SZÜLŐSÉG

Milyen lesz a gyereknek az iskola? Rossz.

2014. február 12., szerda 14:15

Szeretném most elmesélni, úgy szubjektíven, mire számíthatnak azok, akik szemük hat-hét éves fényét ősszel a magyar közoktatás gondjaira bízzák majd.

Vannak szülők, akik ezt elsőízben teszik meg, ők most stresszelnek, hogy megtalálják a gyereknek az ideális iskolát, tanítónénit/tanárbácsit. És a másik csoport, akiknek már van iskolás gyereke, ők azok, akik rezignáltan a károk minimalizálására törekszenek.

Ha szeretnék megtudni, milyen a mai magyar közoktatás, erre van egy nagyon egyszerű módszer. Nézzenek meg néhány TED előadást arról, mit gondolnak ma a világban arról, hogyan kellene a gyerekeket úgy tanítani, hogy az nekik is jó legyen. Ha ez megvolt, vegyék a tökéletes ellentettjét, és máris megérkeztünk haza.

Te, kedves szülőtársunk, aki először fogod a gyerekedet az állami iskolarendszer gondjaira bízni, azt gondolod, az önkormányzati ovik és bölcsik után már nem fognak meglepetések érni. Azt gondolod, mindent láttál, a fásult, a gyerekeket valójában leszaró, az időt alibiből eltöltő ovónéniket. A gyerekekkel nem foglalkozó rendszert, ahol minden azért olyan, mert korábban is olyan volt. Ahol a legésszerűbb, minimális erőfeszítést sem igénylő kéréseidre is a totális rezisztencia a válasz.

Hogy milyen lesz a gyereknek az iskola? Szar. Már abban az esetben, ha nagy mákod van, és tényleg szerencsés kézzel nyúltál bele a nagy közoktatási lottóba, és kifogtok egy lelkiismeretes, a gyerekeket szerető tanítót, és egy olyan iskolát, ahol a tantestület többi tagja nem azzal lesz elfoglalva, hogy kicsinálja azt, aki még nem utálja szívből az összes gyereket. Egy olyan tanítónénit, aki időt, energiát és sokszor saját pénzét sem kímélve, erején felül igyekszik a kölykeinknek lehetőség szerint élvezetessé tenni az iskolában töltött időt.

Minden egyéb esetben az iskola nem szar lesz, hanem horrorisztikus, a gyereket megnyomorító rémálom.

Arra készülj, hogy a magyar közoktatás körülbelül fél-másfél év alatt fog a csillogó szemű, minden iránt érdeklődő gyerekedből a tanulást nyűgnek érző zombit csinálni. A jó képességű gyerekedből is.

Arra készülj, hogy most beszórjuk a sokezer kis egyéniséget egy olyan dobozba, aminek az alján csak uniformizált droidok férnek ki.

Arra készülj, hogy amikor először kézbeveszed majd az elsős (másodikos, stb) gyereked tankönyveit, legszívesebben elsírnád magad. Mert ugyanezek a tankönyvek lehettek volna a tieid is, csak a mostaniakban egy kicsit kevesebb a kisdobos és az úttörő. De már dolgoznak rajta.

Arra készülj, hogy a legjobb, a leglelkiismeretesebb tanár is legfeljebb arra képes, hogy ne csináljon lelki nyomorékot a gyerekből, mert a rendszer, az egész kerettanterv úgy pocsék, ahogy van.

Arra készülj, hogy ha a gyereked teherbírásának megfelelően választottad ki az iskolát, akkor csak hullafáradt lesz folyamatosan. Ha rosszul mérted fel, mennyi terhelést bír el, akkor kitapossák a belét is.

Arra készülj, hogy az alsós gyereked olvasókönyve tele lesz olyan 100-200 éve írt - tiszteletreméltó szerzőktől származó - szövegekkel, amik számára nagyjából az Ómagyar Mária-siralommal egyenértékűek, csak kevésbé viccesek, mert az isaporéshamuvogymukon legalább röhögni lehet. Viszont hiányzik belőlük az összes, a gyerekehez az ő nyelvükön szóló kortárs szerző.

Arra készülj, hogy ha a gyereked nem a száz-gyerekből-csak-egy-ilyen-született-könyvfaló-van, akkor temérdek erőfeszítést, időt, energiát és pénzt kell fektetned abba, hogy legyen esélye megszeretni az olvasást. Már azon a hat-hét éven felül, amit amúgy ennek szenteltél eddig.

Arra készülj, hogy a környezetismeret, ami projektalapon akár a legizgalmasabb tantárgy is lehetne egy kisgyereknek, nem lesz más, mint érdektelen közhelyek és értelmetlen információk véletlenszerűen összehányt unalmas halmaza. Amiben csak az a jó, hogy kevés van belőle.

Arra készülj, hogy minálunk csak úgy szabad tanítani matematikát kisgyerekeknek, hogy annak a legcsekélyebb köze se legyen a való élethez, a mindennapokhoz. Úgy, hogy az a lehető legkevésbé legyen alkalmas arra, hogy a gyerek képes legyen felfogni, nota bene, érdekesnek találni.

Arra készülj, hogy az iskola folyamatosan arra lesz kíváncsi, mit nem tud a gyerek. Az nem érdekes, mi az, amit nagyon is. Meg az sem, hogy mi érdekli. Meg az sem, hogy mit szeretne. Meg az sem, hogyan lehetne számára a tudás megszerzését kalanddá tenni, a természetes kíváncsiságára alapozva.

Arra készülj, hogy mifelénk még mindig keresni kell az olyan tanárt, aki nem feketepontokkal alázza az elsősöket, aki képes a pozitív motivációra, és úgy általánosságban, az olyan tanárt, akinek nem napi fegyvere a megszégyenítés.

Arra készülj, hogy rajtad kívül senkit az ég világon nem fog érdekelni az, hogy a gyerek képes-e feldolgozni az iskolai stresszt, hogy meg tud-e felelni a követelményeknek, hogy lemarad-e. Ha nem vagy szerencsés, az sem fog érdekelni senkit, hogy az osztálytársak bántják-e, hogy az uzsonnáját elvette-e egy erőszakos hatodikos.

Arra készülj, hogy ha te nem leszel ott, hogy oroszánként küzdj érte, akkor magára marad a tanulási problémáival, a lelki terhekkel, és az erőszakos hatodikosokkal.

Arra készülj most, 30+ évvel később, hogy a gyereknek pont olyan lesz az iskola, mint neked volt. Vannak benne osztálytársak, szünetek, kirándulások, és talán jó tanárok is, amikkel kicsit lehet könnyíteni azon a rengeteg időn, amit rémes unalommal váltakozó nyomasztásban kell eltöltenie, sok-sok éven át.

Ha erre lélekben mind felkészültél, akár még kellemes meglepetések is érhetnek.

Folytatás itt.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2014.02.13 00:44:58talpi

    Az iskola tökéletes lenyomata a társadalomnak. A felnőtt résztvevők - tanárok, szülők - frusztráltak, megélhetési gondokkal küszködnek, magánéletük is nagyobb részt rendezetlen. A hagyományos értékek háttérbe szorulnak. Lsd. pl.: kereskedelmi TV-k által közvetített "értékek". Ehhez jön a porosz alapú iskolarendszer, ahol a magolás, a sulykolás, a tömegbe olvadás a jó diák ismérve. A politika sem akarja az oktatást rendbe tenni. Elvonások, két könyv közül választás, stb.
    A PISA eredmények önmagukért beszélnek.A logika, a gondolkodás, az érdeklődés nem fontos. A fontos a kaptafa, a szürke tömeg, s aki olyan mint a tömeg azzal nincs gond.
    Szerencsés aki W-ba tudja járatni a gyerekét, de ez csak keveseknek adatott meg. Tisztelet azoknak a tanár és szülő kivételeknek, akik szeretik a gyerekeket, foglalkoznak velük, és értenek is ahhoz amit csinálnak, bár minden ellenük hat.
    A leírtakból kiderül, hogy a posztolóval többségében egyet értek, bár természetesen vannak kivételek, csak az a szomorú, hogy nem fordítva van. Annyit még, hogy gyakorló szülő vagyok egy 4-es és egy 7-es gyerekkel.

  • 2014.02.13 01:30:22sullyedohajo

    "a gyereknek pont olyan lesz az iskola, mint neked volt"
    "Arra készülj, hogy most beszórjuk a sokezer kis egyéniséget egy olyan dobozba, aminek az alján csak uniformizált droidok férnek ki."

    Eszerint a szerzo is valaha egy kis egyeniseg volt, de mara mar "uniformizalt droid" - mint minden magyar iskolazott ember - vagy csak annak erzi magat?

    (Feltetelezve, hogy Magyarorszagon jart iskolaba... Ha esetleg nem, akkor meg ugy mond iteletet, hogy nincs rola tapasztalata...)

    Amugy tenyleg szar a kerettanterv nagyon, de ez nem a tanarok hibaja, hanem az okostonike, akik kitalaljak, hogy mi tartozik az alapveto muveltsegbe es mi nem...

  • 2014.02.13 05:38:52incognita

    sullyedohajo, igen, a kerettanterv borzalmas. Gyakorlatilag egy agyrém, főleg a szakiskolás közismeret. Úgyhogy én bemegyek az órámra, szépen becsukom magam mögött az ajtót, és használható tudást igyekszem átadni a gyerekeknek úgy, hogy közben az unalomba se pusztuljanak bele. Eddig még nem szóltak rám. Ha majd megtörténik, annyit fogok mondani, hogy upsz, bocccs.

  • 2014.02.13 05:42:20incognita

    talpi, nem, én nem vagyok frusztrált, és a kollégáim minimum 95 százaléka sem az. Legalábbis nem a gyerekek és a munka miatt. Nagyszerű mesterség a miénk.

  • 2014.02.13 05:58:54Kalauz-ellenor

    A cikkben nagyon sok olyan pont van, ami miatt mi ugy dontottunk, hogy magantanulok lesznek a gyerekeink. Mielott elcseszett kretenkenek titulalnak egyesek a gyerekeimet (irigysegbol, mert mi megtetjuk a magantanulosdit), elarulom, hogy a kopenyes-katonas 30 gyerek egy tanarra iskolasdi a nem normalis... Egy ora alatt tobbet tanul a gyerekem itthon mint egy het alatt az iskolban. Csak mondom. Es utana ott az egesz nap sportra meg arra, ami tenyleg erdekli a gyereket. Ja, es sokkal szelesebb koru normalis barataik vannak, mint az iskolaban lenne az a masik 29 vele egykoru. Ennyi

  • 2014.02.13 06:18:35incognita

    Kalauz-ellenőr, valami egészen mást akartam reagálni arra, amit írtál (szocializációval, kortárs csoporttal, szélesebb körű világlátással kapcsolatban), aztán eljutottam a következő mondatodig: "Ja, es sokkal szelesebb koru normalis barataik vannak, mint az iskolaban lenne az a masik 29 vele egykoru.". Örülök, hogy megteheted a magántanulósdit, gratulálok, más hozzáfűznivalóm nincs, mert minek.

  • 2014.02.13 06:20:43lenoardo999

    A cikk borzasztó. A hozzászólások helyreteszik. A szerzőnek semmi sem drága, hogy politikai elfogultságát becsomagolja. Az angol nyelvű illusztrációnak pont annyira van köze a valósághoz, mint a szövegnek.

  • 2014.02.13 06:30:08Kalauz-ellenor

    Koszi az elismerest, oszinten az ellenkezojere szamitottam :)
    Sporton kivul kulonorakra is jarnak, pl. zene, muveszet, szinjatszas... es mindenhol masfele eskulonbozo koru barataik vannak. Tudom, hogy nem mindenki teheti meg (nem anyagilag, mert nem vagyunk elengedve ezen a teren), de aki megteszi, nem kell lenezni azert, mert nem a Dunaval folyik lefele... Koszi megegyszer :)

  • 2014.02.13 06:40:29incognita

    Hátööö... Örülök, hogy örülsz :P.

  • 2014.02.13 07:17:43Ingrid

    Borzasztó cikk. Én sem értek egyet az oktatáspolitikával, iskolák államosításával, a tankönyv államosításával és még sorolhatnám.

    DE nagyon fontos, hogy pozitívan álljunk hozzá ( gyerekkel együtt, többes számban ). Segítsünk neki, éreztessük vele, hogy ez milyen fantasztikus, mennyi mindent tanulhatnak, fejlődhetnek és egyre izgalmasabb ahogy a tudás hatalmába kerülnek.
    Az óvodából tapasztalatból tudom, hogy a MI (szülők) hozzáállásunk is nagyon fontos. Nem csak annyiból áll, hogy bevágod a gyereket reggel nyolckor és elvárod, hogy mindent megtegyen az óvónő (tanítónő), aztán neked semmi dolgod. Pedig a te gyereked, neked kell a legtöbbet segítened, támogatnod.
    Ha ilyen kisugárzással viszem a gyerekeket az iskolába, amilyen most ez a cikk, akkor a gyereknek is pokol lesz az ott töltött idő.

    Nem hiszem, hogy ilyen lenne minden iskola és ez vár minden kisiskolásra, mint amit a cikk vázol, és úgy gondolom hogy sok tanítónéni és szülő is ugyanúgy gondolja, ahogy én.

  • 2014.02.13 08:07:23bohar

    Annyira sok órájuk lett az elsősöknek, hogy túl fáradtak lehetnek tőle a gyerekek, kimerítő, hogy az ebédet leszámítva 3/3- 3-ig óráik vannak, 45 perc óra, 10 perc szünet, ami kb. semmire sem elég, nincs játék, udvaron szaladgálás, felszabadult szabad pillanat. Mikor az óráknak vége, kezdődhet a házi feladat és a tanulás. Szerintem ez így nem is hatékony, és nem ez való egy 7-9 évesnek fizikailag.

  • 2014.02.13 08:19:11kisvirag78

    Szar lehet a cikkírónak. Azért nem ennyire rossz a helyzet, sőt, két külön iskolába járnak a gyerekeink, és nem a tanárokkal/tankönyvekkel van a bajunk, hanem az állat módjára viselkedő szülőtársakkal, az aberrált beteglelkű kölykeikkel, akik verekednek, káromkodnak 6 évesen, és már elsőben is einstandolják a normálisan viselkedő gyerekek túrórudiját, matricáját, ceruzáját, radírját,és akiknek a szüleik terrorizálják és bemószerolják a normális tanítónénit az igazgatónál, ha az igyekszik rendet tenni és rá mer szólni a gyerekükre. És azzal az új rendelkezéssel, hogy a napközit a fennmaradó óraszámokkal oldják meg, vagyis hogy az alsósoknak sincs állandó napközisük, aki biztos pont lenne az életükben, hanem minden nap más délelőttös és emiatt délután már hullafáradt tanítónéni van beosztva, össze-vissza, akik még azt sem ellenőrzik, hogy a gyerek megírja-e a leckét.

  • 2014.02.13 08:21:19kisvirag78

    Aki félreértené: nem csak a kisebbség soraiban vannak ilyen szülők/gyerekek.

  • 2014.02.13 08:25:01GabikA

    Jo cikk, kb. ez a magyar valosag. Azt sem ertem, hogy alsoban (vagy legalabb 1-2), miert nem rovidebbek az orak, kevesebb az egyhelyben ules, tobb a mozgas es a jatek. Miert van egyatalan hazi feladat?

    Pedig a gyerek jol tanul (mert a gyerekek jol alkalmazkodnak), a tanaernije tanarbacsija is jo, de a rendszer, a tanterv egy borzalom.

  • 2014.02.13 08:33:26seizetheday

    Sajnos minden szavával egyetértek! Úgy sz@r a rendszer, ahogy van!

  • 2014.02.13 09:06:55régi_vendég

    belehúztam a kommentekbe, és ha a cikk nem is minden szavával értenék egyet, akkor is azt látnám h a magyar oktatás nem túl hatékony sem most, sem a múltban nem volt az. beírják egy csomóan, h ez meg milyen csúnya általánosítás stb és ott van az első mondatban h a szerző a szubjektív véleményét mondja el. értő olvasás, 3. osztály! nincs több kérdésem.

  • 2014.02.13 09:54:42verslábas

    Azért nagyon remélem, hogy a cikk olvasóinak többsége nem "fásult, a gyerekeket valójában leszaró, az időt alibiből eltöltő óvónéniket" lát a gyermekei körül.
    Amúgy én 20 éves óvónői pályafutásom alatt nagyon sok fásult, a gyermekeit valójában leszaró szülőt láttam, mégsem ezek alapján ítélem meg a szülők többségét. (egy óvónéni)

  • 2014.02.13 10:17:33trainmodeller

    Milyen lesz az iskola?
    Egy ..... tegnap fenyegette meg a gyereket, hogy ha nem visz be pénzt ma, akkor meg fogja ölni a szünetben.
    Ez nem külföldön van, nem Borsodban, itt Pest megyében a főváros mellett.

    Az igazgató azt mondta, ma már én vagyok a második ott ezzel és nem tudnak mit csinálni.
    Mert veszélyeztetett gyerek (a késes).
    Mert nem lehet kiemelni (a késest) a családból (nincs neki családja, azért).
    Mert nem lehet nem beengedni, mert a családi pótlékból élnek, és a törvény is.
    A múlt héten kint volt a családnál a körzeti megbízottal, nem tudnak mit tenni.

    Na kedvesek, erre hogy készítsem fel a gyereket?
    És mit kell tenni ilyen helyzetben?

    Integrált oktatás?
    Iskola a gyermekekért?

  • 2014.02.13 10:38:02Ez a Nevem

    Ezt a kirohanást igazán nem értem és a gyerekednek sem használtál vele.

  • 2014.02.13 10:44:19GabikA

    "Egy ..... tegnap fenyegette meg a gyereket, hogy ha nem visz be pénzt ma, akkor meg fogja ölni a szünetben."

    ...

    "Az igazgató azt mondta, ma már én vagyok a második ott ezzel és nem tudnak mit csinálni."

    Te komolyan hittel abban, hogy majd a tanarok es az igazgato megoldja neked ezt a helyzetet? Fogsz harom havert a munkahelyrol, a sracot lekapjatok ket utcaval az iskola mellett, es megmondod neki, ha a gyerekedhez szol megegyszer leteped a fejet es belehanysz a nyakaba... Ebbol fog erteni, masbol nem.

  • 2014.02.13 10:47:10kisvirag78

    trainmodeller: na pont erről írtam. Két külön iskolába járunk, mindkét gyerekkel most megyünk pszichológushoz ilyenek miatt. A tanárok viszont nagyon rendesek, és a tanítással is elégedettek lennénk, mindkét fiunk kitűnő tanuló. Az osztálytársakat sajnos nem tudjuk lecserélni. Szintén Pest megye.

  • 2014.02.13 10:56:20kisvirag78

    GabikA: ezt nem gondoltad komolyan, remélem. Mert hogy ez sehova sem vezet. Aztán másnap a te gyereked fejét kapják le olyanok, akik ezzel már nem csak fenyegetőznek. Az iskola meg tehetetlen. Haza nem küldhetik, az intőre nem reagál, kiküldhetik a "szakembereket", akiknek szintén nincs eszköz a kezükben. Nem olyan egyszerű intézetbe dugatni egy gyereket, aki tanköteles, kiskorú, mert a törvény nem sok mindenre ad lehetőséget. Ha aztán tényleg megkéseli a gyereked, akkor sem büntethető. És hidd el, ha ugrálsz, megteszi.
    Nem az iskola a rossz, főleg nem a tanárok, vagy az igazgatók, hanem a rendszer, amelyik szavazóbázist csinál olyan emberekből, akiknek valójában börtönben lenne a helyük.
    Aki nem élt át ilyet, az maradjon csöndben a "jó tanácsaival". Vidd vásárra a magad bőrét, ne a másét.

  • 2014.02.13 11:07:44trainmodeller

    Gabika álomvilágban él, nem Magyarországon.
    Leülhetsz, egyes, hogy témánál legyek.
    Nem kellene három ember oda, egyedül elrendezném a gyereket, de akkor benne lennék a hírekben, és amíg az előzetesben ülnék évekig az ítéletre a gyerekemnek akkor is be kell járni a suliba, a késes jógyerek családja meg vagy felgyújtja a házamat vagy nem - rám az összes törvény vonatkozik a többiekre a jelek szerint nem, tehát ez rajtad kívül másnál nem merült fel.

    Következő hasonló jó ötlet?

  • 2014.02.13 11:08:55verslábas

    régi_vendég: szubjektív vélemény akkor lenne, ha szimplán a saját tapasztalatait írta volna le, de ez általánosítás, mert a negatív tapasztalatait minden iskolára és pedagógusra vonatkoztatva igaznak állítja be.

  • 2014.02.13 11:18:27trainmodeller

    kisvirag78 mi nem járunk pszichológushoz, az ovi is ilyen "összetett" volt már ahová jártak. Mi csak gladiátor képzőnek hívtuk és ezen nem kell röhögni. A suliban csak folytatódik ez, feljebb léptek az oroszlánok közé. A gyerek nem veszi magára az ilyesmit, megszokták. Nekem nagyobbat üt mint nekik. Fogjuk fel úgy, hogy már elsőben (oviban) képet kapnak a valódi világról, tehát ha valahol eléjük ugrik a kunkus a bokorból nem akkor fognak először találkozni velük. A gyerekek keményebbek mint gondolnánk és sokkal többet bírnak, a fentiek ellenére nem féltem a kölykömet. Arra próbálom nevelni őket (néha nálunk van 1-2 srác az osztályból), hogy fogjanak össze, egy kis pöcs van, ők meg harmincan vannak ellene...nehogymár. De még csak elsősök, lássuk be, még nem úgy nézik a dolgokat, mint mi, és ez nem is feltétlenül baj.
    Szóval tisztába téve a dolgokat, inkább engem zavar mintsem a gyerekeket, majdnem mindenkinél bepróbálkozott már, sőt, volt amelyik fizetett is neki mint kiderült. A késes gyerek egy egész iskola munkáját teszi lehetetlenné, és törvényi lehetőség nincs arra, hogy kizárják.
    Na ezek után beszélni a magyar oktatásról, lehetőségekről, felesleges. Amíg alapvető dolgokat nem tesznek tisztába, mintsem mindenkinek joga van tanulni (és tanítani!) addig nem jutunk sehová, egy ember meg tudja akasztani ezt az egészet.

  • 2014.02.13 11:22:50zulu

    Nos, sikerült egy elfogult, egyoldalú és rosszindulatú cikkecskét írni kedves Andrea.
    Személyes tapasztalatokból általános érvényű következtetéseket levonni alapvető hiba.

  • 2014.02.13 11:27:19kisvirag78

    trainmodeller: hiányzott egy hétig a gyerek, mondvacsinált okokkal, az orvos adott igazolást, azalatt elfelejtődött az ügy, a renitensek átszálltak másik gyerekre, a miénk megúszta. Egyelőre. Napról-napra túlélni, elé menni az iskolába, és imádkozni. Mást nem tehetsz. És egy idő után pszichológus, mert ezt a stresszt egy gyerek sem bírja.
    Na most ehhez képest nem érdekel, hogy hány tankönyvből választhat az ember, megérkezik-e szeptemberre, és társaik. Ez legyen a II. kerületi burzsuj problémája. Jó tanár tankönyv nélkül is jól tanít, ez a tapasztalatom.
    A magyar irodalom valós életről szóló nagy műveit (Egri csillagok, Kincskereső, Légy jó mindhalálig, Kőszívű) viszont nem értem, miért kéne száműzni. Ezek kapcsán legalább lehet erkölcsi kérdésekről beszélgetni, és ez az alapműveltség része. Az én fiaim szeretik, nemcsak az a jó könyv, ami modern és vidám, az élet sem az, sajnos.

  • 2014.02.13 11:29:24kisvirag78

    Nálunk kellett a pszichológus. Sajnos. Nem mindegyik gyerek bírja a "gladiátorképzőt".

  • 2014.02.13 11:39:54trainmodeller

    Egyet taníts meg neki: ez nem az ő harca, nem ellene van. Csak belekeveredett.
    A gyerekem azt látta meg nagyon jól,hogy ez nem ő közte és a késes közt zajlik, ez a késes harca a körülötte levő világgal, nem neki szólt a támadás.

  • 2014.02.13 11:57:14régi_vendég

    verslábas: én el tudom úgy olvasni, h nem érzem általánosításnak. (elég jó suliba jártam :-)) arról h pl milyen a tananyag a könyvek az mitől általánosítás ebben a szövegben? minden mondat elejére oda kellett volna írni, h "nekem az a véleményem hogy"..... környezetből idiótaságokat tanulnak pont? aztán az is lehet hogy már látott belűről néhány iskolát a szerző, de most minden mondat elé nem írhatja oda, h "az én tapasztalatom szerint"... így meg úgy a fekete pontokkal. ha neked más a tapasztalatod/véleményed, nem kell azonosulni vele. ennyi.

  • 2014.02.13 12:10:33Mad Mind

    Marhaság. Az egész főleg az osztálytársaktól függ. Lehet bármilyen szar az iskola, ha az osztálytársak nem vadbarmok, akkor nem fogja a gyerek rosszul érezni magát, de ez fordítva is igaz.

  • 2014.02.13 12:19:21verslábas

    régi_vendég: ez nem azonosulás kérdése, a fogalmakkal nem vagy tisztában. Azt írja az iskoláról, hogy szar, horrorisztikus, én nem látom, hogy arról az iskoláról lenne szó, ahová a gyermeke jár, vagy akár egy konkrét iskoláról, hanem általánosságban mindegyikről ez a véleménye. Nem igaz, hogy minden iskola szar , horrorisztikus lenne, mert léteznek jó, gyerekcentrikus oktatási intézmények is. Segítek tisztába rakni a fogalmat: általánosítás: olyan pontatlan közlés, ami széleskörűen sok személyre vagy dologra értelmezhető, holott csak egyre vagy néhányra igaz.

  • 2014.02.13 12:23:48Gera

    A magyar oktatás hosszú évtizedek óta arról szól, hogy hogyan lehetne az univerzális egyetemi szintű tudást minél nagyobb részben már általános iskolában a gyerekek fejébe zsúfolni. A tananyag tehát folyamatosan nő és az alapvető dolgokra jut a legkevesebb idő. Papíron persze iszonyú faszán hangzik, hogy mennyi mindent tud egy gyerek, de hogy ez mennyire totálisan téves szemlélet, azt az eredmények mutatják, amik a béka segge alatt vannak. Az átlagos emberke úgy hagyja el az általános iskolát, hogy csak írni, olvasni és számolni nem tud, a problémamegoldó képessége meg szintén nulla. A középiskolákban a hajukat tépik a tanárok, mert persze ilyen alapokra semmit nem lehet építeni és persze náluk is akkora a tök felesleges tananyag, hogy képtelenség mindent nulláról kezdeni.

  • 2014.02.13 12:26:28belekotyogok

    Túrós: én, aki sosem lelkesedtem a testnevelésért, azt mondom, hogy a gyereknek a legjobbat a rendszeres mozgás tenné... (Persze nem ilyen körülmények között, ami a legtöbb iskolában van.)

  • 2014.02.13 12:29:39régi_vendég

    kisvirág78: én ugyan a 2. kerületből írok, bár burzsuj az sajnos nem vagyok, de most eltekintve a késes gyerektől, általánosságban mondom, h a gyerekek nem azért rosszak mert aberráltak, vagy beteglelkűek ők, vagy a szülők. sőt a gyerekek általában szinte soha nem rosszak! egy beilleszkedési vagy magatartási probléma mögött sokszor (túlságosan is sokszor) ott lehet egy fel nem fedezett enyhe asperger, egy hiperaktivitás, de hogy sokkal hétköznapibbat mondjak: kétkezesség, diszlexia. stb, stb. ezeknek mind-mind van a társas kapcsolatokra ható vetülete, és ezeket a szülő nem ismeri fel, mert baszki nem szakember. ezért kellene, hogy jobban és folyamatosan képzett tanárok tanítsák a gyereket, ezért kellene, hogy az iskola pszichológus ne vendégségbe járjon csak az iskolákba, stb.
    egyébként meg ha a gyerekem egy másik gyerek miatt pszichológushoz járna és az iskola nem tenne semmit ez ügyben, akkor én elvinném onnan. nincs az az áldozat ami ne érné meg nekem azt h a gyerek nyugodt és kiegyensúlyozott legyen, mert - és ezt most tapasztalatból mondom,- az ilyen helyzetek ritkán szoktak jó irányba fordulni, maguktól meg aztán végképp nem oldódnak meg, de a sebek ott maradhatnak egy életen át.

  • 2014.02.13 12:33:49belekotyogok

    Gera: tévedés azt gondolni, hogy ez csak az oktatásügy és a pedagógusok hibája. A szülő felelőssége pont úgy benne van, pl onnan indul, hogy nem hagyom, hogy a gyerekem ne tanuljon meg olvasni. Ha valamiért nem tud olvasni, akkor segítséget kérek szakembertől, hogy mi lehet az oka. Nem pedig ötödikes korában esek kétségbe (amikor bejön több tantárgy is), hogy jébasszus, a gyerek képtelen értőn olvasni és készségszinten számolni alapműveletekkel.
    A gyerekkel otthon is foglalkozni kell, mégpedig lehetőleg az iskola módszereit felhasználva. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden nap el kell számoltatni minden leckével és gyakorolnivaló garmadát kell adni, de igenis figyelni kell.

  • 2014.02.13 12:38:25Cérnahuszár

    Nagyrészt egyetértek a cikkíróval. Sajnos amíg kettéosztják az osztályokat gyengébb és jobb képességűekre, addig a gyengébb csoportba kerülők kirekesztettnek érzik magukat. Értem miért teszik, megpróbálnak 2 féleképp foglalkozni a gyerekekkel, egy tanóra alatt, ezért tisztelet hogy megpróbálják a tanárok. De azért a gyerekeknek ez keserves, nem az jön le nekik hogy nem baj, hanem hogy nem vagy elég jó. Néztem nyílt órán hogy mennyire elfáradnak az óra végére, az utolsó 15 perc már nagyon kevés gyereknek megy át, és a tanár nem is mond el mindent amit akar... Túl sok az anyag, a tempó. Kevesebb több lenne. Nem a tanárok hibája, ne vesszünk el ebben a csapdában.
    Mi lenne ha nem mini professzorokat akarnánk nevelni (akik azzal találkoznak hogy mekkora volt a Hun birodalom alsóban), hanem hogy mindenki tényleg elsajátítsa alsóban az alapokat? Gyermekem magyar órán küszködik, matekon semmi problémája. De a magyar miatt bekerült a lassú csoportba, és meg kell birkóznia azzal hogy nem elég jó... lehet hogy nem lehet egy 25 fős osztályban minden gyerekkel személy szerint foglalkozni, de nem lehetne valahogy másképp? Nem mindenki teheti meg hogy kivegye a gyereket a napköziből és saját maga foglalkozzon vele ebéd után. Kicsit gondoljanak bele azok is akik a szülőket oltják és hibáztatják, hogy ki az aki képes még du 5-6 óra után is leültetni a gyerekét amikor elhozza az iskolából, akkor is gyakoroljunk, foglalkozz egész napodon is a tananyaggal. Egyenes út ahhoz hogy a gyereke véglegesen megutálja az egészet, hiszen eddig nem kellett egy dologgal foglalkoznia egész nap...és nem játszhat, tévézhet, olvashat otthon semmit se...

  • 2014.02.13 12:39:45Gera

    belekotyogok - Érdektelen, hogy ez a szülő hibája-e. Mennyi kárt okoz ez az országnak? A gyerekedet szerinted érdekelni fogja, kinek a hibája, amikor fizetheti ezeknek az embereknek a szociális segélyt? Az általános iskolából egyáltalán nem szabadna kikerülni olyan gyereknek, aki nem tud normálisan írni-olvasni-számolni.

  • 2014.02.13 12:54:25belekotyogok

    Gera: szerintem felső tagozatba sem szabadna mennie olyannak, aki ezeket nem tudja.

  • 2014.02.13 13:12:18régi_vendég

    verslábas: vélemény! ez egy vélemény! a vélemény mindig szubjektív, itt meg még külön fel is hívja a figyelmet h az lesz.
    ha én azt gondolnám, h a petőfi sándor ált. iskola 2. osztályában hülyeségeket tanítanak környezetből, akkor magyarországon szinte minden iskola 2. osztályára igaz a véleményem. (ami szubjektív) ha azt mondom, h szerintem szar az h már alsó tagozatban osztályoznak, h a 77% az már csak 3-mas, hogy ez a teljesítmény kényszer egy 7-8-9 évesnek szar, akkor hiába csak a petőfi suliban van tapasztalatom, de ez igaz bármelyik másik közoktatási intézményre is, mert ott is pont ugyanez van. ha azt mondom h ezektől szar a rendszer akkor az szintén nem csak a petőfi sulira fog vonatkozni, mert ezek a tényezők mindenhol kötelezően fennállnak. de ez akkor is szerintem szar a suli. de mindegy is, maradjunk annyiban, h a szerző hülye és akkor könnyebb lesz a szíved, nekem meg se kutyám, se macskám a koncz andrea. bár a véleményét nagyrészt osztom.

  • 2014.02.13 13:51:32verslábas

    régi_vendég: persze abban igazad van, hogy a szerző személyes véleményét is olvashatjuk néhány helyen, de fenntartom, hogy sajnos nagyon sok általánosítást is tartalmaz a cikk, ami engem személy szerint érzékenyen érint, mert óvónő vagyok és általánosságban nagyon megalázóan, kompromittálóan nyilatkozik rólunk. Különösen veszélyesnek találom ezt a társadalmi megítélés szempontjából. Ahogy korábban írtam: én is találkoztam már nagyon sok "fásult, a gyerekeit valójában leszaró" szülővel, mégsem ezek alapján ítélem meg a szülők többségét. Tudom, hogy a cikknek nem ez a lényege, attól még tarthatom a cikk íróját tehetségtelennek (nem hülyének).

  • 2014.02.13 14:44:20Cérnahuszár

    régi_vendég erre a mondatodra reagálnék:
    "egy beilleszkedési vagy magatartási probléma mögött sokszor (túlságosan is sokszor) ott lehet egy fel nem fedezett enyhe asperger, egy hiperaktivitás, de hogy sokkal hétköznapibbat mondjak: kétkezesség, diszlexia. stb, stb.'

    a fiam osztályában az osztályeső csinálja azt, hogy 2 másik társával bandázva ki-kipécéz maguknak egy társukat és csúfolják, piszkálják. Neki aztán semmi ilyesmi problémája nincs, osztályelső.

  • 2014.02.13 17:51:40régi_vendég

    Cérnahuszár: hú ezt nagyon ismerem! az én fiam nem az áldozati szerepben működött, hanem ő a végrehajtója volt (értsd. fizikailag az ő keze csapott le) ennek a "bandának". napi szinten nyomtuk neki, h ezt nem, nem lehet, de ő meg nem akarta elveszíteni a csapaton belüli pozícióját, és a bandavezér "barátságát", így teljesítenie kellett. hetente jártam a suliba mindenféle magatartási kihágásokért, és hiába mondtam a tanítónéninek 100x, hogy nézzenek már jobban körül, nem tette meg. azzal az attitűddel állt a kérdéshez, ami szerintem a legkárosabb a gyerekekkel foglalkozóknál. "már 2 és fél éve velük vagyok, és mindenki bekerült a helyére, mert nekem így a legkönnyebb rendet tartani" ennek következtében egy osztályelső az nem lehet problémás, stb. persze hogy nem minden magatartási probléma esetén áll fent az, hogy valami idegrendszeri másság áll a háttérben. a mi osztályelsőnk esetében sem gondolom h ez lenne, itt pusztán arról van szó h a kissrác megértette, h ő jól fekszik a "főnöknél" és van annyi eszük már h nem magukat sározzák be ha piszkos munkát kell végezni. én ebben az esetben sem a gyerekre haragudnék, mert ő csak elmegy a korlátaiig, és a korlátokat a pedagógus állította fel. ezért mondom, h az iskolapszichológusnak nem vándormadárként kellene jelen lenni az iskolákban, hanem napi szinten kellene figyelnie a társas kapcsolatok alakulását, és nem akkor beavatkozni amikor már szinte alakíthatatlanná válik egy közösség.

  • 2014.02.13 17:57:22régi_vendég

    verslábas: ezt megértem, és sajnálom.

  • 2014.02.13 19:02:52joskarola

    5. Ha forró az olaj, belepakolom a héjában sült törtkrumplit, és ötpercenként forgatva a falatkákon aranybarnára sütöm őket – én azt szeretem, ha itt-ott mát meg is kapja őket a forró oldaj, és egy picit égettek lesznek, de ezen a perverziómon nem kell feltétlenül osztozni.

    6. A kész darabokat sütőpapírral bélelt tálba kanalazom egy szűrőkanállal, durvára őrölt borssal és nagyszemű tengeri sóval kínálomeg, majd sebtiben, forrón tálalom - a házi kecsappal az oldalán.

    Ha tényleg nagyon retteg a krumplitól, és meggyőződése, hogy egyetlen szem is elég lenne ahhoz, hogy tönkretegye ez egész diétáját, próbálja ki édesburgonyával, vagy sütőtökkel a receptet - ebben az esetben a sütőben töltött időt mérsékelje fél órára.

  • 2014.02.13 21:42:50Béka53

    Lehet, hogy azért, mert vitákat szítanak, de mindenképpen érdemes erről beszélni, mert fontos, hogy aki most kezd iskolás szülő lenni, lásson tisztán.

  • 2014.02.17 21:21:29Amgrin

    Ne általánosíts Kedves Szerző, amíg nincs széleskörű tapasztalatod!

    Lehet hogy nekünk szerencsénk van, de jó az iskolánk. jók a tanító nénik, és még az óvodák ahova jártak a gyerekeim azok is jók voltak!!! 2 óvoda, és 3 különböző iskolai tapasztalattal. Az első iskola nem volt olyan jó, de inkább a neveletlen elhanyagolt kölykök miatt, ott a tanerő is belefásult abba, hogy kicsapják a 2.-os gyereket, de mivel tanköteles, és a másik iskola nem veszi fel ottmarad, és tovább szennyez... Óvoda tökéletes volt, kedvesek, figyelmesek, lelkiismeretesek. Költözés után másik suli, ég ég föld, szuper tanító néni, jó osztály, szeret a fiam tanulni (4.-es), ovit is váltottunk szintén nem volt negatív élményük ott sem, majd iskolás lett a lányom, de egy másik iskolába jár mint a fiam, tanító nénik, környezet szuper, imád ott lenni, igaz még csak elsős, de szerintem az ő sulija is jó. Tehát suli 3-2 ami jó (gyerekek is szeretik), egy kevésbé, ovi pedig mind a kettő tökéletes volt.

  • 2014.02.18 23:51:00feteke

    Hm. Az "yſa pur eſ chomuv uogmuc", azaz az "isa, por ës homou vogymuk" NEM!!!!! az Ómagyar Mária-siralom része, hanem a Halotti beszéd és könyörgés első részének szövegrészlete. A cikk írója láthatóan nem élvezte a magyar oktatást, de azért akár most is utánanézhetne dolgoknak. Még csak a tankönyveit sem kell elővennie. Ott van barátja a Google!
    [link]
    [link]

    Csak csendben jegyzem meg, hogy szövegértelmezésből tényleg hiányos lehet a magyar oktatás, ha a túlkvalifikált szerző annyi logikát sem visz a dologba, hogy miért is emlékeztetné Mária a fiát arra, hogy porból lettünk, porrá leszünk, mikor ő pont nem. Hm.

    Arról már végképp nem érdemes beszélni, hogy valaki miért röhög bármelyik szövegen, mikor az egyik egy sír fölött mondott beszéd, a másik pedig egy olyan szöveg, ahol látva fia szenvedéseit, egy anya ajánlja fel, hogy inkább őt öljék meg, vagy ha ez sem mentheti meg a fiát, akkor (saját átírásban) "anyát édes fiával együtt öljétek meg". Ezen a szerző röhög, de a gyerekét fél iskolába adni. Hm.

Blogok, amiket olvasunk

HOMÁR Nincs tartozásod? Akkor kikapcsoljuk az áramot!

Azt hazudták, az órát jöttek ellenőrizni, aztán lekapcsolták az áramot, holott tartozás sem volt. Közben kicsit fenyegetőztek, és okoztak némi kárt. Szolgáltatás állami módra

KÖNYVTACSKÓ A svédek már nem csak krimiben brillíroznak

A skandináv krimi mára fogalom, de nem csak ezt tudják az északi írók. Itt az új műfaj, amin hangosan röhögsz, és közben néha megszédülsz a mélységektől. Ráadásul filmen is szuperül működik. Ajánló

TÖRI MÁSKÉPP Tabán: a legendás, elveszett városrész

A nyár akkor kezdődött Pesten, amikor először vette rá magát a pesti polgár arra, hogy megmássza a Tabán girbe-gurba utcácskáit, és betérjen egy kockás abroszos kiskocsmába egy jó rántott húsra. Majd amikor már jót mulatott, egy kézilámpást hordozó éjjeliőr kísérete mellett ledülöngélhetett a macskaköves utcákon, és hazatérhetett Pestre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta