SZÜLŐSÉG

A tanulási nehézségek elsődleges tünetei

2013. november 12., kedd 12:28

Nagyobbik fiamnál annak idején oxigénhiányos állapot alakult ki, vagy szülés közben, vagy már az anyaméhben. Az egykori Schöpf-Mérei kórházban ugyanis súlyos hibát követtek el: miután elment a magzatvizem, 24 órán keresztül feküdtem a szülőszobában, oxytocint viszont csak ennyi idő elteltével kaptam, több mint egy napig vártak a szülésmegindítással. Bendegúznak látszólag semmi baja nem esett, a problémák csak később mutatkoztak: a gyerek mozgásban is jól lemaradt kortársaihoz képest, az pedig, hogy tanulási nehézségekkel küzd, figyelemzavaros és hiperaktív, már csak első osztályban derült ki.

Bendegúz az órák közti szünetekben fékezhetetlen volt, órákon csevegett, forgolódott, vagy csak kifelé bámult az ablakon, képtelen volt követni a tanárt. Fél év elteltével tanácsolta az osztályfőnöke, hogy vigyem el nevelési tanácsadóba, a gyereknek ugyanis átlagon felüli intelligenciája van, csak épp valamiért nem figyel. És nem azért, mert nem akar figyelni.

A diagnózis felállítása után iskolát váltottunk, a fiam két évig járt a speciális tanítású Gyermekház Általános Iskolába, majd sikeresen integráltuk ismét egy normál általános iskolába. Jelenleg erős közepes tanuló, de ami érdekli, abból lexikális tudása is kiemelkedő. 

Aki nem szakember, vagy nincsen SNI-s (sajátos nevelési igényű) gyereke, fogalma sincs arról, milyen érzés olyan megjegyzéseket hallani vagy olvasni, hogy mennyire fel van fújva a tanulási nehézség problémája, hogy régebben az ilyen gyerekeket csak rossz tanulónak, butának, lustának vagy hülyének hívták, és ez most is így lenne rendjén. Hogy a fejlesztőpedagógia csak áltudomány. A tájékozatlanság, a kirekesztéstől való félelem miatt pedig sok szülő nem fordul idejében szakemberhez, vagy egyszerűen csak nem veszi észre, elbagatellizálja a tanulási zavarokra utaló tüneteket. 

Utóbbiak összeállításában egy fejlesztőpedagógus, Kelemenné Lukács Pendzsi volt segítségünkre, aki szerint semmi esetre sem szabad a probléma mellett elmenni, és érdemes akár öt éves kortól szakemberre bízni a gyerek fejlesztését, hogy az iskolai kudarcoktól megóvjuk őket.

"Óvodában, iskolában a jól felkészült pedagógus idejében felfedezi ezeket a tüneteket, és mindent elkövet a gyermek fejlesztése érdekében. Amennyiben szükség van rá, szakemberhez küldi tovább a gyermeket. Természetesen a szülő is megtehet ezt, és a kérheti gyermeke vizsgálatát a területileg illetékes nevelési tanácsadókban" - mondta Kelemenné Lukács Pendzsi. 

A tanulási nehézség elsődleges tünetei

Külső megjelenés:

  • Egyes kutatók véleménye szerint a genetikai alapú tanulási nehézség külső megjelenésben is felfedezhető. Jellemző a rendetlen külső, amit a gyerek nem is érzékel. Környezetük, holmijuk is rendetlen minden szülői erőfeszítés dacára.
  • Egyik típusuk vékony, étvágytalan, édességben viszont mértéktelen. Durva tapintású haj, bőr a jellemző.
  • Másik típusuk túlsúlyos, falánk.

Viselkedésben jelentkező zavarok:

  • Akár egészen picike korban jellemzően folyamatosan „zizegnek”. Jár kezük, lábuk. Társaikat sem hagyják nyugodtan tevékenykedni.
  • Alacsony a toleranciaszintjük, ezért folyton konfliktusba kerülnek gyerekkel, felnőttel egyaránt. Még az érintést is támadásnak élik meg, és visszatámadnak. Állandóan igénylik, hogy velük foglalkozzanak, „csak velük”.
  • Másik típusuk a nem dolgozó. Önállóan semmit nem csinálnak. Motiválatlanak, érdektelenek.
  • Közös jellemzőjük a fáradékonyság.
  • Leggyakoribb jellemző a figyelemzavar. Figyelmük nehezen rögzíthető, minden inger azonnal eltereli őket, tanulásban ezért nem intenzívek. Mivel mindenre figyelnek, ezért semmire nem képesek figyelni.
  • Gyakori a figyelem tapadása, nem tudnak továbblépni, témát váltani.
  • A sok ingerből nem képesek kiválasztani a lényegeset, a fontosat.
  • Képtelenek rendszerezni.
  • Teljesítményük hullámzó.

Mozgás:

  • Széles, koordinálatlan mozgás jellemzi őket. Koordinálatlan, széles mozgásukkal gyakran okoznak társaik között konfliktust.
  • Finommotorikájuk fejletlen, vonalvezetésük görcsös. Ceruzafogásuk helytelen. Nem tudnak cipőt fűzni, kötni.
  • Gyakran tesznek tönkre tárgyakat.
  • Téri tájékozódásuk bizonytalan. Sem térben, sem síkban nem tájékozódnak jól.
  • Keverik a lent, fent, jobbra, balra irányokat, ezért betűtanulásban tévesztik pl. p-b-d betűket.
  • Mozdulatsort nem tudnak hibátlanul végigcsinálni.

Hallási zavarok:

  • Nem tudnak hangokat differenciálni.( Óvodásoknál gyakran előforduló  halandzsa szavak a versben, énekben) Nem tudják a hangok időtartamát  észlelni. Keverik a zöngés-zöngétlen hangokat. Betűket hagynak ki. Tagolási nehézségeik vannak. Mindent egybeírnak, vagy a toldalékot a szótól külön írják.
  • Zajban nem hallanak jól, vagy félrehallanak.

Látási zavarok:

  • Alak-háttér megkülönböztetésük gyenge. Rész-egész feladtok nagy nehézséget jelentenek számukra.
  • Bizonytalan formafelismerő képességük.
  • Fejletlen a térlátásuk.
  • Térből síkba, síkból térbe nem tudnak építeni.
  • Vizuális információkat nem képesek sorba rendezni.
  • Gyenge az olvasásuk. Szövegértési nehézségük van.

Nyelvi zavarok:

  • Beszédhiba.
  • Gyenge beszéd-artikuláció.
  • Szókincsük szegényes.
  • Beszédértésük, beszédészlelésük fejletlen.
  • Vagy beszédgátlásuk van, vagy állandó beszédkényszerük a közlés igénye nélkül.

Cikkünk folytatásában a tanulási nehézség másodlagos tüneteiről lesz szó. 

KOMMENTEK

  • 2013.11.12 13:32:12fogyókúra

    Bejto, nincs igazad!
    Ez két külön dolog, sajnos érintve vagyunk benne családilag.

    Gyerekem nem hiperaktív, oviban csak szorongónak mondták, ezért a Pedagógiai Szakszolgálat felmérte, de semmi problémát nem talált. 2x félév szorongásoldó terápián vettünk részt vele, és saját kérésemre fél év fejlesztésre vittem. Semmit sem találtak, a szakszolgálat munkatársai szerint minden rendben volt vele. (De azért azt javasolták, maradjon +1 évig oviban.)

    Iskola első osztályában az osztályának az egyik legjobb tanulója volt, második osztályban viszont hihetetlen eredményromlás következett be, az osztálya egyik legrosszabb tanulójává vált. Ekkor -nem bízva már a Pedagógiai Szakszolgálat eredményességében- elvittük egy alapítványhoz képességprofilt felmérni, és megdöbbentő módon a tanulási képességeinek kb. 15%-ban állapítottak meg problémát. Azóta is fejleszti őt egy alapítványi gyógypedagógus. (Most 4. osztályos.)

    Ami viszont engem érdekelne, az ilyen jellegű problémákkal küzdő gyerekek előtt milyen életpálya, életút áll. Meddig fejleszthetők, milyen sikerrel, gimnazistaként mi vár rájuk, stb.
    Ezzel sajnos nem sok cikk foglalkozik. :-((

  • 2013.11.12 13:35:09fogyókúra

    Még annyit a cikkhez, hogy az információim szerint a diszlexia, és a többi disz-es probléma az tanulási zavar (ez a súlyosabb), de ami az én gyerekemnek van, az a tanulási nehézség.

  • 2013.11.12 13:43:31momó_

    fogyókúránál a pont, két külön dologról van szó, mi is érintettek vagyunk a témában. :(

  • 2013.11.12 14:35:20bejto

    Ezért hívják figyelemhiányos hiperaktivitási zavarnak. Ebben van aki figyelemhiányos (ami okozhatja a tanulási zavart) és van aki hiperaktivitási tüneteket produkál és van aki kettő kombinációja.
    Figyelemhiányos nem futkározik izeg mozog állandóan egyszerűen ül a padba és nem tudja megjegyezni amit elmondanak neki nem érti meg/másképp kellene elmagyarázni-mivel másképp "működik" az agya.
    Fogyókúrának: azt, hogy meddig fejleszthetők senki nem tudja. De miután a tanulást kudarcként éli meg egyre feljebb nyomni gimnázium főiskola egyetem teljesen felesleges. Még jobban torzul a személyisége miután állandóan az van forszírozva amiben nem feltétlen jó . Valami értelmes szakma ami passzol hozzá ahol kiélheti a kreativitást vagy az egyszerű munkafolyamatok elvégzése. Sokkal kiegyensúlyozottabb lehet valaki pékként virágkötőként, bútorasztalosként mint szülői nyomásra több diplomás életét különórákon leélő munkanélküli.

  • 2013.11.12 14:36:05pucros

    Lássuk azt a listát is, hogy miben jobbak, mint a sablonszerűen működő gyerekek.

  • 2013.11.12 14:46:10pucros

    Érzésem szerint a szöveg egy része valójában afölött sajnálkozik, hogy az ilyen gyerek másképp működik, és a szokásos módszerrel nem irányítható.

    "Figyelmük nehezen rögzíthető, minden inger azonnal eltereli őket" valamint "gyakori a figyelem tapadása, nem tudnak továbblépni" egyszerre?
    Ez azt jelentheti, hogy részükről a figyelem mélyebb, "költségesebb", nehezebben jön létre, viszont ha létrejön, akkor meg élményszerű, és ezért veszteség elengedni.

    Vagy csak egyszerűen ő irányítja a saját figyelmét, és nem a külső személy.

    Biztos, hogy ha valaki nem tud kommunikálni a gyerekkel, akkor a gyereket kell átszabni?

  • 2013.11.12 14:51:08Cocu

    Pedagógiai Szakszolgálat minket is elhajtott, h semmi gond, majd magánban kiszűrték, pár hónapja járunk fejlesztésre, látványosan javul... Szóval a szakszolgálatról én is lebeszélnék mindenkit, max másodvéleménynek érdemes megkérdezni őket.

  • 2013.11.12 14:59:27bejto

    Pucros-nak igaza van. Hol van az előírva, hogy egy gyereknek 45 percig egyhelyben kell ülnie és végig figyelnie. Mi van ha egy gyerek 15 perc után menne ki mászókázni? Tényleg beteg lenne?
    Én emlékszem gyerekkoromba: vegyétek elő a Környezetismeret könyvet, Lacika a 46.oldal 3. pontjában az 5. bekezdés 6. mondatától kezdje el olvasni. Mi van? Melyik ötödik könyvet?

  • 2013.11.12 15:20:40Kacsatollah

    Az ilyen problémák korrigálhatóak alapozó terápiával. Ha szülés körül látszik hogy gáz van, akkor már egy éves korig érdemes dévény tornát beiktatni. Majd később alapozó terápiát. Valamint folyamatosan sportoljon a gyerek.
    Iskolában egyre kevesebb probléma lesz vele, fogja tudni kompenzálni a nehézségeket, minél nagyobb lesz, annál jobban oda fog tudni figyelni a tanulásra. Lehet, hogy egyes tantárgyak nem fogják érdekelni, ami viszont érdekli, azokban hasítani fog, mivel értelmi probléma nincs ezeknél a gyerekeknél. Érdekes módon sokszor a reál érdeklődés és értelem van meg náluk, és matekból, fizikából pedig kiemelkedően teljesítenek. Lehet, hogy falni fogja a könyveket, de a seggelős tantárgyak nem fognak neki bejönni.
    Milyen lehetőségei vannak tanulás terén ? kis idővel ugyanolyan esélye van, mint bárki másnak, irány az egyetem.

  • 2013.11.12 15:38:16momó_

    bejto,

    a cikkben a tanulási nehézség tüneteiről van szó. azt, hogy a gyerek mászókázni menne, kiválthatja más is, de nem erről szól az írás. de legyél már ennyire demagóg.

  • 2013.11.12 15:47:44ervin2

    A lehető legrosszabb véleménnyel vagyok a pszichológusokról, pszichiáterekről. Vagy nyolcat kipróbáltunk, a fele szerint a gyerekemnek semmi baja, SŐT, átlagon felüli intelligenciájú, jóhumorú kis pasi.Sajnos hallgattam rájuk, hiszen ki ne örülne, ha ilyeneket hall egy szakembertől. Amiért odavittem, azzal soha nem foglalkoztak!(kortársai között KICSIT visszahúzódó, furcsákat -kis rémalakok rajzol) Odáig "kezelték", hogy végül szorongások, szociófóbia miatt már nem volt képes iskolába járni se! Megnyugtattak, csak hagyjam ülni a számítógép előtt egész nap, és egyszer majd RÁÉBRED, hogy ez így nem mehet tovább. Ebben a letargikus állapotban telt el 3 hónap. Akkor megjött az eszem, és kezembe vettem a dolgot. Magántanárok helyett, érdekes vidám alakokat fogadtam mellé. akik mellesleg egy két tantárgyból foglalkoztak vele, pl. egy pincérnő tanította németre, miközben a városban sétálgattak (3 hónap után középfok) Enyhén alkoholista széles látókörű matematikus (emelt szinten jeles érettségi lett a vége) A fiam, a lelki bajai miatt, egy évet vesztett,de ki tudja, hogy mi lett volna, ha tovább is a pszich.-ra hallgatok.

  • 2013.11.12 16:14:23Kacsatollah

    Figyelemhiányosnak nem máshogy működik az agya, és az sem állja meg a helyét, hogy nem érti meg, amit mondanak neki, mert máshogy kell magyarázni.
    a figyelemproblémásnál inkább hosszabb ideig nem tud koncentrálni, ha nem olyan a téma, ami őt érdekli. és kisiskolás korban még sokszor sok nekik a 45 perc folyamatos figyelés. de ha mondanak neki valamit, azt nagyon is érti, fogja. Akiket ismerek , azok javarészt kiemelkedő intelligenciával rendelkeznek, a matekot keni-vágja, és annyira unalmas neki a dedós szint, hogy nem tud órán sokáig odafigyelni, mert nem kihívás az anyag, amit tanulnak.. Olyanokat is ismerek, akiknek pár évbe beletelt, míg rájött, hogy hogyan tud tanulni, addig megbukott néhányszor, anyuka kikészült idegileg, viszont 6-7-8. osztály után már nagyon jól haladt, és a végén több diplomás mérnök lett. AKinek ilyen problémája van, az olvasson utána a tsmt tornának és alapozó terápiának, ezek a tornagyakorlatok "átkötik" az agyat sok esetben és megoldódik sok probléma.

  • 2013.11.12 16:55:18bejto

    A figyelemhiány nem áll meg a 45 percnél nem is ez a legfőbb probléma. Gyermekkorban leginkább az iskola teljesítménnyel mérhető mint tanulási nehézség.
    A figyelemhiány jelentkezik a interperszonális képességekben, a nonverbális kommunikációban így az élet minden területén jelen lesz/jelen van.
    Ezért becsapós ez tanulási nehézség.

  • 2013.11.12 18:16:33Csore60

    Nem remélem, hogy sokan elolvassák, de folytatom. :) A magyar közoktatásnak voltak nagyon sikeres időszakai, ami pl az írás-olvasás, a matematika tanítást illeti. Most ezeket nagyképű magabiztossággal túlhaladottnak, elavultnak bélyegzik, pedig jócskán lehetne belőle tanulni. Elég lenne elővenni a korabeli dokumentumokat, és megnézni, hány órában, milyen tempóban tanították mondjuk a 30-as, vagy az 50-es, 60-as években az írást, olvasást. ( Mi elsőben májusra jutottunk el odáig, hogy" Ma-ma mos". Untam is piszkosul, de mindenki elfogadhatóan megtanult olvasni. Ha a tempót a legjobbakhoz igazítjuk, akkor a legjobbak lehetnek kiválóak, de az összes többi nem fejlődik a tőle elvárható mértékben. Ranschburg prof. mondta azon az előadásán, amit utoljára hallottam, hogy lehet a sünit és a gepárdot egyszerre indítani a versenyen, de mi mi értelme van? Jelenleg a gepárd képességeihez igazítjuk a feltételeket, és azt várjuk, hogy a sünik tartsák velük a tempót. Szegény sünik, - Milyen igazuk van! - hamar felmérik, hogy nem sok esélyük van és kiállnak a versenyből. Ezt könnyen tudom igazolni. 9. osztályos szakmunkás tanuló gyerekeket kértem arra, hogy emlékezzenek vissza, mikor utálták meg az iskolát. A többség az 1-2. osztályt említette, néhányan eljutottak ötödikig. Lényegében addig szerették az iskolát, míg pici okos fejükkel fel nem mérték, hogy nekik itt nem terem babér. A 34 gyerekből 15-nek van papírja ilyen-olyan tanulási nehézségről.... Elgondolkodtató, nem?

  • 2013.11.12 19:44:38Felicitasz

    Végigolvastam a cikket és megint az ismerős hatéves kisfiúra gondolok, aki figyelemzavarosnak és hiperaktívnak volt diagnosztizálva és nem bírtak vele a magyar óvónők, aztán a család az USA-ba költözött, a szülők tövig lerágták a körmüket hogy az angolul nem tudó gyereket itt nem fogják tudni fejlesztsre hordani és mi lesz vele. Az lett, hogy a gyerek a környékbeli Montessori oviba jár és az égvilágon minden rendben van vele.

    Én elhiszem, hogy vannak hiperaktív és figyelemzavaros gyerekek, de mintha a ló túloldalán lennénk most.

  • 2013.11.12 19:46:04Felicitasz

    Nekem az a véleményem, hogy a probléma erősen túl van dimenzionálva, az agyondiagnosztizált gyerekek egy résznek semmi baja nincs azon kívül, hogy GYEREK. Nem buta, nem lusta, nem hülye, nem csak egy nagy pofon kéne neki, és nem a hülye szülő rontotta el a nevelését. Pár évtizedes távlatban hátat fordítottunk a diktatorikus oktatásnak, és a hároméveseknek már nem kell (remélem) pisszenés nélkül sorakozni az ovi udvarán ahogy nekünk kellett, nem üvöltenek rájuk és ütik őket (remélem) az iskolában ahogy velünk történt, és a szülők nevelési módszerei is mások mint a mi szüleinké voltak. A mai gyerekek érezhetően kevésbé vannak meg- és betörve, mint mi voltunk annak idején. Sokkal nagyobb a szórás a viselkedésükben is meg az alkalmazkodni akarásukban is. Egy energikus, impulzív és egyfolytában pofázó, munkalapokkal nyugton ülni képtelen kisfiú nagy probémát jelenthet egy osztályteremben, de ebből nem következik, hogy annak a gyereknek valamilyen "zavara" van. A magában egyfolytában hümmögő, éneklő, iskolai foglalkozás által megérinthetetlen hatéves is lehet teljesen normális gyerek akinek épp az udvaron kéne rohangálnia vagy épp egy csendes szobában rajzolgatnia.

  • 2013.11.12 19:51:37Felicitasz

    (És persze érdemes lenne kipróbálni, hány "zavaros" gyerek maradna 15-20 fős osztálytermekben, egy helyett 2 tanító nénivel, alternatív oktatási módszerekkel, több személyes figyelemmel, térelválasztó polcokkal felosztott tanteremben, csöndes sarokkal, nem 45 percekre tagolt oktatási blokkokkal, bármikor elővehető vizesüveggel, nem 15 perces uzsonnaszünettel, napi legalább másfél óra rohangálással valahol ahol aszfalton kívül más is van, és egyáltalán, emberibb és a korosztályos szintnek megfelelőbb körülményekkel.)

  • 2013.11.12 20:23:10vasszűz

    Felicitasz, nem nálad olvastam, hogy az oxitocin-adagolás okozhat oxigénhiányos állapotot? Vagy Ina-Gaskin Maynél?

  • 2013.11.13 09:19:56Emmanuel Goldstein

    a cikkből kimarade gy fontos rész, a figyelemzavar ennél a két célcsoportnál szok jeletkezni:
    fiúk
    lányok
    meneküljön, ki merre lát, nincs egészséges gyerek, csak rosszul diagnosztizált pszichiátriai beteg!

    //amúgy én is ilyen voltam, csak a szockóban a szonták hülye vok, a tantárgyak nagy részéből bukásra álltam, de a suli nagy tanulsága, hogy praktikusan szarra se jó az életben :)

  • 2013.11.13 09:44:19bejto

    Nem az átkosban is volt kisegítő iskola. (http://hu.wikipedia.org/wiki/Kiseg%C3%ADt%C5%91_iskola)

  • 2013.11.14 04:17:23Felicitasz

    Ezt így ebben a formában nem olvashattad nálam; a túl hosszú ideig tartó méhösszehúzódások okozhatnak oxigénhiányos állapotot, és ennek egyik oka lehet a kívülről bevitt oxitocin is, és akkor így már stimmel. (Ezért kéne bekötött oxitocinnal nagyon odafigyelve monitorozni mindenkit, de most ne hagyjátok, hogy elkezdjem ;))

Blogok, amiket olvasunk

STÍLER 4 ruhadarab, aminek nincs helye egy stílusos nő ruhatárában

A nagy őszi gardróbcsere remek alkalom arra, hogy megszabaduljunk néhány olyan holmitól, ami csak a megvásárlás pillanatában tűnt jó ötletnek. A divat változik, trendek jönnek-mennek, de biztos lehetsz benne, hogy a most következő cuccok nélkül igenis, lehet élni. Ráadásul egy magabiztos, stílusos életet.

KERTÉSZ Így gondozd ősszel a csónakorchidádat

Most, hogy ránk rúgta az ajtót az ősz, egyre jobban figyelünk a szobanövényekre. Az orchideák különösen népszerűek. ennek oka lehet különleges szépségük, szokatlan megjelenésük, vagy éppen az, hogy a meleg trópusi tájak hangulatát hozzák közel, ami télen különösen jóleső érzés.

OTTHONTÉRKÉP Elfogytak a zuglói garázsok

Fizetős övezetté vált a XIV. kerületben az Örs vezér tere és a Felvonulási tér környéke is. Ráadásul nem csak hétköznap, hanem szombat-vasárnap is. Gondoltuk, megnézzük, milyen a garázshelyzet a kerületben. Aztán koppantunk.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta