SZÜLŐSÉG

Otthoni hasizomtorna megereszkedett hasra, szétnyílt izmokra

2014. február 9., vasárnap 10:38

Szülés után nyilván senkinek sem olyan az alakja, mint amilyet szeretne, így az első egy-két hónapban engem sem izgatott különösebben hogy kicsit lóg a hasam. Terhesség előtt és alatt is tornáztam, egyszer-egyszer a baba mellett is csináltam pár felülést, de eleinte úgy gondoltam, majd az idő megoldja a hasamat. A népi bölcsesség szerint kilenc hónap alatt válik az ember bálnává, és ugyanennyi kell a visszarendeződéshez is, aztán amikor a baba kilenc hónapos korában még mindig nem voltam a régi, úgy döntöttem, komolyabban kellene venni a dolgot. A probléma az volt, hogy a szokásos hasizomgyakorlataim egy részét meg sem tudtam rendesen csinálni, ellenben mindig megfájdult tőle a hátam. Ami a gyerekcipeléstől egyébként is konstans fáj. Ekkor olvastam a terhesség utáni szétnyílt hasizomról, amit egyből diagnosztizáltam is magamon. Bár az internet szerint két-három ujjnyi szétnyílás jelent valódi problémát, az enyém meg csak egyujjnyira van szétnyílva, azért mégis megijedtem.

Csak felüléseket ne!

A dolog orvosi neve rectus diastasis, és azt jelenti, amikor az egyenes hasizmok középen, függőlegesen szétválnak és eltávolodnak egymástól. Terhesség alatt-után szokás észlelni, de anélkül is kialakulhat elhízás, például genetikailag gyenge kötőszövetek miatt. Mivel az egyenes hasizom fontos szerepet játszik a gerinc és a törzs tartásában, ezért a szétválás hátfájáshoz, gerincproblémákhoz vezethet, súlyosabb esetben hasfali sérv is kialakulhat. A megoldás a hasizmok edzése, csakhogy egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan: a szokásos felülések, hasprés nem használ, sőt, még ártalmas is lehet. Persze léteznek speciális gyógytornák, amikor a többi hasizom (haránt és ferde hasizmok) együttes edzésével érik el, hogy az egyenes izom középre húzódjon. Csak éppen egy kisbaba mellett nekem nincs elég időm és bébiszitterem ahhoz, hogy hetente többször időpontra eljárjak a gyógytornászhoz. Szerencsére találtam egy tréninget, ahová csak egyszer kell elmenni és a tanult gyakorlatsort aztán otthon végezheti az ember, amikor ideje engedi.

Három óra tanulás

A Love Your Belly hasizomtréning összesen egyetlen háromórás alkalomból áll, amely során egy tizennyolc elemből álló, nagyjából 45 perces gyakorlatsort sajátíthatunk el. A gyakorlatsort azoknak ajánlják, akik szeretnének némi hasi zsírszövettől megszabadulni, terhesek, császárral szültek, terhesség alatt szétnyílt a hasizmuk, sérvük van, fáj a hátuk vagy a derekuk. Ebből mindjárt három pont is igaz rám. A tréning alapítója és vezető oktatója, Bagyinka Tímea sportrekreációs szakoktató, jóga- és pilatesoktató rengeteg tapasztalattal rendelkezik kismamák tornáztatása terén. Úgy döntöttem, jelentkezem a tanfolyamra, és megtudom, amit lehet. A háromórás tréningre szerencsére babát is vihetünk magunkkal, így bébiszittert sem kellett szervezni, és a szoptatást sem kell kihagynunk. Én a magam részéről azért eleinte kissé aggódtam, mivel fogja elütni a magammal vitt csecsemőm azt a három órát, amíg én tanulok, dehát úgy voltam vele, hogy majd csak lesz valahogy.

Külön matrac jár a babáknak

Velem együtt összesen nyolc nő érkezett a tanfolyamra, valamint négy kisbaba. A legfiatalabb négy hónapos, a legidősebb egyéves. Matracokon helyezkedtünk el a teremben, a kisbabák külön matracot kaptak anyukájuk mellett. Bagyinka Tímea munkafüzeteket osztott az anyukáknak, a kisebbeknek pedig előhozott egy hatalmas, játékokkal teli bödönt. Ez és a berendezés részleges lerombolása egy időre lefoglalta a gyermekemet, aztán később zavartalanul megszoptathattam, még később egy nagy labdán rugózva sikerült elaltatnom és egy pokrócra letennem. A többi baba életkortól függően pokrócon, rugalmas kendőben, autóshordozóban, illetve szaladgálva töltötte az időt, anyamellből, cumisüvegből vagy kekszes zacskóból tízóraiztak, néha sírtak, néha aludtak, összességében különösebben nem zavarták az órát.

Szénhidrátok és hasizmok

Az óra elején megbeszéltük, kinek milyen panasza, mozgásszervi problémája van, majd az oktatónk mindenkinél megnézte, szét van-e nyílva a hasizma, és ha igen, mennyire – ezt egyébként ön is ellenőrizheti magán otthon. A vizsgálatra azért van szükség, mert háromujjnyi vagy annál nagyobb szétnyílás esetén egyes gyakorlatokat speciális módon kell végezni, például a lábemelgetős feladatoknál egy bizonyos szög alá nem süllyedhet a lábunk. Az én egyujjnyi szétnyílásommal „csupán” annyi a teendő, hogy egész további életemben rendszeresen tornával kell karbantartanom a hasizmomat, mert ha elgyengülnek és/vagy újra terhes leszek, akkor újra szétnyílhatnak. Ezután hosszú elméleti rész következett a helyes táplálkozásról: egyenként kiszámoltuk, kinek mennyi a napi kalóriaszükséglete, mennyi fehérjét és szénhidrátot kellene ennie ideális esetben, mi a helyzet, ha szoptat, vagy ha fogyni szeretne. Táblázatokat kaptunk az egyes ételek összetevőiről, megtudtuk, mi a glikémiás index és milyen veszélyekkel járhat például a túlzott szójafogyasztás. Épp kezdtem unni a sok számolgatást, amikor áttértünk a gyakorlatokra: sorban megismerkedtünk a 18 hasizomgyakorlattal.

Ez egyáltalán nem könnyű

Minden gyakorlatból csináltunk néhányat, a szakoktató körbejárt, megmutatta, hogyan kell helyesen végezni, megigazgatta a lábunkat vagy a hátunkat, valamint amikor az egyikből konkrétan egyet sem tudtam megcsinálni, tippeket adott, hogyan lehet könnyíteni a gyakorlatot. Merthogy ezek nehezek, fárasztóak és már előre éreztem az izomlázat a hasamban, de szerencsére eloszlattuk azt a tévhitet, hogy szoptatás alatt tilos az izomláz. Otthonra egy fotókkal ellátott munkafüzetet kaptunk, amiben bemelegítő és nyújtó gyakorlatok is szerepelnek. Ha a maximális ismétlésszámmal végezzük, a komplett gyakorlatsor kb. háromnegyed órát vesz igénybe, és heti 2-3 alkalommal illene elvégezni. Nekem pedig mostanában inkább 20-30 szabad percem szokott lenni, meg is kérdeztem, ezt tudja-e kezelni a rendszer: ez esetben napi két részletben is csinálhatom, csak akkor mindig be kell melegítenem előtte, vagy ha egy nap csak egyszer van húsz percem, akkor a teljes gyakorlatsort toljam végig, de kevesebb ismétlésszámmal.

Cserébe adtak enni

Miután az összes kérdést átbeszéltük és eleget tornáztunk is, még mindig hátra volt nagyjából húsz perc. Már épp azt hittem, hamarabb véget ér az óra, de nem: enni kaptunk. Az oktatónk ugyanis kóstolót készített egy sor alacsony kalóriatartalmú, egészséges ételből, édességeket is beleértve. Mind nagyon finom volt, egyetlen probléma volt csak a dologgal: igaz, hogy egy darab gesztenyés túrógolyóban igen kevés a kalória, én viszont simán meg tudtam volna enni nagyjából ötvenet. A személyes találkozó estéjén megkaptuk e-mailben a letölthető munkafüzetet is, innentől meg már úgyis csak rajtam múlik, meddig lesz még rés a hasamon.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2014.02.09 15:24:22JediL

    Minek ezért súlyos pénzeket fizetni? A spanyolviasz grammját aranyárban mérik-e?:)
    [link]

  • 2014.02.09 15:52:30jenny7

    nagyon köszi ezt a cikket! pontosan ilyen problémám van (szétnyílt hasfal, sérv) és eddig nem találtam megfelelő segítséget , pedig kerestem.

  • 2014.02.09 16:07:57D2

    pedig a gógli keresőjébe beírva a "rectus diastasis" kulcsszót huszonsok perces gyógytorna videókat is találni...

  • 2014.02.09 20:22:07Fluoro

    És mi a szójafogyasztás veszélye? Légysz valaki mondja meg! :)

  • 2014.02.09 22:34:11krisz-nagy

    nekem is volt ilyenem, de a tapasztalatom az lett, hogy semmilyen gyakorlat nem illeszti össze a már szétvált hasizmot (legalábbis a többujjnyira szétváltat nem), marad a végső megoldás: a sebész. de ha esetleg valakinek sikerült már ennek ellenkezőjét produkálnia, kérem kommenteljen!

  • 2014.02.09 23:00:43tombolagyőztes

    Krisz-nagy! A szétnyílt hasizomat ún. kinesio-szalaggal össze kell ragasztani, nem árt, ha anatómiai ismerettel rendelkező csinálja, nekem pl. gyógytornász, és azzal kell sokat hasra edzeni. A szalag összehúzza az izmokat, és így nem egymás mellett fejlődik a szétnyílt izom, hanem összeérve. Nekem így sikerült, de nem kevés munka volt benne :-)

  • 2014.02.10 11:04:23krisz-nagy

    tombolagyőztes: köszi, megnéztem a google-n, nekem anno nem is ajánlották ezt a lehetőséget.... sajnos. de örülök, hogy neked sikerült!

    Vagtazo Halottkém: nem vagyunk egyformák, valakit jobban megvisel a terhesség (és nem feltétlenül azért, mert halálra zabálta magát), valakit nem. és ugyanígy: valakit zavar a szülés utáni állapota, valakit nem. de azért nem nevezném rögtön hisztisnek az elégedetleneket.

  • 2014.02.10 12:08:56jenny7

    Vagtazo Halottkem: Azért nem érted, mert nincs ilyened. Ez nem csak esztétikai kérdés. Nekem például folyamatosan fáj a hátam. De ha csak az esztétikát nézzük, konkrétan úgy nézek ki, mint egy kb.5 hónapos terhes. Bírtam a kismamságot, de nem szertnék örökre így maradni.
    Ez a tape szalag új nekem, utánanézek.

  • 2014.02.10 13:19:41eerie

    Vágtázó Halottkém: van még jó pár olyan kihalófélben lévő kisebbséghez tartozó aki tudatosan a húszas éveiben vállal gyereket (sőt, kövezzetek meg, közelebb a 20-hoz mint a 30-hoz) de attól még nem szeretne anyukásan kinézni és így leélni az élete java részét. Ha 40 éves, nem szült nők "lány"ként aposztrofálják magukat, akkor engem se anyázzon senki! Amúgy meg sokaknak "lányosan" kisebb lesz a melle szoptatás után (a korábbi, vagy annál jobb alak visszanyerése sajnos ezzel járhat), nem szeretnék, ha ehhez még párnás és/vagy lógó has is társulna.

Blogok, amiket olvasunk

JEGYZETLAP Posztnyár szindróma

Ha csak sóhajtozunk, és utáljuk, hogy vége, egyre nyomorultabbul érezzük magunkat. Négy lépés, hogy a szeptembert is élvezni tudd!

STÍLER Netes szépségdilik: ezeknek ne dőlj be

Ha nem akarsz úgy kinézni, mint egy cirkuszból szabadult bohóc, ne a csodatévő appok képeinek higgy, hanem a tükörnek. Az ugyanis nem halványítja el a bőrhibákkal együtt a sminkedet is.

HOMÁR Fifikás, de bebukott parkolóteszt budán

Jó napot, miért büntetnek meg, ha még a fizetőövezet kezdetét jelző tábla előtt parkolok, a nem fizető zónában? Csak. Parkolócég, 12. kerületi módra.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta