SZÜLŐSÉG

Erre lesz szüksége, ha gyerekkel strandol

2013. július 31., szerda 14:41

Avagy, hogyan lettünk hátizsákos, minipakkos házaspárból úszógumikkal és strandsátorral lavírozó szülők. Hosszú évek balatoni nyaralásai, majd 3 év balatonfüredi élet után már viszonylag fix menetfelszereléssel jártunk a strandra esténként, munkaidő után. A szettünk a praktikus, a gyors és leginkább a “kevés cucc” hívószavak mentén fokozatosan egyre kisebb lett. A végén már sikerült annyira minimalizálni a felszerelést, hogy a törölköző, slusszkulcs, kocsipapírok, pénz, lakáskulcs varázsötösön kívül legtöbbszöt nem is kellett más.

Ha hosszabb időre mentünk, akkor vittünk magunkkal innivalót, esetleg valami olvasnivalót, napszemüveget és naptejet is, de még ez is simán belefért egy hátizsákba, és akkor már sokat mondtunk.

Mindez semmi ahhoz képest, amivel mostanában járunk koraesténként a strandra, mióta megszületett a kisfiunk. A kisgyerekes készenléti strandcsomag az alábbiakból tevődik/het össze:

1. Naptej: 30 faktoros. Minimum. De inkább 50. Előre bekenjük már otthon, hogy legyen idő felszívódni. Ebben csak az a frankó, hogy onnantól kezdve ragad a baba, de nagyon. Csak egy kicsit dobja még le magát a szőnyegre egy utolsó hempergésre, és máris ráragadt pár szösz-mösz. A naptejet persze visszük, mert utókezelés is bármikor szükséges lehet, úgyhogy mindenképpen jön velünk, kihagyhatatlan a csomagból.

2. Innivaló. Inni kell és lehetőleg sokat, mert izzadunk és több a folyadékveszteség. Visszük a vizet, plusz hozzá poharat, elvégre a gyerek nyilván nem iszik üvegből, jön hát a pohár is. Minimum egy, de van, aki kettő nélkül nem indul el. Cumisüveg, cumi és társai szintén az alapfelszereltség részei lehetnek.

shutterstock 79926058
Fotó: Shutterstock

3. Ennivaló: A szülő(k) által bevizsgált, bombabiztos, egészséges, túlbiztosított rendszerben szigorúan bio, öko, házilag készített és a gyerek által korábban már elfogadott ételek, “csak nem fogjuk tán a strandos lángossal etetni szegényt”-hivatkozással. De még ha nem is idegenkedünk a büfés ételektől, az anyukák többsége biztos, ami biztos alapon általában visz valami elemózsiát a gyereknek. Gyümölcsöt, rágcsálnivaló zöldséget, egyebet. Természetesen a strandon tölteni tervezett idővel exponenciálisan nő a cipelendő étel és italmennyiség, egész napos strandolás esetén kész kis puttonnyal indulhatunk. (Bár nem tudom, ilyen kicsi gyerekkel van-e értelme egész nap a strandon lenni, mi még nem csináltuk, de nekünk könnyű, nem nyaralni járunk ide, hanem itt élünk.)

Ha már étel van, akkor kistányér, evőeszköz, szalvéta és szakállka is kerül a csomagba. Nem nehéz, de jön velünk, mert kellhet. Ami nehéz, az a hűtőtáska. Ennek használata komoly mérlegelés tárgya. Csak egész napos strandolás esetén indokolt, de akkor is kétszer meg kell gondolni, hogy érdemes-e vinni.

4. Úszógumi, karúszó, kacsa alakú kiscsónak, hupikék törpikés kismatrac, felfújható labda, gumilabda, stb. Vagy legalábbis egy része ezeknek. A kulcskérdés itt az, hogy felfújva, vagy leeresztve vigyük őket. Ha túl sok a felfújandó, akkor bejön a képbe/csomagba még a pumpa is - persze lehet kölcsönkérni, kölcsönözni, stb., de tegyük fel, hogy önellátásra építünk. Nincs is szebb annál, mikor 20 perc előkészület, 10 perc autózás, 10 perc sorban állás, letelepedés, stb. után kitikkadva még nekiállunk pumpálni. Ilyenkor jut eszünkbe, hogy a mi szüleink is hányszor végigcsinálták ezt, mikor mi voltunk gyerekek... Ha kevés a felfújandó és egymást követő több napon tervezzük a strandolást, akkor érdemes felfújva hagyni a gumiholmikat és gondoskodni egy-két üres kézről. Nálunk már simán hozza-viszi, “cipeli” az úszógumiját a 1,5 éves kisfiúnk, ha viszont elfárad és úgy dönt, hogy a továbbiakban inkább ölben utazna, akkor az egyébként is sok motyó mellett - más hely híján - még az úszógumit/karúszót/kiscsónakot is a karunkra húzhatjuk.

5. Strandsátor - a 21. század nagy találmánya, a félig nyitott sátor, ami mellett simán elmegyünk a boltban, amíg nincs gyerekünk, de vadásszuk a katalógusban is, ha már van. A strandsátorban lehet aludni, szoptatni, kuckózni, pelenkázni és a nap elől elbújni. Egy másodperc a felállítása, csak ki kell venni a tokból és már szét is ugrik, cserébe összerakni kicsit több másodperc - legalábbis az első néhány alkalommal az egyértelműnek korántsem nevezhető rajzos instrukciók alapján. Érdemes megnézni a márkanév és pontos elnevezés alapján a youtube-on, hogy kell összezárni, ha egyszer ráérzünk a technikára, utána már menni fog pillanatok alatt. Elnézve a strandon a nap végén sátrakkal küszködőket, bér-sátorösszezárást is vállalhatunk, le merem fogadni, hogy sokan hajlandóak lennének egy lángos árát kifizetni azért, hogy valaki megkímélje őket a kínlódástól. Fontos tipp: összezáráskor vigyük a gyereke(ke)t messzire, hogy ha véletlenül - akaratunk és szakszerűnek hitt mozdulataink ellenére - szétugrik a sátor, legalább véráldozattal ne járjon. Sátorból is van már ezerféle egyébként, a csúszdás és a medencés már komplett strandként is funkcionálhat.

6. Pelenkázószett vízálló pelenkával turbózva: A kisgyerekes szülők retiküljének számító pelenkázó szett természetesen a strandra is lekíséri a családot, kiegészítve a modern kor csodálatos találmányával, a vízálló pelenkával.

7. Váltás ruha: Ha kocsival megyünk a strandra, akkor érdemes váltás ruhát is vinni a gyereknek, a babaülésbe ugyanis könnyen beleizzad és ragacsos lesz, pláne, ha be is van már kenve. Ha ruhában akarjuk a vízbe vinni, akkor tovább nő a szükséges darabok mennyisége, és nem feledkezhetünk meg a kalapról/sapkáról/kendőről sem, ami a napszúrástól védi majd a fejüket.

shutterstock 72149836
Fotó: Shutterstock

8. Játékok: Még ha igazi kis vízipók a gyerekünk, vagy a fűszálak számolgatásával is elszórakozik, akkor is érdemes pár apró játékot magunkkal vinni, nem tudhatjuk, mikor kezd majd unatkozni. Sok strandon van homokozó, ahhoz is jól jön egy-két alapszerszám (vödör, lapát, stb.), de ha a kedvenc baba vagy plüss állat is napozni akar, akkor őt sem lehet otthon hagyni.

9. Egyebek: fényképezőgép, első fürdőzés esetén akár videokamera is, pléd, törölköző, kifogó, papírzsebkendő, textilpelenka, nylonzacskók, nagyobb gyerekeknél wc papír.

10. Babakocsi: Ha még nem jár a baba, vagy egyszerűen csak ragaszkodik a babakocsihoz, akkor még azzal is számolni kell. Szerencsére pakolni is lehet bele bőven, így a fenti tételek közül sokat elnyelhet a járgány. Szúnyogháló, napernyő és hasonló kiegészítők szintén jöhetnek. A babakocsi helyett/mellett a kismotor is esélyes a strandolásra, hátránya, hogy abba/arra nem lehet pakolni.

Ha mindez megvan, és a pakolás után a gyereket sem felejtettük otthon, akkor megkezdődhet a szórakozás. A jó hír az, hogy nem kell vinnünk semmit, amit korábban időtöltés céljából vittünk magunkkal: könyvre, keresztrejtvényre, magazinokra nem nagyon lesz szükségünk. Kilométer-számlálóra annál inkább: ha már jár, kísérgethetjük körbe-körbe a strandon, olyan helyekre visz minket, amelyek létezéséről nem is tudtunk.

Az indulás előtt kipipálandó legbővebb lista tehát:

naptej

gyerek evőeszköz

szakállka

szalvéta

hűtőtáska jégakkukkal - előre be kell hűteni!!

úszógumi, karúszó, csónak, matrac, stb.

pumpa

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

• 2013.07.31 16:54:23min

csakhogy legyen még egy plusz dolog a pakkba.... mi viszünk kicsi neoprén ruhát is neki és így sokáig pancsolhatunk, nem fog fázni :-)

• 2013.07.31 18:18:13verity777

Papírbili.

• 2013.07.31 19:30:37zsoci

Ez mind felesleges.
    Na jó a gyerek nem.
    A strandsáto egy akkora marhaság, hogy még. A gyerek azért megy a standra, hogy napan legye. Ne 40-50-100 faktoros naptejben, sátorban stb, hanem napon és vízben.
    A vizijáték jó dolog , kismotor más játék nem kell. Kaját mindenhol kapni, gy másfél éves már mindent megeszik. Ennyi idősen már nem nagyon kéne pelenkázni, a mieink 1 éves kor alatt leszoktak róla. A babakocsi meg sima gyerekkinzás, van lába.

Egyszerűen nem értem mire gondolnak a szülők mikor minden nyavalyát cipelnek mindenhova. Amikor mi felnőtünk ezek sehol sem voltak, talán eért lettünk normális felnőtek.

• 2013.07.31 20:58:53miislegyenanicknevem

Mi 3 (8, 6, 2 évesek) gyerekkel két strandtáskát viszünk, plusz az összecsomagolható plédet. Frankón elvagyunk vele, itt élünk a Balaton mellett, és már bejáratott a dolog. Semmi felesleges, de a felsoroltakból sok minden megvan, de nem szakadunk meg a cipekedésben. Strandsátrat mi sem viszünk soha, pedig kaptunk egyet ajándékba. Alatta megáll a fülledt forróság, sokkal praktikusabb a fák árnyéka. Nálunk legalábbis nem jön be. Szóval én nem érzem úgy, hogy málhás szamárként érkeznénk meg. Tényleg minden szükséges megvan, és tényleg csak azok, így mindenkinek jó.

• 2013.07.31 22:39:59Starlark

A gyerekek többsége nem szokik le a pelenkáról 1 éves kor alatt hacsak nincs erre idomítva...

A nagyobb nálunk 2 éves kor végén hagyta el 1 hét alatt éjszakára is. A kicsi most lesz másfél és frankón pelenkás. Idomítani meg nem fogom.
    A strandra viszünk úszó és rendes pelust. De az itt felsoroltak felét sem, főleg hogy a kicsit nem viszem strandra egy egész napra csak délutánra. Bőven elég neki annyi.

• 2013.07.31 23:08:25retinax

Egy kissé talán túl lett biztosítva ez a dolog, nem?
    A szakállka aranyos szó, találó :). De minek, ha utána úgyis bele lehet mártani a gyereket a vízbe? És még jó pár itemet ki tudnék húzni a listáról, de hát mindenki maga dönti el az ilyesmit, ugye, Zsoci?

• 2013.08.01 00:14:20little troll

:D Jó lenne, ha befejeznétek az anyák sokkolását. Egy indián vagy busman anya a gyereket felköti magára, és elindul dolgozni. Nem visz magával semmi vacakot, ami a fogyasztói társadalom terméke és amit a média sugall - itt.

• 2013.08.01 00:17:03mDb

Itt egy nagyobbacska van, 4 éves. Strandra vittük, és ha hiszitek, ha nem, elég volt egy strandtáska (na jó, a narancssárga 200-as kiscsónakot meg a homokozószettet külön vittük). Abba belefért egy plusz fürdőruha neki, egy kis labda, naptej, kalap a fejére, egy palack víz, törölköző, amire lefeküdtünk, meg tárca, amiből fagyit lehetett venni. Tudom, hogy kisebb gyerkőcnél befigyel még a pelus meg a cumisüveg, de ennél többet senki nem igényel. Ha meg kaját viszünk, nem a pörköltet meg a nokedlit kell, amihez aztán dukál a tányér meg a kés-villa-kanál, hanem mondjuk müzliszeletet vagy kekszet, nem kell ezt túlspilázni. Nálunk tudja az apróság, hogy otthon eszünk, strandra megyünk, és a legközelebbi rendes étkezés is otthon lesz, így a strandon max. egy fagyi, meg ha 4 óránál esetleg tovább maradunk kinn, jégkása. Azt én sem értem, minek egy 1,5 éves babát egész napra strandra vinni, kész kínzás.

• 2013.08.01 08:25:53Bartush

Mi ebből sok mindent nem vittünk.
    A naptej (50) alap, ez tényleg fontos, a víz is. Jött még a sátor és pléd, törülközők, a kicsinek váltás pelus, de én simán fürdőbugyiban úsztattam, aztán a parton kapott megint pelust. Kaját csak gyümölcsöt vittünk, strand előtt és után a nyaralóban ettünk. Fényképezőt és értéktárgyakat nem vittünk, nincs kedvem a vízből is félszemmel a cuccot figyelni. Persze vittünk egy úszógumit és egy labdát, de ennyi játék elég is volt. Baba apa nyakában utazott, én meg vittem a sátrat és egy strandtáskát a cuccokkal, a törülközőket meg magunkra csavartuk a fürdőruha főlé.

Gondolom, ahogy nő a gyerek, majd kér lángost... és akkor lesz nálunk valamennyi pénz, és esetleg kell több játék, de nem tűnik ez az egész olyan vészesnek.

• 2013.08.01 08:34:50csincsilla72

Videokamera a strandra? Értem én, hogy ma már minden sz@rt meg kell örökíteni, de ez azért mégiscsak túlzás.

• 2013.08.01 10:18:20A Tyne folyó déli partja

videókamera, meg fényképezőgép minek a strandra? pláne, ha itt laktok mellette? ha még Nyíregyházáról jönnének, megérteném, ritkaság, hogy Balatonon vannak, de Füredről?

• 2013.08.01 11:02:21dieter1

Még jó, hogy van gugli képkeresô, a szakállka teljesen kifogott rajtam. Aztán rákerestem a kifogóra is, mert érdekelt, mások mivel fogják ki a vízbepottyant gyereket :-D
    Jómagam listamániás vagyok, különben hogyan pakolnánk be nyaraláshoz mindazt, ami egy autós-(vad)kempingezôs nagycsaládnak szükséges. Ezért értékelem, ha valaki ilyen szépen összeállítja és közzéteszi a bevallottan maximalista listáját - akinek kevesebb az igénye, húzza meg, és kész. Nálunk mindenesetre a homokvár-csöpögtetés a legfontosabb program :-)
    Fényképezôgép/kamera: ez szintén egyéni igény, nálam kivétel nélkül mindig ott van a hátizsákomban, munkahelyre, strandra, mindenhova viszem. Egyrészt sosem tudhatom, mikor jön szembe egy megörökítendô szituáció, másrészt már a gyerekek is igénylik néha, hogy pl. egy elkészült várral fényképezzem le ôket. Késôbb azután közösen visszanézzük a képeket :-)

• 2013.08.01 11:39:08vitaygeorgina

Off nyelvtannáciskodás:
    Azt megértem, ha valaki kínlódik nehezebb szavak helyesírásával, de hogy egy újságírónak azt is gond leírni, hogy: kisfiunk, és helyette képes leírni, hogy kisfiúnk, akkor szeretném a hajamat tépni. Vagy inkább az övét.

Amúgy a lista jó, én is ezeket vinném, annyi, hogy hűtőtáska helyett fagyasztott vizeket, és számolok vele, hogy végül úgy is kell hideg innivalót vennem.

• 2013.08.01 11:42:16velizar

hehe, ismerős, az asszony képes lenne a fél háztartást kicipelni a strandra. de azért sikerül valamennyire kordában tartani, pokróccal-lepedővel-sátorral-játékokkal (ingergazdag környezetben a gyerek nehezebben akar elaludni) is két strandtáska a max., annyit meg apa vigyorogva is elbír.

• 2013.08.01 11:50:51háténimmár

Újságíró-e a szerző? Mer ez a kisfiúnk hosszú ú-val igen gáz.

A szettről meg csak annyit, hogy ha a gyerekkel megszerettetem a vizet a maga természetességében, akkor nem igényli a 10 féle felfújható gumiszart, ha pedig kreativitása is van, akkor a homokozáshoz sem kell komplett szett hellókittivek vagy pókemberrel hanem elég egy lapát.

Üdv: egy 5 eves kisfiú anyukája a balatonpartról, akiknek soha nem volt úszógumijuk, karúszójuk, kiscsónakjuk.
    És nap végén langyos vizet iszunk, mert hűtőtáskával sme bohóckodunk.

Mindenki úgy szivatja magát cipekedésileg ahogy akarja, de ebből riogató kretén cikket is kanyarítani.....

• 2013.08.01 12:00:40csepke

Én meg eleve nem vinnék csecsemőt aszalni a strandra. Amilyen gyilkos manapság a napsugár, már az is sok ami csak a hétköznapi életben az utcán éri. Szerintem még felnőttnek is érdemes átgondolnia hogy kell-e kifeküdni napozni.

• 2013.08.01 15:07:26vedyt

Van egy közepes méretű gurulós bőröndünk. Abba szoktunk bepakolni, és lehet húzni. Viszünk magunkkal egy számkódos kerékpárzárat a húzókarra és egy zippzár lakatot. Így el sem tudják lopni a cuccainkat.
    Nem mondom, meg szoktak nézni minket, de szinte mindenki bólogat, hogy jó ötlet.

• 2013.08.01 15:09:12anothernick

dieter - akkor elárulnád nekem is, mi a fene az a kifogó??? csepke - strandra, bármilyen fura, nem napozni megyünk általában, hanem mert ott a víz, szerencsé esetben a csúszdák, hogy apuanyunak is legyen élveznivaló. a fényképező meg kell, mert a gyerek is örül, ha látja magát a képeken. a nylonzacskó pedig sztem is fontos, én mindig viszek párat, sokmindenre jó lehet, pl. saras ruhák és vizijátékok különrakására, ételmaradék elcsomagolására (ha nem dobod ki). a cikk sztem szándékosan kicsit kifiguráz, de nem baj, mert így legalább mindenki talál benne fikáznivalót ;)

• 2013.08.01 15:10:37anothernick

vedyt - tényleg az, de murisan mutathattok ;) én amúgy épp ezért gondolkodtam a zárható strandsátorban, mert azt is zipplakatozod, az egészet meg csak nem viszik el...

• 2013.08.01 15:10:39vedyt

Azt üzenem a "nem kell semmi játék a partra, homokozóba" anyukáknak, hogy a gyereküket ne engedjék oda a MI játékunkhoz sem! Mert ha azt merészelem mondani a gyereKÜKnek, hogy most a fiam szeretne játszani a kisautóval, akkor mélységesen fel vannak háborodva. És hogy a homokozóban minden közös. Grr.

• 2013.08.01 15:16:21Melee

Első gyermekes anyuka rémisztgeti az olvasókat a hülyeségeivel. Az persze eszébe se jut, hogy őt nem így vitték strandra, és mennyivel jobb volt, hogy a szülők nem a cuccokkal hanem vele foglalkoztak.
    A második gyereknél egy rakás felesleges dolog kimarad, úgymint pohár, tányér, szalvéta + wc papír (van papírzsebkendő), hűtőtáska (vagy kisebb puhára cserélődik, és akku nélkül), felfújható játék (marad egy), pumpa, játék (kevesebb marad), váltás ruha, fényképezőgép csak esetenként lesz, videókamera, kifogó, textilpelenka, babakocsi, strandsátor (ha van árnyék). Ha nem lesz második gyerek, vagy vele duplázódik a cucc olyan mintaanyuka lesz a cikkíró, aki mindig minden áldozatot látványosan meghoz a gyermekéért, miközben a pokolba kívánja az egészet.

Zsoci: nem irigylem a gyereke(i)det. Nézz utána kicsit a nap hatásának a bőrre és annak öregedésére, és megérted miért írom.

• 2013.08.01 18:50:37dieter1

anothernick, én is csak a gugli képeibôl sejtem, mi az a kifogó, nekünk sosem volt - mi mindig a fürdôszobában pelenkáztunk-öltöztettünk. Valami átmenet a törülközô és a fürdôköpeny között. Például lehet egy kapucnisan kialakított sarkú, négyzetes pamutkendô, amiben a frissen fürdetett babát beviheted a gyerekszobába.
    Naptej: az óvatosság nem árt, tényleg kenni kell a mai UV-sugárzás mellett. Viszont a bôr érzékenysége nagyon eltérô lehet, vannak olyan gyerekeim, akik (velem szemben) szinte képtelenek leégni - pedig a bôrük alapból semmivel sem sötétebb. Érzékeny gyerekre viszont nyugodtan lehet trikót is adni, amíg játszik, nem csak napsapkát.
    Játék: igen, az elvileg jó, ha minden közös, hiszen a gyerek elsôsorban valami újdonsággal szeretne játszani - vagyis a máséval. Ezért csak úgy tisztességes, ha mindenki visz is valamit, viszont felesleges a legeslegújabb, féltett holmit bepakolni.
    Melee: "...mennyivel jobb volt, hogy a szülők nem a cuccokkal hanem vele foglalkoztak." Ez egyáltalán nem a cuccon múlik. Van, aki az egész idô alatt a gyerekével foglalkozik, van, aki kizárólag a hasát sütteti, és számos közbensô lehetôség a két szélsôség között :-)

• 2013.08.01 20:44:28ubu1

Egyszerűbb a gyereket (ha egyáltalán van) otthon/szomszédnál/nagyszülőnél hagyni, és akkor visszatérhetünk a jó kis hátizsákunkhoz.

• 2013.08.05 13:07:22R2D2 & C3PO

Én is minimalista vagyok, ezek többsége felesleges és/vagy van belőle összerakható, mini verzió...

A szokásos gyerekpakkom, meg a babakocsi a sportüléssel, ülőalkalmatosság.
    A szokásosban van egy napi pelenka (bugyis+úszó), 20 darabos popsitörlő, mini naptej, napszemüveg, meleg ruha (váltó??? megszárad, meg pucéron szállítjuk, a kocsiban van pelenka a hordozóba szabva...), pár játék (vízbe, homokozóba is vihető, pl. montessori torony meg kis műanyag labda), az itatópohara. Törülköző, pokróc, strandsátor. Az egészet berakom egy hátizsákba. A bkocsi aljába fejenként egy flakon víz, a gyereknek pár szem gyümölcs.
    Adok neki lángost, sült krumplit hallal vagy csirkével, mivel otthon nem sütök bő olajban, belefér.

• 2013.08.05 13:11:32R2D2 & C3PO

Én altatási célból viszek babakocsit. Nem lép rá senki a gyerekre és nem rúgják fejen...

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.