SZÜLŐSÉG

Nincs okostelód tízévesen? Csóró vagy!

2014. január 15., szerda 14:48

Ellene vagyok a mobiltelefonok ész nélküli használatának, úgyhogy nem véletlen, hogy szinte az én gyerekeimnek lett legkésőbb az osztályukban mobiljuk. Korábbi elképzelésemet, ami szerint túl figyelmetlenek és szétszórtak még ahhoz, hogy telefontulajdonosok legyenek, felülírta a kényszer, no meg a sok lelki terrort alkalmazó kisköcsög kispajtás az iskolában. 

Elvből nem vettem nekik telefont. Aztán több alkalommal is rám jött a frász vagy kerültem kényelmetlen helyzetbe, mert távollétükben nem tudtak elérni vagy én nem tudtam őket elérni, amikor szükség lett volna rá. Ezek után nem hangzott túl hitelesen a számból, hogy én is felnőttem mobil nélkül, mégsem lett semmi bajom, úgyhogy első lépésként megkapták a férjem régi telefonját, hogy ha mennek valahová (osztálykirándulás, fellépés, stb.), vigyék magukkal. Persze az első adandó alkalommal elszórta a nagyobbik, igaz, meglett később, de ez megerősített abban, hogy nem nekik való még ez a dolog, pláne nem valamilyen drágább változat. 

Igen ám, de mint az ismeretes, kemény lelki terror megy az iskolákban a diákok közt az anyagi helyzet miatt. Az enyémek is kaptak a szórásból, pedig mindössze egy hülye mobiltelefonról volt szó, mégis szekálásnak voltak kitéve amiatt, mert nem vettem nekik. Nem is akármilyet, hanem érintőképernyőset, androidosat. Karácsonyra aztán megadtam magam, többször jöttek haza elkenődve az újgazdag osztálytársak miatt, én pedig nem vagyok hajlandó kitenni őket efféle csesztetéseknek: mindegyik megkapta a maga telefonját, ám az ehhez kapcsolódó szabályokat is lefektettem: 

  • Csak a legidősebb (14 éves) hordhatja magával rendszeresen az iskolába. Ott vagy kapcsolja ki vagy halkítsa le, az iskola előírásának megfelelően. 
  • Feltöltőkártyásat kaptak, így nem érnek meglepetések.
  • Lehetőleg csak fontos dolgok miatt használják telefonálásra.
  • Ha beszélni akarnak velem, csörgessenek meg, visszahívom őket, ne az ő számlájukat terhelje a hívás, aztán amikor meg nagy baj van, már nem tudnak hívást kezdeményezni. 
  • Ha elhagyják, nem pótolom, össze lehet gyűjteni a zsebpénzt, és abból venni újat. 
  • Esténként, lefekvés előtt sorban ki kell pakolniuk a mi hálószobánkba a mobilokat. Ezt a szabályt azért kellett meghoznom, hogy ne játsszanak éjszakába nyúlóan a telefonon. 
  • Nem henceghetnek a mobillal, pláne nem alázhatnak meg olyanokat, akiknek még nincs. 

Megynyugtató érzés egyébként, hogy bármikor el tudom érni a legidősebbet, de még mindig vannak ellenérzéseim a dologgal kapcsolatban. Hülye egy divat ez, de mit is várjunk a kölköktől, ha már a felnőtt emberek is egyértelműen kőkorszakinak nevezik az okostelefon nélküli állapotot

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2014.01.16 08:07:32spinat

    ha az elérhetöségröl van szó, akkor miért okostelefon?
    Ja, hogy mégiscsak beadtad a derekad és most már a te gyereked is tud menözni? Mert ha már van telefonja, akko ne legyen már óccsóbb, mint a többié!

  • 2014.01.16 08:18:08JewRivers

    Kedves wartbug1963, a szöveg értelmezéssel nálad komoly probléma van, kérlek értelmezd ezt a mondatot magadban:
    "több alkalommal is rám jött a frász vagy kerültem kényelmetlen helyzetbe, mert távollétükben nem tudtak elérni vagy én nem tudtam őket elérni, amikor szükség lett volna rá."

    "Két, iskolás korú fiam egyaránt használt "butatelefont" kapott. Telefonálásra. És köszönik, remekül megvannak vele."
    wartburg1963, a felszínességet említetted, ideje lenne a tükröt elővenni a szekrény mélyéről, meg elbeszélgetni a gyerekeiddel. Lehet ez a túlzott magabiztosságod az oka, hogy otthon nem merik elmondani a problémájukat, hogy őket is bántják a "butatelefonokért". De te vagy nem veszed ezt észre és azért, vagy mert a saját elveidhez ragaszkodsz csökönyösen és azért, esetleg fogadhoz vered a garast é azért lehetsz rossz szülő.

    Nagyon sok butaságot posztoltak ide, s akik lehúzzák a szülőt, azoknak még nincs is gyereke, de ők akarják megmondani a tutit?!


    Ők lehettek gyermek korukban azok, akik másokat szívattak, csak mert nem volt menő ruhájuk, amit a párt titkár , kamionsofőr vagy hétvégi maszek apuka meg tudott venni.

    A szomorú mind ebben, hogy még ma sem veszik észre, hogy a másikat azért piszkálják, mert nem olyan, mint ahogy azt ők a világról alapból elképzelik!

  • 2014.01.16 08:24:13SZDSZPistike

    Valamit sokan elfelejtenek vagy szándékosan önigazolásból összemosnak: okostelefon van pár ezer forintostól több százezer forintosig.

    Aki menőzik, az iPhone-t vesz a kölkének, aki csak funkcionálisan gondolkodik egy középkategóriást, aki pedig a kellemetlenségektől szeretné csupán megóvni gyerekét, vesz egy olcsót.

    Az érintőképernyős telefon nem menőzés, hanem alap a XXI. század első évtizede után. Aki nyomkodós telefonnal szúrja ki a gyereke szemét, az a jövőjét nehezíti meg, mert a gyermeke sajnos le fog maradni az internet világában!

  • 2014.01.16 08:52:19pirospottyos

    Hat, en 29 eves vagyok es meg mindig nyomogatos butatelefonom van :-D

    Szinte mindenre a vonalast hasznalom meg a Skype-ot.

  • 2014.01.16 08:52:26Pong

    @JewRivers

    +1

    ON:

    Nálam a gyerek 3 évesen megkapta a régi TF101et, pár nap múlva érkezik a shell hozzá, hogy össze ne törjön, rózsaszín-fehérben. Gond nélkül kezelni, bizonyos appokat már jobban, és ösztönösebben mint jómagam.

    Aki azt mondja, hogy a gyerek elvan őstelefonnal, az egyértelmüen nem a gyerek fejével gondolkodik, hanem csak a magam "énavilágellen" komplexusát mutatja meg, ami még az ember tinédzserkor alatt nemigen értékel, idősebb korban, mint szülő pedig kifejezetten ciki.

  • 2014.01.16 09:00:25Nzoltan

    Minden osztálytermet be kellene árnyékolni. Mondjuk acélhálóval a vakolatban. Ne legyen térerő, Ettől még persze sokmindent lehet csinálni, de legalább a neten nem lógnak a diákok.
    Mondjuk én radikális vagyok. Ezeket a kacatokat kitiltanám az iskolából. Ha mégis beviszi valaki, elzárnám, iskola után visszakapja.
    Ja, és kameráznám az összes termet, hangfelvétellel. Visszanézhető lenne minden atrocitás. Mind a diák, mind a tanár részéről. Ha valaki pampog akkor szembesíteni lehessen vele.

  • 2014.01.16 09:26:22Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekben.

    "Nem henceghetnek a mobillal, pláne nem alázhatnak meg olyanokat, akiknek még nincs. "

    na persze...
    ahogy azt moricka elkepzeli, mi masra kellene a telcsi?

  • 2014.01.16 09:37:40Loona

    Hú, mennyit harcoltam, hogy 18 évesen megkapjam a "piskóta" Alcatelt! És nagyon menő volt, mert színes (narancssárga) borítása volt, nem fekete, mint az összes többinek. :D
    Piszkálódás nálunk általánosban nem volt, gimiben inkább, de engem nem piszkáltak, mert nem törődtem vele. Az azonban örök emlék, amikor egyik évfolyamtársam végigsírta az angol faktot (kb. 5-en voltunk egy külön teremben, tanár nélkül, mert nekünk már volt egy fél nyelvvizsgánk), mert a szomszéd városból nem busszal jött át, hanem apukája hozta be, egy pár éves, középkategóriás autóval és rögtön rászálltak, hogy ő gazdag, hülye picsa.
    Telefon a gyereknek? Igen, szabályokkal: suliban kikapcsolni (ha nem teszi és tanár elveszi, nem megyek be balhézni és visszaszerezni, akkor így járt!), nem mutogatni, csak feltöltőkártyás, éjszakára letétbe helyezni. Hogy vennék-e okostelefont, azt nem tudom. Gyerekfüggő. Ha okos, értelmes, tiszteletben tartja a szabályokat, akkor igen, akkor nem fog óra alatt FB-n lógni, meg posztolgatni. Ha mégis, akkor letiltom a fiókját.

  • 2014.01.16 09:43:03Gabiiiiii

    Loona,azt hiszem,ez a normalis hozzaallas.Szabalyok kellenek,de az nem erv,hogy nekem sem volt,megis felnottem.Az en gyerekkoromban net sem volt,most azzal keresem a kenyeremet,alkalmazkodni es fejlodni kell a korral...Ki lehet talalni mindenfele ideologiat,de azok a gyerekek pl,akik kiskorukban nem kapnak edesseget,az elsok,akik ahogy kiszabadulnak otthonrol,betegre zabaljak magukat vele.

    A kornyezeti hatasok alol nem tudjuk "megvedeni" a gyerekeinket,a mi dolgunk,hogy megtanitsuk oket azokat helyen kezelni.

    Es akik tagadjak,hogy regen ilyen verseny nem volt,siman hazudnak maguknak is..Mindig is volt,meg az iskolakopenyes korban is megtalaltak a gyerekek a modjat,hogy villogjanak.Semmi baja nem lesz annak a gyereknek sem,akinek a szulei nem tehetik meg,hogy sokszazezer forintos kutyut vegyenek neki,csak ne gyartsanak hozza hamis elmeletet

  • 2014.01.16 09:44:58danesdzsu2

    Szerintem soha nem vennék a gyereknek valamit azért, hogy menőzhessen vele. Menőzni azzal menőzzőn, amit ő maga elért.

  • 2014.01.16 09:59:46Gabiiiiii

    danesdzsu2

    lehet egy fogadasom,hogy nincs gyereked?...Nem,nem is kell menoznie,nyugodtan kiloghat a sorbol is,de ne nagyon,mert azt a kozosseg nemigen toleralja. Nem szeriatartozek egy ennyi idosnek az okostelefon,de az sem erv,hogy draga,mert nem igaz.Sokkal inkabb erv,hogy kicsi,nem vigyaz ra,vagy hogy elveszik tole a nagyobbak,de ezt is gyereke valogatja,nincs ra egyetemes szabaly

  • 2014.01.16 10:26:11Magna cum laudeTigeri másztesz digrii

    Na ilyenkor kell beszólnia a gyereknek,az ilyen menőzőknek,hogy:Okostelefon?Okosabb,mint a gazdája.

  • 2014.01.16 10:35:15stargazerhu

    "kisköcsög kispajtás az iskolában" Ezen hangosan felnevettem :)

  • 2014.01.16 10:37:02fogyókúra

    Egyrészt: a most 11 és 9 éves gyerekeimnek a számítógép, okostelefon, tablet, okos-óra vagy a 3D nyomtató és még ki tudja micsoda, a felnőttkori életük alapja lesz. (Egy őszi tech kiállításon teljes döbbenetemre pl. a gyerekeim kb. 10 perc alatt megtanulták kezelni az egyik 3D nyomtató grafikai alapú szoftverét, szóval elég fogékonyak most még/már rá...)

    Ezért nálunk nincs semmitől teljes eltiltás. Szabályok vannak helyettük. Meg kell tanulniuk - és ezt már most, gyerekként-, hogy mi mire való, miért van és minek.
    Egy okostelefont lehet használni célszerűségből, menőzni vele iskolában, vagy értelmetlen játékokat játszani vele órákig stb.
    Ebben az életkorban, mint szülő még tudok erről beszélgetni velük, átbeszéljük és megértik, hogy ezzel nem lehet/szabad/érdemes menőzni, a telefon vészhelyzeti telefonálásra van, és okos applikációkat érdemes rá feltenni lövöldözős játék helyett. Mivel nincs tiltva, így megszűnt a tiltott dolog utáni vágyakozás is. Játszhatnak vele értelmetlen játékot is, de ahogy látom őket, szókeresőt, sakkot és malmot játszanak főleg a telefonnal. Ennek pedig nagyon örülök. :)

    Az ilyen birkaszellemű osztálytársi elvárásokat meg egyéni módon kezelem. Megbeszéljük, hogy szerinte szüksége van-e arra a dologra, miért kaptak olyat a többiek, mit érez azért, mert neki még nincs, illetve az osztálytársai mit tesznek vele emiatt. Aztán ha nem túl drága az a valami és azért viszont súlyos a "kegyetlenkedés" pl. kiközösítették, akkor beadom a derekam és megveszem neki. De ez mindig egyéni beszélgetés után történik és ár-függő. De a gyerekek kegyetlenek. :-((

  • 2014.01.16 10:42:01Gabiiiiii

    fogyokura!

    a tied volt a legjozanabb hozzaszolas az osszes kozott.Latszik,hogy nem a levegobe beszelsz,van gyereked es tudod is kezelni ezt a jelenseget

    a gyerekem 3 evesen ugyesebben kezelte a gepet es az egeret,mint barmelyik felnott,miert is kellene visszafognom???Egy okostelefon nem csak baromsagra valo,lehet ertelmes dolgokra is hasznalni

  • 2014.01.16 10:50:39fogyókúra

    Egyik kedvenc sztorim még az ovis időszakból, ami nagyon elgondolkodtatott azon, hogy érdemes-e szembemenni elvből, mindenáron, az osztálytársi birka-szellemnek.

    Valamelyik ovis gyerek elkezdett fehér tenisz-csuklóvédőt hordani, majd sorban a többiek is. Aztán az enyém sírva jött haza, hogy vele már nem játszanak, mert neki nincs csuklóvédője. 200 Ft-ba került egy ilyen csuklóvédő, vettem neki. Azóta ezek a gyerekek nem az osztálytársai, de a fiam még mindig emlékszik a történetre és úgy éli meg ezt a helyzetet, hogy megmentettem őt, és számíthat rám. Ennyit megért a dolog. :-)

    Telefonként pedig a Vodafone akcióban lecserélt régi telefonomat kapta meg a gyerkőc. Okostelefon az is, de 3 évvel ezelőtti, feltöltőkártyával. Ha elhagyja vagy baja lesz, anyagilag nem nagy veszteség. Vadiújat vagy IPhone-t nem vettem volna neki semmiképp.

  • 2014.01.16 11:08:29HUN_Sector

    "Esténként, lefekvés előtt sorban ki kell pakolniuk a mi hálószobánkba a mobilokat. Ezt a szabályt azért kellett meghoznom, hogy ne játsszanak éjszakába nyúlóan a telefonon."

    SS Obersturmführer Neszta. A sötétzárkát is építed?

  • 2014.01.16 11:23:03Gabiiiiii

    HUN_Sector

    egy 10-11 eves kepes egesz ejjel babaoltoztetosjatekot jatszani a telefonjan a takaro alatt,reggel meg suli es nem tudsz bele eletet verni..Teljesen jogos ejszakara a telefon elkobzasa.
    Tudod en vagyok a felnott es o a gyerek,en szabom a szabalyokat,hogy ne a lekvar tegye el a nagymamat

  • 2014.01.16 11:28:46HUN_Sector

    Gabiiiiii: Én nem így vélem. Egy felelősségteljesen nevelt gyerek képes rá, hogy letegye és aludjon. De hogy saját példával éljek: Amikor bejöttek az otthoni számítógépek, a játékok rajta, megváltozott a világ. Édesapám egy monokróm monitoros 486-ost kapott a cégtől, hazahozta és alig vártam hogy én is leülhessek elé. Ám ha azt mondták hogy elég lesz mára, azt tudomásul vettem és mással foglaltam el magamat.
    De használjunk egy másik megközelítést: Hányszor volt olyan a mai 20-30 évesek körében, hogy volt este egy film, de a szülők már mondták, hogy alvás van. Ennek ellenére lehalkítva, titokban megnéztétek? Azt hiszem elég sokan. Ez olyan mint szüleim idejében a takaró alatti, zseblámpás könyvolvasás. Minden korszaknak megvan a maga virrasztó tevékenysége.

    Egyébként egy másik hsz-edhez is hozzá akartam szólni, szóval jó hogy itt vagy :)
    "es bizony a mi idonkben sem volt ez maskepp.Csorgattuk a nyalunkat a nyugatrol kapott farmer miatt,falkaban alltunk az Alfoldi bolt elott"
    Az Alföldi tejgyár mintaboltja, vagy az Alföldi csaptelep bolt előtt? :) - na, csak ironizáltam ;)

  • 2014.01.16 11:34:23encir

    "Semmi baja nem lesz annak a gyereknek sem,akinek a szulei nem tehetik meg,hogy sokszazezer forintos kutyut vegyenek neki,csak ne gyartsanak hozza hamis elmeletet"

    Nem épp arról van szó, hogy de igen, van baja, mert csúfolják, lenézik??

  • 2014.01.16 11:36:49encir

    "sírva jött haza, hogy vele már nem játszanak, mert neki nincs csuklóvédője. 200 Ft-ba került egy ilyen csuklóvédő, vettem neki. Azóta ezek a gyerekek nem az osztálytársai, de a fiam még mindig emlékszik a történetre és úgy éli meg ezt a helyzetet, hogy megmentettem őt, és számíthat rám. Ennyit megért a dolog. :-)"

    és ha félmilliós MacBook Air-ért sírnak?

    Nem elsősorban a csúfoló gyerekeket kellene kicsit megnevelni? Az ofő órákon nem épp ilyen helyzeteket kellene a gyerekekkel megbeszélni? Vagy a híres erkölcstan nem erre való lenne?

  • 2014.01.16 11:38:59Gabiiiiii

    Tudod egy kiskamasz erosen probalgatja a hatarokat es huzogatja az oroszlan bajszat.Te egy ritka szofogado gyerek lehettel,mert en magamrol is tudom,hogy megprobaltam mindent,hogy ne kelljen azt csinalnom,amit a szuleim akartak tole,ugymint aludni:) Lehet virrasztani,pentelen es szombaton,a tobbi nap nem,mert amilyen teljesitmenyt varnak toluk a suliban,ahhoz muszaj kialudnia magat.Te se oriasi harcokat es konnyes osszeveszeseket kepzelj el,egy "jolnevelt" gyerek altalaban hamar beadja a derekat:)

    Az "Alfoldi" termeszetesen az Astorianal levo cipobolt volt:)))
    Hogy neztuk mi is azokat az osztalytarsainkat nyalcsorgatva,akiknek pl kamionos volt az apjuk es Levis farmerjuk volt,mikor nekunk jo,ha Trapper...Ma egy okostelefon kb olyan ar-arany erteku,mint a mi idonkben a 3 dimenzios,kacsintos kartyanaptar volt..Akinek volt,az volt a sztar,a tobbiek pedig irigyeltek tole

  • 2014.01.16 11:40:53Gabiiiiii

    encir...Ha gondolod,bemasolom az otodikes gyerekem erkolcstankonyvet neked,el fogsz csodalkozni:) Az ove meg a jobbfajtabol valo,de te is tudod,milyen mas az elmelet es a gyakorlat.

    Csufolodo gyerek mindig volt,van es lesz...

  • 2014.01.16 11:49:18HUN_Sector

    Az én fiatalkoromban nem voltak drasztikus jövedelemkülönbségek. Persze volt egy-két gyerek az általános iskolában, aki pénzes családból jött. Volt egy osztálytársam egysoros görkorival, a 90-es évek vége fele, az akkor 3000 ft-ba kerülő gumis majommaszkkal, ami annyira tetszett nekünk is ,de iszonyatos drága volt... Ő tehetős háttérrel bírt. És az osztály egyik legrendesebb arca volt. Inkább a csajoknál volt furkálódás (pl. nem hívlak meg a szülinapomra ezért-azért). Ez felnőtt korban is megvan a nőknél. :)
    Középiskolában meg 41 fős fiúosztály volt, 1 lánnyal, ott mi srácok nem foglalkoztunk a jövedelmi különbségekkel, vagy klikkel voltak, vagy össznépileg baromkodtunk. Ott is voltak, akikről tudtuk hogy gazdagok, mert 18 évesen már sportkocsival járt, a másik meg azért, mert elvégezte az adott évet, kapott egy motort...

    Legszívesebben mégis 1992-93-ra emlékezem vissza. Akkor jóbarátomnak Sega Megadrive-ja volt, nekem csak Sega Mastersystem II, egy másik barátunknak piacos tévéjáték, megint egy másiknak egy 386-os számítógép. És nem érdekelt minket. Mindig mentünk át a másikhoz és élvezettel játszottunk a géppel, hiába voltak akár 3-4 havi fizetésnyi különbségek is közöttük. Egyszerűen ez az anyagias viselkedés a gyerekek között nem volt túlzottan jellemző az ezredforduló előtt, legalábbis az én 100.000-es városomban.

  • 2014.01.16 11:54:39fogyókúra

    Encir,
    elolvastad a posztot? Itt egy mobiltelefonról volt szó. Még csak nem is IPhone-ról.

    Ha nem újonnan a legújabb típust veszed, akkor már 1000-5000 Ft-ért vehetsz újat is, de használtat is mindenképp. A Vodafone pedig 2 évente minden előfizetőnek többféle okostelefont ad gyakorlatilag ingyen (1Ft-ért) vagy párszáz forintért. Ilyenkor a gyerek megkaphatja akár a szülők régi telefonját. Szóval szerintem itt igazából nem az összeg, hanem az elvek a kérdés.

    Osztályfőnöki és etika órán igenis ezekről kell(ene) beszélniük, mint ahogy a mi gyerekkorunkban is kell(ett) volna.
    És mégis volt régen is, ma is csúfolódás. Úgy látom, hogy ezt egyszerűen nem lehet kiírtani a gyerekekből.
    Mint írtam, nálunk minden ilyen esetben egyéni elbírálás és megbeszélés alatt van a dolog, de félmilliós cuccot biztosan nem fog kapni.

  • 2014.01.16 11:55:19Gabiiiiii

    Abban igaza van a hozzaszolok tobbsegenek,hogy ez a vilag mar nem az a vilag es borzasztoan elanyagiasodott.De nincs ez maskepp a felnotteknek sem,az elso benyomas alapjan allapitjuk meg egymasrol,kin milyen ruha van:)

    Valahogy ezt kordaban tudjuk tartani,de kivonni alola nem tudjuk magunkat,gondoljunk csak egy allasinterjura,ahol nagyon nem mindegy,hogy nezel ki

  • 2014.01.16 11:56:20Fluoro

    Sose jelenik meg amit írok

  • 2014.01.16 12:21:18encir

    fogyókúra: igen, elolvastam.
    Nem érted, hogy nem a mobil ténye annyira kiakasztó a szülőnek, hanem az, hogy

    1. csúfolják a gyerekét azért mert nem OKOSTELEFONJA van (és most nem az a lényeg, hogy mennyibe kerül, mert azt a gyerekek is tudják és legközelebb azért csúfolják, mert : jéé, neked ilyen vacak 5 ezres okostelód van?)

    2. tulajdonképp a szülő önrendelkezési jogát korlátozzák, mert akarata és elvei ellenére rákényszerül, hogy okostelót adjon a tízévesnek, holott ha jól belegondolunk, ez egyáltalán nem szükséges még egy alsós gyereknek.

    Mondj érveket amellett, hogy miért kell egy ált. iskolásnak okostelefon.

    Mi az, hogy haladjon a korral? Számítógépe nyilván van, használni tudja otthon, internetezhet rajta.
    Az állandó elérhetőséget egy mezei telefon is tudja biztosítani.

    Azonkívül, hogy tényleg menőzhet vele, szükséges az egészségéhez? a tanulásához? a szociális fejlődéséhez?(na ja, menőzni, meg másokat lenézmi tényleg megtanulhat és napjainkban ezek a legfontosabb tulajdonságok ugyebár).

  • 2014.01.16 12:26:56Gabiiiiii

    a szulo onrendelkezesi jogat abban a pillanatban korlatozzak,mikor tankotelezettseg van

    ahogy intezmenybe kerul a gyerek,beszippantja az,legyen az bolcsodes vagy iskolas korban

    lehet,hogy az egeszsegeshez nincs ra szuksege,a kozossegben elfoglalt helyehez igen.Es nem egy tanyan el,hanem a tarsai kozott,akiknek a velemenye egy bizonyos korban siman felulirja a nevelest..Aztan ez majd normalizalodik,de bizony ez igy van,veled is igy volt es velem is es a gyerekeinkkel is..A szocializacio egy lepcsofoka

  • 2014.01.16 12:30:10encir

    "Szóval szerintem itt igazából nem az összeg, hanem az elvek a kérdés. "

    Épp ez az: megvettél neki egy 200 ft-os bigyót, mert az nem volt összeg. Azaz itt feladtad az elvet.

    Ha 200 ezerbe kerül, akkor meg elővesszük az elvet.

    Mégis az összeg számít valahol :-)


    (lsd. Tisztességtelen ajánlat)

  • 2014.01.16 13:01:09bungics

    Gingila,
    az iskolai előmenetelnek nincs semmi köze az érvényesüléshez. Te nem voltál még a saját osztálytalálkozódon? A rossz tanuló "lúzer" gyakran sikeres, a kitűnő tanuló meg egy középszer. Általában.

  • 2014.01.16 13:13:41bungics

    Egyébként az elmúlt hetek posztjai után már várom az, ami arról szól majd, hogy bezzeg a poronty-gyerekek milyen jó tanulók és osztályelsők, két nyelvből készülnek felsőfokú nyelvvizsgára és élsportolók. Az osztálytársakból meg lesznek majd a jövő hajléktalanjai.

  • 2014.01.16 13:28:04encir

    "Egyrészt: a most 11 és 9 éves gyerekeimnek a számítógép, okostelefon, tablet, okos-óra vagy a 3D nyomtató és még ki tudja micsoda, a felnőttkori életük alapja lesz. "


    30 éve tudtuk, hogy mi lesz felnőttkori életünk alapja? Ugye nem.

    Megtanultuk kezelni felnőtt fejjel a kütyüket? Ugye meg.

    Lehet egyébként, hogy a mai gyerekeknek a kapával, kaszával, ásóval kellene közelebbi ismeretséget kötniük :-) (gondoljunk az elterjedőben lévő városi közösségi kertekre, és persze Voltaire-re)

  • 2014.01.16 13:49:51fogyókúra

    encir, még egyszer a korábbi posztomból:
    "Az ilyen birkaszellemű osztálytársi elvárásokat meg egyéni módon kezelem. Megbeszéljük, hogy szerinte szüksége van-e arra a dologra, miért kaptak olyat a többiek, mit érez azért, mert neki még nincs, illetve az osztálytársai mit tesznek vele emiatt. Aztán ha nem túl drága az a valami és azért viszont súlyos a "kegyetlenkedés" pl. kiközösítették, akkor beadom a derekam és megveszem neki. De ez mindig egyéni beszélgetés után történik és ár-függő. De a gyerekek kegyetlenek. :-(("

    Vagyis, nekem nincsenek olyan elveim, hogy "AZÉRT SE KAPOD MEG".
    Beszélgetek róla a gyerekkel. Az a másik pl. miért kapott olyat a szüleitől? Lehet, hogy egy jó ötlet, csak én nem gondoltam rá. Vannak dolgok, amit anyagilag nem engedhetek meg. Vagy új mobiltelefont nem veszek, de egy 2 generációssal korábbit kaphat. De ezekről akkor is beszélni kell a gyerekkel.

    Ez a csúfolódás dolog: mindig volt, van, lesz. :-((
    Sokszor nem egy adott dolog hiánya miatt csúfololnak valójában egy adott gyereket, hanem azért, mert nem tartozik a bandához. Ilyenkor vehetsz neki akármit, legközelebb majd mást kérnek rajta számon. Ezért érdemes a gyereket kikérdezni, milyen a viszony a csúfolódókkal, mert még az is lehet, hogy itt van a probléma gyökere.

  • 2014.01.16 13:58:17encir

    "De ez mindig egyéni beszélgetés után történik és ár-függő."

    'Szóval szerintem itt igazából nem az összeg, hanem az elvek a kérdés."

    Végül is ugyanarról beszélünk :-)

  • 2014.01.16 14:13:01encir

    Az egyik gyerekem megdolgozott a telefonért, becsüli és vigyáz rá. A másik ajándékba kapta, szereti, de nem vigyáz rá, nem becsüli - úgy érzi, alanyi jogon jár neki. Na, ez a baj. (Ők már gimnazisták).

    A véleményem pedig továbbra is az, hogy egyetértek a posztolóval, megértem és sajnálom őt és magamat is, mert nekem is sokszor kellett szembemennem az elveimmel a többi birka szülő miatt, akik kínjukban nem tudják már, mit adjanak a kisgyerekeik kezébe.

  • 2014.01.16 14:14:38fogyókúra

    "Itt" alatt a blogot értettem. :-)
    Vagyis még egyszer, nekem nincsenek olyan elveim, hogy "azért se kapja meg, hiába csúfolják mások". MÉRLEGELEK! A GYEREKKEL ÁTBESZÉLVE!
    Mert jól kell megválasztani a csatáinkat, és néha az adott dolog nem ér annyit, hogy ezen csatázzunk.

    Ha a várható haszon nagyobb, mint az anyagi befektetés, és a gyerekkel is egyezségre jutunk (pl. kompromisszumképes, hogy nem az Iphone-t kapja, hanem a használt HTC-t, vagy nem a 4000 Ft-os Nike csuklóvédőt, hanem a 200 Ft-osat), akkor én nem érzek lelkiismeret-furdalást, mert azt megveszem neki.
    Majdnem win-win helyzet: a gyereket nem csúfolják, ő boldog, nekem mindegy, hogy lego-t vettem a pénzből vagy telefont, és jófej szülő vagyok, akire a gyerek számíthat, és mellette áll.

    Más a helyzet, ha valójában azért csúfolják, mert nem kedvelik. Na, ezt más sokkal nehezebb kezelni. :-(( De ehhez beszélgetni kell ám a gyerekkel, azért is, hogy kiderüljön és azért is, hogy megoldjuk!

  • 2014.01.16 14:30:18encir

    Akkor mégse ugyanarról beszélünk :-(

    Én ugyanis azt értettem a posztból, hogy a gyerek olyan valamire vágyik (ill. annak a hiánya miatt csúfolják), ami ugyan van a többieknek, de az ő szülője úgy érzi, hogy az a valami még nem neki (ill. az ő korosztályának)való.
    Hogy jobban megvilágítsam: mondjuk a többi kicsiny szép színes, rücskös, ízes stb. óvszerrel rohangálna, neki meg csak sima lenne. És persze még nem rendeltetésszerűen használják, csak játszanak vele - mondjuk vízibombásat .-)

  • 2014.01.16 14:45:26fogyókúra

    Hát, a poszt címe szerint:"Nincs okostelód tízévesen? Csóró vagy!"

    Igaz, utána meg arról szól a leírás, hogy anyuka szerint elvből nem kell telefon, de azért csak jó, ha van a gyereknél egy, és végül osztálytársi nyomásra vett egy csili-vilit, mert enélkül csúfolták a gyerekeit.

    Nekem ez eléggé az anyagias dolgokról szóló leírásnak tűnik, de lehet, én értettem félre. ;-)

    Óvszeres példádon jót nevettem :-)
    Há, ha vízibombásat játszanának vele, akkor nem mindegy? Lehetne az rücskös, színes lufi is.

    Nem tudom egyébként, mire mondanám azt, hogy az még nem az ő korosztályának való. Hiszen azok között a gyerekek között él, szocializálódnia kell, be kell illeszkednie. Ha a többi szülő nagyon lökött, akkor inkább iskolát váltanék a gyerekkel.

  • 2014.01.16 15:07:15encir

    "Nem tudom egyébként, mire mondanám azt, hogy az még nem az ő korosztályának való"

    Egy jó kis pornófilmre talán? Vagy ha csak egy szelíd, szénakazalba bújós, akkor nem mindegy?


    Egyszóval én azt vettem le a posztból továbbra is, hogy

    1. anyuka szerint kisiskolás gyereknek nem szükséges mobiltelefon (kérek érveket, hogy miért szükséges - jó, hogy elérhető legyen, erre ő is megadta magát);

    2. anyuka szerint OKOStelefon egyáltalán nem szükséges (előbbiek miatt plusz azért, hogy csak játsszanak meg menőzzenek vele, túl drága -ill vannak olcsóbbak is, mint fentebb írták);

    3. egy ördögi spirálba keveredhet - ma megveszi az ötezrest, de az osztálytársaknak már húszezres van, mire megveszi a húszezrest, az osztálytársaknak már ötvenezres van stb.

    Tehát: hogy a gyereket ne nézzék le a többiek, mennie kell utánuk (pontosabban a többiek nagyzoló szülei után), akkor is , ha nem ért egyet velük, ha nincs pénze rá.

  • 2014.01.16 16:54:06xtlight

    Sajnálom azt a gyereket, akit a szülei elvekre nevelnek, és nem arra, hogy boldog, és sikeres legyen.

  • 2014.01.16 17:28:35Ginlia

    bungics

    Nem állítottam semmi olyat, hogy a jó iskolai eredmények, sikert jelentenének a későbbiekben. Szerintem ezt csak te gondoltad a hozzászólásomhoz.

    Ha nem lenne világos, akkor arra utaltam, hogy simán lehet arra terelni a gyereket, hogy ne az okos telefonjával, hanem az eszével villogjon. Valaki fentebb írja, hogy meg kell tanítani a gyereket arra, hogy merjen más lenni mint a többi. Ez is egy jó ötlet. :)

  • 2014.01.16 18:25:55wartburg1963

    JewRivers: Többeknek komoly szövegértési problémája van.
    Az okostelefon önmagában nem ördögtől való.
    Ha státuszszimbólumként kezeli a gyerek, a család ne kövess ebben -- mint ahogy a topicnyitó anyuka is jobb meggyőződése ellenére szánta rá magát. Szerintem helytelenül.

  • 2014.01.16 18:27:20wartburg1963

    "Sajnálom azt a gyereket, akit a szülei elvekre nevelnek, és nem arra, hogy boldog, és sikeres legyen."
    A kettő nyilván kizárja egymást. Értem.

  • 2014.01.16 22:58:47A Tyne folyó déli partja

    belekotyogok

    nálunk se volt semmi ilyesmi. se általánosban, se gimnáziumban, se semmilyen társaságban, ahol előfordultam.

  • 2014.01.17 10:59:30Gabiiiiii

    helyzetjelentes...a gyerek eltorte a kisujjat,szep nagy sinbe tettek,igy nem tud irni.Osztalyfonoki javaslatra erre az idore beviszi a telefonjat a suliba es az osztalytarsa vazlatat lefenykepezi,ebbol tud keszulni

    tenyleg annyira ordogtol valo?????????????

  • 2014.01.17 16:05:38danesdzsu2

    Gabiiiiii

    Fogadjunk. Minél többe mert, jövőre veszek a nagyobbiknak egy sima telefont (várhatóan ekkortól fog egyedül közlekedni), ha azt látom, hogy vigyáz rá, akkor majd egy "okostelefont" is.

    És még mindig áll: azért soha nem vennék a gyereknek semmit, hogy nagyzolhasson vele. Érted?

  • 2014.01.18 07:16:01MihalyiEndre

    Az okostelefon egy eszköz, mint a ceruza. A ceruzával sem szokás sült kruplit enni, ezt a szabályt mindenki tudja. Az okosteló szabályokat ugyanígy meg lehet beszélni. Az nagy baj, h az értékrendi zavarok a kölykökön csattannak, bár ez is tanulási folyamat. Az iskola azonban, (és ez viszont tragédia) nem használja a korszerű eszközöket a tanulás során.

  • 2014.02.13 15:42:04B-road

    Na, én csak most lyukadtam ide, de van egy releváns tapasztalatom, amit nagyon szeretnék leírni! :)
    Szóval lányom 3-adikos, lassan kéne neki telefon, hogy el lehessen érni, mikor menjünk érte, mikor ért véget a szinház, kiállítás, stb...
    Vettem neki egy feltöltőkártyát és egy régi elfekvő nokiába beletettem. Odaadtam neki, megmutattam hogy kell használni, stb... de nem volt túl lelkes (pedig van benne kígyós játék is).
    Aztán egyszer egy este kibökte sírva, hogy nem szeretné azt hordani magával, mert attól fél hogy kinevetik az osztálytársai, hogy ilyen gagyi gombos telefonja van. Nincs sok gyereknek telefonja, de akinek van az mind érinthetős.
    Szóval lehet hogy az, ha valakinek egyáltalán nincs telefonja az nem olyan égő mint az, hogy nem OKOS telefonja van.
    Rohadt kis dögök. :)

  • 2014.02.13 15:58:29B-road

    Amúgy meg a csúfolás elöl nem azzal lehet kitérni, hogy akkor veszek neki telefont, barbit, akármit, hanem egyrészt erőt, magabiztosságot kell adni annak elviseléséhez, másrészt meg el kell magyarázni, hogy mennyire értelmetlen dolog is a csúfolás, mert pl látod, van neked is olyan osztálytársad akinek nemhogy telefonra, de még rendes cipőre sincs pénze. Tehet ő erről? Nem.
    De pl ha valamit olyan miatt csúfolnak, amiről igenis tehet, nem vágja le a körmét rendszeresen, nem fésülködik, vagy csak pacuha... ott lehet helye a nevelő célzatú csúfolódásnak.
    Ha ez sem segít, akkor jön az elemzés, hogy ki is csúfolódik? Ja ő...? Hányas is matekból? Aha és az olvasás? Stb...

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta