no

Erre lesz szüksége, ha gyerekkel strandol

Avagy, hogyan lettünk hátizsákos, minipakkos házaspárból úszógumikkal és strandsátorral lavírozó szülők. Hosszú évek balatoni nyaralásai, majd 3 év balatonfüredi élet után már viszonylag fix menetfelszereléssel jártunk a strandra esténként, munkaidő után. A szettünk a praktikus, a gyors és leginkább a “kevés cucc” hívószavak mentén fokozatosan egyre kisebb lett. A végén már sikerült annyira minimalizálni a felszerelést, hogy a törölköző, slusszkulcs, kocsipapírok, pénz, lakáskulcs varázsötösön kívül legtöbbszöt nem is kellett más.

Ha hosszabb időre mentünk, akkor vittünk magunkkal innivalót, esetleg valami olvasnivalót, napszemüveget és naptejet is, de még ez is simán belefért egy hátizsákba, és akkor már sokat mondtunk.

Mindez semmi ahhoz képest, amivel mostanában járunk koraesténként a strandra, mióta megszületett a kisfiunk. A kisgyerekes készenléti strandcsomag az alábbiakból tevődik/het össze:

1. Naptej: 30 faktoros. Minimum. De inkább 50. Előre bekenjük már otthon, hogy legyen idő felszívódni. Ebben csak az a frankó, hogy onnantól kezdve ragad a baba, de nagyon. Csak egy kicsit dobja még le magát a szőnyegre egy utolsó hempergésre, és máris ráragadt pár szösz-mösz. A naptejet persze visszük, mert utókezelés is bármikor szükséges lehet, úgyhogy mindenképpen jön velünk, kihagyhatatlan a csomagból.

2. Innivaló. Inni kell és lehetőleg sokat, mert izzadunk és több a folyadékveszteség. Visszük a vizet, plusz hozzá poharat, elvégre a gyerek nyilván nem iszik üvegből, jön hát a pohár is. Minimum egy, de van, aki kettő nélkül nem indul el. Cumisüveg, cumi és társai szintén az alapfelszereltség részei lehetnek.

shutterstock 79926058
Shutterstock

3. Ennivaló: A szülő(k) által bevizsgált, bombabiztos, egészséges, túlbiztosított rendszerben szigorúan bio, öko, házilag készített és a gyerek által korábban már elfogadott ételek, “csak nem fogjuk tán a strandos lángossal etetni szegényt”-hivatkozással. De még ha nem is idegenkedünk a büfés ételektől, az anyukák többsége biztos, ami biztos alapon általában visz valami elemózsiát a gyereknek. Gyümölcsöt, rágcsálnivaló zöldséget, egyebet. Természetesen a strandon tölteni tervezett idővel exponenciálisan nő a cipelendő étel és italmennyiség, egész napos strandolás esetén kész kis puttonnyal indulhatunk. (Bár nem tudom, ilyen kicsi gyerekkel van-e értelme egész nap a strandon lenni, mi még nem csináltuk, de nekünk könnyű, nem nyaralni járunk ide, hanem itt élünk.)

Ha már étel van, akkor kistányér, evőeszköz, szalvéta és szakállka is kerül a csomagba. Nem nehéz, de jön velünk, mert kellhet. Ami nehéz, az a hűtőtáska. Ennek használata komoly mérlegelés tárgya. Csak egész napos strandolás esetén indokolt, de akkor is kétszer meg kell gondolni, hogy érdemes-e vinni.

4. Úszógumi, karúszó, kacsa alakú kiscsónak, hupikék törpikés kismatrac, felfújható labda, gumilabda, stb. Vagy legalábbis egy része ezeknek. A kulcskérdés itt az, hogy felfújva, vagy leeresztve vigyük őket. Ha túl sok a felfújandó, akkor bejön a képbe/csomagba még a pumpa is - persze lehet kölcsönkérni, kölcsönözni, stb., de tegyük fel, hogy önellátásra építünk. Nincs is szebb annál, mikor 20 perc előkészület, 10 perc autózás, 10 perc sorban állás, letelepedés, stb. után kitikkadva még nekiállunk pumpálni. Ilyenkor jut eszünkbe, hogy a mi szüleink is hányszor végigcsinálták ezt, mikor mi voltunk gyerekek... Ha kevés a felfújandó és egymást követő több napon tervezzük a strandolást, akkor érdemes felfújva hagyni a gumiholmikat és gondoskodni egy-két üres kézről. Nálunk már simán hozza-viszi, “cipeli” az úszógumiját a 1,5 éves kisfiúnk, ha viszont elfárad és úgy dönt, hogy a továbbiakban inkább ölben utazna, akkor az egyébként is sok motyó mellett - más hely híján - még az úszógumit/karúszót/kiscsónakot is a karunkra húzhatjuk.

5. Strandsátor - a 21. század nagy találmánya, a félig nyitott sátor, ami mellett simán elmegyünk a boltban, amíg nincs gyerekünk, de vadásszuk a katalógusban is, ha már van. A strandsátorban lehet aludni, szoptatni, kuckózni, pelenkázni és a nap elől elbújni. Egy másodperc a felállítása, csak ki kell venni a tokból és már szét is ugrik, cserébe összerakni kicsit több másodperc - legalábbis az első néhány alkalommal az egyértelműnek korántsem nevezhető rajzos instrukciók alapján. Érdemes megnézni a márkanév és pontos elnevezés alapján a youtube-on, hogy kell összezárni, ha egyszer ráérzünk a technikára, utána már menni fog pillanatok alatt. Elnézve a strandon a nap végén sátrakkal küszködőket, bér-sátorösszezárást is vállalhatunk, le merem fogadni, hogy sokan hajlandóak lennének egy lángos árát kifizetni azért, hogy valaki megkímélje őket a kínlódástól. Fontos tipp: összezáráskor vigyük a gyereke(ke)t messzire, hogy ha véletlenül - akaratunk és szakszerűnek hitt mozdulataink ellenére - szétugrik a sátor, legalább véráldozattal ne járjon. Sátorból is van már ezerféle egyébként, a csúszdás és a medencés már komplett strandként is funkcionálhat.

6. Pelenkázószett vízálló pelenkával turbózva: A kisgyerekes szülők retiküljének számító pelenkázó szett természetesen a strandra is lekíséri a családot, kiegészítve a modern kor csodálatos találmányával, a vízálló pelenkával.

7. Váltás ruha: Ha kocsival megyünk a strandra, akkor érdemes váltás ruhát is vinni a gyereknek, a babaülésbe ugyanis könnyen beleizzad és ragacsos lesz, pláne, ha be is van már kenve. Ha ruhában akarjuk a vízbe vinni, akkor tovább nő a szükséges darabok mennyisége, és nem feledkezhetünk meg a kalapról/sapkáról/kendőről sem, ami a napszúrástól védi majd a fejüket.

shutterstock 72149836
Shutterstock

8. Játékok: Még ha igazi kis vízipók a gyerekünk, vagy a fűszálak számolgatásával is elszórakozik, akkor is érdemes pár apró játékot magunkkal vinni, nem tudhatjuk, mikor kezd majd unatkozni. Sok strandon van homokozó, ahhoz is jól jön egy-két alapszerszám (vödör, lapát, stb.), de ha a kedvenc baba vagy plüss állat is napozni akar, akkor őt sem lehet otthon hagyni.

9. Egyebek: fényképezőgép, első fürdőzés esetén akár videokamera is, pléd, törölköző, kifogó, papírzsebkendő, textilpelenka, nylonzacskók, nagyobb gyerekeknél wc papír.

10. Babakocsi: Ha még nem jár a baba, vagy egyszerűen csak ragaszkodik a babakocsihoz, akkor még azzal is számolni kell. Szerencsére pakolni is lehet bele bőven, így a fenti tételek közül sokat elnyelhet a járgány. Szúnyogháló, napernyő és hasonló kiegészítők szintén jöhetnek. A babakocsi helyett/mellett a kismotor is esélyes a strandolásra, hátránya, hogy abba/arra nem lehet pakolni.

Ha mindez megvan, és a pakolás után a gyereket sem felejtettük otthon, akkor megkezdődhet a szórakozás. A jó hír az, hogy nem kell vinnünk semmit, amit korábban időtöltés céljából vittünk magunkkal: könyvre, keresztrejtvényre, magazinokra nem nagyon lesz szükségünk. Kilométer-számlálóra annál inkább: ha már jár, kísérgethetjük körbe-körbe a strandon, olyan helyekre visz minket, amelyek létezéséről nem is tudtunk.

Az indulás előtt kipipálandó legbővebb lista tehát:

naptej

gyerek evőeszköz

szakállka

szalvéta

hűtőtáska jégakkukkal - előre be kell hűteni!!

úszógumi, karúszó, csónak, matrac, stb.