Csavarja ki a gyerek kezéből este a telefont, tabletet!

Zanza!

A tinédzserek egyre kevesebbet alszanak, és ez sok fejtörést okoz mind a szülőknek, mind a kutatóknak. Az alvás ugyanis nem csupán kellemes, de hasznos is: ilyenkor szilárdulnak meg a memóriánkban tárolt emléknyomok, beleértve a tanulás során elsajátított ismeretanyagot is. A kamaszkornak pedig az egyik fontos jellemzője éppen az, hogy rengeteg tudást, emléket és ismeretet halmozunk fel ebben az időszakban. Az alvás csökkenésének hátterében több dolog is állhat: az egyre tevékenyebb életvitel mellett a hálószobában tárolt kisképernyők is hibáztathatóak. A megoldást sajnos nem tudjuk: az iskolai oktatóprogramok nem igazán segítettek a dolgon.

Húsz éve folyamatosan csökken

Az USÁ-ban már több mint egy évtizede mérhető ez a csökkenő tendencia. Egy tanulmány során a kutatók 1990 óta követték figyelemmel a tinédzserek alvási szokásait, és a kilencvenes évek óta lassú, de biztos a romlás: csökkenés látszik az alvás időtartamában és kielégítő mértékében. A lányokat súlyosabban érintette a probléma, de a fiúk sem úszták meg.

A Columbia Egyetem kutatói majdnem 273 ezer kamasz adatait elemezték egy húsz éves időtartamban (1991-től 2012-ig bezárólag). A résztvevőktől megkérdezték, milyen gyakran alszanak minimum napi hét órát, és milyen gyakran alszanak kevesebbet annál, mint amennyire szükségük lenne. Az amerikai National Sleep Foundation egyébként napi kilenc óra alvást javasol kamaszkorban.

A legnagyobb csökkenés az alvás időtartamában a kilencvenes években következett be, és  leginkább a tizenöt éveseket érintette mindez:1991-ben még majdnem 72 százalékuk, míg 2012-ben már csak 63 százalékuk aludt megfelelő mennyiséget.

Az oktatás sem használt

A szakemberek nagy reményeket fűztek egy alvási szokásokkal kapcsolatos iskolai prevenciós programhoz, azonban sajnos ez sem hozta a várt eredményeket. A kamasz gyereket nevelő szülők valószínűleg nem lepődnének meg a kutatási eredményeken: az iskolai prevenciós program nem hagyott igazán mély nyomot a résztvevőkben.

shutterstock 164534891

A diákok alvással kapcsolatos elméleti tudása jelentősen javult a program végére, csak éppen ez a világon semmit sem változtatott az alvási szokásaikon. Megértették ugyan az alvás fontosságát, de a legtöbben úgy nyilatkoztak, hogy annyira elfoglaltak, annyira sok teendőjük van a nap folyamán, hogy egyszerűen nincs idejük, és nem is szeretnének többet aludni.

Annyi pozitív változás mégis történt, hogy azok, akik részt vettek a programban, jelentősen csökkentették a koffein- és energiaital-fogyasztásukat, ami jó hatással volt az egészségi mutatóikra is, csak épp az alvásuk nem lett több.

Tablet és okostelefon a hálószobában

A gyerek alvásminőségét és mennyiségét is jelentősen rontja, ha tévé van a gyerekszobában - ezt már régóta tudjuk. Keveset tudtunk azonban a kisebb képernyők szerepéről, márpedig az átlagos kamasz szobájában nem annyira tévé, mint inkább táblagép meg okostelefon található. Az utóbbiak kétféleképpen is ronthatják az alvásminőséget. A tévé és monitor által kibocsátott kék sugárzás már önmagában rontja az alvást, emellett az utóbbiakon még emailek, sms-ek is érkeznek, amik újra és újra felébresztenek, vagy ébren tartanak.

Egy friss tanulmány épp ezeket a hatásokat vizsgálta. Összesen kétezer, hetedikes és negyedikes általános iskolás gyereket figyeltek meg, és arra voltak kíváncsiak, találnak-e összefüggést az esti-éjszakai képernyőhasználat és az alvásminőségük között. A kutatók két, alvással kapcsolatos változót vizsgáltak: az alvás mennyiségét, és kielégítő voltát.

Magyarul, megnézték, hány órát aludtak a gyerekek a hétköznapokon, valamint megkérdezték tőlük, hány esetben érezték úgy, hogy kialvatlanok, és jól esne még egy kis alvás. Akik heti négy vagy több napon nyilatkoztak úgy, hogy kialvatlanok maradtak, azokat a "nem kielégítő alvású" csoportba sorolták.

Telefon, tablet a hálószobában=napi húsz perccel kevesebb alvás

A gyerekektől azt is megkérdezték, milyen gyakran alszanak úgy, hogy az ágyuk mellett van valamilyen fent említett készülék, mennyit használják azt, illetve, hogy van-e a szobájukban tévé. Az általános iskolás gyerekeknek kicsit több, mint a fele (54 százaléka) nyilatkozott úgy, hogy kisképernyős készülékkel az ágya mellett alszik. Háromnegyedüknek volt a szobájában tévé.

shutterstock 180782267

Az alvással kapcsolatos eredmények egyáltalán nem meglepőek: azok a gyerekek, akik tablet vagy okostelefon mellett aludtak, átlagosan húsz perccel kevesebbet aludtak naponta a társaiknál. A tévével kapcsolatban is ugyanilyen összefüggéseket találtak a kutatók. A lefekvési időket is megfigyelve az derült ki, hogy a húsz perces eltérés korántsem meglepő módon későbbi lefekvésből adódik (vagyis nem reggel kelnek fel húsz perccel korábban okostelefonozni az érintett gyerekek).

Azok, akik telefon, tablet társaságában aludtak, ráadásul másfélszer gyakrabban számoltak be nem kielégítő alvásról, vagyis ők is érezték, hogy gyakrabban kialvatlanok, jobb lenne többet pihenni. Ez összefüggött a képernyőhasználat időtartamával is.

A fenti vizsgálat eredményei nem különösebben meglepőek, ugyanakkor felhívják a figyelmünket egy olyan problémára, amit már eddig is sejtettünk, csak talán nem vettünk elég komolyan. Az esti tévézésre talán sok szülő igyekszik odafigyelni, de nem biztos, hogy gondolunk az okostelefonok és táblagépek alvást rontó hatására is.

Persze, szülő legyen a talpán, aki képes minden este kicsavarni kamaszlánya/fia kezéből az okostelefont - mindenesetre meg kell próbálni.

Blogmustra