SZÜLŐSÉG

Tízezer a zsebpénz. Normális?

2014. január 5., vasárnap 15:23

Teljesen ledöbbentem valamelyik nap, amikor tizenkét évesem arról számolt be, hogy az egyik osztálytársa tízezer forint zsebpénzt kap havonta, az összeget másnap lobogtatva viszi az iskolába, és el is költi, boldog-boldogtalant meghívva a büfében. Meglehet, én vagyok vaskalapos a témával kapcsolatban, de a zsebpénzjelenség csődjének érzem, ha egy tizenkét éves kölyök ennyi zsebpénzzel szaladgál, és annak ellenére, hogy ennyi zsebpénzzel szaladgál, még mindig nem tanulta meg, hogyan kell gazdálkodni vele.

Egy gyors és nem reprezentatív felmérést végeztem az ismerőseim körében, amiből kiderült, hogy:

- a legtöbb ismerősöm 10 éven aluli gyereknek nem ad zsebpénzt

- ismerősem többsége meghatározott időponthoz közi a zsebpénzosztást, ami leginkább fizetéskor van

- egyik ismerősöm sem ad havi ötezer forintnál többet 14 éven aluli gyerekének

- olykor soron kívül is jut zsebpénzre, tehát elmondhatjuk, hogy a havi összeg egyes családoknál alkalmanként megközelíti a tízezer forintot, de ezt a gyerek semmiképp nem kapja meg egy összegben

- a megkérdezettek 80 százaléka általában beleszól, mit vegyen a zsebpénzéből a gyerek

- a zsebpénz mennyisége 80 százalékban elsősorban a szülők anyagi helyzetétől függ, 15 százalékuk mondta azt, hogy az életkortól, és 5 százalékuk tartja legfontosabbnak a gyerek felelősségéhez mérten adni a pénzt.

Mindemellett én is összeszedtem a családon belüli zsebpénzosztás íratlan alapszabályait:

- Rendszeres időközönként adom nekik az összeget, semmiképp nem rendszertelenül vagy csak néha-néha. Így ha akarják, be tudják osztani egyik napról a másikra a pénzt, hiszen tudják előre, mikor kapják a következőt. 

- Nem adok nekik túl keveset, hogy félre tudjanak tenni belőle valamennyit, ha gyűjtögetni akarnak.

- De nem adok nekik túl sokat se, hogy megtanulják, hogyan kell beosztani a pénzt.

- Feltétel nélkül adom a kezükbe az összeget, nincsen elvárásaim cserébe.

- Arra költik, amire csak akarják, saját maguk rendelkeznek az összeggel, így a zsebpénz ténylegesen zsebpénz lesz. Előbb vagy utóbb úgyis rájönnek, mit volt teljesen felesleges megvenni.

- Akkor költik el, amikor akarják, nem szólok bele abba sem, hogy egyből vesznek maguknak kisebb dolgokat, vagy hetekig vagy akár hónapokig gyűjtögetik.

- Nem vonom meg tőlük a zsebpénzt - hiszen nincsenek elvárásaim cserébe -, nem büntetem őket ezzel a módszerrel.

Nálatok ez hogyan zajlik? Meghatározott vagy határozalan időközönként kap a gyerek zsebpénzt? Arra költi, amire akarja? Hogyan ösztönzitek a spórolásra? Hány éves és mennyi pénzből kell gazdálkodnia?

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2014.01.05 19:30:43Seduxen (már NEM dr.)

    Magyarország: "két évente ugrik egy havi ezrest a koruk miatt, emellett eddig egyszer indexáltam is az infláció miatt. " - ezen azért felröhögtem, tisztára, mint a közalkalmazotti, vagy köztisztviselői bértábla :) Félreértés ne legyen: maga az elv szerintem egész jó, működőképesnek tűnik, csak ahogy levezetted, azt mosolyogtam meg :)

    Szerencsére mi még nem tartunk itt (5 éves a gyerek), de a mai eszemmel én is hajlok arra, hogy a szükségletein (ebéd, stb.) felül kellene adni a zsebpénzt, de 15 éves kor alatt a HAVI 10-es tényleg elég durvának tűnik.

  • 2014.01.05 19:56:31kiwiman

    Mi is kb. 10 ezret adtunk a Máténak amíg ki nem derült hogy kábitószert vesz belőle. Ettöl nagyon megijedtünk úgyhogy miután kijött az elvonóról beszéltünk az osztályfönökkel aki azt ajánlotta hogy adjuk oda részletekben. Így is lett, de egyik reggel mikor az uzsonnáját készítettem be a kis táskájába találtam egy üres féldecis vodkás üveget. Teljesen kiakadtunk. Mi antialkoholisták vagyunk én is még az uram is. Otthon biztosan nem ezt látta a gyerek. A férjem nagyon elfakanalazta szegény Mátétkámat.
    Szerencsére a férjem egyik barátja akinek pszichológus az anyukája azt mondta hogy be kell törni a gyereket, hogy elmenjen a kedve a narkózástól.
    A férjem egyik este hazajött egy üveg vodkával és 2-en beültek a konyhába. Én nem voltam bent de kb. 2 óra múlva azt hallottam hogy vki nagyon hány a WC-n. Mint kiderült a férjem direkt leitatta Mátét hogy megundorodjon a szesztől.
    Másnap Máté nagyon rosszul volt. Bevallotta hogy elment a kedve az egésztől és hogy többet nem fog inni.
    Ezt el is hittük neki úgyhogy a könnyebbség miatt viszatértünk a havi 10 ezerre.
    Minden rendben is ment amíg ki nem derült hogy a gyereknek kankója van. Bevallotta hogy az egyik osztálytársával elmentek egy fizetős lányhoz.
    Én ettől teljesen összeomlottam.

  • 2014.01.05 19:58:43kiwiman

    kérem segítsenek mert nem tudom mitévő legyek már. ez így nem mehet tovább.
    mit csináljak a gyerekkel!!!?????

  • 2014.01.05 20:14:07csuni

    A lányom 6 éves lesz pár hét múlva. Heti 200 forint a zsebpénze, illetve amit karácsonyra, szülinapra kap a rokonoktól pénzt, szintén a perselyében landol. Ebből vett magának egy játékmackót, mert ő azt szeretett volna, illetve lovastáborra gyűjt. Ha az oviban a folyékony szappant direkte szétpacsálja, bizony a zsebpénzéből lesz a fele kifizetve. Volt már rá példa, azóta nem pocsékolja. Emlékszem, anno iskolában, már elsőben volt takarékbélyeg, amit összegyűjtve év végén pénzzé tehetett az ember. Időben el kell kezdeni a takarékosságra nevelést, és a pénzhez való viszonyt, különben később meglepetések érhetik az embert.
    Bár a heti 10000 Forintot erős túlzásnak tartom.

  • 2014.01.05 20:16:38egysmás

    kiwiman, az a baj, hogy kevés pénzt adsz neki, ezért nem tudja megfizetni a rendes kurvákat, így kénytelen a kankósokhoz járni!
    A megoldás: több pénz, hogy jusson luxusprostira, meg normális minőségű fűre, kokainra.

  • 2014.01.05 20:21:27Melee

    Elsős és másodikos gyerekeim még nem kapnak rendszeresen zsebpénzt. Mikor az iskolanapok voltak kaptak valamennyit, elég jól boldogultak vele, csak egy helyen vágták át a kisebbiket, nem szóltunk rá semmit. Amikor elkezdjük a zsebpénzt, mindenképp úgy fogjuk adni, hogy a napi szükségleteit (pl. tízórai a büfében) is abból fedezze, de maradjon valamennyi ezen felül is, amivel gazdálkodni is tud.

  • 2014.01.05 20:23:46csizo

    "Teljesen ledöbbentem valamelyik nap, amikor tizenkét évesem arról számolt be, hogy az egyik osztálytársa tízezer forint zsebpénzt kap havonta, az összeget másnap lobogtatva viszi az iskolába, és el is költi, boldog-boldogtalant meghívva a büfében"
    Egy jószívű gyerekről van szó,. aki meghívja barátait, nem barátait, rászorulókat egy kis habos kakaóra, vagy alapvető élelmiszerrel látja el őket, mégis elítéli, a jósága miatt. Fura világ ez.

  • 2014.01.05 21:07:07little troll

    Zsebpénz? Az meg mi és minek? Talán megdolgozik érte a gyerek valahol? :D

  • 2014.01.05 21:44:50biohouse

    Én bizony feltételhez kötöm a zsebpénzt.
    Büfépénz:napi 100-as. Megvonható rossz magatartás és rossz jegy esetén.

    Buszpénz: Napi 200 ft. 22 napra 4400 ft. Logikája: az iskola 8km-re van, oda-vissza 520 Ft-omba kerülne (+ fél órámba) a kocsival való szállítás.
    A buszhoz fél -háromnegyed órával előbb kell kelnie a srácnak hét-negyed nyolc helyett fél hétkor.
    Úgyhogy megérdemli . Ez egy üzlet, én is , ő is jól jár.

  • 2014.01.05 21:45:23Fertility

    nem nagyon olvasok porontyot egy ideje,főleg a kommenteket.
    de ez most érdekes volt és nagyon jól szórakoztam a kommenteken is ::)))))
    asszem benézek többször is...

  • 2014.01.05 21:50:43jet set

    Csillagbogár, miért nem írtad le, hogy mennyit adsz a 12 évesednek, ha már ilyen cikket írsz?

  • 2014.01.05 21:53:22Mr. Alkohol

    x

  • 2014.01.05 21:54:19Mr. Alkohol

    Én nem kaptam zsebpénzt gyerekkoromban. Az volt a családi jelszó, hogy úgyis mindent megkapsz szülinapra, karácsonyra, stb.
    Szó se róla, a kívánságaimat (ésszerű határokon belül) valóban teljesítették a szüleim.
    De gimiben, majd főiskolán jó lett volna kicsit több önállóság. Napi apanázst kaptam akkor ugyan, de azt csak ennivalóra költhettem. Ellenőrizték. :P Bulira, mozira külön kellett kérnem engedélyt és pénzt. Általában kaptam. Nem túl sokat.
    Ennek ellenére megállok a lábamon (kopp-kopp!) és a devizahitel-csapdába sem sétáltam bele.

    10 éves kor alatt én is csak pár százast adnék a gyerekemnek. Abból vehet cukorkát, olcsóbb írószereket, kabalafigurákat, egyéb marhaságokat. Komolyabb cuccokra (pl. bicikli, hangszer) meg takarékoskodjon a családdal együtt.
    Tinikorú gyereknek havi 5 ezernél akkor sem adnék többet, ha gazdagok volnánk. Kirándulásra, táborra vihetne többet, külön tárcában, baj esetére (de nem extra szórakozásra).
    16 év feletti gyerek vállaljon nyári munkát és ossza be a keresetét.

  • 2014.01.05 22:01:54Mr. Alkohol

    Még egy: 10+ éve dolgozom, átlag feletti a keresetem. Ennek ellenére heti 10 e Ft zsebpénzt engedélyezek magamnak az állandó kiadásokon felül. Ehhez viszonyítva túlzott a gyereknek (= nem dolgozó, jogilag nem cselekvőképes, az érettségitől is messze lévő) adott havi 10 e Ft. (Akkor, ha ebbe a pénzbe semmit - pl. menza, közlekedési bérlet, osztálypénz, tankönyv, különóra díja, stb. - nem számítunk bele, szabadon elkölthető.)

  • 2014.01.05 22:32:11Péter András Szászvári

    Miért olvastam ezt el? Fáj a szemem!

  • 2014.01.05 22:59:11Perverz Matyesz

    @retinax
    Persze, hogy nem kell tapsolni, szerintem is fura, de elhiheted volt anno egy-két olyan osztálytársunk, aki több, mint 10k-t kapott havonta de sajnos nem onnan tudtuk, hogy havonta egyszer mindenkit meghívott a büfében egy islerre meg egy bambira:-)
    @kiwiman
    Azt hittem, hogy a rókázós a férjed volt, mert rosszabbul bírta a piát, mint a gyerek :-)

  • 2014.01.05 23:05:11afalujegyzője

    >>"Teljesen ledöbbentem valamelyik nap, amikor tizenkét évesem arról számolt be, hogy az egyik osztálytársa tízezer forint zsebpénzt kap havonta, az összeget másnap lobogtatva viszi az iskolába, és el is költi, boldog-boldogtalant meghívva a büfében"
    Egy jószívű gyerekről van szó,. aki meghívja barátait, nem barátait, rászorulókat egy kis habos kakaóra, vagy alapvető élelmiszerrel látja el őket, mégis elítéli, a jósága miatt. Fura világ ez.<<

    Ha a fentieket egy barnább bőrű fiatal követi el, akkor is ez a duma jön, hogy milyen jószívű?
    Nem az, hogy felelőtlen, életképtelen, de aztán tud visítani, hogy segítsen neki mindenki, mert nincs pénze semmire... ;)

  • 2014.01.05 23:38:52seepheerd

    Hogy kerültem én ide? :)

  • 2014.01.06 00:59:47Körömcsiga

    "Arra költik, amire csak akarják, saját maguk rendelkeznek az összeggel, így a zsebpénz ténylegesen zsebpénz lesz. Előbb vagy utóbb úgyis rájönnek, mit volt teljesen felesleges megvenni.

    - Akkor költik el, amikor akarják, nem szólok bele abba sem, hogy egyből vesznek maguknak kisebb dolgokat, vagy hetekig vagy akár hónapokig gyűjtögetik.
    "

    Ezzel teljes mértékben nem értek egyet. Így nem fogja megtanulni a pénz értékét sem és a gazdálkodást sem. Honnan, ha nem mondod el neki, ha nincs minta? Ez egy hülyeség, hogy tanul a saját kárán, tapasztalatból mondom hogy nem! Én arra ösztökélem őket, hogy olyan dolgokra költsék, amit amúgy nem kapnak meg, akár úgy hogy hónapokig gyűjtögetnek. A nagyobbik fiam egy év után vett magának egy tabletet. Ha nem költenek a pénzből, akkor "kamatot" kapnak rá, valamint vannak olyan plusz munkák, amivel pénzt kereshetnek.

  • 2014.01.06 03:01:29zászlóshajó

    Én már nem emléxem, mennyi volt a fix zsebpénzem, valami minimális lehetett (és már akkor sem memóriajavítóra költöttem, pedig most jól jönne :-)), de ami megmaradt bennem és amiért máig hálás vagyok a szüleimnek, hogy sosem szóltak bele a költéseimbe, hagyták, hogy tanuljak a hibáimból. Élénken él bennem, hogy a közös nyári melózások során a barátaim mesélték, hogy a szülők utasítása szerint erre, arra, amarra kell költeni a megkeresett pénzt. Engem irigyeltek, hogy nincs megkötés, talán ezért is dolgoztam lelkesebben, 14 éves koromtól a nyaraim elhagyhatatlan része lett a munka, egyetemistaként a többi évszaké is. Az anyám máig büszkén emlegeti, hogy sem kozmetikumra, sem bulizásra, sem extra ruhákra, könyvekre sose kértem otthonról, a társaimhoz képest mégis mindig jól el voltam eresztve. Ma nincs nagy számlám a bankban, de a munkát és az azzal keresett pénzt jobban becsülöm bármi másnál.

    És volt másik előnye is ennek a tanulásnak. A MÁV híresen pocsék nyugdíjrendszere miatt fél évre jövedelem nélkül maradt a család. Ha szerényen is, de képes voltam az átmeneti időben besegíteni a túlélésben, hiába voltam épp nappali tagozatos egyetemista. Tanulság? A gyerek nem hülye, azt teszi a pénzével, amit otthon lát. Ha lehet szórni következmények nélkül, szórja, ha meg kell érte dolgozni, megtanulja és megteszi. Nem az számít, mit mondasz, az számít, te magad mit teszel.

  • 2014.01.06 08:19:25Sasha

    zsepppénz.............
    15 évesen elmentem diákmunkázni, suli mellett, oszt jónapot, egyből megtanultam a pénz értékét...
    tuti nem adnék ilyen havi rendszeres rokkantjáradékot a gyerekemnek...

  • 2014.01.06 09:08:27seretyesemo

    A gyerek a hulye. En 20 evvel ezelott kaptam a meglehetosen jomodu nagyapamtol heti(!) 5 ezer forintot. 12 eves voltam, beosztottam a penzt, es jobb volt nekem tole.

  • 2014.01.06 09:28:33Jozsó_

    Nálunk van egy alap zsebpénz, plusz az ötösökért jár további prémium a kettesekért, egyesekért meg levonás. Elv szerint felsős kortól kapják. (a legkisebb kisírta, hogy ő is kapjon, így ott kicsit csorbult a szabály)

    Így a fiúk (4 és 6. osztályos) olyan 500-2000 körül, a lányok (10-11. osztály) 6000-6500 körül havonta.

    Egyébként még jó 30 évvel ezelőtt én is hasonló módon kaptam, ráadásul ez emlékeztet arra is, ami majd a munkában lesz (alap + prémium)

  • 2014.01.06 10:22:21bungics

    retinax,
    akkor a legközelebbi szülői értekezleten kérlek szólaljál fel, hogy Kovács apuka ne adjon annyi zsebpénzt a kis kovácsnak. Mert ez közügy szerinted.

  • 2014.01.06 11:24:52Liquid_Night

    Persze hogy normális, itt kezdődik a magyar szocializáció:)

    Az egyik elver napi 10et a büfében, nem azért mert nem tudja beosztani, hanem azért, mert a beosztás náluk 7 számjegynél kezdődik, napi 10es az csak aprópénz a gyereknek...más a nagyságrend, ennyi.

    A többi meg (inflációval korrigálva, köszi, ez hibátlan) kap 15 évesen havi 5öt, abból legalább megtanulja hogy kell bánni a pénzzel :)

    "Normális" :)

  • 2014.01.06 12:02:18purpleghost

    Szerintem amúgy (reagálva a kommentekre) az problémás, ha a gyerek jó jegyért vagy házimunkáért kap pénzt. Amint fizetnek érte, az kötelező rossz dolog lesz, ahelyett, hogy normális mindennapi dolog. Én azzal értek egyet, ha heti zsebpénzt kap egy gyerek, de ez nincs kötve a házimunkához, amiben vegyen részt így is úgy is, és főleg ne legyen a tanuláshoz kötve, ami az alapvető feladata, amit magáért tesz, nem a pénzért vagy a szülőkért.

  • 2014.01.06 12:10:32prfact

    Szvsz a zsebpénz nagyon jó motivációs eszköz is lehet, kár ezt a lehetőséget kihasználatlanul hagyni.

    Pénzügyes ismerősömnek az a módszere, hogy mindhárom gyereke kap hó elején pár ezer forint zsebpénzt. Hó végén megmutatják, hogy mennyi van még belőle és a ha van maradék, arra kamatot fizet. Eleinte a gyerek aki elnyalókázta az összes pénzt lázadt, hogy a másik miért kap többet, de végül rájöttek, hogy van értelme takarékoskodni.

    Másik családnál olyan módszert hallottam, hogy a gyereket azzal motiválták zenetanulásra, hogy amikor otthon gyakorolt a hangszerén kapott egy előre meghatározott összeget. Ha négy egymás követő nap gyakorolt akkor pedig bónuszt fizettek neki. Így szeretnék rászoktatni a rendszeres gyakorlásra amikor maga a zenélés még nem okoz akkora örömet.

  • 2014.01.06 13:05:00pirospottyos

    En nem emlekszem, hogy altalanos iskolas koromban kaptam volna zsebpenzt, mondjuk nem is kellett, kaptam minden nap csomagolt ebedet.
    Gimitol mar mas volt a helyzet, kollegiumban laktam, ugyhogy minden vasarnap este kaptam anyukamtol kb 2 ezret, aztan annak ki kellett tartani pentekig, es kesz. Kesobb nyitottunk nekem szamlat, mert sokszor elofordult, hogy hetkozben gyorsan be kellett fizetni valamit a suliban (pl. uj tankonyv, kirandulas, stb) es nem volt ra eleg penzem, aztan egy-egy rokonnak kellett SOS szeruen elbumlizni a koleszig, hogy atadja nekem a szukseges kp-t...
    Emellett 15 eves koromtol minden nyarat vegigdolgoztam, aztan abbol is kitakarekoskodtam evkozben egy-ket bulit, uj ruhat, nekem szimpi konyvet, magazint...
    Nalunk sose volt boveben a penz (apukam teljesen tonkrement anyagilag kiskoromban, eluszott a lakasunk, autonk, butoraink, anyu ekszerei, minden - be kellett koltoznunk a nagymamahoz), emiatt jol megtanultam gazdalkodni, es hiaba keresek most jol (kulfoldon, nana, nem Mo-n) meg mindig nehezemre esik neha kenyeztetnem magam, annyira belemvesodott a takarekoskodas, hogy meg mindig sajnalom a penzt idonkent egy kis luxusra.

  • 2014.01.06 13:06:19awsed

    A pénzügyes ismerősös történet egész jól hangzik. Tovább lehet vinni, később a gyerek hitelt tud felvenni, és következő hónapban vagy hónapokban kevesebbet kap.

    Továbbá jól szimulálná a valóságot, és felkészítené a gyerekeket az életre, ha a fiú gyerek többet kapna mint a lány gyerek. Ezzel kapcsolatban van valakinek tapasztalata?

  • 2014.01.06 13:13:01prfact

    awsed
    "Továbbá jól szimulálná a valóságot, és felkészítené a gyerekeket az életre, ha a fiú gyerek többet kapna mint a lány gyerek."

    Nem hiszem, hogy jól szimulálná a valóságot, mert ez csak az azonos végzettségű fiú - lányokra igaz és főleg a magasabb pozícióknál, de a megfigyelésem az, hogy a diplomások között jóval magasabb a lányok aránya és egyes jól fizető területeken pl. a pénzügyesek, orvosok, jogászok között a nők jelentős többségben vannak.

  • 2014.01.06 13:14:47Cerkás

    A cikk írója idióta.

  • 2014.01.06 13:26:46Én a blogger

    Cerkás: Egyetértek!

  • 2014.01.06 13:27:22Én a blogger

    Csak az b a ssz a a csőrét, hogy a másik szülő kétszer annyit tud adni ... pffff :/

  • 2014.01.06 13:31:27bungics

    "Továbbá jól szimulálná a valóságot, és felkészítené a gyerekeket az életre, ha a fiú gyerek többet kapna mint a lány gyerek."

    Ez további kérdéseket is felvet. Mi határozza meg a fizetség mértékét? Mennyit ér egy ötös és egy mosogatás? Mennyi a piaci ára ezeknek? Egy 100 ezerből élő családnál és egy 1 millióból élő családnál ugyanannyi? Vagy már kezdjük el kisiskolás korban arra nevelni, hogy bizony nem ugyanannyi. Az ár attól függ milyen családba születtél.

  • 2014.01.06 15:13:01R2D2 & C3PO

    Szerintem a 10 ezer korrekt. Nem nagyon kevés, de nem is borzasztó sok. Az átlagfizetés tizede. (Mondjuk bruttó, de ez részletkérdés, majd idővel az adózás rejtelmeibe is be lehetne vezetni...)

    Azért a 100 forint a smucigság csúcsa, még egy sütit sem lehet belőle venni... Talán egy zsíros kenyérre elég... Azt viszont kibaszásnak tartom.

    A zsebpénz a kisebb költségekre adom (majd). Egy kis csoki, kiegészítő, ha szar a kaja a suliban, mozipénz (arra a 10-es se sok, heti egy mozi jön ki belőle, ha meghívna valakit a kölök és kész), és ha valamire vágyik, de a hülye szülei nemet mondanak neki, akkor gyűjtheti is.
    Szerintem drogra kevés, alkoholra is.

    Nekem nem volt zsebpénzem, a rokonokat kellett tarhálni. Hát, nem lettem ettől nemesb lélek, de az biztos, hogy önálló életem elején igen szarul gazdálkodtam... Ámbár baromi jól tudok takarékoskodni. Ez szerintem gén függő, mondjuk.

  • 2014.01.06 15:30:24Teddyke

    Drága poszt-toló!
    Egy apró ellentmondásra hagy hívjam fel a figyelmedet. Az említett fiatal korlátozás nélkül és ész nélkül használja fel a zsebpénzét. A poszt végén azt írod, hogy a zsebpénzt a gyerek korlátozás nélkül használhatja fel nálad is.

    Vagyis pontosan úgy adod a zsebpénzét, ahogy a másik szülő, csak kevesebbet. A másik van olyan jó, hogy meghívja a haverjait büfézni. A tiéd is meghívja őket (kisebb számban) vagy smucig mint állat és inkább beáll a nagyzsebpénzes mellé és elfogadja tőle a meghívást?
    Na ugye?

  • 2014.01.06 15:44:35Emmanuel Goldstein

    mindig a másik csinálja rosszul.
    kihallottmárijjet, havi tízezer, zseppénznek...

  • 2014.01.06 16:11:39queenlly

    elég kispénzűek voltunk, de nem azért nem kaptam zsebpénzt. rokonoktól jött ünnepekre (akkori mértékkel nem is kevés) és 6.os koromtól dolgoztam érte. nem mosogatást, mert a házimunka közös, amiből mindenki vegye ki a részé, de mondjuk, ha apám helyett felástam a kertet. vagy húsvétkor eladhattam azokat a kisnyulakat, amik nekem voltak leosztva (cserébe mindet elláttam fűvel) vagy szereztek a szüleim munkát ("maszek" fagyizóban két órát délutánonként, vagy a boltban) és idővel (8.ra) tanítványaim is voltak és igencsak megbecsültem a kényelmes szobában tanítást... cserében soha nem szóltak bele, mire költöm (bár véleményt mondtak, és sokszor meg is kérdeztem). és persze, nyaralás előtt vagy tábor előtt le-leesett apámtól még egy kis plussz. pontosan így csinálom a nagyobbik fiammal is, és így van becsülete a pénznek. tökre nem érzem úgy, hogy "jár" neki heti ennyi meg annyi. fizetem a bérletét, az "ingyenes" oktatást, kajáját, ruháját, sportot, miért járna még?

  • 2014.01.06 16:24:37Perillustris

    Ja, középiskoláról "beszéltem".

  • 2014.01.06 16:39:47Androsz

    Többen azt hozzák fel nagy érvként, hogy mi a baj abban, hogy a gyerek "jószívű", és a pénzből meghívja a barátait Fantára, habos kakaóra stb. Ezzel az a baj, hogy egyszer. De akkor az összesért. Amikor a klasszikus modell szerint az apa megkapja a fizetését, majd az egészet elkölti a kocsmában, azt mintha nem fogadná a könyezete ilyen megértően. Pedig csak jószívű volt, és mindenkinek fizetett néhány kört, nem igaz?

    Hogy az a család fenntartásához kell, a zsebpénz pedig zsebpénz? Hát, épp az vele a baj, hogy ha ezt a magatartást a gyerek többször is alkalmazza, megszokva azt, akkor sokat csökken annak az esélye, hogy amikor az egyszerre kapott nagy pénz már a család (vagy csak saját maga) fenntartásához kell, akkor sem bánik vele sokkal takarékosabban.

    Ha a gyerek elszórja a pénzt, és már olyan korú – az szokott lenni –, hogy erről beszélni lehet vele, akkor beszélni kell vele. Akár megvonni a zsebpénzt, ha ez kell. A szülő a gyereke jövőjéért is felelős, és ezért gyakran kell(ene) kényszert alkalmaznia, mielőtt a gyereke az élet sokkal kérlelhetetlenebb kényszerével szembesül.

    A "jószívűséggel" van még egy probléma. Jól ismerek olyan gyereket, aki jószívűsködött. És amikor ehhez már nem volt pénze, ugyanakkor úgy érezte – lehet, hogy helyesen –, hogy az osztálytársai a jószívűsködés elmaradása miatt már kevésbé kedvelték, akkor a gyerek pénzt lopott, az anyjától. És kiderült, hogy utána jószívűsködésre költötte. Egyáltalán nem egy primitív család primitív gyerekéről van szó. No, akkor ehhez lehet hozzátenni a bölcsességet.

    A legfélelmetesebb számomra a fentiben az, hogy amikor a gyerek az anyjától már nem tud lopni, mert az is elfogy, akkor majd honnan szerez pénzt. Sajnos néhány ijesztő lehetőség mára nemcsak reálissá, hanem gyakorlattá vált.

  • 2014.01.06 17:49:32Vermine

    én sajnos sose kaptam rendszeres zsebpénzt. csak karácsonyra és szülinapomra kaptam pénzt (pár ezer forintot), de nem költhettem el, mert anyám kifigyelte, hova tettem, és rendszeresen ellenőrizte, hogy megvan-e még.... :S nem bízott bennem egyáltalán, meg volt győződve, hogy azonnal édességre meg más hülyeségre költeném.
    ennek az lett az eredménye, hogy az első fizetésemet még a szülőkkel közös számlára kaptam sajnos, és azt is persze ellenőrizgette, hogy mit költök belőle. akkor még a szüleimnél laktam, mindennapos ordítozások voltak, hogy "elb*szom a pénzem mindenféle hülye ruhákra meg szórakozásra". úgy is, hogy beleadtam a rezsi rám eső részét a közösbe.
    nem tudok azóta se beosztani. vagy aszkéta módon spórolok, és amint megvan a kívánt összeg, azonnal ráköltöm az áhított dologra, vagy szépen lenullázom minden hónapban a fizetésem. mióta férjnél vagyok, inkább az előbbi, mert gyűjtünk a gyerekholmikra, bútorra stb.
    sztm a gyereket meg kéne tanítani arra, hogy a kis zsebpénzéből mindig tegyen félre egy kicsi vésztartalékot (malacpersely jó módszer), és az mekkora buli, mikor 1 év múlva felnyitja és ott a sok lóvé :)

  • 2014.01.06 17:54:20toce

    Pénzzel motiválni a jó jegyet addig lehet, amíg jól megy a tanulás. Akkor meg mi értelme. Amint bajok vannak és romlik a teljesítmény, a zsebpénz megvonása csak további frisztrációt okoz, ami tovább ront a teljesítményen. Kár beleülni szülőként ebbe a csapdába...

  • 2014.01.06 18:26:59Androsz

    @Vermine:, az én iskolás koromban volt az Iskolai takarékbetétkönyv című intézmény. Erre szolgáló 1-2, néha akár 10 forintos bélyegeket lehetett az egyik tanárnőnél vásárolni, és beragasztani a kétlapos "betétkönyvbe". Év végén pedig ki lehetett váltani az egész pénzt egyszerre. A reklámábrák szerint biciklit, focilabdát, táborozást lehet rajta vásárolni, például. Nem tudom, hogy mire költöttem. :-) Nagy dőzsölést biztosan nem rendeztem belőle, de az megemlítendő, hogy diákoknak a mozibelépő 4 forint volt, bérlettel 2 Ft. És mindig nyáron volt az indiános filmek szezonja. :-D

  • 2014.01.06 19:03:29DogTheDog

    A kisgyereket nem a penz megtakaritasra kell nevelni,hanem arra,hogy a penz egy eszkoz.Ha nem azt latjak,hogy a penz a celja mindennek,akkor nem is lesznek a rabszolgai.Ez az a pont,ahol egeszen koran elvalasztodnak a gazdag emberek es a tobbiek gyerekei.Es ez igy is van rendjen.

  • 2014.01.06 19:54:55Franci123

    @kerlilla: Nekem 3 gyerekem van, 16 éves koruktól egy fillér zsebpénzt nem kapnak, se ruhaneműt, se bérletet.Semmit.Egyikük már dolgozik, a kicsik egyetemisták, De mindegyikük dolgozik a tanulás mellett, még a gimiben is. Úgy neveltem őket, hogy eszükbe sem jut, hogy kapniuk kellene pénzt. Dolgozzanak meg a vágyaikért. És rettenetesen büszkék arra, amit elérnek.

  • 2014.01.06 21:07:00TheElf

    Címlapos cikk, ami hozzászólásért kiállt, nem csak a gyakorló szülők részéről. Méghozzá egy másik megközelítésből: Igaz nem 12 éves, hanem 14 év körüli korral. A gimi mellett a diáknak már lehet saját jövedelme. Én cikkeket írtam, egy mai diák esetében viszont felmerül a blog, a youtube videók, de akár a játék streamelés is. Sőt olykor egy-egy játék rajongóit kiszolgáló oldalak között is van olyan amit hasonló korú gyerek indít, szerkeszt. Akár 12 éves is.

    De sok más dologból lehet a gyereknek jövedelme. Gyerekszínészek, gyerek modellek, sőt akad olyan akinél a sportban is van pénz. Hobbiból készíthet a gyerek 3D modelleket eladásra is, stb. akad nem egy példa.

    Akad olyan család ahol a legmagasabb jövedelme pont a gyereknek van. Na vajon ők mennyi pénzt visznek magukkal az iskolába?

  • 2014.01.06 22:17:35Mr. Alkohol

    Ha a zsebpénz = teljesítménybér, az a legnagyobb hülyeség.
    Miért? Nekem pl. volt egy pár olyan munkahelyem, ahol a többletmunkát egyszerűen elvárták, de nem fizették meg. A teljesítményt mérték, de nem prémium járt a jobb (több) munkáért, hanem csak egy hajszálnyival kisebb fenyegetettség. Hogy fegyelmit biztosan nem kapsz. De ugyanannyi lecseszés, raport, stb., mint a lustábbaknak.
    És vannak olyan munkahelyek is, ahol a lébecolásért is jól fizetnek, csak időszakonként kell belehúzni a munkába.

  • 2014.01.06 22:58:25kkn

    Én soha nem kaptam zsebpénz gyerekkoromban. Kaptam kaját, amit elvittem, meg be voltam fizetve ebédre, uzsonnára a menzára, mert napközis voltam. Kész.
    Ha volt pénzem, azt húsvétkor kaptam. Meg néha kaptunk némi aprót, filléreket. Így néha én is elmentem másokkal a közeli boltba, és vettem tejport. 50 filléreset, később forint is volt már. Vagy, ha tovább gyűjtöttem, akkor elmentem Szambát venni. Ruhát mindig ők vettek nekem, még középiskolásként sem volt igazi zsebpénzem. Kaptam valamennyi ösztöndíjat, abból fizettem a buszt. Meg néha vettem autós újságot. Ha már nem volt, csak akkor adtak, hogy el tudjak menni a koleszba. Oda is be lett fizetve a pénz, volt reggeli, ebéd, vacsora.

    Mondjuk a ház OTP hitele miatt elég sokat kuporgattak. Emlékszem, 8. szülinapomra anyám hozott az irodából egy golyóstollat, az volt az ajándék.

    nem is kérdeztem a többiektől sohasem, mennyi pénzt kapnak, mert nekem nem volt, így nem érintett a téma.

  • 2014.01.07 10:17:23FormatC:

    Ajánlom mindnyájatok szíves figyelmébe:

    [link]

    ...és ne értsetek félre, ez NEM reklám akar lenni, sőt, inkább azt mondanám olvassa mindenki a saját maga megfelelő "szűrőjével" - mindenesetre sok-sok megszívlelendő dolgot lehet benne találni!

  • 2014.01.12 13:28:59Karakozum

    Nos, én idén leszek 28 éves, szóval éppen a 90-es években voltam kisgyerek. Soha nem volt rendszeres zsebpénzem, se a szüleimtől, se a nagyszüleimtől. Általában úgy működött a dolog, hogy volt egy perselyem amibe a (nálam 12-14 évvel idősebb) bátyáim tették bele a visszajárót egy-egy vásárlás után, és ott szépen lassan gyarapodott a "vagyon", ami később az enyém lett. Na ne gondoljunk több száz forintokra, filléresek, 1, 2, 5 forintosok gyülekeztek ott. Aztán ha volt valami, amire nagyon vágytam, vagy szükségem volt, soron kívül megkaptam, vagy a rá szánható összeget, de azt is mindig hosszas beszélgetés után, miután közösen megvitattuk a dolgot. Viszont soha nem szenvedtem hiányt semmiben, kaptam nassolni valót is, vihettem magammal szendvicset az iskolába, és voltak új játékaim meg ruháim. Nem vágytam semmi különlegesre. És mégis felnőttem. A pénzzel pedig megtanultam bánni.

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta