Tilos a gyereket előre ültetni, pedig biztonságosabb

Zanza!

Tudták, hogy a nagyobb, már nem bébihordozóban utazó gyereket ülésben is tilos az első ülésre, menetirány szerint bekötni? Mert én nem, rendszeresen szoktam a leghátra tolt anyósülésbe kötni gyerekülést, és valamelyik kölykök oda ültetni. Sokkal praktikusabb ez az elrendezés, ha két embert kell magunkkal vinnünk - a két ülés közé hátra az én autómban maximum egy 120 centis kínai gumilány fér be. De jól jön ez a felállás akkor is, ha nagyon sok a cucc, a hátsó ülés felét így le tudom hajtani.

shutterstock 137222444
Fotó: Shutterstock

Hát, mostantól fogva legalább tudom, hogy tilosban járok, 150 centi alatti gyereket akkor sem köthetek be előre, ha van ülése. De nem csak ezt tudtam meg a K&H közleményéből, ami ma reggel landolt nálunk, hanem azt is, hogy a német baleseti statisztikák szerint ez a KRESZ szabályt sürgősen felül kéne vizsgálni, ugyanis azt találták a németek, hogy a gyerekek lényegesen nagyobb veszélyben vannak hátul, mint elől.

Régóta vitatkoznak azon a szakemberek, hol biztonságosabb autóban a gyerekeket szállítani, elől vagy hátul. Az autóipar fejlődésével egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók is a biztonságra, emellett a KRESZ is egyre szigorodik. Gondoljunk csak arra, hogy például Magyarországon 2002 előtt nem volt kötelező a hátsó biztonsági öv használata, és csak 2007 óta él az a szabály, mely szerint 150 centis testmagasság alatt minden gyereket gyerekülésben kell szállítani, életkortól függetlenül.

A német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai szerint újra kellene gondolni a közlekedési szabályokat. A mai autókban elől aktív övfeszítők és első légzsákok vannak, míg hátul mechanikusak az övfeszítők és a légzsák helyett előttük csak egy vékonyan párnázott ülés található. A szakértői vélemények jelenleg eltérnek azzal kapcsolatban, hogy mennyire biztonságos előre ültetni gyereket az autóban, így a szabályozás országonként eltér: például Németországban, Franciaországban gyerekülésben, bekötve elől is utazhat gyerek, Magyarországon viszont nem - írja a közlemény.

shutterstock 154367888
Fotó: Shutterstock

Egyes szakértők arra hivatkozva is érvelnek a gyermekek első ülésen való szállítása mellett, hogy úgy a szülők jobban kontaktust tarthatnak a kicsikkel, megnyugtathatják, adhatnak vizet, játékot. Szomorú tény, de sok baleset abból fakad, hogy a szülő menet közben hátrahajolva felveszi a leejtett játékot, és eközben nem figyel a forgalomra, vagy csak egy kézzel fogja a kormányt és oldalra sodródik az autó.

A GIDAS példaként említette, hogy frontális ütközéses (60-60 km/h melletti) közlekedési balesetben az elől utazó szülők túlélték a balesetet, míg a hátul utazó három gyermek életét vesztette. Baleset rekonstrukciós számítások eredményeként megállapították, hogy az elől utazóknál kisebb terhelés mutatkozik.

A fiatalok (14 év alatt) az első ülésen jobban védettek, mint a hátsó ülésen, ha előírt gyermekülést használnak és a biztonsági övet bekapcsolják. Az adatok alapján egyértelmű, hogy a gyerekek a gyerekülésben védettebbek, mintha csak övet használnának. A hátsó üléseken utazó felnőttek és gyerekek egy súlyos balesetnél (50 km/h-s sebesség felett) egyaránt súlyosabban sérülnek, mint az első ülésen ülők.

Tavaly több mint 600 hazai személyi sérüléssel járó balesetről kapott bejelentést a K&H Biztosító. Ezekben szerencsére csak néhány százalékban sérült meg gyermek is, de a tapasztalatok alapján elmondható, hogy ha mégis gyermek sérül a balesetben, őket sokkal súlyosabban érinti, sokkal súlyosabb sérüléseket szenvednek el, mint a felnőttek.

Blogmustra