SZÜLŐSÉG

Teszthez kötnék, ki milyen középiskolába mehet

2015. március 5., csütörtök 12:19

A Magyar Nemzet információi szerint kompetenciateszt, pontosabban egy pályaorientációs tanácsadással egybekötött képesség- és tudásmérés alapján dőlne el, hogy az általános iskola után ki hol tanulhat tovább. A felmérést a hetedik osztály végén, a kilencosztályos általános iskola bevezetése esetén pedig nyolcadikban végeznék el - adta hírül a HVG

A cél a szakképzés vonzerejének visszaállítása, azaz a gazdasági igényekkel harmonizáló beiskolázási struktúrát kell létrehozni, ehhez pedig több jól képzett szakmunkásra és technikusra van szükség, mint amennyit a jelenlegi oktatási rendszer képez - írja a lap. Mindezt a gimnáziumi képzés minőségének megtartása is indokolttá teszi. Ugyancsak a tervek között szerepel, hogy az átjárhatóságot is segítenék a különböző oktatási rendszerek között. 

Feltételezhetően nem a kompetenciatesztek krémjét küldik majd szakképző intézetekbe, tehát akinek rosszul sikerül a tesztje, abból szakmunkás lesz, akinek jól, az mehet gimnáziumba és továbbtanulni. Így egyelőre nem világos, hogy ettől az intézkedéstől hogyan nő majd a jól képzett technikusok és szakmunkások száma. 

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.03.05 16:29:53nicktolvajmentesítő_kovi1970

    Qrva annyát a sok f@sszopó fideszesnek! A fideszes képviselő hülye kölke persze majd teszt nélkül is mehet továbbtanulni. Vagy legrosszabb esetben Svájcba valami büfészakos továbbképzésre 14milkáért...

  • 2015.03.05 16:47:07kisvirag78

    Nem ezt hívták eddig felvételinek???

  • 2015.03.05 16:52:34Varró Kanna

    "a szakképzés vonzerejének visszaállítása" ?
    A nyilatkozó vagy a cikk szerzője és én másképp értjük a magyar nyelvet.
    Miért lesz vonzó a szakképzés a gyereknek, ha ír egy tesztet, amin közlik vele, hogy rossz képességű, de nem dobjuk kukába azonnal. Előbb az iskolában megtanítjuk inni, drogozni, erőszakoskodni. Aztán minimálbérből-felét-zsebbe-vissza konstrukcióban reszelgethet egy kicsit egy vállalkozónak becézett félsittes csalónál, majd ha meg már ráunt és nem tudja fizetni az uzsorát, ami kajára kellett, elmenekülhet a pakik közé mosogatni a második legnagyobb magyar városba, Londonba.
    Tudniillik ezt hívják nálunk úgy, hogy a "gazdaságnak több szakmunkásra van szüksége".

    Megéltem, milyen volt mikor több mérnökre volt szükség: árulhattam a bomberdzsekit amúgy MLM az állami életpálya modell meg a Blahán alvás volt....

    Amíg a munkaerő kereslet minőségén nem változtatnak addig az itthon megtanult szakma nincs a lehetőségek listáján. A kudarcok listáján viszont igen. Hogy erre a kudarc élményre még egy bukott teszttel is ráerősítünk államilag, hát ahhoz már egy komoly valóság-tudatlanság szükséges.

  • 2015.03.05 20:41:42Kelly és a szexi dög

    hát sajna a munkaerőpiac ma már nem a Moszkva téren található...

  • 2015.03.05 21:25:49Csipetke Léna

    ertem en, hogy birkakra van szuksege a kormanynak, de kezdjek a sajat pereputyukon, illetve magukon. iq tesztet minden politikusnak, aki nem eri el a 100-at (es akkor meg alacsony is lenne a bejutas), annak takarodj van.

  • 2015.03.06 02:39:19XEP

    Varró Kanna +1

  • 2015.03.06 05:49:35Nick Leeson

    Hol van ebben a régi bevált 3 fokozat? Szakmunkásképző, szakközépiskola, gimnázium? Ez olyan jó működött annak idején, hogy csak na! Ha valaki csak szakmunkás volt és 10 év múlva rájött, hogy jó lett volna tanulni, akkor leérettségizett estin, és mehetett egyetemre. Mellesleg szerintem a gimnázium az egyik legszarabb képzési forma. Aki onnan kijön annak aztán fogalma sincs semmiről, ami bármi hasznot hozhat, viszont jól tudja Petőfi összes művét... Véleményem szerint, a középiskolában MINDENKINEK kellene tanulnia egy szakmát. Függetlenül attól, hogy kap-e mellé érettségit. Aztán ha elvégzi, mehet tovább abban a szakmában egyetemre. Vagy akár el is helyezkedhet, és csak később folytatja a tanulmányit. A gimnáziuomokból jönnek ki azok a "művelt" csőtömegek, akiknek totál fogalmuk sincs a világról, csak egy értelmetlen felesleges lexikális tudást beléjük vertek...

  • 2015.03.06 09:11:39gombakomba

    Nick Leeson,
    az az erzesem, hogy te nem gimnaziumban vegeztel, vagy legalabbis nem egy eros gimiben.
    Igen keves kiveteles kepessegu embertol eltekintve, aki gyengebb alap- es kozepkepzes utan is kepes elvegezni egy RENDES egyetemet, egy eros egyetemre es az igazan jol fizetett szakmakhoz EROS GIMNAZIUMBOL vezet az ut.

  • 2015.03.06 09:14:56gombakomba

    Nick, kerlek javits ki ha tevednek, es megiscsak EROS gimibol jottel.

  • 2015.03.06 09:16:38okostojas007

    Nick Leeson: azert valamennyit legalabb az egyetemek fejlodtek :)
    info szakon regen, meg mindig ott tartottak, hogy microsoft word-ot, meg dos paracsokat oktattak.. na akkor mondtam, hogy elmentek ti a francba... :)
    Egyetem, info szak, azt bejott mancika, kemia, orosz, angol, info szakos tanar, es egy kinyomtatott papirrol nezte a lepeseket az oran, aminel az elso az volt, hogy hol kell bekapcsolni a szamitogepet :)

  • 2015.03.06 09:18:53gombakomba

    Ne legyenek illuzioink, egy orvos, jogasz, mernok, gyogyszeresz stb. stb. (hacsak el nem toketlenkedi), nagyon nagy esellyel kevesebb munkaval is tobbet fog keresni, mint egy szakmunkas. Ha meg sokat dolgozik, meg tobbet. Ja, persze, vannak kivetelek. Egy keves.

  • 2015.03.06 09:23:02gombakomba

    Egyebkent pedig az, vki gimiben tanul, egyaltalan nem jelenti azt, hogy nem lesz szakmaja. Lesz, csak kesobb, egyetem utan. Mert ahhoz, hogy valamit magasabb szinten muvelj, magasabb szintu alapozo tanulmanyok szuksegesek.

  • 2015.03.06 09:27:41gombakomba

    Olyasmi ez, mint amikor a keteves gyereket es a keteves kismajmot hasonlitod ossze. A kismajom sokkal tobb mindent meg fog tudni csinalni, meg a logikai feladatokban is jobb lesz. Na de, hosszabb tavon eppen az ellenkezojere szamithatunk.

  • 2015.03.06 09:57:34bölcsbagoly

    Miből gondolják egyesek, hogy mindenkiből szellemi munkát végző kellene legyen? A szellemi tevékenységet végzők közt is alig 10-155 a kreativ, az új szellemi értéket létrehozó ember. A többi értelmiségi főleg rutinfeladatokat végez. Ráadásul sok szakmában a fizikai és szellemi tevékenység kiegésziti egymást (pl. egy sebésznél, geológusnál, biológusnál, mérnöknél, stb).
    nagyon sok fiatalnak sem képessége sem kedve nincs a szellemi tevékenységhez, viszont jó a kézügyessége , vagy bírja a monoton tevékenységet. Miért kellene őket évekig olyannal kínozni amit nem szeretnek, nem bírnak el.Ők kiválóan eltudják képzelni magukat ilyen munkakörökben.
    Számos régen fizikai munkának számitó szakmában ma műár jóval magasabb szintű szellemim munkát is el kell végezni ahhoz, hogy a modern szerkentyüket kezelni tudjad. Ehhez már nem árt a középiskolai végzettség.
    A későn érők meg akaraterővel később betudják hozni lemaradásukat , akár a legfelső szintig is.
    Nem találom elvetendőnek a 7-es felmérés ötletét, mert előtte még túl korai, 8-ban meg már késő lenne . Tájékoztató s nem kötelező jellegű kell legyen, de nem kell miatta megsértődjön sem a szülő, sem a tanuló. Rajtuk múlik, hogy megcáfolják a felmérés eredményét.

  • 2015.03.06 09:57:34bölcsbagoly

    Miből gondolják egyesek, hogy mindenkiből szellemi munkát végző kellene legyen? A szellemi tevékenységet végzők közt is alig 10-155 a kreativ, az új szellemi értéket létrehozó ember. A többi értelmiségi főleg rutinfeladatokat végez. Ráadásul sok szakmában a fizikai és szellemi tevékenység kiegésziti egymást (pl. egy sebésznél, geológusnál, biológusnál, mérnöknél, stb).
    nagyon sok fiatalnak sem képessége sem kedve nincs a szellemi tevékenységhez, viszont jó a kézügyessége , vagy bírja a monoton tevékenységet. Miért kellene őket évekig olyannal kínozni amit nem szeretnek, nem bírnak el.Ők kiválóan eltudják képzelni magukat ilyen munkakörökben.
    Számos régen fizikai munkának számitó szakmában ma műár jóval magasabb szintű szellemim munkát is el kell végezni ahhoz, hogy a modern szerkentyüket kezelni tudjad. Ehhez már nem árt a középiskolai végzettség.
    A későn érők meg akaraterővel később betudják hozni lemaradásukat , akár a legfelső szintig is.
    Nem találom elvetendőnek a 7-es felmérés ötletét, mert előtte még túl korai, 8-ban meg már késő lenne . Tájékoztató s nem kötelező jellegű kell legyen, de nem kell miatta megsértődjön sem a szülő, sem a tanuló. Rajtuk múlik, hogy megcáfolják a felmérés eredményét.

  • 2015.03.06 09:58:19bölcsbagoly

    bocs, 10-15% a kreatív...

  • 2015.03.06 10:50:08gombakomba

    bölcsbagoly 2015.03.06 09:57:34
    Egyáltalán nem kell mindenkinek szellemi munkát végeznie, nem kell mindenkinek gimnáziumba, egyetemre mennie. Mindenki a képességeinek legjobban megfelelő oktatásban kellene, hogy részesüljön, ami után az ő és a piac számára is legjobban megfelelő szakmát tudja végezni. Olyat, amiben talál kihívást, nehézséget, egyúttal örömöt és sikerélményt is. Csak így lesz igazán sikeres, és hasznára a társadalomnak is. (Szép kis utópia, mi? Azért valahol reménykedek benne, hogy lehet közelíteni ezt az állapotot.) Aki gyengébb képességű, vagy egyszerűen csak gyökeresen más érdeklődésű, az nem fog tudni elvégezni egy rendes gimnáziumot sem, nemhogy főiskolát, egyetemet, az ő esetében ezek elpazarolt évek lesznek, és két szék között a padlón találja magát. Az ő esetében (is) célszerűbb lett volna reálisan felmérni, mi várható el tőle, és áltsuli után elküldeni valami szakmát tanulni. Ezzel együtt el kell fogadni, hogy akármilyen jó lesz a szakmájában, igen nagy valószínűséggel soha nem fog annyit keresni, mint egy olyan ember, aki jó egyetemet végzett és persze egyidejűleg nem az "életképtelen" fajtából való.

    Na de amit Nick Leeson írt a gimnáziumokról, az színtiszta, nettó hülyeség, egyszerűen nem igaz, és számomra egy olyan ember nézőpontját tükrözi, akinek fogalma sincs arról, amit beszél, mert nem gimnáziumban, vagy legalábbis nem kellően erős gimnáziumban végzett. Egyszerűen nincsenek tapasztalatai és hiteles információi a témáról.

  • 2015.03.06 10:55:05gombakomba

    A cikkben szereplő tervekről szólva pedig az a véleményem, hogy ha ez a teszt nem kőbe vésett eredményt ad, ha a teszt mellett figyelembe veszik a gyerek addigi iskolai és egyéb teljesítményét is, és ha a teszt ismételhető, akkor rendben van, és előremutató.
    Mert ha ez a teszt egyszeri, megismételhetetlen és mindent eldöntő lesz, az nagy szívás. Képzeld el, ha az amúgy intelligens, jó képességű gyereked a kamaszodásba hetedikben éppen úgy istenigazából belekezd (merthogy jellemzően hetedik-nyolcadikban kapja el őket a gépszíj), éppen súlyos szerelmi bánata van, vagy egyszerűen csak kerülgeti az influenza, és valami ilyen miatt elbaltázza élete egyetlen lehetőségét arra, hogy képességeinek megfelelően tanuljon tovább, hát én minimum kitépném a hajamat, meg a döntéshozóét is.

    Még az érettségit is lehet ismételni, osztályt is lehet ismételni, felsőoktatásba felvételizni meg nagyjából annyiszor lehet, amennyire csak energiád van.

  • 2015.03.06 11:29:20Nick Leeson

    gombakomba EROS szakközépben végeztem!
    Bocs, de nem értek egyet veletek. A Gimiben egy szerteágazó elvileg erős tudást adnak. Viszont aki előre tudja mit akar az egyetemen. pl. gépész mérnök akar lenni, az semmit nem ér a gimivel. Sokkal jobban jár egy gépész közeli szakközéppel. Illetve régen jobban járt...

  • 2015.03.06 11:47:54Nick Leeson

    gombakomba Hagyd már ezt az EROS gimnázium ökörséget. Oké, kell egy pár darab elit gimnázium, az elit egyetemekre előkészítőnek. De lássuk már be, hogy nem mindenki elit. És ettől még baromira nem kell egy jó eszű, de lusta emberből vonatkerék kopogtatót csinálni! Igenis kellenek gyenge középiskolák, és erős középiskolák. Kellenek gyenge gimik és erős gimik. A felső oktatás szintén. A szakmunkás képzés lehet alapból gyenge, persze lehetőleg nem szakmailag. Számtalan emberfajta létezik. Attól, hogy valakinek jók a jegyei, az nem jelenti, hogy okos, kreatív és valós tudást fel tud majd valaha is mutatni. Az sokszor csak annyit jelent, hogy jól, vagy könnyen tud tanulni! Számtalan embert ismerek, akik erős közepessel végeztek minden iskolát egész életükben, és sokkal többre vitték, mint azok akik végig szín ötösök voltak.

    Az, hogy Te kiemeled az EROS gimiket, amelyek majd termelik azt a néhány elit diplomást, az még olyan messze van az egész ország emberanyagától, mint az országunk gazdasága a németekéhez képest.

  • 2015.03.06 14:50:27élhetetlen

    Nick Leeson: Hogy mi a bajom a kompetencia felméréssel irányított pályaválasztással, a saját példámon próbálom elmondani.
    A hova nem való, az magától is eldől, nyilván, az, aki elájul egy injekciós tűtöl, nem megy orvosnak. Ezt nem kell felmérni. Untatni fog, de leírom. Általánosban volt egy kis vita a tanáriban (utólag tudtam meg, nem kérdeztek meg), hogy helyesírás, vagy matek versenyre menjek. A magyar tanárom nő volt, eldőlt. Járási szintig ment csak, de ott nyertem. (azóta rohamosan romlik az állapotom). Jó, nekem nem a matek a profilom. Ettől függetlenül egy ipari technikumba mentem középiskolába. Az osztályfőnököm a matektanár volt, 3-as, 4-es a matek. Mikor felvételiztünk, és én számítástechnika szakra jelentkeztem, még meg is kérdezte, hogy miért, ha sohasem szerettem a matekot. Felvettek, végeztem, és az akkor szokásos egy év kihagyás után brahiból jelentkeztem az ELTE-re matekra, jól diplomáztam. Komolytalan, hogy valakinek tizennégy éves koromban el kellett volna döntenie, hogy nyelvész leszek, vagy matematikus, vagy burkoló.

  • 2015.03.06 14:52:40élhetetlen

    Nick Leeson: Az eleje elúszott, talán most:
    Bocs, ezt már belöktem valahova ma. Nem írom át, a lényeg benne van. Csak arról, hogy aki tudja. Nem vitatkozom, egyetértek, részben erősíteném a meglátásodat. De egy csomó 14 éves nem tudja, és ne zárjuk le az életét.
    Nem az a baj, hogy van szakmunkásképző, hanem az, hogy 14 éves gyerek választ szakmát, ami vagy bejön egy életre, vagy nem, és ha nem, akkor már nem olyan könnyű estin érettségizni, felvételizni egy tök másik irányú főiskolára, mondjuk. Olyanoknak való, mint az öcsém, aki pontosan tudta, hogy az autókon kívül semmi nem érdekli, karosszéria lakatosként végzett, aztán az élete kamion, Németországból akkor még öt év után haza kellett jönni, akkor hegesztett pár évig, aztán megint talált sok kereket a segge alá. Neki tényleg kár lett volna a gimi.
    Szakközépiskola. Ez már azt hiszem jobb, bár nem tudom, milyen erős a gimis anyag, de elvileg tovább lehet lépni. (én még technikumot végeztem, vettük a szakmán kívül a teljes gimis anyagot, tehát mehettem volna bölcsésznek is, ha nem tetszett volna a szakma). Aki nem tudja, mit akar, az meg tanuljon akár gimiben, még utána is dönthet jól, vagy rosszul.

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta