SZÜLŐSÉG

Dobja le a terhesség kilóit!

2013. április 25., csütörtök 10:21

Babás spinning? Mi a fene lehet ez? - kaptam fel a fejem, amikor először hallottam erről. Anyuka is vagyok, bringás is vagyok, minden adott volt, hogy kipróbáljam, mit tud a babás spinning.

Egészen sajátos mozgásformát talált ki egy komoly kerékpáros múlttal rendelkező anyuka, Bálint Katica, amely ötvözi a spinning edzéseket a babahordozással, így kerékpáros edzésein nemcsak anyukák, hanem gyermekeik is részt vesznek. Nem kell bébiszitter a sporthoz, éljen!

Ki ez a bringás Katica?

Élete mindig is a kétkerekűek körül forgott. Volt bringafutár, majd 4-5 szezonban országúti versenyző, végül spinning edzőként kezdett el dolgozni. Várandósként is órákat tartott, egészen a 32. hétig, úgyhogy nem csoda, ha szülés után sem bírt hosszabb távra elszakadni a bicikliktől.

Először csak viccből merült fel az ötlet, hogy mi lenne, ha babáját edzés közben a hátára kötné, majd egyre többen és többen tették fel a kérdést, így végül élesben is kipróbálták. Tavaly decemberben két hordozókendős tanácsadó ismerőse segítségével hármasban, vagyis hatosban próbálták ki, vajon lehet-e edzeni így, mit szólnak ehhez a babák.

Ideális az állóképesség javítására és zsírégetésre, az anyuka társaságban van, és még bébiszitterről sem kell gondoskodni.

Katica és kisfia dolgoznak
Katica és kisfia dolgoznak

Én magam most mint második trimeszter végén járó bringás kismama mentem az órára, ovis fiam már kinőtt abból, hogy a hátamra kössem, de nagy hassal is érdekes élmény volt. Láttam, ahogy a csöppségek elszenderültek/érdeklődve figyeltek, miközben az anyukájuk égette a kalóriákat.

Volt olyan is, aki inkább kikívánkozott a kendőből, de ez sem volt gond, mert itt azt is lehet, hogy egy kis pihenőt tartva a babák tegyenek pár kört, és körbenézzenek. De abban az esetben, ha a baba nem vágyik vissza, sincs gond, mert az órának helyet adó óbudai fitneszteremben van gyerekmegőrző.

Mint megtudtam, az órán eddig résztvevő legfiatalabb baba 2 hónapos volt, aki gyönyörűen végigaludta az órát. Az a tapasztalat, hogy minél kisebbek a babák, annál könnyebben alkalmazkodnak, annál inkább esélyes, hogy alszanak végig.

Az órák a szokásosnál hosszabbak, összesen 70 perc, hogy az anyukák magukra tudják kötözni (ha kell, hordozókendős tanácsadó segítségével) a babát, legyen idő a bemelegítésre, a babák is szokják a helyzetet, és végül a nyújtás sem maradhat el. Minden edzésen legalább egy hordozókendős tanácsadó (Szalai Zsanett, Aggot Eszter) is jelen van, aki ha kell, biztosít hordozóeszközöket, segít a baba helyes felkötésében, illetve ha edzés közben bármi adódna, ő azonnal tettre kész.

Kipróbáltam, milyen pocakkötéssel tekerni, mert a nyeregből kiállva, a hegynek felfelé meneteknél éreztem, hogy a hasam lefelé húz, és azt kell mondjam, valóban hasznos ez a trükk, mert a hasamra kötött kendővel már olyan volt, mintha nem is lennék terhes. Egyedül az tartott vissza az önfeledt tekerésben egy idő után, hogy féltem, esetleg észrevételül megterhelem magam, és majd csak később lesz valamilyen kellemetlen hatása, de nem volt.

Nagyon jó kis edzés ez, és a társaság is barátságos, családias. Nem mindennapi fitnesztermes élmény, hogy az öltözőt a délelőtti edzés után kúszó-mászó babák uralták, és ez senkit nem zavart. Az anyukák szoptathatnak, s átöltözés közben marad idő a baba-mama témák kibeszélésére is.

19927 320766418024600 1103623849 n

A Bike With Baby Program tehát olyan edzésforma, ahol nem ciki, ha valakin még ott figyelnek a terhesség során felszedett plusz kilók, ha nem bírja tartani a tempót, és inkább könnyedén teker. Fontosnak tartják, hogy figyeljenek a résztvevőkre, hogy mindenki érezze, ez az örömteli, fokozatosan a teljesítőképességhez igazodó mozgásról szól. A mozgás pedig igazodik a várandósság és a szülés utáni megváltozott állapotokhoz.

A program még kísérleti szakaszban jár, maga Katica is edzésről-edzésre tanul valami újat, hiszen ez a baba nélküli edzésekhez képest több dologban is mutat eltéréseket. „Az edzőtermi tekerés mozgásformája nem sokban különbözik a kerékpározástól, alapvetően itt is a nyeregben ülsz és tekersz. A felsőtest dőlésszöge ugyanaz.

Az alapelveket a spinningre építem, de alkalmazkodni kell a hátunkon lévő kisbabákhoz. Nem tudom ugyanazt a kéztartást tartani, amit gyerek nélkül, a kormányt is feljebb kell emelni. Kiállva (hegyre felfelé) az ajánlott lábfordulatot sem lehet tartani, mert más a súlypont és ösztönösen, érzésből a gyerekre figyelünk, hogy őt ne dobálja a mozgás, hanem legyen ideje követni az anyuka rezdüléseit.” –mondja Katica.

Bár Katica edzős szakmai tapasztalatból, és már több hónapos gyakorlat alapján úgy véli, biztonságos ez az edzésforma, mégis szeretne egy objektív, orvos szakmai véleményhez jutni, amely kimondja, hogy hosszútávon hogyan és mint fog hatni az anyukákra és a babákra.

„Az ördög mindig a részletekben rejlik. Nem mindegy, hogyan ülsz fel a biciklire, hogyan van beállítva, milyen az ellenállás, mennyi idős a baba, mennyire edzett az anyuka stb. Nagyon sok tényezős dolog ez, most azon dolgozom, hogy ezeket részletesen leírjam és összefoglaljam szakmailag és jogi szempontból is.”

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2013.04.25 11:10:16rayban80

    Addig ok hogy ez a par "nö" elmeroggyant,de nincs egy ferfi ,barat,ismerös,szülö,rokon barki aki rendbe tenne öket?

    Szerencsetlen babyk nem tudjak azt mondani ,hogy ne!

    Idiotak...Index meg lehozza...Gratula!

  • 2013.04.25 11:31:29-Lidérc-

    Az elszánt követőknek javaslom, két havi bérlet árából már teljesen használható szobabiciklit illetve lépcsőzőgépet lehet kapni, így a gyereket sem teszik ki ennek az egész tortúrának.
    Egyébként pedig nem csak szülés után, hanem a terhesség alatt/előtt is oda kell figyelni a megfelelő táplálkozásra illetve testmozgásra és akkor nincs ilyen probléma. Nem kettő helyett kell enni, ezt csak a saját maguk megnyugtatására hajtogatják.

  • 2013.04.25 12:04:38lelkisegely

    Van hordozós nordic walking is, ami ennél sokkal jobb. Szabadban van, más a mozgás, így nem kell a gyerek alatt görnyedni, ő is tud nézelődni és mocorogni. A spinninget eleve nem értem, de ez más kérdés :)

  • 2013.04.25 12:05:50dusenyka

    Vercsihugi a baba a hordozókendőben kb olyan pózban van, mintha ölben tartanád - vagy a Te babád egész nap függőlegesen fekszik az ágyában?! Én egyébként általában babakocsiban tolom a kisebbiket, de van, hogy a helyzet úgy kívánja, hogy magamra kössem (pl mert ha messzebb megyünk, akkor a nagyobbikat tolom a kocsijában) - ilyenkor mindig nagyon jókat alszik a pici, nem hiszem, hogy azért, mert épp nyomorog a kendőben. ha ugyanis valami nem kényelmes neki, az én gyerekem ordít...

  • 2013.04.25 12:08:10ildiko78

    Kicsit először utána kellene olvasni. Igen fontos, hogyan mennyi idős gyereket hogyan hordoz az ember, de nem kéne talán leszólni azt amit még nem ismertek.
    Ehhez nem elég azt mondani, hogy láttam ilyet, nem ezt ki kell próbálni és használni. Biztos szar dolog, ha ölben üvölt a gyerek, hordozókendőben meg megnyugszik.
    Mindegy nem akarok meggyőzni semmit, csak első blikkre nem kellene mindent lefikázni.

    [link]


    Remo Largo prof. dr., svájci gyermekorvos véleménye: "Nem, ellenkezőleg. Egy jól megkötött hordozókendőben nem lehet betegre hordozni egy egészséges gyermeket. Nincs egy kísérlet sem, amely ezt bizonyítaná. Előnyös az anyához való közelség , és a terpeszben lévő lábacskák pozitívan hatnak a csípőízület fejlődésére. A kendő képes minden hordozási helyzetben a gyermek anatómiai felépítéséhez igazodni. Nem lehet összehasonlítani a kendőt a babát rossz tartásban tartó kengurukkal."

    A kisbaba gerincének azzal teszünk a legjobbat, ha megtámasztjuk a számára megfelelő fiziológiás helyzetben. Fontos, hogy olyan hordozóeszközt válasszunk, amely a baba gerincének természetes "C" ívét megtartva támasztja meg azt. Figyeljünk rá, hogy a kendő ölelje körbe a baba hátát, és arra is, hogy megfelelően szoros legyen a kötés. Mikor elég szoros a kendő? Akkor amikor láthatóan minden szegése feszes, és már nem tudunk rajta szorítani anélkül, hogy kényelmetlenné ne válna.
    [link]

  • 2013.04.25 12:18:39VercsiHugi

    Dusenyka: nagy a baj, ha Te függőlegesen akarod fektetni a gyereket. Nem fog menni... amit idéztem cikket, abban is vízszintes egyenesről van szó, nem??? De. Én soha nem tettem se kenguruba, se ilyen rongyba.. kocsiban toltam, vagy a hordozójában feküdt. Viszont egy dolog az, hogy mit mondanak, miért jó a hordozókendő, és egy másik amit a gyakorlatban lát az ember... A kettő köszönő viszonyban sincs egymással....
    Egyébként javaslom, hogy akik hívei a hordozókendőnek, próbálják ki magukon... Kössék ilyen pozícióba magukat, lógva egy darab rongyban és szép álmokat.... Kíváncsi lennék hogyan ébrednek....

  • 2013.04.25 12:21:37anothernick

    na, én meg ismerek olyan kisgyereket, aki anyuka hordozásmániája miatt 2 évesen nem megy el anyjától 1 méternél távolabbra, fél a gyerekektől, mert anyuka még a mosogatást is úgy végezte, hogy a hátán volt a gyerek. saját tapasztalatom: persze hogy egy idő után elalszik, mi a jóistent csinálhatna szerencsétlen egy ilyen "szorult" helyzetben??? sok hordozós anyukától hallottam, hogy "majd megszokja" és mindennek bizonyítására azt hozzák fel, hogy az elején ugyan sír, de aztán megnyugszik, elalszik. ja, elfárad szerencsétlen és rájön, hogy ez van, nem tud ellene semmit tenni. ráadásul amikor nagyon kicsi, egyáltalán nem lát ki, pedig pont úgy fejlődnek az érzékszervek (a mozgásszervekről nem beszélve), ha vannak ingerek. én minenesetre néhány rövid kirándulástól eltekintve nem használtam, mert úgy éreztem, hogy igenis megvonok tőle egy csomó ingert, amire szüksége van. a gyerekkel spinningezés meg... hát miért nem lehet akkor a spinningteremben kialakítani egy kis babasarkot, ahova leteszed a picidet, pár játékkal, meg a többi gyerekkel, amelyik anyuka meg épp pihen, figyel rájuk? vannak ilyen babamama tornás helyek is, nem kell feltalálni a spanyolviaszt...

  • 2013.04.25 12:28:16anothernick

    szerintem a helyesebb megközelítés: ha mindenképp hordozni kell, akkor megfelelő minőségű hordozóban tegyük, de ne legyen ez életforma. velem is előfordult, hogy olyan helyre mentem, ahol a babakocsi problémás lett volna, hordozóba tettem, amikor meg lehetett, a földre, hadd kússzon-másszon. a hordozásmániával sajnos egyéb eszetlenség is együtt jár, pl. a szoptatom 5 éves korig... egyzser voltam egy ilyen rendezvényen, ahol a 2,5 éves, vígan szaladgáló kislány kb 5 percenként ment cicizni anyukájához, aztán szaladt tovább. anyuka meg előkapta 5 percenként. valahogy ez már annyira nem a meghitt szopizásról szólt, olyan idegennek érződött, mintha inkább anyuka akarta volna mutogatni, hogy ő milyen vagány.

  • 2013.04.25 12:31:26dusenyka

    vercsihugi
    elírástól függetlenül átmehetett volna, amit írtam. még szerencse, hogy a humorod kitűnő.

  • 2013.04.25 13:04:38dusenyka

    ha már az idézeteknél tartunk
    Prof. Bagdy Emőke
    Ha az édesanyánk életünk első fél évében eleget hordoz a testén, akkor az idegrendszerünkben kialakul egy olyan rendszer – tulajdonképpen egy biológiai anya –, amely stresszhelyzetekben védi a szervezetünket. Olyan, mint a lengéscsillapító, arra szolgál, hogy ha megrázkódtatás ér bennünket, akkor ne omoljunk össze, ne reagáljunk szélsőségesen, hanem viszonylag kicsi legyen a kilengés, és ne károsítsa a szervezetünket. Az egészségpszichológia kimutatta, hogy ha a babát az anya az első fél évben a lehető leggyakrabban magával hordozza – nagyszerű hordozókendők vannak erre a célra –, akkor a gyereknek a későbbiekben nagyobb tűrőképességű lesz az idegrendszere, kisebb valószínűséggel lesznek pszichoszomatikus betegségei."

    Ezzel együtt én nagyon szeretem a babakocsit is, és ha séta közben beszélek hozzá, akkor ő is nagyon kedveli :)

  • 2013.04.25 13:13:33anothernick

    na és erre hol vannak a kutatások, mert tényleg érdekelne...

  • 2013.04.25 13:26:13dusenyka

    nem tudom, de gondolom Bagdy Emőke csak nem beszél a levegőbe... De persze tudom én is, hogy az idézetek pro és kontra vég nélkül folytathatóak. Mondjuk én még olyan megalapozott tanulmánnyal sem találkoztam, hogy "A kendőben hordozott gyerekek 5 éves korukra gerincferdülésesek lesznek" Pedig hát ugye más kultúrákban évszázadok óta a hordozás a megszokott, tehát még arról sincs szó, hogy ez valami új dolog lenne.
    Na de majd talán a brit tudósok megmondják a tutit...

  • 2013.04.25 13:36:44Krityuka

    Babahordozási tanácsadó vagyok. A felnőtteknek S alakú a gereince, a kisbabáké születésükkor C alakú, ahogyan az anyaméhben is összegömbölyödve feküdtek. A C alakú gerinc nem alakul át egyik napról a máskra S alakúvá, hanem a baba fejlődése soránt történik az alakulás. A baba emelgeti, majd megtartja a fejét kialakul a nyaki güdbület, amikor felül és elkezd járni kialakul az ágyéki görbület.
    Ha az újszülött babát ölbe veszed, összekucorodik, a háta gömybölyű, a térdeit felhúzza, combjait enyhét szétterpeszti. No ezt a testhelyzetet támatjuk meg a hordozókendővel.
    Ha a baba fekszik a kiságyban, babakocsiban tényleg jobb, ha vízszintesen teszi, mintha mondjuk párnával kitámasztják, vagy a babakocsiban félig felültetik, mert az terheli a csípőjét, medencéjét. Nem az a jó feltétlen, ha a kiságyban fekszik, hanem az, ha ott vízszintesen van.
    Másrészt a sok baba üvölt a kiságyban, a kendőben meg nem. A babák testközelségre és nem a kiságyra vágynak.
    A sok rosszul hordozott babára tett megjegyzéssel egyetértek, nagyon sokan rosszul hordoznak, amit nekem is fáj látni.
    egy jól megkötött kendő, tartja a babát, megtámasztja azt a pózt, amit amúgy is felvesz önként, tehermentesíti a csípőt és a gerincet.
    Ha a baba lóg, homorít, féloldalasan van a hordozóban az nem jó. Az sem jó, ha túl nagy a terpesze,.
    Ez a bringás buli szerintem tökjó és az oktató nagyon lelkiismeretesen végzi a munkáját, hiszen orvosi vélemént kíván szerezni, hogy biztosan ne ártson ez a mozgásforma se a babának se a mamának.

  • 2013.04.25 13:37:51Krityuka

    güdbület = görbület

  • 2013.04.25 13:44:00Krityuka

    anothernik: a babák igenis testközelségre vágynak. a éves meg lehet, hogy azért nem megy az anyja mellől, mert újraközelesédi fázsiban van és két hónap múlva majd elmegy.
    A babának figyelni kell a jelzéseit. Az újszölött nemigen vágyik sem a kiságy magányára sem a fejlesztésre. Ők a mama közelségére vágynak. Ha kielégítjük a vágyait, akkor kiszolgáljuk azt, ami az adott életkorban fontos neki.
    A 6-8 hónapos ha ki akar menni a játszószőnyegre azt jelzi, ahogy az egyéves éppen a világot felfedezni akaró sem akar a kendőben lenni, aztán meg még 3 évesen is szívesen csücsül benne. Figyelni kell a gyerek igényeit és aszerint cselekdeni. Valszega az anyuka azért mosogatott hátán a gyerekkel, mert a kicsi nem maradt el egyedül. Nem tudom, jobb lett volna, ez üvöltéssel, tréniggel az egyedüllétre, járókára szoktatni, mint mondjuk pont a mosogatással a hátára venni.
    Persze tudom nem reprezentatív, de én mindkét gyerekemet hordoztam 3 éves korig. Most 5,5 és majd 4 évesek. Ügyesek, szépen mozognak, tök okosak és semmi bajuk a világgal.

  • 2013.04.25 13:45:08bungics

    Soha nem értettem miért olyan nehéz lefogyni pici gyerek(ek) mellett. Soha annyi időm nem volt, mint a gyed/gyes alatt. Nem kell zabálni és bármikor a nap folyamán beiktatni egy kis tornázást. Az ég világon nem kell hozzá semmi, csak elhatározás. Nekem sikerült kétszer is, bizonyára szuperanya voltam.

  • 2013.04.25 13:47:31dusenyka

    az is elgondolkodtató, hogy miért használják egyre több koraszülött osztályon is a hordozókendőt - gondolom nem azért, mert árt a babának.

  • 2013.04.25 13:51:27dusenyka

    bungics én is vékony testalkatú vagyok, és fogytam/fogyok a szoptatás alatt. van, aki viszont hízik ilyenkor, mert a szervezete tartalékol minden energiát, épp a szoptatás miatt, és csak akkor tud lefogyni, ha abbahagyja a szoptatást - van ilyen barátnőm is. Mondjuk ez a gyerekkel a háton bicikli nekem is sok egy kicsit, ennél lehet, hogy tényleg barátságosabb otthon tornázni.

  • 2013.04.25 14:07:14anothernick

    Krityuka: nem volt újraközeledés, állandóan el nem engedés volt. nekem ijesztő volt, hogy olyan gyerekfoglalkozásra (babazenére) mentünk, ahol minden más korabeli gyerek érdeklődően figyelte a többieket és érintkezett velük, "babrálta" a felnőtteket is, a kislány anyuka ölébe merülve ülte végig az 1 órát. voltam velük játszón is, egyszerűen félt az emberektől. nem csodálkoztam, biztos azt hitte szegény, hogy mindig anyu mellett lesz, megijedt, hogy mi van, ha nem. szerintem a testi közelség és a szabadság megfelelő elegye az egészséges, persze a gyerek igényeihez mérten, de ha egy gyerekre "ráerőszakoljuk" a saját igényeinket, akkor nem fog kialakulni benne semmi, csak az, hogy ilyen a világ, én mindig csüngök anyu hátán, ő meg csinálja a dolgát. olyat ritkán láttam, hogy egy hordozómániás anyuka elfogadta, hogy a kisgyerek nem jól reagált, inkább azt hallottam, nem baj, meglátod, megszokja, jó az neki. na én nem hagytam, hogy a gyerekem "majdmegszokja", ha éreztem, hogy nem jó neki, nem raktam bele és kész. egyébként mint közlekedési eszköz, szerintem jó alternatíva a hordozókendő, HA anyunak és a gyereknek is jó! de azt nagyon nem tudtam volna elképzelni, hogy egész nap rajtam van... mint ahogy ugyanígy nem tartom normálisnak, ha a gyereket a biciklisülésbe cipeli valaki órákon át 3-4 évesen csak mert ő biciklitúrázni akar. egy ennyi idős gyereknek mozgásra van szüksége, akkor üljön le, ha ő akar és elfáradt. ahogy Te is írtad, a gyereket kell figyelni, de sajnos én nagyon sok esetben azt tapasztaltam, hogy anyuka eldöntötte, hogy ő hordozós mama lesz, mert az JÓ és pont hogy a gyerek igényét nem vette figyelembe...

  • 2013.04.25 14:08:24zizi77

    Nem gondolnám, hogy minden terhességnél csak odafigyelés kérdése a súlygyarapodás.
    Első gyerekkel 11kg-t híztam, 2 hónap múlva már semmi nem volt rajtam.
    Most 18. héten tartok, és már most látom, hogy jóval több lesz a végére, holott nem eszem többet, sőt rengeteg salátát és gyümölcsöt eszek. Igaz kevesebbet mozgok, mert még mindig hulla fáradt vagyok, és sok vitamint meg vasat szedek, és eltelt azóta 8 év, már nem vagyok huszonéves. Én eddig is otthon tornáztam, ezután is így lesz, de azért ne kövezzünk már meg mindenkit, akin szülés után marad némi felesleg.

  • 2013.04.25 14:10:36De gustibusaut bene, aut nihil

    érdekes

  • 2013.04.25 14:17:04anothernick

    zizi: sztem a 8 év számít, valszeg lassabb az anyagcseréd. de ezzel sztem most ne foglalkozz, majd szopi befejezése után ráérsz lefogyni. de készülj fel, hogy lehet, hogy sokkal több energiát kell befektetned majd a fogyáshoz. és a sport valszeg kevés lesz, sokkal többet számít a kalóriabevitel (egyszerűen nem tudsz annyit lemozogni, ezt már rég tudják, átlagember átlag heti 2-3 edzésével nagyon nehéz fogyni). gyümölcsből sem mindegy, milyet eszel...

  • 2013.04.25 14:21:30Krityuka

    Anothernik: értem amit írsz, igazad is lehet az adott szituban. Nekem az böki a csőröm, hogy sokak első reakciója az, hogy jaj a hordozott baba akkor már el mozdul az anyjától örökre. A gyereknevelés sok dologvból áll össze, ennek pici szegmense a kendőzés. Maga a testközelség nem kényezteti el a gyereket, de hordozott gyerekből is lehet agyonkényeztetett gyerek is persze.
    Kikiálthatnánk a babakocsit is rossznak, mert tök sokan 5 éves gyereket is abban tologatnak. Mondhatnánk, hogy jaaaaj nehogy beszoktassa a gyereket a babakocsiba, mert akkor sosem fog gyalog menni.
    Akik sokat tömegközlekednek vagy egyik pici másik kicsit felállásban nyomják életmentő lehet a kendő.
    De minden nevelési módra igaz, hogy figyelni kell a gyerek igényeit.
    Azt, hogy majd megszokja abban igaz, hogy első pár alkalommal, amikor a mama a kendőt köti ténlyeg sírhat a gyerek. Új a szitu, a mama ideges, bénázik, ezt a baba is érzi és nem érzi magát biztonságban.
    Bocsi de nem hagyhatom ki: nem nagyon ismerek olyan hordozós anyukát, akinek a gyereke órákat üvöltött volna a kendőben, de ő akkor is csak hordozta volna magán, míg meg nem szokja, Kiságyas, babakocsis szoktatásról ilyet nap, mint nap hallani.

  • 2013.04.25 14:24:57zizi77

    Hát most az eperre vagyok már ráizgulva. :-)
    Igen, valószínű majd a kaját is át kell gondolni akkor, de addig úgy eszek, ahogy a gyereknek és nekem a legjobb. :-)

  • 2013.04.25 14:25:27babás

    A fogyókúrában sajna nem jeleskedem,csak a hordozáshoz szólnék pár szót: első gyermekemnél én is értelmetlennek láttam,ki sem próbáltam. Második gyerkőcöm pici korában csak a kezemben maradt meg,így nagyon sokat hordoztam,először csak kézben,utána már kendőben is. Most a harmadik gyermekem 3 hónapos,fel sem merült bennem,hogy ne tegyem kendőbe,ha sír,és magamra kötöm,azonnal megnyugszik,sokkal könnyebben,mint simán a kezemben,és szerintem a tartása is jobb,mint kézben. Nálunk az újszülött osztályon a főorvosnő is javasolta,a picit kötött csípője miatt,ami teljesen rendeződött,és a gyermekorvosunknak is nagyon tetszik.

    De senkit nem szeretnék rábeszélni,mindenki maga dönti el,mi a jó neki és a babájának,de látatlanban,próba nélkül leszólni az egészet nem túl hiteles.

  • 2013.04.25 14:32:32Krityuka

    Annyit tennék még hozzá, hogy ha valaki szeretne hordozni érdemes elmenni hordozási tanácsadóhoz. A netes videókból nehéz jól megtanulni a helyes kendőkötést. A rosszul megkötött kendő, rosszul kiválasztott hordozó tényleg akár ártalmas is lehet.
    Sőt keringenek sajnos még mindig olyan 10 éves kendőkötési útmutatók, amiktpl égnek áll a hajam.

  • 2013.04.25 14:41:48anothernick

    babás: abban lehet vmi, hogy ha nagyon nem marad meg csak kézben, akkor valszeg jobb a kendő, biztos, hogy úgy jobb a gerincének. nekem az nem tetszik, hogy az anyukák még azelőtt döntenek erről, hogy a baba "nyilatkozna" :) az én gyerekem néha szerette, néha nem, de ahogy nagyobb lett, egyre inkább nem. én elől befelé hordoztam főleg, olyan 4 hós korától, de nem látott ki, állandóan forgatta a fejét és feszengett, sírt. amikor kivettem és a vállamra vettem (nem hordozóban) rögtön megnyugodott, nézelődött. ezért gondolom, hogy őt az zavarta, hogy nem találta túl érdekesnek a mellemet ;) viszont ha alvásidő volt, akkor tényleg hamar elaludt benne, így átvészelhetőek voltak mondjuk olyan helyzetek is, amikor álmos volt, de nem volt babakocsi, vagy ágy, ahova letegyem. de állandóra nem viselte volna el. mire meg hátonhordós korba került, addigra meg izgőmozgó is lett, nem viselte, hogy nem tudott mozogni benne. szóval én továbbra is eszköznek és nem életformának tartom a hordozást.

  • 2013.04.25 14:44:07anothernick

    Krityuka, azt nem értem, hogy mi a baj a 10 éves kendőkötéssel, hiszen a kendősök mindig arra hivatkoznak, hogy ez egy ősi szokás, amiből nekem az következne, hogy nem az elmúlt 10 évben "fejlesztették ki" a kendőzés legjobb módszereit, hiszen arra volt jó néhány 100 (1000???) év...

  • 2013.04.25 14:46:53anothernick

    visszakanyarodva a cikkhez: kicsit kényszeresnek érzem, hogy még (szoba)biciklizés közben se kelljen letenni a gyereket... sztem még az egészen kicsi is jól ellenne egy fitness-teremben fél órán át a földön fekve (persze biztonságos helyen, meg nem ordító zene mellett), van ott mit nézni. anyuka meg két "kör" között odamehet egy puszira, simire, mosolyra.

  • 2013.04.25 14:54:56Krityuka

    anothernick: vannak olyan gyerekek akik elvannak, és vannak akik nem. A kislányom, ha letettem üvöltött, mint akit nyúznak. Ha betetettem a kiságyba szintén. Ezért kezdtem el hordozni. Valszeg azok az anyukák, akik ott tekernek ilyen élményeket éltek át. A legtöbb hordozós anyuka nem öncélúan hordoz, hanem azért, mert a gyereke nem marad el egyedül, vagy nem bírja babakocsit és ki akar mozdulni. aztán szépen lassan életformává válik.
    Nekem pl. nagyon rossz volt, amikor a második gyerek is kinőtt a hordozós korból. Nem tuszkoltam erőszakkal oda, hanem túltettem magam rajta :)
    Akiknek elmaradós babájuk van, azok meg valszeg nem mennek hordozós tornára, hanem másmilyenre.

  • 2013.04.25 14:59:07Krityuka

    anothernik:
    ok rosszul fogalmaztam. nem a kor a lényeg, hanem a minőség. Sok olyan hordozós leírás kering ami hajmeresztő. Ennek nyilván a félismeret az oka nem rosszindulat. Úgy mint ahogy a vetarán is lehet fura cuccokat kapni hordozókendő néven és mei tait-it is varrnak nagyon sokan, ilyet is olyat is.
    De ah bemész egy bababoltba ott is olyan eszközt adnak a kezedbe jó eséllyel, amit a hordozási tanácsadók nem ajánlanak, mert nem biztosítja a fent említett testtartást a babának.
    Még 1x térdek felhúzva, enyhén terpesztve, hát gömbölyű.

  • 2013.04.25 15:04:36Krityuka

    Nekifutok még 1x, mert nem lett egyértelmű:
    A hordozott baba helyes testartása:
    Felhúzott térdek, lábak enyhén terpesztve, gömbölyű hát.

  • 2013.04.25 15:11:41Nigro notanda lapillo

    én azt nem értem, hogy hogyan akadályozzák meg azt, hogy a baba az anya verítékében ússzon?
    egy +-70 perces tekerés igen izzasztó, ráadásul a hátra rögzített baba is melegít (pl.mint hátizsák a túrán)

  • 2013.04.25 15:20:24anothernick

    NIGRO: sehogy :) hidd el, nem kell ehhez tekerni, elég egy melegebb nyári nap, mindketten izzadtok - egymásra. ez is kellemetlen volt nekem, sztem meg lehet szokni amúgy, de nem biztos, hogy a legideálisabb a gyereknek is... néha le kell venni :)

  • 2013.04.25 16:08:04XEP

    "én azt nem értem, hogy hogyan akadályozzák meg azt, hogy a baba az anya verítékében ússzon?"

    Kit érdekel?

  • 2013.04.25 16:19:42feteke

    - A 10 évvel ezelőtti ajánlások azért lehetnek gázak, mert nem abból a kultúrából termelődtek ki, ahol a hordozás folyamatos volt, hanem egy rácsodálkozás volt, egy, a saját kultúránkban elfeledett dologra.
    - A hordozott babáknak nincsenek mozgásfejlődési hátrányai (sőt). A baba affinitása, személyisége nem attól lesz visszahúzódó, mert hordozták. Az enyém 20 méterre is elszalad és játszik, bátran próbálkozik bármivel, szinte már bármire felmászik, de lehet, hogy a következő a szoknyám szélén fog ülni. Ezt majd ő eldönti. Mint ahogy én babakocsis voltam, de fel nem másztam egy mászókára, mert féltem.
    - A babakocsis (kengurus) generációnk 6 éves korára, mikor átlépi az iskola kapuját, 70%-ban ilyen-olyan gerincferdüléses. Ezen érdemes elgondolkodni, mert ez nem fogható az iskolatáskára, de a hordozásra sem, mert ugye minket nem tettek kendőbe.
    - Egyszer remélem valaki összehasonlítja a kengurus generáció csípőproblémáit más generációkéval. Tény, hogy egy jól megkötött hordozókendő támogatja legjobban a vápa és a combcsont helyes találkozását, csontosodását, alakulását.[link]
    Ezt bárki kipróbálhatja, emeljen meg egy újszülöttet a hóna alatt tartva a testét. A gyermek pontosan abba a pozícióba teszi a lábát, amit ideálisnak tartunk a hordozáshoz.
    - Az a hordozott baba, akinek lóg a feje, nem ideálisan van felkötve. Ez nem azt jelenti, hogy a hordozás rossz. Nézzük meg az ülő babakocsiban alvó gyerekek mellkasra bukó fejét.
    - Az izzadást egy tetra pelenka is megoldja.
    - Végül mindenki döntse el, hogy a vonaton szeret jobban aludni nyakpárna nélkül (és ablak sincs, amihez odadőljön), vagy egy függőágyban, függőfotelben, esetleg tutecben.

  • 2013.04.25 16:44:07anothernick

    na azért ez a tetrapelenka vicces - én kipróbáltam - így kettőnk között keletkezett még egy csuromvizes réteg is, remek volt...
    szerintem sem a hordozás határozza meg a személyiséget, de a gyerek személyisége alapján kellene dönteni a hordozásról, vagy nemhordozásról, nem azalapján, hogy anyuka szereti-e meglovagolni a felkapott divathullámokat...
    szerintem is csak az extrém esetekkel van baj, tehát nem azzal, ha nagyobb testvér mellett közlekedésnél a kicsi kendőben van, vagy hogy bizonyos esetekben így nyugtatják-altatják, hanem ez életformaszerű, ÁLLANDÓ hordozással. egyébként engem is érdekelne egy hiteles statisztika a hordozott-nem hordozott gyerekek gerincének, mozgásának alakulásáról...
    bocsánat, de az utolsó mondatotd olyan, mintha csak azt akarnád összehasonlítani, hogy milyen kendőben aludni, vagy babakocsiban. DE: a hordozásmániásoknál nem e kettő közötti választásról van szó, hanem az állandóan rajtam van és mindig babakocsiba rakom között. egyik sem normális.
    mint minden divathullám, ez is azzal a kockázattal jár, hogy sokan olyan extrém módon élik meg, hogy mások esetleg pont ezért fordulnak el tőle. pedig valóban hasznos dolog a hordozás, de mondjuk ha vki először a bicajos cikkben hall róla, nem csodálom, ha hülyének nézi az ilyen anyukákat. és egyben ki is alakítja magában a véleményt a hordozásról úgy általában.

  • 2013.04.25 16:51:55feteke

    A hozzászólásom 2x szállt el, de nem adom fel.

    - Mi a jobb, ha egy hordágyon tolnak bennünket, vagy az, ha egy függőágyban pihenünk?
    - Ha a babák gerince C alakú, a felnőtteké S, akkor miért jó nekik a vízszintes, egyenes fekvés?
    - Hanyatt fekve látunk többet, vagy felülve? Tehát tegyünk kamerát a babakocsiba (napvédővel lehetőleg), aztán meg tegyük a vállunkra és forgassuk körbe.
    - A baba ingerbefogadási képessége és igénye változik, az újszülött 20 cm-re lát. A limbikus rendszer viszont észleli a hordozó személy mozgását, ami jóval több ingert szolgáltat, mint a babakocsi.
    - A hordozott baba ott van, ahol interakció történik.
    - Az ülő babakocsinál dönteni kell, hogy látjuk-e egymást a babával, vagy irányban van. A hordozásnál ezt nem kell eldönteni. a hátunk pedig érzékenyebb, mint gondolnánk.
    - A hordozott babáról hamarabb tudja a hordozó, hogy éhes, szomjas, fáradt, alszik, melege van, fázik, megijedt, idegesíti a környezet.
    - Az Újszülött testhőjének változását az anyuka testhője leköveti és kompenzálja, ha van nagy felületű bőrkontaktus. (Debreceni szülészek igazolták.)
    - A baba alapszemélyisége nem függ a hordozástól, hordozott kisfiam 20-30 méterre is elszalad (ha hagyom), szívesen játszik önállóan, felmászik mindenre, megszégyeníti a játszótéren a 2-2,5 éveseket (ő 1,5), de lehet, hogy a következő rám üt és a szoknyámon fog ülni és nem mer mászókázni. Ezt majd ő eldönti.
    - Bagdy Emőkénél lehet érdeklődni, hogy mikor publikálja a kutatási eredményeit a hordozásról.

  • 2013.04.25 16:59:53feteke

    - A hordozókendő nem rongy, hanem egy biztonságos szövéstechnikával készült, hasadásmentes, legtöbb esetben biopamut, jó minőségű anyag. Ha nem az, akkor tényleg rongy, de akkor nem hordozókendő. :)
    - A tetra pelenkát lehet cserélni is, pont mint a babapopsin. :) Kisfiam a babakocsiban mindig jobban megizzadt, mert nem szellőzött a babakocsi anyaga úgy, mint a kendő, viszont a napellenző alatt olyan volt, mint napközben egy sátorban.

    A tekerő anyukákról annyit, hogy azt ők tudják, hogy ez jó-e nekik, vagy nem és CSAK ők tudják, hogy a babájuknak jó, vagy nem. Ezt egy idegen anyuka nem tudja eldönteni. Vannak kultúrák, ahol kapáltak is a babákkal. Kisfiam nem szerette, ha előre dőlök, mert rögtön ellentartott. De ez is baba-mama függő. Miért kell azt feltételezni anyukákról, hogy rosszat akarnak a saját babájuknak? mis szeretjük jobban a gyerekeiket, vagy ők? Nekik fontosabba, vagy nekünk.
    Szerintem egy egészségesebb társadalom alapja, hogy kompetensnek tekintjük a másik anyukát addig, míg nem ad rá okot, hogy ezt ne tegyük (pl. agárdi eset, vagy azok, akik kórházba juttatják saát gyermeküket, de ezek szélsőséges és pszichés esetek).

  • 2013.04.25 17:02:47feteke

    Senki nem hordoz állandóan. Azok az anyukák is alszanak, fürdenek, házas életet élnek, mennek 6 hetes kontrollra stb. Nincs olyan, hogy állandóan.

  • 2013.04.25 17:20:43dieter1

    Na, mire idejutottam, feteke (cseles név, elôször el is tévesztettem) szépen helyretette a dolgokat :-D
    Szuper, amikor rögtön az elsô hozzászólónak sikerül nekirontania a cíkkírónak és a vele egyetértôknek egy olyan idézettel, ami egyáltalán nem arról szól, aminek az alátámásztására idézi. Igen, HA fekszik a baba, akkor feküdjék vízszintesen, de a kendôben NEM fekszik, tehát ez nem volt érv. Ugyanez még pár másik lebaltázó hozzászólásra is érvényes.
    Hogy a saját szempontunkkal kezdjem: nagyon jó, hogy legalább a harmadik gyerektôl kezdve felfedeztük a hordozókendôt, így hosszú kirándulásokra is eljutottunk, babakocsival nem lehet hegyet mászni ;-) Ami pedig a baba igényeit illeti: olyan gyerekünk nem volt, aki szívesen feküd volna folyamatosan egyedül babakocsiban vagy ágyban, olyan viszont igen, akit egy féléves idôszakban folyamatosan hordozni kellett, hogy megnyugodjék.

  • 2013.04.25 21:09:17dusenyka

    na ez az, hogy az én 3 hónaposom sem fekszik el sokáig egyedül a kiságyban, vagy a pihenő székében, csak ha alszik - egyébként kb 10 perc után sír, ilyenkor vagy kiveszem és ölben tartom, beszélek hozzá, énekelünk, vagy ha dolgom van a 2 és fél éves mellett, akkor marad a hordozás. én mondjuk nem szeretem állandóan hordozni, mert fáj a hátam tőle - nem önmagában a hordozástól (jó mindőségű hordozókendőm és egy még szuperebb bamberoo mei tai-om van, mindenkinek ajánlom), hanem attól, hogy még csak előre köthetem, és így emelgetem a nagyobbikat. De azért a babakocsi sem rossz dolog, az én babám legalábbis szereti, ha abban ringatom a kertben, vagy a játszótéren.
    (egyébként sokan úgy gondolják, inkább az az egészségtelen, ha valaki autós hordozóban altatja a gyereket órákig - mármint ha azt teszi a babakocsi vázára, és abban tolja. én nem tudom, mi azt csak az autóban, rövid utakra használjuk, de végülis a fent említett C-tartásnak az is megfelel)
    Mindenesetre érdemes mindenkinek kipróbálni a hordozást, elvégre a gyereknevelési elvek is sokat változtak dr Spock óta, hála az égnek :) - pedig a mi szüleink kb csak őt olvasták, vagy legalábbis mindenkinek meg volt a kézikönyve :)

  • 2013.04.25 21:31:49tb79

    És közben el tudom, képzelni, micsoda dubdub mehet, az aztán marhára kell a gyereknek. Ekkora ősfasságot még a világ nem látott.

  • 2013.04.25 21:41:47pirospottyos

    Ezt a sajatos mozgasformat nem a Katica "talalta ki", briteknel evek ota megy...

  • 2013.04.25 23:22:14afalujegyzője

    Az első kommentek íróinak és a többi fikázónak hány gyereke van?
    Nekem kettő, hímnemű vagyok, és az anya nem járt őrült módra szépelegni. A gyerekeket hordtuk néha magunkra kötözve, de semmi bajuk nem lett, viszont gyakran úgy tűnt, élvezik a testi kapcsolatot a szülőkkel. Ma már kiskamaszok, rendszeresen sportolnak, teljesen egészségesek :D

  • 2013.04.25 23:40:11anothernick

    afalujegyzoje: ja, itt a lényeg, hogy hordtátok őket NÉHA magatokra kötve, ami tök normális szerintem, csak épp a cikk arról szól, hogyan sportoljon anyuka úgy, hogy még eközben is rajta legyen a gyerek. na szerintem ez már beteg. mintha nem tehetnéd le még arra az egy órára sem, amíg bicajozol... pont ez a bajom a hordozómániásokkal, hogy elég sokan úgy gondolják, minden más rossz a gyereknek, csak az nem, ha magadra kötöd. úgy kb. folyamatosan. pedig ez csak egy eszköz arra, hogy vihesd magaddal, ha a babakocsi valamiért nem opció és altasd, ha nincs kiságy és megnyugtasd, ha csak kézben nyugszik meg, de nem szeretnél órákon át karbavéve sétálni vele. ezekre mind nagyon jó. de pl. a spinningedzés pont nem az, ahol ne tudnád megoldani enélkül, hogy mindketten jól érezzétek Magatokat.

  • 2013.04.26 00:20:26Rébusz

    Az ötlet jó, mert ebben a formában lehet babával is sportolni, ha valaki nem tudja őt kire hagyni - úszás, futás stb. nem lenne már megoldható babával.. Hordozókendő: vettünk, majd az ortopédus közölte, hogy ne használjunk kendőt, mert nem egészséges. Elbizonytalanodtunk, végül a problémát a gyerek oldotta meg, neki ugyanis nem sikerült megszeretnie a kendőt, pedig nagy igénye volt a kézben hordozásra. A kendőből ruhákat lehet készíteni, ennyi előnye már biztosan van.

  • 2013.04.26 09:04:29dieter1

    anothernick: "a cikk arról szól, hogyan sportoljon anyuka úgy, hogy még eközben is rajta legyen a gyerek. na szerintem ez már beteg. mintha nem tehetnéd le még arra az egy órára sem, amíg bicajozol..."
    Hát igen, ezért sikeredett ennyire megosztóra a cikk. Mert ha az anyuka helyváltoztatva sportol (mint pl. a korábban említett nordic walking), akkor senkinek nem jutna eszébe, hogy le is tehetné azt a gyereket addig maga mellé. Másfelôl annyit azért feltételeznék: ha ez egy terembeli edzésen mégsem jut az itt látható anyukák eszébe, annak talán más oka is lehet, mint hogy szadomazo hajlamaik vannak. Esetleg pont azok járnak ide, akiknek a gyerekét nem lehet csak úgy egyszerűen lerakni. Persze én is csak találgatok :-)
    Ami a dubdubot illeti: nagyon remélem, hogy legalább itt nincs, azt szívem szerint mindenütt kilôném. Kivéve a diszkóban, oda viszont nem megyek :-P

  • 2013.04.26 10:21:09anothernick

    Rébusz: talán azért szerette a kézbent és nem a kendőt, mert ha kézben tartod, akkor folyamatosan tudod változtatni a helyzetét, ha valamiért nem tetszik, nem kényelmes, vagy épp mást szeretni látni. na ez hordozáskor elég nehezen kivitelezhető. szerintem az én fiam is pont ezért nem kultiválta, mert nagyon korlátozott volt a mozgása benne. most sem nagyon tűri a határokat, szóval ez biztos, hogy személyiség kérdése is. de pont ez a lényeg: a baba személyiségéhez válasszuk meg a közlekedési eszközt, már amennyiben ez számunkra is megfelelő. nem kell eköré kultusz, meg filozófia, meg könnybelábadt szemek ;)

  • 2013.04.26 10:48:30Rébusz

    @anothernick
    Igen, ez nálunk is így van, sem az autósülést, sem a pihenőszéket nem szerette, csak ahol kedvére nyújtózkodhat, szabadon forgolódhat. Sajnos a pólyát sem használhattuk emiatt. A kendő nálunk egyáltalán nem jött be egyetlen életszakaszában sem, teljesen igazad van, hogy temperamentumtól is függ mit használ az ember. Hozzáteszem: nálunk a babakocsi sem egy favorit :-), ha léggömbbel lehetne sétáltatni, talán... :-D

Blogok, amiket olvasunk

KERTÉSZ Ötletek zöldségágyások beültetéséhez

A nyár általában a pihenés időszaka, ezért a legtöbben ilyenkor már nem akarnak intenzív gondoskodást megkövetelő zöldségeket vetni. Lássuk, mint lehet tenni!

OTTHONTÉRKÉP Hagyd le a képről apu sörhasát!

A nappali ajtaján belógó hatalmas sörhas, egy csak félig látszó kutya vakarózó hátsó lába, lerágott csirkecsont a könyvespolcon – biztosan mindenki látott hasonló vicces vagy visszataszító fotókat ingatlanhirdetésekben.

MÁS TÉSZTA Búzadara dal - megyek panírozni

A nyár minden bizonnyal legújszerűbb dallamos hip-hop slágerében réteslisztről, búzadaráról és kenyérlisztről énekelnek a debreceni egyetem afrikai származású hallgatói. Ne hagyd ki!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta