Hat igazán jó önsegítő könyv kamaszoknak

Zanza!

Persze, gondolhatjuk, hogy már önmagában a műfaj létjogosultsága is kérdéses, hiszen melyik kamasz tájékozódik manapság könyvből az élet dolgait illetően? Tapasztalataink szerint azért vannak még néhányan. A kamaszoknak szóló önsegítő könyvek egyik nagy előnye, hogy felnőtt tanácsot nyújtanak abban a korban, amikor épp meglehetősen ambivalens a felnőttekkel, szülőkkel való kapcsolat. A könyvek segítségével a gyerek mégis tájékozódhat, olvashat olyan problémákról, amelyek foglalkoztatják őt, ráismerhet bennük magára, társaira vagy családjára, gyakorlati tanácsokat kaphat.

És persze amellett, hogy egyik vagy másik kötetet mintegy véletlenül kamaszlányunk ágyán felejtjük vagy megvesszük unokaöcsénk 15. szülinapjára, arra is nagyon jók, hogy szülőként kicsit belemerüljünk a kamaszok világába. Persze, mindenki emlékszik valamelyest a saját kamaszkorára, ugyanakkor gyakran előfordul, hogy az emlékeket átszínezi a nosztalgia: emlékszem, milyen gyönyörű volt az első szerelem, de nem biztos, hogy fel tudom idézni azt a totális kétségbeesést, amikor a randink előtt alapozóval kentem össze a nagy műgonddal kiválasztott fehér felsőmet.

Hat, kifejezetten kamaszoknak (és akár szüleiknek) szóló önsegítő könyvet mutatunk.

Andrew Matthews: Legyél boldog tinédzser!

B1164480

Matthews könyvének fő üzenete, hogy az ember maga felelős a boldogságáért, és ez alatt nem azt érti, hogy pozitívan kell gondolkodni, hanem azt, hogy fejlődni kell, magunkat fejleszteni és az életben felmerülő problémákra megoldásokat keresni.

A szerző konkrétan is sorra veszi azokat a problématípusokat, amelyekkel a 10-19 éves korosztály leggyakrabban találkozik: az önkép fejlődése, önbizalom, önbecsülés és annak hiánya, tanulás és egyéb iskolai problémák, de előkerülnek a drogok és a szülőkkel való kapcsolat is.

     

Rigler Ilona, Pacskovszky Zsolt: Hogyan élheted túl, ha rád száll az osztály?

B1325569

A "Lélekdoki" sorozat kiskamaszoknak, azaz a 9-11 éves korosztálynak szól, az ő tipiku sproblémáikat járja körül egy-egy kötetben. A kötetek mögött álló szakmaiságot a Heim Pál Kórház mentálhigiénés rendelőjének szakemberei nyújtják, akiknek gyermekpszichológiai és pszichiátriai tapasztalatai teszik hitelessé a könyveket. A "...rád száll az osztály?" a sorozat többi kötetéhez hasonlóan úgy épül fel, hogy először egy történetet ismertet - jelen esetben Patrikét és kissé kegyetlen osztályáét. A történetet követő második részben segítő feladatokat és tanácsokat talál az olvasó, amelyek a történetben vázolt konfliktus érzelmi feloldását és gyakorlati megoldási javaslatait tartalmazzák.

Sem a történet, sem a feladatok nem túl szájbarágósak és könnyen olvashatóak, azaz egyedül is odaadhatjuk a gyereknek, bár a második részben szereplő feladatokat értelemszerűen könnyebb a szülővel együtt végigcsinálni. A sorozat további kötetei közül a Hogyan élheted túl, ha nincs internet? című a másik kedvencünk.

Helen Benedict: Csak okosan!

2000000923820

A könyv kifejezetten a kamaszkori önvédelemről, a bántalmazásról és annak elkerüléséről szól. Ismerteti a gyermekek jogait, azaz azt, hogy joguk van rendelkezni a testük felett, és sem kortársuknak, sem bármilyen felnőttnek nincs joga akaratuk ellenére megverni, megerőszakolni, taperolni őket. Leírja az ilyen esetekre adott leggyakoribb reakciókat: a gyerek többnyire saját magát hibáztatja, bűntudata van.

Ezután alapvető önvédelmi stratégiák következnek, amelyek nem elsősorban fizikai önvédelmet jelentenek, hanem inkább egyfajta éberséget, a veszélyes helyzetek időben történő felismerését és kerülését, illetve hatékony segítségkérést. Részletesen kitér az utcán, otthon, iskolában, házibulin és más helyszíneken előforduló veszélyhelyzetekre és röviden, gyakorlatiasan ismerteti a teendőket. Leírja a családon belüli szexuális erőszak dinamikáját, eseteket közöl, és itt is felsorolja az áldozat tipikus reakcióit, a teendőket, illetve azt is, hogy mit tehetünk, ha nem tudtuk megvédeni magunkat és ilyen bűncselekmény áldozatai lettünk. A magyar kiadásban a magyar jogszabályok is szerepelnek, valamint függelék a hazai segítő intézményekről.

Dr. Koncz István: Kamaszkapaszkodó

B955964

Koncz István könyve, úgy tűnik, kiállta az idők próbáját, hiszen már a mai szülőgeneráció is olvashatta kamaszkorában, és azóta is új kiadások jelennek meg. A könyv abból a szempontból hoz újdonságot, hogy nem csupán "szöveg", hanem tele van játékos feladatokkal, önismereti tesztekkel, és ezek nyomán haladva veti fel a kamaszkor tipikus problémáit.

A feladatok és technikák célja az önismeret mélyítése mellett a konfliktuskezelő képesség fejlesztése, az önbizalom elmélyítése és a hatékony problémamegoldó megküzdési stílus megerősítése. Emlékszem, hogy tinilánykoromban sokáig fanyalogva méregettem a polcon, majd amikor végül levettem, fél éjszaka a teszteket töltögettem - a könyv interaktív felépítése és optimista nézőpontja nagyon megragadó.

     

Dr. Krivácsi Péter, Marsi Zoltán, dr. Battonyai Tünde: Kamaszkori vészhelyzetek - S.O.S megoldások

B1007510

A három szerző a gyermek- és kamaszellátásban dolgozik, emellett maguk is kamasz gyerekeket nevelnek, azaz jól tudják, milyen vészhelyzetekre kell számítani kamaszkorban. Definíciójuk szerint a vészhelyzet az, amit az olvasó annak tart - vagyis lehet egy pattanás az orromon, vagy épp a szüleim válása. Könnyed, magával ragadó olvasmány, és rengeteg hasznos, gyakorlati tanácsot kapunk a serdülőkor leggyakoribb problémáira.

Súlygondok, tanulási nehézségek, depresszió, szexuális problémák, sérülések, betegségek esetére kapunk gyakorlatias útmutatást. A három szerző a nemzetközi szakirodalom áttanulmányozása mellett saját gyermekegészségügyi munkájuk tapasztalataira alapozva ismertet meg a megoldásokkal. .

Francoise Dolto: A kamaszkor védelmében, avagy a homár drámája

B1042824

Francoise Dolto a francia gyermekpszichológia talán legnagyobb alakja, a gyermek-pszichoterápia úttörő személyisége. A XX. század első felében élt és dolgozott, pszichoterapeutaként rengeteg gyerekkel és családdal találkozott, könyveket írt, és igen népszerű volt tanácsadó rádióműsora is. Dolto egyik fő alapvetése az volt, hogy a gyerekeinket is "emberszámba" kell venni, azaz nem szabad nekik hazudni, nem szabad őket lekicsinyellni, értelmesen és türelmesen kell velük kommunikálni - ami ma már nem nagy újdonság, de akkoriban azért nem volt teljesen kézenfekvő.

A homár pedig úgy jön ide, hogy Dolto meglátása szerint a kamaszkor olyan, mint amikor a homár levedli a régi páncélját: az új páncél kinövesztése előtt rettentő sérülékennyé válik. A könyv sok, korábban felsorolthoz képest kevésbé a gyakorlati technikákra helyezi a hangsúlyt, ugyanakkor Dolto mély megértéssel fordul a serdülők felé: átjön, hogy ez a néni tényleg érti, min megyek keresztül és együttérez. A szövegben sok idézet szerepel "valódi" kamaszoktól, akik egyik vagy másik problémát a saját szavaikkal bontják ki. A könyv a szokásos kamaszkori problémákat veszi sorra, és a szerző sajátos stílusában megoldási javaslatokat is kínál.

Blogmustra