SZÜLŐSÉG

50 óra közszolgálat - mérsékelt lelkesedéssel

2015. március 14., szombat 16:16

2016 után már csak azok a diákok kezdhetik meg az érettségi vizsgát, akik teljesítettek 50 óra Iskolai Közösségi Szolgálatot (IKSZ). Ez a harmadik tanév, amelyben önkénteskednek a középiskolások, a tapasztalatokról tavaly november óta készítenek egy átfogó felmérést, melynek részeredményeit Bodó Márton, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet tudományos munkatársa ismertette egy konferencián.

A középiskolások kötelező önkéntes munkájának kettős célja van: az egyik, hogy a diák anyagi érdektől függetlenül szolgálja a helyi közössége javát, a másik pedig, hogy a megszerzett tapasztalatból, élményből tanuljon is.

Elméletileg számos különböző tevékenység közül választhatnak, részt vehetnek például sportesemények szervezésében, segíthetnek időseknek, van, ahol állatmenhelyen dolgozhatnak, vagy régészeti feltárásban vehetnek részt, sőt akár környezet- vagy katasztrófavédelmi feladatokat is elláthatnak. Vannak persze kevésbé fantáziadús feladatok is: például az iskola vagy a tanterem felújítása, állagmegóvása, adventi vásárra ajándék készítése, vagy vándorkiállítás szervezése.

Ami elég jól hangzik, végül is elvégzendő munka mindenhol akad, a segítség mindig jól jön, és jó esetben a lehetőségek éppen egybevágnak a diákok érdeklődési körével, elképzeléseivel, ambícióival.

A felmérés tanulsága szerint azonban csak a középiskolák felében sikerül a diák saját döntése szerint abszolválni a kötelező 50 órát, az intézmények másik felében nem szólhatnak bele a tanulók, hogy hol, mikor, mit dolgoznak, és mennyi időt szeretnének rászánni a közösségi munkára. 

  • A diákok 40 százaléka ennek megfelelően fölösleges időpocsékolásnak tartja ezt az egészet (teljes mértékben 6%, jellemzően 34%),
  • igaz, hatvan százalékuk ezzel a megállapítással nem, vagy egyáltalán nem ért egyet.
shutterstock 12639361

Csak zárójelben jegyezzük meg, lehet, hogy a fanyalgást éppen az okozza, hogy sok helyen „ez van, ezt kell szeretni” alapon osztják a feladatokat, és lehet, hogy az a gyerek, aki egyáltalán nem szeretne szemetet gyűjteni az árokparton, a helyi állatmenhelyen már lelkesen mosogatná el a szomorú szemű kutyák táljait – csak nincs rá lehetősége. (A diákok hozzáállását az iskolák koordinátor tanárai ítélték meg a felmérésben).

  • A tanulók nyolcvan százaléka szerint az iskolai közösségi szolgálat nem más, mint egy teljesítendő kötelezettség.
  • Ennek ellenére az iskolák 69 százalékában a diákok alapvetően érdeklődnek az önkéntes szolgálat iránt, és hasonló arányban foglalkoztatják a gyerekeket az így megszerzett tapasztalatok is. 

Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a felmérés szerint az iskolák a fogadóhelyeket 91 százalékban kimondottan a diákok ajánlása szerint választotta ki, ennél kisebb súllyal nyomott a latban a szülők, a koordinátorok vagy a pedagógusok ajánlása.

Azért van meggyőző lelkesedés is

Beszéltünk a kutatás vezetőjével, Bodó Mártonnal, aki határozottan és meggyőzően lelkes volt az iskolai közösségi szolgálatot illetően. Elmondta, ez még csak a harmadik év, hogy közösségi szolgálatot szerveznek az iskolák, ezért természetesen vannak még gyerekbetegségek, amelyeket ennek a felmérésnek a tanulságai alapján is korrigálhatnak majd, illetve a tapasztalatok feldolgozása is sokat segíthet. A szakember azt mondta, a cél az, hogy egy rugalmas rendszerben a diákok valóban hasznos segítő tevékenységet tudjanak végezni, ami segíti a személyiségük, a jellemük fejlődését.

A tapasztalat az, hogy az eleinte fanyalgó gyerekek is belelkesülnek, amikor látják, hogy igazán jó és hasznos, amit csinálnak. Ebben persze kell a koordinátorok, a pedagógusok hatékony közreműködése, terelgetése is, hiszen nem biztos, hogy valóban az a feladat szolgálja a diák személyiségfejlődését, amihez kedve van. De az is előfordulhat, hogy kiderül egy feladatról, hogy egyáltalán nem fekszik a diáknak, akkor pedig segíteni kell abban, hogy másikat, testhezállóbbat találjon.

shutterstock 184337432

Bodó Márton szerint az félreértés, hogy ha az iskola pedagógiai programjában rögzítik az 50 óra teljesítésének a feltételeit (vagyis a gyerek nincs döntéshelyzetben), az csökkenti a tanulók motiváltságát. Ez ugyanis nem jelenti automatikusan azt, hogy a diák nem választhat, csak annyit, hogy az iskola arculatához illesztetten határozzák meg, hogy mely területeken tevékenykedhetnek, illetve mely fogadó szervezeteket ajánlják nekik, ahol biztosítottak a hatékony közösségi munka feltételei. A diákok szerinte választhatnak a feladatok közül, nyilván lakóhely- és intézményfüggő, hogy ez a választék mennyire széles spektrumot ölel fel.

Jelenleg azonban még van mit csiszolni a rendszeren, az eredeti, azóta ugyan megváltoztatott ajánlás ellenére az iskolák több mint felében még a 12. évfolyamosoknak is marad ledolgozandó óra, amiért 78 százalékban a diákok motiválatlansága, érdektelensége a felelős, 37 százalékban pedig a leterheltségük. Ez pedig semmiképpen sem lesz jobb az érettségi előtti hónapokban, csak rosszabb – hacsak nem állnak be nyáron is szolgálni.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.03.14 17:06:08Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]

    Mondjuk a kutya menhelyeken végzett munkát is felvenném a sorba.
    Kutyasétáltatás, egyebek. Kicsit más lenne a hozzáállásuk az állatokhoz a kölyköknek.

  • 2015.03.14 17:16:31G. Wolf

    szerintem pont a legfontosabb dolgot öli meg ez a fiatalokban: az önkéntességet.

    ezek után nem csoda ha megutálnak mindent ami "önkéntesség" hiszen ez nem önkéntesség hanem kötelező.

  • 2015.03.14 17:52:49conect

    Azt verném ki ingyenmunkára aki az egészet kitalálta. Milyen jogon kötelezi más gyerekét mindenféle szir-szar munkára? Eléggé le vannak terhelve a gyerekek az iskolában, semmi értelme ennek a kötelező rabszolgamunkának.

  • 2015.03.14 18:03:10midnight coder

    Igazából ez ugyanúgy az újkori rabszolgatartás egy formája mint anno az önkéntes sorkatonaság volt, csak szerencsére rövidebb. Én is elküldeném az ötletgazdát egy kis önkéntes munkára Szibériába vasutat építeni, mint anno azokat akiket az illető kollégái küldtek egy kis malenkij robotra.

  • 2015.03.14 18:09:49csepke

    Ráadásul csak óránként lehet csinálni, vagyis ha valahova el kell menni, meg onnan vissza kell jönni, akkor simán 3-4 órában benne van egy-egy alkalom, miközben a normál iskolai feladataikra nincs idejük. És úgy ahogy írták feljebb, pont az önkéntességet öli ki a gyerekből.

  • 2015.03.14 18:31:11SkizofrénSün

    "kötelező önkéntes munka" Nincs mit hozzáfűzni.

  • 2015.03.14 18:37:16pneumónia

    Én a földekre vinném ki őket, igazi 8 órás fizikai munkába, ha a nagyapjuk kibírta alig tizenéves korában (én is 13 évesen) és semmi baja nem lett, akkor a kis telefonnyomkodó facebookozók is kibírják. Ja persze tudom itt mindenkinek nagy-földbirtokos nemes volt az őse, amúgy igazából 99,5% földműves jó parasztember, amivel semmi baj sincs! Túlságosan burokban tartják a csemetéket, nem csak pénzügyileg, hanem testi lelki kondíció is elkellene nekik.

  • 2015.03.14 18:57:54G. Wolf

    @pneumónia attól mert kiviszed a földekre mibe lesz neki jobb? attól mert neked szar volt miért kell hogy neki is az legyen?

  • 2015.03.14 19:17:14lutria

    Azért az érdekes hogy pont a héten volt egy cikk arról hogyha egy fiatalkorú elkövet valami szabálysértést akkor leültetik mert nem dolgozhatja le közmunkában mert fiatalkorú-itt meg ugyanazt elvégezheti (szemétszedés stb.)közszolgálat címszóval, tehát mégis dolgozhat,sőt kötelezik rá?

  • 2015.03.14 19:59:12Bambano

    megint egy süket amerika majmolás...

    de semmi gond, ezt magyarosan teljesítjük, bemegy a diák a könyvtárba, kér igazolást 50 óra közmunkáról, oszt jónapot.

    pneumónia: persze, vidd csak ki a földekre, ne zavarjon, hogy a korszerű nagyüzemi gazdálkodásban már nincs jelentős fizikai munka, ami meló meg van, ahhoz nem értenek, mert kicsit komolyabb műszaki ismeretek kellenének hozzá.

  • 2015.03.14 21:42:19Fridegar87

    Nem értem, mi a baj azzal, ha a fiatalok kicsit jobban belelátnak abba, hogy milyen is dolgozni. Főleg a gimnazisták, akikből elvileg a vezető réteg lesz az egyetem után,és nagy részük soha többé nem fogja megtapasztalni, milyen is a fizikai munkavégzés.
    Elég sok lehetőségből lehet választani, aki nem akar idősekkel foglalkozni, az felolvashat beteg gyerekeknek, festhet kerítést, segíthet tűzoltóságon, kihez mi áll közelebb. Tényleg ekkora katasztrófa, ha 14 év fölött komolyabb dolgokkal is kell foglalkoznia és találkoznia a gyereknek, mint hogy apuci megveszi-e az új iphonet és elmehet-e hétvégén inni a haverokkal?!

  • 2015.03.14 23:19:37conect

    pneumónia

    Oszt nagyapádnak volt e érettségije? Vagy csak a nevét tudta leírni?

    Nem ült napi 10 órát az iskolapadban, volt ideje a földeken dolgozni.

  • 2015.03.14 23:20:43conect

    Fridegar87

    Nem érted? Köteleznélek hogy munka után végezzél még önkéntes rabszolgamunkát és megtudod.

  • 2015.03.14 23:46:48pPanni

    Szerintem semmi baj nincs azzal, ha valaki kicsit kimozdul a komfortzónáján kívülre, és ahogy elnézem, némely szülőre is ráférne egy kis önzetlen (ingyen) munka. Miért kell azt gondolni, hogy kínszenvedés a gyereknek a plusz pár óra? Nyilván minden tinédzser domborít, hogy jujjj de le van terhelve, nyilván én is ilyen voltam, csak hogy ne kelljen esetleg még mosogatni is.. Inkább piszmogtam még 3 másik szorgalmi matekpelda felett.
    10 óra a suliban? Ebből max 7 tanóra van (7x45 p) és szerintem az önkéntes munka simán a délutáni "napközis" időbe belefér, nem hiszem, hogy 6-kor még elzavarják őket parkot pucolni.

  • 2015.03.15 00:59:04eff

    Az én fiamat érinti, és ő nagyon lelkesen gyűjtögeti a pontokat ( már másod évesen talán össze is jött neki ami kell). Nem pusztul bele, nem megy a kiváló eredménye rovására. Általában baráti társaságával megy, gyakorlatilag egy szabadidős program.

  • 2015.03.15 03:07:20onderon

    nyugodtan be lehetne rakni őket idősek mellé, elfekvőkbe, otthonokba. nem kell, hogy tisztába tegyék őket, elég, ha felolvasnak nekik, segítenek bekapcsolni a tévét/rádiót, óránként 5-10 percet beszélnek hozzájuk vagy csak megnézik nem szomjasak e.

  • 2015.03.15 06:35:45BitPork

    Az egész marhaság. Aki szereti csinálni, az enélkül is csinálja, aki meg nem, az csak megkeseredik benne. Én évekig voltam -családi érintettség okán- vakok mellett kísérő. Vagy akarja csinálni az ember , vagy nem tudja és csak rosszabbá tesz mindent.
    Az egész ügy mintapéldája az itthon zajló totális agymosásnak és fogcsikorgatva erőltetett ideológiai nevelésnek.

  • 2015.03.15 08:45:47nyelvőrke

    Kedves Onderon! Az én lányomat "berakták" az elfekvőbe " beszélgetni...15 évesen minden különösebb előzetes mentális felkészítés nélkül. Nem részletezem, milyen lelkiállapotban jött haza. Szóval előbb gondolkodni, utána cselekedni, írni véleményt formálni...vagy lehet menni önkéntesen beszélgetni az elfekvőbe.

  • 2015.03.15 08:58:22Farkos Tsapó Gyurka

    Mit is mondott ilyen esetekben Besenyő Pista bácsi?
    "Emmán pedig hülyeség!"

  • 2015.03.15 09:13:25mrs gyrmur

    Nálunk szerencséje volt a lányomnak, olyan helyre tudott menni, ahova akart, oviba, Próbálták nyomni, hogy menjen idősotthonba, de azt valahogy sikerült megúsznia. Oda semmiképp nem akart menni, Megértettem. Az nem májusi lepkekergetés.
    A dolog önkéntessége tényleg hiányzik, attól, hogy enélkül az 50 óra nélkül nem tud érettségizni, mindjárt elveszi a dolog spontaneitását.
    És a leterheltség. Arról is lehet órákat írni, Egy átlagos nap sem jön haza 1/2 4-4 előtt, húzósabb napokon 5-kor. Ha ment "önkénteskedni" akkor 7 körül jött haza. Néha egy héten 2x.

  • 2015.03.15 10:42:30GöTi

    Ha az a söpredék rendeli meg a "kutatást" aki a kényszermunkát előírta, akkor komolyan értékelhető válaszokat vár bárki is a felmérés kérdéseire a kiszolgáltatott diákoktól?

  • 2015.03.15 15:29:58zizi77

    Alapvetően a szülői hozzáálláson is múlik, hogy a gyereknek ez mennyire lesz teher. Ha Apa,Anya nyűglődik, hogy ez milyen kizsákmányolás, a gyerek is fog. Ha Apa,Anya esetleg maga is tesz valamit a közért(:)), akkor a gyereknek sem lesz akkora teher. Magam részéről jó ötletnek tartom, feltéve, ha a gyereknek valóban van választási lehetősége min. 3-4 féle munka közül. Nem árt, ha már az első munkahely előtt van némi fogalmuk a gyerekeknek az életről, mielőtt jönnek a pofonok.

  • 2015.03.17 16:43:47subidubidu

    "Kötelezően ajánlott". Ismerős a fiatalkoromból. Ezek ugyanazt hozzák vissza, mint az általuk gyűlöletesnek tartott rendszer.
    Ahogy az iskolai papírgyűjtés helyett is inkább beküldenék egy ezrest (mert a panelban hol tároljam fél évig a papírhulladékot, mikor van lent szelektív gyűjtő), itt is értelmes munkát és életszerű munkavégzést tartanék elfogadhatónak, ha már. Nem óránként gyűjtögetni.
    14 évesen dolgozhattam napi 6 órát 1 hónapig. Kevés pénzért, de értelmes munkát végeztem, a magam választása szerint, a szabadidőm terhére - akkor, mikor VOLT szabadidőm, nyáron! Annak láttam is értelmét. A kötelező önkéntes munka az, amit más is ír: modern rabszolgaság, felkészítés a választás nélküli közmunkára. Zsarolás, hogy különben nem mehetsz egyetemre. mintha nagyon sokan nem dolgoznának egyetem mellett! Régebben is, most is.

  • 2015.03.18 11:52:18Keményen Dolgozó Gyíkember

    [link]

  • 2015.03.19 14:18:50encir

    Hajdanában minket gimnazistákat (mivel a szakközepesek-szakmunkásképzősök amúgy is találkoztak a munka világával) minden ősszel egy hétre elvittek dolgozni a mezőkre, általában szüretelni, betakarítani. A városiakat meg gyárakba. Kibírtuk, jókat mulattunk és még egy kis pénzt is kaptunk érte. Igaz, hogy most nincs se mezőgazdaság, se gyár.

  • 2015.03.19 20:50:38hallode

    Nagyon igaz az, hogy ha apaanya szidja a munkát, akkor a gyereknek is nyűg lesz. Szóval ezzel csak a gyereknek ártanak, ha úton-útfélen azt hangoztatják, milyen borzasztó.
    Más. 50 óra, könyörgöm, az semmi! Ezért még hisztizni se érdemes.
    Megint más. Az sem utolsó szempont, hogy a gyerek találkozik valamivel az iskola-különóra-sport-barátok-család ötszögön kívül is. Ennek igenis lehet szerepe a palyaválasztásnal. Pl. óvónő akar lenni, elmegy oviba segíteni, rájön, hogy nem bírja a gyerekek visítozasat hallgatni egész nap, vagy épp ellenkezőleg: az oviban jön rá, hogy imádja a gyerekeket. De. Ugyanez igaz lehet kertészetre, vagy ihletet kaphat orvosi, ápolónői munkához.
    Nem kéne mindig a rosszat látni. Én is le voltam terhelve gimi alatt, mindig késő délután estem hza, de tudom, hogy ez belefért volna. Ha most, egyetem alatt, nappali tagozat mellett is belefér heti 40 óra munka, nyelvtanulás, önkénteskedés, párkapcsolat, sport...

  • 2015.03.23 15:47:27subidubidu

    Hallode,

    Érdemes lenne megtudakolnod, miféle önkéntes munkákat ajánlanak (jellemzően nem olyanokat, amiket a gyerekek annyira akarnának választani: igen kevés tinédzser szeretne ismeretlen idősekkel beszélgetni). És jó, ha tudod, hogy az 50 órát nem lehet, csak 1-2 óránként teljesíteni. Lehet, hogy Te bírtál volna többet is, de nem biztos, hogy mindenki olyan, mint te, és nem biztos, hogy jó az, ha egy felnőtt hivatalos munkaideje 8 óra, egy diáké meg több (a hazavitt leckével mindenképp).
    Egyébként pedig leginkább az elvvel van a baj. Az önkéntes munka más országokban sikk is akár, mert VALÓBAN önkéntes. Nem szükséges feltétele a továbbtanulásnak.

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta