SZÜLŐSÉG

A gyöngybetűn és a macskakaparáson túl is van élet

2015. március 24., kedd 12:21

Az ön gyermeke akkurátusan, nagy igyekezettel kerekíti szépre a betűket, vagy sietősen, mondhatni rondán csak odapenderíti a szavakat? Vagy, bár nagyon szeretné, ennek ellenére egyik sem jön össze, az írása olvashatatlan, viszont néhány mondatonként rázza a fáradt, fájó kezét?

Akkor az ön gyermeke valószínűleg a „cés kötésű szabályos írással” tanulta a betűvetést, szigorúan első osztályban, és egy perccel sem tovább. Pedig állítólag van ennél sokkal hatékonyabb technika is, mellyel a tanulók lendületesen, tetszetősen írnak, és a tempó gyorsításakor sem torzul olvashatatlanná az írás. Ez a Virágvölgyi Péter typo-grafikus, Ligeti Róbert pszichológus és Kutyné Sahin-Tóth Katalin pedagógus által kifejlesztett dőlt írás.

Kolleganőnk a múltkor megdöbbenéssel meredt az egyik baráti család elsős kislányának az írásfüzetére, Szonjáék ugyanis dőlt betűkkel tanulnak írni - a füzet, a betűk és az íráskép gyönyörű volt. De mi ez? Miért nem hallottunk még róla soha? 

A módszert 1975-től éveken keresztül tesztelték, majd az 1987-es tantervmódosításkor megjelent az álló írás alternatívájaként. Az első osztályok, melyek így tanultak meg írni, 2000-ben érettségiztek, és a felmérések szerint kétszer-négyszer olyan gyorsan tudtak írni, mint a „hagyományosan” tanult társaik, ráadásul úgy, hogy írásképük is sokkal egységesebb volt, nem esett szét.

A módszer megértéséhez elég egy nagyon egyszerű kísérletet elvégezni. Fogjunk a kezünkbe egy tollat vagy ceruzát, és kezdjünk el koncentrikus köröket rajzolni. A huszadik-harmincadik mozdulatnál a feladatot úgy könnyíti meg saját magának a kéz, hogy a körök egyszer csak oválissá válnak és dőlni kezdenek - állítják a módszer hívei, de mi is kipróbálhatjuk otthon.

shutterstock 130119419

A dőlt írás ezért, a 12 éves korig még fejlődésben lévő gyermekkézhez is jobban alkalmazkodik. Az írástanítás ezzel a módszerrel hosszú alapozással kezdődik. Miután a tanulók a finommozgásokat begyakorolják, elkezdenek utánzó mozgásokat végezni, majd felismerni az írott betűket. Csak ez után kezdik el magát az írást, ami a gondos előkészítés után már könnyen megy.

A „gyöngybetűs” írásnál azt tanítják, hogy szavak közben egyáltalán nem kell felemelni a ceruzát, és csak a végén helyeik ki az ékezeteket. A dőlt írásnál ez nem így van, mivel az írásmód lüktető ritmusa miatt a ceruza felemelését eleve beleépítették a rendszerbe. Ezért az ékezehiány is sokkal ritkábban fordul elő, míg a hagyományos írással tanuló gyerekek harmada gyakran belefut ebbe a hibába. Vagyis egyszerűen mire leírta a szót, elfelejti feltenni a pontot az i-re. Felmérések szerint az is jól látható a kétféle módszerrel tanult diákok produktumának összehasonlításakor, hogy a dőlt betűs írások között csaknem kétszer annyi az egyenletes, szépen kiírt és mindezek mellett elfogadhatóan egyénített írás, még annak ellenére is, hogy néha az olvashatóság rovására előfordul a dőlésszög fokozása – ami alapesetben 74 fokos. Ez utóbbi hiba azonban kellő figyelemmel idejében kiküszöbölhető. 

Mindez nagyon szépen hangzik, mégsem lesz könnyű iskolát találnia annak a szülőnek, aki azt szeretné, hogy a gyermeke ezzel a módszerrel tanuljon meg írni. Igaz, hogy a rendszert majdnem 30 éve lehetne tanítani az iskolákban, valamiért azonban mégsem terjedt el.

shutterstock 189337475

Győz a megszokás

Megkérdeztük az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet, hogy mi lehet ennek az oka. Kiderült, a módszerről tudományos kutatás nem áll rendelkezésére az Intézetnek, és gazdája sincs a témának, ennek ellenére segítőkészen próbáltak válaszolni a kérdéseinkre. Meglátásuk szerint az egyik ok, amiért nem terjed el szélesebb körben a dőlt írás tanítása, tantárgy-pedagógiai eredetű: a pedagógus-jelöltek a főiskolán, a gyakorlat során az egyenes írással találkoznak, és míg ezt a módszert alaposan megtanítják, a dőlt betűs írást csak megemlítik, mint lehetséges alternatívát.

Szerepet játszik ebben a hagyomány is. A pedagógusok generációról generációra örökítik a tudásukat, sokszor tudomást sem véve arról, hogy mit tanulnak a tanítóképzőn. Vagyis a közeg, a tapasztaltabb kollégák nagyobb hatással vannak a kezdő pedagógusra, mint a tanultak (igaz erről sincs kutatási adat).

A lehetőség tehát, kellő ösztönzés hiányában nem válik gyakorlattá, bár itt-ott- elszórtan azért lehet vele találozni az általános iskolákban is. Hiszen ha valaki ezzel a módszerrel szeretne tanítani, annak rendelkezésére állnak munkafüzetek, tanmenetek, útmutatók több kiadó kínálatában is. Sőt az Apáczai Kiadó 2009-ben akkreditált egy 30 órás továbbképzést: Dőltbetűs írásminta tanítása az általános iskola 1. évfolyamán címmel, igaz, az akkreditáció azóta lejárt. 

Összességében tehát az okok összetettek, ugyanakkor az a tanár, aki így szeretné tanítani a gyerekeket írni, annak van rá a lehetősége.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.03.24 12:52:45Hurrá Torpedó

    mondjuk jó lett volna látni mellékletként egy ilyen írással írt pár mondatot...

  • 2015.03.24 14:16:29kisf

    Én a dőlt betűst tanultam, nem is tudok leszokni róla. Tudok szépen kalligrafikusan is írni, sőt előre döntve is.Felnőtt koromban erőltettem az állóbetűst, de úgy elég csúnyán írok.

  • 2015.03.24 14:22:43Lady.Vengeance

    Én meg azt nem értem, hogy miért van ekkora jelentősége még mindig a gyöngybetűs írásnak, miért piszkálják a kölyköket ezzel, amikor bőven elég lenne, ha olvasható lenne.

  • 2015.03.24 15:01:32Terézágyú

    "A „gyöngybetűs” írásnál azt tanítják, hogy szavak közben egyáltalán nem kell felemelni a ceruzát, és csak a végén helyeik ki az ékezeteket. A dőlt írásnál ez nem így van, mivel az írásmód lüktető ritmusa miatt a ceruza felemelését eleve beleépítették a rendszerbe. "

    Akkor építsék bele az állóbetűsbe is, oszt kész.

  • 2015.03.24 17:43:19walterhal

    Egyáltalában minek kell a gyereknek gyöngybetűkkel szépen írni, amikor már kb 120 éve minden hivatalos dolgot, és kb 20 éve szinte minden magán dolgot géppel, számítógéppel írnak - írunk. Inkább vakon gépelni kellene megtanulni az iskolában a sima olvasható és jó sebességű kézírás mellett. A szépírás addig volt lényeges követelmény, amíg csak kézzel írott dokumentumok, levelek, iratok voltak.

  • 2015.03.24 19:41:10Hortenz

    Fiam így tanult, most 17 éves, gyönyörűen, gyorsan, gördülékenyen ír és nem utolsó sorban olvashatóan. Kezd hasonlítani az írása a nagyapám írására. Öröm ránézni.

  • 2015.03.24 23:22:02ne vada

    A nagyszüleim és azok testvérei mind dőlt betűkkel tanultak írni. Olvasható is volt. Én csak oroszul írtam dőlt betűkkel, az is nagyon szépen olvasható volt. Alapjáraton nem írok dőlttel, de ha egyszerre sokat kell írni, akkor kb. a tizedik mondat után elkezdenek dőlni a betűk maguktól, és felgyorsul az írásom. (Szeretek kézzel írni, nem tartom fölöslegesnek. Persze a gépírástanítást nagyon hasznosnak tartom.)

  • 2015.03.25 02:49:26Androsz

    "Miután a tanulók a finommozgásokat begyakorolják, elkezdenek utánzó mozgásokat végezni, majd felismerni az írott betűket. Csak ez után kezdik el magát az írást, ami a gondos előkészítés után már könnyen megy. "

    Ez az én gyerekkoromban is pont így zajlott, az álló betűkkel. Sorminta "pálcikák", "bögrék", "karikák", "sétabotok" és hasonlók gyakorlására.

    Az első egy-két évben szép volt az írásom, aztán kezdett hanyaggá válni, ahogy elkezdtem türelmetlenkedni. Merthogy ki a fenének van ideje a karikákat és farkincákat gondosan lerajzolni, amikor már egy mondattal előre tudom, hogy mit szeretnék leírni. Amikor gimis lettem, egy-két apróságot tudatosan ellestem mástól, azóta írok a ritka ronda, kampós "b" betű helyett kereken zárt "b" betűket, az "o" betűkkel sem járom be oda-vissza a körívet, az értelmetlen, hasas "s" betűk helyett is egy felül teljesebb kisbetűs "s"-t. Azért, mert gyorsabb, praktikusabb. Az iskolás folyóírásban néhány gyakorlatiatlan mozdulatot túlságosan erőltetnek a szisztéma tökéletessége érdekében.

    Az ékezetek leírása érdekében megszakított írás nem lehet a kurzív írás egyedisége. Ez értelmetlen álláspont.

    A vonalvezetésnek nem kellene különböznie attól, hogy a betűkép dőlt vagy álló. Ez nem két módszer, hanem egy módszer két irányzata. A dőlt betű előnye az írásban mindössze annyi, hogy ha az egyenes betű a leírásakor kicsit jobbra-balra dülöngél, az jól látható, míg ha ugyanez egy dőlt betűvel történik, akkor a kicsit igadozó döntöttség nem szúr szemet.

  • 2015.03.25 03:09:02Androsz

    Igen, valóban nagyon hasznos lett volna ennek a "térítő" hangulatú cikknek az illusztrálására egy minimum száz éves, és számomra érdekes módon szinte teljesen olvashatatlan szövegrészlet helyett egy képet idetenni annak a kislánynak a füzetéből, esetleg a nevezett szakembereket megkérni egy prospektusfotó átpasszolására. A képen levő írás egyébként annyira túldíszített és torz, hogy még a szöveg német voltára is inkább csak tippelni tudok.

    A "gyöngybetűs" kézírást azért kell megtanulnia minden gyereknek, annak ellenére, hogy később már csak SMS-ben tud majd kommunikálni, mert
    1) hét ezer év fejlődés után ne tegyük függővé az új generáció számára az írásbeli kommunikáció képességét attól, hogy van-e áram;
    2) az írás megtanulásának folyamata egyidejűleg a kéz finommozgatási képességének a fejlesztése is;
    3) ha azt akarjuk, hogy a gyerek olvasható és kellően gyors írást alakíthasson ki magának, akkor valahonnan mégiscsak el kell indulnia.

  • 2015.03.26 00:40:55atleta.hu

    Miert kene 'gyongybetuset' tanulni? A cikk pont arrol szol, hogy nem csak azt lehet. Mellesleg ezt a hulyeseget - ami teljesen hasznalhatatlan - Nyugat Europaban sem mindenutt eroltetik.

    Legkesobb, amikor rendes tempoban kell jegyezetelni (ez nekem az egyetemen jott elo), atall egy hasznalhato irasra az ember. Amikor sokat irtam, eleg jo volt az iraskepem. Miert ne lehetne az elejetol hasznalhato tudast tanulni?

    Ez az igy kell, mert igy szoktuk (avagy felunk valtoztatni), tipikusan jellemzo a magyar oktatasra. Ugy szar, ahogy van. Alig fejlodott, alig javult valamit az elmult 30 evben. (Es mivel a vilag viszont sokat fejlodott, valojaban a hasznossaga jelentosen csokkent.)

  • 2015.03.26 11:01:18encir

    [link]

    Itt van kép a dőlt betűs írásról.

    A fiam is így tanult, nem mondanám, hogy gyönyörű az írása, de végül is nem rossz, azért többé-kevésbé olvasható.

  • 2015.03.27 01:34:42R2D2 & C3PO

    Hm. Életemben először az írás miatt csaltam. A mintamondatokra ügyesen rábiggyesztettem a füzetem és átmásoltam. Nagyon meg is dicsértek, hogy csak így tovább. ;-DDD

    Ma már többféle írásképet tudok produkálni, a folyóírásom nem döntöm, viszont ovális, hosszúkás, és nyilván felemelem a tollat közben, az a visszamenés már másodikban sem ment... Az angolszáz nyomtatottat is szeretem. És van kalligrafikus, olvashatatlan írásképem is - az ukrán t és e betűk pl. Többnyire a nyomtatottat használom. Ha sokat írok, akkor váltok folyóírásra, és a kalligrafikust akkor, ha van kedvem rajzolgatni.
    Szerintem az a kár, hogy nem mutatják meg, hogy mennyi lehetőség van szépen írni. Tulajdonképpen én is tudtam, csak hát nem a kis kerek béna betűkkel... És hogy a szépírás egy külön művészeti ág...

  • 2015.03.27 12:37:16encir

    Lehet, hogy a gyorsírást kéne tanítani, akkor a helyesírás sem lenne lényeges többé :-)

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta