SZÜLŐSÉG

Lesz még gyereketek? - Hülye vagy? Elmúltam negyven!

2015. január 16., péntek 13:41

A minap összefutottam egy iskolai évfolyamtársammal, és viszonylag hamar eljutottunk a témához: idén negyven évesek leszünk. A kerek születésnapokat, az ikszeket valahogy mindenki rossz néven veszi az élettől, legalább is egyáltalán nem esik jól hirtelen harmincasból negyvenes nővé válni. Aztán arra a következtetésre jutottunk, hogy ma már ez nem úgy van, a 70 az új negyven.

Szépek vagyunk, boldogok, és egyetlen ajtó sem csapódik be előttünk attól, hogy negyven évesek leszünk. Kivéve egyet – mondta a barátnőm. Most már, ha valaki megkérdezi, hogy akarunk-e még gyereket, teljes meggyőződéssel utasíthatom vissza: „hülye vagy? elmúltam negyven”.

Könnyen beszél, van két szép gyerekük, már teljesítették a tervet. De vajon tényleg létezik olyan társadalmi elvárás, vagy nyomás, hogy az ember negyven éves koráig szüljön, amennyi belefér? Őszintén szólva – folytatta a barátnőm, soha, senki nem kérdezte meg, hogy akarunk-e még gyereket, „megelégedtek” a kettővel, és nekünk is jó így. De azért mindig motoszkált bennem, hogy mi lenne, ha véletlenül újra terhes lennék. Végül is a szervezetem minden hónapban eszembe juttatja. A negyven viszont egy lelki vízválasztó, ezzel végleg befejeztük a családalapítást, lezártuk ezt az időszakot – mondta Eszter.

shutterstock 156381083

Dalmáéknál más volt a helyzet. A férjével sokáig egyáltalán nem is szerettek volna gyereket, a nő negyven éves kora körül jutottak el odáig, hogy mégis jó lenne egy. Nem jött könnyen a baba, még évekig vártak rá. Dalma szerint persze ennek is volt előnye, élhette addig a saját életét, hagyta, hogy történjenek vele a dolgok – talán utólag egy kicsit bánja is, hogy nem irányította tudatosabban, rámenősebben a dolgait. A kislányuk most öt éves, és most már szeretnének egy kistestvért is, hogy később „legyen, akinek foghatja a kezét”. Ez azonban már nem biztos, hogy össze fog jönni – Dalma két vetélésen is átesett az utóbbi időben.  A késői gyermekvállalásnak még egy nagy hátrányát látják: a nagyszülők már idősek, nem bírják olyan flottul az unokázást, mint ahogy mondjuk 10 éve bírták volna.

Editéknek négy gyermekük van. Ők nem szabtak maguknak határt, annyit vállalnak, amennyi csak jönni szeretne. Illetve egy korlát mégis van: hogy fizikailag és szellemileg hány gyermekkel bírnak el úgy, hogy az nem megy a többiek kárára. Úgy érzik, még két baba simán beleférne nekik. Edit huszonkilenc évesen szülte az első lányát, és még most sincs negyven. Egészségesek, úgy gondolják idejük, erejük még bőven van.

Úgy volt, hogy lezártnak tekinthető a családalapítás Lilláéknál, volt már kettő gyerekük, és nem is akartak többet. Csakhogy az élet közbeszólt. „Fiatalok vagyunk, biztonságban élünk, ha még mi sem vállalunk egy váratlanul jött babát, akkor ki? Ráadásul egészen más dolog nem akarni több gyereket, mint megölni egy magzatot” – vélekedett Lilla, és újra beálltak babázni.

shutterstock 217215853

Kriszta hasonló helyzetben volt, két gyerek (és a tabletta) mellé becsúszott egy véletlen harmadik terhesség. „Először nyilvánvaló volt, hogy ahol kettő elfér, oda jöhet egy harmadik is. Aztán amikor sokadik reggel ébredtem a bőgve, azzal, hogy én ezt egyszerűen nem akarom, nem bírom, nem tudom, nem vállalom, akkor elvetettük. Senki soha nem fog tudni felmenteni, soha nem fogom magamnak megbocsátani vagy teljesen feldolgozni, de úgy éreztem, az a harmadik gyerek már engem tenne tönkre. Hogy akkor belőlem már semmi nem marad, annyi sem, amiből a kettőnek és a férjemnek adni tudnék."

Önök szerint létezik az a bizonyos „lélektani határ”, amin túl az ember már lezártnak tekinti a családalapítást, és semmiképpen sem vállal több gyereket? És köthető ez az évek számához? Vagy a végső határ nem más, mint a menopausa?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2015.01.16 16:39:47Bambano

    társadalmi elvárás... ma már annyira nincsenek társadalmi elvárások, hogy pont a gyerekvállalás rohadtul nem tartozik senkire. ha neked úgy jó, hogy nincs, akkor nincs. ha úgy jó, hogy van, vagy legyen mégegy, akkor legyen. ha neked úgy jó, hogy szivárványszínű kamionokon ugrálsz az Andrássyn, akkor az. ehhez képest a késői gyerekvállalás nem üti meg az érzékelési szintet.

    a késői gyerekvállalás ellen egy dolog szól: fel is kellene nevelni és az minimum 25 év. ha tudod, hogy van még benned 25 év, amikor legalább anyagilag támogatni tudod, optimális esetben nem csak anyagilag is, hanem minden területen, akkor vállald.

  • 2015.01.16 16:48:00Shopping

    A másik beteg véglet Czeizel Endre, aki 70 évesen vállalt gyereket - miközben nyilvánvalóan tudta, - hogy nem fogja megérni gyereke érettségijét, de még csak fára mászni, focizni se tud majd vele!

    Akkor meg minek? Önzőségből, - mert neki jó, fiatalnak érzi magát tőle.
    Szánalmas önző vénember!

  • 2015.01.16 16:56:21tralalala

    "Akkor meg minek? Önzőségből, - mert neki jó, fiatalnak érzi magát tőle."

    Azt tudod, hogy a teszkó is önzőségből árul neked parizert, mert pénzt akar rajtad keresni? És mégis jó neked is.

    Igazából minden élőlény azért szaporodik, hogy a génjeit terjessze önző módon. Attól még létezni nem rossz.

  • 2015.01.16 17:14:21Mr. Közbiztonság Szilárd

    Rekspa:
    "A gyilkosság az gyilkosság. Ezen nem lehet szépíteni."
    Ja. A hozzád hasonló agyatlan valláskéárosult barom meg agyatlan valláskárosult barom. Ezen sem lehet szépíteni.

  • 2015.01.16 17:23:47Mr. Közbiztonság Szilárd

    rejtjel:
    Mostanában volt valami pasasról hír, aki éveken át szoptatta a lányát, aztán elítélték jól pedofíliáért.
    Nem szép ilyenekre biztatni a férfiakat.

    Snoopyzit29:
    "2. aki nem szült 1,2,3 vagy úgy egyáltalán egyetlen egy gyereket se az fogja be a kis száját és egy rossz szót ne merjen szólni semmilyen anyára."
    Ez konkrétan egetverő faszság.
    Kb. olyan, hogy aki nem tojt még tojást, az ne merje megmondani, hogy egy tojás záp-e vagy nem.

    A többiben igazad van.

    Bambano:
    És mi van, ha van benned annyi, de 1 héttel a gyerek születése előtt halálra gázol egy barom a buszmegállóban?
    Volt már ilyen eset a világtörténelemben.

    tralalala:
    Azért abban van némi igazság, hogy 70 éves embernek gyereket vállalni már nagy önzőség és nagy felelőtlenség. A párjával és a gyerekkel meg jó nagy kibaszás, mert mondjuk 80 évesen beadja a kulcsot (erre sajnos konkrétan most elég nagy az esély Czeizel esetében - ezt sajnálom, mert nagyon értelmes ürgének tartom), aztán a párja nevelheti a gyereket egyedül, a gyereknek meg nincs apja, ami szintén nem a világ legnagyszerűbb dolga.

  • 2015.01.16 17:36:04tralalala

    "aztán a párja nevelheti a gyereket egyedül"
    amit a párja nyilván vállalt, gyanítom Czeizel nem egyedül csinálta a gyereket magának
    "a gyereknek meg nincs apja, ami szintén nem a világ legnagyszerűbb dolga."
    Ugye a másik választása meg az ennek a gyereknek, hogy nem létezik.

  • 2015.01.16 17:48:11scavengario

    Mindenkinek magánügye, mennyi gyereket vállal, mennyire van ereje. Édesanyám 3 fiút felnevelt, kemény dolog volt, ma 30 évesen már látom, mennyit kivett belőle. Mert komolyan vette a szülői szerepét. Én csak tisztelni tudom azt, aki felelősségteljesen fel tudja mérni, hogy meddig tart az ereje. És ha védekezik valaki és mégis besikerül a terhesség, akkor amennyiben a törvény engedi (és márpedig engedi bizonyos ideig) vetethesse el. Biztosan nehéz döntés volt és nem mosolyogva ment Kriszta a klinikára. Elég nagy teher ez, nem kevés idő. Ilyenkor meggyászolja az ember a magzatot is és saját lelkét is, aminek egy darabját a magzattal együtt kivágták. Gyilkos lett, tudja ő. De ez a felelősségvállalás, hogy azt vállalom, amit teljesíteni tudok. A természetben is vannak veszteségek. Nem kell minden új élet lehetőségének beteljesednie. Lehet, hogy én se azülettem volna meg, ha anno szüleim úgy döntenek. De nem is zavart volna

  • 2015.01.16 17:51:11scavengario

    Nem léteztem volna és kész...

  • 2015.01.16 17:54:50Trisi

    Azt sikeresen kifelejtjük, hogy az emberi test úgy működik, hogy huszonévesen szül, harmincasban nevelgeti a porontyot és negyvenesben kirepül. Egy negyven éves nőnek a genetikai állománya 40 év összes negatív hatását magán viseli....persze van így is egészséges gyerek, de sokkal nagyobb az esély hogy sérült lesz a magzat vagy komplikáció lép fel a terhesség alatt vagy szüléskor.
    Egy 20 éves nőhöz képest csupán 20 év hátrányban van. Azért 20 év alatt ér elég sok negatív hatás bárkit - bulizás sok piával, egy kis éjszakázásos időszak, cseppnyi stresszes évek, pár kapcsolati krízis és még a környezeti szennyezésekről nem is beszéltünk.

    A genetikai hibák előfordulása pedig a férfi anyagot is veszélyezteti, tehát baromság azt mondani hogy a férfinek akármikor lehet gyereke, ezért ráér. Nem ér rá egyik sem! Ha 40 évesen szül valaki, akkor amire a poronty felnő, nagyjából anyu és apu javában nyugdíjasok. Ez biztosan jó így?

  • 2015.01.16 18:06:35toce

    Van határ. Gyereket a nőknek 18-20 évesen kéne szülni 2-3-5-öt nagyjából 30 maximum 35 éves korukig. Akkor még van hozzá türelem, energia, 35 felett meg nem véletlen számít veszélyeztetett terhességnek a terhesség...


    A jelenleg szokásos 30-35 évesen szülöm az első gyereket mert addigra van egzisztencia egészségileg rendkívül káros, és valójában a gyereknek sem jó. Ha eltekintünk a szociokultúrális háttér megkerülhetetlen szerepétől, ennél még a 13-14 éves leányanyák esete is jobb lenne. Mind egészségileg, mind lelkileg, mind szociálisan. Persze a jól szituált értelmiségi családok gyermekei nem fognak tömegesen anyává válni nagykorúságuk előtt, csak hogy ennek előnyeit megtapasztalhassuk...

    (A gyereknek pedig szerető szülőre van szüksége, nem egzisztenciára.)

  • 2015.01.16 18:14:33toce

    Aki 30-40 évesen jön rá, hogy jaj gyereket szeretnék, mert még nincs, az majd tájékozódik, dönt és gyereket vállal, ha akar. Aki most 20 éves, annak azt üzenem, hogy nem szűnik meg az élete azzal, ha gyereket vállal, épp ellenkezőleg, Attól lesz teljes! Teljesen más a gyerekek legszebb éveit együtt megélni, ha a generációk közti életkor különbség még elfogadható. Egy negyven éves anya sokszor már úgy működik, mint egy nagymama, és ott a gyerek szocializációja is más lesz. (Nem jobb...)

  • 2015.01.16 18:19:37encir

    Minden gyerekvállalás alapvetően önzőség.

    Hogy kiteljesedjen a ..kié is?... anya?... a család?.. élete?

    A gyerek nem kéri, hogy világra jöhessen, sőt sokszor elgondolkodik rajta, hogy minek is kellett megszületnie.

    Most hú de mindenki gyerekpárti, de bezzeg a kis Rikárdó szüleit meg milyen felelőtlen, ilyen-olyan embereknek mondták el.

  • 2015.01.16 18:22:12encir

    Tegyük fel, hogy Kriszta nyilatkozó roma.
    Mennyire más a történet, ugye?
    Akkor senki nem ekézné, hogy miért "gyilkolta" meg a harmadik babáját.

  • 2015.01.16 18:26:10bigpopper

    színvonalas cikk mint általában a dívány cikkek.az index úsjágírói helyesírás ellenörzőt küldjenek a cikkeikre mielőtt publikálják. mindenki !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 2015.01.16 19:00:03encir

    "(A gyereknek pedig szerető szülőre van szüksége, nem egzisztenciára.)"

    Ez teljesen igaz a gyerek kb. 10 éves koráig.
    Utána már nem a szerető szülő kell neki, hanem a legújabb mobil, a legmenőbb ruha, hogy lóghasson a többiekkel, hogy nyaralhasson menő helyeken stb. stb. Aztán hogy a szülő támogassa, amíg nem talál állást, amíg nincs pénze külön költözni, majd az unokák nevelésében....
    Majd, amikor már ő is kb. 40 éves lesz, érzi, hogy milyen jó szerető szülei voltak és mennyire támogatták erőn felül...és vesz pár szál virágot a sírjukra.

  • 2015.01.16 19:09:54Livilla A

    Véletlenül tévedtem ide, elolvastam a cikket és gondoltam ránézek a hozzászólásokra- szomorúan láttam, hogy nagyon sokan "Krisztát" szidták. Szerintem ez egy nagyon személyes döntés és minden nőnek joga van dönteni. A döntés pedig szabad és kényermentes választás két vagy több dolog között. A kívülállóknak pedig tiszteletben kell tartani ezt a döntést.

  • 2015.01.16 19:29:45siciliano

    Rejtjel: persze mert a f3

  • 2015.01.16 19:55:06siciliano

    Rejtjel: persze, mert a fèrfi nem tesz semmit azèrt halnak meg idő elött a világon a legrosszabb egèszsègügyi statisztikával rendelkezve magyarhonban.Mire megteremti a tuttit a gyerekeinek is eldobja a kanalat.Á jobb ha befogom a pofámat vègül is csak egy fèrfi vagyok....

  • 2015.01.16 20:16:13gigabursch

    Az abortuszosoknak sok szeretettel.

    [link]
    (Road: Szív alatt)

  • 2015.01.16 20:18:01Mr. Közbiztonság Szilárd

    tralalala:
    "amit a párja nyilván vállalt, gyanítom Czeizel nem egyedül csinálta a gyereket magának"
    De neki lehetett volna legalább esze, ha már a hülye libának nem volt. Ő mégiscsak értelmiségi, vagy mi a fasz.
    "Ugye a másik választása meg az ennek a gyereknek, hogy nem létezik."
    Ez nem a gyerek választása, és bizony, sok nehéz sorsú gyerek pedig bizony jobban járt volna, ha nem létezne.

    toce:
    "A gyereknek pedig szerető szülőre van szüksége, nem egzisztenciára."
    Azért az sem árt, ha néha valami ennivaló is jut, lehetőleg nem a kukából kiszedve, mert télen nem az utcán kell aludni (meg a nappalokat tölteni). Bármekkora is a szeretet.

    encir:
    Marhaság. Lehet, hogy ezek a vágyai, de ezek nélkül kurva jól fel tud nőni.

  • 2015.01.16 20:19:03Mr. Közbiztonság Szilárd

    gigabursch:
    Biztos találtál volna nagyobb faszságot is, ha kitartóan keresel, bár ez sem kicsi.

  • 2015.01.16 20:48:11gigabursch

    @Mr. Közbiztonság Szilárd
    Örömmel tölt el, hogy nem csak én vagyok magammal megelégedve...

    Azon kívül, hogy mindenkinél okosabbnak tekinted magad és mindenkit kioktatsz és lecseszel tettél már valamit is le az életben? Hasznosat?

    [ignore]

  • 2015.01.16 21:46:13connector

    Rekspa 2015.01.16 15:57:38

    "Képzeld van olyan apuka, aki GYES-en van. Én is ismerek ilyet."

    Én meg ismerek egy Forma1-es pilótát, mégsem hiszem azt, hogy vezetési tanácsokat kellene osztogatnom boldog-boldogtalannak...

  • 2015.01.16 22:25:53subidubidu

    Snoopyzit29

    Teljesen egyetértek veled. Tudni kell fölmérni, ki mennyit bír, érzelmileg, testileg és anyagilag. Ne akarja senki se a másikra kényszeríteni a maga értékrendjét.

  • 2015.01.17 08:45:53Suki69

    Teljesen egyetértek encirrel. A gyerekvállalás (érthető) önzés.

  • 2015.01.17 09:15:39WilburSmith

    A sok önjelölt szakértő helyett inkább idézném a szülészorvosunkat, akinek már az apja is szülészorvos volt. 27 éves volt a feleségem amikor várandós volt az első babánkkal és felkerestük. Ő annyit mondott, hogy még éppen időben, hogy a második is beleférjen a 30-ba. Az orvos szerint a nőknek nemhogy 40 de ha babát szeretnének akkor 30 éves korukig szülni kéne, mert utána már a baba egészségét és életét kockáztatják. Ez nem baromság, hanem tény. Sok kollégám is ismerősöm van aki 30 után kezdenének bele a gyerekvállalásba, de elmegy a baba, nem esik teherbe, lombik program, sikeres beültetés, majd mégis elmegy, kudarc kudarc hátán, szinte kínlódás az ami a nőnek a 20-as éveiben simán megy. Aztán nem beszélve arról, hogy egy fiatal 20-as nő sokkal rugalmasabb és stressztűrőbb mint a 30-asok. Gondolom mindenki szeme előtt ott van a kis fiatal anyuka aki tolja a kisbabáját aki sír, de az anyuka nem foglalkozik vele. Ilyenkor sokan megvetéssel nézik, pedig ők még nem tudják, hogy sírni hagyni egy babát mekkora erő kell, és mekkora stressz az, hogy kialakítsa az anya a babában a napirendet, a szokásokat és a türelmet. 30 éves korukra a nők ezt már sokkal nehezebben viselki, ezért hagyják hogy a baba elnyomjon mindent, ezért megviselt fáradt idegroncsok lesznek, ami miatt a második vagy harmadik gyerek bevállalására nem lesznek alkalmasak. A fiatalabb társaik persze ezt sima napi rutinból friss fejjel végigcsinálják úgy, hogy meg sem látszik rajtuk.

    Na egy szó mint száz, nemhogy 40, de 30 felett szülni már gáz. Aki ezt nem fogja fel, az inkább ne akarjon gyereket.

  • 2015.01.17 09:43:43Fot L' Mondó

    És hol marad a "Ne ítélj, hogy ne ítéltess!"...?

  • 2015.01.17 10:05:000rdas

    Ezen az abortusz témán sokat gondolkodok. Mi az érv mellette? Egy olyan lényt pusztítanak el, aki nem önálló, önmagát ellátni nem képes. De hát a féléves gyerek is pont ilyen.

    Akkor most habzó szájjal követelem, ha a fél éves gyerekem hirtelen beteg lesz, akkor hagy ölhessem meg.

    Mi a különbség?

  • 2015.01.17 10:27:15IQLight

    "70 az új negyven"
    Isten tartson meg 70 éves kordig, hogy szembesülj azzal, amit leírtál! Ámen.

  • 2015.01.17 11:30:01wilhelmina

    WilburSmith: szerinted manapság hány nő találja meg a húszas évei elején-közepén azt a felelősségteljes pasast, akinek szülhet gyerekeket és aki nem hagyja ott, mikor szembesül vele, hogy milyen egy terhes feleség és több kisgyerekkel együtt élni? Szerintem nincs gond a 30-as évek feletti szüléssel - én is 35 évesen szültem a 2.-at, makkegészségesek.
    A türelem meg olyan, hogy egyszerűen hozzájuk lassul az ember, én legalábbis így vagyok vele. Sok-sok önuralom kell néha a 2 éveshez, de ezt lehet gyakorolni és aztán remekül működik. Ráadásul, most a 2. baba születése után sokkal gyorsabban felépültem és sokkal jobban bírom a strapát mint az elsővel, pedig akkor fiatalabb voltam 2 évvel.

  • 2015.01.17 11:34:35wilhelmina

    Bocsánat, 30 felettit értettem, 40 évesen azért én se vállalnám....

  • 2015.01.17 14:12:22zetevar

    Halor és társaitól felfordul a gyomrom!!! Kíváncsi vagyok, vajon hány gyermeket hordtak ki, szoptattak, ültek a betegágya mellett éjszaka. Én három gyönyörűségnek vagyok az anyukája, és amellett, hogy ha besikerülne véletlenül (felelős védekezés mellett is) egy negyedik utód, nem lenne szívem elvetetni, megértem azokat, akik már nem akarják újrakezdeni.
    Ítélkezni nagyon könnyű....

  • 2015.01.17 15:57:40hmes

    Komolyan nem hiszem el az embereket! A nők nem gyerekgyárak, hogy ahányszor valaki megtermékenyül akkor a körülmények mérlegelése nélkül mindenáron meg kell tartani, különben gyilkosság. Szerintem fontosabb az, hogy ha valaki vállal 2 db gyermeket, akkor azt a maximális biztonságban (lelki, fizikai, anyagi) a legteljesebb életre készítse fel. Ha valaki reálisan felméri, hogy nem képes ennél többre és éretten dönt arról, hogy nem rakja gallyra az egész családot - az inkább végtelenül BECSÜLENDŐ, nem pedig megvetendő. Kevés embernek van ennyi érzelmi intelligenciája. Mi a jó abban, ha egy túlhajszolt frusztrált anya, aki egyszerűen már nem rendelkezik elég türelemmel fáradt, rosszkedvű, a férjével meg meghal a kettejük kapcsolata? Át kéne látni, hogy egy család bonyolult emberi kapcsolatok összessége és nem egy gyártósor! Minőségi, intelligens, kiegyensúlyozott embergyerekeket kell gyártani, mert abból lesznek azok, akik később tanulnak, dolgoznak és nyitott, intelligens emberek lesznek belőlük! Mivel kiegyensúlyozottan nőttek fel, nem halmoznak majd fel egy rakás elcseszett házasságot, magányos gyereket. Van aki olyan személyiség, hogy fel tudna nevelni 12-őt is, mert erre született egyszerűen és vannak akik nem. És aki a már két meglévő gyerekének a biztonságát és boldogságát képes így előtérbe helyezni, az egy JÓ ANYA. (ennek ellenére a helyzetről mondok véleményt, nem pedig a cikkben megszólaló emberről)

  • 2015.01.18 10:29:55dibbler

    Két jó sorsú gyerekünk van, de a mai felnőttebb gondolkodással 100% hogy nem vállalnék egyetlen gyereket sem. Elfogadhatatlanul nagy az esélye annak, hogy valami mellé megy az életükben.
    Nem tudom a valódi okát, miért lett nekünk jobb mint körülöttünk a többieknek.

    Valószínűleg az agyatlan vallásos hozzáállás a legokosabb: vagy véletlen vagy valami örökösödési cél miatti szaporodás. Véletlennél nincs komoly felelősség, örökségnél pedig a cél a lényeg, nem a gyermek lelke (lásd középkor).

  • 2015.01.18 11:44:27Letícia

    Ha van akinek 40 évesen nem jön össze, hanem 45, akkor neki az a legfontosabb. Sőt, tudok olyanról, aki 48 és 50 évesen szült spontánul, természetesen esett teherbe. Ez mindenkinek a magánügye. Szerintem a kockázatok vállalása nem egyszerű, de az öröm, amit egy gyermek jelent, az kárpótolja majd a szülőket.

  • 2015.01.18 15:02:36apanna

    A másik beteg véglet Czeizel Endre, aki 70 évesen vállalt gyereket - miközben nyilvánvalóan tudta, - hogy nem fogja megérni gyereke érettségijét, de még csak fára mászni, focizni se tud majd vele!"-
    Abban a pár évben többet ad a gyerekének, mint egy fiatal szülő egész életében.

    'Akkor meg minek? Önzőségből, - mert neki jó, fiatalnak érzi magát tőle.
    Szánalmas önző vénember!"- Ha önző lett volna, nem ad ekkora ajándékot a feleségének. Nyilván közös döntés volt. Vénember? Szánalmas?- Könnyen ítélkezel, pedig semmit nem tudsz az életéről, mindennapjairól. Nem azért vállal az ember gyermeket "idősebb" korában, hogy fiatalabbnak látszódjék, hanem a szülő fiatalodik meg a késői gyermektől. És ez akkora baj lenne? Egyébként szégyelld magad!

  • 2015.01.18 15:03:43apanna

    "Valószínűleg az agyatlan vallásos hozzáállás a legokosabb: vagy véletlen vagy valami örökösödési cél miatti szaporodás. Véletlennél nincs komoly felelősség, örökségnél pedig a cél a lényeg, nem a gyermek lelke (lásd középkor)."- Kiskegyednek sem osztottak észt mikor megszületett.....

  • 2015.01.18 15:08:01apanna

    A legnehezebb "munka" a gyermeknevelés. Soha nem tudhatod milyen lesz a végkifejlet. Gyermeket nevelni a legszebb, és legjobb dolog a világon. Nem, nem maradsz le semmiről, te magad fogod átértékelni, mi az ami fontos és mi az ami nem. Az abortusz pedig gyilkosság. Lehet magyarázatot keresni, kifogásokat gyártani. A saját és szerelmed, párod gyermekét ölöd meg, esélyt sem adva neki.

  • 2015.01.18 16:37:51Kergelepke

    Már mások is írták - szerintem is az a jó (biológia stb) ha valaki viszonylag fiatalon szül - csakhogy ez rengeteg esetben nem egyéni döntés kérdése, sajnos. Ismerek olyat, aki nagyon fiatalon férjhez ment, rögtön szerettek volna gyereket - nem jött. Több, mint tíz év múlva sikerült, most már szerencsére több gyereke is van, de ő se lett fiatalon anyuka, bármennyire szerette volna. Vagy ott vannak azok, akik hiába keresték társukat, nem találták. Persze legalább rájuk lehet sütni a bélyeget, hogy biztos túl válogatósak vagy rondák. Amikor valaki nagyon erősen ítélkezik a későn gyereket vállalók felett, azért néha elgondolkodhatna, mert nem tudja, milyen mély sebekbe nyúlhat bele :(

  • 2015.01.18 18:01:16encir

    Ordas: "Ezen az abortusz témán sokat gondolkodok. Mi az érv mellette? Egy olyan lényt pusztítanak el, aki nem önálló, önmagát ellátni nem képes. De hát a féléves gyerek is pont ilyen."

    Én is sokat gondolkodom ezen: tulképp a fogamzásgátlás is abortusz valahol, hisz a már megtermékenyült petesejtet (zigótát) nem engedi beágyazódni a nyálkahártyába, azaz megöli a kis életkezdeményt. Tehát mindenki gyilkos, aki tablettát vagy spirált használ. Csak az nem, aki mechanikusan zárja el az ondósejtek útját.

  • 2015.01.18 18:04:44encir

    apanna: "Szánalmas önző vénember!"- Ha önző lett volna, nem ad ekkora ajándékot a feleségének. Nyilván közös döntés volt. Vénember? Szánalmas?- Könnyen ítélkezel, pedig semmit nem tudsz az életéről, mindennapjairól. Nem azért vállal az ember gyermeket "idősebb" korában, hogy fiatalabbnak látszódjék, hanem a szülő fiatalodik meg a késői gyermektől. És ez akkora baj lenne? "

    Vagyis nem önző? Hogy úgymond Ő MEGFIATALODJON (sajnos ez 80 éves korban már nagyon nem számít), azért világra kényszerít valakit, aki gyakorlatilag apa nélkül fog felnőni?

  • 2015.01.18 22:41:30gabcigirl

    Szerintem meg igenis bízzuk a szülőkre, mikor akarnak gyermeket vállalni.

    1., Nem mindenki 18-21 évesen találja meg azt az értelmes embert, akinek örömmel vállalna gyermeket.

    2., Nem mindenki úgy éli ám a független éveit, mint egy hivatásos, drogos, ivós és füvezős, ultraliberális kis ribi, állandó éjszakázással, sportot űzve az önpusztításból. Kvázi lehet, hogy egy egészségesen élő 40 éves csaj egészségesebb és jobb állapotban van fizikailag, mint azok, akik már 12 éves koruktól mindent megtesznek azért, hogy szisztematikusan szétcsapassák magukat.

  • 2015.01.19 03:34:24glad az egyetlen

    40 felett szülni az egy dolog. Az amibe a késői gyerekvállalók nem gondolnak bele, hogy mi lesz, ha már van egy 15 éves tomboló kamaszuk ? Ha 45 évesen szülte, akkor hány évesek lesznek, akkor? 60! Az ember 40 felé még tele van energiával és való igaz, hogy ma már az átlag negyvenes nincs úgy lepukkanva, mint 50 éve volt. Azonban ettől független azt látom, hogy 50 felett eljön egy változás az embereknél (nyilván van kivétel), amikor inkább már megülnének.
    Amúgy a szervezet is adja a maga jeleit, hogy addigra bizony elöregedett addigra az ilyen feladatokhoz. Ilyen Dalma esetei is a cikkben, aki mellesleg amolyan tudatos gyermektelenséget választó párnak tűnik, aki aztán az utolsó utáni pillanatban bánták meg a dolgot. Legalább is a magyarázkodásból ez jön le: "..., élhette addig a saját életét, hagyta, hogy történjenek vele a dolgok...." Ez tipikusan őrájuk jellemző szöveg.

  • 2015.01.19 09:11:07Kergelepke

    "Az amibe a késői gyerekvállalók nem gondolnak bele, hogy mi lesz, ha már van egy 15 éves tomboló kamaszuk ?" - de, belegondolnak. Legalábbis a legtöbben - de hiába szeretne fiatalon gyereket, ha nem jön össze (többféle okból)

  • 2015.01.19 14:24:14glad az egyetlen

    Kergelepke nekem az a tapasztalatom, hogy leginkább addig jutnak el a késő gyerekvállalók, hogy MOST ki tudom hordani a gyereket és MOST MÉG erősnek érzem magam hozzá. Az, hogy valaki a 15 évvel későbbi idővel is kalkulál, az már inkább a 50+ gyerekvállalókra jellemző. Akkor már jobban átérzik ezt a problémát.

    "...de hiába szeretne fiatalon gyereket, ha nem jön össze (többféle okból)..."
    Olyan sokféle ok azért nincs. Vagy nem talál valaki megfelelő párt a 20-30 éveiben és későn alapít családot, vagy nem akar gyereket és későn gondolja meg magát.

  • 2015.01.19 14:40:16Kergelepke

    ...vagy próbálkoznak évekig, különböző módokon, sikertelenül. Fiatalon elkezdik, már nem annyira fiatalok, mire végre mégis összejön, és meg is marad a baba.
    De igaz, olyan nagyon sokféle ok vsz tényleg nincs. Csak épp elég ahhoz, hogy valaki a leghőbb vágya ellenére ne tudjon szülő lenni fiatalon.

  • 2015.01.19 21:44:46glad az egyetlen

    Hát Kergelepke az aki 8-10 évet próbálkozik és aztán végre összejön az a sok millióból az egy. Persze van ilyen, de nem ez az általános. Azok akiknek nehezen jön a gyerek áldás jellemzően 2 év után segítséget kérnek. Ekkor jön az orvisi vizsgálat és rásegítés (Kaáli Intézet), ami mondjuk plusz 2-3 év, de az a végtelenségig nem megy. Akin lehet ez segít, ha nem akkor az már a kisebb csoda kategória ha évek múlva ugyanazzal a párral mégis sikerül. Szóval ha a pár nem késve neki a gyerek vállalásnak akkor azért még ezzel együtt is nehéz belecsúszni a 40+-ba.
    Azért tudni kell, hogy egészséges embernél se jön össze azonnal mindig, szóval érdemes a gyerek projektet 35-ig elkezdeni.

  • 2015.01.20 13:23:18ColT

    Toce : "A gyereknek pedig szerető szülőre van szüksége, nem egzisztenciára."
    Meg kajára, ami egzisztencia nélkül nem van. Gyógyszerre, pelenkára, stb., ezeket szeretetből nem nagyon tudod adni.

  • 2015.01.20 13:24:32ColT

    Ja meg! Hogy miért 30 fölött szokás gyereket vállalni? Tessék körbenézni, mikorra tud egy ember eltartani egy gyereket itthon? Nyugatabbra persze, hogy megy korábban, hiszen nem akkora küzdelem az élet.

  • 2015.01.26 15:52:30Linola

    WilburSmith

    Milyen egyoldalú, sabolonos gondolkodás. nekem 3 gyerekem van, 26, 29 és 43 évesen szültem öket, ugyanattól az apától, aki mellesleg 10 évvel idösebb mint én. Sokkal nyugisabb, odafigyelöbb, lazább anya vagyok most, ennyi év élet,- meg gyerektapasztalat után. Sok mindenen egyáltalán nem izgatom magam, mert tudom, hogy a "problémás" viselkedések jó része egyrészt nem is probléma, másrészt elmúlik. Példa: legkisebbünk 17 hónapos korában aludta át az éjszakát (magától), na és? Mindenféle idomítás nélkül, persze fárasztó volt, de megérte, mert sírásmentesen zajlott. Ja, neked a nem sírni hagyás nem egy pozitívum ;-)

    toce: tényleg immár 45 évesen lekileg úgy müködöm mint egy nagymama: bölcsebb, türelmesebb vagyok a gyerekemmel - ez baj? Biciklizés, kirándulás, játszás még megy, és még fog is menni egy darabig szerintem.

    Nem jó merev kategóriákban gondolkodni, az élet annyi meglepetést tartogat és olyan változatos...

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta