Tilos a gyereket előre ültetni, pedig biztonságosabb

Tudták, hogy a nagyobb, már nem bébihordozóban utazó gyereket ülésben is tilos az első ülésre, menetirány szerint bekötni? Mert én nem, rendszeresen szoktam a leghátra tolt anyósülésbe kötni gyerekülést, és valamelyik kölykök oda ültetni. Sokkal praktikusabb ez az elrendezés, ha két embert kell magunkkal vinnünk - a két ülés közé hátra az én autómban maximum egy 120 centis kínai gumilány fér be. De jól jön ez a felállás akkor is, ha nagyon sok a cucc, a hátsó ülés felét így le tudom hajtani.

shutterstock 137222444
Shutterstock

Hát, mostantól fogva legalább tudom, hogy tilosban járok, 150 centi alatti gyereket akkor sem köthetek be előre, ha van ülése. De nem csak ezt tudtam meg a K&H közleményéből, ami ma reggel landolt nálunk, hanem azt is, hogy a német baleseti statisztikák szerint ez a KRESZ szabályt sürgősen felül kéne vizsgálni, ugyanis azt találták a németek, hogy a gyerekek lényegesen nagyobb veszélyben vannak hátul, mint elől.

Régóta vitatkoznak azon a szakemberek, hol biztonságosabb autóban a gyerekeket szállítani, elől vagy hátul. Az autóipar fejlődésével egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók is a biztonságra, emellett a KRESZ is egyre szigorodik. Gondoljunk csak arra, hogy például Magyarországon 2002 előtt nem volt kötelező a hátsó biztonsági öv használata, és csak 2007 óta él az a szabály, mely szerint 150 centis testmagasság alatt minden gyereket gyerekülésben kell szállítani, életkortól függetlenül.

A német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai szerint újra kellene gondolni a közlekedési szabályokat. A mai autókban elől aktív övfeszítők és első légzsákok vannak, míg hátul mechanikusak az övfeszítők és a légzsák helyett előttük csak egy vékonyan párnázott ülés található. A szakértői vélemények jelenleg eltérnek azzal kapcsolatban, hogy mennyire biztonságos előre ültetni gyereket az autóban, így a szabályozás országonként eltér: például Németországban, Franciaországban gyerekülésben, bekötve elől is utazhat gyerek, Magyarországon viszont nem - írja a közlemény.

shutterstock 154367888
Shutterstock

Egyes szakértők arra hivatkozva is érvelnek a gyermekek első ülésen való szállítása mellett, hogy úgy a szülők jobban kontaktust tarthatnak a kicsikkel, megnyugtathatják, adhatnak vizet, játékot. Szomorú tény, de sok baleset abból fakad, hogy a szülő menet közben hátrahajolva felveszi a leejtett játékot, és eközben nem figyel a forgalomra, vagy csak egy kézzel fogja a kormányt és oldalra sodródik az autó.

A GIDAS példaként említette, hogy frontális ütközéses (60-60 km/h melletti) közlekedési balesetben az elől utazó szülők túlélték a balesetet, míg a hátul utazó három gyermek életét vesztette. Baleset rekonstrukciós számítások eredményeként megállapították, hogy az elől utazóknál kisebb terhelés mutatkozik.

A fiatalok (14 év alatt) az első ülésen jobban védettek, mint a hátsó ülésen, ha előírt gyermekülést használnak és a biztonsági övet bekapcsolják. Az adatok alapján egyértelmű, hogy a gyerekek a gyerekülésben védettebbek, mintha csak övet használnának. A hátsó üléseken utazó felnőttek és gyerekek egy súlyos balesetnél (50 km/h-s sebesség felett) egyaránt súlyosabban sérülnek, mint az első ülésen ülők.

Tavaly több mint 600 hazai személyi sérüléssel járó balesetről kapott bejelentést a K&H Biztosító. Ezekben szerencsére csak néhány százalékban sérült meg gyermek is, de a tapasztalatok alapján elmondható, hogy ha mégis gyermek sérül a balesetben, őket sokkal súlyosabban érinti, sokkal súlyosabb sérüléseket szenvednek el, mint a felnőttek.

Oszd meg másokkal is!
Mustra