SZÜLŐSÉG

3000 forint helyett 45 is lehet a kruppos kúp darabja

2013. január 8., kedd 11:53

A Facebookon találtunk egy bejegyzést, amelyik arról szólt, hogy a - többek között - a nagyon súlyos kruppos rohamok csillapítására használt csillagászati árú Rectodelt kúp helyett az orvos fel tud írni magisztrális (a patikában kikevert) kúpot is töredék áron. Utánajártunk, tényleg igaz.

stockfresh 319345 untitled sizeM

A Rectodelt kúp állami támogatása megszűnt, a 4 darabos, 100 mg-os kiszerelés ára az általunk megkérdezett két patikában 11900 forint. A gyógyszer vényköteles, így ezt is az orvosnak kell felírnia, csakhogy a vásárlónak immár a teljes árat ki kell fizetnie érte.

A kúp hatóanyaga a prednizon (prednisone). Az általunk megkérdezett gyógyszertárakban elmondták, ha az orvos receptre felírja, ők egy igen hasonló, predinozolon hatóanyagú kúpot tudnak elkészíteni. Érdekes módon erre viszont van 50 százalékos támogatás, vagyis a 10 darabos kiszerelésért a megkérdezett patikában körülbelül 450 forintot kell fizetni.

Megkérdeztem a gyerekorvosunkat, helyettesíthető-e egymással a két verzió. Ő azt mondta, a két hatóanyag gyakorlatilag ugyanazt tudja, vannak pro és kontra irodalmi adatok mindkettőre, de a hatóanyagok és hatásmechanizmusuk alapján ugyanabba a gyógyszercsoportba, a szteroidfélék közé tartoznak. Szerinte, ha valakinek ilyen szerre van szüksége, mindenképpen érdemes megpróbálnia a patikában elkészített magisztrális készítményt, hiszen abból egy darab 45 forintra jön ki, míg az eredeti Rectodelt kúp darabja csaknem 3000 forint.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2013.01.08 13:36:11paralele

    Én csak gyógyszerész szempontból tudok hozzászólni a problémához:
    - Nuuk-nak igaza van, a kutatás költségi miatt drága egy új hatóanyag kifejlesztése, több évig tartó klinikai vizsgálatok, betegeken, egészségeseken, stb.
    - OK, hogy a prednisolon régi szer, de lehet pl indikációra is levédetni valamit, vagy a formulátumot (pl kúp), ilyenkor az megint oltalom, vagy az is lehet, hogy ha a szer relatíve kis számú betegcsoportot érint, akkor a többi gyártó úgy dönt, hogy neki nem éri meg azt gyártani. Az, hogy a Rectodelt esetében mi a helyzet, senki nem tudja.
    - Az meg a másik, szakmai része, hogy ez egy kvázi életmentő gyógyszer, ráadásul gyerekeknek, és mivel semmilyen szakmai irányadó leírás nincs róla, hogy hogyan kellene elkészíteni, a gyógyszerész nem tud felelősséget vállalni, hogy az általa formulált kúp ugyanolyan gyorsan és ugyanolyan mértékben fog hatni, mint a gyári (nem véletlenül lett úgy kikísérletezve, rengeteg műszeres/egyéb vizsgálattal). Igencsak nem mindegy, hogy milyen segédanyagokkal és milyen mennyiségben dolgozik az ember. Volt olyan régen, hogy egy bizonyos szemcseppből hiány volt, ekkor jött OGYI levél, hogy hogyan kell megcsinálni és akkor az mehetett helyette.
    Szóval elvileg lehetne, de nagyon nagy rizikó mind a gyógyszerész, mint a beteg szempontjából.

  • 2013.01.08 13:44:02különvélemény

    Valaki szakmabeli linkelhetne egy tanulmányt arról, hogy ez a kúp az egyetlen, vagy legjobb megoldás, mert én nem találok ilyet.
    Mindenhol kortikoszteroidos kezelést írnak, ami elég tág fogalom, rengeteg hatóanyaggal.
    Nekem ez így egy kicsit maffiagyanúsnak tűnik.

  • 2013.01.08 13:55:15miislegyenanicknevem

    Eddig sem volt olcsó ez a kúp, de 12 000 Ft már tényleg nagyon durva. Biztos vagyok benne, hogy lesznek családok, ahol nem fog tartalékban állni a hűtőben a cucc, jó esetben megvárni a lejáratot, mert hát, ugye, nem is biztos, hogy kell. Nekünk kruppos az egyik lányunk, eddig egyszer jutottunk el a kúpig, a többi esetben elég volt a teraszra kiszaladni, és eléggé megnyugtatható típus a lányzó, sikerült hatni az önuralmára. De tavaly 6,5 évesen már egyáltalán nem számítottunk rá, minden előjel nélkül az éjszaka közepén rohantunk a visítására...
    Nem mellesleg nem csak krupposoknak jó, allergiásoknak is életmentő lehet, sajnos ezt a verziót is átéltük már...

  • 2013.01.08 13:56:22kismorgó

    eltűnt az előző kommentem...

    summer, esetleg a ti bölcsitekben előírás, nálunk elég volt 1db kúpot is bevinni...
    undorító ez az egész. nem találok szavakat. a hatóanyag/gyógyszerkészítés/felírás stb. részébe nem szállnék be, mert nem vágom, de az, hogy nincs rá támogatás, az nagyon durva.

  • 2013.01.08 14:01:32denavil

    ez a történet egy kicsit túl van lihegve. mondom én két asztmás kruppos gyerkkel.
    egy: a kúp nem életmentő. a spray helyileg hat, gyorsabban felszívódik. ha nagy baj van, a doki vénásan nyomja a gyerkbe a hatóanyagot, és nem várja meg, h a szülő elslattyogjon a patikába ( vagy elviharozzon, kinek habitusa szeint) kiváltsa a kúpot, beadja a gyereknek, kivárja a felszívódást és hatóidőt. ennyi idő alatt egy súlyos rohamban tényleg meg lehet fulladni.
    a kúp leginkább a beteg állapotának javítására, és a további fulladás megelőzésére szolgál.
    ha ki lehet váltani a Rectodelt-et gyógyszerész által előállítottal, akkor érdemes beszerezni.
    nálunk a megelőzésen van a hangsúly, vitaminok (gyümölcs-zöldség formájában) laktobacillusok, megfelelő táplálkozás és sok friss levegő, emellett vettünk sópára inhalátort, nagyjából 20 000 Forint és Salvussal inhalál a gyerek naponta kétszer. ( elsősorban ősztől tavaszig )
    vannak már homeopátiás módszerekkel dolgozó pullmonológusok, érdemes őket megkeresni.
    a gyereknek csak és akkor kell bármilyen sprayt, vagy gyógyszert adnom a doki útmutatása alapján, ha beteg. utoljára 3/4 éve fulladt. ezt a "gondozós pullmonológusnak" mármint hogy a gyerek nem kapja a kötelező spray-t el sem lehet mondani, mert leüvölti a fejem...
    doki és doki közti különbség...

  • 2013.01.08 14:04:49blint587

    Ha a cikkben helyesen olvastam akkor a prednizolon és a prednizon közti különbség itt a fő kérdés.
    Szerkezetileg minimális a különbség, és a terápiás terület elvileg azonos.
    Ami a költségeket illetei, azét ilyen magasak, mivel a biztonság érdekében igen költséges klinikai vizsgálatokra kényszerülnek a fejlesztők, és ezeknek a költségeknek meg kell térülniük, mivel mindezeket üzleti befektetők tőkéjéből fedezik, mivel a közel 1,5-2 milliárd USD - t nem lehet máshonnan előteremteni. Az hogy a fogyasztóknak ennyibe kerül, arról nem a gyártók tehetnek, hanem azok akiknek a kezében az egészségbiztosítás van. Nálunk ez épp az állam kezében van, amerikában meg egészségbiztosítási cégek kezében. Mindenki eldöntheti mi a rosszabb. Generikumok esetén már töredéke a befektetett pénz, itt pusztán a piaci verseny szab határta az árnak, és itt a gyártók úgy lövik be az árat, hogy minnél magasabb legyen a profit, de az originátort ki tudják még szorítani a piacról a termékükkel. Nálunk jelenleg az állam 1-2 generikumot támogat egy adott hatóanyagból, így ha a megszokott készítmény épp támogatáson kívül esik akkor, az orvost meg kelle kérni a megfelelő támogatott azonos hatóanyagú generikum felírására, ha van ilyen.

  • 2013.01.08 14:05:38Nancsi

    "valószínűleg az orvos nem tudta (vagy éppen nem emlékezett rá), hogy kevertetni is lehet"
    Na persze, nem emlékszik rá... Hatott rá az orvoslátogató, hogy ne emlékezzen. Jó pénzért én is olyan hülye/amnéziás leszek, hogy csak na.

  • 2013.01.08 14:09:09queenlly

    bakkara.k: kruppos roham alatt nem lehet természetgyógyászkodni!

  • 2013.01.08 14:15:32fülemüle

    A patikában kikevert kúpnak mennyi a szavatossága?

    Emlékeim szerint amit nekem eddig a gyógyszertárban kikevertek az maximum 1-2 hétig állt el. Ha ennél is így van, akkor nem sokra megyünk vele.

  • 2013.01.08 14:16:08Németh András

    hát akinek az orvos felírta a 10000 hufos gyógyszert a 450 forintos helyett az jól megszívta, de kérdem én ilyenkor nem lehet perelni az orvost?

  • 2013.01.08 14:27:50queenlly

    denavil: az asztma és a krupp (pseudocroup, hogy végre pontosak legyünk) két különböző dolog. a spray semmit sem segít a kruppos rohamban. nagy dózisú szteroid segít és (végső esetben) a lélegeztetés. ennyi. a megelőzésben teljesen igazad van, különösen, hogy az elsődleges kiváltó ok a vírusfertőzés.

  • 2013.01.08 14:30:40blint587

    Elvileg nem perelheted, max akkor ha te külön kérted az orvost, hoy ne azt hanem a másikat írja fel, és ennek ellenére a 10e-forintosat írja fel, akkor élhetsz panasszal. A gyógyszer kiváltás pedíg a beteg felelőssége.

  • 2013.01.08 14:34:12Zka77

    Gyerekek, nincs olyan, hogy pullmonológus. Pulmonológus van.
    Továbbá a homeopátia nem más, mint placebo. Nem túl értelmes dolog igénybevenni és ajánlgatni, főként ha komoly dologról van szó.

  • 2013.01.08 14:34:16IrishOak

    Karácsonykor láttam először ezt a hisztériát. Már akkor sem nagyon értettem, hisz az én gyerekem 25 éve is kapott prednisol alapú cuccokat.(Akkor még vagy tabletta volt,vagy a patikus csinálta a kúpot, ami 3 hónapig jó hűtőben)Akkor sem haltak meg,és nem fulladtak meg sem a szamárköhögős, sem a vírusos hörgő gyulladtak , de a sima allergiás rohamosok, sem az asztmások sem. Ez a krupp egy újkori divatnév a vírusos hörgőbajra.(Úgyhogy az életmentő kategóriától ez a kúp messze esik.) Csak kényelmes lett világ.
    A mostani 3 évesnek soha!!!! nem adnék szteroidot - mert tudom, hogy egy életre tönkre vágja más szerveit. (majd később a hormonháztartására is tragikus hatást már ne is említsem-úgyhogy aki nagy hanggal ezt a szert követeli,gondolkozzon el, hogy a gyerekébe dobált atom 15-20 év múlva hogyan köszön vissza)
    Úgyhogy a fiatal anyukáknak azt ajánlanám: ősztől tavaszig vigyázni a kölökre: nem elkapatni a vírust, ha már elkapta otthon kivárni, míg meggyógyul. Hagyni, hogy lázas legyen, párásítani, melegen tartani a mellkast. Ha meg sípol, kérni az orvostól turbuhallert. Ezek a jó szerek, ha már tényleg házi "életmentésről" van szó.
    Sokkal jobb szerek vannak mint 25 éve.Fentebbi anyukával értek egyet. És köszönöm a korrekt cikket. Végre valakinek eszébe jutott.

  • 2013.01.08 14:35:19fiúsmama

    Óóó és mennyi minden kiváltható filléres magis készítményekkel, csak az utóbbi évtizedekben nagyon rászoktattak minket a kész gyógyszerekre. Orrcsepp, szemcsepp, lázcsillapító, kanalas orvosságok amit a gyógyszertárban készítettek...hol van az már?? 30+-osak emlékezzenek vissza a gyerekkorukra. Anyukám gyógyszerész volt, gyerekkorom meghatározó élménye, hogy láthattam, hogy öntik a kúpokat, csomagolják egyesével, készítik a kakaóvajas napolajat, kanalast stb. Azt pl. tudjátok, hogy a Sterimar, Fluimar stb. szintén helyettesíthető filléres fiziológiás sóoldattal? Semmivel nem rosszabb. Szavatosság: gondolom meghatározott szabályokhoz tartják magukat a gyógyszerészek amikor ráírják a rövid felhasználási időt. Tapasztalatból tudom, hogy nem romlanak ezek olyan hamar, főleg, ha hűtőben tartjuk. Nekem a bőrgyógyász is szokta mondani, hogy ki ne dobjam az ekcémára felírt krémet.
    Az elsők között lehettem aki ilyen horror áron jutott Rectodelt kúphoz, holott a középsőmnek már évek óta nem kellett, ezért csak 30 mg-osak vannak itthon. 2 db 100 mg-os Rectodeltért 8.500 Ft volt, mellé calcimusc, spray...fél vagyon. Legközelebb (ne legyen!) azt hiszem beadok neki egyszerre 3 db 30 mg-osat :S

  • 2013.01.08 14:42:54fiúsmama

    @IrisOak: kruppos gyereknek nem jó a meleg párás levegő. Első lépés az, hogy hidegre visszük és egész éjjel nyitott ablaknál alszunk. Tény és való a szteroid tartalmú gyógyszerekkel csínján kell bánni én is húzom a utolsó pillanatig, de azt kijelenteni, hogy soha nem adnék a gyereknek és egy életre tönkre vágja a szerveit, erős túlzás és valótlan állítás. Biztos vannak olyanok, akiknek havonta-kéthavonta szükségük van erre a kúpra, nekik nagyon nem mindegy, hogy 10ezret, vagy párszáz forintot kell érte fizetni.

  • 2013.01.08 14:45:34kismorgó

    IrishOak - te nagyon okos vagy!

  • 2013.01.08 15:03:07IrishOak

    Fiusmama: Kruppos gyereknél először a köhögő rohamot kell megállítani. (ezt a hörgők és légút görcse okozza) erre azt mondják, hogy nyiss ablakot.. de ez pont még jobban görcsre kényszeríti a légutakat, úgyhogy még nagyobb bajt csinál. Erre a jó megoldás: a gyerekkel bemenni a fürdőbe, és megereszteni a forró vizet és a gőzben ülni, míg nem csillapodik a dolog. Ezt ez olyan tüdőgyógyász proftól tudom aki a 2 éves gyerekem tüdőtükrözését végezet Mosdóson, és ellátott sok jó tanáccsal amit addig teljesen rosszul tudtam, és így még nagyobb bajt okoztam vele. Ki kell próbálni... rosszabb nem lesz, ha meg bejön csak nyert az ügy.
    A szteroidok rövid és hosszútávú mellékhatásáról könyvtárnyi az irodalom.A legbánatosabb, hogy a huszonéves lányom a tüdőgondozóban, a belgyógyászaton(gyomor és bél bajok) és a nőgyógyászaton (instabil hormon rendszer) állandó látogató. A hatóanyagok -nem- változtak.Csak a mellékhatásokat más szer adagolásával csökkentik-ha tudják.

    kismorgó: dehogy vagyok okos.Csak eltöltöttem 26 évet a legcifrább köhögéssel, asztmás gyerekkel:-(
    Kár hogy meghalnak már azok a nagyon jó tüdőgyógyászok aki akár egy világháborúban gyógyszer nélkül is tudták ,hogy mit kell tenni egy fulladó gyerekkel:-(

  • 2013.01.08 15:09:05bbppoo

    Mi is ültünk a nyitott mélyhűtő előtt, mert éppenséggel kint egyáltalán nem volt hűvös. Hála az égieknek, nem kellett semmilyen gyógyszer, mert nem krupp-os volt, csak nehézlégzése, de a hideg párás levegő neki is jó tett.Nagyon sajnálom azokat, akik erre a kúpra szorulnak, s nem tudják megfizetni, mert borzasztó érzés látni, hogy a gyerek fullad, és tehetetlen vagy, nem tudsz segíteni, mert nem elérhető (bármilyen okból) a gyógyszer / kúp.
    Én egyáltalán nem szeretem a nagyüzemi orvosságokat, szívesebben veszek magis kanalast, popsi krémet, stb. Az orrcsepp és a kanalas pl. kifejezetten, és kizárólagosan csak magis lehet, és nem veszek sterimart sem, hanem salvus vizet spriccelek a nóziba.

  • 2013.01.08 15:16:36fiúsmama

    @IrishOak nem akarlak bántani, de azt nem gondolom, hogy az alkalomadtán beadott szteroidos kúpnak, spray-nek ilyen következményei lennének. Egy női hormonrendszer sok mindentől felborulhat, kezdve a táplálkozástól, vagy egyszerűen civilizációs ártalom, hiszen megannyi "jódolog" kerül a szervezetünkbe :(.

  • 2013.01.08 15:32:01IrishOak

    fiusmama: dehogy bántasz, azért vagyunk itt, hogy ki-ki elmondja a tapasztalatait,és megossza a véleményét.:-)
    Régen amikor még fiatal anyuka voltam, én is azt gondoltam, hogy a legújabb szerek csak és kizárólag javítanak. Igaz is, az adott szituban mindenképpen. Mára már - az orvostudomány, és a gyógyszerkutatás haladtával beláttak hibákat az orvosok, a gyógyszergyártók és a szülők is. Ezekről általában akkor nyilatkozik határozottan az érintett, ha azt más -objektív -adatok is alátámasztják.
    Ezen már nem lehet változtatni... de abban reménykedem, hogy legalább annyira helyrehozzák a tévedést, hogy majd egyszer legyen unokám;-)

  • 2013.01.08 15:34:06bakkara.k

    queenlly: rohamban nem de kezelésben igen. Nekem 3 hónapja vannak a fiaim kezelés alatt, és már majd minden mellékhatást kijött a 2 éves fiamon... ő pedig váltottan hol krupp és asztma, úgyhogy én szeretnék a vegyszereken kívül más is kiprobálni hátha annak legalább lesz hatása

  • 2013.01.08 16:19:19lüke

    érdekes a 11ooo feletti ár,

    Németo-ban 4 db 15 €
    az akut kroup kezelésében csak cca 20 perc múlva hat,
    elsödleges az adrenalinos inhalálás

  • 2013.01.08 16:25:16lüke

    s Ausztriából neten rendelve , is egyharmada
    [link]

  • 2013.01.08 16:25:17miislegyenanicknevem

    IrishOak: kruppos rohamra MELEG GŐZ? Ezt biztos orvos mondta? Mármint nekem is mondta már orvos, hogy biztos azért allergiás a tejfehérjére a gyerekem, mert kevés túró rudit kapott kiskorában, de valahogy ahhoz az orvoshoz nem járunk többet.
    Akárhol jártam (köztük Mosdóson a tüdőszanatóriumban), még arra is felhívták a figyelmem, hogy ne is fürödjön a gyerek, max egy gyors zuhanyzás a hideg(!) fürdőben, ha gyanúsan köhög. A vizenyős, duzzadt gégére (meg amúgy az egyéb szövetekre is) a meleg pára még nagyobb vérbőséget okoz, a hideg pára visszahúzza. Minden szakirodalom ezt mondja.

    A szteroidok hosszú távú hatására meg ritkán gondol az a szülő, aki előtt fuldoklik a két éves gyereke. Láttam én már olyan kruppos kislányt, aki -ha nem léptek időben- az oxigénhiány miatt pár perc alatt elájult, és az ájulás következtében elernyedtek az izmai (bepisilt, egyéb), ekkor tért vissza a légzése. Abban a pár percben, amíg arra vártunk fölötte, hogy lélegzik-e újra, emlékeim szerint nem a későbbi hormonműködése járt a fejemben...

  • 2013.01.08 18:18:29vasgyuszi

    @lüke: "Németo-ban 4 db 15 €" - nekünk sima Pflichtversicherung van (én fizetem és a családra is érvényes) és a Rectodelt ingyen volt.

  • 2013.01.08 19:12:58vtec

    Hmm, sose hallottam errol a krupprol, pedig ahogy latom elegge elterjedt - sajnos

  • 2013.01.08 19:37:56zsikka

    Szerencsére nekem egykoron rég kellett már ilyen szer..amikor a nagylányom kicsi volt.(20 éve évekig küzdöttünk ezzel a betegséggel, hisz semmi előjelet nem mutatott, és általában éjszaka jöttek a rohamok...olyankor irány orvosért stb.) ..akkoriban is gyógyszertári kevert kúpot kapott a krupra..teofilin vagy ehhez hasonló volt a neve. Nagyon gyorsan hatott az is. és akkoriban is olcsó készítmény volt.

  • 2013.01.08 19:43:15zoribori

    A Rectodelt szabadáras lett,mert nincs rajta támogatás.Ez azt jelenti,hogy a patikák árazzák be.
    Tudomásom szerint van 6 db os 2500 ft körül. Mielőtt kell valakinek hívjon fel egy pár patikát!
    A 4 db os 4999 ft. Nem logikus, de ez van.
    Csak a cikk íróját nem értem,miért csinálja a pánikot.Nekem is kruppos volt a fiam és megnyugtató ha van a hűtőben kúp.Hál Istennek nem sokat kellett használni,de ha kellett jó volt. Az akut rohamot nem oldja,de ha már gyanúsan köhög a gyerek beadható. Ezt a kruppos szülök már tudják.
    Akut rohamnál sajnos 104.

  • 2013.01.08 20:09:20Mpatikus Eszetlenellenes

    A Rectodelt remek eseti szer. Elkészíteni csak hasonlót lehet. A szteroid hatóanyagcsoport természetesen receptköteles, akár gyári készítmény, akár magisztrális formában kerül felírásra.
    A receptúráért magisztrális készítmények esetén az ORVOS vállal felelősséget, a gyógyszerész a receptúra alapján állítja azt össze.
    Gyári készítménynél a gyártó vállalja a felelősséget gyógyszeréért.
    Mivel az orvosok jelentős része fázik felvállalni BÁRMILYEN plusz felelősséget, így marad a gyári rendelése, a dolgozó meg penget.
    A botrány az, hogy az OGYI (mára GYEMSZI) korábban tartalmilag is szabályozta, ellenőrizte a gyógyszerpiacot, most meg a gyeplő a lovak közt. Egy ilyen szer ilyen horror áron..., ez jogos apropó lenne egyéb készítmény honi piacra hozását illetően, s erre az OGYInak megvan a hatásköre.
    A leggyorsabb hatás érdekében ügyelet kihívása, vagy a legközelebbi Sürgösségi Betegellátó Osztály felkeresése a legtutibb megoldás. Intravénásan szteroid injekciónak minden orvosi táskában kell lennie.

  • 2013.01.08 21:29:24gabardin

    hogy én is mondjak egy kis okosságot (kruppos gyerek anyjaként)
    a mi orvosunk felírta a készítményeket, a hűtőben pihent mind és volt egy útmutató a különböző fokozatokhoz. Első körben hideg párás levegőt kellett biztosítani és nyugalmat. Az orvos mondta, hogy ha másként nem megy, irány a fürdőszoba és hideg vizet nagy erővel zuhanyozni a csempére. De a téli időszakban nyitott ablaknál alvás, jól felöltözve, vagy kimenni sétálni a hidegbe mindig csodát tett.
    Egyszer - Budapesten voltunk rokonoknál, panelban - amikor jött a roham, mentőt kellett hívni. Kórházba kerültünk és ott sem kúpot adtak, hanem inhalálni kellett a gyógyszert.
    A lényeg, ha egyszer már előjött a krupp, akkor nagyon kell figyelni a jelekre és megelőzhető a baj.
    6-7 éves korára meg kinövi a gyerek.
    Az hogy a patikák meg az orvosok inkább a drágább készítményért "vállalják a felelősséget" ... hát elég vicces.
    Milyen felelősséget vállal/visel ma Magyarországon egy patika vagy egy orvos?

  • 2013.01.08 21:38:31háténimmár

    bakker elszállt egy hosszú és fontos....
    Nincs időm újraírni :(

  • 2013.01.08 22:21:42galicius

    A meleg pára egészen biztosan valami félreértés.Mi sajnos voltunk kórházban krupp miatt.Olyan hevesen és hirtelen jött,hogy nem használt semmi csak hideg levegőtől csökkent a fulladás intenzitása.Mentőt kellett hívni,mert bizony nagyon közel álltunk a fulladáshoz.Az egy más kérdés,hogy Bp-en 23 perc alatt ért ki.Szóval a kórházban hideg párás inhalálást csináltak.Olyannyira,hogy vettünk is egy otthon használatos hidegpárásítót,amit Salvus vízzel üzemeltetünk már akkor is,ha elkezd köhögni.Ilyen trutymós téli időben sajnos ez előfordul.Nem szabad semmilyen olajos dolgot belekeverni,mert az könnyen végzetes lehet.A hidegpárásítót egyébként a pulmonológus is felírhatja és akkor 1-2 ezer forintért hozzá lehet jutni.Az ilyen kórban szenvedőknek feltétlenül ajánlom.

  • 2013.01.08 22:45:06Foxhunter

    Bakker, az enyem is elszallt...

  • 2013.01.08 23:06:44Foxhunter

    Hat akkor megint, rovidebben. A Rectodelt NEM eletmento gyogyszer. Ha eletveszely van, akkor mentot kell hivni, a korhazban majd kap a gyerek adrenalint, intubaljak es ezek utan adnak neki szteroidot. Bar a krupp rettento ijeszto, ha eleg az otthoni kezeles, akkor az nem sulyos eset. A szteroid amugy nem is rogton hat.
    Meleg parat nem szabad bevetni a rohamnal, a hideg para johet csak szoba. Elsosorban a hideg a fontos, nem a para, ugyhohy roham eseten futas ki a betakart gyerekkel, ha mar nem ugat, nem sipol, akkor johet a kup es az inhalals Salvus vizzel. Jo esetben elore lehet latni, hogy baj lesz ejszaka es meg lehet elozni a rohamot nyitott ablaknal altatassal, esti Salvus inhalalassal. Horgotagitot, antihisztamint adni felesleges ( az utobbi meg ronthatja is a helyzetet).
    Az orvosokat, gyogyszercegek fikazok azert azt talan gondoljak at, hogy a gyogyszertarban keszitett kuphoz nem mellekelnek klinikai vizsgalatokat. Az egy dolog, hogy van benne 30 mg hatoanyag, de arra senki nem fog tudni garanciat adni, hogy abbol hany mg es mennyi ido alatt szivodik fel. Ez azert nem ugy mukodik, hogy barmit a vegbelbe teszel eshopp, beleugrik a verkeringesbe az osszes hatoanyag. Az eltarthatosagnal sem csak annyi a problema, hogy fel ev tarolas utan latsz-e rajta 2 cm vastag peneszt, hanem ha mondjuk kozben a fele hatoanyag lebomlott, akkor a gyerek nem biztos, hogy jobban lesz tole, ha beadod.

  • 2013.01.08 23:19:30panka

    Úgy látom, a meleg vagy hideg pára nem eldöntött, alighanem gyereke válogatja, hogy mi segít. Nálunk a hideg nem jött be. Ami bevált, az a sópára. Eleinte jó drága gépből inhaláltattuk a gyereket, de vissza kellett adni, és akkor jött az, hogy a radiátorok, kályha, minden meleg dolog tetejére telített (otthon, tűzhelyen vízből és konyhasóból készített) sóoldatot párologtattunk, költsége 2 Ft. Idén is vadul párologtatunk, még nem volt baja a gyereknek, de lehet, hogy csak kinőtte a kruppot. Persze van itthon Rectodelt.
    Egyébként szerintem a gyógyszerésznek fel kell ajánlania az azonos hatóanyagú, olcsóbb gyógyszert, bármilyen recepttel is megy oda az ember, és a beteg választhat, hogy kéri-e, vagy sem. Úgyhogy az nem egészen korrekt, hogy megszívta, akinek az orvos a Rectodeltet írta fel, mert elvileg mindenkinek szólnak, hogy van olcsóbb. Ha nem, a gyógyszertárral van a baj.

  • 2013.01.09 00:49:45herodes

    egyrészt előre bocsájtom a trollkodó üvöltözések elkerülése végett, hogy magam is úgy vélem, hogy vérlázító szemétség ennek a szernek a gyakorlatilag zéró állami támogatása.

    Viszont: azért ez ennyire nem egyszerű dolog, én is hallottam a magisztrális készítményrőé, és megkérdeztünk párommal egy közeli rokon gyógyszerészt, mivel két gyerek kapcsán is érintettek vagyunk sajnos a témában. hát nem volt annyira lelkes, mint a képzetlen blogoló kismamák.
    Ő két dolgot mondott hirtelen:
    1. magisztrálisan kúpot gyógyszertárban nem tudnak olyan egyenletes hatóanyageloszlással készíteni, mint gyógyszergyári körülmények között, ez NAGYON jelentősen befolyásolja a felszívódás folyamatát, nemcsak a hatékonyságát, hanem a gyorsaságát is, ez utóbbi a recdotelt töménysége és alkalmazási javallata miatt kirtikus fontosságú.
    2. prednisolone tabletta használata esetén nemcsak a hatóanyag, hanem természetesen a tabletta segédanyagai is bekerülnek a kúpba, amit egy kisgyerek (pláne egy csecsemő) szervezete nem biztos, hogy le tud bontani, allergia kockázata jelentősen nő.

    Rokongyógyszerész konzekenciája: saját gyerekének gyárit adna, akármennyibe is kerül.

  • 2013.01.09 09:28:27Foxhunter

    Panka: NEM jo a meleg para! A krupp oka, hogy a felso legutaknal odema alakul ki, aminek a lelohasztasaban tobbek kozott a hideg segit, ugy hogy hogy osszehuzza az ereket a nyalkahartyaban. A meleg para semmit nem er. A radiatorra helyezett sooladtba tehetsz egy kilo sot is, mert csak a tiszta viz fog oarologni belole, a so nem, szerintem ez altalanos iskolai tananyag. A higeparasito mashogy mukodik, ott a teljes sooldaot porlasztja a gep kis cseppekre es az kerul a levegobe, nem veletlen, hogy ezt irjak fel receptre a gyerekeknek. A hipertonias sooldat pedig az ozmozishatas reven segit a nyalkahartyaduzzanat lelohasztasaban.
    Nem tudom, vegigolvastad-e a hozzaszolasokat, de a Rectodelt NEM helyettesitheto a magisztralisan keszitett kuppal. Nem veletlen, hogy nem ajanlja fel a gyogyszeresz. Mit nem lehet ezen erteni?? Csak azonos hatoanyagu keszitmenyek helyettesithetoek es akkor sem ugy ahogy a gyogyszeresznek eppen kedve van, hanem van egy hivatalos helyettesithetosegi lista.
    Ja azt nem irtam hogy gyogyszeresz vagyok, kruppos gyerekkel, remelem, igy eleg hiteles.

  • 2013.01.09 09:35:07dokineni

    Irishoak,
    kortikus szteroidokról: asztmás gyereknél a preventív kezelés (pl Flixotide) hatóanyag egy évre vetítve összesen a negyvenezredrésze annak, amit akut rohamnál injekcióban kap a gyerek EGYSZER.
    kruppra hideg párásítás kell, meleg gőz SOHA.
    Asztma versus Krupp: asztmás rohamban nem lehet megfulladni, Kruppban igen. A Rectodelt azonban tényleg nem életmentő gyógyszer, ilyenkor mentő és injekció. (ami 'vicces', a pulmonológus receptre felírt egy ilyen életmentő injekciót otthonra, amit megvettem és kiváltottam, merthogy az orvosnak drága.:) erről ennyit.

  • 2013.01.09 10:48:51subba cultcha 666

    Az orvosnak nem éri meg olcsó gyógyszert felírni, ezért aztán nem is fogja senkinek a figyelmét felhívni, hogy létezik ilyen alternatíva.

  • 2013.01.09 15:09:37lüke

    @subba cultcha 666
    nem az orvos írja ;a computer és a növér
    AZ ORVOS TUDÁSA SZERINT JÁR EL(minden esetben)

  • 2013.01.09 15:13:06lüke

    @dokineni
    asthmás rohamban is meghalhatnak-fiatal felnöttek legföképp

    [link]
    9 fö/nap - USA

  • 2013.01.09 20:30:40Starlark

    IrishOak: A 2 hónapos fulladó gyerekkel mit csináltál volna?
    A krupp meg nem hörgő görcs hanem a gége beszűkülése azért jár a jellegzetes ugató köhögéssel.
    A picinek én nyithattam ablakot. Ismertem a kruppot a nagy is produkálta de először 2 évesen.
    A meleg pára totál nem jó, hideg pára kell. Kruppos gyerekek szülei írassátok fel a házi gyerekorvossal receptre az inhalátort. A ienk pl nem tudott róla hogy fel lehet írni. Miután mondtam neki, rákeresett és egyből felírta. Így 20-30K helyett kb 3K-ért meg lehet venni, ami nem mind1, sokat segít elkerülni a gyógyszert.

  • 2013.01.09 20:41:16Starlark

    A másik ami rögtön megy a gyerekbe ha hallom hogy kezd rekedni az calcium. Az is mindig van itthon.

  • 2013.01.09 21:10:17különvélemény

    Elolvasva az összes hozzászólást, plusz mondjuk beidézem a Mayo Clinic ide vonatkozó ajánlását:

    "If your child's symptoms persist or worsen, his or her doctor may prescribe corticosteroids, epinephrine or another medication to help open the airways. Antibiotics are effective only if your child has a bacterial infection."

    Sehol sem látom indokoltnak ennek a kúpnak a kizárólagos használatát.

    Tehát az egész balhé egy nagy büdös maffia szánalmas próbálkozása a profitmaximalizálásra.

  • 2013.01.10 08:56:09Foxhunter

    Kulonvelemeny
    Azert ugye nem gondolod, hogy attol hogy elolvasod a Mayo Clinic laikusoknak szolo leirasat akkor rogton ertesz a temahoz? Nyilvan nem random kapja egyik vagy a masik gyogyszert a beteg a felsoroltak kozul.

  • 2013.01.10 09:48:50astarta

    Valaki már írt németországi árat. Én most 4 db-osat 22,5 euróért találtam, ha biztosított vagy, 5 euró.

  • 2013.01.10 12:07:29dokineni

    luke, tényleg, igazad van, olvastam is egy esetet, 16 éves lány.
    akkor úgy fogalmazok, hogy kruppos roham nagyobb eséllyes lehet végzetes, mint egy asztmás.
    Ettől eltekintve borzasztó érzés lehet a gyereknek, hogy nem kap levegőt, főleg csecsemőként. A kisebbik fiam 16 hónapos volt, amikor először befulladt.
    Különvélemény: nem értem a logikát, persze hogy felírnak szteroidot, kb. a második, harmadik roham után. A rectodelt ettől függetlenül ott figyel a hűtőben, a szteroid mellett is be kell vetni néha. annyi, hogy súlyosabb esetekben még a rectodelt mellett ott a solumedrol is, de azt a mentős adja be.

  • 2013.01.11 12:40:12retinax

    Foxhunter: Tök igazad van, meg logikus amit írsz, valahogy nekünk mégis az vált be, amit én írtam. Hát ez van.

  • 2013.01.14 19:21:15Caenorhabditis elegans

    A prednizon és a predinozolon hatóanyagú kúp tudomásom szerint csak a krupp esetében helyettesítik egymást, egyébként másra jók. A Ködpiszkáló írt erről egy részletesebb bejegyzést:
    [link]

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta