7 lépés a szülés utáni bombaalakért

Zanza!

A szülés után sokszor marad rajtunk néhány kiló plusz. Ha a teherbeesés előtt nem volt túlsúlya, és nem hízott sokkal többet, mint a javasolt 10-15 kiló, általában néhány hónap alatt ismét a versenysúlyánál lehet. Ha többet hízott, vagy eleve plusszal indult a terhesség előtt, ez simán egy év is lehet, még ha oda is figyel. A túlsúly ledolgozása pedig nem csak esztétikai okokból javasolt, az elhízásnak számos egészségügyi kockázata is van.

stockfresh 898008 happy-mother-with-adorable-baby sizeM
Fotó: Stockfresh

Az orvosok és a dietetikusok viszont mindig azt hangsúlyozzák: legyünk magunkkal türelmesek, igaz ugyan, hogy Victoria Beckham a szülőszobáról is 25-ös farmerben jön ki, de nem biztos, hogy a módszer, ahogy ezt elérte, túlságosan egészséges is.

A WebMD orvosok, edzők és dietetikusok segítségével szedett össze egy hét pontból álló listát, mit tehetünk, ha egészségesen szeretnénk visszafogyni a szülés után.

1. Ne diétázzon!

Bármilyen viccesnek hangzik is, de a szülés után nem javasolt a diéta. Mivel a szülést követő időszak amúgy is bővelkedik a stresszben, ha ehhez még a kajáról is le kell mondani, az könnyen jelenthet akkora feszültséget, hogy az anya inkább csak hízni fog. Ehelyett táplálkozzon egészségesen, és figyeljen oda az adagokra, ne egyen többet annál, mint amennyire tényleg szüksége van. A lakásban érdemes olyan nasikat tartani, amik egészségesek, energiát adnak, és megakadályozzák, hogy farkaséhessé váljon. Ilyen például a darabolt alma, répa, a nem cukrozott, pl. korpás kekszek.

Különösen akkor figyeljen oda, hogy ne csússzon be a napi 1800 kalóriás határ alá, ha szoptat. Ha beszél angolul, ezen az oldalon megtervezheti saját menüjét, ami figyelembe veszi a korát, a fizikai aktivitást, azt, hogy mennyit szeretne fogyni. E-mail cím nélküli regisztráció kell hozzá, aztán meg kell adni az alapadatokat, ki kell választani a célját (pl. hogy hány kilóra akar lefogyni), és máris megnézheti, miből mennyit kell ennie egy nap, sőt, napi menüjavaslatokat is összeállít az oldal és azt is megmondja, hetente minimum hány perc mozgásra van szüksége.

2. Halmozza a "szuperkajákat"!

Szülés után, pláne, ha szoptat, minőségi tápanyagokra van szüksége. Ha emellett fogyni is akar, meg kell találnia azokat, amik gazdagok a szükségek anyagokban, de zsírban, kalóriában szegények. Ilyen például a nehézfémekkel nem szennyezett hal, aminek DHA (omega3) tartalma segít abban, hogy a szoptatott baba idegrendszere is jól fejlődjön. A legtöbb DHA a hideg vízben élő halakban van, mint a lazac, a szardínia, a tonhal (ennél figyelni kell a higanyra!).

A szardínia egészséges, de ennyi nem kell belőle egy embernek
A szardínia egészséges, de ennyi nem kell belőle egy embernek

A tej és a joghurt szintén szuperkaja, sok bennük a kalcium, amire szüksége lesz, hogy erősek maradjanak a csontjai. További jó fehérjeforrás a sovány hús, mint a csirke. A hüvelyesekben, mint a babfélék nem csak fehérje van, de rostokban is gazdagok, ezért tovább okoznak jóllakottságérzést. (persze szoptatás elején még óvatosan velük)

3. Szoptasson!

A szoptatás önmagában napi 300 plusz kalóriát igényel, ráadásul a gyereknek is ez a legjobb megoldás, így ha tud, szoptasson. Csak arra figyeljen, ne a szoptatás legyen a kifogása arra, hogy össze-vissza megegyen mindent, amit csak megkíván.

4. Igyon elég vizet!

Annyira elcsépelt, de ha sok vizet iszik nem csak a kiszáradástól kíméli meg magát, de a telítettségérzetet is fokozza, sőt, egyes kutatások szerint még az anyagcseréje is gyorsabb lesz.

A jó hír az, hogy a napi 8 háromdecis pohár víz helyett elég az is, ha figyeli, milyen gyakran kell a mosdóba mennie (ideális esetben legalább három-négy óránként), és milyen színű a vizelete (akkor jó, ha gyakorlatilag színtelen).

5. Mozogjon!

Sajnos ezt sem lehet megúszni, hiába is kezdtek reménykedni benne. A megfelelő étkezés fontos, de csak az egyik része a tervnek. Ha kalóriákat akar égetni, és szeretné, hogy izmai és csontjai is erősek maradjanak, edzeni kell, méghozzá a kardió és az erősítő gyakorlatokat kombinálva.

Ehhez viszont nem kell rögtön a konditerembe rohannia, eleinte bőven elég ha jól kilép a babakocsival, hogy felpörgesse a pulzusát, és megdolgoztassa az izmait. A legtöbbünknek hetente legalább 150 perc mozgásra van szüksége. Hetente ötször egy fél órás tempós sétával ezt már abszolválta is.

Ha egyben nem megy, bontsa szét a napi adagját tízperces időszakokra, ennyit általában még egy újszülött mellett is tud magának találni az ember. Később pedig fokozatosan növelje ezeket az adagokat, míg el nem jut az egyben 30 percig - javasolják a szakemberek.

A fogyás mellett a rendszeres sportnak számos jó hatása van, csökkenti a depressziót, az alvási zavarokat, és segít leküzdeni a stresszt .

Fontos, hogy mielőtt a szülést követően sportolni kezd, mindig kérje az orvosa jóváhagyását is, duplán igaz, ha császárral szült.

6. Aludjon!

Hát ez még az eddigieknél is viccesebb, tudjuk. Nyolc óra alvás egy újszülött mellett elképesztően távolinak tűnik. De jó ha tudja, a tartós kialvatlanság megnehezíti a fogyást. Ha fáradt, a teste kortizolt és egyéb stresszhormokonat termel, ezek pedig a súlygyarapodásnak kedveznek. Arról nem is beszélve, hogy aki kimerült, kevésbé képes magára odafigyelni, kevésbé fog jól táplálkozni,  hajlamosabb lesz inkább bekapni valamit egy gyorsétteremben, és sokkal kevésbé lesz energiája a fizikai aktivitáshoz is.

stockfresh 109424 lazy-female-fallen-asleep-in-the-breakfast-bow

Mit lehet ilyenkor tenni? Ahogy a régi jótanács is mondja: aludjon, ha a gyerek alszik. Főként első babákkal megvalósítatató, hogy napközben is dőljön le többször, és szundítson olyan gyakran, ahogy csak teheti. Ne foglalkozzon a szaladó lakással, az megvárja. Este pedig bújjon nagyon hamar ágyba!

7. Kérjen segítséget!

Ha küszködik a fogyással, érdemes orvos, dietetikus és edző segítségét is kérni. Az orvos segíthet abban, mennyit kell fogynia, és mikor kezdhet el edzeni. A dietetikus segíthet megtervezni azt az étrendet, amivel úgy tud hatékonyan fogyni, hogy közben hozzájut a szükséges tápanyagokhoz. Egy jó edző pedig segít kitalálni, hogyan és mennyit mozogjon, hogy fogyjon is tőle.

Blogmustra