Dobja le a terhesség kilóit!

Zanza!

Babás spinning? Mi a fene lehet ez? - kaptam fel a fejem, amikor először hallottam erről. Anyuka is vagyok, bringás is vagyok, minden adott volt, hogy kipróbáljam, mit tud a babás spinning.

Egészen sajátos mozgásformát talált ki egy komoly kerékpáros múlttal rendelkező anyuka, Bálint Katica, amely ötvözi a spinning edzéseket a babahordozással, így kerékpáros edzésein nemcsak anyukák, hanem gyermekeik is részt vesznek. Nem kell bébiszitter a sporthoz, éljen!

Ki ez a bringás Katica?

Élete mindig is a kétkerekűek körül forgott. Volt bringafutár, majd 4-5 szezonban országúti versenyző, végül spinning edzőként kezdett el dolgozni. Várandósként is órákat tartott, egészen a 32. hétig, úgyhogy nem csoda, ha szülés után sem bírt hosszabb távra elszakadni a bicikliktől.

Először csak viccből merült fel az ötlet, hogy mi lenne, ha babáját edzés közben a hátára kötné, majd egyre többen és többen tették fel a kérdést, így végül élesben is kipróbálták. Tavaly decemberben két hordozókendős tanácsadó ismerőse segítségével hármasban, vagyis hatosban próbálták ki, vajon lehet-e edzeni így, mit szólnak ehhez a babák.

Ideális az állóképesség javítására és zsírégetésre, az anyuka társaságban van, és még bébiszitterről sem kell gondoskodni.

Katica és kisfia dolgoznak
Katica és kisfia dolgoznak

Én magam most mint második trimeszter végén járó bringás kismama mentem az órára, ovis fiam már kinőtt abból, hogy a hátamra kössem, de nagy hassal is érdekes élmény volt. Láttam, ahogy a csöppségek elszenderültek/érdeklődve figyeltek, miközben az anyukájuk égette a kalóriákat.

Volt olyan is, aki inkább kikívánkozott a kendőből, de ez sem volt gond, mert itt azt is lehet, hogy egy kis pihenőt tartva a babák tegyenek pár kört, és körbenézzenek. De abban az esetben, ha a baba nem vágyik vissza, sincs gond, mert az órának helyet adó óbudai fitneszteremben van gyerekmegőrző.

Mint megtudtam, az órán eddig résztvevő legfiatalabb baba 2 hónapos volt, aki gyönyörűen végigaludta az órát. Az a tapasztalat, hogy minél kisebbek a babák, annál könnyebben alkalmazkodnak, annál inkább esélyes, hogy alszanak végig.

Az órák a szokásosnál hosszabbak, összesen 70 perc, hogy az anyukák magukra tudják kötözni (ha kell, hordozókendős tanácsadó segítségével) a babát, legyen idő a bemelegítésre, a babák is szokják a helyzetet, és végül a nyújtás sem maradhat el. Minden edzésen legalább egy hordozókendős tanácsadó (Szalai Zsanett, Aggot Eszter) is jelen van, aki ha kell, biztosít hordozóeszközöket, segít a baba helyes felkötésében, illetve ha edzés közben bármi adódna, ő azonnal tettre kész.

Kipróbáltam, milyen pocakkötéssel tekerni, mert a nyeregből kiállva, a hegynek felfelé meneteknél éreztem, hogy a hasam lefelé húz, és azt kell mondjam, valóban hasznos ez a trükk, mert a hasamra kötött kendővel már olyan volt, mintha nem is lennék terhes. Egyedül az tartott vissza az önfeledt tekerésben egy idő után, hogy féltem, esetleg észrevételül megterhelem magam, és majd csak később lesz valamilyen kellemetlen hatása, de nem volt.

Nagyon jó kis edzés ez, és a társaság is barátságos, családias. Nem mindennapi fitnesztermes élmény, hogy az öltözőt a délelőtti edzés után kúszó-mászó babák uralták, és ez senkit nem zavart. Az anyukák szoptathatnak, s átöltözés közben marad idő a baba-mama témák kibeszélésére is.

19927 320766418024600 1103623849 n

A Bike With Baby Program tehát olyan edzésforma, ahol nem ciki, ha valakin még ott figyelnek a terhesség során felszedett plusz kilók, ha nem bírja tartani a tempót, és inkább könnyedén teker. Fontosnak tartják, hogy figyeljenek a résztvevőkre, hogy mindenki érezze, ez az örömteli, fokozatosan a teljesítőképességhez igazodó mozgásról szól. A mozgás pedig igazodik a várandósság és a szülés utáni megváltozott állapotokhoz.

A program még kísérleti szakaszban jár, maga Katica is edzésről-edzésre tanul valami újat, hiszen ez a baba nélküli edzésekhez képest több dologban is mutat eltéréseket. „Az edzőtermi tekerés mozgásformája nem sokban különbözik a kerékpározástól, alapvetően itt is a nyeregben ülsz és tekersz. A felsőtest dőlésszöge ugyanaz.

Az alapelveket a spinningre építem, de alkalmazkodni kell a hátunkon lévő kisbabákhoz. Nem tudom ugyanazt a kéztartást tartani, amit gyerek nélkül, a kormányt is feljebb kell emelni. Kiállva (hegyre felfelé) az ajánlott lábfordulatot sem lehet tartani, mert más a súlypont és ösztönösen, érzésből a gyerekre figyelünk, hogy őt ne dobálja a mozgás, hanem legyen ideje követni az anyuka rezdüléseit.” –mondja Katica.

Bár Katica edzős szakmai tapasztalatból, és már több hónapos gyakorlat alapján úgy véli, biztonságos ez az edzésforma, mégis szeretne egy objektív, orvos szakmai véleményhez jutni, amely kimondja, hogy hosszútávon hogyan és mint fog hatni az anyukákra és a babákra.

„Az ördög mindig a részletekben rejlik. Nem mindegy, hogyan ülsz fel a biciklire, hogyan van beállítva, milyen az ellenállás, mennyi idős a baba, mennyire edzett az anyuka stb. Nagyon sok tényezős dolog ez, most azon dolgozom, hogy ezeket részletesen leírjam és összefoglaljam szakmailag és jogi szempontból is.”

Blogmustra