SZÜLŐSÉG

Öt évig még biztos Légy jó mindhalálig!

2013. augusztus 28., szerda 09:11

Az általános iskolai kötelező olvasmányok mindig is megosztották a közvéleményt, mert mindenki azt szeretné, ha olvasni szerető ember válna a gyerekéből, és általában mindenki az oktatást is hibáztatja, ha mindez mégsem következik be.

Arról, hogy mit is kellene olvasson az iskolában a gyerek, többek között a Köznevelésért Felelős Államtitkárságról Dobi Ágnes sajtóreferens adott lapunknak felvilágosítást, aki elmondta, abban az időszakban, amikor nem létezett a kötelező olvasmány fogalma az iskolákban, a közös olvasmányok, házi olvasmányok kijelölése kizárólag az iskolák helyi tanterveinek szintjén volt szabályozott. Az iskolák azt is megtehették, hogy az egyes tanárokra bízták az ezzel kapcsolatos döntést.

2012-ben aztán jött az új Nemzeti alaptanterv, ami „közműveltségi tartalmak” címen ismét megjelöli azokat a műveket, amelyek valamilyen szintű ismerete szükséges az alapműveltséghez, tehát maradjunk annyiban, hogy léteznek kötelező olvasmányok, csak másképp hívják őket.

„A 2013. szeptember 1-jével induló tanévben már a Nemzeti alaptanterv is kiindulási pontként szolgál, amely pontosan meghatározza, hogy mely évfolyamokon milyen művek kötelezőek, ugyanakkor igen sokszor választási szabadságot is biztosít az iskola vagy a tanár számára a tekintetben, hogy az egyes szerzőktől mely művet, vagy egy bizonyos körből mely szerző mely művét válasszák a tanárok” – folytatta a sajtóreferens hozzátéve, hogy a Nat felülvizsgálata a jogszabály szerint 5 évenként történik, tehát az elkövetkező öt évben valószínűleg a Nat rendelet mellékletében szereplő művek lesznek a kötelező szerzők, illetve a kötelező olvasmányok.

„A nemzeti közműveltségi kánon társadalmi konszenzust tudhat maga mögött. Egy-egy szerzőről társadalmi vita folyt az elmúlt évben a kihirdetést megelőzően, illetve összességében azt lehet mondani, hogy a kánon nagy vonalakban változatlan. Arra is gondolni kell, hogy a közműveltség olyan generáció közti kapocs, ami csak akkor tudja megtartani a magyar kultúrát, ha vannak állandó elemei, pl. Arany János költészete, Madách Imre: Az ember tragédiája, Katona József Bánk bán, Kölcsey Ferenc: Himnusz, stb.” – mondta el, kiemelve, hogy a részletekben voltak változtatások, hiszen a kortárs irodalom hangsúlyosabb lett, és bekerültek olyan szerzők, akiknek pályájuk a közelmúltban zárult le, pl. Lázár Ervin, Szabó Magda.

konyv

Alsóban és középiskolában nincs gond, felsőben viszont akad

Míg az Index korábban úgy saccolta, nagyjából ötezer oldalt kell elolvasnia egy 9-12 osztályos tanulónak, amit sokall a Magyartanárok Egyesülete is, addig Dobi szerint összességében nem nőtt az eddig szokásos tananyag. „A cél az volt, hogy olyan legyen a kiválasztott művek száma, hogy lehetőség legyen a különböző iskolatípusokban különböző mennyiségben választani, de a minimálisan kötelezőt minden diákkal fel tudják majd dolgozni az iskolákban.”

Gombos Péter, a Kaposvári Egyetem Pedagógiai Karának oktatója, és a Magyar Olvasástársaság elnöke úgy véli, nincsen különösebb baj sem az alsós és a középiskolás olvasnivalók mennyiségével, sem a minőségével, viszont felsőben akadhatnak gondok. Az általános iskolás ajánlott irodalomban valójában évtizedek óta nincs gyökeres változás. Röviden úgy lehetne vázolni, hogy hatodikban el kell olvasni az Egri csillagokat, hetedikben egy Jókai-regényt, ezt leszámítva azonban inkább ajánló felsorolás van – erősítette meg a sajtóreferens által elmondottakat, bebizonyítva azt, hogy ha túl korán olvastatják a gyerekkel a Légy jó mindhalálig-ot, akkor a szülő a tanárt szidja, ne az oktatásügyet.

„2010-ben volt egy felmérésünk, eszerint Magyarországon példátlanul 'stabil' olvasmánylista van, amely negyven-ötven éve változatlan. Nagyjából hét könyv forog felső tagozaton, amit akkor is tud mindenki, ha most nem sorolom őket fel. Ezek remek, értékes alkotások, de nem biztos, hogy jó az, ha nincs nyolcvan évnél fiatalabb könyv az olvasnivalók között. A legfiatalabb írás a kötelezők közül Tamási Áron Ábelje, és míg A Pál utcai fiúk nem tudja elveszíteni a frissességét, addig A kőszívű ember fiaival küzdenek a fiatalok, a Légy jó mindhalálignak pedig egyáltalán nem is kéne fenn lennie a listán, hisz nem is gyerekkönyv. Nagy öröm viszont, hogy végre előkerültek a kortárs művek is a kerettantervben, bár az sajnálatos, hogy nincsenek konkrétan megnevezve szerzők, címek. Mintha  'diplomáciai okokból' nem akartak volna konfliktust vállalni a tantervírók. Sokkal jobb lenne, ha a kortárs irodalmat is megneveznék, és lennének konkrétan ajánlott művek. Akár tucatnyi is, amelyek közül választhatna a pedagógus.”

Dobi Ágnes szerint ezzel szemben mindössze attól tartózkodtak az összeállítók, hogy végleges értékítéleteket alkossanak olyanok esetében, akiknél ez még nem kristályosodott ki. „Az alaptanterv elfogadásakor az a döntés született, hogy csak olyan szerzők kerülhetnek be, akik már lezárt életművel rendelkeznek. Kivételt képez a Sorstalanság című regény, amely az elnyert Nobel-díj miatt jelenhetett meg az irodalmi-díjak között lehetséges elemként. Ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy a kortárs irodalmat ne lehetne, sőt ne kellene tanítani. A kortárs irodalom esetében több szerző közül is lehet választani, de arra is van példa, hogy csak a feldolgozandó művek száma szerepel. Megjelentek olyan régebbi szerzők is, akik korábban kimaradtak, a mai irodalmi értelmezés szerint azonban mégis jelentős életművel rendelkeznek.″

„Fontos szempont volt, hogy ne csak a régmúlt irodalmi alkotásai jelenjenek meg. Az 1-4. évfolyam műlistája egyértelműen alátámasztja ezt. Itt szerzők, és nem művek vannak felsorolva, néhány a szereplő nevek közül: Kormos István, Lázár Ervin, Nagy László, Nemes Nagy Ágnes, Tamkó Sirató Károly, Weöres Sándor. Ezen kívül javaslatok/példák szerepelnek a kortárs alkotókra nézve is. Lackfi JánosKányádi Sándor, Kovács András Ferenc, Szabó T. Anna; Tóth Krisztina, Varró Dániel, Dávid Ádám, stb.″

 
  

Kötelező olvasmányok ingyen

A Magyar Elektronikus Könyvtár honlapján már ingyenesen elérhetők a kötelező olvasmányok, de mi is közöltünk cikket az e-könyvek hasznosságáról, amiből kiderül, a klasszikusok akár fillérekért elérhetők. Azt érdemes figyelembe venni, hogy tableten nem annyira jó olvasni a gyereknek, az e-könyvek nem véletlenül nem színesek, hanem e-ink technológiát használnak, ami kényelmesebb a szemnek.

Digitális bennszülötteket tanítunk analóg módszerekkel

Míg az általunk megkérdezett szülők jó része ki van bukva a kötelező mennyiségén, sokszor minőségén is, addig Gombos Péter ennél többet olvastatna a gyerekekkel. „Nem a mennyiséggel van a baj, hisz többnyire évi egy, maximum két regény van megjelölve. Nagyobb baj, hogy – elsősorban felsőben nem igazodik az oktatás, az irodalomtanítás a jelentősen megváltozott diákokhoz. Mára szinte csak 'digitális bennszülöttek' ülnek az iskolapadban, akiket egészen más módszerekkel, szövegekkel, más úton kellene olvasóvá nevelni. Ez az út persze komplikált, és valójában már az előző generációval sem tudtunk mit kezdeni, nemhogy az újjal. Más út kellene, és ez nem elsősorban tantervi kérdés. Szinte egyénre, gyerekre szabottan kell dolgoznunk, hogy tanítványaink megismerjék az élményszerző olvasást. Ha ebből kimaradnak, az olvasás számukra kimerül az információszerzés és a kötelező feladat teljesítésében, nagy bajban leszünk már öt-tíz év múlva is.”

Arató László a Magyartanárok Egyesületének vezetője korábban az Indexnek arról beszélt, hogy „A kőszívű ember fiainak, illetve általában Jókai egy-egy regényének kötelezővé tétele az általános iskolában és a középiskolában a jelképe annak a tantárgyfelfogásnak, amely nem hajlandó számot vetni a diákok megváltozott befogadási szokásaival: Jókait éppen kivételesen gazdag nyelve teszi olvashatatlanná a mai kiskamaszok többsége számára.”

A budapesti gyakorló iskola tanára továbbá elmondta, hogy az sem jó, hogy igyekeznek rövid olvasmányokat feladni, holott a buszon 12-13 éves gyerekek többszáz oldalas fantasy-regényeket bújnak. Így aztán semmi baj nem lenne, ha minőségi ifjúsági irodalmat választanának, olyat, ami témájában, nyelvezetében sokkal közelebb áll a mai gyerekekhez.

Szerinte nagyon népszerűek például az amerikai Louis Sachar könyvei Magyarországon (Stanley, a szerencse fia, Bradley, az osztály réme) vagy Lois Lowry Az emlékek őre című könyve, de a Dívány is írt már művekről, amiket a gyerek biztos, hogy élvezni fog, igaz ezek elolvasására közel sem valószínű, hogy iskolakezdéssel lesz ideje.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2013.08.29 11:12:55pilar ternera

    vicces, hogy mindenki vitázik mindenkivel egy olyan témában, ami tulajdonképpen szubjektív ízlésvilágról szól.
    akkor már én is megosztom a magamét, hátha belém köt valaki:

    Fekete István szegénykém olyan unalmas, hogy a Tüskevár minden sora fájt. A többi regénye sem sokkal jobb...
    Egri csillagokat imádtam, pedig nekünk ötödikben volt kötelező, Pál utcait szintén szerettem. Légy jó-val megküzdöttem, de nem ébredek verejtékben fürödve az általa okozott rémálmok miatt. Jókai nem bírtam, Az aranyembert valahol a Vaskapu leírásának 15 oldala körül adtam fel.
    Viszont szerettem az ókori görögöket (bár lehet, hogy azért, mert a sztorit sosem onnan akartam megfejteni, mitológia-rajongóként amúgy is sokat olvastam abban a a témában)...
    Fősulin a világirodalmon lett kötelező Márquez, aki a csoport 3/4 részét totál kiakasztotta, viszont én azóta is olthatatlan rajongója vagyok...

    Most nem folytatom a sort, de sok olyan könyv van, amit a rossz időzítés miatt utálnak meg a gyerekek és aztán a kellemetlen emlékek miatt már felnőttként sem vesznek kézbe. (nekem pl. Jókai ilyen, pedig lehet, hogy most már tetszene)

    Egyébként fentebb többen írtátok, hogy az olvasmányok többségében tragikus sorsú lúzerek a főszereplők. Ebbe így sosem gondoltam bele, de nagyon igaz. Hogy ez miért jó? :O)

  • 2013.08.29 11:34:49xtlight

    tankista cica: egyet értek veled, különösen a könyvgyűjtésről szóló résszel. Középiskolásként nagyrészt kölcsönvett könyveket olvastam, tömegesen, heti hármat-négyet legalább. Ha azt mind meg kellett volna venni, a szüleim csődbe mentek volna, emellett nagyobb lakás után kellett volna nézni. Manapság csak olyasmit veszünk meg, ami sehogy sem érhető el digitálisan, és így is több könyvünk van, mint amit még ízlésesen lehet kezelni. Szerintem a könyvespolc a leghülyébb találmány, mert helypazarló, és a könyvek se nem szépek, se nem tartják tisztán magukat.

    Ti hogy szabadultok meg a felhalmozódott, ritkaságnak nem minősülő papírkönyvektől? Próbáltam a rukkolát, de beszerezni semmi érdekeset nem tudtam, viszont hetek alatt sokezer forintnyi postaköltséget hoztam össze.

  • 2013.08.29 11:43:33pilar ternera

    tudom, lassan kimegyek a divatból, de ezt a digitális olvasást nem tudom lenyomni a saját torkomon. napi 8 órában a gép előtt ülök a munkahelyemen, örülök, ha már nem kell monitort néznem. még úgy is olvassak?! nekem az olvasáshoz valahogy hozzátartozik a könyv lapozgatása, szaglászása. győzzetek meg, mert már nálam is nehéz a polcokra beszuszakolni a könyveket. :)

  • 2013.08.29 11:55:46belekotyogok

    pilar ternera: szerintem le lehet győzni a szokásokat. :) Elég hozzá egy jó minőségű e-book olvasó. Nekem mondjuk nincs, úgyhogy minden platformon olvasok: telefon, netbook, és természetesen offline is, mikor mi van kéznél.

  • 2013.08.29 11:58:23Mosómedve!

    pilar ternera

    Én is így vagyok ezzel, nem tudom rávenni magam, hogy digitálisan olvassak. Lehet régimódi vagyok, de én imádom a kézzel fogható könyveket, az illatukat és néha csak úgy jó beléjük lapozni és felütni a kedvenc résznél. És imádom a könyvespolcaimat, jól esik foglalkozni a könyvek elrendezésével és nem azért mert számomra csak díszek, a legrondább borítójú könyvet is simán jól látható helyre rakom.
    Lehet hogy pénzpazarlás, de ha több pénzem lenne, akkor bizony sokkal több könyvem és könyvespolcom is lenne. Egyszerűen nem hoz lázba hogy hány gigányi könyvet tudnék ebookként megszerezni.

  • 2013.08.29 12:01:26pilar ternera

    belekotyogok

    bizonyára le lehet, csak még nincs rajtam olyan nyomás, hogy MUSZÁJ. mert jólesik a lapozgatás. :)

    Mosómedve!

    ugyanez.

  • 2013.08.29 12:15:07belekotyogok

    pilar ternera és Mosómedve: hát az ég világon nincsen ezzel semmi baj. Egyáltalán nem muszáj hálistennek (ennek a kiadók is örülnek :D) :)

    Engem kifejezetten elégedetté tesz, hogy a komplett világirodalmat bármikor előkaphatom :D

  • 2013.08.29 12:19:37pilar ternera

    ...azért most elkezdtem e-book olvasókat nézegetni a neten, hogy legalább képben legyek. :))

  • 2013.08.29 12:20:16Mosómedve!

    belekotyogok

    Igen, leginkább a kiadó örülnek, mert néha azért elgondolkozom azon, hogy az adott könyvért mégis miért kérnek annyit amennyit :)
    Egyébként nekem is vannak letöltött könyveim, bár leginkább nyelvtanuláshoz kapcsolódnak ill. olyanok, amiket elolvasnék, de pénzt nem adnék érte,ill. a könyvtárban nem találom. De ezek is leginkább csak gyűlnek, mert mindig találok valami olyat a polcomon, ami elsőbbséget élvez.
    Ezért is szeretem a polcaimat, mert néha csak úgy megakad a szemem egy címen és sokszor úgy érzem, hogy ezt most de elolvasnám, vagy ez lesz a következő a könyv ha a jelenlegit befejeztem.
    Fura szokásaim vannak :D

  • 2013.08.29 12:35:14belekotyogok

    Mosómedve!: nem furák, szerintem tök normális dolgok ezek. én is így csinálom.

  • 2013.08.29 12:40:44Mosómedve!

    belekotyogok

    És remélem még vagyunk egy páran :)

  • 2013.08.29 13:06:43tankista cica

    Tudod ha az Egri csillagokat az ostrommániás David Gemmel írta volna, jó eséllyel azt néznénk 3 részben 3 éven át... Gyakorlatilag az egész koncepció védhetetlen, nehéz elmondani a gyereknek mikor kérdezi hogy mégis minek vájták a lőszerraktárat egy védelmi szempontból fontos épület ALÁ, PLUSZ miért nem rakták szét kisebb adagokra??? És ez még csak a homokozó szintje...
    Erre mit lehet mondani? Tehetségtelen gyopár eke barmok voltak fiam. Azért.
    Megfejelve az egész egydimenziós karakterekkel. Csak tudnám mitől klasszikus? Jellemfejlődés mi? Simán hozza mindegyik a kőidiótát oldalak százain keresztül.
    De hozzáteszem, nagy öröm a közös filmnézés, gyakorlatilag vinnyogva végig lehet röhögni. A tüzeskereket például emlékszem vissza kellett tekerni mert ott már mind a ketten szét voltunk csúszva teljesen. És amikor megjegyzi a fiam hogy nézd, az a török már harmadszor respawnol az szó szerint priceless. Kész voltam. És utána küldd be az órára ahol nagy komolyan elvárják tőle hogy dicsőítse a hősöket...

  • 2013.08.29 13:23:12Kristl

    A légy jó mindhaláligot ideje lenne elfeledni már kb örökre. Szar is, ostoba is.

  • 2013.08.29 13:40:36MEDVE1978

    Szerintem sok idealista van ezen a területen. Igazából a gond már akkora, hogy az olvasást szinte bármi áron meg kell szerettetni a gyerekekkel, hogy ne növekedjen nagyságrendekkel a funkcionális analfabéták száma.
    Már huszonegynéhány éve volt, de még visszaemlékszem a kötelező olvasmányaimra. Mint fiú, vonzódtam a történelmi és / vagy háborús témákhoz, ezért az Egri Csillagok tetszett. Olyan ötödik környékén találtam meg a 111 híres regény, 44 híres eposz stb. kiadványokat, amelyeket be is szereztünk. A szüleim bölcsességét dicséri, hogy mivel ekkor még olvastam - csak másfajta könyveket, elsiklottak efelett és békén hagytak. Onnantól kezdve viszonylag kevés kötelezőt olvastam, csak a zanzákból éltem meg. Máig nem értem meg, hogy a nagy orosz művek (Bűn és bűnhődés, Anyegin) mit kerestek a tananyagban. Szerintem egy tizenéves gyerek éretlen ezekhez és csak kínzóeszközök, ezektől csak megutálja az olvasást.

    Kezdetektől fogva kortárs ifjúsági irodalommal kezdeném a gyerekeknél, mivel az lehet, hogy érdekli még őket. Ha egy gyereket felső tagozatban aztán a fantasy vagy a sci-fi érdekel, nosza, válthassa ki valamelyik neki érdektelen művet egy ilyen regénnyel. Persze ez az egész a személyre szabott oktatáshoz vezet tovább, de az eddigi módszer már 20 éve is kudarcot vallott.

  • 2013.08.29 14:22:41dr. mesterseges szinezek

    "Anyám rögtön mondta, hogy mi ezzel az egyetlen baj: azokat a tanárnak is mind el kellene olvasnia, márpedig a tanár nagyon is el van halmozva otthoni munkával, ezt tanúsítom."

    Nem kell elolvasnia semmit, amit nem akar. Ezt az elolvasási kényszert csak az ellenőrzési képesség teremtené meg, de ellenőrizni közel lehetetlen: az érdektelen gyerek most a zanzákkal veri át a tanárt, szabadonválasztott könyvek esetén legfeljebb saját maga találna ki sztorikat. Ha képes ezt olyan kereken csinálni, hogy átveri a tanárt, akkor abból a gyerekből vagy író, vagy nagy svihák lesz, előbbi örvendetes, utóbbi elkerülhetetlen.

  • 2013.08.29 14:25:40dr. mesterseges szinezek

    "Gyakorlatilag az egész koncepció védhetetlen, nehéz elmondani a gyereknek mikor kérdezi hogy mégis minek vájták a lőszerraktárat egy védelmi szempontból fontos épület ALÁ, PLUSZ miért nem rakták szét kisebb adagokra?"

    Arról nem Gárdonyi tehet, hogy a lőporkészlet nagy része tényleg egy helyen volt, és tényleg felrobbant. Lehet, hogy egy rutinos dramaturg a rendelkezésére álló könyvlapokon profibban helyezné el a muníciót, Dobóéknak a rendelkezésre álló épületek közül a vár közepén álló székesegyház sekrestyéje tűnt annyira védett helynek, hogy érdemes legyen tárolásra használni.

  • 2013.08.29 14:36:33dr. mesterseges szinezek

    "tudom, lassan kimegyek a divatból, de ezt a digitális olvasást nem tudom lenyomni a saját torkomon."

    Szakmai szöveget, ami referenciák oda-visszakövetését jelenti, még csak-csak, de azt se párszáz oldalon keresztül. Ami sztori vagy nagyobb terjedelmű, azzal kénytelen megszenvedni a nyomtató. Árban tonerral együtt is az új könyv alatt van... és az ember nem sajnálja a végén direkt elhagyni a buszon, vonaton, padon.

    Egyébként olvastam már szemmel annyi könyvet, hogy már megengedjem magamnak azt, hogy a heti min. 8 órányi kocsivezetés közben hangoskönyveket, színházi közvetítéseket olvassak füllel. Aki azt mondja, hogy "az nem ugyanaz, mert hanganyagra nem lehet úgy koncentrálni", az vagy még sosem próbálta, vagy sosem történt vele olyan, hogy igazi könyv olvasása közben kalandoztak el úgy a gondolatai, hogy komplett bekezdéseket olvasott el anélkül, hogy tényleg elolvasta volna.

  • 2013.08.29 14:47:23xtlight

    Az ebook olvasók legnagyobb baja, hogy nem vízállóak. Még annyira sem, mint egy könyv.

  • 2013.08.29 14:53:36pilar ternera

    egy-két hangoskönyvön én is túl vagyok, de valahogy nem szoktam rá. lehet, hogy csak nem próbálkoztam eleget... a koncentrációval nincs bajom, és sajnos mostanában az esti olvasás közben rendszeresen bealszom, úgyhogy lehet, hogy megint megpróbálom.

    tankista cica

    biztosan nagyon retardált 11 éves lehettem, de bennem az általad / gyereked által felvetett "problémák" fel sem merültek a könyv olvasása közben. számomra izgalmas volt, beértem ennyivel. :) igaz, ez vagy 25 évvel ezelőtt volt, akkor még nem voltak helyszínelős sorozatok, hogy ennyire elmerüljek a részletekben. :P

  • 2013.08.29 15:06:21dr. mesterseges szinezek

    "az általad / gyereked által felvetett "problémák" fel sem merültek a könyv olvasása közben"

    Akár fel is vetődhetett volna kérdés szintjén, de van rá válasz.

    Ahol még lőport tárolhattak volna, az a várfalat is jelentő épületek valamelyike lehetett volna. Ostromra készülve, ill. annak folyamatában még kevésbé jó ötlet olyan helyen robbanószert tárolni, ahová nagyobb eséllyel fognak betörni vagy belőni, mint a legbelső épületbe. Amit a legkevésbé akartak, az a falon támadt kis lyukak nagyobb lyukká terjedése volt - és akárhogy is, a végkifejlet őket igazolta.

  • 2013.08.29 15:10:54pilar ternera

    igazad van, de ez egy felnőtt ember gondolkodása, nem egy 11 éves gyereké. szerintem. bár nem kétlem, hogy a mai gyerekek okosabbak.

  • 2013.08.29 15:18:20dr. mesterseges szinezek

    "igazad van, de ez egy felnőtt ember gondolkodása, nem egy 11 éves gyereké"

    Ne felejtsd el, hogy bár a gyerek nagyon befogadó, ha meséről van szó, de addig nem ér nála véget a MIÉRT? korszaka, amíg nem hallja elégszer, hogy "csak, mert azt mondom".
    (És amikor véget ért, nagyjából választásra jogosulttá is érett.)

  • 2013.08.29 15:25:04dr. mesterseges szinezek

    Egyébként éppen ez a MIÉRT? teszi annyira ellenszenvessé vagy idegenné a párszor említett lúzercentrikus műveket, mint pl. a Légy jó...

    MIÉRT nem tisztázza a helyzetet? MIÉRT nem áll a sarkára? MIÉRT töketlenebb, mint nálunk az osztály legtöketlenebbje? MIÉRT az a címe, hogy Légy jó..., ilyen rakás szerencsétlenség az, aki jó? EZ volna a példa?

  • 2013.08.29 15:27:34pilar ternera

    ezzel már egyáltalán nem tudok/akarok vitatkozni, teljesen egyetértek.

  • 2013.08.29 15:37:56fogyókúra

    @belekotyogok
    Igazad van, az a Micó. :-S
    Így is mérges vagyok rá. :-P

    Nekem gyerekkorom olvasási mélypontjai a Kincskereső Kisködmön és a Légy jó mindhalálig voltak. Mondtam a férjemnek, ha azt is feladja a gyerekek bármelyik tanítónénije, akkor ő fogja velük végigküzdeni, mert a kezembe se vagyok hajlandó venni ezeket a könyveket....

    Én imádom a könyvek illatát, látványát. Nagyon sok könyvet egyébként kaptam, mert mindenki tudja, hogy rajongok értük, antikváriumban kincsként leltem vagy pl. Vaterán szereztem be őket. Gyerekeim meg ünnepnapokra kapnak (pl. szülinapi zsúrokon barátokoktól) vagy időnként beülök velük 1-1 könyváruházba, ott válogathatnak és beleolvashatnak, és a kiválasztottat megveszem nekik.
    Így a nagyobbik fiam ellenállása is kissé csökkent, amióta Geronimo Stiltonokat meg Ropi naplóját olvashat.

    Ahogy most látom, a mai gyerekeknek sokkal nagyobb bajuk lesz felnőttként az, hogy nem tudják az olvasott szöveget értelmezni (mert már most nem szeretnek olvasni, nem alakul ki ez a készség), mint hogy nem ismerik meg pl. Móricz életművét.
    Egész alsó tagozatról kitiltanám a szomorú, lúzer, unalmas olvasmányokat, elég lenne ezzel felső tagozaton, biztos olvasáskészséggel megküzdeni. Az alsó tagozat szóljon arról, hogy jó tempóval, szövegértéssel, hibátlanul tanuljon meg egy gyerek olvasni!

  • 2013.08.29 15:53:28no-night

    A hangoskönyv nem jó ötlet, akármilyen jó színész is mondja el a könyvet. Az mesékből még tök jó dolog, de akkor már ott is inkább egy jó hangjáték, ahol a könyvet dolgozzák fel, és szétosztják a szerepeket. A Dzsungel könyvéből készült régen egy nagyon jó hangjáték, olyan hangokkal, mint Végvári Tamás, Fülöp Zsigmond, Gábor Miklós, Básti Lajos... ez ugyan gyerekfejjel volt élmény, de most is nagyon jó volt megint megtalálni.

  • 2013.08.29 15:56:16Bambano

    dr. mesterseges szinezek: igen dicséretes hangoskönyvet tolni kocsivezetés közben, hogy komplett útszakaszok essenek ki, amikor nem tudod, merre mentél és mit gázoltál el...

  • 2013.08.29 16:04:18pilar ternera

    Bambano

    ez komplett hülyeség. ilyen alapon remélem zenét sem hallgatsz soha és nem is énekelsz a kocsiban, csakis néma csendben vezetsz.

  • 2013.08.29 16:19:07dr. mesterseges szinezek

    "A hangoskönyv nem jó ötlet, akármilyen jó színész is mondja el a könyvet."

    Kikérem Rudolf Péter és Kulka János nevében!

    (Rejtett ajánló.)

  • 2013.08.29 16:21:01dr. mesterseges szinezek

    "komplett útszakaszok essenek ki, amikor nem tudod, merre mentél és mit gázoltál el..."

    Ráadásul túlvagyok így vagy 400ezer km-en. Ez akár pár tucat ismeretlen, cserbenhagyott és elfeledett áldozatot is jelenthet.

  • 2013.08.29 17:27:10Bambano

    pilar ternera: énekelni nem szoktam, mert tiltja a genfi egyezmény :)
    zenét is csak ritkán hallgatok és pl. soha nem telefonálok kézben tartott telefonnal.

  • 2013.08.29 18:27:16dr. mesterseges szinezek

    "Japánban pedig esküsznek rá - nem véletlen, hogy ott van a legtöbb zeneértő a lakosság arányában."

    Micsoda pech, hogy - bár nálunk legalább annyira esküsznek rá - az eredmény a már fentebb említett.

    "Marhaságnak csak a zenei analfabéták gondolják."

    Annál nagyobb marhaságnak már csak azok a hobbizenészek gondolják, akik a zenetanárokon és zenei végzettséggel rendelkezőkön kívül valamicskét a zenetanárok minden igyekezete ellenére is értenek a zenéhez.

  • 2013.08.29 18:29:56dr. mesterseges szinezek

    "Csontbrigádra. Kiváló mű, csak nem annyira könnyed, mint amit tőle megszoktunk."

    Tényleg az.
    Szerepelhetne bármelyik búvalbélelt darab helyett a középiskolai anyagban, de még mindig van benne annyi direkt humor, hogy ne férjen bele.

  • 2013.08.29 18:39:42Bambano

    kiwirágós kivirradtig: akkor most jöhet azon országok listája, ahol a Kodály módszert rendesen használják és látványos eredménye van. Szolmizálni, meg kézzel mutogatni? tudok kézzel mutogatni, de annak nincs szolmizációs hangja... mindenkinek jó a c,d,e,f,g,a,h,c, ha már ennyire erőltetni akarják a zenetudományt, csak nekünk kell dó meg szó. Nyilván mi vagyunk az okosak és az egész világ hülye. Annál, hogy ilyeneket tanítsanak, csak egy nagyobb ökörség van: mikor a hülye énektanár úgy gondolja, hogy ő a világ közepe, neki meg kell mutatni, és ő buktat egyedül egy évfolyamon.

    Miért van az, hogy több elmeroggyant tanár is azt érzi feladatának, hogy megutáltassa a tárgyát a gyerekkel? Ilyen az ének, időnként egyes rajztanárok, és A kőszívű ember fiai is. Kifejezetten súlyos gyötrelem volt végigolvasni, soha nem szerettem volna meg az ovlasást, ha azon meg a többi kötelezőn múlik.

  • 2013.08.29 19:47:57dr. mesterseges szinezek

    "mindenkinek jó a c,d,e,f,g,a,h,c, ha már ennyire erőltetni akarják a zenetudományt, csak nekünk kell dó meg szó."

    Sajnos ez sem igaz, hiszen az angolszász rendszerben juszt is b lett az, ami Európában h, és ráadásul itt mi vagyunk a következetlenek, ha már egyszer a-b-c-s nének mondjuk.

    Mindenesetre azt könnyen megértette a 8 éves lányom, hogy ha a kotta fölé H-t írok, akkor miért a glockenspiel (Jókai biztosan harangjátékot írt volna, ami szép magyar, és félrevezető szó) B hangját kell ütnie. Ahhoz valószínűleg be kell fejeznie az iskolát, elfelejtenie az egész hülyeséget, hogy ne okozzon zavart, hogy akkor most a c miért dó is, és miért mégsem dó, amikor nem az.
    Mindegy, lelkes amatőrként lesz esélye élvezni a saját muzsikát - a suliban ő sem sokáig fogja.

  • 2013.08.29 19:50:17dr. mesterseges szinezek

    "Nálunk az iskolákban nem Kodály-módszerrel tanítják a zenét."

    Engem Eszti néni 8 éven át következetesen átvert. És mellé még mutogatott is.

  • 2013.08.29 19:59:24dr. mesterseges szinezek

    "Azért mondjuk nem egy hamleti mélységű mű. Márpedig nem árt a világirodalom egy részével is megismertetni a gyereket. Meg Rejtő szókincsénél kicsit többel."

    És a Hamlet sem egy Karamazov testvérek. Oszt akkor mi van?
    Egyébként véletlenül sem azt mondtam, hogy MINDEN búvalcseszett darab helyett férne el, hanem hogy BÁRMELYIK helyett.
    De nem, mi oroszok meg poroszok vagyunk, ha iskolárol van szó, itt komolyság van kérem, meg sírás és fogaknak tsikorgatása.
    Mindemellett kifejezetten meglep, ha Szabó Lőrinc vagy Arany János - egyébként kitűnő - Shakespeare-tolmácsolásán keresztül kell a szókincset bővíteni.
    Kár, hogy mi minden szent célra akarjuk használni azokat a szerencsétlen könyveket, mint az aloé verát, csak a szórakozás nem fér be a képletbe.

  • 2013.08.29 23:16:00Mr. Alkohol

    Nem ment át a tegnapi kommentem! :P

    Szóval, lenne 1-2 kötelező, amit tiltó listára tennék, pl. Szigeti veszedelem! :PPPP

    Az ehhez hasonló borzalmak helyett a 10+ skacoknak izgalmas, kalandos, de irodalmi igényességgel megírt műveket ajánlanék olvasásra. Erich Kästneren kívül is létezik ifjúsági irodalom (pl. a jó öreg Delfin-könyvek)! És igen, ebben az életszakaszban elég nagy a különbség a fiúk és a lányok érdeklődése között, ehhez is igazítani kellene a témákat.
    Pl. egy fiút halálra untatna a Lassie hazatér vagy a Két Lotti, egy lánynak talán nem lenne izgalmas Jules Verne.
    A sci-fi, fantasy, krimi, kalandregény műfajok nem értem, miért alsóbb rendűek a klasszikusnak kikiáltott irodalomnál... Minden műfajon belül van igényes és igénytelen műalkotás. Ugyanúgy, mint a zenében, festészetben, stb.

    Ízlések és pofonok - azok mindig lesznek!
    Engem pl. szintén untatott a Tüskevár (a tájleírások tetszettek, de maga a történet nem), a Lassie is, a Légy jó mindhalálig viszont sokakkal ellentétben tetszett, nagyon izgultam, hogy végül kiderül-e az igazság a nyertes lottószelvényről. :)
    Kamaszkori kedvenc az Üvöltő szelek. Az orosz klasszikusokat is imádtam. Csak az 1800 előtt írt művekkel álltam (állok) hadilábon.

    A Pál utcai fiúkat gyerekként nem olvastam el, felnőttként tetszett. Általánosban jobban szerettem a novellákat (még a szegénységről, szenvedésről szólókat is pl. Hét krajcár), mint a regényeket. A verseket inkább gimnáziumban kedveltem meg.

    Amivel a mai napig ki lehet kergetni a világból: Íliász, Odüsszeia, A kis herceg, Micimackó, Beszterce ostroma, A helység kalapácsa, Ábel-trilógia.

  • 2013.08.29 23:23:58Mr. Alkohol

    Kincskereső kisködmön: nem emlékszem rá, miről szólt az?

  • 2013.08.30 08:43:52dr. mesterseges szinezek

    "Na, erre még gyúrjál egy kicsit, mert ha a mindennel nem azt akarod mondani, hogy az összes helyett ez az egy, akkor ugyanazt jelenti."

    Ha magyarul nem érted, ízlelgesd az angol ALL és ANY szavakat, esetleg nézz utána a (Jókaitól idegen) univerzális kvantor, egzisztenciális kvantor kifejezéseknek.
    Vagy olvasd el a Sorstalanságot - attól akkorát fog fejlődni a szövegértésed, hogy világos lesz a különbség.

  • 2013.08.30 08:52:25dr. mesterseges szinezek

    "El kéne fogadni, hogy a kötelező olvasmányok is, és valószínűleg az itt megnyilatkozó laikusoknál hozzáértőbbek válogatták ki őket."

    Még egyszer leírom: durván 10 éve EGYENKÉNT kipuhatolták a felkenteknél, hogy mit gondolnak a mixről. Szinte ugyanazt, amit az itt megnyilatkozó laikusok. EGYÜTT pedig a szöges ellentétét, mintha félnének attól, hogy eltér a gondolatuk attól, amit gondolnak, hogy a többiek gondolnak. Intellektuális lincselés.

  • 2013.08.30 14:40:22xtlight

    Felesleges veszekedni vele, meg az egyre durvuló hangnemével. Egy trollról van szó, aki most épp poroszkommunista oktatásnácinak adja ki magát, mellesleg baromságokat beszél, rossz párhuzamokat von, egyszer hallott, de soha meg nem értett kifejezésekkel operál, de a fő ütőkártyája a személyeskedés.

  • 2013.09.04 13:04:05Nagyancsika

    Mi ezt a kötelezőolvasmány kérdést viszonylag egyszerűen szoktuk megoldani. Megnézzük a filmes feldolgozásokat. Ráadásul sok olyan magyar regény van, aminek a filmváltozatát már kiadták jó minőségben DVD-n. Ha megnézitek például a Media Markt webshopját, ott fent van egy csomó kötelező olvasmányból forgatott film, ráadásul teljesen baráti áron. Mi a hétvégén megrendeltünk vagy hármat, amit mellesleg gyorsan kiszállítanak, úgyhogy teljesen megéri a dolog.

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta