SZÜLŐSÉG

Csavarja ki a gyerek kezéből este a telefont, tabletet!

2015. március 7., szombat 10:06

A tinédzserek egyre kevesebbet alszanak, és ez sok fejtörést okoz mind a szülőknek, mind a kutatóknak. Az alvás ugyanis nem csupán kellemes, de hasznos is: ilyenkor szilárdulnak meg a memóriánkban tárolt emléknyomok, beleértve a tanulás során elsajátított ismeretanyagot is. A kamaszkornak pedig az egyik fontos jellemzője éppen az, hogy rengeteg tudást, emléket és ismeretet halmozunk fel ebben az időszakban. Az alvás csökkenésének hátterében több dolog is állhat: az egyre tevékenyebb életvitel mellett a hálószobában tárolt kisképernyők is hibáztathatóak. A megoldást sajnos nem tudjuk: az iskolai oktatóprogramok nem igazán segítettek a dolgon.

Húsz éve folyamatosan csökken

Az USÁ-ban már több mint egy évtizede mérhető ez a csökkenő tendencia. Egy tanulmány során a kutatók 1990 óta követték figyelemmel a tinédzserek alvási szokásait, és a kilencvenes évek óta lassú, de biztos a romlás: csökkenés látszik az alvás időtartamában és kielégítő mértékében. A lányokat súlyosabban érintette a probléma, de a fiúk sem úszták meg.

A Columbia Egyetem kutatói majdnem 273 ezer kamasz adatait elemezték egy húsz éves időtartamban (1991-től 2012-ig bezárólag). A résztvevőktől megkérdezték, milyen gyakran alszanak minimum napi hét órát, és milyen gyakran alszanak kevesebbet annál, mint amennyire szükségük lenne. Az amerikai National Sleep Foundation egyébként napi kilenc óra alvást javasol kamaszkorban.

A legnagyobb csökkenés az alvás időtartamában a kilencvenes években következett be, és  leginkább a tizenöt éveseket érintette mindez:1991-ben még majdnem 72 százalékuk, míg 2012-ben már csak 63 százalékuk aludt megfelelő mennyiséget.

Az oktatás sem használt

A szakemberek nagy reményeket fűztek egy alvási szokásokkal kapcsolatos iskolai prevenciós programhoz, azonban sajnos ez sem hozta a várt eredményeket. A kamasz gyereket nevelő szülők valószínűleg nem lepődnének meg a kutatási eredményeken: az iskolai prevenciós program nem hagyott igazán mély nyomot a résztvevőkben.

shutterstock 164534891

A diákok alvással kapcsolatos elméleti tudása jelentősen javult a program végére, csak éppen ez a világon semmit sem változtatott az alvási szokásaikon. Megértették ugyan az alvás fontosságát, de a legtöbben úgy nyilatkoztak, hogy annyira elfoglaltak, annyira sok teendőjük van a nap folyamán, hogy egyszerűen nincs idejük, és nem is szeretnének többet aludni.

Annyi pozitív változás mégis történt, hogy azok, akik részt vettek a programban, jelentősen csökkentették a koffein- és energiaital-fogyasztásukat, ami jó hatással volt az egészségi mutatóikra is, csak épp az alvásuk nem lett több.

Tablet és okostelefon a hálószobában

A gyerek alvásminőségét és mennyiségét is jelentősen rontja, ha tévé van a gyerekszobában - ezt már régóta tudjuk. Keveset tudtunk azonban a kisebb képernyők szerepéről, márpedig az átlagos kamasz szobájában nem annyira tévé, mint inkább táblagép meg okostelefon található. Az utóbbiak kétféleképpen is ronthatják az alvásminőséget. A tévé és monitor által kibocsátott kék sugárzás már önmagában rontja az alvást, emellett az utóbbiakon még emailek, sms-ek is érkeznek, amik újra és újra felébresztenek, vagy ébren tartanak.

Egy friss tanulmány épp ezeket a hatásokat vizsgálta. Összesen kétezer, hetedikes és negyedikes általános iskolás gyereket figyeltek meg, és arra voltak kíváncsiak, találnak-e összefüggést az esti-éjszakai képernyőhasználat és az alvásminőségük között. A kutatók két, alvással kapcsolatos változót vizsgáltak: az alvás mennyiségét, és kielégítő voltát.

Magyarul, megnézték, hány órát aludtak a gyerekek a hétköznapokon, valamint megkérdezték tőlük, hány esetben érezték úgy, hogy kialvatlanok, és jól esne még egy kis alvás. Akik heti négy vagy több napon nyilatkoztak úgy, hogy kialvatlanok maradtak, azokat a "nem kielégítő alvású" csoportba sorolták.

Telefon, tablet a hálószobában=napi húsz perccel kevesebb alvás

A gyerekektől azt is megkérdezték, milyen gyakran alszanak úgy, hogy az ágyuk mellett van valamilyen fent említett készülék, mennyit használják azt, illetve, hogy van-e a szobájukban tévé. Az általános iskolás gyerekeknek kicsit több, mint a fele (54 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy kisképernyős készülékkel az ágya mellett alszik. Háromnegyedüknek volt a szobájában tévé.

shutterstock 180782267

Az alvással kapcsolatos eredmények egyáltalán nem meglepőek: azok a gyerekek, akik tablet vagy okostelefon mellett aludtak, átlagosan húsz perccel kevesebbet aludtak naponta a társaiknál. A tévével kapcsolatban is ugyanilyen összefüggéseket találtak a kutatók. A lefekvési időket is megfigyelve az derült ki, hogy a húsz perces eltérés korántsem meglepő módon későbbi lefekvésből adódik (vagyis nem reggel kelnek fel húsz perccel korábban okostelefonozni az érintett gyerekek).

Azok, akik telefon, tablet társaságában aludtak, ráadásul másfélszer gyakrabban számoltak be nem kielégítő alvásról, vagyis ők is érezték, hogy gyakrabban kialvatlanok, jobb lenne többet pihenni. Ez összefüggött a képernyőhasználat időtartamával is.

A fenti vizsgálat eredményei nem különösebben meglepőek, ugyanakkor felhívják a figyelmünket egy olyan problémára, amit már eddig is sejtettünk, csak talán nem vettünk elég komolyan. Az esti tévézésre talán sok szülő igyekszik odafigyelni, de nem biztos, hogy gondolunk az okostelefonok és táblagépek alvást rontó hatására is.

Persze, szülő legyen a talpán, aki képes minden este kicsavarni kamaszlánya/fia kezéből az okostelefont - mindenesetre meg kell próbálni.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.03.07 10:38:09Flaggx

    Egy kamasz későn fekszik le? Húúúú...

  • 2015.03.09 10:02:24sunabajnok

    Kamasz? Már ne is haragudjatok, de nem 14-15 éveseknek vesznek okostelefont, meg tabletet, hanem a 8 éeseknek!!! a 14-15 éves már konkrétan függő.

  • 2015.03.09 13:13:01ubu1

    Azért azt nehezen hiszem el, hogy 20 percen múlik a kialvatlan és a nem kialvatlan állapot között a különbség. Annál is inkább, mert ma már tudjuk, hogy a kialvatlanság mértéke nem csökken szigorú monoton módon az alvás hosszának növelésével: az alvási ciklusok erősen belerondítanak ebbe.
    A másik meg, hogy nemrég még kifejezetten javasolták a szakik, hogy elalvás előtt olvassunk, mert egy ilyen nyugalmi állapottal járó szokás kialakítása jótékony hatású az alvásra. Tapasztalatból mondom, hogy jó dolog: Én sokszor szoktam is olvasni lefekvéskor és ma már nulmátelefonon teszem. Szerintem még mindig jobb 20 percet olvasni így, aztán elaludni, mint órákon át álmatlanul forgolódni egy stresszes nap után.
    Ami pedig a kék fényt illeti: Ez ügyben már más tanulmányok is születtek, de azért nem kellene túlzásba vinni. Ha papír könyvet olvasunk hagyományos izzólámpa (amit ma már alig lehet kapni) fénye mellett, abban is van kék komponens. Mégis pozitív hozadéka van. Ugyanez tableten vagy telefonon csak szoftver kérdése kellene, hogy legyen, és ez a gond (ha tényleg gond ez egyáltalán) is kiküszöbölhető.

  • 2015.03.09 13:14:44ubu1

    ... és ma már telefonon teszem.

  • 2015.03.09 13:28:17ubu1

    Legközelebb majd kitalálják, hogy az ágy mellett hagyott okostelefon vagy tablet sugárzása káros hatással van az agy alváskor végbemenő folyamataira. Netán kis manók (modernebb elképzelés szerint: nanorobotok) másznak ki belőle éjjel és a kamaszok fülén keresztül bemászva agydaganatot okoznak.
    Ma már egy úgy-ahogy normális filmért is legalább éjfélig fent kell maradni, hála megboldogult Szalay Annamáriának és más hasonlóan gondolkodó idiótáknak. Jó lenne arról is egy tanulmány, hogy ha minden olyan szórakozást megtiltunk, amit ez a korosztály tényleg magától és szívesen csinálna (tehát nem a délutáni több fajta edzésre, nyelvórára, szolfézsre, hittanra, matek korrepetálásra stb. gondolok, mert az nem kikapcsolódás az egész napos iskola után), akkor mi lesz a statisztikai eredmény alvás, kipihentség, általános közérzet, depresszió/életkedv, öngyilkosság stb. tekintetében.

  • 2015.03.09 22:15:51subidubidu

    Hát nem tudom, az én 14 éves gyerekemnek se tabletje, se okostelefonja (bár szeretne), és hagyományos könyvet olvas. A szabad géphasználata napi 30 perc körül van. Ezzel együtt úgy érzi, hogy ha tovább ébren maradhatna, több mindenre jutna ideje. 9-f10 közt van villanyoltás és negyed 7-kor kel, 7-kor indul a suliba egy rendes reggeli után.
    A későbbi iskolakezdés (9 óra?), az pl. jó hatással volna a tinédzserekre, ezt sem kevés tanulmány mutatta ki. De a mostani kötelező óraszám mellett akkor délután fél 3-kor tudna hazaindulni. És ez csak fokozódni fog, ahogy a lecke mennyisége is.

    Ezzel együtt biztos, hogy nem használ a fény az ágy mellett. Engem is zavarna.

  • 2015.03.10 18:21:40blueberries

    Az USA-ban, nem az USÁ-ban...!

  • 2015.03.15 21:13:17R2D2 & C3PO

    Szerintem ez is tévút.

    Én a biológiai ciklusokat tanulmányoznám a britttudósok helyett. ;-DDD

    (Szerintem a kamaszkorban későbbre tolódik az elálmosodás, kicsit baglyosodik a kamaszok többsége, délután kellene őket nyüstölni a tanulnivalókkal, délelőttönként meg segíteni nekik felébredni, művészetekkel foglalkozni. Persze van egy csomó kivétel, szóval lehet, hogy egyszerűen többféle megoldási opciót kellene biztosítani nekik. Ha az iskolák demokratizálódnának, ez nem lenne gond.)
    (De nyilván nem fog megtörténni, mert mindenki utálja a kamaszokat. Ugyan, kit érdekel, hogy a legjobbat hozhassák ki magukból?)

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta