hogy nagyon sok függ a tanítónénin!!!!!

    Nagyon komolyan meg kellene a szakmát szűrni, a kiváló szakembereket magas fizetéssel a pályán tartani és őket támogatni.

    Magyarországon indokolatlanul nagy a váltás az alsó és a felső között, a felsős tanárok számos esetben 5. osztály első hetében már magára hagyják a gyerekeket.
    Ha egy tanár elvárja a gyermekemtől, hogy egyedül tanuljon, tanítsa meg neki, hogyan kell az adott tantárgyat egyedül megtanulni.
    Amit én elvárok a gyermekeimtől, azt megtanítottam nekik. Nem azt várom, hogy X hetes/hónapos/éves korukban csak úgy menjen.

    Mielőtt nekem esnétek, van pedagógiai irányú tanulási tapasztalatom, illetve évekig foglalkoztam gyerekekkel ...
    Ma gyakorló anyuka vagyok és meglátszik melyik tanár nem "jó". Nagyon-nagyon leszűrhető a gyerek eredményéből, hozzáállásából és tudásából, illetve abból, hogy nekünk az adott tantárggyal mennyit kell itthon foglalkozni.

  • 2015.03.30 11:52:16s

    "54 ponttal jobban teljesítettek azok, akik nem kértek rendszeresen segítséget"

    Nem kértek rendszeresen segítséget, akik 54 ponttal jobban teljesítettek.

    Az ok és okozat összekeverése gyermeteg gondolkodásra utal. Biztos te sem foglalkoztál sokat a házi feladataiddal, hülyegyerek. Mert a statisztika csak a jelenségek együtt történő felbukkanását igazolja, azt nem, hogy mi okozott mit. Azt már neked kellene tudni, persze még ez sem megy. Ökörállat.

  • 2015.03.30 13:21:47bölcsbagoly

    diplomasenki: igen, az vagyok, jó rég óta. A meglátásaid jók, csak a helyzeten javítani nagyon nehéz. Amit oktatásügyben el lehet rontani azt elrontották az utóbbi 3 évtizedben. A kijavitást meg pont azok akadályozzák akik a rombolást elkövették, illetve belőle profitálnak a mai napig.
    Az alap az lenne, hogy az alsós szeresse meg a TUDÁST! És jöjjön rá, hogy a tudást TANULÁSSAL lehet megszerezni. S azt sem art ha tudja, hogy a tanulás gyakran nehéz munkával jár s nem mindig szórakozás, ahogy az iskola sem játszótér vagy gyermekmegőrző. Jü ó tudnia azt is, hogy mindenki magának tanul sem a tanároknak vagy a szülőknek. Ha ezzel tisztában van, akkor némileg tudja semlegesteni a rossz pedagógiai hatásokat mind a tanárok, mind a szülők, a környezet részéről. Aki tudatosan tanul, az hamar kitapasztalja, hogy neki milyen módszer a leg testhezállóbb, a legkevesebb befektetéssel és a legtöbb haszonnál jár. Csak sajnos ebből a fajtából kevés van.

  • 2015.03.30 14:38:52s

    "azt sem art ha tudja, hogy a tanulás gyakran nehéz munkával jár s nem mindig szórakozás"


    "Euklides az első nagy alexandriai tudósok közé tartozott. Proklosz görög történetíró írta le róla a következő történetet: "I. Ptolemaiosz király megkérdezte tőle, hogyan lehetne a geometriát könnyen elsajátítani, Eukleidész ezt felelte: "A geometriához nem vezet királyi út."

  • 2015.03.31 08:01:36subidubidu

    bölcsbagoly

    Ez a tudatos hozzáállás nem várható el egy elsőstől. Mire agyilag odaér, hogy fölmérje, sajnos sokszor rég elment a kedve a tanulástól.

    Nekem is három általános iskolás gyerekem van, mindegyik jó jegyeket hoz. De a hozzáállásuk nagyon eltérő. Az első imád tudni, versenyezni (de a háromféle fűzfa bemagolása neki is fájt, mert nincs értelme). Neki már tanítgatom a módszereket, van többféle könyvem is hozzá, kinek melyik fekszik.
    A második azt mondja, meghozza az ötöseit, ne kérjenek tőle semmilyen pluszt a suliban (ellenben három hangszeren játszik, zenekarba jár). De hatévesen - magától - írt, olvasott, számolt, az egyetlen érdekes órája a szolfézs volt. Unatkozott a nap nagy részében. Kötelességtudóan hozza az ötösöket, néha befeszül egy-egy értelmetlen itthoni feladatra (jellemzően fogalmazás írása), mert az sok idő, és sajnálja rá az itthoni keveset, mikor az iskolában bent ül az órán és hallhatja a felkészületlen osztálytársak felelésnek nevezett nyökögését.
    A harmadik, alsós, gond nélkül hozza az elvárt szintet, de nem szeret itthon foglalkozni az iskolával (egyik sem napközis, tehát önállóan kell megcsinálnia a leckét). JÁTSZANI szeretne.

    Nem tanítják, hogyan lehetne tanulni. Kevés szülő tud ebben segíteni a gyerekének. Valóban az általad leírt sorrend az üdvözítő. A gyerekek nagy része napközis 10-12 éves koráig, hogy is zajlik ott a tanulás? Nézd meg a leckefüzetet, vedd elő, amiben a lecke volt, írd meg. Felsőben jön a koppanás, hogy már sokszor nem elég az órai figyelem (és az is lankad akkorra). Otthon tanulni is kell, rendszeresen, nem csak leckét írni: ez sokaknak újdonság.

  • 2015.03.31 09:05:37őszinteség

    A felsőtagozatban már azt mérik, hogy mit nem tud a gyermek. Büntetésből írnak dolgozatot,
    állandóan becsmérlik őket. A tanár nem érdekelt a jobb jegy megszerzésében, ellenfélnek tekinti a tanulókat. Elveszik a kedvüket a tanulástól,noha soha nem tanították meg őket, hogyan kell tanulni. Ne is vegyék fel őket középiskolába, ha mégis felveszik, csalódottak lesznek.

    Ma az a cél, minél kevesebben tanuljanak tovább.
    Órán kevés a magyarázat, több a számonkérés.

  • 2015.04.02 10:19:21Kuoni pásztor

    Már bocs, de régebben is rengeteg házit adtak. Nem voltam kitűnő tanuló, de a 4-es átlag mindig megvolt, de legtöbbször felette volt 4,2-4,5 körül mozogtam mindig. Viszont utáltam a rengeteg házit, és a tanárokat is. Egyik se magyarázott, szerintem, rendesen és belevitték a tanításba a saját szubjektív véleményüket, megítélésüket, hangulatukat. De amit rohadtul utáltam, hogy ki kellett, minden tanárnál, találnom, hogy valójában mire kíváncsi. Arra, hogy azt tanulom-e meg amit ő lead és írom a füzetbe, vagy ami a tankönyvben van, vagy mindkettő (még ha ellentmondásos is) vagy amit további szakirodalomból, önszorgalomból olvasok a témához (akkoriban még nem volt internet, tehát a könyvtárból kölcsönzött könyveket értem ezalatt). Volt olyan tanár amelyik azért adott 3-ast mert hozzáolvastam a témához és megemlítettem a felelésemben. Szerinte nem ez volt a feladatom, hanem az, hogy azt tanuljam meg amit ő leadott. Volt olyan tanár is, aki azért adott 4-est mert az apróbetűs részt a tankönyvben nem néztem át és belekérdezett, nyilván nem tudtam válaszolni. Folyt köv:

  • 2015.04.02 10:19:52Kuoni pásztor

    Folyt köv:
    Az is előfordult, hogy ellőttem a tanárnál a pöttyöst, mert rá mertem kérdezni, hogy az általa előadott, füzetbe jegyzetelt anyag több ponton ellentmond a tankönyvnek és mi legyen, melyik lesz a dolgozatban. Mondanom se kell, hogy nem kaptam nála soha 5-öst semmiből, a négyesért meg annyit tettem le, mint mások a *5-ösért. Na igen, lehet mondani, hogy ne okoskodj, meg, hogy mindenki utálja a tudálékosokat, meg hogy az élet igazságtalan, így jártál. Ezt majd magyarázd meg a saját 14-15 éves kamaszgyerekednek is. Így azért már más a dolog, nem?
    Én meg azt mondom, hogy ez csak azt mutatja, hogy rohadt az egész rendszer, benne a kicsinyes és öncélú, hatalmaskodó tanárokkal akik szerint a házifeladat a tanítás non plus ultrája. Ami elszomorít az az, hogy 25 éve is ilyen volt a rendszer és most is ilyen. Még ilyenebb. Nem változott ebben az országban semmi 25 év alatt.

  • 2015.04.02 11:13:05Szanna(Athena)

    Az én lányom most másodikos HETI fél óra leckét kap. A matekot olyan mértékben érti, ami otthon (ti. Magyarországon) nem elvárás, viszont rutinja pl. összeadásban nincs, mert az (még) nem elvárás. (Matek házi egyébként is ritka, talán azért, mert minden gyerek más és más leckét kap, kinek mit kell gyakorolnia.) Negyediktől kap majd jegyeket, addigra kell tudnia az alapműveleteket és a helyesírásának is addigra kell megfelelő szintre érnie (IB suliba jár és angolul tanul, így a magyar helyesírást itthon "tanulja")
    A cikk alapján talán nekünk kéne itthon feladatokat adni neki, hogy meglegyen a napi 60 perc, de Ranchburg szerint nem jó, ha otthon a szülő tanárt játszik. Akkor mi a megoldás?

  • 2015.04.02 23:22:13subidubidu

    Szanna(Athena)

    Örülj, hogy ilyen iskolába jár és marad ideje gyereknek lenni. Tök jó a személyre szabott házi, itthon nem nagyon hallottam ilyenről. Minek gyakoroljon, ha megy neki, amit elvárnak? Hogy elunja?

    Kuoni pásztor,
    Tényleg pocsék lehetett az iskolád, ha így bántak veled. Nekem nincsenek ilyen tapasztalataim, pedig talán még több ideje jártam gimibe, mint te.
    Viszont az biztos, hogy egyre több mindent KORÁBBAN akarnak megtanítani a gyerekeknek a tantervben, pedig semmi értelme rohanni. És ez nem a tanárok, hanem a rájuk kényszerített, egyre inkább uniformizált tanterv hibája.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta